Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

  • 4,020 24 apr 2024 17:35
  • +0,034 (+0,85%) Dagrange 3,978 - 4,046
  • 825.674 Gem. (3M) 1,4M

BAM mei 2019 Strong Buy

2.823 Posts
Pagina: «« 1 ... 102 103 104 105 106 ... 142 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 17 mei 2019 16:19
    BAM Infra stopt proef met zonnewegdek: ‘Potentie aanwezig, maar verdere ontwikkeling nodig’

    Samen met provincie Utrecht heeft BAM Infra besloten 1 jaar eerder dan gepland te stoppen met de proef met het zonnewegdek op de N401 bij Kockengen. Wattway's mat van zonnepanelen heeft verdere ontwikkeling nodig.

    Op een lengte van enkele tientallen meters werd in mei 2018 de N401 bij Kockengen van zonnepanelen van Wattway voorzien. De energiemat bestaat uit 48 zonnepanelen over een lengte van 20 meter. Het gaat om 1 rijstrook met een oppervlakte van 50 vierkante meter.

    Bovendien kondigde Rijkswaterstaat samen met BAM Infra en Wattway afgelopen september een test aan waarbij het zonnepanelenwegdek van de Franse leverancier op de vluchtstrook van de A2 gebruikt wordt.

    Proef 1 jaar verkort
    Op de N401 is BAM Infra deze week begonnen met het verwijderen van de zonnepanelenmat. De proef met de zonnepanelen leverde volgens het bedrijf gedurende een jaar veel waardevolle informatie op over het rendement en de toepasbaarheid van zonnepanelen op een drukbereden provinciale weg. De proef was oorspronkelijk bedoeld voor 2 jaar, maar met het oog op de verkeersveiligheid en de beschikbaarheid van de weg is besloten om de proef na 1 jaar te beëindigen.

    Na 1 jaar heeft de zonnepanelenmat circa 2.200 kilowattuur zonnestroom opgeleverd. Uit cameraonderzoek blijkt volgens het bouwbedrijf dat er geen sprake is geweest van afwijkend verkeersgedrag bij het benaderen van of rijden over de mat. Het rijden over de mat maakt wel meer geluid. Te weten 1,3 decibel meer dan op de weg zonder zonnepanelenmat. ‘De proeflocatie op de N401 lag niet in de buurt van woningen, maar geluid is zeker een aandachtspunt voor eventueel latere toepassingen nabij woningen’, aldus BAM Infra. ‘Verder zijn er stroefheidsmetingen gedaan. Hieruit is gebleken dat de stroefheid terugloopt. De weg wordt gladder en dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede. In de winter van 2018-2019 is op het wegdek 25 keer zout gestrooid en 12 keer sneeuw geschoven. Het werk van de schuifmachines en strooiauto’s leidde niet tot schade aan de zonnepanelenmat.’

    Slijtage coating
    Na de winter bleek volgens BAM Infra wel dat de coating van de zonnepanelenmat sneller dan gepland begon te slijten. De stroefheid van de bovenkant nam verder af en de voegen tussen de zonnepanelen begonnen los te raken. Hierdoor raakte de mat op een aantal plaatsen los. Op basis van de resultaten uit deze proef heeft de fabrikant inmiddels een verbeterde coating en voegvulling ontwikkeld. Die wordt nu getest op het nieuw proefvak van Rijkswaterstaat, te weten een parkeerstrook langs de A2.

    Verdere ontwikkeling nodig
    ‘Na een jaar praktijkervaring blijkt, alles overziend, dat het Franse product Wattway zeker potentie heeft, maar ook nog verder moet worden ontwikkeld en getest voor gebruik op drukke autowegen’, stelt BAM Infra. ‘Vooruitlopend hierop heeft de provincie Utrecht plannen om zonnepanelen in de verharding van een fietspad te verwerken. Daar zijn de risico’s op schade beter beheersbaar, omdat er geen zwaar verkeer op rijdt, en is er geen sprake van geluidhinder of een verminderde verkeersveiligheid.’

    Door Edwin van Gastel, Marco de Jonge Baas

    solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
  2. forum rang 5 bartbas 17 mei 2019 16:25
    quote:

    manuss schreef op 17 mei 2019 16:01:

    [...]Als ze dat in 2 dagen doen, dan hebben wij er ook nog wat aan. Kunnen ze wat goed maken van hun sluisgeklungel.
    Zou er niet op rekenen. Bam is geen dief van eigen portemonnee en houdt geen rekening met het groepje kleine beleggers dat de koers van uur tot uur volgt.

