Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 317,5K

TomTom mei 2019 - EUR3,20 uitkering per aandeel

1.792 Posts
Pagina: «« 1 ... 28 29 30 31 32 ... 90 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Topper 16 mei 2019 09:39
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 16 mei 2019 09:26:

    [...]

    Misschien ben ik oliedom maar kun jij mij eens uitleggen waarom we rond de 7.30 zouden moeten gaan navigeren na dit nieuws?
    Bedankt bij voorbaat
    Er zijn twee dingen:

    - Voor de ratio 16/9 kunnen we inderdaad concluderen dat deze ratio te herleiden is naar een koers van plus minus 7,28. Immers we gaan terug van 100% naar 56,25% (reductie is dus 43,75%). Dus ongeveer van 235 miljoen aandelen naar 132 miljoen aandelen (reductie 103 miljoen).
    750 miljoen kapitaal teruggaaf / 103 miljoen aandelen = 7,28.

    - Er is nu voor zover ik zie dan ook geen enkele relatie met de koers op het moment van de consolidatie op 22 mei nabeurs en het nieuw aantal aandelen per 23 mei. Ik zie geen reden waarom de koers niet zou kunnen stijgen en dus tot aan 22 mei op 7,28 gehouden moet worden.
  2. Brouwer285 16 mei 2019 09:44
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 16 mei 2019 09:26:

    [...]

    Misschien ben ik oliedom maar kun jij mij eens uitleggen waarom we rond de 7.30 zouden moeten gaan navigeren na dit nieuws?
    Bedankt bij voorbaat
    omdat je uiteindelijk ongeveer 7.3 euro per aandeel krijgt die uit je portefeuille verdwijnt.
    oude situatie: ongeveer 233 milj uitstaande aandelen.
    nieuwe situatie (na uitbetaling van 750 milj) ongeveer 130 milj uitstaande aandelen.

    Ik zeg overigens niet dat we rond de 7.30 moeten navigeren. Ik zeg dat binnen een normale marktwerking we rond de 7.30 zouden navigeren. Koop je nu (voor de share consolidation) boven de 7.30, moet je volgende week 44% inleveren tegen een papieren verlies. Koop nu je onder de 7.30, moet je volgende week 44% inleveren tegen een papieren winst.

  3. forum rang 6 boem! 16 mei 2019 09:57
    Indien de "markt" TT niet anders waardeert zal de koers excl TTT inderdaad op 7,28 uitkomen.

    Wat koop je voor die 7,28 euro?
    Een bedrijf met een ijzersterke balans.
    Een bedrijf dat via haar outlook aangeeft een FCF per aandeel te verwachten in 2019 van 68 mio gedeeld door 132 mio aandelen is 52 cent per aandeel.
    De ratio van 14* de FCF wpa is fors indien je kijkt naar de all-over geleverde financiele prestaties van TT in de afgelopen jaren.
    De Q1-19 cijfers geven aanleiding om aan te nemen, dat de FCF fors zal stijgen in 2019 waardoor met de focus op het substantieel groeiende A&E de dan te tonen ratio ineens omdraait naar uiterst voorzichtig.


  4. forum rang 6 tatje 16 mei 2019 10:02
    Amsterdam, the Netherlands, 16 May 2019 Location technology specialist TomTom (TOM2), today announced that it will repay approximately €750
    million resulting from the divestment of Telematics to its shareholders on 27 May 2019.
    The share consolidation is expected to take place after the close of trading on the Euronext Amsterdam Exchange on 22 May 2019, by way of a
    consolidation of every 16 issued ordinary shares into 9 new ordinary shares which will result in a capital repayment of €5.74 per remaining share
    (equivalent to about €3.22 per share based on the pre-consolidation number of shares outstanding).
    Shareholders will be informed of their new shareholdings and the cash amount to be received by their respective bank or broker.
    Expected timetable:
    22 May 2019: shareholders by end of trading day are subject to the share consolidation and entitled to the capital
    repayment
    23 May 2019: trading based on the new quantity of shares (ex-date shares)
    24 May 2019: record date
    27 May 2019: capital repayment date

    - Ze hebben het over 3,22 op basis vd uitstaande aandelen is 232.919 miljoen aandelen.
    - 22 mei na 17.35 uur gaan ze de verhouding toepassen 16 9
    - 23 mei kun je gewoon handelen in aandelen tom tom na gebeuren 22 mei.
    - 24 mei dan moet je ze nog hebben om de capital repayment te krijgen.
    - 27 mei krijg je dus 5,74 per aandeel dat je 24 mei had.

