Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,232 25 apr 2024 11:36
  • -0,001 (-0,08%) Dagrange 1,229 - 1,239
  • 142.011 Gem. (3M) 2,2M

PostNL februari, sprokkelmaand?

4.388 Posts
Pagina: «« 1 ... 200 201 202 203 204 ... 220 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Toekomstbeeld 27 februari 2019 21:15
    quote:

    Moneyball schreef op 27 februari 2019 21:01:

    Wat is de reden dat men HV wil herbenoemen? Ik dacht iets te lezen over continuïteit?

    Een fiduciaire plicht van elk bestuur is om te handelen in het beste belang van de onderneming. Een van de belangrijke stakeholders van een onderneming zijn haar aandeelhouders. Continuïteit, winst en waardevermeerdering van de onderneming zijn haar voornaamste belangen. Een van de redenen voor de afwijzing van het bod van BPost was dat het bestuur van mening was dat PostNL op eigen kracht meer aandeelhouderswaarde kon realiseren. We zijnenkele jaren verder en tot op heden lijkt daar geen sprake van.

    - U heeft publiekelijk blijk gegeven van uw twijfel over continuïteit indien er geen consolidatie plaats vind in de Postsector
    - De winst is in de afgelopen jaren sterk gedaald, dit in tegenstelling tot voorgeschotelde projecties
    - Diverse afschrijvingen geven blijk van de waardevernietiging op strategische investeringen (international)
    Tenslotte staat de koers van het aandeel PostNL thans op slechts pakweg 40% van het bod van BPost.

    Mijn AVA vraag aan de RvC zou daarom zijn:
    - welke concrete prestaties heeft mevrouw Verhagen in haar afgelopen aanstellingstermijn geleverd voor de aandeelhouders die voor u aanleiding vormden om een voorstel voor haar herbenoeming als voorzitter van de RvB van PostNL voor te leggen aan de AVA?
    Moet toch iets zijn geweest want haar jaarbeloning is met een tonnetje toegenomen tot 1,2 mln.
  2. [verwijderd] 27 februari 2019 21:28
    quote:

    Toekomstbeeld schreef op 27 februari 2019 20:40:

    [...]

    Ga maar effe wat teruglezen, beginnend met maandag :-) Talloze goede redenen om naar het dividend toe te stijgen en direct daarna op 7 mei de handtekeningen voor het buitenland.

    Op lange termijn nog zat andere redenen.
    lees alles, en juist daarom vind ik deze daling niet passen in wat jij hier allemaal opschrijft. ik heb lang niet zoveel kennis als jouw en vroeg daarom of je misschien te optimistisch was gr
  3. [verwijderd] 27 februari 2019 21:35
    quote:

    prinszicht schreef op 27 februari 2019 20:27:

    [...]

    Journaal om 20:00 gezien? De Fransen zijn boos. Zonder overleg 13 procent kopen. Het is volgens de Fransen een vorm van protectionisme. Ze zijn er niet van gediend. Bang dat alleen het Nederlands belang wordt nagestreefd.

    Daar kun je inhoudelijk iets van vinden. De reactie van de Fransen. Inhoudelijk kun je ook aanslaan op het gegeven dat een loyale bondgenoot voor de bv NL, kapot geshort wordt door snel geld van over de grens. Die loyale partner die keurig op verzoek Bpost afsloeg. Keurig een decennia oneigenlijke concurrentie toe stond. Keurig geen claim indiend. Keurig 130 miljoen cash en 88 miljoen dividend neertelt voor dezelfde failliete tent. En dan ook nog eens keurig iedereen in dienst neemt. En dan nu keurig gaat wachten op de ACM of ze er aub mee akkoord gaan. Terwijl je weet dat het niet zo is. Daar mag je ook iets van vinden. Maar?

    Het is nu toch ook te “begrijpen” dat, uit het belang van het voortbestaan van de nationale post & pakketservice, die onder grote druk staat, op de thuismarkt keihard wordt bestreden op marktaandeel door middel van prijs en 75 procent van haar beurswaarde is verloren. Dat haar grootste aandeelhouder, die tevens een een overheidsorgaan is, op de open markt met vraag en aanbod, morgen start met een inkoopprogramma van ongeveer 30 procent van de uitstaande aandelen PostNL. Ofwel Bpost aka de Belgische overheid die dan niet 5,75 betaalt maar 3 euro vanuit dezelfde motieven geredeneerd. Gatverpielekes. Wat zijn wij Ollanders toch slim en wat hebben we toch een top management die dit allemaal mogelijk maakt!
    Kan je dit samenvatten?
  4. forum rang 6 prinszicht 27 februari 2019 22:14
    quote:

    Patrick D schreef op 27 februari 2019 21:35:

    [...]

