Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,145 16 apr 2024 11:06
  • -0,130 (-1,79%) Dagrange 7,080 - 7,200
  • 49.343 Gem. (3M) 272,7K

TomTom maart 2019

1.639 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 82 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 JP Samosa 2 maart 2019 12:36
    quote:

    DiCoFlow schreef op 2 maart 2019 11:18:

    Even een grapje: (zie foto)

    Wat zie je op de foto?

    - Harold als levende TomTom? (Harold wijst anderen de weg)

    of

    - Harold zonder TomTom? (Harold is de weg kwijt)

    Ha, inderdaad, duidelijk de weg kwijt,
    Heeft 1hand nog aan het stuur.......
    Hij wijst.....( een ander heeft het gedaan....google, here)
    En hij scheldt ( naar afvallige forumleden Ketchup? moneymaker?naar Apple,Microsoft die de toko maar niet wilden overnemen)
  2. [verwijderd] 2 maart 2019 12:53
    quote:

    Señor Acero schreef op 2 maart 2019 12:41:

    [...]

    Je bent zo langzamerhand de laatste believer, samen met Martin2,
    Wss moet je nog tot 10 euro of zo om quitte te spelen....wordt lastig

    Succes
    Doe normaal man. 500mln ondernemingswaarde (7x het zwaar gedrukte FCF van 2019). Deze tent gaat straks voor minimaal 10 euro van de beurs of op eigen kracht naar 17+ in 2-3 jaar.

    Geloof je het niet, dan svp verkopen i.p.v. hier als hang-jongere/bejaarde rondhangen.
  3. [verwijderd] 2 maart 2019 13:11
    quote:

    VanillaSky schreef op 2 maart 2019 10:48:

    [...]

    Fantasie hebben we genoeg gehad de afgelopen jaren. De wildste fantasieën hebben de revue gepasseerd en er is bitter weinig van terecht gekomen.

    Nu eerst maar eens zien en dan geloven
    Kille cijfers bepalen op dit moment het verhaal wat geweest is.

    Voor de toekomst is wat fantasie nodig.Niet teveel ,dat ben ik met je eens.

    Een stevig verhaal van HG op de buitengewone AVA m.b.t. de onderwaardering is hij ons wel verschuldigd.

  4. VanillaSky 2 maart 2019 13:56
    quote:

    Hoopmazzel schreef op 2 maart 2019 13:11:

    [...]

    Kille cijfers bepalen op dit moment het verhaal wat geweest is.

    Voor de toekomst is wat fantasie nodig.Niet teveel ,dat ben ik met je eens.

    Een stevig verhaal van HG op de buitengewone AVA m.b.t. de onderwaardering is hij ons wel verschuldigd.

    HG is ons een hoop verschuldigd. Hij mag wel een keer verantwoording af gaan leggen voor de miljarden die hij in rook op heeft laten gaan. Zag laatst zelfs de suggestie dat het MT haar salaris tot dat ze een keer succes gaan behalen op 1 euro stelt. Dat zou op zijn plaats zijn maar bonussen en salarissen worden enkel verhoogd terwijl het bedrijf verder krimpt.

    Neen wij gaan geen stevig verhaal van HG horen over onderwaardering dan wel groeistrategie. Het zit niet in de aard van het beestje.

    Het geschreven stuk over de uitkering zal voorgelezen toegelicht worden, er word gestemd (uitslag nu al bekend) en het is case closed.
  5. [verwijderd] 2 maart 2019 13:57
    quote:

    VanillaSky schreef op 2 maart 2019 10:48:

    [...]

    Fantasie hebben we genoeg gehad de afgelopen jaren. De wildste fantasieën hebben de revue gepasseerd en er is bitter weinig van terecht gekomen.

    Nu eerst maar eens zien en dan geloven
    Fantasie is er geweest inderdaad en daar is is weinig van terecht gekomen. Een grote tegenvaller was het lage orderboek automotive. Nu zegt TomTom wel dat het percentage gewonnen orders goed was, dus geen marktaandeel verlies, maar dat er gewoon weinig in de markt lag. Toch geeft dat bezorgdheid over de vraag hoe groot die totale markt nou eigenlijk is en kan worden.

