Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Europa, Euro, Brexit, etc.

2.111 Posts
Pagina: «« 1 ... 50 51 52 53 54 ... 106 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 rationeel 16 januari 2019 15:34
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 16 januari 2019 13:17:

    Duitse automakers vrezen ’rampspoed’ bij harde Brexit
    59 min geleden in FINANCIEEL

    Amsterdam (DFT) - Naast de transportsector hebben ook Duitse automakers woensdag een duit in het zakje gedaan over de dramatische gevolgen van een wanordelijke vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie.

    De Duitse autosector benadrukte dat een harde Brexit een groot verlies aan banen in het Verenigd Koninkrijk en in Europa in de hand zal gaan werken, zo meldt Reuters.

    Zij riepen de Britse politici op hun inspanningen te gaan verdubbelen om zo een werkbare Brexit-deal te verzekeren.

    Naar verwachting zal vooral de autosector het Verenigd Koninkrijk de pijn voelen van het verlies van de open markt, maar ook voor de Duitse autofabrikanten is het belang van een geregeld vertrek groot.

    Voorlopig gaat het de Duitse autoindustie slecht.
  2. forum rang 6 Chiddix 16 januari 2019 15:48
    De Nederlandse media en de politici hebben het voortdurend over de economische gevolgen van Brexit. Ik hoor ze nooit over waarom het VK eruit wil. Is schijnbaar niet belangrijk.
    Of ik nu Rutte hoor of een blik werp op Jinek, gaat allemaal over de economische impact.
    Die is er inderdaad maar dat is de ene kant. Er is ook nog een andere. En daarover wil men het absoluut niet hebben. Vreemde wereld.
  3. forum rang 10 voda 16 januari 2019 16:36
    Video: verlies May goed voor Britse pond

    (ABM FN-Dow Jones) Het historische verlies van de Britse premier Theresa May dinsdagavond zal vermoedelijk goed uitpakken voor het Britse pond. Dit denkt analist Bart Hordijk van Monex Europe.

    Er zijn na het verwerpen van het Brexit-akkoord door het Britse Lagerhuis verschillende opties over. En de meeste daarvan zullen het pond doen stijgen.

    www.youtube.com/watch?v=laoMQYZAqm4

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 16 januari 2019 17:36
    Wethouder Amsterdam: No deal-Brexit kost hoofdstad een miljard euro
    16-01-19 17:19 Update: 10 minuten geleden
    4

    Een no deal-Brexit zal de gemeente Amsterdam een miljard euro kosten. Dat schrijft wethouder Udo Kock van Economische Zaken woensdag in een brief aan de raad.

    Kock schrijft dat de kans op een Brexit zonder akkoord met de Europese Unie groter is geworden nadat het Britse Lagerhuis dinsdagavond het uittredingsakkoord van premier Theresa May heeft weggestemd. De toenemende onzekerheden over de toekomst van het Verenigd Koninkrijk zijn slecht voor de economie van de hoofdstad.

    Het gaat om een afname van een miljard euro van het bruto regionaal product, dat voor de Metropoolregio Amsterdam in totaal omstreeks 160 miljard euro bedraagt.

    Wethouder Kock schrijft dat er "duizenden bedrijven" zijn die vanuit Amsterdam handeldrijven met het Verenigd Koninkrijk. Volgens Kock wordt "circa 18 procent van de Amsterdamse economie geraakt door de Brexit".
  5. forum rang 4 Sentiment 16 januari 2019 17:52
    quote:

    Chiddix schreef op 16 januari 2019 15:48:

    De Nederlandse media en de politici hebben het voortdurend over de economische gevolgen van Brexit. Ik hoor ze nooit over waarom het VK eruit wil. Is schijnbaar niet belangrijk.
    Of ik nu Rutte hoor of een blik werp op Jinek, gaat allemaal over de economische impact.
    Die is er inderdaad maar dat is de ene kant. Er is ook nog een andere. En daarover wil men het absoluut niet hebben. Vreemde wereld.

    Ja, de EU is bang dat er meerdere landen uit de EU willen
  6. forum rang 6 Chiddix 16 januari 2019 20:38
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 16 januari 2019 18:05:

    [...]

    Helaas voor de Britten zullen ze ooit ontdekken dat ze belazerd zijn door Boris en Garage.
    Brussel met veel West-Europese leiders hebben het klimaat eerst geschapen, dat Johnson en Farage zich zijn gaan zien als vrijheidsstrijders.
    De laatste dagen is het een grote klaagzang van politici(Rutte etc) en economen op de tv over de gevolgen van Brexit. Brexit zou nooit een onderwerp zijn geweest als men de migratie beter bestuurd had. Maar men ging mee met de Merkelcaravaan en zullen tot zichzelf moeten keren i.p.v wild om zich heen te slaan(Verhofstadt in het EP).
    Hand in eigen boezem.
  7. forum rang 10 voda 16 januari 2019 20:47
    Theresa May overleeft motie van wantrouwen

    (ABM FN-Dow Jones) Premier Theresa May heeft de motie van wantrouwen in het Britse Lagerhuis overleefd. De motie, ingediend door oppositieleider Jeremy Corbyn, werd verworpen met 326 tegen 306 stemmen.