    Dus 23 mei kun je gewoon handelen in aandelen na de share consolidation.
    Koop je dus 23 mei een aandeel en je hebt het de 24e nog ( record date ), dan krijg je de 27e 5,74 per aandeel.

    Zo lees ik het !

    De 23e zal het aandeel dus 7,30 plus 5,74 handelen !!!!

    Of is het anders !
  5. ohoh 16 mei 2019 10:28
    PARIS (Reuters) - French tire maker Michelin has agreed to buy telematics company Masternaut for an undisclosed amount, in a deal Michelin said would increase its presence in the field of customer services.

    Masternaut manages over 220,000 mostly light utility vehicles under contract, and Michelin’s takeover of the company was made on the basis of 8 times 2018 EBITDA (earnings before interest, tax, depreciation and amortization) before synergies.

    “Masternaut represents a further step in the expansion of our services and solutions business, especially in Europe and for light vehicle fleets,” said Michelin managing general partner Florent Menegaux.

    www.reuters.com/article/us-masternaut...
  6. ItsMe 16 mei 2019 10:31
    quote:

    tatje schreef op 16 mei 2019 10:02:

    Dus 23 mei kun je gewoon handelen in aandelen na de share consolidation.
    Koop je dus 23 mei een aandeel en je hebt het de 24e nog ( record date ), dan krijg je de 27e 5,74 per aandeel.

    Zo lees ik het !

    De 23e zal het aandeel dus 7,30 plus 5,74 handelen !!!!

    Of is het anders !
    het is inderdaad anders. De tijdelijk aanpassing van de nominale waarde van het aandeel is een constructie om de uitkering belastingvrij te kunnen uitbetalen. Dit is namelijk 1 van de voorwaarden die in de wet hierover staan beschreven. In het kort komt het op het volgende neer. Nominale waarde aandeel voor de transactie is E 0,2 per aandeel. Daarna wordt de nominale waarde aangepast naar 5,94 per aandeel (op basis van ratio en reverse-split). Uiteindelijk (de volgende dag) gaat de nominale waarde weer terug naar E0,2 Hierdoor ontstaat een reserve van 5,74 per aandeel, dat vervolgens uitbetaald wordt aan de aandeelhouders. hiervoor moeten we wel aandelen "inleveren" tegen de ratio 9/16.

    Resultaat, geen aanpassing van de koers na uitbetaling (super) dividend, en een gelijke nominale waarde van E0,2 per aandeel, maar met minder uitstaande aandelen. Omdat de hele transactie nabeurs wordt uigevoerd kan er niet gehandel worden in het aandeel op basis van de tijdelijke hogere nominale waarde.
  7. forum rang 6 tatje 16 mei 2019 10:40
    Voorbeeld.

    6000 aandelen voor de consolidatie

    16/9 wordt dus 3375

    Ik krijg aan kapitaal 3375 maal 5,74 is 19372,50 uitbetaald.

    Ik wil weer 6000 hebben, moet dus 2625 aandelen bijkopen.

    2625 maal 7,38 is 19372,50.

    Als dus de koers lager wordt dan 7,38 kan ik er meer kopen, dan voorheen .

    Mijn belang in een afgeslankt TT wordt dan 77% groter.

    Tja 6000 in 231 miljoen, of 6000 in 131 miljoen.

    Nou moet iedereen het snappen.

  8. Ellyot 16 mei 2019 10:41
    De prijs van het aandeel is in korte tijd van rond 8.30 naar rond 7.30 teruggezakt. Weliswaar heeft de hele beurs een tik gehad maar voor de absurde daling van TT was geen objectieve reden te bedenken. En nu is er dan duidelijkheid over tijdstippen van consolidatie en uitbetaling. Natuurlijk weer zo gebracht dat je 2 keer goed moet lezen wat er bedoeld wordt.
    En zo gaat het schimmige spel verder, wat gaan we na de consolidatie meemaken.
    Ik hoop op een snelle exit, dirty of niet, met een redelijke premie. Zoals ik eerder heb geschreven, dat is de enige reden waarom ik mijn aandelen aanhoudt.
    Die hele FFF onder aanvoering van een sfinx en een man met het uiterlijk van een Siciliaanse maffiabaas kan ik amper nog verdragen.
  9. ItsMe 16 mei 2019 11:00
    quote:

    martinmartin schreef op 16 mei 2019 09:57:

    Indien de "markt" TT niet anders waardeert zal de koers excl TTT inderdaad op 7,28 uitkomen.