    Dit jaar wordt groter dan vorig jaar, maar kleiner dan twee jaar geleden. Dus ergens tussen de 400+ (2017) en 250+ (2018). Dan kom je rond de 350. Dat is OK, maar niet spectaculair, zeker als de kosten binnen Automotive toenemen. Er moet dus echt een extra inkomstenstroom uit HD maps gaan komen. TomTom verwacht dat ook, maar per 2021. In die twee tussenliggende jaren moet de upside uit Licensing (Microsoft) komen en niet uit Auto.

    Dan heb je dus binnen Auto nog twee jaren met groei, maar kan nooit boven 350 komen. Is dat erg? Als TomTom dit jaar deals kan laten zien voor 2021 en beyond voor HD maps dan kan dat vertrouwen geven en de koers een tik omhoog. Als TomTom echter die informatie voor zichzelf houdt, een frequent probleem, dan houdt TomTom zelf in stand dat het sentiment rond TomTom 'muted' blijft en zelfs de analisten afgestompt raken (dat hoor ik gewoon tijdens de conference call).

    Ik ben geen conspiracy thinker, zoals bekend, maar kan het wel begrijpen dat er beleggers zijn die denken dat TT dit express in stand houdt, omdat ze eigen doelen heeft (buiten de beurs). Ik geloof zelf niet in deze conspiracy, ik denk dat het incompetentie van TT is op communicatie. Ik hoop daar gelijk in te hebben, als TT zich wel goedkoop van de beurs trekt, zou ik dat heel dubieus vinden. Slechte communicatie is gewoon een kwestie van een paar goede mensen aannemen op dat gebied en is 'repareerbaar'.

    Wel een nuancering naar jouw opmerking. Ja, er is fantasie geweest, maar er is ook veel doom denken geweest, waar evenmin weinig van terechtgekomen is. Kijk bijvoorbeeld naar de veel sterker dan verwachte cashflow van afgelopen jaar en hoe TT er nu financieel goed voor staat. De waarheid ligt dus in het midden.
  6. forum rang 7 JP Samosa 2 maart 2019 14:32
    quote:

    Makita schreef op 2 maart 2019 12:53:

    [...]
    Doe normaal man. 500mln ondernemingswaarde (7x het zwaar gedrukte FCF van 2019). Deze tent gaat straks voor minimaal 10 euro van de beurs of op eigen kracht naar 17+ in 2-3 jaar.

    Geloof je het niet, dan svp verkopen i.p.v. hier als hang-jongere/bejaarde rondhangen.
    Goed zo jochie, je denkt al aardig mee in de uuuhh saaie praatjes van Herman,
    In de verre toekomst....... in 2,3 ,uuuuh 5 jaar....

    Maar de toekomst van Tomtom is al geweest.
    Het hoogtepunt, 50 euri is al lang verleden tijd,
    Zelfs de 12 is alweer 'n tijd geleden.

    Lijkt mij geen lekker gevoel, als je een flinke positie van tom2 hebt en elke dag zit je ' m te knijpen voor een onwelgevallig nieuwsbericht van Google of zo... Misschien komt daar die tunnelvisie vandaan ik weet het niet hoor. Maar zou kunnen.

    Sterkte
  7. [verwijderd] 2 maart 2019 14:43
    quote:

    Señor Acero schreef op 2 maart 2019 14:32:

    [...]

    Goed zo jochie, je denkt al aardig mee in de uuuhh saaie praatjes van Herman,
    In de verre toekomst....... in 2,3 ,uuuuh 5 jaar....

    Maar de toekomst van Tomtom is al geweest.
    Het hoogtepunt, 50 euri is al lang verleden tijd,
    Zelfs de 12 is alweer 'n tijd geleden.

    Lijkt mij geen lekker gevoel, als je een flinke positie van tom2 hebt en elke dag zit je ' m te knijpen voor een onwelgevallig nieuwsbericht van Google of zo... Misschien komt daar die tunnelvisie vandaan ik weet het niet hoor. Maar zou kunnen.

