Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Gewoon Lieven schreef op 31 januari 2019 16:34 :
[...]
Misschien wel een slot rond of boven de 4.10?
Moet kunnen:-).
dik 3 miljoen dagvolume begint er een beetje op te lijken
Interview | ‘Loslaten is eng’: Schiphol gunt 3 miljard aan BAM, Heijmans en VolkerWessels infra Premium 56 Interview | ‘Loslaten is eng’: Schiphol gunt 3 miljard aan BAM, Heijmans en VolkerWessels Heijmans aan het werk op Schiphol: Topman Hillen "Dat doen we al 8 jaar en we gaan daar nu 9 jaar aan toevoegen" Foto: Schiphol Schiphol is een onomkeerbare route ingeslagen door alle onderhoud uit te besteden aan bouwers. De nieuwe regierol voelt onwennig en eng. BAM, Heijmans en VolkerWessels hebben de 6 contracten binnengesleept, goed voor 3 miljard euro aan omzet. “Vertrouwen is mooi, controle is beter.” Loslaten wordt komende jaren de grootste uitdaging voor opdrachtgever Schiphol die tot nog toe graag de touwtjes strak in handen houdt. De grote bouwers werken graag op de luchthaven, want veiligheid, kwaliteit, duurzaamheid en beperken van hinder, zijn al jaren belangrijker dan de laagste prijs. De lat ligt hoog, maar er is een goede boterham te verdienen, is de breed gedeelde mening onder de huisaannemers. Deze keer heeft Schiphol het roer radicaal omgegooid en is voor het onderhoud van startbanen, terminals en infrastructuur – “totale assetwaarde zo’n 5 miljard euro” – een nieuwe koers ingeslagen: Deze keer staat de relatie centraal, is getenderd op gelijkwaardige en betrouwbare partners die zelf de initiatieven moeten nemen. Dat wordt even wennen, deze keer. Verliezen doet pijn Uiteraard deden Dura Vermeer en Strukton ook mee, maar zij staan komende negen jaar knarsend aan de zijlijn. Verliezen doet pijn, die contracten hadden ze graag binnengehaald, wordt meteen beaamd. Oud-huisaannemer Dura Vermeer doet helemaal niets meer op de luchthaven, maar Strukton werkt nog volop aan de D-pier. Ze zijn niet uitgenodigd op het feestje in de bedrijfskantine van Schiphol om de contracten te tekenen. Ton Hillen (Heijmans) en Rob van Wingerden (BAM) staan wel glunderend naast elkaar aan de champagne te nippen. “Het zijn mooie opdrachten. Daar zijn we trots op”, steken de CEO’s niet onder stoelen of banken. Na bijna twee jaar tenderen is de buit binnen en vanaf april gaat de uitvoering echt beginnen. Schiphol is geen gemakkelijke omgeving om te werken: De luchthaven loopt al jaren tegen zijn capaciteitsgrenzen aan en is berekend op maximaal 55 miljoen passagiers, terwijl vorig jaar toch al 71 miljoen passagiers werden gefaciliteerd. De uitbreidingsplannen liggen politiek uiterst gevoelig en toch moet alles moet 24/7 functioneren. ‘Een relationeel contract, dat is geen hit&run’ Vooraf aan de ceremoniële ondertekening schiet vice-president André van den Berg van Schiphol de twee topmannen even aan. “Nu moeten jullie het gaan waarmaken. Dat loslaten is niet makkelijk”, vertrouwt hij de bouwers toe. “Wij zullen dat vertrouwen waarmaken en jullie niet teleurstellen”, haasten beide topmannen te antwoorden. Van Wingerden voelt de verantwoording die Schiphol overdraagt extra zwaar op de schouders drukken: “Vertrouwen mag je niet beschamen.” BAM is van plan voortvarend aan