Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,204 25 apr 2024 17:35
  • -0,029 (-2,35%) Dagrange 1,195 - 1,239
  • 1.803.919 Gem. (3M) 2,2M

PostNL Maart oogstmaand

2.555 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 128 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Hansbeleg 1 maart 2019 22:22
    @TKB

    Sluit aan op jouw post van een tijdje terug, de invloed van IFRS16 op de netto schuld/ ebitda ratio.
    Komen uit dit artikel nog nieuwe inzichten voort?

    Boekhouden of economie
    Tussen 2008 en 2012 heeft KPN in diverse tranches mobiele zendmasten verkocht en gedeeltelijk weer teruggehuurd. 'Sale and lease back' dus. Om diverse redenen waren die operaties aantrekkelijk. KPN kon er cash mee vrijspelen voor investeringen, maakte boekwinsten en kon de schuld - althans cosmetisch - verlagen. Dat laatste was niet onbelangrijk voor een bedrijf wat zwaar in de schulden zat.

    Maar in 2019 komen de zendmasten als een boemerang terug. Begin dit jaar is IFRS 16 van kracht geworden, de boekhoudregel die voorschrijft dat alle leaseverplichtingen op de balans moeten staan. Behalve de zendmasten heeft KPN de afgelopen jaren ook leasecontracten voor gebouwen, locaties, en auto's buiten de balans gehouden. KPN schat deze leaseverplichtingen nu op ruim € 1 mrd, zo blijkt uit de deze week gepubliceerde jaarrekening.

    Door de nieuwe boekhoudregel komt aan de gestage schuldvermindering van de afgelopen jaren een einde. Zonder ingrijpen loopt de nettoschuld op van € 5,9 mrd eind 2018 naar bijna € 7 mrd eind van dit jaar. Daar staat een stijging van het ebitda-resultaat tegenover. Immers, de leasepenningen verhuizen van de post operationele kosten naar de posten rente en afschrijvingen en zitten dus niet langer in de ebitda. KPN schat dat de ebitda met € 180 mln stijgt.

    Per saldo verslechtert de verhouding nettoschuld/ebitda van 2,5 eind vorig jaar naar 2,8 eind dit jaar. In het jaarverslag valt ook te lezen dat KPN vanwege zijn kredietstatus streeft naar een ratio van 2,5. Daar begint dus wat te wringen. Maar hoe ernstig? En is er actie vereist?

    KPN kan erop wijzen dat het hier om boekhouden gaat en dat er aan de onderliggende kredietwaardigheid van het bedrijf niets verandert. Kredietbeoordelaars zijn bovendien al jaren op de hoogte van het pakket off balance leasecontracten. In deze lezing kan KPN volstaan met een aanpassing van de ratio aan de nieuwe realiteit van IFRS 16.

    Er is alleen één probleem. De schatting van de leaseverplichtingen loopt snel op. Eind 2017 hield KPN het nog op € 775 mln en nu is het een miljard. Deels is dat het gevolg van de rekensystematiek die IFRS 16 oplegt, maar het lijkt er toch ook op dat KPN zijn eigen leaseportefeuille onderschat heeft.

    Dat betekent dat de sommetjes van de kredietbeoordelaars niet kloppen. Het is daarom de vraag of zij genoegen zullen nemen met een cosmetische aanpassing van de nettoschuld/ebitda ratio. Er is een kans dat zij eisen dat KPN nog wat tafelzilver in de verkoop doet en de opbrengst daarvan gebruikt voor schuldverlaging. In dat geval vraagt IFRS 16 niet om boekhoudkundige aanpassingen, maar om economische beslissingen.
  2. forum rang 5 Go Go Go ! 1 maart 2019 22:23
    quote:

    Hansbeleg schreef op 1 maart 2019 21:03:

    [...]

    Zo wordt je even lekker neergezet als postbode, bedankt.

    Zowel Al Qaida als Deleij zeggen er niet bij wie de rekening moet gaan betalen als er beter personeel/service verleend moet worden. Ze vinden de post te duur maar toch moet het personeel meer betaald krijgen. Vertel er dan ook even bij dat de rovers bij de VGP zitten.

    En hoe kan het dat het Max onderzoek zoveel lijkt af te wijken van de overige 2 onderzoeken?
    Hoe dan ook PostNL komt weer negatief in het nieuws. Staken, brieven weg, pakketjes weg, etc, etc.
    Mijn ervaringen met de postdienstverlening zijn eigenlijk prima, maar niet mijn ervaringen met het aandeel :-(

    Ik zou zeggen FNV gooi morgen de boel maar weer plat, onvrede voeden helpt echt voor de motivatie van de bezorgers en is goed voor de klantentevredenheid, hulde.
    Lijkt mij duidelijk, Hans. Het linkse gepeupel wenst de rekening neer te leggen bij de onderneming en daarmee bij de kapitalistische honden. Door de zwakke houding van het MT weten ze dat bij HV, als dé banengenerator van Nederland ... want tot de stakeholders behoren ook de medewerkers ... een luisterend oor krijgen.

