Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Tesla OTC:TSLA.Q, US88160R1014

  • 144,610 23 apr 2024 22:00
  • +2,560 (+1,80%) Dagrange 141,110 - 147,260
  • 124.545.104 Gem. (3M) 100,6M

Tesla blow-off

7.741 Posts
Pagina: «« 1 ... 104 105 106 107 108 ... 388 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. löngterm 28 januari 2019 09:53
    quote:

    Skater schreef op 26 januari 2019 13:22:

    [...]
    Het leger Tesla rijders klimt sneller dan de market cap. Die yuppen hebben voor het eerst in hun leven iets waar ze in geloven. En smijten daar hun geld naartoe. Als de shorts hun bedrijf aanvallen kopen ze stug bij in plaats van geld op de bank houden. Ze investeren in geen andere aandeel vaak.
    Een ontzettend sterke floating support.

    Dat slechte nieuws, het is net of Tesla execs zelf goedkoop wilde bijkopen :-)
    Mogen execs trouwens actief in opties handelen?
    Werknemers en andere insiders zijn volgensmij nooit actief bezig wegens insider trading. Posities zijn natuurlijk wel toegestaan maar actief beheer niet.
  2. Mr sponge 28 januari 2019 16:20
    quote:

    Skater schreef op 26 januari 2019 13:22:

    [...]
    Het leger Tesla rijders klimt sneller dan de market cap. Die yuppen hebben voor het eerst in hun leven iets waar ze in geloven. En smijten daar hun geld naartoe. Als de shorts hun bedrijf aanvallen kopen ze stug bij in plaats van geld op de bank houden. Ze investeren in geen andere aandeel vaak.
    Een ontzettend sterke floating support.

    Dat slechte nieuws, het is net of Tesla execs zelf goedkoop wilde bijkopen :-)
    Mogen execs trouwens actief in opties handelen?
    Ik ken toch een paar yuppen/Tesla rijders. Die kan het geen reet schelen hoe het met Tesla gaat! Zo lang hun bijtelling maar zo laag mogelijk is!
    Als ze morgen een Mercedes kunnen rijden met een lagere bijtelling dan stappen ze net zo vlot weer over op een Mercedes.
    Het magische woord is bijtelling! Het merk Tesla is maar bijzaak. Een Tesla is ook al lang niet exclusief meer. Er zijn maar een beperkt aantal opties. En je ziet ze veel rijden. Autofanaten/yuppen wil in een opvallende/exclusieve auto rijden. De huidige Model S, X zijn niet bepaald meer exclusief te noemen.(vind ik)
  3. forum rang 10 voda 28 januari 2019 19:14
    'Saudi-Arabië dekt zich in tegen daling Tesla'

    Gepubliceerd op 28 jan 2019 om 18:58 | Views: 312

    LONDEN (AFN) - Het staatsinvesteringsfonds van Saudi-Arabië heeft zich ingedekt tegen een waardedaling van het aandeel Tesla. Dat meldt zakenkrant Financial Times maandag.

    Het fonds heeft een belang van bijna 5 procent in de Amerikaanse maker van elektrische auto's. Het heeft nu met zakenbank JPMorgan een deal gesloten waarbij het zijn belang wel houdt, maar de risico's op een mogelijke waardedaling gedekt zijn. Ook potentiële koerswinsten hebben nu een plafond. Deze zogeheten hedge-overeenkomst werd op 17 januari gesloten, aldus de krant.

    De stap van het fonds volgt slechts enkele maanden nadat Tesla-topman Elon Musk een schikking trof met de Amerikaanse beurswaakhond SEC. De toezichthouder had Tesla en Musk aangeklaagd wegens fraude, nadat Musk via Twitter had laten weten dat hij het bedrijf bij een prijs van 420 dollar per aandeel van de beurs wilde halen. Dat zou volgens hem met steun zijn van het staatsfonds.

    De timing van zijn tweets was ook opvallend, omdat de Financial Times enkele minuten voor de gewraakte tweets in augustus als eerste melding had gemaakt van het belang van het Saudische staatsfonds in Tesla. Daarmee was het fonds in één klap direct een van de grootste aandeelhouders.
  4. forum rang 10 voda 28 januari 2019 19:23
    quote:

    Mr sponge schreef op 28 januari 2019 16:20:

    [...]
    ....

    Autofanaten/yuppen wil in een opvallende/exclusieve auto rijden. De huidige Model S, X zijn niet bepaald meer exclusief te noemen.(vind ik)
    Over exclusief gesproken! Deze auto vreet een Tesla met huis en haar op. :-)

    En nu: De ultieme elektrische auto!