    Sterkte
    waar komt toch dat eigenaardige onaardige gedrag vandaan dat mensen die geen geloof hebben in een bedrijf/aandeel menen anderen die dat geloof wel hebben te moeten pesten, minachten of op een andere manier het leven zuur maken.

    Jij enig idee Acero?
  8. forum rang 7 JP Samosa 2 maart 2019 14:58
    quote:

    Sunshine Band schreef op 2 maart 2019 14:43:

    [...]
    waar komt toch dat eigenaardige onaardige gedrag vandaan dat mensen die geen geloof hebben in een bedrijf/aandeel menen anderen die dat geloof wel hebben te moeten pesten, minachten of op een andere manier het leven zuur maken.

    Jij enig idee Acero?
    Ik herken metotaal niet in bovenstaande

    Ha, nou, je moet wel de humor van mijn posts in kunnen zien.

    Kijk, voor de verkoop van TTT hebben we al eindeloze berekeningen, bespiegelingen en verwachtingen voorbij zien komen hier. Ik geloofde erin, zat er onverantwoord groot in.
    Verkoop van TTT bleek een anti-climax. Ik heb toen bijna alles rond 8 verkocht en heb nu nog kleine positie.( voor de fun)
    sta op een klein verlies.

    Tsja, om meteen na de ttt verkoop , meteen weer hosanna te blijven roepen....dat Is toch lachwekkend?

    N.b. Hoe is het met K.C.? Leeft die eigenlijk nog?

  9. Johan8 2 maart 2019 15:30
    Justin,
    Dacht laatst ergens gelezen te hebben dat Tom tom idd een bedrijfje
    had ingehuurd voor PR doeleinden. Kan alleen dat bericht nergens
    terug vinden.
    Op twitter lijkt al betere PR plaats te vinden.

    Dat we een stukje cash uitgekeerd krijgen, is voor ons piet particulier
    ook niet nadelig. Die cash hebben we vast, we houden zelfde % bezit.

  10. [verwijderd] 2 maart 2019 15:48
    quote:

    Señor Acero schreef op 2 maart 2019 14:32:

    [...]

    Goed zo jochie, je denkt al aardig mee in de uuuhh saaie praatjes van Herman,
    In de verre toekomst....... in 2,3 ,uuuuh 5 jaar....

    Maar de toekomst van Tomtom is al geweest.
    Het hoogtepunt, 50 euri is al lang verleden tijd,
    Zelfs de 12 is alweer 'n tijd geleden.

    Lijkt mij geen lekker gevoel, als je een flinke positie van tom2 hebt en elke dag zit je ' m te knijpen voor een onwelgevallig nieuwsbericht van Google of zo... Misschien komt daar die tunnelvisie vandaan ik weet het niet hoor. Maar zou kunnen.

    Sterkte
    ?

    Succes met je shorts, ik zou maar verdubbelen als ik je zo hoor.
  11. [verwijderd] 2 maart 2019 16:25
    quote:

    Johan8 schreef op 2 maart 2019 15:30:

    Justin,
    Dacht laatst ergens gelezen te hebben dat Tom tom idd een bedrijfje
    had ingehuurd voor PR doeleinden. Kan alleen dat bericht nergens
    terug vinden.
    Op twitter lijkt al betere PR plaats te vinden.

    Dat we een stukje cash uitgekeerd krijgen, is voor ons piet particulier
    ook niet nadelig. Die cash hebben we vast, we houden zelfde % bezit.

    Er is idd een PR agency ingeschakeld om TomTom te positioneren als autonomous driving bedrijf. Dat is ook nodig nadat het merk TT eerst omgebouwd was naar sport merk, wat nu weer ongedaan gemaakt moet worden. En een overhaul kun je ook maar een of twee keer doen, anders loopt het merk teveel schade op.