    Vergelijk de salarisschalen bij PostNL eens met die van de Rijksoverheid. Er valt heel veel minder te klagen door PNL medewerkerd dan je in eerste instantie zou verwachten.

    Ten aanzien van het optreden van de FNV riep ik afgelopen maandag al "FNV, kom er maar weer langzaam in". Je kon er gewoon op wachten. :-(

  3. HJ deTuinman 1 maart 2019 22:35
    Man man man..!!
    "Het linkse gepeupel".... Wie hielden de overname van Sandd tegen? VVD en D'66 in het belang van de grootgraaiers /VGB. !!

    "Linkse honden"...??? Waar heb je het over en verklaar je nader a.u.b. !

    Nu nog in het kielzog van Prinszicht roepen over "hadden we op 3,30 maar dit en dat en waar blijft toch die claim, die claim, die claim... enzovoort!

    Succes ermee!
  4. forum rang 5 Go Go Go ! 1 maart 2019 22:37
    quote:

    Toekomstbeeld schreef op 1 maart 2019 20:20:

    [...]

    RvC keurt het bestuur en aandeelhouders worden geïnformeerd nadat het bod is uitgebracht.

    Dus daar zijn we nu.

    Maar wat vanaf nu?
    Vanaf nu even geduld tot uiterlijk dinsdag 5 maart a.s. Zie Statuten.

    Dan is de agenda voor AvA 2019 bekend. Grote kans dat de agenda maandag al wel gepubliceerd wordt.

  5. forum rang 5 Go Go Go ! 1 maart 2019 22:40
    quote:

    HJ deTuinman schreef op 1 maart 2019 22:35:

    "Linkse honden"...??? Waar heb je het over en verklaar je nader a.u.b. !

    Wel goed lezen ... links gepeupel en even verderop ... kapitalistische honden

    Degene die het forum volgt weet dat ik het punt van de claim niet op één lijn zit met Prinszicht. Ik geloof helemaal niet in het indienen van een claim door HV.

  6. forum rang 4 Toekomstbeeld 1 maart 2019 22:52
    quote:

    HJ deTuinman schreef op 1 maart 2019 21:56:

    Ter toevoeging: die consumentenprogramma's komen en gaan en de kijker wordt er bijna dagelijks mee overgoten. Vandaag PostNL, morgen een ander en overmorgen weer een ander.. Dan kan je het voor morgen en overmorgen beter aan een ander overlaten om te reageren en dan is de consument jou overmorgen alweer vergeten.. ;-)

    Eens. We hebben bij radar gezien wat het effect was dat die Plaisier daar zat te stuntelen en stotteren.

    In de zenuwen nog weer foute cijfers noemen ook en niet meebewegen.

    Gewoon niet naar toe gaan. Zeker als men van te voren postnl geen details geeft. Dan leg je je kop al op het hakblok.

    Zie bericht postnl voorafgaand aan de uitzending.
  7. forum rang 5 Go Go Go ! 1 maart 2019 22:55
    Hierbij voor de geïnteresseerden de Statuten PostNL.

    Ik blijf bij mijn eerdere reactie t.a.v. een mogelijke overname van Sandd dat de aandeelhouders de overname dienen te accorderen.

    Dit na het gebruikelijke riedeltje van overleg tussen leden RvB's (na verkennende gesprekken ook in in aanwezigheid Vz RvC), overleg en instemming RvC, voorleggen en advies inwinnen Ondernemingsraad blablabla

  8. forum rang 4 Toekomstbeeld 1 maart 2019 23:04
    quote:

    Hansbeleg schreef op 1 maart 2019 22:22:

    @TKB

    Sluit aan op jouw post van een tijdje terug, de invloed van IFRS16 op de netto schuld/ ebitda ratio.
    Komen uit dit artikel nog nieuwe inzichten voort?

    Boekhouden of economie
    Tussen 2008 en 2012 heeft KPN in diverse tranches mobiele zendmasten verkocht en gedeeltelijk weer teruggehuurd. 'Sale and lease back' dus. Om diverse redenen waren die operaties aantrekkelijk. KPN kon er cash mee vrijspelen voor investeringen, maakte boekwinsten en kon de schuld - althans cosmetisch - verlagen. Dat laatste was niet onbelangrijk voor een bedrijf wat zwaar in de schulden zat.