    De Rimac C_Two

    Acceleratie: 0-100 km 1.85 seconden; 0-300 km 11.8 seconden
    Topsnelheid 412 km (begrensd)
    Vermogen 1914 Hp of 1408 Kw
    Het koppel is 2.300 Nm
    Actieradius 650 km
    prijs 1.700.000 euro
    Oplage 150 stuks.

    Kijk en geniet:

    www.youtube.com/watch?v=ho-miCbIr84

    Zie ook:

    www.autowereld.com/nieuws/autonieuws/...
  5. Mr sponge 29 januari 2019 10:13
    quote:

    voda schreef op 28 januari 2019 19:14:

    'Saudi-Arabië dekt zich in tegen daling Tesla'

    Gepubliceerd op 28 jan 2019 om 18:58 | Views: 312

    LONDEN (AFN) - Het staatsinvesteringsfonds van Saudi-Arabië heeft zich ingedekt tegen een waardedaling van het aandeel Tesla. Dat meldt zakenkrant Financial Times maandag.

    Het fonds heeft een belang van bijna 5 procent in de Amerikaanse maker van elektrische auto's. Het heeft nu met zakenbank JPMorgan een deal gesloten waarbij het zijn belang wel houdt, maar de risico's op een mogelijke waardedaling gedekt zijn. Ook potentiële koerswinsten hebben nu een plafond. Deze zogeheten hedge-overeenkomst werd op 17 januari gesloten, aldus de krant.

    De stap van het fonds volgt slechts enkele maanden nadat Tesla-topman Elon Musk een schikking trof met de Amerikaanse beurswaakhond SEC. De toezichthouder had Tesla en Musk aangeklaagd wegens fraude, nadat Musk via Twitter had laten weten dat hij het bedrijf bij een prijs van 420 dollar per aandeel van de beurs wilde halen. Dat zou volgens hem met steun zijn van het staatsfonds.

    De timing van zijn tweets was ook opvallend, omdat de Financial Times enkele minuten voor de gewraakte tweets in augustus als eerste melding had gemaakt van het belang van het Saudische staatsfonds in Tesla. Daarmee was het fonds in één klap direct een van de grootste aandeelhouders.
    Ook deze keer is de timing weer heel opvallend.
    17 januari dekt het staatsinvesteringsfonds zich in
    18 januari stuur Musk een mailtje met de aankondiging dat er veel personeel wordt ontslagen en er minder winst is gemaakt in Q4 (hierna is de koers 20% gekelderd)

    Musk heeft gewoon iemand laten bellen dat ze zich moesten indekken. Wie weet heeft hij die $$ van de Saudi's nog eens nodig...
    Nou SEC leef je uit! Al zal Musk/Tesla niet zo stom zijn geweest dat ze dit via de mail hebben gecommuniceerd.
  6. forum rang 10 voda 29 januari 2019 21:38
    Tesla moet zijn koers 21% laten stijgen of $920 mln terugbetalen

    Elon Musk heeft het niet zo op de financiële kleine lettertjes. 'Saaie stomme vragen zijn niet cool', antwoordde vorig jaar de Tesla-oprichter een analist tijdens zijn toelichting op de kwartaalcijfers van de automaker.

    Toch zijn het precies de saaie kleine lettertjes die de bouwer van elektrische auto's dit jaar een flink deel van het kasgeld dreigen te kosten. Tesla's eigen kleine lettertjes nog wel.

    Een ceremonie voor Tesla in Shanghai, ChinaFoto: Aly Song/Tesla

    In 2014 gaf het Amerikaanse techbedrijf namelijk een grote serie obligaties uit en daar dreigt het nu last van te krijgen. Op 1 maart loopt deze schuld af en moet Tesla in totaal $920 mln terugbetalen.

    Terugbetalen in een combinatie van aandelen en contanten - de gewenste optie voor Tesla - mag ook. Alleen - zo zeggen de kleine lettertjes in het prospectus - dan moet de koers wel fors hoger staan dan nu.

    Niet onmogelijk
    Volgens die regels mag de autobouwer de omzetting alleen doen wanneer zijn aandeel vanaf dinsdag gedurende 20 dagen gemiddeld op $359,87 komt te staan. Dat is ongeveer 21% hoger dan de huidige koers.

    Gelet op het huidige sombere beursklimaat lijkt dat een onmogelijke opgave. Toch is er volgens persbureau Bloomberg nog hoop. Zeker omdat het techbedrijf woensdag met nieuwe cijfers komt. Als die meevallen zou dat het toch al snel bewegende aandeel fors kunnen laten stijgen.

    Volgens Chris Hartman, portfoliomanager bij Aegon Asset Management, is het goed mogelijk dat het aandeel uiteindelijk boven $360 komt te liggen. De geschiedenis leert ook dat het kan: afgelopen augustus stond het aandeel zelfs even op $380. Ook recenter, in december, stond het aandeel nog boven de $376.

