Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 301,7K

TomTom februari 2019

3.056 Posts
Pagina: «« 1 ... 56 57 58 59 60 ... 153 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 6 februari 2019 21:28
    Tomtommie Downer

    Weinig bedrijven zijn zo goed in het verpesten van hun eigen feestjes als TomTom. Het nieuws over het worstelende navigatiebedrijf is al zo lang niet geweldig, en hééft het een keer wat leuks te melden, dan weet TomTom de sfeer vaak meteen weer te verpesten met een deprimerende terzijde.

    TomTom verhoogde bijvoorbeeld afgelopen najaar de omzetverwachting over 2018, maar zorgde voor een authentiek Debbie Downer-moment met de melding dat een contract met belangrijke klant Volvo was ontbonden. En ook deze woensdag kwam TomTom, net als het droevige type Debbie Downer bij Saturday Night Live, weer met een afknapper.

    De Amsterdammers rapporteerden eerst mooie cijfers over het vierde kwartaal, om vervolgens de beleggers een koud washandje in het gezicht te gooien met tegenvallende vooruitzichten voor dit jaar.

    Het bedrijf maakte onlangs bekend de divisie Telematics te verkopen, om zich volledig toe te leggen op de productie van slimme kaarten voor de auto-industrie en softwareontwikkelaars. Vooral de omzet uit de automotive-activiteiten groeide in het vierde kwartaal sterker dan verwacht. Een mooie opsteker na het nieuws van vorig kwartaal over Volvo, en kort daarvoor over het oprukken van Google op de deze markt.

    Combineer dat met een ruime verdubbeling van de vrije kaspositie, de opbrengsten van Telematics nog in het vooruitzicht, en een aanhoudend omhoog schietende brutomarge, en je ziet echt wel reden voor optimisme bij TomTom.
    Maar dan de downer. Het bedrijf zal de dalende omzettrend, die nu al jaren aanhoudt, ook in 2019 nog niet keren. De afname in omzet uit de navigatiekastjes die het bedrijf wereldfaam brachten, wordt nog altijd niet gecompenseerd met de groei uit het 'nieuwe' TomTom. De omzet daalt van €687 mln in 2018 tot naar schatting zo'n €675 mln dit jaar.

    Intussen moet het bedrijf wel flink investeren in de toekomst en dus de verbetering van de slimme navigatietechnologie. TomTom verhoogt daarom dit jaar de post operationele kosten van €472 mln tot €555 mln. Gecombineerd met een beloofde brutomarge in 2019 van minimaal 70%, kom je dan op een operationeel verlies (ebit) van ruim €82 mln.

    Natuurlijk, als de marge hoger uitvalt (en 70% is een minimale verwachting) dan wordt dat verlies vanzelf ook kleiner. Maar bij deze cijfers is een marge nodig van 82% om het verlies weg te werken. En dat lijkt dan wel heel hoog gegrepen.
    Dan is het hopen op een hogere omzet, maar het orderboek — en daarmee de toekomstverwachting— viel ook al een beetje tegen. TomTom had vorig jaar om deze tijd nog voor €400 mln bestellingen genoteerd, nu is dat voor €250 mln. Wah-wah-wah-wah-waaaaaaahhhhhhh.

    Reageren? Mail naar bartjens@fd.nl

    fd.nl/ondernemen/1288485/tomtommie-do...
  2. DeHardeWerker 6 februari 2019 21:36
    quote:

    Happy One schreef op 6 februari 2019 19:39:

    [...]

    Volgens mij klopt er niets van de tekst die je quote.
    Er wordt gewoon een cash bedrag per aandeel uitgekeerd, namelijk 750 miljoen. Dat je vervolgens het aantal aandelen kleiner maakt en de koers daardoor hoger wordt maakt helemaal niets uit. Dus HG zorgt wel degelijk goed voor de aandeelhouders, ik vind dit forum wel erg negatief worden....
    Kijk even op het Akzo draadje. Akzo heeft recent ook een uitkering gedaan, maar dat heeft de zittende aandeelhouders alleen maar geld gekost.....
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 februari 2019 21:42
    quote:

    Brouwer285 schreef op 6 februari 2019 15:04:

    Ik zie niet helemaal hoe een verwachte deferred revenue toename over 2019 van 100M in Automotive, zich vertaald in een afzwakkende groei in Automotive, iemand?
    Afzwakkende groei is nog steeds groei, ook in de defrev. Dus wat is je probleem?
    Los daarvan: als groei gepaard gaat met langer lopende contracten, dus steeds langere looptijden van de defrev, dan zal de deferde omzet harder groeien dan de officiële ('recognized') omzet. En andersom.

