Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Welnu dan Leon, Vergeef me dat ik de context ben vergeten, maar een paar dagen geleden (het kunnen ook weken geweest zijn) kwam ik, om een argument kracht bij te zetten, met de stelling dat Russen 'ronduit verzot' zijn op Duitsers. Jij waagde dat te betwijfelen en ik zou het navragen. Navraag bij een erkend Oost-Europadeskundige leerde dat de zaak, zoals altijd, een stuk genuanceerder in elkaar steekt: 'Russen hebben t.a.v. het westen een zeer gespleten houding. Enerzijds voelen ze zich inferieur, omdat hun land economisch altijd achterstanden vertoont en met de ineenstorting van het sovjetrijk er een trauma en enorm gebrek aan zelfvertrouwen is ontstaan. Anderzijds vinden ze zichzelf superieur omdat ze het westen materialistisch, dom en anti-cultureel vinden. Wat betreft de Duitsers is die houding complexer. Voor Oost-Europeanen in het algemeen geldt Dld. bij uitstek als het land van de efficientie, zowel op economisch als op militair gebied, een soort van rolmodel. Ook de Russen hebben voor die kant van de Duitsers veel respect. Tegelijkertijd weten alle Russen van kindsaf aan - via het onderwijs - dat de Duitsers zich ten tijde van WO II als beesten en extreem racistische wijze hebben gedragen. De cijfers over het aantal slachtoffers lopen uiteen van 20 tot 27 miljoen in de hele Sovjet-Unie. Kortom, die gespletenheid vind je overal terug. Op persoonlijk niveau lopen de ervaringen en perceptie van Duitsers en Dld. dan ook enorm uiteen. Geen eenvoudig antwoord derhalve.' Na enig trekken (en refererend aan een onderzoek dat 'Duitserhaat' bij Nederlanders springlevend is): 'dat onderzoek ken ik. Dat werd, voor zover ik me kan herinneren verricht in samenwerking met Rob Aspeslagh van Instituut Clingendael. Dat bleek niet erg goed in elkaar te zitten. Vele Nederlanders hebben een bespottelijk beeld van Duitsers. Er wordt nauwelijks nog aandacht besteed aan de Duitse taal of cultuur in dit land. Een aperte schande. En dom..., oerdom. Eenderde van ons BBP is afhankelijk van Dld. Die worden in het andere buurland, Polen, met meer respect behandeld en richten zich dan ook economisch zeer sterk op Polen. Dat kost Nld geld en banen. Nld vooroordelen jegens Dld zijn er vooral op gericht om ons op positieve wijze te profileren. We zijn namelijk niet zoveel anders.... ' en 'Er wordt in Rusland overigens sinds de val van het communisme wel veel sociologisch onderzoek gedaan. En daaruit komt die gespleten houding jegens het westen, en Dld in extremo, naar voren. Dus, ja, Russen hebben veel meer respect voor Dld dan wij. Overigens lijkt dat een beetje een psycho-geografisch verschijnsel: volkeren in Europa hebben allemaal meer respect voor hun westerse buren dan voor hun oostelijke buurstaten. Dat geldt voor West-, Centraal- en Oost-Europa. Te vergelijken met de dichotemie van het klassieke Griekenland tussen 'beschaving' en 'barbarij'.' Nou leuk toch? Mvg, Zwolle
Vind ik een goddelijke vondst;-)
En truste! Morgen is het weer vroeg expiratie.
