Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,275 15 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 7,250 - 7,510
  • 213.528 Gem. (3M) 272,7K

TomTom februari 2019

3.056 Posts
Pagina: «« 1 ... 90 91 92 93 94 ... 153 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 ff_relativeren 10 februari 2019 20:29
    Waardevermeerdering had er m.i. ook kunnen komen met een andere variant.
    Met de opbrengst uit TTT + de kasreserve, had TT meer dan € 1 miljard kunnen investeren.

    In deze variant zouden de groot(st)-aandeelhouders niet kunnen cashen zonder hun belang af te bouwen. Daar komt de management-buy out om de hoek als oplossing.

    2 oplossingen waar de markt blij van wordt (en die de beurskoers omhoog duwen).
    1 miljard euri aan nieuwe investeringen + nieuw management.

    Ondenkbaar ? Neen. Als de AVA tenminste tegen de kapitaal-uitkering stemt.
  2. [verwijderd] 10 februari 2019 20:39
    quote:

    ~Justin~ schreef op 10 februari 2019 20:17:

    [...]

    Er zijn bedrijven die - in tegenstelling tot TomTom - dikke verliezen maken en desondanks een hoge waardering hebben. Het ligt er dus maar net aan of de markt de investeringen die TomTom doet ervaart als verspilling of als “waarde toevoegend”. Investeringen in Artificial Intelligence die handenwerk vervangen vertegenwoordigen sowieso waarde, namelijk het werk wat daarmee bespaard wordt plus de kwaliteit upgrade die het geeft die in de markt een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Je denkt toch niet dat Microsoft de eerste de beste idioot benoemt tot de default kaarten & verwante technologie aambieder binnen Azure.
    Helemaal eens. TomTom doet het goed en zal het goed gaan doen met Automotive. Het orderboek de afgelopen jaren onderbouwd dat al. Enige fout (bewust of onbewust) is om ‘out of the blue’ bij de outlook 2019 (nadat er al een halfjaar gevraagd wordt wat de strategie na Telematics verkoop wordt) een 10% stijging van Opex + Capex aan te kondigen zonder enig inzicht te tonen in de financiële doelen op middellange termijn. Goddijn vond het voldoende om alleen bij een aantal categorieën bestedingen te houden. Dan ben je of erg dom of je bent wat van plan. Had desnoods gezegd dat je een grote HD deal verwacht (als je geen namen mag noemen) en dat daar de extra (10%) kosten voor zijn. Of eindelijk de naam van de grote USA OEM. Dit was het moment en dan faal je als bestuurder.

    Enterprise vond ik eerder een probleem zo zonder groei, maar dat is nu voor eens en altijd opgelost met samenwerking Microsoft Azure.

    Desalniettemin is het aandeel te laag genoteerd nu met 5 euro cash per aandeel en een FCF van 68mln (zelfs na 10% oftewel 61mln extra kosten) in 2019.

    EUR8-9 euro per aandeel is nu een reele waarde.
  3. [verwijderd] 10 februari 2019 20:53
    Misschien al besproken, maar het is nu in een weekend ook al teveel om bij te lezen, maar wat gebeurt er met de personeelsopties en de teruggave van kapitaal?

    Als het allemaal enigszins neutraal verloopt en elke aandeelhouder € 3,20 per aandeel terugkrijgt, dan is dit voor het personeel toch ronduit triest?
  4. [verwijderd] 10 februari 2019 21:35
    quote:

    ff_relativeren schreef op 10 februari 2019 20:29:

    Waardevermeerdering had er m.i. ook kunnen komen met een andere variant.
    Met de opbrengst uit TTT + de kasreserve, had TT meer dan € 1 miljard kunnen investeren.

    In deze variant zouden de groot(st)-aandeelhouders niet kunnen cashen zonder hun belang af te bouwen. Daar komt de management-buy out om de hoek als oplossing.

    2 oplossingen waar de markt blij van wordt (en die de beurskoers omhoog duwen).
    1 miljard euri aan nieuwe investeringen + nieuw management.

    Ondenkbaar ? Neen. Als de AVA tenminste tegen de kapitaal-uitkering stemt.

