Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Boeing plaatst extra controlelampje in 737 MAX

Lees over dit aandeel ook

  1. 09 apr Boeing levert minder 737 MAX toestellen
  2. 18 mrt Turbulent jaar voor Boeing: aandeel fors onder druk op Wall Street

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

40 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. Bergen 22 maart 2019 01:25
    quote:

    Marcel schreef op 21 maart 2019 22:56:

    Wellicht kan het lampje in de cockpit voor wat extra tegengewicht zorgen voor de ver naar achteren geplaatste motoren.
    Het is natuurlijk een safety feature van niks. Een indicatie die enkel aangeeft dat het de hoogste tijd is de riemen nog maar wat steviger aan te trekken.
    Een lampje als extra tegengewicht voor de motoren? Wat weegt zo'n lampje, 20 gram?
  2. [verwijderd] 22 maart 2019 06:58
    quote:

    bergen333 schreef op 22 maart 2019 01:25:

    [...]
    Een lampje als extra tegengewicht voor de motoren? Wat weegt zo'n lampje, 20 gram?
    Alleen een lampje zou het ook niet redden maar inclusief de fitting, draadje en soldeertin moet je toch voor de zekerheid juist weer zo'n 40 ton aan gewicht achterin leggen wegens gevaar op overcompensatie.
  3. forum rang 6 pietje-2005 22 maart 2019 08:07
    De ontwerpafdeling die dacht met een bestaande romp, geoptimaliseerd voor andere motoren, even een shortcut te kunnen nemen met wat sensortjes en software om de onbalans in het geheel te compenseren, kan, samen met de verantwooordelijke bobos alvast een andere baan zoeken, denk ik.
    Ze hebben wel, in eerste instantie, een ongetwijfeld door de top bejubelde bezuiniging, even de indruk laten wekken dat ze er verstand van hadden.
    Ook de verzekering en de controlerende ambtenaren-instantie zullen wel wat mensen vervroegd wegpromoveren, natuurlijk.
    Mogelijk dat ze een groot smoke screen kunnen loslaten zodat lijkt alsof niemand verantwoordelijk is ;-)
  4. [verwijderd] 22 maart 2019 10:55
    quote:

    Hoppschwiiz schreef op 21 maart 2019 19:30:

    Vermakelijk om te lezen dat iedereen op dit forum luchtvaartexpert schijnt te zijn. Zolang de onderzoekers hun rapportage nog niet af hebben, is de oorzaak niet bekend. Punt. De rest is roddel en achterklap en niet bijzonder intelligent.
    De grootste kans is nog steeds dat het menselijke fouten zijn geweest. Waarschijnlijk door een gebrek aan conversietraining. Hoe dat komt? Door de lokale luchtvaartautoriteiten en luchtvaartmaatschappijen. Wellicht in combinatie met de adviezen van Boeing.
    Er vlogen meer dan 300 van die dingen rond zonder problemen. Bedenk ook dat geen piloot in een onveilige kist zal stappen. Hij is de PIC, dus hij bepaalt. Niet zijn baas.
    Geduldig wachten op de uitkomst.
    Niet te laconiek doen.
    Er zijn 400 doden door een sensor.

    Indonesia heeft de order geannuleerd. Andere landen, zoals NL, zouden ook moeten volgen. Het moet niet zo zijn als een sensor niet werkt dat er dan slachtoffers vallen. Dan is technologie wel heel ver doorgeschoten.
    Dat piloten wellicht niet wisten wat ze moesten doen, kan een punt zijn... maar een sensor plaatsen omdat vliegtuig anders gaat stallen is wel een heel slecht ontwerp. Dat is het plaatsen van een sensor bij je autostuur, als die continue naar rechts trekt en dat je de auto continue in bedwang moet houden zodra sensor niet werkt. Dat is geen top ontwerp maar een slecht ontwerp.

    De eerste zwarte doos werd drie dagen na de crash gevonden gevonden door Indonesische duikers. Toen ging het om de ‘flight data recorder’, die gegevens bijhoudt over de hoogte, snelheid en brandstofniveau van het toestel.

    Voorlopig onderzoek wijst kapotte sensoren aan als oorzaak van de ramp. Het defect zorgde ervoor dat de automatische piloot telkens bleef proberen het toestel naar beneden te sturen.