    Verwachtingen
    Maar na dat hoogtepunt op 13 december heeft het aandeel een aantal rake klappen gehad. Maandagmiddag stond het nog op ongeveer $296.

    Het bedrijf moet er dus alles aan doen om zijn koers op te krikken. De autobouwer liet eerder deze maand weten te stoppen met forse bonussen voor Tesla-rijders die een nieuwe klant binnenbrengen.

    Ook probeert het zijn productieprocessen goedkoper te maken. Deze maand kwam bijvoorbeeld naar buiten dat Tesla de goedkope variant van zijn Model 3 in China gaat produceren. Daarnaast gaat de autobouwer duizenden banen schrappen.
    Binnenkort hoopt Tesla TSLA$297,16+0,26% zijn model 3 voor $35.000 te kunnen produceren. Fors lager dan de huidige productiekosten van rond de $44.000.

    Analisten
    Analisten gaan er volgens Bloomberg van uit dat het bedrijf eind deze maand bij zijn kwartaalresultaten laat weten dat het ongeveer ongeveer $412 mln aan winst heeft geboekt.

    Vallen de resultaten mee, dan kan dit het aandeel fors laten stijgen, zo niet dan is Tesla vermoedelijk een groot deel van zijn kasgeld kwijt. Dat zou een forse aderlating zijn. Analist Hitin Anand van CreditSight denkt dat Tesla in totaal ergens tussen de $3,5 mrd en $4 mrd in kas heeft zitten. Best kans dat analisten weer met stomme saaie vragen komen.

    Stijn van Gils

    fd.nl/beurs/1287543/tesla-moet-zijn-k...
  7. [verwijderd] 30 januari 2019 14:07
    Bijzondere zet van Tesla.
    electrek.co/2019/01/29/tesla-launches...
    Tegen de 500km actieradius is ineens een stuk goedkoper dan voorheen, voor 8% verder kun je extra betalen.
    Performance kun je nu apart krijgen van de grote actieradius alsook Ludicrous Mode waar je $20K voor mag dokken.

    Ze gaan dus alleen nog maar ~100kW maken zoals aangekondigd (102.4kW vs 75kW) maar grofweg 94kW ervan krijg je nu voor de prijs van de oude 75kW. Ook zul je waarschijnlijk zoals voorheen met softwarebegrensde Tesla's, net zo snel kunnen laden met de mindere actieradius. Even 300km erbij laden gaat dus sneller dan voor heen met de 75. De traag ladende "bovenkant" van de accu krijg je niet. En tenzij je dagelijks vanuit huis meteen 300km Autobahn te doen hebt, wíl je die ook niet.
    Lijkt erop dat alle patsfratsen ze niet veel kosten of zelf een gedoe zijn door aparte batches te moeten bouwen. Iedereen krijg een P100DL, je betaalt voor wat er beschikbaar gemaakt wordt.

    Ik kan me voorstellen dat wanneer de overgaan op nieuwe pack met 2170 type cellen, de capaciteit nog weer anders zal zijn, mogelijk hoger. Lijkt logisch, je maakt de goedkoopste cellen op aarde, hefboom die!
    Ook kunnen ze, zo lang ze de betaalde acceleratie leveren met de later te ontsluiten optie voor sneller, gewoon de motoren upgraden naar een goedkopere versie. De Model 3 achter motor lijkt extreem goed(koop), zeker de performance versie die eerst cherry picked was en nu misschien gewoon de kwaliteit is voor alle units. Gooi die achterin de S en X, en ook eentje voorin, kost toch niet echt extra boven huidige voormotoren van S/X en 3. Zo heb je cheap heul veel vermogen beschikbaar. En die nieuwe cellen lijken echt wel te deugen.

    Zodra de nieuwe V3 Supercharger uitgerold wordt, waarschijnlijk rond 250kW, vermoed, ik kan dat een meerprijs worden. Het klootjesvolk laadt dan gewoon nog op <120kW.

    Let op, de Audi eTron is een interessante nieuwe speler. Zuipt als een malle en heeft maar de ruimte van een Model S, maar laadt wel meest van de tijd 145-150kW. Dat is beter dan Tesla totnutoe laat zien. Alleen heeft Tesla gruwelijk veel 120kW palen en die =>150kW CCS palen zijn nog heel schaars. Nog.
    Die tech van de eTron moet snel in een lagere wagen geschroefd gaan worden voor de potentie sneller te reizen dan met de Model S. Model 3 is zo zuinig, die blijft een uitdager tot er ECHT veel sneller geladen wordt zoals door Porsche Taycan (tot 350 of zelfs 400kW).