Hi Hans, Ik had het hele draadje gelezen. En deels draag je dezelfde argumenten aan als ik. Ik kan ook niet in de toekomst kijken, maar ik zie teveel praktische problemen (ikke wel chemicus zijn) om dit als DE oplossing te beschouwen. Volgens mij wordt het of kernfusie of gewoon kernenergie. Met de meeste kans op het laatste (omdat kernfusie al 30 jaar in de babyschoenen staat en waarschijnlijk blijft). Groet Chichi
Dat is zeker leuk Zwolle! En ik heet duro, weetje nog? ;-) Maar misschien is Leon ook geinteresseerd. Aardig stuk en goed van je dat je er nog ingedoken bent. Kon er echt niet meer opkomen zo snel. Lange dag geweest en hard gewerkt en dat is nu toch weer beloond! Merci en trusten. vr.gr. duro
In theorie geef ik je gelijk. Maar in de praktijk is dat vervoer HET probleem uit oogpunt van veiligheid, terrorisme en geopolitieke verhoudingen. Ik zet er mijn geld niet op in ;-) Groet Chichi
Kan ik eindelijk rustig gaan slapen! Trusten. vr.gr. duro
Ik blijf erbij: je zit er naast. Ik zie zoveel signalen dat dit het wordt. Nogmaals: deze mening is niet gestoeld op kennis van de brandstofcel, want ik weet nauwelijks hoe je het sgreift. Volg gewoon de open bronnen. Je leest steeds vaker over dit onderwerp, met al zijn voors en tegens. Dat is vaker een opmaat voor. Sterker nog, het is een must om door te breken als techniek! Hans
Hi Hans, Time will tell ;-). Ik geloof best dat het EEN bijdrage zal leveren maar niet DE bijdrage (maar dat is slechts mijn gevoel, zie de vergelijking met omgekeerde osmose..Money, Money,Money.) Ik ga slapen. Wordt vast vervolgd ;-) Groet Chichi
Inderdaad, goed moment om uit te stappen. Kan ik RD goedkoop opnemen. lol Welterusten, Hans
World Can Scale Up Hydrogen For Clean And Secure Energy Future - IEA International Energy Agency said in a major new report that the world has an important opportunity to tap into hydrogen’s vast potential to become a critical part of a more sustainable and secure energy future. The in-depth study, which analyses hydrogen’s current state of play and offers guidance on its future development, is being launched by Dr Fatih Birol, the IEA’s Executive Director, alongside Mr Hiroshige Seko, Japan’s Minister of Economy, Trade and Industry, on the occasion of the meeting of G20 energy and environment ministers in Karuizawa, Japan. The report – The Future of Hydrogen: Seizing Today’s Opportunities – finds that clean hydrogen is currently receiving strong support from governments and businesses around the world, with the number of policies and projects expanding rapidly. Hydrogen can help to tackle various critical energy challenges, including helping to store the variable output from renewables like solar PV and wind to better match demand. It offers ways to decarbonise a range of sectors – including long-haul transport, chemicals, and iron and steel – where it is proving difficult to meaningfully reduce emissions. It can also help to improve air quality and strengthen energy security. A wide variety of fuels are able to produce hydrogen, including renewables, nuclear, natural gas, coal and oil. Hydrogen can be transported as a gas by pipelines or in liquid form by ships, much like liquefied natural gas (LNG). It can also be transformed into electricity and methane to power homes and feed industry, and into fuels for cars, trucks, ships and planes. Dr Birol said that “Hydrogen is today enjoying unprecedented momentum, driven by governments that both import and export energy, as well as the renewables industry, electricity and gas utilities, automakers, oil and gas companies, major technology firms and big cities. The world should not miss this unique chance to make hydrogen an important part of our clean and secure energy future.” To build on this momentum, the IEA report offers seven key recommendations to help governments, companies and other stakeholders to scale up hydrogen projects around the world. These include four areas where actions today can help to lay the foundations for the growth of a global clean hydrogen industry in the years ahead: