Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 317,5K

TomTom februari 2019

3.056 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 153 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. VanillaSky 6 februari 2019 08:09
    quote:

    trend follower schreef op 6 februari 2019 08:01:

    [...]

    Ben met je eens dat de outlook niet heel spannend is met name door weer hogere opex. Maar Fcf is prima op peil ondanks hogere opex. Het orderboek daar was jij te positief over. Hg heeft aangegeven dat dit een minder jaar zou worden. Ik zelf had gerekend op 200/250. Met als positief 300+.
    Nee ik zei dat TT 400mio++ nodig heeft om een zelfstandig scenario uberhaupt plausibel te maken.
    Maar dit orderboek is gewoon bedroevend - alhoewel ik met je eens ben dat Harold dit heeft aangegeven wat dat betreft vertelt de man geen sprookjes.

    Wat een ieder mij hier mag uitleggen. Enterprise groeit al jaren niet, laten we heel positief zijn en dat dat ineens gaat groeien dan staat er over een jaar of 3 wellicht 150-160mio omzet in de boeken in een blueskyscenario. Consumer daalt blijft wellicht nog een 200mio omzet over in een zeer positief scenario. Dan heb je zelfs met een jaarlijks orderboek van 400mio pas een omzet van 750mio.

    TT is veel te klein om de overhead en investeringen met deze business gepaard gaan te dragen zoveel is helemaal duidelijk nu.

    Ik hoop dat HG iets gaat loslaten over verdere ontmanteling van TT maar vermoed dat dat nog even gaat duren. Begrijp nu nog veel beter dat er onrust is binnen FFF en dat men er voor kiest 40-50% te cashen en riskoff te gaan.

  2. forum rang 7 sniklaas 6 februari 2019 08:12
    quote:

    seren schreef op 6 februari 2019 08:08:

    De reacties zijn een stuk negatiever dan de cijfers
    De pers is denk ik positiever deze keer
    De cash is goed, de outlook is slecht, maar het risico is weg.
    Het gaat nu om het plaatje voor 2020, de kansen en de strategie
    de ontwikkeling van de omzet voor A@E is slecht, in 2017 nog een toename van 22% waar 2018 blijft steken op 12% met een afname van 35% voor het orderboek naar > 250 mio..
  3. VanillaSky 6 februari 2019 08:12
    quote:

    Koos99 schreef op 6 februari 2019 08:06:

    Wat vreemd is, is de OPEX outlook van EUR 555

    Bij een outlook omzet van EUR 675 en een bruto marge van 73%, gross profit van EUR -62

    Om dan tot een adj EPS te komen van EUR 0.15, moet er een def rev groei van zo'n EUR 100 milj komen, daar waar deze in 2018 onder de EUR 50 milj uitkwam.

    Dat kan ik niet rijmen
    Klopt ik kan het ook niet anders lezen dan dat men een fors verlies verwacht in 2019 onder aan de streep.
  4. Energy 6 februari 2019 08:13
    Het orderboek valt tegen in bedragen. Ik ben wel benieuwd hoe groot de markt was in 2019 en welk percentage tt daarvan heeft binnengehaald.

    Omzet 2019 redelijk denk ik. Beetje vergelijkbaar met 2018 als ttt omzet erbij optelt. Tt is vaak conservatief met de outlook.

    Financieel staat tt er heel sterk voor.
  5. [verwijderd] 6 februari 2019 08:14
    quote:

    Koos99 schreef op 6 februari 2019 08:06:

    Wat vreemd is, is de OPEX outlook van EUR 555

    Bij een outlook omzet van EUR 675 en een bruto marge van 73%, gross profit van EUR -62

    Om dan tot een adj EPS te komen van EUR 0.15, moet er een def rev groei van zo'n EUR 100 milj komen, daar waar deze in 2018 onder de EUR 50 milj uitkwam.

    Dat kan ik niet rijmen
    Automotive defreed revenues groeide in 2018 met 74mln. Daar is nu echt een vercsnelling gaande, dus een stijging richting 125mln toename is niet echt raar hoor.
  6. [verwijderd] 6 februari 2019 08:15
    quote:

    Was here schreef op 6 februari 2019 08:13:

    Het orderboek valt tegen in bedragen. Ik ben wel benieuwd hoe groot de markt was in 2019 en welk percentage tt daarvan heeft binnengehaald.

    Omzet 2019 redelijk denk ik. Beetje vergelijkbaar met 2018 als ttt omzet erbij optelt. Tt is vaak conservatief met de outlook.