    Bartbas
  3. forum rang 5 bartbas 17 mei 2019 16:37
    quote:

    innicksname schreef op 17 mei 2019 09:00:

    [...]
    Misschien zijn dat de nog niet betaalde miljoenen die Q1 magerder dan verwacht maakten?
    Dat maakt toch niet uit. Dan staan die rekeningen als vordering in de boeken en dat is hetzelfde als geld. Je gaat je schulden die je nog moet betalen toch ook niet het ene kwartaal als winst boeken en het volgende kwartaal als winst.

    Bartbas
  4. wel dra 17 mei 2019 16:52
    quote:

    HenkdeV schreef op 17 mei 2019 13:54:

    [...]

    Dat is waar. Ik blijf ook wel een onaangenaam gevoel overhouden aan de 4 miljoen extra voor de sluis en aan de communicatie daarover. Gaat nog wel wat meer kosten, vrees ik.
    Bam is erg sterk en consequent in haar communicatie. Ooit zei eens een uitmuntende communicatie-expert bij Bam dat ze alleen een pb uitgaven bij projecten die meer dan 50 miljoen betroffen. Geweldig hoe consequent Bam daarin is geweest en hoe zelden ze op de proppen komen met de mededeling dat ze geen financiële details bekend maken. Bam is werkelijk een schoolvoorbeeld van transparante communicatie. Ik sta er werkelijk paf van.
  5. forum rang 6 OnoMatopee 17 mei 2019 16:59
    en geen woord over BAM, wel als het ooit in mocht storten
    Kuttelegraaf

    Tribune met trotse Rotterdammers voor bouw Zalmhaventoren

    Bakkie koffie en storten maar
    Door LIEKE JONGBLOED

    Updated 4 min geleden
    6 min geleden in BINNENLAND

    ? ROEL DIJKSTRA

    ROTTERDAM - Met een vers kopje koffie in de hand, aangeboden door de bouwer, bekijkt een handjevol Rotterdammers de laatste handelingen van het storten van beton voor de bouw van de Zalmhaventoren in Rotterdam.

    Op een stellage, omgedoopt tot tribune, volgen ze nauwgezet hoe de fundering van de Zalmhaventoren aan de Houtlaan in de Maasstad vorm krijgt. ,,Wij zijn natuurlijk trotse Rotterdammers en zien graag hoe ze onze stad nog mooier maken”, zeggen vijf heren ongeveer in koor. ,,Hier komt de hoogste toren van de Benelux, 215 meter hoog. Toch geweldig om zo te kunnen zien hoe dit tot stand komt.”

    ’Tribune’
    Een klein trapje met erop een stellage bood de afgelopen 30 uur een mooie blik op de bouwplaats. Vanaf Deze ‘tribune’ zagen honderden Rotterdammers hoe 400 keer een betonwagen aankwam om te storten. De stoet trok veel bekijks net als het werk op de bouwplaats.

    Vorig jaar oktober werd begonnen met de bouw van de wolkenkrabber en in totaal zal het drie jaar in beslag nemen.

    De mannen op de tribune denken dat het misschien wel sneller kan gaan. ,,Ze zouden hier 36 uur bezig zijn met beton storten. Gisteren om 8 uur begonnen en nu net na de lunch klaar. Dat schiet dus lekker op.”

    Nieuwsgierig
    Het project in het Scheepmakerskwartier is meer dan welkom, volgens de nieuwsgierige heren die genieten van het zicht op het werk. ,,Deze buurt liep wat achter in het hele opknappen van de stad. Pas sinds de Erasmusbrug er is komen hier ook mooie nieuwe projecten.”

    "Wat is er leuker dan andere mensen zien werken"
    Dat ze het allemaal vanaf hun stellage nauwgezet in de gaten kunnen houden, met gratis koffie wordt zeer gewaardeerd. ,,Wat is er leuker dan andere mensen zien werken”, grapt een van de Rotterdammers.

    Niet zo blij
    Direct omwonenden waren in instantie niet zo blij met het project. Zelfs tot aan de Raad van State werd geprocedeerd voornamelijk uit angst voor het verliezen van parkeerplekken in de buurt. De gemeente ging na het rondkrijgen van de definitieve bouwvergunningen met de buurt om de tafel waarna de vrede werd getekend. De tribune is inmiddels weer afgebroken.
  6. forum rang 5 bartbas 17 mei 2019 17:00
    quote:

    OnoMatopee schreef op 17 mei 2019 10:16:

    [...]pff, anders bij Bam wel. (deze maand € 0,72 ingeleverd van hoog)
    Ja langzamerhand wordt het een strong buy. Maar dat niet de koop die de opener van het meiforum bedoelde met zijn kwalificatie. Blijft lastig om het juiste koopmoment te kiezen. Kan nog best een tijdje doorzakken, maar ook zo weer omhoog springen. Op dit moment is er veel onzekerheid in de wereld en dat vertaald zich in lagere beurskoersen. Denk er over om nog wat langlopende calls te kopen. Op deze koers kun je er haast niet meer op verliezen. Want met Bam is weinig aan de hand. Bam krijgt wel een tik van de onzekerheden bij andere bouwers. Dat gedoe rond de Zuidas heeft voor zover ik weet nog geen enkele bouwer geld gekost, maar veel beleggers worden gesterkt in hun idee dat je van bouwbedrijven af moet blijven. Op zich best te begrijpen.
    Ik verwacht daarnaast dat China binnenkort met stappen komt, die niemand verwacht maar een behoorlijke impac zullen hebben op de VS en Europa. En dan is er nog Iran en een zekere Boris. Allemaal niet goed voor de beurs.

    Bartbas
  7. forum rang 6 OnoMatopee 17 mei 2019 17:05
    nico inberg

    BAM

    ‘BAM heeft flink op zijn donder gehad de afgelopen jaren, maar het gaat nu een stuk beter met de bouwers. Tijdens de crisis hebben ze werk aangenomen tegen veel te lage prijzen en een te hoog risico om hun mensen maar aan het werk te houden. Dat zorgde voor veel bleeders in de jaren na de crisis."

    "Maar inmiddels gaat het de goede kant op. Je betaalt nu ongeveer 6 keer de winst voor BAM. Een mooi aandeel om aan boord te blijven."

    Jos Versteeg: BAM

    "Het gaat inderdaad beter met de bouw, maar ik had BAM jarenlang in mijn portefeuille en ik werd zo gék van al die bleeders jarenlang. Er is altijd wel wat. Met de Zeesluis in IJmuiden is er ook nog steeds narigheid en er komt telkens weer iets uit de kast." FRUSTIE
  8. forum rang 8 HenkdeV 17 mei 2019 17:06
    Pond beleeft slechtste week sinds oktober
    Door REDACTIE DFT

    AMSTERDAM - De Bank of England heeft in de aanloop naar de Brexit-deadline van 29 maart een ’oorlogskas’ aangelegd aan vreemde valuta. Dat was bedoeld om eventuele schommelingen van het pond te dempen, stelt de Bank of America in de zakenkrant Financial Times. Nu een hard Brits vertrek uit de Europese Unie weer waarschijnlijker wordt, daalt het pond voor de tiende dag op rij.

    Boris Johnson als premier is het schrikbeeld van veel valutahandelaren.

    Valutahandelaren zijn ervan geschrokken dat Boris Johnson zich kandidaat heeft gesteld om premier Theresa May op te volgen. Johnson schrikt niet terug van een harde Brexit, een breuk met Brussel zonder verdere afspraken over bijvoorbeeld importtarieven. Dat heeft historische gevolgen: de laatste keer dat het pond zoveel verliesdagen op rij noteerde ten opzichte van de euro, was aan het begin van de eeuw.
  9. forum rang 5 bartbas 17 mei 2019 17:08
    quote:

    wel dra schreef op 17 mei 2019 16:52:

    [...]

    Bam is erg sterk en consequent in haar communicatie. Ooit zei eens een uitmuntende communicatie-expert bij Bam dat ze alleen een pb uitgaven bij projecten die meer dan 50 miljoen betroffen. Geweldig hoe consequent Bam daarin is geweest en hoe zelden ze op de proppen komen met de mededeling dat ze geen financiële details bekend maken. Bam is werkelijk een schoolvoorbeeld van transparante communicatie. Ik sta er werkelijk paf van.
    Een nieuw project zegt weinig. Of je winst maakt, weet je achteraf. En ik zeg het voor de 15e keer. Bam heeft iedere maand voor ongeveer 600 miljoen aan nieuw werk nodig om reorganisatie bevredigend draaiend te houden.
    Je zou pas wijzer worden wanneer ze bij de oplevering van een werk ok meteen communiceren hoeveel ze er op verdiend hebben. Maar dat is uit concurrentieoverwegingen niet mogelijk en ook niet handig tegenover de opdrachtgever.

    Bartbas
  10. forum rang 6 OnoMatopee 17 mei 2019 17:09
    Update 11:15 uur: BAM

    Het ding moet een whopping 215 meter hoog worden! Even schaamteloze promotie, mag ook wel een keer. Dit is gewoon gaaf. Een andere keer kijken we wel weer naar de cijfers.