    Ik heb de indruk dat het eerste momenteel aan de gang is, al vanaf 2017 of zo. Dus langere looptijden bij automotive contracten.

  4. forum rang 7 sniklaas 6 februari 2019 21:44
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 6 februari 2019 19:12:

    Peter

    TT heeft het gevecht aan de beurs verloren
    HG heeft het gevecht om TT gewonnen
    de toko kan nu van de Beurs gehaald worden post kapitaaluitkering, het staat voor nul in de boeken, vol met cash, betere koopkans krijg je niet.

    HG chapeau, had het zelf niet beter kunnen bedenken, als Ocean 14 mag je verder door het leven, geniet van je yacht the Big Blue ligt voor je open.
    Hallo Wies, Inderdaad wat dat betreft heeft Harold het spel voor hem en z’n medestrijders perfect gespeeld en haalt zo meteen met nagenoeg gesloten beurs @TT van de beurs om het daarna vanuit de luwte goudgerand aan de man te brengen..

    Maar ik wil daar mijn graantje van meepikken, wordt geen 100% ++ maar op termijn moet minimaal 10 euro p/a mogelijk zijn en de berg cash van om en nabij de 3,75 p/a eind 2019 zorgt voor een fundament van 8 euro dus alles hieronder is mijns inziens koopwaardig..

    Ben nu eenmaal in 2015 aan dit avontuur begonnen en ben te eigenwijs om het niet tot het eind vol te houden.
    Maar met de kennis van de afgelopen 2 jaar had ik er beter vanaf kunnen blijven, heeft uiteindelijk in de afgelopen gouden beursjaren flink rendement en dus geld gekost.

    Maar voor nu waar behoudende beursjaren voor ons liggen kan een positie in @TT de portefeuille de-risken!!

    Succes.......Peter
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 februari 2019 21:56
    quote:

    DerksVisie schreef op 6 februari 2019 19:56:

    Enige wat ik dacht te horen is dat TomTom op dit moment tenders verliest met Traffic. (Daar ging het merendeel van de extra investeringen naartoe) Maar goed de omzet van Traffic lijkt mij nihil, en men kent het bedrijf helemaal niet zo goed.
    ...
    Omzet traffic nihil? Kennelijk nog iemand die het bedrijf niet zo goed kent...

  6. de koe 6 februari 2019 21:57
    TomTom zet half miljard in op de zelfrijdende auto
    Jeroen Molenaar

    06 FEBRUARI 2019 OM 09:30

    Het geesteskind van Quote 500-lid Harold Goddijn trekt nog meer geld uit om de maker van navigatiekastjes richting de zelfrijdende auto te sturen.

    Het ging met moeite, maar het was er: een kwartaalwinst. Onder aan de streep bleef er in het vierde kwartaal bij TomTom precies één eurocent per aandeel over. Wat niet meteen wil zeggen dat het bij de beursgenoteerde techfirma erg slecht ging.

    Integendeel. De afgelopen jaren leek TomTom even de grip over het stuur kwijt te zijn, het persbericht met de kwartaal- en jaarcijfers ziet er redelijk stabiel uit. Want hoewel die ouderwetse kastjes de totale omzet van TomTom nog steeds naar beneden trekken, gaat het met de rest best prima. De groei van de divisie die inzet op als data en digitale kaarten voor bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s heft die kastjes op, waardoor de kwartaalomzet, net als vorig jaar, uitkwam op €218 miljoen.

    Maar de vraag die beleggers zich natuurlijk stellen, is: welke kant gaat het op met TomTom en wat gaat het bestuur doen om TomTom die kant op te sturen?

    Nu heeft mede-oprichter en topman Goddijn, afgelopen jaar samen met vrouw Corinne goed voor €780 miljoen, de afgelopen tijd blijk gegeven naar de andere aandeelhouders te luisteren. Zo verkocht hij na jaren aandringen eindelijk het onderdeel dat wagenparken beheert. De opbrengst van ruim €900 miljoen gaat grotendeels naar de aandeelhouders toe. Maar er wordt ook geïnvesteerd.