de slag te gaan met een gezonde dosis humor en plezier. “Maar veiligheid gaat boven alles. Iedereen moet na een werkdag weer veilig naar huis kunnen”, benadrukt de BAM-topman die de lessen van de ingestorte parkeergarage op luchthaven Eindhoven in zijn oren heeft geknoopt. De vliegtuigen zijn nooit ver weg op Schiphol. Foto: KWS Hillen vindt de stap van Schiphol niet meer dan logisch: “De ‘corebusiness’ van Schiphol is passagiers vervoeren. De ‘corebusiness’ van bouwers is om te bouwen en te onderhouden. Die twee rollen schuiven in elkaar en kunnen elkaar versterken.” Heijmans werkt al ruim 8 jaar op Schiphol, voerde onder meer de complete renovatie van de Kaagbaan uit. Maar dit keer voelt anders. Beter? We willen de volle 9 jaar uitzitten “We kennen elkaar, maar dit keer is volledig ingezet op een relationeel contract. We zullen echt moeten samenwerken en open kaart spelen. Bouwers zijn in deze tender uitgedaagd om vooral specialistische kennis en kunde in te zetten. Dat is fundamenteel anders dan bij andere projecten. Omdat we negen jaar aan de slag gaan, loont het de moeite om bijvoorbeeld te investeren in speciaal asfalt en slimme verlichting. Opdrachtgever Schiphol verwacht nu het stoffige traditionele imago af te schudden. Foto: Schiphol Dit contract prikkelt om met goede innovaties en optimalisaties te komen. De winst daarvan wordt verdeeld. We zien vooral nog mogelijkheden met de koppeling van onderhoud aan ‘the internet of things’. Denk aan superslim gebruik van liften bijvoorbeeld. Dit is geen ‘hit & run’. Sterker nog als we niet goed presteren kunnen we ons contract kwijtraken. Elke drie jaar zullen we elkaar diep in de ogen kijken, maar wij willen die volle 9 jaar uitzitten.” Heijmans heeft de met de start- en landingsbanen veruit het grootste contract binnen en gaat ook nog bij de terminals aan de slag. Vested? ja vested BAN schreef en won bij 3 percelen, maar VolkerWessels deed net als Heijmans een gooi naar alle 6 deelcontracten. Rolf Mars (KWS) en Jan Vos (Volker Rail) moeten dit keer genoegen nemen met de vliegtuigopstelplaatsen. De onderneming werkt al sinds 2007 aaneengesloten op Schiphol. Mars: “We mogen ons contract continueren en daar zijn we trots op. Er wordt veel van ons verwacht. Het is vaak hard werken en ook doorgaan als er tegenslag is. Het gesprek over de meerkosten komt pas daarna, maar wordt gewoonlijk in goed overleg opgelost.” VolkerWessels is vooral gecharmeerd van de nieuwe filosofie om het onderhoud ‘vested’ aan te pakken. De werkwijze is uit de Verenigde Staten overgewaaid en zet in op steeds optimaliseren van de processen. De lat wordt steeds een stuk hoger gelegd en bij verlenging van het contract na drie jaar zijn de hoogste prestaties de minimale basis voor de nieuwe periode. Missie & ambitie Schiphol Missie – Connecting the Netherlands Nederland optimaal verbinden met de rest van de wereld en zo een bijdrage leveren aan de welvaart en het welzijn in Nederland en daarbuiten. Connecting to compete and to complete. Ambitie – Europe’s Preferred Airport De ambitie van Royal Schiphol Group is om de luchthaven Schiphol te ontwikkelen tot Europe’s Preferred Airport: de voorkeursluchthaven voor reizigers, airlines en logistieke dienstverleners.