    Kan je dit samenvatten?
    Ik heb zo mijn best gedaan na een daling van 10 keer het gemiddelde. Maar ik weet dat het lezen van lappen tekst je moeilijk af gaat. Dus....speciaal voor jou. Bpost aka Belgische overheid koop gewoon 30 procent PostNL op de beurs. Het kan en mag met de juiste motieven.
  5. forum rang 6 prinszicht 27 februari 2019 22:41
    We zijn er wel stil van geworden. Een ouwerwetse uppercut op de kaak van de shorts en IBers. Die HV in het zadel houden. Ook op een koers van 1,50 richting de AVA. Das hooguit een uurtje zweten op genoeg afstand van het gepeupel.

    De AFM liet mij maandag weten dat mijn klachten genoteerd zijn. Hups. Die is in de tas. Verder moet ik zeker de VEB aanhaken. Die heb ik gezien bij Kpn op ava na aankondiging emissie. Terwijl Carlos even daarvoor niet gewenst was met 8 euro. Voor de bühne een praatje. Verder niets helaas. Civiel rechterlijk is de enige andere optie volgens de AFM. Op persoonlijke titel het mt aansprakelijk stellen. HV versus het prinsesje. Hooguit leuke tv. Misschien iets voor John qua productie en tv rechten.
  6. [verwijderd] 28 februari 2019 00:01
    quote:

    Toekomstbeeld schreef op 27 februari 2019 20:28:

    [...]

    Pffff, de meest belangrijke ratio .....en nergens een simpel tabelletje te vinden die de ingrediënten toont.

    Ratio = Adjusted Net Debt / EBITDAe

    Een poging voor 2017:
    1,2 = ? / 354 (EBITDA) ========= Adjusted Net Debt: 425 mln

    1,9 = 425 / 354

    425 = + EV 34 + 27 Net Cash - 359 Netted pensions (pag 94 jaarverslag) - 127 Lease liabilities
    354 = 354 (geen idee of er voor 2017 ook een lease adjustment is/was)

    De 127 mln lease liabilities is een resultante want dat bedrag vind ik echt helemaal nergens terug in het jaarverslag.

    Dan voor 2018:
    1,9 = 587 / 308

    587 = + 46 EV - 149 Net Debt - 296 Netted pensions - 188 Lease liabilities (slide 59)
    308 = + 263 EBITDA + 45 lease adjustment


    Schatting eind 2019:
    EBITDA ongeveer 312 mln (midpoint)

    Het Eigen Vermogen van +46 mln zou normaliter verder moeten verbeteren.
    Er wordt 25 mln toegevoegd op basis vd actuariële rentes op pensioenen. En de Nettowinst over 2019 zou ongeveer 140 mln moeten gaan worden (obv de UCOI 2019 outlook, minder rentes dan in 2018 en geen afboekingen op het Buitenland)

    Minus het cash dividend wat in 2019 uitgekeerd gaat worden van 25 cent (mei + aug) voor 60% = 70 mln afname EV.

    Dus het EV gaat normaliter naar + 46 + 25 + 140 - 70 = 141 mln EV eind 2019.

    Netted pensions neemt af met 63 mln (slide 51) en gaat naar 233 mln

    De Net Debt is een moeilijke zo bleek eind december. Is mijn inziens erg hoog. Effe voor het gemak weer -149.
    Lease liabilities zullen toenemen denk ik vanwege meer leasing van de pakketcentra. Hoeveel? 30 mln erbij, hoppa.

    + 141 - 149 - 233 - 218 = 459 Adjusted Net Debt geschat zonder Sandd.

    Dan wordt het sommetje:
    459 / 312 = 1,5 .......

    Niets aan het handje zonder Sandd.

    Dan met Sandd overname in Q4 2019 (en geen resultaat toevoeging vanuit Sandd in Q4):
    459 + 130 (overnamesom) = 589 / 312 = 1,9

    Nog steeds niets aan het handje.