    TomTom is van plan om dit jaar €555 miljoen in te boeken aan OPEX, ook wel ‘operational expenses’, jargon voor bedrijfskosten. Dat is 17,5% meer dan vorig jaar. Die euro’s gaan waarschijnlijk niet naar mensen die navigatiekastjes in elkaar solderen, maar naar de onderzoeksafdeling waar de slimme jongens en meisjes knutselen aan hoogwaardige digitale kaarten waardoor auto’s zelf kunnen zien wannneer ze rechtsaf of linksaf moeten.

    Dat is een hoop geld en moet natuurlijk ook ergens toe leiden. Het is dus de bedoeling dat de divisie Automotive & Enterprise (die van die zelfrijdende auto’s) een flinke omzetstijging gaat laten zien dit jaar. TomTom rekent zelf op €430 miljoen, ten op zichte van €372 miljoen in het afgelopen jaar.
    www.quotenet.nl/Nieuws/TomTom-zet-hal...
  7. DerksVisie 6 februari 2019 22:03
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 6 februari 2019 21:56:

    [...]
    Omzet traffic nihil? Kennelijk nog iemand die het bedrijf niet zo goed kent...

    Veel gebruikers en zéér goed product. Maar echt geld kun je er (vooralsnog) niet voor vragen. Of heb jij cijfers die anders uitwijzen?
  8. [verwijderd] 6 februari 2019 22:07
    quote:

    DerksVisie schreef op 6 februari 2019 22:03:

    [...]

    Veel gebruikers en zéér goed product. Maar echt geld kun je er (vooralsnog) niet voor vragen. Of heb jij cijfers die anders uitwijzen?
    Wat bedoel je eigenlijk. Als ze traffic gaan verkopen? Want tt heeft juist heel veel contracten die gebaseerd zijn op traffic, omdat zoals Hg ook zei, hun hiet veruit de beste zijn. Hij zei in de cc ook, dat Here hier nog lang niet aan kan tippen, en dat de impact, dat Daimler enz overgaan naar Here traffic wel mee zal gaan vallen.
  9. DerksVisie 6 februari 2019 22:11
    quote:

    SellTomtom schreef op 6 februari 2019 22:07:

    [...]

    Wat bedoel je eigenlijk. Als ze traffic gaan verkopen? Want tt heeft juist heel veel contracten die gebaseerd zijn op traffic, omdat zoals Hg ook zei, hun hiet veruit de beste zijn. Hij zei in de cc ook, dat Here hier nog lang niet aan kan tippen, en dat de impact, dat Daimler enz overgaan naar Here traffic wel mee zal gaan vallen.
    Ik heb het over de totale opbrengst die Traffic genereert.
  10. DerksVisie 6 februari 2019 22:13
    quote:

    GLMF schreef op 6 februari 2019 20:54:

    Goddijn over Google (dreiging, automated driving ) deel II
    François-Xavier Bouvignies

    And do you see Google as well in this market with HD maps or not really?

    Harold Goddijn

    Well, they seem to be taking a different route and that is more the Robo taxi approach, which is fundamentally different from what a car industry is trying to achieve. So in the Robo taxi context you're talking about reduced limited geographical area. And also per car very high investment into a hardware technology and that's okay because as cars are getting used for a much higher intensity than a normal car.

    For the car industry you need to follow a different model because there's no way to charge to end-users for a little hardware. So it needs to follow a different path. So I think for the immediate future I don't think, we don't see any signs that Google is entering that market space. So I think we have a clear runway here for years to come. We know the only ones in HD map obviously is still a competitive market, but I think that we are designing our products along a different path than what you see in the Robo taxi sphere and those markers will stay separate for quite some time.
    Overal een zware toekomst voorspellen. Maar doodleuk bij het echte grote gevaar zeggen dat je een "clear runway for years to come" hebt. Hoe verzin je het.
  11. [verwijderd] 6 februari 2019 22:17
    quote:

    DerksVisie schreef op 6 februari 2019 22:11:

    [...]

    Ik heb het over de totale opbrengst die Traffic genereert.
    www.tomtom.com/automotive/products-se...