Making industrial ports the nerve centres for scaling up the use of clean hydrogen Building on existing infrastructure, such as natural gas pipelines Expanding the use of hydrogen in transport by using it to power cars, trucks and buses that run on key routes Launching the hydrogen trade’s first international shipping routes The report notes that hydrogen still faces significant challenges. Producing hydrogen from low-carbon energy is costly at the moment, the development of hydrogen infrastructure is slow and holding back widespread adoption, and some regulations currently limit the development of a clean hydrogen industry. Today, hydrogen is already being used on an industrial scale, but it is almost entirely supplied from natural gas and coal. Its production, mainly for the chemicals and refining industries, is responsible for 830 million tonnes of CO2 emissions per year. That’s the equivalent of the annual carbon emissions of the United Kingdom and Indonesia combined. Reducing emissions from existing hydrogen production is a challenge but also represents an opportunity to increase the scale of clean hydrogen worldwide. One approach is to capture and store or utilise the CO2 from hydrogen production from fossil fuels. There are currently several industrial facilities around the world that use this process, and more are in the pipeline, but a much greater number is required to make a significant impact. Another approach is for industries to secure greater supplies of hydrogen from clean electricity. In the past two decades, more than 200 projects have started operation to convert electricity and water into hydrogen to reduce emissions – from transport, natural gas use and industrial sectors or to support the integration of renewables into the energy system. Expanding the use of clean hydrogen in other sectors such as cars, trucks, steel and heating buildings is another important challenge. There are currently around 11,200 hydrogen-powered cars on the road worldwide. Existing government targets call for that number to increase dramatically to 2.5 million by 2030. Policy makers need to make sure market conditions are well adapted for reaching such ambitious goals. The recent successes of solar PV, wind, batteries and electric vehicles have shown that policy and technology innovation have the power to build global clean energy industries. As the world’s leading energy authority covering all fuels and all technologies, the IEA is ideally placed to help to shape global policy on hydrogen. Dr Birol said that “We are very proud to have been able to use the breadth and depth of the IEA’s energy expertise to carry out the rigorous analysis for this study in collaboration with governments, industry and academic researchers. We are grateful to Japan, through its presidency of the G20, for requesting that we carry out this report, which recommends immediate, pragmatic steps to foster hydrogen’s development.” Source : Strategic Research Institute
RWE en Innogy zinnen op waterstoffabriek in Eemshaven RWE en Innogy gaan een haalbaarheidsstudie doen voor de bouw van een waterstoffabriek in de Eemshavencentrale. De fabriek moet een vermogen krijgen van 100 megawatt en is alleen bestemd voor groene waterstof: dat is waterstof op basis van elektriciteit uit windenergie. RWE en Innogy zijn twee Duitse energiemaatschappijen. De fabriek zou gebouwd moeten worden op het terrein van de Eemshavencentrale van RWE. Dat is een kolencentrale. Daar vlak bij ligt Windpark Westereems. Dat park moet de groene stroom leveren die elektrolysers dan omzetten naar waterstof. Het plan van de twee Duitse bedrijven is de laatste in een lange reeks. De CO2-uitstoot in Nederland moet omlaag, kolen gaan in de ban en ook gas uit Groningen wordt uitgefaseerd. Dus wordt er koortsachtig gezocht naar alternatieven om toch aan de energiebehoefte te voldoen. Engie en Gasunie Waterstof - voor de puristen: een energiedrager, geen energiebron - is een vaak genoemd substituut voor aardgas. RWE en Innogy kijken de komende maanden eerst naar de haalbaarheid