    Financieel staat tt er heel sterk voor.
    Er waren minder orders te behalen in 2018, maar daar in de analisten call vast meer over.
  7. VanillaSky 6 februari 2019 08:20
    Overigens mocht men ooit een beurs-exit overwegen (ga er niet van uit) is de komende kwartalen het ultieme moment. Als de marketcap ergens rond de 1.5mrd staat en men 750mio uitkeert is TT daarna op de beurs een 750mio waard waarvan zeker 50% in handen van FFF. Dan kan je die overige 375mio, nadat iedereen het nu toch echt wel spuugzat is er wel uitzetten voor een paar honderd miljoen.
  8. forum rang 7 ketchup 6 februari 2019 08:21

    HERE heeft een zeer goed jaar, volgens hun CEO en ik denk dat je dat niet kan zeggen met een Amerikaanse aandeelhouder als Intel aan boord als je dat niet kan waarmaken, dan kan hij over 2 maand gaan solliciteren.

    ben benieuwd naar de CC
    voor nu heeft Kepler gewoon gelijk gehad, die zagen dit al aankomen.
    2019 ging een dip-jaar worden voor TT

    overall , god zij dank hebben ze Telematics verkocht en die berg cash geeft veiligheid, anders was TT nu een 6 euro aandeel.

    zie het als neutraal en 8 euro is dan fair-value.
    cash is King en TT zit op plenty cash.
  9. [verwijderd] 6 februari 2019 08:22
    Prima cijfers van TomTom en de cijfers laten goed zien hoe het bedrijf na de verkoop van TTT draait. Dit ziet er heel goed uit. De aangekondigde deals met Microsoft en Denso en de lopende deals/samenwerkingen met o.a. Uber, Apple en Baidu geven het vertrouwen in de toekomst. Zelfstandig, met deelnames of als overname kandidaat. Koers is (zeker met de cash positie) een lachertje. Locatie diensten hebben een enorme kans in de nabije toekomst. De negatieve reacties hier van sommige verbazen met zeer.
  10. Koos99 6 februari 2019 08:23
    quote:

    Koos99 schreef op 6 februari 2019 08:06:

    Wat vreemd is, is de OPEX outlook van EUR 555

    Bij een outlook omzet van EUR 675 en een bruto marge van 73%, gross profit van EUR -62

    Om dan tot een adj EPS te komen van EUR 0.15, moet er een def rev groei van zo'n EUR 100 milj komen, daar waar deze in 2018 onder de EUR 50 milj uitkwam.

    Dat kan ik niet rijmen
    TomTom heeft de definitie van adj EPS WEER aangepast.

    The adjusted EPS1 is now adjusted as well for acquisition related amortization on a post-tax basis

    Deze hebben ze er in 2018 uitgehaald, en nemen ze nu weer terug. Well done Taco
  11. VanillaSky 6 februari 2019 08:23
    quote:

    DerksVisie schreef op 6 februari 2019 08:18:

    Volgend jaar is de jaarlijkse investering evenhoog als de beurswaarde. Bijzondere situatie.
    Inderdaad dit maakt toch ook pijnlijk duidelijk dat TT veel te klein is om mee te komen ze hebben gewoon 1mrd+ omzet nodig om de kosten/investeringen te kunnen dragen en een normale winst te draaien en dat zit er zeker de komende 5 jaar nog niet in.

    Eigenlijk heeft men geen keus meer, met de verkoop TTT is men vast begonnen het bedrijf op te knippen.
  12. forum rang 6 boem! 6 februari 2019 08:25
    [quote alias=VanillaSky id=11406072 date=201902060751]
    Ik ben wel benieuwd naar de uitleg van Martin hoe we deze outlook positief kunnen interpreteren???
    [/quote.

    Mijn aandacht wordt getrokken naar de tegenvallende omzet en winst over 2018.
    Ik rekende op 875 mio omzet met een netto winst van 60 mio.

    Opvallend in de cijferpresentatie vindt ik de draai die gemaakt is met Capex en Opex.
    Cum3Q 18 viel al op dat de DA en R&D op en hoog nivo lagen zeker in relatie tot de onderliggende assets.
    In q4 is er bijna geen Capex meer geboekt. terwijl de Capex voor 2019 nog eens naar beneden wordt bijgesteld terwijl men het heeft over intensivering van investeringen.

    Of ik de outlook positief dan wel negatief moet beoordelen zal ik nader bepalen nadat ik wat meer kleur kan geven aan de meest opmerkelijke verandering uit dit cijferpak tw Opex en Capex.

    NB:
    1.winst is een keuze en cashflow is een feit
    2.orderboek automotive valt tegen ervan uitgaande dat we het over dezelfde soort orders hebben welke in het verleden een looptijd van 4 jaar hadden.
    Indien in de 250 mio 50 mio is opgenomen aan HD ordere zit je weer op de 400 mio

3.056 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 153 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links