    De nieuwe Model S zonder extra actieradius, in een gebied met genoeg Superchargers, verliest over een dag kachelen overigens nauwelijks tijd tov de Extended Range. Die 8% bijladen kost bij 110kW gemiddeld 4 1/2 minuut. En op zo'n dag trap je misschien wel 1200km weg. Als je veel Autobahn doet wordt het eerder krap misschien omdat je meer verbruikt, maar ik vermoed dat het lastig wordt echt eerder op bestemming te zijn dan iemand die de upgrade uit gaf aan een paar jaar schoolgeld of huur van een flat voor dochterlief.

    Voorlopig is Tesla nog steeds koning op verschillende vlakken. Veiligheid, reissnelheid als gevolg van grote accu, laag verbruik voor de ruimte die krijgt en veel eigen laders die alles behalve de snelste 1 promille op aarde vertegenwoordigen.
    VW en laadboeren eerst via Porsche brengen veel snellere laden maar nog weinig praktisch voor een auto in massaproductie. De Koreanen zijn bereikbaarder voor gemiddeld westerse tweeverdieners maar geven actieradius maar nog niet de laasnelheid voor meer dan ~600km op een dag (een normale lunch stop maakt een 400km auto een 600km auto).
    De echte VW Model 3 killer is er nog niet, en de CCS netwerk is daar ook nog niet klaar voor, maar Tesla staat vooralsnog heel sterk en werkt misschien al een tijdje aan een wagen om onder Model 3 te plaatsen. Moet een relatief makkie zijn als je S/3/X al hebt en de veiligheid gaat de Duitsers voorlopig nog wegblazen.
    Op den duur moet Tesla echt gaan maken wat kopers vragen, of de prijzen nog toegankelijker maken.
  8. [verwijderd] 30 januari 2019 14:30
    Ik vond deze verduidelijking in de comments, er lijkt voor kopers weinig veranderd maar je kunt niet meer laag instappen omdat korte actieradius niet meer geboden worden. En bijna 500km EPA is bereikbaarder, 535km blijft dezelfde prijs.

    For reference, the base prices before this change were, for 75D (before being discontinued) / 100D / P100DL
    Model S: $76 / 94 / 133k
    Model X: $82 / 97 / 138k

    Now they are, for regular / extended / P / PL
    Model S: $85 / 93 / 112 / 132k
    Model X: $88 / 96 / 117 / 137k

    All prices above are before the $1.2k destination fee

    Their EPA range, before this change were for 60D / 75D / 90D / 100D / P100D
    Model S: 218 / 259 / 294 / 335 / 315 miles
    Model X: 200 / 238 / 257 / 295 / 289 miles

    Now, they are, for regular / extended / P
    Model S: 310 / 335 / 315 miles
    Model X: 270 / 295 / 289 miles
  9. forum rang 5 DNFTT 31 januari 2019 00:12
    quote:

    Skater schreef op 30 januari 2019 14:07:

    Voorlopig is Tesla nog steeds koning op verschillende vlakken. Veiligheid, reissnelheid als gevolg van grote accu, laag verbruik voor de ruimte die krijgt en veel eigen laders die alles behalve de snelste 1 promille op aarde vertegenwoordigen.
    VW en laadboeren eerst via Porsche brengen veel snellere laden maar nog weinig praktisch voor een auto in massaproductie. De Koreanen zijn bereikbaarder voor gemiddeld westerse tweeverdieners maar geven actieradius maar nog niet de laasnelheid voor meer dan ~600km op een dag (een normale lunch stop maakt een 400km auto een 600km auto).
    De echte VW Model 3 killer is er nog niet, en de CCS netwerk is daar ook nog niet klaar voor, maar Tesla staat vooralsnog heel sterk en werkt misschien al een tijdje aan een wagen om onder Model 3 te plaatsen. Moet een relatief makkie zijn als je S/3/X al hebt en de veiligheid gaat de Duitsers voorlopig nog wegblazen.
    Op den duur moet Tesla echt gaan maken wat kopers vragen, of de prijzen nog toegankelijker maken.
    Tesla heeft vorig jaar een marktaandeel van 1,92% naar zich toegetrokken en dat is goeddeels te danken aan de bijtellingssubsidie.
    Mitsubishi halveerde na 2015 en ik zie Tesla dit pad ook opgaan, er is nog een ruim aanbod van 4% model S dus alles komt nu op de 3 aan.
    400 tot 600km is voor een enkeling relevant want het merendeel rijdt minder dan 60km per dag.
  10. [verwijderd] 31 januari 2019 12:27
    quote:

    Japio_ schreef op 31 januari 2019 00:12:

    [...]

