Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel HEIJMANS KON AEX:HEIJM.NL, NL0009269109

  • 17,320 18 apr 2024 11:48
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 17,200 - 17,420
  • 23.344 Gem. (3M) 118,2K

Tweede Kwartaal

679 Posts
Pagina: «« 1 ... 9 10 11 12 13 ... 34 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 april 2019 14:18
    quote:

    salud schreef op 18 april 2019 13:59:

    Is geheel niet afhankelijk van het nieuws uit de krant ... gewoon omdat het kan met zo'n klein fonds als Heijmans. De ideale speelbal van het grote geld.
    U bent scherp, U vordert met rasse schreden, en dat voor een pensionado die eerder geniet van de Spaanse zon dan Heijmans rond Euro 12,-!!!

    En ja, op Euro 9,50 of lager, ik vindt 't allemaal prima, als het maar beweegt!
  2. [verwijderd] 20 april 2019 09:30
    quote:

    buf schreef op 19 april 2019 12:31:

    25 mrt. 8.71 (het dieptepunt)
    26 mrt. 8.74
    27 mrt. 8.83
    29 mrt. 8.91
    01 apr. 9.13
    02 apr. 9.19
    03 apr. 9.30
    04 apr. 9.40
    15 apr. 9.50
    16 apr. 9.97
    18 apr. 9.99

    Vasthouden mensen.
    De grote klapper moet nog komen.
    Dat is correct 'Buf'. Heijmans is kracht aan het opbouwen net onder Euro 10,-. Hetzelfde was te zien rond Euro 9,50 waar een aantal weerstandspunten lagen waaronder 50 daags gemiddelde en de horizontale weerstand.

    En Euro 10,00 plus (double digit) past gewoon beter bij dit interessante bouw- en infra aandeel.
  3. forum rang 5 tradersonly 23 april 2019 17:55
    www.cobouw.nl/infra/nieuws/2019/04/be...

    Rijkswaterstaat zet dbfm in de ijskast. De pijplijn voor integrale mega-projecten is bijna leeg. De opdrachtgever moet met lede ogen aanzien hoe bouwers stuk voor stuk weglopen uit de laatst lopende dbfm-tenders voor de A9 BaHo (SAA5) en de ViA15. Hoog tijd voor een nieuwe strategie.

    De nieuwe werkelijkheid na de bouwcrisis dwingt Rijkswaterstaat tot bezinning. Het teruglopende aantal inschrijvingen en het gemor in de sector leidde al tot een kritisch rapport dat aandringt op ingrijpen op de gww-markt.

    Wat wel en wat niet?
    Adviesbureau McKinsey is klip en klaar in de aanbevelingen: Het risicoprofiel van grote gww-werken moet omlaag. De grote vraag is nu: Hoe? Wat wel en wat niet? De uitgebreide marktconsultatie met bouwers en brancheorganisaties is bijna achter de rug. Begin april zaten de bouwers voor overleg met minister Cora van Nieuwenhuizen en mochten hun grieven op tafel leggen. De minister hoort alle partijen aan en zal nog voor de zomer officieel de knopen doorhakken.

    Rijkswaterstaat kan en mag dus nog niet ingrijpen op de inkoopstrategie, maar de praktijk wijst al een duidelijke richting op. Vooruitlopend op de daadwerkelijke beslissingen is Rijkswaterstaat alvast gestopt met het aanwijzen van nieuwe dbfm-contracten.

    Zonder F?
    De ViA15 is het laatste dbfm-project dat Rijkswaterstaat gaat gunnen, daarna zit er niets meer in de pijplijn. Er komt een reeks van nieuwe grote projecten aan, maar geen daarvan komt volgens de langjarige contractvorm op de markt.

    Op de meest recente inkoopplanning van Rijkswaterstaat prijkt maar één groot project: De realisatie van de A27 van Everdingen naar Hooipolder. Dit mega-project komt eind 2021 als dbm-contract op de markt, dus zonder financiering, de F-component.

    In de praktijk breekt de opdrachtgever met een traditie die ruim tien jaar geleden werd ingezet om alle contracten boven de 100 miljoen euro bijna standaard als dbfm-contract in de markt te zetten.