  5. [verwijderd] 22 maart 2019 11:14
    Grappig hoor Hoppschwiiz,

    Eerst wijst u iedereen er fijntjes op dat zolang de onderzoekers hun rapportage nog niet af hebben, de oorzaak niet bekend. Punt. De rest is volgens u roddel en achterklap en niet bijzonder intelligent.

    Vervolgens haalt u notabene zelf allerlei mogelijke oorzaken aan.

    Blijkbaar bent u de enige luchtvaartdeskundige onder ons.
  6. forum rang 5 Hoppschwiiz 22 maart 2019 12:07
    quote:

    strtbn schreef op 22 maart 2019 11:14:

    Grappig hoor Hoppschwiiz,

    Eerst wijst u iedereen er fijntjes op dat zolang de onderzoekers hun rapportage nog niet af hebben, de oorzaak niet bekend. Punt. De rest is volgens u roddel en achterklap en niet bijzonder intelligent.

    Vervolgens haalt u notabene zelf allerlei mogelijke oorzaken aan.

    Blijkbaar bent u de enige luchtvaartdeskundige onder ons.
    In 9 van de 10 gevallen is het een menselijke fout. Ik vrees dat je dan ook in die richting moet denken.

    Boeing heeft een vliegtuig ontworpen dat een bewijs van luchtvaardigheid heeft gekregen. Dat houdt ondermeer in dat het zwaartepunt zich binnen de toegelaten marges bevindt (met en zonder vracht). Het vliegtuig heeft stabiele vliegeigenschappen (komt altijd zelf terug in zijn stabiele toestand). Een stall warning indicator is een extra en niet nodig voor een veilige vlucht. Een extra lampje zorgt ook niet voor extra veiligheid.

    Een overtrek situatie krijg je doordat de piloot plotseling te hard aan de knuppel trekt, of door een plotselinge forse opwaarts bewegende luchtmassa, of doordat het vliegtuig fout beladen is (te veel gewicht achterin, waardoor het zwaartepunt buiten de achterste limiet komt te liggen. hierdoor wordt het staartlastig).

    Voor wat betreft de ervaringseisen heb ik ergens gelezen dat de co piloot 200 vlieguren zou hebben gehad. Dat is erg weinig. In de USA zijn dat er minimaal 1500. Vandaar mijn opmerking dat als de lokale luchtvaarautoriteiten een lage ervaringsdrempel goed vinden en de lokale maatschappij graag met goedkopere meer onervaren piloten vliegt, hier een potentieel probleem ligt.
    Als er dan ook nog geen geld wordt uitgegeven aan een degelijke conversietraining, dan vraag je om problemen.

    Ik probeer wat tegenwicht te geven aan het alleen maar wijzen naar Boeing. Dat is wat kort door de bocht.

    En voor wat betreft de laatste opmerking: waarschijnlijk wel ;-)
  7. forum rang 6 pietje-2005 22 maart 2019 12:28
    quote:

    strtbn schreef op 22 maart 2019 11:02:

    Vreemd verhaal. De sensor is een transmitter die meetwaarden doorgeeft waar de software mee aan de slag gaat.
    Als de sensor kapot is (wat nu wordt beweerd), waarom moet de software dan worden aangepast (zoals aanvankelijk werd beweerd).
    Beetje paniekvoetbal....
    Begreep dat de software ingreep bij die sensors, maar dat de piloten die ingreep niet konden overbruggen.
    Nu hebben ze blijkbaar met een software-update de mogelijkheid ingebouwd dat de piloten wel op manual kunnen ingrijpen.
  8. anjj 23 maart 2019 10:25
    Een first-officer heeft nooit veel uren, dan wordt hij of zij captain.
    Ik las dat het de captain was die vloog toen het vliegtuig in duikvlucht ging en hij kreeg hem niet onder controle en is in de handleiding gaan zoeken. Lijkt dus dat het vliegtuig dacht te overtrekken. kan je wel een waarschuwingslamp plaatsen, maar lost niets op en hoeveel tijd heb je.

40 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Boeing Company

170,500 19:07
+0,290 +0,17%
Premium

Turbulent jaar voor Boeing: aandeel fors onder druk op Wall Street

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links