    Tesla heeft vorig jaar een marktaandeel van 1,92% naar zich toegetrokken en dat is goeddeels te danken aan de bijtellingssubsidie.
    Mitsubishi halveerde na 2015 en ik zie Tesla dit pad ook opgaan, er is nog een ruim aanbod van 4% model S dus alles komt nu op de 3 aan.
    400 tot 600km is voor een enkeling relevant want het merendeel rijdt minder dan 60km per dag.

    Dat is Nederland. En hoewel voordeelregelingen voor BEVs onzeker zijn, dat zijn ze voor alle fabrikanten terwijl de verbrandingsmotor reeds van overheidswege de wacht is aangezet. Fabrikanten stoppen al ze te ontwikkelen. En Tesla heeft een voorsprong. Dat zie je aan de gloednieuwe Audi e-tron. Die heeft kleine lichtpuntjes, maar Tesla is duidelijk nog koning, met tech uit 2012.

    En de marktpositie die ze nu hebben opgebouwd is tegen de stroom op. Ze zijn klein begonnen, hoge kosten. Dat begint nu terug te betalen, je ziet het in de cijfers.
    Het goede nieuws is dat ze er nog niet zijn qua kostenbesparingen. Ook Model 3 bouwden ze Q4 weer met 20% minder mankracht.

    Mitsubishi leunde op het voordeel dat gegeven werd, een Tesla staat gewoon zijn mannetje bij kopers die toch al electrisch willen of moeten.
    Nu is een BEV gevoelsmatig nog duur, maar dat is snel genoeg over als we zien hoe weinig een Model 3 bijvoorbeeld kost aan onderhoud en energie. Kia en Hyundai nog meer. Die kopers komen er wel. Een hele rel in NL nu over de giga voordelen die sigaarrokende leaserijders pakken door Tesla te rijden. Niets groen hart, gewoon vrekken die een patsbak moeten. In de VS was een hype over veel minder voordeel van $7500 belastingaftrek, die inmiddels voor Teslakopers gehalveerd is. Uiteindelijk is zo'n korting niet meer nodig. De auto's rijden beter en stiller en kosten minder om te rijden.
    Hoeveel % van de mensen in de markt voor een nieuwe auto kunnen nu echt iets zinnigs zeggen over de verschillen tussen een Tesla (of andere BEV) met wat ze op het oog hebben? De markt is nog extreem nat achter de oren qua BEVs. Velen weten niet van laadpalen onderweg die veel sneller zijn dan in de straat, laat staan hoe moeiteloos je in een Tesla naar Griekenland of de Noordkaap jakkert. En hoe pijnlijk dat nog in die flitsende nieuwe Audi is, laat staan een LEAF.
    Vooralsnog is Tesla in hun hele rollercoaster nog niet met auto's blijven zitten. Ze moeten soms wat moeite doen om van inventory af te komen maar echte korting geven hoeft eigenlijk niet meer. Een maandje gratis laden hier en daar. Misschien een setje dikke wielen ipv de gekraste kleintjes op een gebruikte. Hun probleem is auto's snel genoeg bij klanten krijgen. Sta daar eens goed bij stil.
  11. [verwijderd] 31 januari 2019 12:32
    quote:

    MOL1555 schreef op 31 januari 2019 11:31:

    Zo......en wie durft er short te gaan op Tesla?
    Put 15.03.2019 300 dollar = € 2,50 kopen? of:
    Turbop o.end 340,59 = 4,50

    lastig hoor. Ben al vaker op bek gevallen, maar de kans op dikke daling is er!

    TSLA is al tijden een zaagtand ruim binnen 200 en 400. Als je Turbo's oid vindt met stoplosses ver genoeg om niet steeds op hete kolen te zitten, kun je misschien goed boeren met het hebben van zowel short als long.
    Bepaal voor jezelf hoe de bandbreedte nu is. Dicht bij de onderkant wissel je shorts voor long en omgekeerd. Kijk eens terug hoe makkelijk dat handelen was de laatste jaren, het nieuws negerend. En dat is volgens mij waarom je in de pers steeds op hoge koers die slechte berichten hoort. Misschien doen medewerkers er wel aan mee omdat ze willen bijkopen? Sterker nog, daar is bewijs van, ze verkopen info die uit context gehaald interessant klinkt aan Business Insider.
  12. forum rang 10 voda 31 januari 2019 12:54
    Winst Tesla valt tegen, cfo stapt op

    Autofabrikant Tesla heeft beleggers woensdag teleurgesteld. De Amerikaanse producent van elektrische auto's wist niet te voldoen aan de analistenverwachtingen over het vierde kwartaal. Bovendien maakte financieel directeur Deepak Ahuja onverwacht zijn vertrek bekend.