van de waterstoffabriek, onder meer met regionale en nationale overheden. Zeker is dat waterstof momenteel op grote belangstelling kan rekenen in het noorden van Nederland. In oktober vorig jaar meldden Engie en Gasunie al dat ze een grote waterstoffabriek willen bouwen in Noord-Nederland. Die twee bedrijven startten toen een haalbaarheidsstudie naar de bouw. Die zou ongeveer een jaar duren, waarna een definitieve investeringsbeslissing volgt. Bij een positief investeringsbesluit kan de fabriek dan aan het begin van het volgende decennium, rond 2022, gaan draaien.fd.nl/ondernemen/1305240/rwe-en-innog...
Waterstof heeft de toekomst: ‘Geen banen verloren, er komt zelfs werkgelegenheid bij’ Groningen gruwt tegenwoordig van de aardgasrijkdom in de bodem, maar de provincie beseft ook dat de chemische industrie en gastechniek die in de provincie is ontstaan, onmisbaar is. Waterstof moet die gaseconomie de komende decennia overeind houden. Ton Voermans 27-06-19, 16:00 Er staat veel op het spel voor Groningen. ,,Afhankelijk van welke deskundige je het vraagt, zijn er hier zo'n 10.000 tot 15.000 banen gemoeid met het aardgas. Daar tel ik dan ook de banen in de chemische industrie die op aardgas draait bij op'', zegt de Groningse gedeputeerde Patrick Brouns. Lees ook Veel potentie, nog nooit winst: durven beleggers in Fastned te stappen? Waterstofauto baart opzien: ‘Dankzij dit vervoer wordt de lucht in Den Haag schoner en gezonder’ PREMIUM Waterstofauto baart opzien: ‘Dankzij dit vervoer wordt de lucht in Den Haag schoner en gezonder’ Lees meer De komende tien jaar wordt in Groningen 2,8 miljard euro in waterstof geïnvesteerd Patrick Brouns, Groningse gedeputeerde Hij heeft zojuist gekeken hoe koning Willem-Alexander in Veendam HyStock heeft geopend. Een waterstoffabriek van de Gasunie waarin de elektriciteit van een bijhorend zonnepark wordt omgezet in waterstof. Het is nog maar een proefproject. Het fabriekje is niet groter dan een paar zeecontainers en heeft een bescheiden vermogen van 1 megawatt. In een halfuur produceert het apparaat genoeg waterstof om zeven waterstofauto's vol te tanken. ,,HyStock is nog maar het begin'', zegt Brouns. ,,Volgend jaar komen er waterstofinstallaties van 20, 40 en 100 megawatt. Waterstof moet ons de grote hoeveelheden energie geven die we na het tijdperk van olie en gas nodig hebben. De komende tien jaar wordt er in Groningen 2,8 miljard euro in waterstof geïnvesteerd.’’ © ANP Waterstof is geen energiebron, maar een energiedrager. Een overschot aan groene stroom wordt door middel van elektrolyse omgezet in waterstof dat later weer in elektriciteit kan worden omgezet. Een elektriciteitsbuffer in chemische vorm dus. Volgens de noorderlingen kan waterstof de CO2-uitstoot van Nederland halveren, als er de komende zeven jaar massaal wordt geïnvesteerd in de productie van groen en blauw waterstof. Groen is opgewekt met groene stroom; blauw is waterstof uit (geïmporteerd) aardgas waarbij de vrijkomende CO2 wordt opgevangen en opgeslagen in lege gasvelden. En waar kan dat beter dan in Groningen? ,,Wij hebben de kennis en de infrastructuur in de vorm van gasleidingen.'' © ANP En Groningen heeft het nieuwe groene gas nodig, want nu de gaskraan langzaam wordt dichtgedraaid, dreigt de economie een opdoffer van jewelste te krijgen. ,,Die 15.000 banen kunnen we behouden als we op waterstof overstappen. Sterker: er komt werkgelegenheid bij. In onze visie zijn we in 2050 CO2-negatief. Dan gebruiken we CO2 uit de lucht om met waterstof groen plastic te maken.