Beperktedijkbewaking schreef op 22 april 2019 00:59:
[...]
Stemt 80% van de onderwijzers links? Moet ik nog zien. Ze zullen ietsje linkser en/of groener stemmen dan de rest van de bevolking, maar ik denk niet dat de procentuele verschillen erg groot zijn. Er zullen vele D'66-ers onder zitten, en dat is toch geen strak-linkse partij.
Ook als er bij vele onderwijzers iets van linkserig, sociaaldemocratisch, groenig of 'politiek correct' denken in hun lessen te bespeuren zou zijn, vind ik het overdreven om direct al te spreken van infiltratie of indoctrinatie. Een leerkracht moet 'neutraal' de verschillende standpunten en bewegingen uitleggen, maar mag dat best wat kleur geven door daarna iets van z'n eigen mening door te laten schemeren. Anders worden geschiedenis-, godsdienst- en maatschappijlessen lessen wel heel saai. Die opnamen van scholieren (voor zover niet uit de context gerukt en geen misverstand) betreffen denk ik uitzonderingen, leraren die het bovenstaande niet begrepen hebben.
Geheel waardevrij is in de praktijk ook nagenoeg onmogelijk, hoe kan je de oorlog beschrijven zonder woorden als Jodenvervolging, verraad, collaboratie, moffen en razzia's te gebruiken?
En vlak ook niet uit dat vele ouders, m.n. bij bijzondere scholen, enige kleuring en 'aanvulling' juist willen en op prijs stellen. Een kerstviering met het kindeke Jezus, en het paasverhaal i.p.v. het 'lentefeest' van de Hema. En ja, op een islamitische school dan maar een suikerfeest.
Hoe dit ook zij, ik lees er geen argument voor of tegen bijzonder onderwijs in. Die 'linkse' door de lessen heengevlochte mening komt op openbare scholen vermoedelijk vaker voor dan op bijzondere en m.n christelijke scholen.
De opkomst van islamitische scholen met salafistische trekjes is idd zorgelijk, ook al vind ik jouw omschrijving van de ondemocratische en meer radicale 'partijen daarachter' weer wat generaliserend en in veel gevallen overdreven. Maar ik geef toe dat het aandacht vereist. Mijn punt is dat dat met bestaande wetten al kan.
De AIVD en de onderwijsinspectie (die moet natuurlijk wel toegelaten worden!) kunnen achterhalen wat er op zo'n school zoal verteld wordt. Is dat goedpraten of steunen van terrorisme, of is het anderszins pleiten voor dingen die in dit land verboden zijn, dan dienen die docenten ontslagen en evt. vervolgd te worden. Weet het schoolbestuur ervan, of herhaalt het zich, dan zijn er nu al mogelijkheden om zo'n school te sluiten.
(Overigens allemaal redenen om immigratie uit andere culturen met kracht tegen te gaan.)
Dit land is uit een strijd voor godsdienstvrijheid ontstaan, en heeft ook later perioden van grote onvrijheid meegemaakt. Ook door 'onszelf', de katholieken moesten eeuwenlang naar schuilkerken (die gedoogd werden maar ook niet meer dan dat). Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vereniging en vrijheid van onderwijs zijn een groot goed. Ik pas ervoor om dat op te geven nu er uit islamitische hoek wat problemen rijzen (hier en daar, niet overal).
We moeten niet het kind met het badwater weggooien!