Bryce Varley schreef op 29 juni 2019 23:55:
Het vertrouwen in Altice Europe (ATC) lijkt met horten en stoten terug te komen, weerspiegeld in de koers van het aandeel.
Er blijven echter genoeg redenen om op je hoede te blijven:
- De boekwaarde van het aandeel is negatief, en dit blijft voorlopig zo
- De formele opsplitsing in een Amerikaans (ATUS) en een Europees bedrijf is feitelijk de verdeling in een redelijk gezond concern en een schuldenberg. Een veeg teken is ook dat op de Amerikaanse aandelen een fors eenmalig dividend is uitgekeerd voorafgaande aan de splitsing (om de aandeelhouders te paaien? Of vooral omdat Drahi cash nodig had?)
- Altice Europe keert al jaren geen dividend uit, en niet omdat het een groeiparel is; misschien komt er over 2019 een mager dividend van 1 cent
- ATC is erg afhankelijk van lobbywerk bij bevriende Franse regeringsfunctionarissen. Dit speelt het bedrijf nu in de kaart maar kan bij een machtswisseling voor tegenwind zorgen
- De schuldreductie is voortvarend aangepakt, maar de absolute omvang ervan blijft hoog. Dit beperkt de mogelijkheden om voordelig extern kapitaal aan te trekken voor noodzakelijke investeringen
- ATC is teveel het speeltje van grootaandeelhouder Drahi. Hij heeft via de notering op de beurs zijn eigen risico verminderd, zonder de controle uit handen te geven (lijkt op het Heineken-model). Het feit dat hij veel geld wil steken in een nieuw hebbedingetje, Sotheby's, kan wel eens ten koste gaan van aandacht voor ATC
- Voor een deel zijn de koersstijgingen van het aandeel gebaseerd op een optisch lage beurskoers, terugkeer van de "fantasie" en misplaatste analistenrapporten (vooral Deutsche Bank, "Leading to Results", maakt het bont met zijn koersdoel van 7 euro).
Kortom, ATC is op geen enkele manier een solide of groeiaandeel. Het is financieel beroerd gemanaged, en kan als er keihard wordt gewerkt misschien de komende jaren overleven of zelfs een mooi bedrijf worden.
Desondanks is er goed geld aan dit bedrijf te verdienen, zeker nu het weer gehyped wordt. Wie goed weet om te gaan met alle lucht die nu in de koers wordt gepompt kan er financieel goed uitspringen. Zodra er echter eens wat slecht nieuws komt ten aanzien van winst, omzet, schulden of concurrentiepositie, dan kunnen er in een paar maanden zomaar weer tientallen procenten van de koers afgaan.