    Maar in 2019 komen de zendmasten als een boemerang terug. Begin dit jaar is IFRS 16 van kracht geworden, de boekhoudregel die voorschrijft dat alle leaseverplichtingen op de balans moeten staan. Behalve de zendmasten heeft KPN de afgelopen jaren ook leasecontracten voor gebouwen, locaties, en auto's buiten de balans gehouden. KPN schat deze leaseverplichtingen nu op ruim € 1 mrd, zo blijkt uit de deze week gepubliceerde jaarrekening.

    Door de nieuwe boekhoudregel komt aan de gestage schuldvermindering van de afgelopen jaren een einde. Zonder ingrijpen loopt de nettoschuld op van € 5,9 mrd eind 2018 naar bijna € 7 mrd eind van dit jaar. Daar staat een stijging van het ebitda-resultaat tegenover. Immers, de leasepenningen verhuizen van de post operationele kosten naar de posten rente en afschrijvingen en zitten dus niet langer in de ebitda. KPN schat dat de ebitda met € 180 mln stijgt.

    Per saldo verslechtert de verhouding nettoschuld/ebitda van 2,5 eind vorig jaar naar 2,8 eind dit jaar. In het jaarverslag valt ook te lezen dat KPN vanwege zijn kredietstatus streeft naar een ratio van 2,5. Daar begint dus wat te wringen. Maar hoe ernstig? En is er actie vereist?

    KPN kan erop wijzen dat het hier om boekhouden gaat en dat er aan de onderliggende kredietwaardigheid van het bedrijf niets verandert. Kredietbeoordelaars zijn bovendien al jaren op de hoogte van het pakket off balance leasecontracten. In deze lezing kan KPN volstaan met een aanpassing van de ratio aan de nieuwe realiteit van IFRS 16.

    Er is alleen één probleem. De schatting van de leaseverplichtingen loopt snel op. Eind 2017 hield KPN het nog op € 775 mln en nu is het een miljard. Deels is dat het gevolg van de rekensystematiek die IFRS 16 oplegt, maar het lijkt er toch ook op dat KPN zijn eigen leaseportefeuille onderschat heeft.

    Dat betekent dat de sommetjes van de kredietbeoordelaars niet kloppen. Het is daarom de vraag of zij genoegen zullen nemen met een cosmetische aanpassing van de nettoschuld/ebitda ratio. Er is een kans dat zij eisen dat KPN nog wat tafelzilver in de verkoop doet en de opbrengst daarvan gebruikt voor schuldverlaging. In dat geval vraagt IFRS 16 niet om boekhoudkundige aanpassingen, maar om economische beslissingen.
    Kom er nog op terug.

    Ifrs16 is mijn inziens de echte reden dat we genaaid worden met de ratio > 2

    Ik ga morgen het effect van ifrs16 eens berekenen.

    Vind het persoonlijk ook not done dat als spelregels rondom 2 vd ingrediënten veranderen dat men dan niet de norm aanpast.

    Moet effe uitzoeken hoe en wat ze nu wel of juist niet corrigeren.
  9. forum rang 7 A3aan 1 maart 2019 23:16
    Ik lees dat PostNL 95% van de post op tijd bezorgd. Dat zal wel. Maar ik probeer al maanden in contact te komen met postNL. Van de post aan mijn adres wordt 80% verkeerd bezorgd. Hoewel de post wel goed is geaddresseerd. Waar het bezorgd wordt weet ik helaas niet. Meestal wordt het door gestuurd, maar het is ook al voorgekomen dat belangrijke post niet aangekomen is of een afspraak te laat binnen kwam door die foutbestelling. Daardoor heb ik zelfs een boete gekregen door te late betaling. Tijdschriften heb ik af moeten zeggen. Die worden altijd verkeerd bezorgd. Waarom weet ik dat. Dat zie aan een sticker op de enveloppen met "herstelbestelling". Vroeger kon je naar het postkantoor in je dorp, maar dat is er niet meer. Probeer eens via internet contact te krijgen. Dan krijg je alleen standaard antwoorden. Daarom ook al e-mails naar Den Haag gestuurd. Maar je krijgt geen antwoord. Er is gewoon niet tot een contact te komen.

    Alle post met SandD komt wel gewoon aan.
  10. forum rang 4 Toekomstbeeld 1 maart 2019 23:17
    quote:

    Go Go Go ! schreef op 1 maart 2019 22:55:

    Hierbij voor de geïnteresseerden de Statuten PostNL.

    Ik blijf bij mijn eerdere reactie t.a.v. een mogelijke overname van Sandd dat de aandeelhouders de overname dienen te accorderen.