    Wat koop je voor die 7,28 euro?
    Een bedrijf met een ijzersterke balans.
    Een bedrijf dat via haar outlook aangeeft een FCF per aandeel te verwachten in 2019 van 68 mio gedeeld door 132 mio aandelen is 52 cent per aandeel.
    De ratio van 14* de FCF wpa is fors indien je kijkt naar de all-over geleverde financiele prestaties van TT in de afgelopen jaren.
    De Q1-19 cijfers geven aanleiding om aan te nemen, dat de FCF fors zal stijgen in 2019 waardoor met de focus op het substantieel groeiende A&E de dan te tonen ratio ineens omdraait naar uiterst voorzichtig.

    In theorie wellicht wel, maar het track-record van TomTom en de huidige koers laten dit niet zien. Als alle deze positieve zaken waar zijn, waarom zouden die dan pas effect hebben na de transactie van 28 mei?

    Een waarschijnlijker scenario is het volgende. Uitgaande van de ratio die nu is vastgesteld kun je grofweg (voor de discussie) stellen dat alles met een factor 2 moet worden beredeneerd (9/16 = 0,5625, gemakshalve 0,5). En uitgaande dat de bandbreedte van de koers op dit moment gezien mag worden tussen de 6,5 en 8 euro zone en een consolidatie koers van rond de 7,4.

    Iedere negatieve berichtgeving (door de markt of door TomTom als gevolg van mis-communicatie) wordt nu twee keer zo hard afgestraft. je kunt dan stellen, ja maar dat geld ook voor de tegenovergestelde situatie, bij een positieve berichtgeving. Maar uitgaande van het trackrecord van TomTom lijkt het eerste meer waarschijnlijk. Dit zal betekenen dat, wanneer we weer naar de 6,5 regionen gaan op basis van huidige situatie, we in de nieuwe situatie naar de 5,6 gaan. Ik schat zelfs nog lager, vanwegen de toegenomen volatiliteit.

  10. ItsMe 16 mei 2019 11:04
    quote:

    tatje schreef op 16 mei 2019 10:40:

    Voorbeeld.

    6000 aandelen voor de consolidatie

    16/9 wordt dus 3375

    Ik krijg aan kapitaal 3375 maal 5,74 is 19372,50 uitbetaald.

    Ik wil weer 6000 hebben, moet dus 2625 aandelen bijkopen.

    2625 maal 7,38 is 19372,50.

    Als dus de koers lager wordt dan 7,38 kan ik er meer kopen, dan voorheen .

    Mijn belang in een afgeslankt TT wordt dan 77% groter.

    Tja 6000 in 231 miljoen, of 6000 in 131 miljoen.

    Nou moet iedereen het snappen.

    En de afstraffing op basis van het track-record ga je dan ook 77% erger voelen in je portemonnee. Met andere woorden, je risico neemt in dezelfde verhouding toe.
  11. forum rang 7 ketchup 16 mei 2019 11:07

    ABN ziet het helemaal zitten met TT in hun news-update

    " TT announced the terms and details of its capital repayment - the company will execute the reversed share split ( 16 into 9) on 22nd May and repay the capital (750m) om 27th May
    This is fully in line with our expectations and could act as a trigger to show how cheap this company really is "
  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 16 mei 2019 11:11
    quote:

    groeibriljant schreef op 15 mei 2019 16:26:

    [...]
    Ik ben niet helemaal bij met lezen, maar begreep dat de opties geen probleem opleveren omdat de koerswaarde wordt gelijkgetrokken. Lijkt het dan niet extra gunstig om call-opties te kopen? Je krijgt dan voor hetzelfde geld het recht om relatief meer aandelen te kopen uit een kleiner totaal. Of mis ik dan iets?
    Is uitgebreid behandeld in het derivatendraadje elders in het TT-forum. De uitoefenprijzen en de seriegroottes kunnen op 23 mei licht veranderd zijn, maar de waarde van je opties verandert in theorie niet.
    Bij uitoefening van een gekochte call na de 'event' kan je nog steeds (ongeveer) 100 aandelen aanschaffen, maar omdat het 'nieuwe' aandelen zijn bezit je dan inderdaad een groter percentage van een kleiner geworden geheel.

    Ik zou het niet 'extra gunstig' noemen. Het is prettig als je 'volbelegd' wilt blijven, je hoeft geen aandelen of calls bij te kopen. (Wél als je gedekt calls geschreven hebt en het op aanwijzing laat aankomen! Je hebt dan 7/16 = 44% aandelen te kort.)