    Eens, zie mijn post 17:22

    Maar... dan moeten er wel acquisitie doelen zijn die in het plaatje passen. Ik denk dat de grote vissen echt te duur zijn en de kleinere zijn echt klein of een soort acqui-hires. Autonomos had tomtom iets van 20 miljoen gekost. Zoiets kan TT vaak doen, waar relevant.

    Er is nog 400 mio cash over (na de uitkering) dus mid-size acquisitie is wel mogelijk.
  5. [verwijderd] 10 februari 2019 21:37
    quote:

    Makita schreef op 10 februari 2019 20:39:

    [...]
    Helemaal eens. TomTom doet het goed en zal het goed gaan doen met Automotive. Het orderboek de afgelopen jaren onderbouwd dat al. Enige fout (bewust of onbewust) is om ‘out of the blue’ bij de outlook 2019 (nadat er al een halfjaar gevraagd wordt wat de strategie na Telematics verkoop wordt) een 10% stijging van Opex + Capex aan te kondigen zonder enig inzicht te tonen in de financiële doelen op middellange termijn. Goddijn vond het voldoende om alleen bij een aantal categorieën bestedingen te houden. Dan ben je of erg dom of je bent wat van plan. Had desnoods gezegd dat je een grote HD deal verwacht (als je geen namen mag noemen) en dat daar de extra (10%) kosten voor zijn. Of eindelijk de naam van de grote USA OEM. Dit was het moment en dan faal je als bestuurder.

    Enterprise vond ik eerder een probleem zo zonder groei, maar dat is nu voor eens en altijd opgelost met samenwerking Microsoft Azure.

    Desalniettemin is het aandeel te laag genoteerd nu met 5 euro cash per aandeel en een FCF van 68mln (zelfs na 10% oftewel 61mln extra kosten) in 2019.

    EUR8-9 euro per aandeel is nu een reele waarde.
    Mee eens, dit blijft een issue hoe tomtom over haar strategie communiceert, het gebeurt soms wel, maar niet consistent en op gezette tijden maar gefragmenteerd.
  6. VanillaSky 10 februari 2019 23:02
    quote:

    ~Justin~ schreef op 10 februari 2019 20:17:

    [...]

    Er zijn bedrijven die - in tegenstelling tot TomTom - dikke verliezen maken en desondanks een hoge waardering hebben. Het ligt er dus maar net aan of de markt de investeringen die TomTom doet ervaart als verspilling of als “waarde toevoegend”. Investeringen in Artificial Intelligence die handenwerk vervangen vertegenwoordigen sowieso waarde, namelijk het werk wat daarmee bespaard wordt plus de kwaliteit upgrade die het geeft die in de markt een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Je denkt toch niet dat Microsoft de eerste de beste idioot benoemt tot de default kaarten & verwante technologie aambieder binnen Azure.
    Het probleem is tot nog toe echter dat de investeringen buitensporig hoog zijn tov de omzetten die daarmee behaald kunnen worden. En of bijv die rapporten over marktgrootte in 2030 mbt Autonoom rijden waarheid worden zal moeten blijken dat is zo koffiedik kijken met technologie. De rapporten de afgelopen jaren mbt Telematics waren ook niet te staven met de performance die TTT liet zien.

    Als we het dan even over de deal met Microsoft hebben. Dat is dan een van de grootste licensing klanten, Martijn den Drijver becijfert het op 11mio. Zelfs al is het het driedubbele het zet weinig zoden aan de dijk. TT moet een paar deals ERBIJ scoren van honderd miljoen om nette winsten te gaan laten zien. De vraag is of die er zijn en of die te scoren zijn met alle concurrentie die erbij komt. Het zal geen eenvoudige opgave zijn.

    Ik val in herhaling maar mi kan licensing nu eindelijk groeien maar zet geen zoden aan de dijk voor totaalomzet als men daar eens 50mio in groeit de komende 3 jaar (naar 175mio jaaromzet) denk ik dat ze het goed doen. Consumer bekend dat daalt naar zeg 200mio. Dan resteert Automotive, als je dus naar een minimaal benodigde omzet van zeg 1 miljard wilt komen waarmee mooie winsten gemaakt kunnen worden dan zal er een ca. 600mio uit automotive moeten komen - derhalve jaarlijkse orderboeken van 600mio. Dat zie ik nog niet 1,2,3 gebeuren.

