Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

  • 3,822 17 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 3,752 - 3,848
  • 943.988 Gem. (3M) 1,4M

BAM juni 2019

1.678 Posts
Pagina: «« 1 ... 51 52 53 54 55 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 19 juni 2019 17:34
    'Pijn sluisproject lijkt grotendeels geleden'

    Al met al valt het project momenteel circa 200 miljoen euro duurder uit dan de 600 miljoen euro die ervoor was gereserveerd. Behalve voor het ontwerp, de bouw en de financiering is OpenIJ ook minstens 26 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud. Rijkswaterstaat heeft het totale project rond de nieuwe zeesluis voor bijna 1 miljard euro in de boeken staan.

    De extra kosten tot nu toe zijn vooral het gevolg van een constructiefout. De deurkas van het binnenhoofd, waar de sluisdeur aan de zijde van het kanaal en de reservedeur in komen, bleek niet stijf genoeg. Dit probleem werd getackeld door het aanbrengen van extra wapening in de wanden van het caisson en het plaatsten van tijdelijke tussenwanden. De fout zorgde voor de vertraging en daarmee gepaard gaande kosten. De planning is nu dat de eerste schepen begin 2022 door de sluis kunnen, 27 maanden later dan gepland.

    Monsterklus

    Een bezoek aan de bouwplaats leert dat de aannemers momenteel staan voor de monsterklus van het afzakken van het tweede caisson. Deze betonnen schoenendoos van 81 bij 55 meter, wordt in circa drie maanden tijd 18 meter afgezonken naar 23 meter onder NAP en is de grootste in zijn soort wereldwijd. Een ander gewichtig moment wordt de testfase van de sluis. Bij OpenIJ benadrukken ze dat ze qua onvoorziene extra kosten "geen glazen bol hebben" en er nog veel werk te verzetten is. Maar er heerst al met al vertrouwen dat zich geen grote problemen meer zullen voordoen.
    Bij de afronding van de werkzaamheden ligt er uiteindelijk een sluis van 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. De bestaande Noordersluis, die pal naast de bouwplaats ligt, heeft een afmeting van 400 meter bij 50 meter. De nu grootste sluis in IJmuiden is 15 meter diep, waarmee bij eb grote schepen wel eens moeten wachten tot het hoogwater is. Het is nog niet duidelijk of deze sluis na opening van de nieuwe zeesluis dienst zal blijven doen. Daar wordt later dit jaar een beslissing over genomen.
  2. forum rang 6 OnoMatopee 19 juni 2019 19:00
    Het accountantsonderzoek naar de omstreden miljoenenbetalingen voor de Uithoflijn duurt toch nog langer dan gedacht. Accountant Marianne van Kimmenade van EY heeft nog zoveel vragen over onderbouwingen en bonnetjes dat zij nog niet overweegt een krabbel te zetten onder de provinciale jaarrekening van 2017.
  3. forum rang 10 voda 19 juni 2019 20:20
    Komt het toch nog goed met de zeesluis bij IJmuiden

    Verkeersopstopping op de bouwplaats van zeesluis IJmuiden: een tractor met waterwagen blokkeert een vrachtwagen met stalen platen van twintig meter lang. Het zijn damwanden die naar de kade moeten.

    Begin 2022 moeten hier de eerste schepen door de grootste zeesluis ter wereld varen.Foto: Topview Luchtfotografie

    Begin 2022 moeten hier de eerste schepen door de grootste zeesluis ter wereld varen. Nu is het nog een modderige bouwplaats, een kraterlandschap met diepe bouwputten, grote hopen zand en hoge betonnen constructies met steigers ertegenaan. Het is druk, overal zijn werklieden met hun oranje jassen en helmen aan het werk.

    Opdrachtgever Rijkswaterstaat en aannemersconsortium Open IJ geven een rondleiding over het terrein. Het project kwam het afgelopen jaar negatief in het nieuws. Vanwege een ontwerpfout moesten bouwers BAM en VolkerWessels beide een voorziening nemen van zo'n €110 mln. Door de tegenvaller loopt de bouw 27 maanden vertraging op, zo berichtte minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat vorige zomer aan de Tweede Kamer. Het Rijk legt ook nog eens €64 mln toe op het project.

