Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 23,860 16 apr 2024 14:03
  • -0,440 (-1,81%) Dagrange 23,760 - 24,600
  • 160.650 Gem. (3M) 243,4K

Draadje met INHOUD! geen toogpraat a.u.b.

2.642 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 133 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. rendement_zoeker 29 april 2019 14:26
    quote:

    Bobo schreef op 25 april 2019 23:06:

    Wat zou een mogelijke opbrengst van zo'n move kunnen zijn? Volgens Heinz vinden overnames in die sector plaats tegen 10 a 12 maal de ebitda. De ebitda van Technologies over 2018 bedroeg 67 miljoen dollar, dus de opbrengst zou 670 a 800 miljoen kunnen zijn. Dat is bijna de huidige beurswaarde van het complete bedrijf.

    Zag in een rapportje voorbijkomen dat er een EBITDA van $110 Mil voor Technologies voor 2019 uit kan rollen. Met een multiple van 10 zit je dan al op $1,1 Miljard. Zou AMG echt zóóóóó laag gewaardeerd zijn?
  2. Umi1 30 april 2019 06:49
    quote:

    rendement_zoeker schreef op 29 april 2019 14:26:

    [...]

    Zag in een rapportje voorbijkomen dat er een EBITDA van $110 Mil voor Technologies voor 2019 uit kan rollen. Met een multiple van 10 zit je dan al op $1,1 Miljard. Zou AMG echt zóóóóó laag gewaardeerd zijn?
    Ik denk dat je omzet voor Q1 bedoelt. Die verwacht men dat 110M zal zijn...
    + $ 70M Ebitda voor AMG Technologies zou al een hele prestatie zijn!
  3. [verwijderd] 1 mei 2019 09:49
    Bij gebrek aan volwaardige discussies op het maanddraadje, zet ik hier mijn mening over de cijfers:

    1. De cijfers van vorig kwartaal.

    $50,4mil ebitda... Een stuk zwakker dan verwacht. Ik denk dat het management (en wij) de complexiteit van die lithium plant wat hebben onderschat.
    Die ramp up kosten hebben de ebitda serieus gedrukt. Dit zou eind mei opgelost moeten zijn en dan zou lithium eindelijk op volle toeren moeten draaien.
    Cash flow valt vrij hard tegen. Al is dit vooral te danken aan het werkkapitaal en de aankoop van eigen aandelen. Geen permanente problemen daar, dus.

    2. De outlook voor 2019
    Hier zit de grootste teleurstelling. Ebitda van +$150mil is wel erg zwak. Al wordt dit wat getemperd door voor 2020 terug $200mil voorop te stellen.
    Volgens mij is dit jaar rond de $200mil ook wel haalbaar, maar Heinz blijft natuurlijk voorzichtig. Wie weet zakt de vanadium prijs nog verder.
    Ik had rekening gehouden met een vanadiumprijs van $30/lb dit kwartaal. Blijkt dat dit nog stukken harder is gezakt, naar $23. Dan moet ik mijn verwachtingen ook wat naar omlaag gaan bijstellen.

    Positieve noot:
    1. Heinz blijft een ebitda van $200mil vooropstellen voor 2020, vooral omdat hij uitgaat van de sterkte en groei van AMG Technologies. Zelfs met de huidige malaise rond Boeing en de auto-industrie blijft die stevig groeien.

    Interessante opmerkingen ter discussie:
    1. De net finance costs (interest) is plots hard gestegen met meer dan $2mil tov vorig kwartaal. Terwijl de leningen toch hetzelfde zijn als toen?
    Wie heeft hier een verklaring voor? In het pb staat 'higher levels of gross debt and higher interest rates associated with the long-term nature of the facility.'

    2. Een heel interessante: De inventory cost adjustment van vanadium.
    Uit het pb: 'This adjustment was driven by a combination of the high vanadium prices at which the Company purchased its inventory in the second half of 2018 and the lower comparable price on March 31, 2019'
    Wil dit misschien zeggen dat ze vanadium echt aan het kopen zijn? Of bedoelen ze met purchase gewoon het kopen van die catalysts?
    Zijn ze misschien voorraad van vanadium aan het opbouwen voor zelf die VRB batterijen te maken? Wordt dit een nieuwe, belangrijke business voor AMG?
    In de cc van vorig kwartaal stond ook: 'It's vanadium for the vanadium redox battery, which by the way, is a product of AMG'
    Wat zou hier gaande zijn?