    Met een omzet van 1mrd, marge 75% en opex 550 resteert er (op basis van huidige aantal aandelen) een 200mio bedrijfsresultaat ofwel een 85 cent WPA. Dan begint het ergens op te lijken maar voorlopig zijn er geen signalen dat dit de komende jaren tot de mogelijkheden behoort.
  7. DerksVisie 10 februari 2019 23:07
    quote:

    ~Justin~ schreef op 10 februari 2019 17:40:

    [...]

    Het ging om andere zaken die in Europa sterker kunnen en ging ook niet specifiek over TT

    Hoe komt het dat al die autonomous driving start-ups en start-ups op andere terreinen met honderden miljoenen geld kunnen starten en in Europa niet? In Amerika krijg je zo het geld bij elkaar, op Silicon Valley zijn er tig investeerders. Bij ons is dat geld er niet, alleen in pensioenfondsen maar die investeren vooral in oude economie want dat is veilig.

    .
    Dan had ze niet TomTom als voorbeeld moeten nemen, toch?

    Ik ben het met je eens dat Europese bedrijven zwaar ondergewaardeerd worden t.o.v. Amerikaanse. Lagere waardering is minder groot kapitaal voor investeringen en dat leidt weer tot achterstand.

    Maar als Corinne echt vindt dat ze het gevecht met Google aan wil gaan, waarom gebruiken ze dan niet de opbrengst van Telematics hiervoor. (Trouwens het bedrag van Telematics is een goed voorbeeld van lage waardering)

    Het is weer een halfslachtig verhaal van mevrouw.

  8. DerksVisie 10 februari 2019 23:17
    quote:

    VanillaSky schreef op 10 februari 2019 23:02:

    [...]

    Het probleem is tot nog toe echter dat de investeringen buitensporig hoog zijn tov de omzetten die daarmee behaald kunnen worden. En of bijv die rapporten over marktgrootte in 2030 mbt Autonoom rijden waarheid worden zal moeten blijken dat is zo koffiedik kijken met technologie. De rapporten de afgelopen jaren mbt Telematics waren ook niet te staven met de performance die TTT liet zien.

    Ik vraag mij af hoeveel er de afgelopen 5 jaar is geïnvesteerd in Telematics. Dat is nuttige informatie om te weten of de investeringen het waard zijn.
  9. [verwijderd] 11 februari 2019 00:53
    quote:

    VanillaSky schreef op 10 februari 2019 23:02:

    [...]

    Het probleem is tot nog toe echter dat de investeringen buitensporig hoog zijn tov de omzetten die daarmee behaald kunnen worden. En of bijv die rapporten over marktgrootte in 2030 mbt Autonoom rijden waarheid worden zal moeten blijken dat is zo koffiedik kijken met technologie. De rapporten de afgelopen jaren mbt Telematics waren ook niet te staven met de performance die TTT liet zien.

    Als we het dan even over de deal met Microsoft hebben. Dat is dan een van de grootste licensing klanten, Martijn den Drijver becijfert het op 11mio. Zelfs al is het het driedubbele het zet weinig zoden aan de dijk. TT moet een paar deals ERBIJ scoren van honderd miljoen om nette winsten te gaan laten zien. De vraag is of die er zijn en of die te scoren zijn met alle concurrentie die erbij komt. Het zal geen eenvoudige opgave zijn.

    Ik val in herhaling maar mi kan licensing nu eindelijk groeien maar zet geen zoden aan de dijk voor totaalomzet als men daar eens 50mio in groeit de komende 3 jaar (naar 175mio jaaromzet) denk ik dat ze het goed doen. Consumer bekend dat daalt naar zeg 200mio. Dan resteert Automotive, als je dus naar een minimaal benodigde omzet van zeg 1 miljard wilt komen waarmee mooie winsten gemaakt kunnen worden dan zal er een ca. 600mio uit automotive moeten komen - derhalve jaarlijkse orderboeken van 600mio. Dat zie ik nog niet 1,2,3 gebeuren.