Vos verwacht van ‘vested’ nog meer voorspelbaarheid over toekomstig onderhoud: “Anticiperen – ‘predictive maintenance’ – wordt de standaard waardoor het onderhoud van de luchthaven in de toekomst preventief en daardoor efficiënter kan worden uitgevoerd. Bij alle percelen is ingezet op optimaal asset-rendement en digitalisering. Alle data wordt ook weer ingezet voor verdere innovatie en om processen te voorspellen. Informatie is ‘real time’ beschikbaar waardoor het onderhoud precies wordt uitgevoerd wanneer dat nodig is.” Het wij-gevoel op Schiphol Heijmans verwacht komende 9 jaar continu zo’n 150 mensen aan de slag te hebben voor het onderhoud. BAM en VolkerWessels verwachten ruim 100 medewerkers aan het werk te zetten. De bouwers hebben allemaal een eigen vestiging op het terrein van de luchthaven van waaruit de planning dagelijks wordt afgestemd met de opdrachtgever. Opvallend genoeg zijn er bij geen van de bouwers zorgen over ‘de vele handjes’ die in de hele sector toch schaars zijn. Het is veelal specialistisch werk dat populair is om te doen, heeft het verleden geleerd. Het ‘wij-gevoel’ onder Schiphol-medewerkers is opvallend groot. Voor opdrachtgever Schiphol wordt het wennen om zich te beperken tot de regie-rol. Onrust, spanning en frustratie Mirjam de Boer, asset-directeur van Schiphol is de eerste om toe te geven dat de nieuwe koers grote consequenties heeft voor organisatie. Zij heeft 290 medewerkers moeten vertellen dat hun baan ophoudt te bestaan: “Dat waren veel pittige gesprekken die gepaard gingen met onrust, spanning en frustratie. We zijn op Schiphol gewend om veel zelf te doen. Kan de markt dat net zo goed of beter? Kan Schiphol echt loslaten? Dat is best eng. Die nieuwe rol wordt komende jaren echt op de proef gesteld”, houdt zij de bouwers voor die net de contracten hebben getekend. Tender-manager Nijs Korevaar heeft afgelopen twee jaar de handen vol gehad aan de selectie van de juiste bouwers. Alle percelen zijn op basis van Best Value Procurement uitgevraagd op basis van een plafondbedrag, maar het risico op stijgende bouwkosten ligt bij Schiphol. Bouwers moeten onverwachte tegenvallers meteen oplossen en krijgen de meerkosten vergoed op basis van open boekhoudingen. Onzekerheid troef Onzekerheid troef, want verder groeien is wel de ambitie maar daartegen is ook de nodige weerstand in de omgeving en politiek Den Haag. De geschatte contractwaarde schommelt daardoor in totaal tussen de 2,5 miljard en 3,5 miljard euro. Prijsstijgingen zullen daarbij de omzet beïnvloeden, maar ook de snelheid van nieuwe uitbreidingen is nog onzeker. Zo wordt de tender voor de nieuwe superstrakke terminal van KAAN Architecten “ergens dit jaar” verwacht. “We houden die flexibiliteit open en kunnen de contracten daarop aanpassen. Dat betekent dat je selecteert op basis van interviews met sleutelfiguren, een plan van aanpak en een kansen- en risicodossier. Om iedereen een gelijke kans te geven, zijn de schriftelijke stukken anoniem beoordeeld”, licht de tendermanager toe. Vanaf april mogen de bouwers eerst een jaar nul-metingen uitvoeren voor de prestatiecontracten. “Veel plekken zijn niet of nauwelijks toegankelijk zonder overlast te veroorzaken. Dus willen we het meten zoveel mogelijk combineren met onderhoud.” Daarbij is zo veel mogelijk circulair werken en alle gebruikte materialen vastleggen in Madaster een keiharde voorwaarde voor alle bouwers. Imago doorbroken Vice-president Van den Berg vindt dat de luchthaven zijn imago als traditioneel opdrachtgever definitief afschudt met deze contractkeus: “Schiphol loopt met deze onderhoudscontacten voorop. Let op, deze manier van werken zal breder navolging krijgen. We dagen de markt echt uit om het beste in zichzelf boven te halen. In het verleden werden bouwers regelmatig door de wringer gehaald. Dat moet je niet willen en zet je relatie meteen onder druk.” Zijn grootste angst is dat vertrouwen wegebt bij tegenslag en alsnog omslaat in wantrouwen. Hij besluit: “We willen ‘faire’ contracten en een optimale samenwerking. Dat kan alleen op basis van vertrouwen, maar we zullen ook meten. Vertrouwen is mooi, maar controle is beter.” Winnaars en aantal inschrijvers per onderhoudsperceel: Perceel 1 Start- en landingsterreinen 3 inschrijvers – Heijmans Infra Perceel 2 Vliegtuigopstelplaatsen – 2 inschrijvers – Combinatie KWS Infra -VolkerRail (VolkerWessels) Perceel 3 Landzijdige infrastructuur – 4 inschrijvers – BAM Infra Perceel 4 Ondergrondse Infrastructuur – 3 inschrijvers – BAM Infra Perceel 5 Terminal en operationele gebouwen – 4 inschrijvers met 2 winnaars 5a -Terminal 1 & 2 – Heijmans Utiliteit 5b – Perceel Terminal 3 & Schiphol Plaza – BAM Bouw en Techniek Bron: Schiphol KWS werkt al sinds 2007 onafgebroken op Schiphol. “Nu wordt het wel echt anders.” Foto: KWS Eerste publicatie door Ingrid Koenen op 31 jan 2019
We halen de 8 miljoen van Boldie nog niet, maar wat niet is kan nog komen. 5 mln in de slotveiling bijvoorbeeld (inclusief de niet vermelde stukken)...