    In de nabeurshandel verloor het aandeel ruim 5%. In aanloop naar de cijferpresentatie was de koers van Tesla juist opgelopen.

    De productie van model 3 gaat in de loop van de komende vier tot zes kwartalen naar de beloofde 10.000 stuks per week. De opening van de nieuwe fabriek in China is daarvoor nodig.
    De productie van model 3 gaat in de loop van de komende vier tot zes kwartalen naar de beloofde 10.000 stuks per week. De opening van de nieuwe fabriek in China is daarvoor nodig.Foto: Reuters

    De teleurstelling laat zien hoe snel de verwachtingen rond het bedrijf van topman Elon Musk zijn omgeslagen. Drie maanden geleden was het nog de vraag of Tesla überhaupt een einde kon maken aan een reeks kwartalen met zware verliezen en een leeglopende kas.

    Tesla slaagde daar onverwacht in en Musk voorspelde toen dat het bedrijf voortaan elk kwartaal een positieve kasstroom zou boeken. Maar daarmee groeiden de verwachtingen ook.

    Tesla heeft over het voorbije kwartaal een nettowinst geboekt van $139 mln. Per aandeel kwam dat neer op $0,78, waar door analisten was gerekend op $1 winst per aandeel. De winst is overigens gedrukt door een eenmalige last van $54 mln.

    Onverwacht vertrek van cfo

    Ook het onverwachte vertrek van cfo Deepak Ahuja, die aan het eind van de toelichting op de cijfers dit nieuws bekendmaakte, deed de beurskoers geen goed. Ahuja was de voorbije twee jaar cfo. Eerder vervulde hij de functie al van 2008 tot 2015.

    Reden voor het vertrek is dat de 56-jarige Ahuja met pensioen wil gaan. Hij blijft nog een paar maanden om zijn opvolger Zach Kirkhorn in te werken. Kirkhorn is nu vice president financiën. Hij werkt sinds 2013 bij Tesla.

    Kaspositie sterkt aan

    Jonge cfo met McKinsey-verleden

    Zach Kirkhorn wordt met zijn 34 jaar een van de jongste cfo's van een groot Amerikaans bedrijf. Hij genoot zijn opleiding aan Amerikaanse topinstituten: de Wharton Business School en Harvard.

    Kirkhorn werkte enkele jaren bij adviesbureau McKinsey. In 2010 maakte hij de overstap naar Tesla, waar hij opklom binnen de financiële afdeling van de autofabrikant. Zijn huidige functie, vice president finance bij Tesla, kreeg hij twee maanden geleden.

    Goed nieuws was er ook. De voor het snel groeiende bedrijf belangrijke kaspositie verbeterde. Eind 2018 zat er $3,7 mrd in kas, mede dankzij een toevoeging van $718 mln in het vierde kwartaal.

    Tesla zegt nu ruim voldoende in kas te hebben om de converteerbare lening die in maart afloopt te verwerken. Bij een beurskoers van afgerond $360 hoeft er geen geld bij, maar van dat niveau is het bedrijf nog wel even verwijderd. In dat geval moet er $920 mln op tafel komen. In het afgelopen kwartaal werd al een converteerbare lening van $230 mln afgelost.

    De omzet van Tesla steeg in het vierde kwartaal van $3,3 mrd naar $7,2 mrd. Over het hele jaar klom de omzet van $11,8 mrd naar $21,5 mrd. Het bedrijfsresultaat over het kwartaal ging van 6 ton negatief naar $414 mln in de plus.

    Naar 10.000 stuks per week in de 3-serie

    Tesla voorspelt dat de productie van het model 3 eind dit jaar moet zijn opgelopen naar 7.000 per week. Als de nieuwe fabriek in China gaat draaien moet de totale productie in deze serie naar 10.000 auto's per week. Dit moet ergens tussen het laatste kwartaal van dit jaar en het tweede kwartaal van 2020 gerealiseerd kunnen worden. In het nu lopende kwartaal gaan er voor het eerst ook auto's uit de 3-serie naar Europa verscheept worden.

    De marge op het model moet in de loop van dit jaar op 25% komen. Nu is dat 'boven de 20%'. Tesla snijdt in de kosten om deze marge te verhogen. De goedkoopste 3 zal overigens nog altijd $44.000 kosten, $9000 meer dan Musk beloofde voordat hij aan de productie begon. Bovendien worden in de VS de fiscale voordelen bij de aanschaf van een elektrische auto's sterk verlaagd.