    [u Met een omzet van 1mrd, marge 75% en opex 550 resteert er (op basis van huidige aantal aandelen) een 200mio bedrijfsresultaat ofwel een 85 cent WPA. Dan begint het ergens op te lijken maar voorlopig zijn er geen signalen dat dit de komende jaren tot de mogelijkheden behoort.[/u]
    Onderste alinea is met minder aandelen goed voor 1,35 euro WPA en koers ~ 25,- Dan leg je de lat best hoog. Er zijn ook scenarios denkbaar die minder zijn dan jij schetst maar wel een hogere koers rechtvaardigen. Momenteel prijst menTT op near zero.
  10. forum rang 7 ketchup 11 februari 2019 06:59

    TT zelf zal het best wel redden, het bedrijf is redelijk mean and lean en de Kaarten hebben absoluut waarde, ze hebben ook een goed adressenboek voor klanten.
    cijfers zijn nooit een reden voor feest geweest bij TT en dat gaat het dit jaar ook niet worden, maar dat is niet bepalend of TT nu aan 7 of 8 of 9 euro moet noteren

    het grote probleem is dat TT het gevecht aan de beurs heeft verloren en dat komt niet meer goed, analisten haken af, TT zelf heeft ook geen zin meer, ze sluiten de toko zelfs eerder meer dan minder af voor informatie, het is gewoon lip-service wat ze geven en delen enkel waar ze nu eenmaal als beursgenoteerd bedrijf verplicht toe zijn.

    het private karakter in het bedrijf past niet bij een beursnotering en ze gaan van de laatste resterende fondsen die het aandeel nog in de porto hebben het advies krijgen het van de beurs te halen

    je kan dit aandeel gewoon als account Manager of fonds Manager niet aanbevelen bij klanten.
    analisten hebben hier nul say in, die schrijven rapporten.

    ABN's investment-tak was godsamme flauw op TT voor de cijferpresentatie en hun analist herhaald gewoon een 14 euro koersdoel.

    je moet er trouwens niet aandenken waar dit aandeel gestaan had, hadden ze Telematics niet geveild, die beslissing tot veiling heeft het aandeel van 6 naar 8 gebracht, de tegenvallende opbrengst zet het terug naar 7

    ben nog steeds de mening dat TT vd beurs gaat.
    HG gaat zijn toko niet laten verdampen door invloed van derden.

  11. [verwijderd] 11 februari 2019 07:53
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 11 februari 2019 06:59:

    ben nog steeds de mening dat TT vd beurs gaat.
    HG gaat zijn toko niet laten verdampen door invloed van derden.

    Wat zeg je me nou?!?!
    ‘Door invloed van derden’ ?!?!

    Dat heeft hij toch allemaal zelf gedaan met zijn nooit iets melden of het slechter maken dan het is?

    En tot de dag van vandaag kan hij er nog steeds iets aan doen, maar hij doet helemaal niks, hij laat het expres om zeep helpen! (Voor dirty exit)
  12. VanillaSky 11 februari 2019 08:12
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 11 februari 2019 06:59:

    TT zelf zal het best wel redden, het bedrijf is redelijk mean and lean en de Kaarten hebben absoluut waarde, ze hebben ook een goed adressenboek voor klanten.
    cijfers zijn nooit een reden voor feest geweest bij TT en dat gaat het dit jaar ook niet worden, maar dat is niet bepalend of TT nu aan 7 of 8 of 9 euro moet noteren

    het grote probleem is dat TT het gevecht aan de beurs heeft verloren en dat komt niet meer goed, analisten haken af, TT zelf heeft ook geen zin meer, ze sluiten de toko zelfs eerder meer dan minder af voor informatie, het is gewoon lip-service wat ze geven en delen enkel waar ze nu eenmaal als beursgenoteerd bedrijf verplicht toe zijn.

    het private karakter in het bedrijf past niet bij een beursnotering en ze gaan van de laatste resterende fondsen die het aandeel nog in de porto hebben het advies krijgen het van de beurs te halen

    je kan dit aandeel gewoon als account Manager of fonds Manager niet aanbevelen bij klanten.
    analisten hebben hier nul say in, die schrijven rapporten.