    De waarde van het merk was binnen Consumer groot (zeg maar zoals Aspirine gelijk staat aan een pijnstiller). Aangezien Consumer minder relevant is geworden als inkomstenstroom binnen TomTom is ook de waarde van het merk kleiner geworden.

    Volgens TT is een van hun belangrijkste merk-associaties "gebruiksgemak". TomTom heeft altijd gestaan voor technologie gemakkelijk maken en dat gold in Consumer, dat gold daarna in sports en dat geldt nu nog steeds in de auto. Het merk moet echter wel opgefrist en verduidelijkt worden. Want het kan ook 'tegen' je werken als je alleen voornamelijk wordt geassocieerd met een product (PND) uit het verleden.

    Die associatie met 'gemak' heeft ook relevantie in autonoom rijden tot en met level 4, omdat er dan nog een bestuurder bij betrokken is. Als TomTom echter alleen het kaartmateriaal levert en de autofabrikant de UX doet (user experience) dan weet ik niet hoeveel relevantie die merkwaarde binnen Automotive heeft. Het heeft ook weinig relevantie voor autonoom rijden op level 5, omdat de kaarten en aanverwante technologie dan alleen door een machine gebruikt worden. Binnen Licensing heeft het wel weer relevantie als het gaat om zeer makkelijk te gebruiken componenten / API's voor developers.
  12. forum rang 4 holenbeer 2 maart 2019 19:23
    quote:

    ~Justin~ schreef op 2 maart 2019 16:25:

    [...]

    Er is idd een PR agency ingeschakeld om TomTom te positioneren als autonomous driving bedrijf. Dat is ook nodig nadat het merk TT eerst omgebouwd was naar sport merk, wat nu weer ongedaan gemaakt moet worden. En een overhaul kun je ook maar een of twee keer doen, anders loopt het merk teveel schade op.

    De waarde van het merk was binnen Consumer groot (zeg maar zoals Aspirine gelijk staat aan een pijnstiller). Aangezien Consumer minder relevant is geworden als inkomstenstroom binnen TomTom is ook de waarde van het merk kleiner geworden.

    Volgens TT is een van hun belangrijkste merk-associaties "gebruiksgemak". TomTom heeft altijd gestaan voor technologie gemakkelijk maken en dat gold in Consumer, dat gold daarna in sports en dat geldt nu nog steeds in de auto. Het merk moet echter wel opgefrist en verduidelijkt worden. Want het kan ook 'tegen' je werken als je alleen voornamelijk wordt geassocieerd met een product (PND) uit het verleden.

    Die associatie met 'gemak' heeft ook relevantie in autonoom rijden tot en met level 4, omdat er dan nog een bestuurder bij betrokken is. Als TomTom echter alleen het kaartmateriaal levert en de autofabrikant de UX doet (user experience) dan weet ik niet hoeveel relevantie die merkwaarde binnen Automotive heeft. Het heeft ook weinig relevantie voor autonoom rijden op level 5, omdat de kaarten en aanverwante technologie dan alleen door een machine gebruikt worden. Binnen Licensing heeft het wel weer relevantie als het gaat om zeer makkelijk te gebruiken componenten / API's voor developers.
    Ik mag hopen dat dat communicatiebedrijf niet in de arm is genomen om de producten beter te communiceren naar potentiële klanten. Dat zou ik een zwaktebod vinden na al die jaren, ze zitten toch gewoon met de potentiële klanten om tafel en maken die producten deels op hun specificaties? Maar om het bedrijf, haar assets en haar (hoe zal ik het netjes zeggen) bijzondere aandeelhoudersstructuur en beursperformance beter te communiceren naar mogelijke kopers/toetreders.
  13. [verwijderd] 2 maart 2019 19:43
    Het is goed om het hele verhaal proberen te begrijpen:

    TomTom Hands UK/Netherlands Repositioning Assignment To Lewis
    The agency takes over the six figure account from Text100, with a brief to position TomTom technology as part of the future of autonomous vehicles.

    www.holmesreport.com/latest/article/t...