    Kijk hier maar eens naar. Die krijgen dat echt niet voor niets. Weet niet hoeveel miljoen traffic precies aan omzet oplevert per jaar, maar dat is toch aardig wat.
  12. forum rang 7 ketchup 6 februari 2019 22:32

    TT is een bedrijf voor haar Founders en personeel
    Dit bedrijf heeft geen enkele behoefte de reguliere aandeelhouder te laten delen
    Wij gaan nooit rendement krijgen, het zit niet in hun DNA shareholder return te geven, alles is voor de Founders en werknemers, het is hun bedrijf
    De enige winst die je kan maken is door het aandeel te handelen, maar niet als belegging/investering
    Enkel bij een exit/verkoop krijg je eventuele meerwaarde
    Ze romen het bedrijf gewoon af voor eigen hebzucht
    En iedereen blijft gewoon zitten, verantwoording voor falen is niet aan de orde
    Commissarissen zijn muppets, HG selected

    Hoop dat het vd beurs gaat
  13. [verwijderd] 6 februari 2019 22:42
    quote:

    SellTomtom schreef op 6 februari 2019 22:17:

    [...]

    www.tomtom.com/automotive/products-se...

    Kijk hier maar eens naar. Die krijgen dat echt niet voor niets. Weet niet hoeveel miljoen traffic precies aan omzet oplevert per jaar, maar dat is toch aardig wat.
    Kijk hier eens
    Als je inbouw er al geschikt voor is moet je nog steeds diep in de buidel tasten voor traffic

    253 Pond voor drie jaar in de renault shop

    shop.renault.co.uk/tomtom-live-traffi...

  14. forum rang 4 eduardo3105 6 februari 2019 22:57
    quote:

    de koe schreef op 6 februari 2019 21:57:

    TomTom zet half miljard in op de zelfrijdende auto
    Jeroen Molenaar

    06 FEBRUARI 2019 OM 09:30

    Het geesteskind van Quote 500-lid Harold Goddijn trekt nog meer geld uit om de maker van navigatiekastjes richting de zelfrijdende auto te sturen.

    ongens en meisjes knutselen aan hoogwaardige digitale kaarten waardoor auto’s zelf kunnen zien wannneer ze rechtsaf of linksaf moeten.

    Het is dus de bedoeling dat de divisie Automotive & Enterprise (die van die zelfrijdende auto’s) een flinke omzetstijging gaat laten zien dit jaar. TomTom rekent zelf op €430 miljoen, ten op zichte van €372 miljoen in het afgelopen jaar.
    www.quotenet.nl/Nieuws/TomTom-zet-hal...
    Flinke omzetstijging??? Het is maar 15%, ik kan dat niet flink noemen.
    Het bedrijf is gewoon kapot gemaakt, de koers had al een veelvoud van de huidige koers moeten staan maar de slechte communicatie is er niemand meer (behalve dan hier op het forum) die nog vertrouwen heeft in de toekomst. Concurreren met Google, Apple etc die miljarden te besteden hebben. Ik weet niet of HG een plan heeft voor zichzelf of gewoon een heel zwakke CEO is. Ik denk het laatste gezien zijn opmerking dat het een eye-opener was dat automobielbedrijven met Google gingen samenwerken. Hoe dom kan je zijn als je dat niet vooruit zag gebeuren. De toekomst zal leren wie gelijk heeft en wat alles (slecht nieuws brengen als je ook iets goed te melden had, de koers volledig registeren) als doel had. Ik wacht nog op een klein koersherstel om ook mijn laatste turbo's te verkopen. Ik ben klaar met TT en dat vind ik jammer want ik zag het als goede belegging maar ik houd ook van bedrijven die zo knap van kansen gebruik maken (ASML, Galapagos, etc) en ik dacht dat TT er ook zo één was.
  15. aandeeltje! 6 februari 2019 23:07
    quote:

    de koe schreef op 6 februari 2019 21:57:

    TomTom zet half miljard in op de zelfrijdende auto
    Jeroen Molenaar

    06 FEBRUARI 2019 OM 09:30

    Het geesteskind van Quote 500-lid Harold Goddijn trekt nog meer geld uit om de maker van navigatiekastjes richting de zelfrijdende auto te sturen.