    ABN's investment-tak was godsamme flauw op TT voor de cijferpresentatie en hun analist herhaald gewoon een 14 euro koersdoel.

    je moet er trouwens niet aandenken waar dit aandeel gestaan had, hadden ze Telematics niet geveild, die beslissing tot veiling heeft het aandeel van 6 naar 8 gebracht, de tegenvallende opbrengst zet het terug naar 7

    ben nog steeds de mening dat TT vd beurs gaat.
    HG gaat zijn toko niet laten verdampen door invloed van derden.

    Het lijkt mij eerlijk gezegd ook voor alle partijen beter dan nog jarenlang het kneusje aan de beurs te blijven. Gewoon nu op een correcte manier het van de beurs halen.

    Denk dat dit bedrag rond 9 tot max 10 euro ligt voor het totaal is wat een correcte betaling is naar de overige aandeelhouders. Onderkant range Nu aan 7 euro 3.20 uitkering koers 3.80 50% premie geeft 5.70 ofwel 8.90 voor het totaal. Kosten bij 40% aandelen uitkopen (94mio aandelen x € 5.70 = 535mio euro). Bij bovenkant range 94mio aandelen x € 6.70 = 630mio euro.
    Dat zijn bedragen die te overzien zijn voor een bedrijf (startup) met een ongewis toekomstbeeld met potentie.
  13. forum rang 4 Erg chebbi 11 februari 2019 08:27
    Ik begrijp niet dat hier zwaar wordt geroepen om een exit van de beurs. De komende HD-markt, gefaciliteerd door 5G, is gewoon te exciting om nu te kappen. Net als de energietransitie gaat de sector om naar ADAC enzovoort.
    TomTom is daar excellent op voorgesorteerd en staat voor mijn gevoel op pole position.
    Ik lees hier vooral ongeduld.

  14. [verwijderd] 11 februari 2019 08:47
    Jammer dat Taco’s toelichting op het Automotive orderboek niet wat meer aandacht krijgt. Hij zei letterlijk in de analistencall dat Automotive in 2018 beter presteerde door fors hogere take rates dan eerder gedacht toen de orderboekbedragen werden gecommuniceerd. De 1,2mrd aan Automotive orders is dus in de praktijk meer (1,5-1,8). En ook de in de lucht hangende HD deals zie ik niet terug in de media. Gewoon teveel aandacht op de kosten en geen aandacht voor de kansen en opbrengsten.

    Ondanks 10% extra opex+capex (61mln) in 2019 toch nog 70mln Free Cash Flow. Met 5 euro net cash oer aandeel nu een waardering van ~7x FCF19. Echt zwaar doorgeschoten naar de goedkope kant.
  15. VanillaSky 11 februari 2019 08:53
    quote:

    Erg chebbi schreef op 11 februari 2019 08:27:

    Ik begrijp niet dat hier zwaar wordt geroepen om een exit van de beurs. De komende HD-markt, gefaciliteerd door 5G, is gewoon te exciting om nu te kappen. Net als de energietransitie gaat de sector om naar ADAC enzovoort.
    TomTom is daar excellent op voorgesorteerd en staat voor mijn gevoel op pole position.
    Ik lees hier vooral ongeduld.


    Dat het geduld opraakt vind ik niet vreemd na een decennia krimp en jaar op jaar tegenvallers.
    Toen na ik meen 7 jaar was de slogan eenmalig 'back to growth' in het jaarverslag. Toen kwam dat firing on all cilinders etc we weten hoe dat gelopen is. Nu zijn we 3 jaar verder en gaan we wederom een jaar van krimp in. Terwijl kosten maar blijven oplopen. Wat dat betreft word dat wel eens gekscherend gezegd maar gaan we eigenlijk terug naar teleatlas een bedrijf dat geen/amper geld kan verdienen en maar weer eens opgekocht moet worden.
3.056 Posts
Pagina: «« 1 ... 90 91 92 93 94 ... 153 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links