    In 26 seconden een mooi beeld van deze werkzaamheden! #zalmhaventoren #Rotterdam RT @fp1981 De komende 40 uur wordt er beton gestort voor @DeZalmhaven. @BAMbouwtechniek @BAMGroep_NL pic.twitter.com/cJVSY5SVSz
    — Kon. BAM Groep nv (@BAMGroep_NL) May 16, 2019

  11. forum rang 6 OnoMatopee 17 mei 2019 17:11

    Langste 3D geprinte brug ter wereld rolt uit de printer
    17 mei 2019 15:19 - BAM Infra bv
    groepsfoto

    Gouda, 17 mei 2019 - Deze week is gestart met het printen van de langste 3D geprinte betonnen brug ter wereld. Opdrachtgevers Rijkswaterstaat en de gemeente Nijmegen en tientallen nieuwsgierige bewoners van de wijk Dukenburg, waar de brug komt te liggen, hebben een kijkje genomen in de printfabriek van Saint-Gobain Weber Beamix en BAM Infra Nederland.

    De komende weken printen specialisten van BAM Infra en Weber Beamix bijna honderd onderdelen van de brug die als een legpuzzel in elkaar passen, compleet met uitsparingen om het beton te kunnen spannen. Na de bouwvak gaan alle elementen op transport om op de locatie gemonteerd te worden. Dan volgt de afwerking en vinden de laatste tests plaats.
    Van innovatie naar bewezen technologie

    De brug is naar ontwerp van architect Michiel van der Kley. Rijkswaterstaat en Nijmegen hebben als opdrachtgevers lef getoond om in te zetten op deze innovatie. Samen met de Technische Universiteit Eindhoven als kennispartner en Weber Beamix, BAM Infra, Summum Engineering en Witteveen+Bos als marktpartijen maken zij van deze innovatie een bewezen technologie.

    'Bij Rijkswaterstaat streven we er naar om kansrijke innovaties werkelijkheid te maken', aldus Nelly Kalfs, Hoofdingenieur-Directeur Rijkswaterstaat Oost Nederland. '3D-print technologie heeft de potentie om betaalbaarder, sneller, duurzamer en vormvrijer te kunnen bouwen. In eerste instantie zal deze techniek vooral interessant en toepasbaar zijn voor gemeenten en provincies.'

    Wethouder Harriët Tiemens: 'Nijmegen heeft een fantastisch jaar als European Green Capital achter de rug. Het is mooi dat we met Rijkswaterstaat een nieuwe innovatieve duurzame 3D-geprinte brug hieraan toe kunnen voegen. Het is goed dat we hier in Nijmegen samen met Rijkswaterstaat werken aan de toekomst. Ik ben daarom bijzonder blij dat we vandaag met inwoners van Dukenburg hebben kunnen zien hoe de brug geprint wordt.'

    Het toepassen van 3D printtechnologie biedt kansen voor het ontwerp en de realisatie van constructieve toepassingen in de bouw. Het biedt vrijheid in het ontwerp en de 3D ontwerpomgeving rekent aanpassingen direct door. Het ontwerp is vertaald in een code waarmee de printer het ontwerp produceert. Door dit digitale ontwerp- en uitvoeringsproces dalen de faalkosten en heb je tekeningen niet meer nodig.

    Pieter Bakker, projectleider 3D printen bij BAM Infra: 'Door optimaal te ontwerpen is minder materiaal nodig vergeleken met traditioneel geproduceerde bruggen met bekistingen. De printer legt namelijk alleen beton neer daar waar het nodig is voor de constructieve sterkte van de brug. Een besparing van 30% is haalbaar. 3D betonprinten werkt zonder bekistingen en dat scheelt arbeid en maakt het mogelijk zonder restafval te bouwen. 3D-printtechnologie heeft de potentie om betaalbaarder, sneller, duurzamer en vormvrijer te kunnen bouwen. Met dit project laten de betrokken partijen zien dat dit ook daadwerkelijk mogelijk is.'



    Nadere informatie: BAM Infra Nederland, Bert Ooms, woordvoerder, 06 11 260 223 of Bert.ooms@bam.com
  12. forum rang 5 manuss 17 mei 2019 17:58
    quote:

    bartbas schreef op 17 mei 2019 16:25:

    [...]

    Zou er niet op rekenen. Bam is geen dief van eigen portemonnee en houdt geen rekening met het groepje kleine beleggers dat de koers van uur tot uur volgt.

    Bartbas
    Mijn persoonlijke ervaring met Bam is prima. Daar heb ik geen klachten over. Ik krijg altijd antwoord op mijn mails en duidelijke uitleg.
2.823 Posts
Pagina: «« 1 ... 102 103 104 105 106 ... 142 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

BAM: sterk slotkwartaal opsteker voor nieuwe strategie

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links