‘’ Groningen heeft nóg een voordeel om de waterstofprovincie van de toekomst te worden. De gigantische zoutcavernes onder de bodem - sommige zo groot dat je er de Eiffeltoren in kwijt kunt - kunnen een voorraad waterstofgas bergen om in de winter heel Nederland drie weken warm te houden. Aan de animo ligt het niet. Niet alleen de provincie Groningen en de Gasunie klapten gisteren toen de koning HyStock symbolisch in bedrijf stelde. Ook Shell en Greenpeace waren van de partij en minstens zo enthousiast. Greenpeace ziet waterstof als een onmisbare bouwsteen om van de CO2-uitstoot af te komen. Shell heeft grote verwachtingen van waterstof als brandstof voor auto's. Komende anderhalf jaar moeten er zestien waterstofstations in Nederland komen om dat deel van de waterstofeconomie een zwieper te geven. Eerste stap Koning Willem-Alexander stelt zich op de hoogte van het HyStock-project. © ANP ,,Je moet ergens beginnen'', zegt de Japanse waterstofdeskundige Katsuhiko Hirose over HyStock. ,,Dit is een mooie eerste stap.'' Hij is bij de opening als pleitbezorger van de waterstoftoekomst. Hirose stond bij Toyota aan de wieg van de hybridetechniek en propageert nu over heel de wereld waterstof als dé energiedrager van de toekomst. ,,We geloven erin. Tot dusver hebben we 9000 exemplaren van onze waterstofauto Toyota Mirai verkocht. De productie gaan we opvoeren naar 30.000 exemplaren per jaar.‘’ Hirose legt de koning de werking van de waterstofauto uit. Eind dit jaar presenteert Toyota de verbeterde opvolger van de Mirai. ,,BMW werkt met ons aan een eigen waterstofauto. En Audi werkt met Hyundai aan een exemplaar.'' Om die auto's een succes te maken, zijn er voldoende pompstations nodig en veel en goedkoop waterstof. Dat moet komen van enorme windparken op de Noordzee. Op afgedankte olieplatforms kan van het overschot aan elektriciteit waterstof worden gemaakt dat wellicht zelfs via de bestaande leidingen aan wal kan worden gebracht. ,,Onze aardgasleidingen zijn geschikt te maken voor waterstof'', zegt directeur strategie van de Gasunie Hans Coenen. ,,In Zeeland hebben we dat al met een stuk gedaan en het werkt. Er ligt 12.000 kilometer gasleiding in de Nederlands bodem; die zijn miljarden euro's waard. Laten we die leidingen vooral blijven gebruiken.'' cv-ketel De waterstofinstallatie HyStock van Gasunie. © Corné Sparidaens Niet ieder huis zal over vijftien jaar een waterstofmeter hebben. ,,We gaan van groot naar klein. Eerst de vijf grote industriegebieden in Nederland op waterstof. Die willen we verbinden met leidingen zodat ze daar zelf van waterstof weer elektriciteit kunnen maken. Om waterstof te kunnen gebruiken in de huizen moet de prijs omlaag. Maar het kan wel. Remeha heeft al een cv-ketel die op waterstof werkt.‘’ De bedrijven en de bestuurders willen wel, maar heeft de Groningse bevolking niet de buik vol van gas? Willen ze nog wel de gasvoorraad van Nederland beheren? Gedeputeerde Brouns: ,,Natuurlijk is er nu een enorm probleem met scheuren in huizen en woningen die niet veilig zijn. Maar waterstof is anders. Ik denk zeker dat er draagvlak is. Iedereen wil het warm hebben thuis en verlichting als je de schakelaar omdraait.’’ Jan Keizers uit Eindhoven rijdt op waterstof: ‘Hij kan vlot optrekken’, zegt hij in onderstaande video...www.ad.nl/economie/waterstof-heeft-de...
Proef met waterstofproductie op Noordzee voor Scheveningen Op een olie- en gasplatform voor de kust bij Scheveningen start volgend jaar het eerste project ter wereld voor de productie van waterstof op zee. Het platform wordt voorzien van een zogeheten elektrolyser, waarmee waterstof kan worden geproduceerd. Redactie Den Haag/ANP 05-07-19, 13:22 Op de Noordzee zijn twee energiebronnen aanwezig waarmee van water waterstof kan worden gemaakt: gas en windenergie. Met behulp van elektriciteit uit deze bronnen kan water (H2O) worden ontleed in waterstof (H2) en zuurstof (O). De waterstof kan dienen als schone brandstof. In tegenstelling tot fossiele brandstoffen komen bij het gebruik van waterstof geen schadelijke stoffen vrij. ,,Deze pilot laat bij uitstek zien hoe de integratie tussen de diverse energiesystemen vorm krijgt”, zegt managing director Lex de Groot van Neptune Energy in Nederland, de eigenaar van het platform. ,,De Noordzee, waar zowel wind als aardgas beschikbaar is, is de uitgelezen plek waar deze systeemintegratie gerealiseerd kan worden.” Bij de proef zijn ook de overheid, onderzoeksbureau TNO en de vereniging Nexstep betrokken, die in het leven is geroepen om olie- en gasinfrastructuur nieuwe functies te geven.www.ad.nl/den-haag/proef-met-watersto...