    PPS-meetlat

    De nieuwe generatie grote projecten komt vooral als design & construct op de markt, soms aangevuld met een onderhoudscomponent – de M van maintenance – . De F van financiering speelt geen rol meer bij de nieuwe projectenreeks. Het is een feitelijke constatering, want officieel is de contractvorm bij Rijkswaterstaat niet geschrapt uit het inkooppalet.

    Nog steeds worden alle projecten boven de 60 miljoen euro langs de pps-meetlat gelegd. Als daar financiële meerwaarde uit komt, werd bijna automatisch gekozen voor dbfm. Dat automatisme is voorbij. De financiële wereld is veranderd, de Europese financieringsregels strenger en ook andere factoren zoals een complexe omgeving en kritische selectieve bouwers wegen zwaarder mee.

    Weer uit de ijskast

    De ingewikkelde stedelijke omgeving was bij zowel de Zuidasdok en Ring Groningen (A7) al de aanleiding om van de contractvorm af te zien, maar de Afsluitdijk, Blankenburgtunnel en A13/A16 daarentegen werden nog wel als dbfm gegund.

    Toch is het niet uitgesloten dat de contractvorm ooit weer uit de ijskast komt. Bij de ontwikkeling van circulaire kunstwerken wordt wel degelijk nagedacht over andere eigendomsvormen en langjarige contracten om een sluitend verdienmodel te maken

    Totdat de minister besluiten neemt, blijft het officiële standpunt van Rijkswaterstaat: “Voor elk project met een geraamde contractwaarde van 60 miljoen of hoger voert Rijkswaterstaat een toets uit of dbfm meerwaarde heeft. Die toets is de zogeheten Public Private Comparator (PPC). Op dit moment zijn er nog twee dbfm-projecten in aanbesteding: ViA15 en A9 Badhoevedorp – Holendrecht. Er zijn op dit moment geen nieuwe dbfm aanbestedingen voorzien. Het MIRT bevat enkele projecten in de verkenningenfase waarvoor de contractkeuze pas later gemaakt gaat worden. Rijkswaterstaat kiest, mede ondersteund door een PPC meerwaardetoets, de contractvorm die het beste bij de opgave past.”

    Ring Utrecht niet in dbfm
    Voorlopig past de contractvorm niet meer bij de projecten die komende twee jaar op de markt komen. De A27 is het enige project met een waarde van meer dan 500 miljoen euro. Daar is voor het deel Everdingen – Houten de onderhoudscomponent aan toegevoegd. Het tweede deel van Houten naar Everdingen is losgeknipt en staat als apart d&c-contract op de planning.

    Het opknippen van grote projecten gebeurde eerder voor de Ring Utrecht. In overleg met de grote bouwers besloot Rijkswaterstaat het noordelijk en zuidelijk deel apart op de markt te zetten, in d&c.

    De keus om ontwerp en uitvoering te combineren, is ook gemaakt voor de opwaardering van de Twentekanalen en de InnovA58. Ook dat zijn projecten in de ramingsklasse van 100-500 miljoen die eveneens als d&c-contracten op de markt komen.

    Geen spijt
    Ook voor sluizen lijkt het dbfm-virus voorbij. De zeesluis IJmuiden, Beatrixsluizen en de sluis Limmel en de Afsluitdijk kwamen afgelopen jaren allemaal als dbfm-contracten op de markt. Er is zelfs een apart sluizen-programma zodat de projecten van elkaar kunnen leren als het gaat om risico’s en samenwerking. Voor de renovatie van de Krammersluizen die voor begin 2020 op de rol staan, is nog geen knoop doorgehakt over de contractvorm.

    Het gemor over risico’s en de nadelen van dbfm-contracten klinkt steeds luider. Ook zijn de ervaringen niet allemaal even positief. Het Hoogheemraadschap van Delfland kocht als eerste een dbfm-contract af bij de waterzuivering Delft. Daarnaast wil ProRail dolgraag dat het Rijk het dbfm-contract voor de bovenbouw en het onderhoud van de hoge snelheidslijn openbreekt.

    Bij de Tweede Coentunnel liep Rijkswaterstaat voor het eerst tegen de hoge druk die externe financiering op de uitvoering legt als er tegenvallers zijn te verwerken. Het project liep vertraging op door de installaties. De A15MaVa kort daarna draaide uit op een nog veel groter fiasco.

