Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,233 24 apr 2024 17:35
  • -0,008 (-0,64%) Dagrange 1,228 - 1,245
  • 1.157.272 Gem. (3M) 2,2M

PostNL Juni 2019 - We hebben iets voor je

5.297 Posts
Pagina: «« 1 ... 211 212 213 214 215 ... 265 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Gaston Lagaffe 24 juni 2019 12:14
    quote:

    Lector schreef op 24 juni 2019 11:31:

    Feitelijk was er bij PostNL ook geen sprake van herstel. Vorige week hadden wij een aantal groene dagen op de beurs, PostNL kon op eigen kracht niet eens boven de € 1,50 eindigen. Voor mij betekent dit dat de bodem nog niet bereikt is, aangezien PostNL op rode dagen wel zakt. Meerdere analisten verwachten een mindere periode op de beurs, dit in combinatie met eventuele wereld gebeurtenissen (Trump/Iran) kan de koers zo op € 1,20 - € 1,25 zetten.
    Met de reële waarde heeft die koers niets te maken maar dat geldt ook voor de huidige koers, we gaan een periode tegemoet waarin de shorters vrij spel hebben.
    Het lijkt mij een strijd te gaan worden wat we eerst krijgen : slecht nieuws (algehele beurs die daalt) of goed nieuws (verkoop Postcon en Nexive, beslissing ACM). Krijgen we eerst slecht nieuws dan gaan we mee omlaag. Ik heb begrepen dat de totale short-positie ca. 18% is. Dat lijkt mij aan de hoge kant (risico short squeeze is bij een klein aandeel als PostNL wel aanwezig) maar het kan hoger (zie Fugro). Het lijkt er wel een beetje op dat € 1,45 voorlopig de bodem is. Grootste risico lijkt mij de Q2 cijfers. Als die, om wat voor reden dan ook, slecht zijn gaan we nog een tik krijgen omdat mogelijke kopers aan de zijlijn blijven staan en verkoop (die er dan altijd wel is) niet opgenomen kan worden. Het is hier al vaker besproken : hier heb je een directie voor om dit soort zaken in goede banen te leiden (cijfers kunnen wat gestuurd worden)
  2. [verwijderd] 24 juni 2019 12:53
    quote:

    Lector schreef op 24 juni 2019 11:31:

    Feitelijk was er bij PostNL ook geen sprake van herstel. Vorige week hadden wij een aantal groene dagen op de beurs, PostNL kon op eigen kracht niet eens boven de € 1,50 eindigen. Voor mij betekent dit dat de bodem nog niet bereikt is, aangezien PostNL op rode dagen wel zakt. Meerdere analisten verwachten een mindere periode op de beurs, dit in combinatie met eventuele wereld gebeurtenissen (Trump/Iran) kan de koers zo op € 1,20 - € 1,25 zetten.
    Met de reële waarde heeft die koers niets te maken maar dat geldt ook voor de huidige koers, we gaan een periode tegemoet waarin de shorters vrij spel hebben.
    Zolang er geen nieuws is kun je gewoon TA volgen. Ik weet dat sommigen het bull shit vinden, niet zeker of jij dat ook vind, maar 'toevallig' komt het herstel al vier dagen niet verder dan het oude bodempje 1,51 en de RSI 30.

    Zoals je zegt eerst maar eens boven die 1,50/1,51 zien te eindigen, om welke reden dan ook.

    Zelf ben ik wel wat positiever en denk ik dat de bodem gezet is met het uitkotsmoment afgelopen week. Nu nog zien te herstellen.
  3. forum rang 4 Gaston Lagaffe 24 juni 2019 13:06
    quote:

    pietje-2005 schreef op 24 juni 2019 12:31:

    Gestuurd?
    Om de kluit te belazeren??
    Daar heeft dit management geen cijfers voor nodig; ze kletsen gewoon wat onduidelijkheden aan elkaar met in ieder geval de woorden "binnenkort" en "2025"
    en "het wordt beter" ;-)
    Succes
    Met gestuurd bedoel ik een beter evenwicht tussen wat PostNL financieel presteert en hoe het emotioneel gewaardeerd wordt. Die verhouding is nu (terecht ?) zoek. Door bijvoorbeeld bij de Q2 cijfers te benadrukken dat door de verkoop van Postcon en Nexive deze verliezen nu tot het verleden behoren klinkt het allemaal wat beter. Verder zou ik als CFO benadrukken dat marge belangrijker wordt nu de uitbouw van het Parcel-distributienetwerk bijna afgerond geraakt. Op basis van dit netwerk, in combinatie met een marktaandeel van 60%, moet het mogelijk worden die marge iets te verhogen. Iedereen begrijpt dat dit tijd kost maar laat merken dat je begrijpt dat er geleverd moet gaan worden dan sta je tenminste weer terug boven de € 2,00 (nog extreem laag m.i.)
  4. forum rang 6 prinszicht 24 juni 2019 14:14
    Het is echt bijzonder om te zien dat het zo stil is. De wachttijd ACM is 13 weken. Dus is het 13 weken. Nog eens nader onderzoek, gewoon doen. Alles wordt er ondertussen beter op. Gewoon dividend uitkeren in augustus, is het echt slimste wat je nu kunt doen.... maar enig alternatief wordt niet besproken. Alsof de 1 2 al klaar ligt. Nee ACM en ja Mona. En dan snel schakelen voordat aandeelhouders gaan protesteren om in ruil voor 200 miljoen een failliete tent te kopen met algeheel beperkende maatregelen voor de bredere bezorgmarkt. Dit alles voor de stakeholder overheid die ons feitelijk een gunst verleend waar we aan mogen verdienen maar wat door AMM en gesubsidieerde Sandd niet mogelijk was, althans niet volgens de norm. En dan snel naar ABN voor dat iedereen er achter komt. Onder de noemer missie geslaagd. Consolidatie, koste wat het kost!
  5. forum rang 7 bezinteergebelegt 24 juni 2019 14:16
    Bron: NRC 24 6 2019

    Twee bedrijven kunnen niet rendabel post bezorgen.

    Er is nog zo weinig post, dat de kosten per brievenbusstuk te hoog worden, schrijft Joost van Raay. Laat PostNL en Sandd fuseren.

    Sinds de liberalisering van de postmarkt is er onder postbedrijven stevige concurrentie gekomen. Digitalisering en stijgende kosten dreven de bedrijven naar andere activiteiten dan ‘traditionele post’; ze richtten zich met name op transactiemail (vertrouwelijke administratieve post) en tijdschriften. En dan is er de krimp, die op alle fronten voelbaar is. Sinds 2000 verdwenen brieven (min 60 procent), kranten (min 50 procent) gingen over op digitale uitgaven, tijdschriften verloren hun lezers (min 60 procent en sport- en roddelbladen zelfs min 70 procent), en sommige bladen stopten helemaal (in april dit jaar nog ANWB Waterkampioen). Ondertussen gaat de Belastingdienst over op elektronische aangifte en zijn veel banken geheel gedigitaliseerd.

    Joost van Raay is adviseur overnames en fusies en was commissaris van Sandd.
    De generatie die op dit moment over het samengaan van PostNL en Sandd beslist – de Autoriteit Consument en Markt onderzoekt de voorgenomen overname –, heeft een ander referentiekader dan de komende generaties. Die sturen geen liefdesbrief maar maken het aan en uit met een simpele duimbeweging. Betalen doen ze met een ‘tikkie’. Dat is de communicatie waar post mee concurreert. Een samengaan van PostNL en Sandd is een logische stap omdat het in de snel krimpende postmarkt de enige garantie geeft op een kwalitatief hoogstaande dienstverlening.

    De huidige klimaatzorgen geven extra argumenten voor een samengaan. Het achterelkaar aanrijden van legers bezorgers voor zowel bestel- als busstukken is een belasting voor het milieu. Met de verzending van de bekende ‘fear of missing out’ mailings van de Postcodeloterij gaan hele bossen ten onder, om over de huis-aan-huisfolders maar te zwijgen.

    Begin 2014 sprak ik voor het eerst met de Autoriteit Consument en Markt over de noodzaak van het samengaan van PostNL en Sandd. Het was toen al geen vraag meer óf deze fusie plaats zou vinden, maar wanneer. In datzelfde jaar startten de overnamegesprekken met PostNL. Het onderhandelingsresultaat dat daaruit voortkwam, is daarna nauwelijks meer aangepast. In de nazomer van 2015 waren de partijen er feitelijk uit. Het samenvoegen van de bedrijven zou, mede vanwege het personele verloop, eenvoudig zijn; de fusie moest nog wel uitgelegd worden aan de politiek en vakbonden.