Laat waterstof niet het blauwe jasje worden voor vieze energie Opinie | Gerd Junne is emeritus hoogleraar internationale betrekkingen en directeur van Triple L. Als je alleen de titel leest van het artikel ‘Waterstof moet vanaf 2026 Rotterdamse industrie vergroenen’ (FD, 3 juli) zou je wel willen juichen. Eindelijk! BP, Shell en andere energiebedrijven hebben daartoe een plan voor grootschalige productie en toepassing van waterstof aangeboden aan minister Wiebes van Economische Zaken & Klimaat. Maar even verderop in het artikel wordt duidelijk dat aardgas niet wordt vervangen, maar juist wordt gebruikt voor het maken van waterstof. De geschatte kosten: een slordige € 2 mrd. En de CO2 die daarbij vrijkomt, moet alsnog worden opgevangen in lege gasvelden onder de Noordzee. ‘Het voorstel van de energiebedrijven blijkt vooral een plan om het gebruik van fossiele brandstoffen nog een tijdje te rekken’ In dezelfde editie van het FD staat een pleidooi van Britta Schaffmeister en Piet Ackermans voor energie uit water. In de klimaatplannen van het kabinet was deze duurzame energiebron vergeten. Terwijl energie uit water straks een geweldig exportproduct zou kunnen worden. Projecten in het buitenland laten volgens de auteurs zien dat energie uit water nu al concurrerend is. Denk aan de technologie van bedrijven als Eco Wave Power, aan de getijdenturbines in de Oosterschelde-stormvloedkering of elektriciteitsopwekking uit het zoet- en zoutwaterverschil tussen het IJsselmeer en de Waddenzee. Boeien zouden elektriciteit kunnen winnen uit de temperatuurverschillen tussen oppervlaktewater en diepere lagen, en die ter plekke in waterstof kunnen omzetten. Nu en dan zou er een waterstoftankschip kunnen langskomen om de oogst af te tappen. Stel je voor dat zo’n boei straks voor € 100.000 is te maken. Dan zou je met € 1 mrd tienduizend stuks kunnen maken en van het budget van € 2 mrd nog eens een miljard overhouden voor de aanpassing van de infrastructuur. Er wordt geen gas verbrand en er hoeft geen CO2 opgeslagen te worden in lege gasvelden. Het voorstel van de energiebedrijven blijkt vooral een plan om het gebruik van fossiele brandstoffen nog een tijdje te rekken, waarbij slechts een emissiereductie van 16 % gerealiseerd wordt. En niet een plan om de weg vrij te maken voor groene waterstof. Waarom niet meteen een technologie toepassen die helemaal geen emissie van broeikasgassen met zich meebrengt? Straks staat er anders een splinternieuwe waterstoffabriek die even overbodig is als de laatste kolencentrales. Gerd Junne is emeritus hoogleraar internationale betrekkingen en directeur van Triple L.fd.nl/opinie/1307379/laat-waterstof-n...
Oud nieuws, maar toch het vermelden waard. Niet echt in het nieuws gekomen, maar wel een ontwikkeling met groot potentieel. De battolyser:Eerste battolyser voor elektriciteitsopslag en waterstofproductie in Groningen dankzij Waddenfonds www.tudelft.nl/2018/tu-delft/eerste-b...
Blauwe waterstof is versneller van toekomstige groene-waterstofeconomie Opinie | Alice Krekt, Deltalinqs Climate Program In het opinieartikel ‘Laat waterstof niet het blauwe jasje worden voor vieze energie’ pleit Gerd Junne, emeritus hoogleraar internationale betrekkingen, om de weg vrij te maken voor groene waterstof (FD, 5 juli). Daarbij meent hij dat blauwe waterstof deze ontwikkeling zou vertragen. Dat is een misverstand. Met blauwe waterstof op basis van aardgas kan de industrie al ruimschoots vóór 2030 de CO2-uitstoot aanzienlijk omlaag brengen. Met ruim 4 mln ton CO2 per jaar, zo berekenden 16 partijen onlangs voor het project H-vision. Dat is 16% van de huidige industriële emissies in het havenindustriegebied van Rotterdam; een substantiële reductie. ‘Overschakelen op blauwe waterstof is nu de meest aantrekkelijke optie om snel CO2 te reduceren in de industrie’ De productiemethode van blauwe waterstof steunt op bewezen techniek. Hierdoor kan de invoering al vanaf 2026 plaatsvinden. De infrastructuur voor blauwe waterstof is straks bovendien ook bruikbaar voor groene waterstof die wordt gemaakt met groene stroom van bijvoorbeeld windparken. Naar verwachting is er na 2035 voldoende windstroom beschikbaar om groene waterstof op industriële schaal te produceren. Overschakelen op blauwe waterstof is nu de meest aantrekkelijke optie om snel CO2 te reduceren in de industrie. De blauwe en groene energiedragers zijn immers identiek, alleen de productiemethode verschilt. Daarmee is blauwe waterstof juist een versneller van de toekomstige groene-waterstofeconomie. Dat is de kracht van het project H-vision voor blauwe waterstof: een koolstofarme energiedrager voor het opwekken van hoge temperaturen en productie van elektriciteit. Dat biedt de industrie een oplossing waarvoor nog geen realistisch en technisch haalbaar alternatief is. En levert tegelijkertijd een belangrijke bijdrage aan het realiseren van de klimaatdoelen. Alice Krekt is programmadirecteur Deltalinqs Climate Program. fd.nl/opinie/1308084/blauwe-waterstof...