  13. forum rang 6 tatje 16 mei 2019 11:13
    quote:

    ItsMe schreef op 16 mei 2019 11:04:

    [...]

    En de afstraffing op basis van het track-record ga je dan ook 77% erger voelen in je portemonnee. Met andere woorden, je risico neemt in dezelfde verhouding toe.

    Dus dan ben jij voor 22 mei weg op dit forum.

    Tenminste lijkt me logisch, met jouw verwachtingen :-)
  14. forum rang 6 boem! 16 mei 2019 11:17
    quote:

    ItsMe schreef op 16 mei 2019 11:00:

    [...]

    In theorie wellicht wel, maar het track-record van TomTom en de huidige koers laten dit niet zien. Als alle deze positieve zaken waar zijn, waarom zouden die dan pas effect hebben na de transactie van 28 mei?

    Een waarschijnlijker scenario is het volgende. Uitgaande van de ratio die nu is vastgesteld kun je grofweg (voor de discussie) stellen dat alles met een factor 2 moet worden beredeneerd (9/16 = 0,5625, gemakshalve 0,5). En uitgaande dat de bandbreedte van de koers op dit moment gezien mag worden tussen de 6,5 en 8 euro zone en een consolidatie koers van rond de 7,4.

    Iedere negatieve berichtgeving (door de markt of door TomTom als gevolg van mis-communicatie) wordt nu twee keer zo hard afgestraft. je kunt dan stellen, ja maar dat geld ook voor de tegenovergestelde situatie, bij een positieve berichtgeving. Maar uitgaande van het trackrecord van TomTom lijkt het eerste meer waarschijnlijk. Dit zal betekenen dat, wanneer we weer naar de 6,5 regionen gaan op basis van huidige situatie, we in de nieuwe situatie naar de 5,6 gaan. Ik schat zelfs nog lager, vanwegen de toegenomen volatiliteit.

    Ik verwacht inderdaad geen grote uitslagen voor de datum van de reverse split.
    Degenen die een positief beeld hebben over de toekomstverwachtingen van TT zullen geremd worden in hun aankopen omdat indien zij kopen boven de 7,36 zij al een verlies oplopen ter grootte van het verschil tussen aankoopprijs en 7,36 voor iedere 7 van de 16 aandelen die zij extra in bezit nemen.
    Daar tegenover staat dat bij een daling van de koers onder de 7,36 euro zij hun kans schoon zien.
  15. ItsMe 16 mei 2019 11:18
    quote:

    tatje schreef op 16 mei 2019 11:13:

    [...]

    Dus dan ben jij voor 22 mei weg op dit forum.

    Tenminste lijkt me logisch, met jouw verwachtingen :-)
    Dat zijn de slapenloze nachten van dit moment. Ik zit er best diep in, met een long koersdoel van 12,56 (op basis van verwachtingen van 3 jaar geleden). Maar tot op heden lijken deze verwachtingen niet uit te komen en de manier waarop TomTom aankijkt tegen aandeelhouderswaarde stemt me niet positief. Dus komende dagen wordt het eruit en verlies nemen, of hopen dat we mee mogen profiteren van de kansen die er nog liggen voor TomTom. Daarmee zeg ik dat ik zeker nog geloof in die kansen, ik geloof alleen niet meer dat de FFF dit willen delen met de gewone aandeelhouder, maar er een prive feestje van willen maken. :(
  16. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 16 mei 2019 11:21
    quote:

    Topper schreef op 16 mei 2019 08:19:

    [...]
    Simpel: 3,22 per aandeel nu.
    Voor iedere 16 aandelen krijg je er 9 terug.
    In de situatie voor is het dus 3,22 per aandeel.
    In de situatie na is het dus 5,72 per aandeel. [Nee, 5,74 per aandeel]

    Volgens mij betekent dit dat er verder geen afhankelijkheid is met de koers op het moment van consolidatie.
    Gaat om de ratio. Of de koers op 22 mei nu sluit op 6 of 9 is niet relevant voor de omwisseling
    Klopt, behalve dat het 5,74 per nieuw aandeel is (zeggen ze).
    Die 3,22 en 5,74 zijn gebaseerd op het aantal uitstaande aandelen. Dat fluctueert altijd wat door de uitreiking en uitoefening van personeelsopties, maar is nu beter bekend dan enkele maanden geleden.
    N.B. Het is momenteel kennelijk 750 mln / 3,22 = 232,92 mln aandelen.

1.792 Posts
Pagina: «« 1 ... 28 29 30 31 32 ... 90 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links