  4. [verwijderd] 1 mei 2019 09:57
    En dan mijn laatste (belangrijkste) notie apart:
    AMG Technologies, de meeste stabiele tak, heeft er weer een topkwartaal opzitten.
    Hou in het achterhoofd dat dit 1 van de meest zwakke kwartalen geweest zal zijn. De automobielsector deed het zeer slecht en Boeing had grote problemen. Dit verklaart waarschijnlijk de iets lagere order intake.
    Toch nog een zeer mooie ebitda van $19,3mil! Als je het mij vraagt op pad om $80mil ebitda te halen in 2019 en +120mil ebitda tegen 2024.
    Als je dan kijkt naar de sectorgenoten hun waardering.
    Safran EV/ebitda van 12.
    Spirit aerosystems van 10.
    MTU aero engines van 13.
    Heico corp van 25.
    ...
    Heinz hield zelf een normale multiple van 10-12 aan.
    Dan moet je op een waardering komen van $800-960mil voor dit jaar en $1200-1500mil voor 2024.

    Straks komt het nieuwe 5jaar-target. Ik geloof dat ze $300mil ebitda gaan targetten. Heinz heeft veel vertrouwen in die AMG Technologies tak.
    We'll see.
  5. Alanine 1 mei 2019 10:39
    quote:

    Topperke schreef op 1 mei 2019 09:49:

    Uit het pb: 'This adjustment was driven by a combination of the high vanadium prices at which the Company purchased its inventory in the second half of 2018 and the lower comparable price on March 31, 2019'
    Wil dit misschien zeggen dat ze vanadium echt aan het kopen zijn? Of bedoelen ze met purchase gewoon het kopen van die catalysts?
    Zijn ze misschien voorraad van vanadium aan het opbouwen voor zelf die VRB batterijen te maken? Wordt dit een nieuwe, belangrijke business voor AMG?
    In de cc van vorig kwartaal stond ook: 'It's vanadium for the vanadium redox battery, which by the way, is a product of AMG'
    Wat zou hier gaande zijn?
    Ik ken de werking van dit soort dingen niet bijster goed. Maar de instrinsieke waarde van hun voorraad aan onverwerkte catalyts, alsook van het nog onverkochte vanadium (bv. buffer om onverwachte productieproblemen op te vangen?) is inmiddels gedaald door de lagere vanadiumprijs. Ik kan me vergissen, maar ik zou er geen verborgen plannen achter zoeken. :)

    Verder, bedankt voor de goede analyse. Ik denk ook dat €200m voor dit jaar haalbaar blijft, maar begrijp natuurlijk de voorzichtigheid.
  6. rendement_zoeker 1 mei 2019 17:26
    quote:

    Topperke schreef op 1 mei 2019 09:57:

    ...

    Straks komt het nieuwe 5jaar-target. Ik geloof dat ze $300mil ebitda gaan targetten. Heinz heeft veel vertrouwen in die AMG Technologies tak.
    We'll see.
    Ze dureven 350 aan 'Long-term Guidance:Given the strong underlying growth dynamics of the AMG portfolio, the management board is committed to deliver an EBITDA of $ 3 5 0 M , or more, in five years or less.”'