    Hmmm, wat probeert PostNL een ieder wijs te maken?

    Ik denk dat het is wat Makita en ondergetekende gisteren al schreven. Iedereen wordt met een kluitje het riet in gedirigeerd.

    Iedereen =
    A.bonden met lopende onderhandelingen + aanstaande nieuwe onderhandelingen eind september voor de postbezorgers CAO in zicht
    B. Linkse politici de wind uit de zeilen halen

    Na goedkeur overname gewoon weer het dividend uitkeren. Moet nog zien of er ooit een tijdelijke stop komt.
    Dank voor de analyse. Eens. Tegelijk begrijpelijk tactiek. Ik houd de stukken lekker vast voor de toekomst.
  7. forum rang 4 Toekomstbeeld 28 februari 2019 08:03
    quote:

    Go Go Go ! schreef op 27 februari 2019 22:14:

    Lees hierboven dat het idee wel leeft dat Nederlandse staat belang zou moeten nemen in PNL.

    Ben trouwens benieuwd in het verlengde daarvan of we de opbouw van het belang AF-KLM bij overheid dadelijk ook tegenkomen in het register “Substantiële deelnemingen” van AFM.

    Hé Go Go Go,
    Hoe ie jij nou die wft 4 handelsdagen meldingen versus wat Hansbeleg gisteren bevestigd kreeg?

  8. forum rang 4 Toekomstbeeld 28 februari 2019 08:08
    quote:

    Makita schreef op 28 februari 2019 00:01:

    [...]
    Dank voor de analyse. Eens. Tegelijk begrijpelijk tactiek. Ik houd de stukken lekker vast voor de toekomst.
    Heb Pim B. gisterenavond gevraagd om te bevestigen c.q. aanpassingen op getallen met waar ik scheef zit.

    Heb ook opgemerkt dat ik dit punt bij de AVA naar voren wil brengen:

    "Want dit sommetje is natuurlijk zeer intrigerend. Dat moeten de aandeelhouders goed begrijpen. Het blokkeert immers hun jaarlijkse vergoeding voor het kapitaal dat ze ter beschikking hebben gesteld".
  9. forum rang 4 Toekomstbeeld 28 februari 2019 08:35
    quote:

    Alberto-86 schreef op 27 februari 2019 18:01:

    [...]

    Ik zit hier niet zo in, maar is dat gedwongen verkopen nu wel zo handig? Waarom spelen ze daar nog niet een aantal jaren Sandd tot de concurrentie de pijn beu wordt? Ik zeg flink duiken met de prijzen daar en is flink de markt verzieken..
    Dus je wilt nog meer verliezen genereren? Zoals je gezien hebt, 35 mln operationeel verlies per jaar nu al. En dat al voor het tweede jaar.

    Als je nu al onder je kostprijs aan het verkopen bent.....dan is het niet handig om de prijzen nog verder te verlagen alleen om de markt te verzieken. Elke klant die je daarmee wint zorgt voor nog meer verliezen.

    Niet echt handig lijkt me.

    Note:
    Misschien dat de Duitsers en Italianen ook wat meer nationalistisch ingesteld zijn dan wij Nederlanders. En niet altijd voor de partij gaan met de laagste prijs maar voor de partij waar de vlag op geprint staat van het land.

    Daarbij genomen, PostNL heeft niets te zoeken in die landen.
    Zeer lokale kleine infrastructuur in Duitsland in de regio's Bonn / Wuppertal / Dusseldorf / Duisbrug. Kortom, voor het doorgeven van post buiten hun kleine gebied zwaar afhankelijk van Deutsche Post.
    Omzet ongeveer 450/475 mln euro.

    En in Italië omzet ongeveer 250/275 mln maar juist met een hele grote spreiding over die enorme laars. Grote afstanden om zelf aan elkaar te knopen. Nauwelijks last mile bezorging (waar de marges in zitten) en dus zwaar afhankelijk van lokale bezorgpartijen.

    In beide landen is het gewoon een zooitje geworden. Afscheid nemen van die bleeders. We zijn er al twee jaar lang dik 7 cent WPA aan kwijt.

    Dat is omgerekend naar 75% pay-out ratio......5 cent dividend wat we extra hadden kunnen hebben.

4.388 Posts
Pagina: «« 1 ... 200 201 202 203 204 ... 220 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links