    Ook bij vier projecten van Schiphol-Amsterdam-Almere werd gekozen voor dbfm. Projectdirecteur Hans Ruijter heeft geen spijt van de gekozen contractvorm maar erkent dat de bouwer die het snelste kan bouwen de meeste kans heeft om een contract te winnen. Die projecten lopen relatief soepel, hoewel bij SAA5, de verdiepte bak in de A9 bij Amstelveen nog maar twee partijen in de race zijn. Ballast Nedam gooide recent de handdoek in de ring: het project heeft een veel te hoog risicoprofiel voor het plafondbedrag.

    Enorme verliespost
    Relatief recent is de ontwerpfout bij de zeesluis IJmuiden die BAM en VolkerWessels een enorme verliespost van ruim 200 miljoen euro oplevert. De grote risico’s waren voor de bouwers mede de aanleiding om uit de lopende tender van de ViA15 te stappen.

    Deze recente problemen met dbfm-contracten heeft het denken over een nieuwe strategie versnelt. Minister Cora van Nieuwenhoven verwacht nog voor de zomer de Tweede Kamer te informeren over de nieuwe marktbenadering. Rijkswaterstaat heeft alvast een voorschot genomen en dbfm in de ijskast gezet.
  4. forum rang 5 tradersonly 23 april 2019 17:57
    Grote RWS-projecten
    In uitvoering/net gegund:

    Afsluitdijk: BAM, Van Oord, Rebel
    A16/A13: BAM, Boskalis, VolkerWessels
    Blankenburgtunnel: Ballast Nedam, Deme, Macquarie
    Sluis Terneuzen: BAM, Deme, Van Laere
    Zuidasdok: Fluor, Hochtief, Heijmans
    Rijnlandroute: Mobilis, Croon, Vinci, Deme
    Zeesluis IJmuiden: BAM, VolkerWessels, DIF
    Ring A7: Max Bogl, Zublin en 4 regionale infra-bouwers
    Tenderfase:

    SAA5 A9 Amstelveen
    Via15 Ressen – Oudbroeken
    In de pijplijn:

    Noordring Utrecht
    Zuidring Utrecht
    Innov58
    A27 Houten/Hooipolder
    A27 Hooipolder/Houten
    Bron: Inkoopplanning Rijkswaterstaat
  5. forum rang 5 tradersonly 24 april 2019 21:33
    CEO & CFO hebben vòòr het paasweekend nog wat Heijmans eieren aan hun portefeuille mandje toegevoegd.

    Via AFM meldingen register bestuurders en commissarissen

    A.G.J. Hillen - Heijmans N.V. - Rosmalen
    Wijzigingen
    7500 stuks erbij á EUR 9,95 (totaal nu 16.971)

    J.G. Janssen - Heijmans N.V. - Rosmalen (CFO per 1 december 2017)
    Certificaat van aandeel Heijmans N.V. 5000 stuks a EUR 9,97 (voorpositie: geen stukken)

  6. [verwijderd] 25 april 2019 08:40
    quote:

    tradersonly schreef op 24 april 2019 21:33:

    CEO & CFO hebben vòòr het paasweekend nog wat Heijmans eieren aan hun portefeuille mandje toegevoegd.

    Via AFM meldingen register bestuurders en commissarissen

    A.G.J. Hillen - Heijmans N.V. - Rosmalen
    Wijzigingen
    7500 stuks erbij á EUR 9,95 (totaal nu 16.971)

    J.G. Janssen - Heijmans N.V. - Rosmalen (CFO per 1 december 2017)
    Certificaat van aandeel Heijmans N.V. 5000 stuks a EUR 9,97 (voorpositie: geen stukken)

    Thx. Goed signaal, geeft vertrouwen.
  7. salud 26 april 2019 10:53
    Mooi hoor dat je een beursfonds met €50.000,= zomaar €0,12 omhoog of omlaag
    kunt manipuleren ... let je even op Jeroentje-2018?

    En wederom netjes ende vakkundig onder de € 10,= getrapt. Dan wordt het spelletje nog goedkoper voor de financiële crimineeltjes.
    Mag allemaal van de AFM .... onze "kuch" beurswaakhond.
  8. [verwijderd] 26 april 2019 14:48
    quote:

    salud schreef op 26 april 2019 10:53:

    Mooi hoor dat je een beursfonds met €50.000,= zomaar €0,12 omhoog of omlaag
    kunt manipuleren ... let je even op Jeroentje-2018?