    Na een tegenvaller van bijna €300 mln vordert de aanleg van de grootste zeesluis ter wereld gestaag.Foto: Gerrit Serne

    Diepere sluis
    Ondanks de tegenvaller is de aanleg van de zeesluis nu in volle gang, zo is de boodschap van Rijkswaterstaat en Open IJ aan de verzamelde journalisten. 'De fout is geaccepteerd', zegt Marylène Reijntjes van Open IJ, het samenwerkingsverband van de bedrijven die de zeesluis bouwen, waaronder de bouwbedrijven BAM en VolkerWessels, baggeraars Van Oord en Boskalis en de ingenieursbureaus Arcadis en Royal HaskoningDHV.

    Bijna honderd jaar na de aanleg was de Noordersluis in IJmuiden aan vervanging toe. Een diepere en bredere sluis moet de Amsterdamse haven toegankelijk houden voor moderne, grotere schepen. Bovendien wordt de nieuwe sluis getijde-onafhankelijk, wat betekent dat grote schepen straks ook bij eb door de sluis kunnen. Dat is nu nog niet mogelijk.

    4,3 miljoen
    Om de sluis te bouwen is 4.300.000 kubieke meter grond afgevoerd.

    Schoenendozen zonder deksel
    Alles aan dit project is groot. Om de sluis te bouwen is 4.300.000 kubieke meter grond afgevoerd. De constructie bevat 30.000 ton wapeningsstaal en bijna 300.000 kubieke meter beton, gefabriceerd door twee speciaal gebouwde betoncentrales op het terrein. Totale kosten voor Rijkswaterstaat: €940 mln, inclusief de onderhoudskosten de komende jaren.

    De grote uitdaging van het project bleek het bouwen van de bakken waar straks de deuren van de nieuwe sluis in weg rollen als de sluis open gaat. Voor de leek nog het beste te vergelijken met twee grote open schoenendozen zonder deksel, die aan beide uiteinden van de sluis in de bodem van het kanaal komen, legt Reijntjes uit tijdens de briefing in de houten bouwkeet van Open IJ.

    Totale kosten voor Rijkswaterstaat: €940 mln, inclusief de onderhoudskosten de komende jaren.Foto: Gerrit Serne

    Grote en kleine kathedraal
    Deze zogenoemde caissons worden eerst boven de grond gebouwd. Daarna worden ze tot een diepte van 23 meter afgezonken door de grond eronder weg te spuiten. Een beproefde methode, maar op de tekentafel bleek dat onvoldoende rekening was gehouden met het risico dat de wanden zouden gaan bewegen tijdens het afzinken. Honderden miljoenen euro's later zijn Rijkswaterstaat en Open IJ ervan overtuigd dat dit risico weg genomen is, onder meer door een versteviging van het beton van de caissonwanden en extra monitoring tijdens het afzinken.

    Afgelopen najaar is de eerste 'schoenendoos' aan de zeekant afgezonken. Met succes. Binnenkort volgt het caisson aan de kant van het Noordzeekant. Een grotere bak, omdat hierin ook een reserve-sluisdeur in komt. 'De grote en de kleine kathedraal', noemt omgevingsmanager Jan Rienstra van Rijkswaterstaat ze.
    20
    Binnen 20 minuten zijn de zeeschepen door de Noordersluis, op weg naar de wijde Noordzee.

    Dat er nog problemen aankomen is 'hoogst onwaarschijnlijk', zegt Reijntjes van Open IJ. 'We hebben vertrouwen in de uitvoering', zegt ook Rienstra van Rijkswaterstaat, die al sinds eind 2014 bij het project betrokken is.

    Hellend gebouw
    Loopt alles inderdaad volgens plan dan is het Sluis Operatie Centrum straks het zenuwcentrum van de nieuwe zeesluis. Nu lopen er nog werklieden in en uit, straks is dit het onderkomen van waaruit welgeteld de medewerkers van het Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied (CNB) de sluizen zullen bedienen. Het gebouw helt in een hoek van 15 graden voor optimaal uitzicht. 'Alles lijkt hier klein', zegt uitvoerder Marcel, die een rondleiding geeft.

    In de verte komen twee van de schepen aanvaren waar het allemaal om te doen is. De SFL Kent, een bulkschip voor graanvervoer uit Hong Kong en de 154 meter lange tanker Bro Agnes moeten nu nog door de ouderwetse Noordersluis. Binnen 20 minuten zijn ze er doorheen, op weg naar de wijde Noordzee.

    fd.nl/ondernemen/1305540/komt-het-toc...
  4. forum rang 8 HenkdeV 19 juni 2019 20:25
    LIVE: De Fed laat de rente ongewijzigd
    Door JOHAN WIERING EN DORINDE MEUZELAAR

    De Fed heeft de rente onveranderd op 2,25% tot 2,5% gelaten. De Amerikaanse centrale bank hint ook niet op renteverlaging later dit jaar. Wel is het woordje geduldig in de toelichting gewijzigd.