    Zeker 45% meer auto's afleveren

    In totaal verwacht Tesla tussen de 360.000 en 400.000 auto's af te leveren in dit jaar, wat neer zou komen op een groei tussen de 45% en 65% ten opzichte van 2018, waarin 245.000 auto's werden afgeleverd. Met deze groei moet het bedrijf ieder kwartaal winstgevend kunnen zijn en een positieve vrije kasstroom kunnen opleveren vanaf het nu lopende eerste kwartaal. Om dit te bereiken worden de kosten nu met $400 mln per jaar teruggebracht - door 7% van het personeel te ontslaan - en eventueel nog meer mocht een economische recessie het bedrijf daartoe dwingen, aldus Musk.

    Tesla denkt dit jaar $2,5 mrd te investeren in zijn groei. Dit gaat naar het verhogen van de productie en het ontwikkelen van het model Y, een kleine SUV. Deze auto moet eind volgend jaar in productie worden genomen.

    fd.nl/ondernemen/1287639/tesla-boekt-...
  13. forum rang 10 voda 31 januari 2019 21:15
    De goedkoopste Tesla wordt een kleine SUV en gaat volgend jaar in productie

    De goedkoopste Tesla, genaamd Model Y, kan eind volgend jaar al ‘in significante hoeveelheden’ in productie gaan. Dat zei topman Elon Musk in een toelichting op de kwartaalcijfers van zijn bedrijf. De Model Y wordt een elektrische SUV, die technisch gebaseerd is op de Model 3.

    Tweakers 31-01-19, 15:21

    Volgens Elon Musk is Tesla momenteel bezig met het verzamelen van de voor de productie benodigde onderdelen en instrumenten. Hij verwacht dat er begin volgend jaar kan worden begonnen met het produceren van de Model Y, wat dan nog in heel lage volumes zal zijn. Het productiesysteem zal daarna langzaamaan steeds verder worden opgevoerd, wat volgens Musk altijd de nodige tijd in beslag neemt. Eind 2020 moet er sprake zijn van productie in grote aantallen.

    Hoger
    De Model Y moet het goedkoopste Tesla-model worden. De nog te onthullen auto deelt drie kwart van de onderdelen met de Model 3. Musk zegt te verwachten dat de Model Y in vergelijking met de Model 3 misschien wel vijftig of zelfs honderd procent hoger op zijn wielen staat. Volgens de topman is de klasse waarin hij zich bevindt, dat van de middelgrote SUV’s, wereldwijd het populairst. Daarom denkt Musk dat er uiteindelijk meer Model Y’s dan Model 3's worden geproduceerd. De Model Y zal niet naast de S, X en 3 in de fabriek in Fremont worden gemaakt, maar krijgt waarschijnlijk zijn eigen productielijn in Gigafactory 1 in Nevada.

    Musk liet verder doorschemeren dat de elektrische pick-up truck van Tesla wellicht in de zomer van dit jaar wordt onthuld. Volgens de topman wordt dit voertuig ‘vrij uniek, dat in niets lijkt op andere voertuigen’. Vorig jaar had Musk het nog over een futuristisch, Blade Runner- en cyberpunk-achtig uiterlijk.

    Cijfers
    Uit de kwartaalcijfers blijkt dat Tesla in het vierde kwartaal van 2018 een winst van 139,5 miljoen dollar maakte. Dat is beduidend beter dan het resultaat uit het vierde kwartaal van 2017, toen er sprake was van een verlies van 675 miljoen dollar. Het huidige winstcijfer is wel lager dan de 311,5 miljoen dollar die het bedrijf als winst kon beschrijven in het derde kwartaal van vorig jaar. Over heel 2018 leed Tesla nog altijd een verlies van 976 miljoen dollar, al was het verlies in 2017 met 1,96 miljard dollar nog een stuk groter. De omzet kwam in het afgelopen kwartaal uit op 7,23 miljard dollar, terwijl dat in dezelfde periode een jaar eerder nog 3,29 miljard was. Over heel 2018 was de omzet 21,5 miljard dollar; in 2017 was dat 11,8 miljard dollar.

    Gedurende enige tijd was de productie van de Model 3 een zorgenkindje, maar sinds eind 2018 zijn de problemen grotendeels voorbij. In 2018 zijn er in totaal 140.000 exemplaren van de Model 3 verkocht en het model was in de VS ruimschoots de best verkochte ‘premium’ auto. In december werd het hoogste volume per week gehaald, al meldt het bedrijf daarbij geen aantallen. Volgens Tesla zal eind dit jaar een stabiel productieaantal van 7000 Model 3's per week worden gehaald. De eerste exemplaren van de Model 3 komen in maart in handen van Europese afnemers.

    www.ad.nl/auto/de-goedkoopste-tesla-w...
  14. forum rang 10 voda 31 januari 2019 21:21
    Next Tesla killer?