    En wederom netjes ende vakkundig onder de € 10,= getrapt. Dan wordt het spelletje nog goedkoper voor de financiële crimineeltjes.
    Mag allemaal van de AFM .... onze "kuch" beurswaakhond.
    Of corse let ik op. De koers van Heijmans kan- of mag zelfs nog zakken tot Euro 9,50.

    Reden dat er weinig of geen beweging is heeft te maken met het tamme huidige beurssentiment welke er internationaal heerst momenteel. Sommige 1e kwartaalberichten vallen mee, sommigen wat tegen, sommigen companies hebben een duidelijke forecast voor het lopende jaar, sommigen zijn daar wat minder transparant over of geven zelfs geen verwachting. Daarnaast staan de beurzen praktisch net onder, of (Nasdaq) net boven record highs. Dus, of met veel volume en power de oude niveaus slechten en een mooie rit neerzetten, of winstnames en een (milde?) correctie binnenkort. Maar er is nog een variant, en de minst interessante: zijwaartse beweging met minimale uitslagen. Ga daar niet op handelen want 'naar boven kopen' dan terugvallen en met verlies verkopen kost vaak veel muntjes, of short gaan en hogere prijzen coveren is ook een weinig winstgevende affaire.

    Wat sinds kort wel smeer speelt is het feit dat er in India een terroristische aanslag heeft plaatsgevonden. Als dat patroon (vervolg aanslagen)zich doorzet ondermijnt dat het (kopers)vertrouwen, en blijven enkel de verkopers over die tegen lagere koersen moeten aanbieden.

    Om die reden houd ik de traditionele 'vluchthavens'(Goud, Zilver...) scherp in de gaten. Goed weekend alvast,...

  9. [verwijderd] 26 april 2019 19:56
    Aandacht voor Heijmans op LYNX site...

    Allen,

    Via IEX.nl zag ik een artikel gewijd over Heijmans NV. Prima, bekendheid en een objectieve lezing over dit interessante beursgenoteerde bedrijf is altijd goed. Graag geef ik de link en nodig jullie uit het artikel te lezen.

    Echter, ik heb wel mijn bedenkingen over de volledigheid van het artikel.

    Ik som ze even op:
    Het dispuut met Tennet en de mogelijk hieruit voortvloeiende claim naar Heijmans wordt niet genoemd in het artikel. Er is een reservering gemaakt voor een eventuele claim van Tennet. Het dispuut tussen Heijmans en Tennet is bij geinteresseerden wel bekend, doch niet bij alle lezers van dit artikel. Mogelijk wordt de claim niet- of slechts ten dele verhaald op Heijmans. Dit zou een forse financiele meevaller kunnen betekenen wat de aantrekkelijkheid en vanzelfsprekend ook de koers van het aandeel ten goede komt.

    Een eventuele joint venture met een internationaal opererende bouwondernemer, Hochtief bijvoorbeeld, komt geheel niet ter sprake terwijl Heijmans dit zeker als optie heeft genoemd in de pers. Voordeel: delen van know how, het werkt kostenverlagend, capaciteitsverhogend en geeft beduidend meer financiele draagkracht aan de gecombineerde onderneming.

    Er wordt ook voorbij gegaan aan het feit dat Heijmans bij deze relatief lage koers en waardering, wellicht overgenomen wordt door binnenlandse- of buitenlandse bouwbedrijven zeker nu bekend is dat er de komende jaren forse
    bouwopdrachten zijn te verwachten.

    De inmiddels concrete plannen van de overheid om de komende jaren versneld sociale huurwoningen te laten bouwen. (Deltaplan Sociale Huurwoningen). De auteur mist hier echt een kans om dit feit te benoemen. Het zou de toekomstige positie van Heijmans als bouwbedrijf een mooie boost kunnen geven, ondanks de verwachte groeivertraging van de economie vanaf 2020.

    Bovengenoemde factoren kennen een sterk multieplier effect, wat van grote invloed is op Heijmans en met de vraag of je positie moet innemen in dit aandeel of het wellicht te mijden.

    Het artikel heeft wel de grove schets gemaakt van de huidige financiele situatie maar deze is mijns inziens niet van doorslaggevende aard om te investeren of niet te investeren in Heijmans.