    Het ging met moeite, maar het was er: een kwartaalwinst. Onder aan de streep bleef er in het vierde kwartaal bij TomTom precies één eurocent per aandeel over. Wat niet meteen wil zeggen dat het bij de beursgenoteerde techfirma erg slecht ging.

    Integendeel. De afgelopen jaren leek TomTom even de grip over het stuur kwijt te zijn, het persbericht met de kwartaal- en jaarcijfers ziet er redelijk stabiel uit. Want hoewel die ouderwetse kastjes de totale omzet van TomTom nog steeds naar beneden trekken, gaat het met de rest best prima. De groei van de divisie die inzet op als data en digitale kaarten voor bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s heft die kastjes op, waardoor de kwartaalomzet, net als vorig jaar, uitkwam op €218 miljoen.

    Maar de vraag die beleggers zich natuurlijk stellen, is: welke kant gaat het op met TomTom en wat gaat het bestuur doen om TomTom die kant op te sturen?

    Nu heeft mede-oprichter en topman Goddijn, afgelopen jaar samen met vrouw Corinne goed voor €780 miljoen, de afgelopen tijd blijk gegeven naar de andere aandeelhouders te luisteren. Zo verkocht hij na jaren aandringen eindelijk het onderdeel dat wagenparken beheert. De opbrengst van ruim €900 miljoen gaat grotendeels naar de aandeelhouders toe. Maar er wordt ook geïnvesteerd.

    TomTom is van plan om dit jaar €555 miljoen in te boeken aan OPEX, ook wel ‘operational expenses’, jargon voor bedrijfskosten. Dat is 17,5% meer dan vorig jaar. Die euro’s gaan waarschijnlijk niet naar mensen die navigatiekastjes in elkaar solderen, maar naar de onderzoeksafdeling waar de slimme jongens en meisjes knutselen aan hoogwaardige digitale kaarten waardoor auto’s zelf kunnen zien wannneer ze rechtsaf of linksaf moeten.

    Dat is een hoop geld en moet natuurlijk ook ergens toe leiden. Het is dus de bedoeling dat de divisie Automotive & Enterprise (die van die zelfrijdende auto’s) een flinke omzetstijging gaat laten zien dit jaar. TomTom rekent zelf op €430 miljoen, ten op zichte van €372 miljoen in het afgelopen jaar.
    www.quotenet.nl/Nieuws/TomTom-zet-hal...
    Pffff de onderzoeksafdeling zit natuurlijk niet in OPEX.
    Al die analyses zijn de grootste onzin.
  16. DerksVisie 6 februari 2019 23:29
    quote:

    Sunshine Band schreef op 6 februari 2019 22:42:

    [...]

    Kijk hier eens
    Als je inbouw er al geschikt voor is moet je nog steeds diep in de buidel tasten voor traffic

    253 Pond voor drie jaar in de renault shop

    shop.renault.co.uk/tomtom-live-traffi...

    TomTom Go App is het 20 euro per jaar voor Maps + Traffic. Bij de losse PND's zit Traffic er lifetime gratis bij. Ik denk dat er maar heel weinig dat product hierboven koopt. Want die prijs slaat ook nergens op als je zoveel goedkopere alternatieven hebt.

    Bij mijn Renault zit het er trouwens gratis bij in ieder geval de eerste 3 jaar. Ik denk niet dat Renault daar zoveel voor betaald. Mocht dat wel het geval zijn weet je gelijk waarom ze zijn overgestapt naar Google ;)
  17. [verwijderd] 6 februari 2019 23:31
    Geen BMW?

    quote:

    DerksVisie schreef op 6 februari 2019 23:29:

    [...]

    TomTom Go App is het 20 euro per jaar voor Maps + Traffic. Bij de losse PND's zit Traffic er lifetime gratis bij. Ik denk dat er maar heel weinig dat product hierboven koopt. Want die prijs slaat ook nergens op als je zoveel goedkopere alternatieven hebt.

    Bij mijn Renault zit het er trouwens gratis bij in ieder geval de eerste 3 jaar. Ik denk niet dat Renault daar zoveel voor betaald. Mocht dat wel het geval zijn weet je gelijk waarom ze zijn overgestapt naar Google ;)
3.056 Posts
Pagina: «« 1 ... 56 57 58 59 60 ... 153 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links