    Dit na het gebruikelijke riedeltje van overleg tussen leden RvB's (na verkennende gesprekken ook in in aanwezigheid Vz RvC), overleg en instemming RvC, voorleggen en advies inwinnen Ondernemingsraad blablabla

    In dat geval dienen we alle details te krijgen. En is het vreemd dat vragen van analisten over de condities niet beantwoord werden.

    Daarmee heb ik niet de indruk dat we alle details te horen krijgen.

    In het schema zag ik ook niet direct een goedkeur stap door aandeelhouders benoemd.

    En na artikel 47 hoeft het ook niet meer dus moet het ervoor.

    Zonder details over de condities is het stemmen zonder kennis. Wat met de 3000 Sandders die nog tussen wal en schip hangen, break-up fee....etc etc
  11. Hansbeleg 1 maart 2019 23:43
    quote:

    A3aantje schreef op 1 maart 2019 23:16:

    Ik lees dat PostNL 95% van de post op tijd bezorgd. Dat zal wel. Maar ik probeer al maanden in contact te komen met postNL. Van de post aan mijn adres wordt 80% verkeerd bezorgd. Hoewel de post wel goed is geaddresseerd. Waar het bezorgd wordt weet ik helaas niet. Meestal wordt het door gestuurd, maar het is ook al voorgekomen dat belangrijke post niet aangekomen is of een afspraak te laat binnen kwam door die foutbestelling. Daardoor heb ik zelfs een boete gekregen door te late betaling. Tijdschriften heb ik af moeten zeggen. Die worden altijd verkeerd bezorgd. Waarom weet ik dat. Dat zie aan een sticker op de enveloppen met "herstelbestelling". Vroeger kon je naar het postkantoor in je dorp, maar dat is er niet meer. Probeer eens via internet contact te krijgen. Dan krijg je alleen standaard antwoorden. Daarom ook al e-mails naar Den Haag gestuurd. Maar je krijgt geen antwoord. Er is gewoon niet tot een contact te komen.

    Alle post met SandD komt wel gewoon aan.
    Bijna alle tijdschriften die ik krijg komen via Sandd. En de enige foute post die ik krijg komt ook van Sandd. Laatste keer maar in de PostNL bus gegooid. Een kennis van me die PostNL besteller is zegt dat hij regelmatig wordt aangesproken op verkeerd bezorgde post maar dat dit bijna altijd poststukken van Sandd zijn.
    Altijd lastig met deze zaken, is het statistisch goed onderbouwd?
  12. forum rang 5 Go Go Go ! 2 maart 2019 00:05
    quote:

    Toekomstbeeld schreef op 1 maart 2019 23:17:

    [...]

    In dat geval dienen we alle details te krijgen. En is het vreemd dat vragen van analisten over de condities niet beantwoord werden.

    Daarmee heb ik niet de indruk dat we alle details te horen krijgen.

    In het schema zag ik ook niet direct een goedkeur stap door aandeelhouders benoemd.

    En na artikel 47 hoeft het ook niet meer dus moet het ervoor.

    Zonder details over de condities is het stemmen zonder kennis. Wat met de 3000 Sandders die nog tussen wal en schip hangen, break-up fee....etc etc
    Ik denk dat wat van wezenlijk belang is voor eventueel benodigde toestemming aandeelhouders het zogenaamde behoud van de identiteit (in economische/juridische zin) van de onderneming is. Wanneer dat is ingedekt dan zijn we er redelijk snel uit. De RvB kan dan haar gang gaan zonder benodigde goedkeuring. Al schrijvend kom ik tot herziening van mijn eerdere uitspraak.

    HV heeft een aardige eerste stap gemaakt door aan te kondigen dat het Sandd personeel een baan aangeboden krijgt. Sommigen gooien het er op dat dit een tactische zet is richting politiek, social environment, bonden et cetera. Los daarvan zie ik het als tactische zet om arbeidsrechtelijk geen issues op te werpen. Een overgang van onderneming dus.

    Waar we hier ook wel eens over hebben gediscussieerd (4 oktober 2018) is de vorm van overname. Aandelentransactie of activa/passiva transactie ? Je hebt destijds ingezet op de laatste en ik op de eerste (aandelentransactie). Het heeft er alle schijn van dat een overname van Sandd een aandelentransactie wordt. Alle lusten en lasten gaan over naar PNL met de banksaldi/schulden, met personeel, met de contracten et cetera.

    Dat er op vragen van de analisten geen duidelijk antwoord komt verbaast mij nog niet eens zo zeer. Er is nog geen sprake van contract closing. Wat er gepubliceerd en gezegd is over de interesse van PostNL voor Sandd is imho niet meer dan intentie. Een waardering op 130 meloen, maar geen overnameprijs genoemd. Men zit nog in een onderhandelingsfase met positieve intentie (van een aantal stakeholders).

    Just my 2p.

2.555 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 128 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links