    Super!
  7. [verwijderd] 1 mei 2019 18:55
    Belangrijke punten uit de CC van vandaag m.b.t. lithium:
    - Ramp up van de spodumene fabriek in Brazilië (SP1) loopt op schema. Plant draait momenteel op 95% van de maximale capaciteit; tegen eind mei moet dit 100% zijn. SP1 produceert in-spec materiaal. Productiekosten per ton zijn zoals eerder afgegeven.
    - Er komt geen SP2 plant. In plaats daarvan wordt de capaciteit van SP1 uitgebreid (SP1+) met 30000 ton. Dit vergt veel minder Capex en levert een betere ROCE (SP1+ kost $25M tegen $110M voor SP2). Implementatie van SP1+ vergt 12-15 maanden. Beslissing over SP1+ volgt zeer binnenkort (juni 2019).
    - Bij de Mibramijn in Brazilië gaat een lithium chemicals plant gebouwd worden die lithium hydroxide en lithiumcarbonaat kan produceren. Timing en economics van de deze fabriek zijn nog niet afgerond. SP1+ en de lithium chemicals plant vervangen het oorspronkelijke plan voor SP2. Afronding engineering work voor lithium chemicals gaat parallel met SP1+.
    - Heinz laat erg weinig los over de voortgang van de samenwerking met EcoPro vanwege de NDA-agreement. Op de vraag of de lithium chemicals plant gebouwd gaat worden onafhankelijk van een long-term afnamecontract met EcoPro, meldt Heinz in gesprek te zijn met verschillende potentiele LT afnemers van lithium chemicals. Discussies gaan met name over de verschillende kwaliteitseisen van afnemers (battery/technical grade, purity; lithiumsulfaat of -hydroxide of -carbonaat). Verschillende opties worden overwogen en een beslissing volgt in juni. Chemical plant wordt pas gebouwd wanneer een groot deel van de productie in LT afnamecontracten is ondergebracht.
    - Op de vraag of SP1 vanwege start-up kosten dit jaar nog veel gaat bijdragen aan de EBITDA antwoordde Heinz dat de bijdrage van SP1 dit jaar nog klein zal zijn.
  8. [verwijderd] 1 mei 2019 21:03
    Belangrijke punten uit de Q1 CC van vandaag m.b.t. vanadium:
    - AMG is nog steeds van plan een Cambridge 2 plant te bouwen in Ohio met een capaciteit om 30000 ton gebruikte katalysatoren per jaar te recyclen. Dit is een verdubbeling van de huidige recycling capaciteit. Benodigde CapEx voor Cambridge 2 is $300M. AMG probeert investeringskapitaal te verkrijgen via Tax-exempt bonds. Engineering werk voor Cambridge 2 vordert. Er zijn geen nadere mededelingen gedaan omtrent timing van Cambridge 2.
    - Opbrengsten van Cambridge 1 en 2 zijn afkomstig van recycling fees en verkoop van gerecyclede metalen (waaronder vanadium). Heinz benadrukte diverse malen dat de inkomsten uit de recycling fees vele malen groter zijn dan uit verkoop van metalen. Beslissing om Cambridge 2 te bouwen hangt dan ook niet af van de vanadiumprijs, maar van de hoogte van de fees. De daling van vanadiumprijzen heeft weinig invloed op de investeringscase voor Cambridge 2. Recycling fees zijn weinig volatiel en vertonen een stijgende trend door o.a. toenemend aanbod van spent catalyst en strengere eisen mbt verwerking. Na diverse analistenvragen over de impact van vanadiumprijs op bouw van Cambridge 2 gaf Heinz een orde grootte berekening: huidige fees Cambridge 1 zijn circa $30M per jaar. In de komende jaren gaan de fees omhoog naar pakweg $50M per jaar. Bij verdubbeling van de capaciteit leveren de recycling fees voor Cambridge 1+2 dus circa $100M per jaar op.
    - Samenwerking met Criterion vordert met als doel het opzetten van een wereldwijde catalyst supply and reclaim facility voor raffinaderijen. AMG streeft ernaar de grootste catalyst recycler ter wereld te worden. Volgorde is eerst Cambridge 2 en daarna de 50/50 joint venture met Criterion.
  9. [verwijderd] 2 mei 2019 00:04
    quote:

    Just lucky schreef op 1 mei 2019 22:00:

    "Heinz benadrukte diverse malen dat de inkomsten uit de recycling fees vele malen groter zijn dan uit verkoop van metalen." Bijzondere uitspraak; in de Q1 cijfers zegt Heinz dat het resultaat daalt m.n. door de sterke daling van Vanadium.
    Inderdaad, dus ik heb de fragmenten nog een paar keer beluisterd om te horen wat hij precies zegt.
    amg-nv.com/investors/media/
    Hij zegt niet dat de recycling fees vele malen groter zijn dan de inkomsten uit verkoop van metalen, maar wel dat de fees de belangrijkste inkomstenbron van vanadium recycling zijn:
    "the key element of vanadium recycling is the recycling fee" en
    "recycling fee is the most important element of profitability of the vanadium activity" en
    "we have 3 metal price streams and most importantly the recycling fees"
    Tenslotte aan het eind van de CC:
    "vanadium recycling rests on recycling fees" en
    "I would do Cambridge 2 based on fees only"