    Door een strategisch moeilijk te volgen poging van de Belgische post om PostNL over te nemen, kwamen de fusieplannen tijdelijk tot stilstand. Maar omdat de markt steeds sneller kromp, groeide de druk op Sandd en PostNL om het proces zo snel mogelijk weer op te pakken. Sandd nam als tussenstap Van Straaten Post over en wist op die manier de dalende bedrijfsresultaten een boost te geven.

    Kosten per item stijgen
    Inmiddels is de zogeheten ‘dropdensity’, het getal dat het gemiddeld aantal tegelijk bezorgde brievenbusstukken weergeeft, onder de kritische grens gekomen. Daardoor zullen de kosten van de bezorging per item stijgen. De markt wordt te klein, de concurrentie te groot. Een fusie is de enige manier om de prijs en kwaliteit van postbezorging in stand te houden. Hoogleraren Maarten Pieter Schinkel en Sander Onderstal beweerden in deze krant dat de prijzen zullen stijgen (Voorkom een monopolie, de postzegel zal veel te duur worden, 3/4). Dat is in tegenspraak met de feiten. Bovendien houden ze geen rekening met vervanging van post. Alleen door samenvoeging zal de huidige dienstverlening weer voor enkele jaren tegen redelijke tarieven kunnen worden voortgezet.

    De liberalisering heeft de verzenders veel gebracht. Dankzij alternatieve postbedrijven als Sandd en Select Mail is er gezonde concurrentie ontstaan. PostNL heeft haar organisatie sindsdien voortdurend aangepast aan de kostenstructuur van haar concurrenten. Het maakte PostNL tot een lean en mean bedrijf. Daar profiteerden zowel zakelijke als particuliere klanten van. De postzegelprijs van PostNL behoorde tot de laagste binnen de Europese Unie. Ook de besparingen die door de zakelijke markt in die periode zijn gerealiseerd, zijn substantieel (meer dan 50 procent). De overheid, met de Belastingdienst voorop, heeft daar als grootverzender stevig van meegeprofiteerd. Nederland was voorloper binnen Europa en is dat ook gebleven. Behalve enkele minder geslaagde pogingen in Duitsland en Zweden is de Europese liberalisering van de postmarkt volledig mislukt; de postmonopolies zijn in nagenoeg alle landen nog van kracht. Een Europese toetsing is derhalve niet aan de orde.

    Digitale en andere alternatieven
    De liberalisering heeft in de afgelopen twee decennia voor consumenten en bedrijfsleven tot veel lagere posttarieven geleid. Met de verwachte verdere krimp van de postbezorging zullen de kosten stijgen. Het aantal concurrerende producten in de communicatiemarkt is zo gegroeid, dat fysieke post alleen door de overname van Sandd door PostNL de concurrentie met digitale en andere alternatieven voor de komende jaren aan zal kunnen.

    Door de snelle opkomst van deze alternatieven is er allang geen sprake meer van het vaak door oudere mensen opgevoerde argument van een ‘bedreigende’ marktmacht. De door Schinkel en Onderstal gehanteerde argumenten zijn wat dat betreft achterhaald. Op lange termijn zullen de rollen tussen de brievenbus- en bestelstukken omdraaien. Vroeger kwam de postbode met pet naast de dagelijkse post nog wel eens een pakje afleveren. In de toekomst zal de pakjesbezorger naast de dagelijkse pakjes nog wel eens een brief afleveren.

    Dit alles zou na vijf jaar van voorbereidingen bij de ACM tot de conclusie moeten leiden dat de fusie tussen PostNL en Sandd is toegestaan. Sterker, in het licht van de grote concurrentie van digitale alternatieven, is er geen sprake van monopolie en is toezicht in feite niet nodig.

  6. [verwijderd] 24 juni 2019 14:40
    Dit alles zou na vijf jaar van voorbereidingen bij de ACM tot de conclusie moeten leiden dat de fusie tussen PostNL en Sandd is toegestaan.

    Heb meer het idee dat dat graai clubje expres dwars wil liggen, ze kunnen het niet hebben dat als het nee gaat worden van hun uit,..Mona ze overruled...
5.297 Posts
Pagina: «« 1 ... 211 212 213 214 215 ... 265 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links