    Dit is wat ik ver van vindt, hier de link dan kun je zelf tot een oordeel komen. Goed weekend, groet, Jerom

    www.lynx.nl/kennis/artikelen/aandeel-...
  10. salud 26 april 2019 22:57
    @Jeroentje-2018:

    Mooi stukje, maar om nou te zeggen dat Wubbe veel inzicht heeft in Heijmans???
    Lijkt me een papieren tijger en een leuk iemand om mee naar de kroeg te gaan.

    Wubbe Bos:

    Ervaring

    juli 2018 – heden 10 maanden
    Amsterdam Area, Netherlands

    Financial Analyst
    Beleggers Belangen, Research Division
    februari 2014 – heden 5 jaar 3 maanden
    Writing analyses about companies with attractive valuations or of specific interest to readers.

    Student Tutor
    Maastricht University
    mei 2016 – juli 2016 3 maanden
    Responsible for teaching two groups of first year Bachelor students in the course Finance 1.5

    bijlesnetwerk
    april 2011 – juli 2015 4 jaar 4 maanden
    Chief Financial officer
    Studentencafé de Beurs
    januari 2012 – december 2012 1 jaar
    Nederland

    Responsible for all financial issues in the largest student bar of Maastricht

    private tutor
    studentplus
    januari 2011 – december 2012 2 jaar
    Senior advisor
    DGT Horeca
    juni 2012 – september 2012 4 maanden
    Maastricht en omgeving, Nederland

    Generating new sales for Europa 2000 furniture.

    bar man
    RCN Het Grote Bos
    maart 2009 – augustus 2010 1 jaar 6 maanden
    student assistent
    K.S.G. De Breul
    februari 2008 – juni 2010 2 jaar 5 maanden
    teaching fellow students math, science and economics at highschool

    Opleiding
    Afbeelding voor Maastricht University School of Business and Economics
    Maastricht University School of Business and Economics
    Master of Business Administration (MBA), Accounting

    2016 – 2017
    Maastricht University
    Bsc, Economics and Business Economics

    2010 – 2015
    Utrecht University
    economics

    2009 – 2010
    Activiteiten en verenigingen: participated in the YES-USE programme

    K.S.G. De Breul
    2004 – 2010
  11. [verwijderd] 29 april 2019 10:49
    Technische conditie AEX 29 april:

    2019 Low AEX 572
    2019 High AEX 577

    Verschil 100 p * 100% = 577 maximale target onder ‘uitmuntende’ omstandigheden.
    Verschil 100 p * 61,8%= 534 voorkomend retracement onder ‘normale’ omstandigheden.

    High 2019 AEX 572 t.o.v. MA 200 daags (ca. 535) = 37 punten oftewel ca. 7% boven het gemiddelde!

    Horizontale steun c.q. weerstandslijn ligt om en nabij AEX 534 a 535.

    Momentum blijft achter t.o.v. de koersbeweging. RSI indicator in red area. MACD maakt lagere toppen!
    Bij ‘normale’ marktsituaties zou de AEX kunnen corrigeren tot de zone 535.
    Morgen laatste dag van de maand april.

    Succes today,….Jerom.
  12. [verwijderd] 29 april 2019 15:28
    quote:

    Jeroentje-2018 schreef op 29 april 2019 10:49:

    Technische conditie AEX 29 april:

    2019 Low AEX 572
    2019 High AEX 577

    Verschil 100 p * 100% = 577 maximale target onder ‘uitmuntende’ omstandigheden.
    Verschil 100 p * 61,8%= 534 voorkomend retracement onder ‘normale’ omstandigheden.

    High 2019 AEX 572 t.o.v. MA 200 daags (ca. 535) = 37 punten oftewel ca. 7% boven het gemiddelde!

    Horizontale steun c.q. weerstandslijn ligt om en nabij AEX 534 a 535.

    Momentum blijft achter t.o.v. de koersbeweging. RSI indicator in red area. MACD maakt lagere toppen!
    Bij ‘normale’ marktsituaties zou de AEX kunnen corrigeren tot de zone 535.
    Morgen laatste dag van de maand april.

    Succes today,….Jerom.

    Ahum: De low was dus AEX 472, en niet 572 Jerom, bijgochem!!!
679 Posts
Pagina: «« 1 ... 9 10 11 12 13 ... 34 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Bouwbedrijf Heijmans blijft optimistisch in verraderlijke sector

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links