    Ook met deze nuancering blijven de uitspraken over de recycling fees opmerkelijk. Met stabiele fees kan een sterk fluctuerende vanadium prijs nog steeds een flinke impact hebben op de kwartaalresultaten
  10. awater 2 mei 2019 08:40
    Ik ga de komende dagen nog wel even tijd maken om de verschillende opnames te beluisteren en die te leggen naast mijn ervaringen uit de jaarvergadering. Heinz wilde zeer weinig kwijt over welke criteria nu de aanleiding zijn om het langjarig vooruitzicht op de $ 350 miljoen EBITDA binnen 5 jaar onderbouwd te krijgen. Hij wil helemaal geen inzicht geven met het oog op de concurrentie. Ik heb ook Hanke apart aangeschoten om hier op dit punt meer inzicht te verschaffen. gesteld dat als beleggers meer inzicht hebben over de verschillen tussen de capaciteitsopbouw van de verschillende metalen en de verwachte vraag zaken beter ingekleurd kunnen worden. Hij gaat daar als voorzitter van de RvC wel naar kijken.
    Over engineering nog wel dit. In het 1e kwartaal is wel de opbrengst van titanium erbij gekomen dus mij valt dit resultaat nog niet echt mee. Ik heb al eerder gesteld dat ik niet verwacht en ook niet hoop dat engineering verkocht zal worden. Heinz vindt dit onderdeel een hedge tegen de veel beweeglijkere critical divisie en ook nog time lagging.
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 2 mei 2019 10:39
    quote:

    Rien ne va plus schreef op 1 mei 2019 18:55:

    Belangrijke punten uit de CC van vandaag m.b.t. lithium:
    - Ramp up van de spodumene fabriek in Brazilië (SP1) loopt op schema. Plant draait momenteel op 95% van de maximale capaciteit; tegen eind mei moet dit 100% zijn. SP1 produceert in-spec materiaal. Productiekosten per ton zijn zoals eerder afgegeven.
    - Er komt geen SP2 plant. In plaats daarvan wordt de capaciteit van SP1 uitgebreid (SP1+) met 30000 ton. Dit vergt veel minder Capex en levert een betere ROCE (SP1+ kost $25M tegen $110M voor SP2). Implementatie van SP1+ vergt 12-15 maanden. Beslissing over SP1+ volgt zeer binnenkort (juni 2019).
    - Bij de Mibramijn in Brazilië gaat een lithium chemicals plant gebouwd worden die lithium hydroxide en lithiumcarbonaat kan produceren. Timing en economics van de deze fabriek zijn nog niet afgerond. SP1+ en de lithium chemicals plant vervangen het oorspronkelijke plan voor SP2. Afronding engineering work voor lithium chemicals gaat parallel met SP1+.
    - Heinz laat erg weinig los over de voortgang van de samenwerking met EcoPro vanwege de NDA-agreement. Op de vraag of de lithium chemicals plant gebouwd gaat worden onafhankelijk van een long-term afnamecontract met EcoPro, meldt Heinz in gesprek te zijn met verschillende potentiele LT afnemers van lithium chemicals. Discussies gaan met name over de verschillende kwaliteitseisen van afnemers (battery/technical grade, purity; lithiumsulfaat of -hydroxide of -carbonaat). Verschillende opties worden overwogen en een beslissing volgt in juni. Chemical plant wordt pas gebouwd wanneer een groot deel van de productie in LT afnamecontracten is ondergebracht.
    - Op de vraag of SP1 vanwege start-up kosten dit jaar nog veel gaat bijdragen aan de EBITDA antwoordde Heinz dat de bijdrage van SP1 dit jaar nog klein zal zijn.
    Hoe kan het dat de omzet van Brazilië/Mibra slechts 20 miljoen USD was in het 1e kwartaal...???

    zie presentatie.
  12. Umi1 2 mei 2019 10:46
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 2 mei 2019 10:39:

    [...]
    Hoe kan het dat de omzet van Brazilië/Mibra slechts 20 miljoen USD was in het 1e kwartaal...???

    zie presentatie.
    Ik vermoed dat er toch stevige problemen zijn geweest met de ramp up, want dit was niet voorzien. We weten niet hoelang de productie reeds op 95% draait.
    Daarnaast is er natuurlijk revenue recognition, duurt even eer de stocks in China zijn. Mogelijks leggen ze ook eerst zelf een 'base inventory' aan.

    Het feit dat ze toch willen uitbreiden stemt me gerust dat het de goede richting uitgaat.
  13. Umi1 2 mei 2019 10:59
    Waarde AMG Technologies; (draait trouwens hoge marges dankzij Titanium Alloys)
    Ebitda verwachting : + $ 70M
    Multiple in de luchtvaart = 12, pakweg 50% inkomsten uit de luchtvaart, dus multiple van 9à10 lijkt me zeker fair.
    => 630 à 700M USD.