    De motie werd ingediend nadat het Brexit-akkoord dat May uitonderhandelde met de Europese Unie over de voorwaarden van uittreding uit de landenunie dinsdag vernietigend werd weggestemd.

    Het blijft nog onduidelijk of de Britten uiteindelijk zullen kiezen voor een gevreesde 'no-deal Brexit', die de markten en economie sterk kan verstoren. Theresa May heeft nu enkele dagen de tijd om een nieuw plan te presenteren. Een nieuw referendum over de beslissing om de EU te verlaten kan ook niet worden uitgesloten.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  8. forum rang 10 voda 16 januari 2019 21:30
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 16 januari 2019 21:26:

    fd.nl

    Dooie pier

    De winstwaarschuwing van de amusementspier in de Zuid-Engelse kustplaats Brighton is een nieuwe tegenvaller voor zakenman en brexiteer Luke Johnson.

    Dooie pier

    Luke Johnson heeft wel eens betere tijden gekend. In het najaar van 2018 verschrompelde de beurswaarde van koffietentjesketen Patisserie Valerie, waarin de Engelse zakenman een belang van 37% houdt, nadat bleek dat de winstcijfers kunstmatig waren opgepompt. Nu blijkt dat 2019 ook niet goed begonnen is. De Brighton Pier Group, voor 27% in handen van Johnson, gaf vorige week een winstwaarschuwing, waarop de aandelen met 24% daalden.

    Wat de saga met Patisserie Valerie extra pijnlijk maakte, is dat Johnson kort daarvoor in een Sunday Times-column uit de doeken had gedaan hoe je als zakenman een zwendelaar kunt signaleren. Als voorzitter van de keten werd hij echter belazerd waar hij bijstond.

    Bij de val van de Brighton Pier Group, waar Johnson ook voorzitter is, is deze dubbele lading niet aanwezig. Het bedrijf, dat genoteerd staat aan de Londense babybeurs AIM, bezit bars en minigolfcourts, maar is vooral bekend van de amusementspier in de Zuid-Engelse kuststad.

    Deze pier ondervond in de tweede helft van vorig jaar hinder van de werkzaamheden op het treintraject London-Brighton, terwijl het slechte weer op de ‘Bank Holiday’ in augustus ook niet hielp. Het leidde tot ‘significant' minder bezoekers, liet het bedrijf vorige week weten, waarna de aandelen een duikvlucht namen.

    De pier van Brighton is Engeland op zijn best. Slenter op en neer over de houten planken met een zak fish & chips in je hand, adem de zilte zeelucht in, terwijl je je vergaapt aan de Victoriaanse pracht en praal van de kuststad - die uiteraard in vervallen staat verkeert.

    En denk aan brexit. De Brighton Pier Group heeft een Brits vertrek uit de EU opgenomen in de risicoparagrafen van haar laatste jaarverslag. Is er straks nog wel voldoende goedkoop personeel uit Oost-Europa voorhanden om de attracties op de pier te bemannen? Krijgt de Britse economie een knauw en zorgt dat ervoor dat pierbezoekers de hand op de knip gaan houden?

    Het zijn risico's waar beleggers in het moederbedrijf van de pier rekening mee moeten houden. Maar de brexit kan voor de pier, alles welbeschouwd, ook een bonus betekenen. Als de Britse economie inderdaad gaat haperen en het pond onder druk blijft, wordt een vakantie in het buitenland voor veel eilandbewoners te duur. Ze kunnen dan wel eens vaker in eigen land blijven en de nu wat dooie pier - goed voor circa de helft van de omzet van het moederbedrijf - weer tot leven wekken.

    Het hoeft dus nog niet allemaal verloren te zijn voor Luke Johnson. De zakenman is zelf overigens ook een groot voorstander van de brexit. Eén waarschuwing: met dat project loopt het op dit moment niet veel beter dan met zijn andere ondernemingen.

    Mathijs Schiffers

    fd.nl/beurs/1285774/dooie-pier
  9. forum rang 10 voda 16 januari 2019 21:48
    Harwich - dat stadje van de ferry - is klaar met May, de EU én de brexit

    VIDEOIn Harwich hebben ze hun buik er helemaal vol van. Van de brexitdiscussie, van Theresa May én van de EU. Het stadje dat al eeuwen deels leeft van de ferry naar Nederland dobbert onverschillig en teleurgesteld de toekomst tegemoet.

    Chris van Mersbergen 16-01-19, 18:15 Laatste update: 20:39

    Straatbeeld van Harwich, met rechts (roze gevel) het 'clubhuis' van de Harwich Society, het oudste gebouw van het stadje. © Chris van Mersbergen

    Als je gewend bent om de geschiedenis over de loop van de eeuwen te bekijken, raak je niet van de kook van een dreigende brexit, of die nu boterzacht of pijnlijk hard is. David Whittle is archivaris van de Harwich Society, de historische vereniging van het havenstadje aan de Engelse oostkust, dat Nederlanders vooral kennen van de ferryverbinding met Hoek van Holland.