    Philip Marey, macro-econoom bij Rabobank, is niet verbaasd door het rentebesluit. „De Fed zal eerst de uitkomst van de G20-vergadering willen afwachten, als Trump en de Chinese leider Xi Jinping elkaar ontmoeten. Het is voor haar ook nog te vroeg om te zinspelen op twee of drie renteverlagingen later dit jaar.”

    De zogenaamde dotplot wijst ook niet op een renteaanpassing later dit jaar. Wel meldt de Fed in haar toelichting dat de economische onzekerheden zijn toegenomen. Dit hangt vooral met de handelsoorlog samen.

    Bij vorige bijeenkomsten meldde de Fed geduldig te zijn bij toekomstige rentestappen. Het woord geduldig ontbreekt nu.
  5. [verwijderd] 19 juni 2019 20:57

    Nu met toevoeging van de eerste alinea. Die was weggevallen.

    quote:

    Crusader schreef op 19 juni 2019 17:34:

    'Pijn sluisproject lijkt grotendeels geleden'

    IJmuiden - De kans dat de kosten bij het zeesluisproject in IJmuiden nog heel veel verder de pan uit rijzen, lijkt niet zo groot. Volgens omgevingsmanagers van het aannemersconsortium OpenIJ en opdrachtgever Rijkswaterstaat is het "hoogst onwaarschijnlijk" dat er nog kostenoverschrijdingen volgen in de orde van grootte van eind 2017, toen verantwoordelijke bouwers BAM en VolkerWessels extra voorzieningen moesten nemen van tientallen miljoenen euro's.

    Al met al valt het project momenteel circa 200 miljoen euro duurder uit dan de 600 miljoen euro die ervoor was gereserveerd. Behalve voor het ontwerp, de bouw en de financiering is OpenIJ ook minstens 26 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud. Rijkswaterstaat heeft het totale project rond de nieuwe zeesluis voor bijna 1 miljard euro in de boeken staan.

    De extra kosten tot nu toe zijn vooral het gevolg van een constructiefout. De deurkas van het binnenhoofd, waar de sluisdeur aan de zijde van het kanaal en de reservedeur in komen, bleek niet stijf genoeg. Dit probleem werd getackeld door het aanbrengen van extra wapening in de wanden van het caisson en het plaatsten van tijdelijke tussenwanden. De fout zorgde voor de vertraging en daarmee gepaard gaande kosten. De planning is nu dat de eerste schepen begin 2022 door de sluis kunnen, 27 maanden later dan gepland.

    Monsterklus

    Een bezoek aan de bouwplaats leert dat de aannemers momenteel staan voor de monsterklus van het afzakken van het tweede caisson. Deze betonnen schoenendoos van 81 bij 55 meter, wordt in circa drie maanden tijd 18 meter afgezonken naar 23 meter onder NAP en is de grootste in zijn soort wereldwijd. Een ander gewichtig moment wordt de testfase van de sluis. Bij OpenIJ benadrukken ze dat ze qua onvoorziene extra kosten "geen glazen bol hebben" en er nog veel werk te verzetten is. Maar er heerst al met al vertrouwen dat zich geen grote problemen meer zullen voordoen.
    Bij de afronding van de werkzaamheden ligt er uiteindelijk een sluis van 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. De bestaande Noordersluis, die pal naast de bouwplaats ligt, heeft een afmeting van 400 meter bij 50 meter. De nu grootste sluis in IJmuiden is 15 meter diep, waarmee bij eb grote schepen wel eens moeten wachten tot het hoogwater is. Het is nog niet duidelijk of deze sluis na opening van de nieuwe zeesluis dienst zal blijven doen. Daar wordt later dit jaar een beslissing over genomen.

  6. Ir en Largo 19 juni 2019 21:51
    Dat is goed nieuws.
    BAM en VolkerWessels hebben dit aangedurfd en ondanks alle tegenslagen blijft het natuurlijk wel een fantastisch project van ongekende omvang.
    Ik kom uit de regio en vond de "oude" sluis al een geweldig bouwwerk.
    Deze sluis is straks om trots op te zijn.
    Shorters komen wel weer met hun zeik verhalen.
1.678 Posts
Pagina: «« 1 ... 51 52 53 54 55 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

BAM: sterk slotkwartaal opsteker voor nieuwe strategie

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links