    Waarde Critical materials;
    Ebitda verwachting : +80M USD
    Faire multiple 5à8 => 400 à 640M USD.

    FV AMG : 1030M à 1340M USD. => 31 à 37 EURO.
    Gebaseerd op de (conservatieve) winstverwachting van DIT JAAR. dus zonder rekening houdend met de fors hogere winst voor de volgende jaren.
  14. [verwijderd] 2 mei 2019 16:28
    De belangrijke info van de gisteren:

    - 300mil capex voor de Cambridge 2 plant.

    - Nog steeds eind mei de spodumene plant 100% operationeel. Zou vanaf kwartaal 3 dus fors moeten bijdragen aan de cijfers.

    - Nieuwe lithium plant komt er voorlopig niet. Wordt spodumene 1+ ipv sp1 en sp2.
    Extra capex 25mil ipv 110mil voor sp2.
    30K mt erbij, wat voor een ebitda van $14mil zou moeten zorgen aan huidige prijzen. Capex op minder dan 2 jaar terugverdiend dus!
    Volgens mij een heel goede zet van het management.
    De lithiummarkt is te onzeker op korte en middellange termijn en als je hoort dat de fees van catalyst recycling zoveel zal stijgen de komende jaren, kan je daar beter investeringen maken, waar AMG minder afhankelijk is van prijsschommelingen.

    - Daarbij is het downstream gaan in lithium een heel goede keuze. Ze gaan op langere termijn (ik schat ongeveer 2022) 2 plants bouwen. 1 voor lithium carbonate conversie. 1 voor lithium hydroxide conversie.
    Dit is voor de lithium spodumene die ze al produceren om te zetten naar carbonate/hydroxide. Een stap verder in het productieproces van batterijen.
    De volgende stap is dan de batterijen zelf produceren, wat via een supply overeenkomst met Ecopro zal gebeuren.

    - Toch wel duidelijkere timelines voor de projecten nu.
    SP1+ duurt 12 tot 15 maanden, dus eind 2020 operationeel.
    Voor de downstream beslissing (timeline, investment) moeten we wachten tot juni.

    - Indd duidelijk onderstreept dat de belangrijkste inkomsten uit de recycling business de fee is en niet de verkoop van vanadium zelf.
    Deze fee is vrij volatiel op korte termijn en zal beginnen stijgen doordat er steeds meer spent catalysts komen. Een kwestie van vraag en aanbod: de vraag naar het recyclen stijgt hard en AMG is eigenlijk de enige die het aanbod regeert.
    "The fresh catalyst market, over the next 6 years, is supposed to increase from an order of magnitude, fresh catalyst, of 200,000 tons to over 350,000 tons."
    Logisch dat de fees dan de hoogte in zullen gaan.
    Heinz gaat dit ook niet zomaar zeggen. Ze zullen een stevige positie hieromtrent hebben met hun klanten.

    - Heinz is heel optimistisch over de vanadiumprijs

    - De winst uit de lithiumplant zal dit jaar heel beperkt zijn door de ramp up costs. Dit en vorig kwartaal nog in het rood, de komende kwartalen normaal wel in het groen. Pas vanaf 2020 een normale contributie tot de winst.

    - AMG technologies is nu bezig met het smeden van een sterk businessplan om deze groeimarkt goed aan te pakken. Heinz haalt duidelijk aan dat dit deel van het bedrijf heel sterk zal groeien de komende jaren. Haalt ook weer aan dat de gemiddelde multiple voor deze business 12x de ebitda is. Dan kom je inderdaad aan een hogere market cap van AMG technologies dan de market cap van AMG in zijn geheel de dag van vandaag. Ongelooflijk eigenlijk.

    - Wel leuk dat Heinz eindelijk eens wat meer vrijgeeft over hoe het verdienmodel in elkaar zit. Is eens uit zijn comfort zone gestapt en heeft (hypothetisch) huidige fees van $30mil voor het verwerken van de catalysts aangegeven. Dit zouden tegen dat Cambridge 2 er komt (eind 2021) kunnen stijgen naar $50mil. Toch echt wel interessant.
    Je zou de waardering van AMG ook zo kunnen bekijken: fees van ongeveer $100mil per jaar vanaf 2022. Daar mag ook een multiple van 12 op, aangezien dit vaste inkomsten zijn waar geen volatiliteit in zal komen. Dan kom je op $1200mil waarde van de recycling business, wat weliswaar toekomstmuziek is.

2.642 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 133 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

AMG ziet enorme kansen in recyclen van plutonium

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links