    Er was dus een contract en dat wordt niet verlengd, maar gegund aan Lewis. Als de overstap uit ontevredenheid is of uit behoefte tot vernieuwing; in beide gevallen ben ik blij met die wijziging

    In Marketing Tribune;
    TomTom kiest voor Lewis

    Redactie Contentmarketing

    TomTom gaat samenwerken met Lewis. Het internationale pr-bureau zet een communicatiestrategie voor het navigatiemerk uit in Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

    Veel autofabrikanten gebruiken TomTom's technologie in hun ingebouwde navigatiesystemen, maar ook voor connected voertuigen, smart mobility-toepassingen en zelfrijdende auto's.

    Eerder dit jaar liet TomTom weten dat de routekaarten die het zelfrijden mogelijk maken bij een half miljoen autonome voertuigen van verschillende fabrikanten zijn geïnstalleerd. Een van de taken van Lewis is om ervoor te zorgen dat de rol die TomTom's technologie bij de toekomst van autorijden speelt, net zo bekend wordt als de navigatiesystemen van het merk.

    Smart mobility

    Greg Morrison, head of pr bij TomTom, laat weten: 'We hebben een sterke naamsbekendheid, maar zijn genoodzaakt om TomTom te herpositioneren en zodoende in te spelen op de toekomst van smart mobility en zelfrijdende auto's. De inzichten, strategie en creativiteit die Lewis tijdens het pitchproces presenteerde, was precies wat we zochten en we kijken ernaar uit om samen te werken.'

    Vera Kops, general manager bij Lewis Nederland, voegt daaraan toe: 'TomTom is een wereldwijd bekend en vertrouwd merk. Hoewel het bedrijf nog steeds miljoenen navigatiesystemen verkoopt, is de toekomst in de enterprise en automotive sector nog veel interessanter. Het is een eer dat wij de kans krijgen om het nieuwe verhaal te vertellen.'
  14. forum rang 4 holenbeer 2 maart 2019 22:32
    Wel typisch, er staat niet bij bij welke ‘ontvangers’ deze communicatieboodschap zou moeten aankomen. Bij wie moet TT geherpositioneerd worden? Is misschien goed over nagedacht, maar dat blijkt hier niet uit. Wie moet naar dat nieuwe verhaal gaan luisteren, en belangrijker, wie wil naar dat nieuwe verhaal gaan luisteren?
  15. OVI 3 maart 2019 11:20
    hoe meer mensen TomTom gaan zien als 'software leverancier op automotive gebied', hoe beter dit is voor de 'waardepropotie'.

    Natuurlijk zit TomTom ook direct aan tafel met professionals binnen automotive, maar als die professionals (en hun collega's, vrienden, familie, peers) TomTom niet als belangrijke/waardevolle speler in de branche kennen, dan zal het sluiten van een contract lastiger zijn.

    dit B2B proces is altijd lastig en wordt makkelijker als je een sterk merk bent. Dan maakt het echt wel uit of voor je gevoel met de 'fiat' of met de 'maserati' om tafel zit.

    Prima ontwikkeling dus wat mij betreft, en hoog nodig!

    gr. OVI
  16. Agatan 4 maart 2019 07:49
    Goedemorgen. Hoop dat de PR van TT vanaf heden eens wat meer duidelijkheid geeft over de bedoelingen en stand van zaken van het concern. Velen op dit forum hebben een buitengewone expertise. Hoop dat men daar een voorbeeld aan neemt.
    Ware gezicht dient eens getoond te worden.

    Prettige beleggingsweek.

    Gr.Agatan.
  17. apollo 4 maart 2019 08:09
    quote:

    Agatan schreef op 4 maart 2019 07:49:

    Goedemorgen. Hoop dat de PR van TT vanaf heden eens wat meer duidelijkheid geeft over de bedoelingen en stand van zaken van het concern. Velen op dit forum hebben een buitengewone expertise. Hoop dat men daar een voorbeeld aan neemt.
    Ware gezicht dient eens getoond te worden.

    Prettige beleggingsweek.

    Gr.Agatan.
    Valse hoop
1.639 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 82 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links