Koning Willem-Alexander opent Gasunie’s waterstofinstallatie met zonnepanelen Koning Willem-Alexander heeft in het Groningse Veendam de waterstofinstallatie HyStock van Gasunie geopend. De installatie wordt gevoed door 1 megawatt(piek) aan zonnepanelen en windmolens. De waterstofinstallatie van HyStock zet de zonnestroom om in groene waterstof en is daarmee de eerste die dit proces op serieuze schaal toepast. Doelstelling van Gasunie is waterstof in de nabije toekomst grootschalig en economisch rendabel op te slaan in ondergrondse gasopslagen van Gasunie’s EnergyStock. Zo kan het gebruikt worden als duurzame energiebron, ook op momenten dat zonne- en windenergie niet voorradig zijn. Bouwsteen Han Fennema, chief executive officer van Gasunie: ‘Waterstof is een essentiële bouwsteen van de toekomstige energievoorziening. De waterstofinstallatie HyStock is de eerste concrete stap om met de hele keten, van productie tot gebruik, gezamenlijk de schouders te zetten onder de noodzakelijke verdere opschaling van duurzame waterstof. Richting 2030 kunnen wij een deel van onze bestaande infrastructuur geschikt maken voor het transport en de opslag van waterstof. Zo draagt het duurzaam hergebruik van het bestaande gasnet bij aan het betrouwbaar en betaalbaar houden van onze energie.’ Omdat waterstof naar verwachting van Gasunie gemakkelijk, betrouwbaar en betaalbaar in grote hoeveelheden getransporteerd en opgeslagen kan worden, kan het een grote rol spelen als schone-energiedrager voor de industrie, mobiliteit en de gebouwde omgeving. Het omzetten van stroom naar waterstof is een manier om verwachte overschotten in duurzame stroom in de toekomst op te vangen. HyStock vormt het begin van een toekomstige waterstofmarkt en levert daarmee een bijdrage aan de doelstelling Nederland en Europa CO2-neutraal te maken. Door Marco de Jonge Baas solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
Alliander start 2 proeven met waterstof om capaciteitstekort te bestrijden Bij de presentatie van haar halfjaarcijfers heeft netwerkbedrijf Alliander gemeld 2 proeven met waterstof te starten om het gebrek aan netcapaciteit te lijf te gaan. In de eerste helft van 2019 heeft het netwerkbedrijf 17 procent procent meer geïnvesteerd ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. Vooral de hausse aan subsidies voor zonneparken zorgt er volgens de organisatie voor dat het elektriciteitsnet in hoog tempo vol raakt en er extra geïnvesteerd moet worden. Pleidooi voor subsidie Alliander pleit er daarom nogmaals voor dat zonneparken alleen nog daar moeten komen waar het elektriciteitsnet het aan kan. Waar geen ruimte op het net is, zou bijvoorbeeld subsidie gegeven moeten worden voor pilots waarbij duurzaam opgewekte stroom lokaal wordt omgezet in waterstof. Dit lijkt volgens Alliander op de lange termijn een goede oplossing om investeringen in de netwerken te voorkomen. Samen met partners gaat men daarom in het elektriciteitsverdeelstation in Oterleek en bij een zonnepark in Oosterwolde duurzaam opgewekte elektriciteit door zon- en windparken omzetten in waterstof. In Oosterwolde moet de benodigde elektrolyser, die met elektriciteit water in zuurstof en waterstof scheidt, in de zomer van 2021 in gebruik genomen worden. Juridische procedures en claims In haar halfjaarverslag meldt Alliander tevens betrokken te zijn bij een aantal rechtszaken voortvloeiend uit reguliere bedrijfsactiviteiten. Voor zover noodzakelijk geacht zijn hiervoor voorzieningen getroffen. Zo is Liander betrokken bij diverse procedures die verband houden met het aansluiten binnen de wettelijke termijn van 18 weken, de beperkte transportcapaciteit en het opknippen van zonneparken. Door Edwin van Gastel solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)
Indices
AEX
874,79
0,00%
EUR/USD
1,0698
-0,04%
FTSE 100
8.044,81
0,00%
Germany40^
18.218,80
+0,45%
Gold spot
2.328,77
+0,29%
NY-Nasdaq Composite
15.696,64
+1,59%
Stijgers
Dalers