Text2Business schreef op 31 januari 2019 16:57 :
We halen de 8 miljoen van Boldie nog niet, maar wat niet is kan nog komen. 5 mln in de slotveiling bijvoorbeeld (inclusief de niet vermelde stukken)...
over 2 dagen verdeelt ook goed hoor;)
Text2Business schreef op 31 januari 2019 16:57 :
We halen de 8 miljoen van Boldie nog niet, maar wat niet is kan nog komen. 5 mln in de slotveiling bijvoorbeeld (inclusief de niet vermelde stukken)...
Ben ook reuze benieuwd naar de slotveiling; zowel slotkoers vandaag maar ook volume (kopen shorters nog veel terug?
de grote laat wordt weer netjes weggekocht
Op de valreep bijgekochte aandelen (2,89 en 2,97 euro) toch maar verkocht. De kachel moet wel blijven branden in Huize de V.. Morgen maar weer zien. Topdag en Topmaand.
HenkdeV schreef op 31 januari 2019 17:29 :
Op de valreep bijgekochte aandelen (2,89 en 2,97 euro) toch maar verkocht. De kachel moet wel blijven branden in Huize de V.. Morgen maar weer zien. Topdag en Topmaand.
Heb je hier mooi wat geld voor opzij kunnen leggen: www.toppersinconcert.nl/
Jvdpee schreef op 31 januari 2019 17:25 :
[...]
Ben ook reuze benieuwd naar de slotveiling; zowel slotkoers vandaag maar ook volume (kopen shorters nog veel terug?
in iedergeval geen overname geruchten;)
Text2Business schreef op 31 januari 2019 17:32 :
[...]
Heb je hier mooi wat geld voor opzij kunnen leggen:
www.toppersinconcert.nl/ Gratis zou ik er nog niet heen willen.
BAM gaat ook hard en het enige dat ik tegenkom - via het forum - is dit bericht. BAM Nutall zou in de race zijn voor een dikke opdracht in het VK. Ik ken het medium niet, oordeel zelf. Hier ligt het volume wel hoog.kwam ik tegen dus zeg het maar
Eindelijk weer eens een mooie beursdag voor BAM. Mogen er vanaf nu nog velen volgen :-) Morgen zullen we wel verschil zien bij de korte broeken en kunnen we zien wie eruit willen voor de cijfers.
short unch 30-1-19op naar de februari-draad
OnoMatopee schreef op 31 januari 2019 17:48 :
short unch 30-1-19
op naar de februari-draad Bent u jarig dan ?
NEW YORK (AFN) - Olie- en gasconcern Shell trekt op met het pensioenfonds Canada Pension Plan Investment Board (CPPIB) bij een mogelijke overname van de Amerikaanse olieproducent Endeavor. Dat meldden ingewijden rond de zaak aan persbureau Bloomberg. In december hadden bronnen al gemeld dat Shell gesprekken voerde over een overname van Endeavor voor 8 miljard dollar. Met het Canadese pensioenfonds als partner zou Shell meer financiële slagkracht hebben bij een eventuele acquisitie. Endeavor is vooral actief in de Amerikaanse staten Texas en New Mexico. Toeval of zou CPPIB aan het coveren zijn in BAM ?
HenkdeV schreef op 31 januari 2019 17:43 :
[...]
Gratis zou ik er nog niet heen willen.
Ik nog niet met geld toe.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)