    Elektrische Porsche verbluft met razendsnelle oplaadtijd

    De Porsche Taycan rolt pas later dit jaar van de band, maar doet nu al veel stof opwaaien. De eerste volledig elektrische Porsche zou Tesla het vuur aan de schenen kunnen leggen met zijn razendsnelle laadtijd: in slechts vier minuten kan hij 100 kilometer aan actieradius bijladen.

    HLN 30-01-19, 19:33
    14
    Met dit soort cijfers krijgt Tesla er inderdaad een stevige concurrent bij. Porsche kan de voor-bestellingen van de Taycan haast niet bijhouden en heeft de productie intussen verdubbeld van 20.000 naar 40.000 stuks per jaar. “Wie nu een Taycan bestelt, kan er wellicht pas in 2022 mee rijden”, klinkt het bij Porsche. Waar al die nieuwe klanten vandaan komen? “Vooral van Tesla”, luidt het.

    De Taycan heeft zo’n 600 pk aan motorvermogen en schiet in 3,5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Het bereik van de batterij bedraagt 415 kilometer. Dat is weliswaar minder dan de Tesla Model S, maar vooral de snelle laadtijd moet Tesla toch zorgen baren. In amper een kwartier kan de Porsche voor 80 procent opladen, iets waar de Supercharger van Tesla bijna drie keer zo lang over doet.

    De Porsche Taycan komt in september op de markt en zal naar verwachting minstens 150.000 euro kosten.

    www.ad.nl/auto/elektrische-porsche-ve...
  15. [verwijderd] 1 februari 2019 00:58
    40.000 per jaar, Tesla maakt zoveel S en X als ze kunnen 100.000 per jaar, in dezelfde prijsklasse. En het netwerk waar die Porsche sneller dan 50kW gaat laden moet grotendeels nog gebouwd worden. En lang niet alles wordt meteen 350kW.
    Tesla heeft 118kW wereldwijd ongeveer.

    Dit jaar verwacht men dat Tesla een nieuwe Supercharger gaat introduceren, de V3. In onontkomende Twitter meldingen erover wordt gehint naar 250kW. Wat trager is dan CCS 350kW maar Teslas zijn wel erg zuinig en praktisch. Ook de nieuwe Audi die minder bagageruimte heeft dan de gestroomlijnde hatchback/sedan Model S verbruikt meer dan nog flink grotere Model X. Op 250kW zal een Model S tzt laden met 1400km/u, Porsche op 350kW rond 1800km/u. Maar eerst moet die dan het verschil in actieradius dichtladen dus voor de Porsche voorsprong neemt zijn de eerste 600-700km al afgelegd.
    Teslas gaan wel ongeveer die laadsnelheid halen, zelfs met dezelfde cellen als gebruikt in hun goedkoopste auto. De Mid Range Model 3 laadt reeds met een piek van 118kW (62kWh accu, 1.9C). En dat is de begrenzing van de V2 Superchargers van Tesla. Dus dat kan sneller, zeg conservatief 2.0C. De Model S en X hebben veel ruimte voor een accu, de huidige accu is 102.4kWh maar met de langere cellen (+7.7%) en efficientere layout, moet daar wel 120kWh in te krijgen zijn. 120x2=240kW.

    Porsche heeft bewust gekozen voor hele snelle cellen. Die kosten iets meer per kWh en wegen ook wat meer, nemen meer ruimte in, maar je kunt tank-achtige laadsnelheden bereiken. Een chauffeur die solo 1200km rijdt zal graag even de benen strekken of normaal achter een bord gaan zitten, de blaas legen. In die tijd is de auto weer klaar voor de volgende 3 uur rijden. Ook kunnen die cellen hoge belasting van "sportief" rijden makkelijk aan, zeker met zovelen in een auto.

    VW toont met Porsche en Audi de toekomst van electrisch rijden. Zoals iedereen op de oprijlaan een de trage plug, 's ochtends desgewenst weer vol. Onderweg zeer snel laden. Waardoor veel auto's op 1 dag kunnen laden op 1 parkeerplekje. Efficient omgaan met onroerend goed en infrastructuur.
    En iemand die heel snel kan laden heeft geen hele grote accu nodig om soepel een grote afstand af te leggen. Er moeten alleen voldoende palen zijn. Hyundai Ioniq laadt maar op 70kW maar dat is wel bijna 500km/u en dus Tesla niveau. Rijders zijn er veelal zeer tevreden mee. Stel je voor als je 3x sneller laadt. Met een meerprijs :-)
7.741 Posts
Pagina: «« 1 ... 104 105 106 107 108 ... 388 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Voor wie dacht dat Tesla enkel auto's produceert

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links