    In de bibliotheek van het clubhuis van de vereniging – een gebouw uit 1450 (!) – pakt Whittle de boeken er eens bij. ‘Kijk’, wijst hij, in 1434 gingen er voor het eerst boten met pelgrims naar Santiago de Compostella. In het begin van de zeventiende eeuw werd begonnen met het vervoeren van post en reizigers naar het Nederlandse vasteland. In 1661 is er voor het eerst sprake van een vaste lijndienst, aanvankelijk tussen Harwich en Hellevoetsluis.

    Lees verder onder de foto

    David Whittle is archivaris van de plaatselijke historische vereniging. © Chris van Mersbergen

    Wie door Harwich loopt, kan er niet omheen: dit stadje heeft eeuwenlang gegeten en gedronken van de relatie met landen overzees, of die relatie nu vriendschappelijk is (handel, toerisme en emigratie) of vijandig (in Harwich werden ook de oorlogsschepen gebouwd).

    In the King’s Head Street in het centrum vinden we op de muur van een oud koopmanshuis een interessant plakkaat met de Nederlandse vlag erop. De vertaalde tekst: ‘Zo’n vierhonderd jaar hebben de ferrydiensten naar Holland Harwich banen en inkomen gebracht. Moge dat nog lang zo blijven.’

    Dramatisch veranderd
    ,,Het klopt”, zegt Whittle. ,,De ferry en de haven hebben ons altijd werk gegeven. Al is het wel veranderd.” Vroeger was het in de haven Harwich een drukte van belang, schetst de oude archivaris. Boten voeren af en aan naar Amerika, Duitsland, Noorwegen, Nederland. Nu is dat anders.

    Het aantal beroepsvissers nam door de jaren heen dramatisch af, en een groot deel van de goederenoverslag heeft zich verplaatst naar Felixstowe aan de overkant van de baai. En toeristen? ,,Die vliegen allemaal met Ryanair naar Londen.”

    Weinig franje meer
    En dus is het leven langzaam een beetje uit Harwich gezogen. Het heeft zijn rijke historie met de zee, en dat wordt gekoesterd. Maar het heden biedt weinig franje, of je moet het eerste McDonalds-filiaal dat hier kort voor kerst opende daartoe rekenen. Jongeren kunnen in tegenstelling tot de generatie die hen voorging moeilijk aan werk komen.

    Veel mannen slijten hun middagen in de pubs, waar de tap altijd bier geeft. Dit is geen Londen, waar de straten bevolkt worden door fanatieke demonstranten voor of tegen de brexit. Neem hier dat woord in de mond, brexit, en veel mensen kijken je wat glazig aan. Ze zijn ‘fed up’, hebben kortom hun buik vol van die maar voortslepende discussie.

    Lees verder onder de foto

    De relatie tussen Harwich en Nederland gaat al eeuwen terug. © Chris van Mersbergen

    Zoals ze van wel meer dingen hun buik vol hebben. Het vertrouwen in de Britse politiek zijn ze in Harwich al lang geleden verloren, zegt bardame Charlie, we krijgen alleen haar voornaam, van pub The Stingray. ,,We hebben Tony Blair gehad, we hebben David Cameron gehad, nu Theresa May. Maar wie heeft er nu echt iets voor Harwich gedaan? Niemand.”

    Charlie vraagt haar klanten – het zijn allemaal mannen, ze drinken allemaal bier – of er iemand is geïnteresseerd is om op tv te kijken hoe de confidence vote tegen Theresa May afloopt. ,,No”, verzucht de een na de ander. Niet dat ze iets beters te doen hebben, maar toch.

    In veel andere pubs is het al niet anders. Het lijkt erop dat de gewone man in Harwich de Britse democratie definitief de rug heeft toegekeerd. Wat Londen ook beslist, of het iets beslist: het zal ze goeddeels worst wezen. ,,Dat is niet goed”, zegt Charlie. ,,Maar ik snap het wel.”

    Lees verder onder de foto

    Havenzicht in Harwich, met op de achtergrond de haven van Felixtowe. © Chris van Mersbergen

    Klauwen met geld
    Europa staat er in The Stingray overigens weinig beter op. De EU heeft de Britten de laatste tientallen jaren alleen maar klauwen vol met geld gekost, is de teneur. De EU bracht verder alleen maar immigranten die hun handje ophouden of banen inpikken.

    Kortom: de hond heeft Harwich gebeten, maar de kat net zo goed. Wat maakt het allemaal uit? In 2016 stemde hier bijna zeventig procent voor de brexit. Archivaris David Whittle deed het ook, bij hem gaf het eilandgevoel uiteindelijk de doorslag. Of hij niet bang is voor de schade voor zijn Harwich, dat al zo lang leeft op zijn internationale contacten?

    ‘Het zal wel loslopen’
    ,,Ach, wij moeten eten en jullie willen exporteren. Ik denk dat dat wel losloopt.” Wat wel een beetje jammer is: het douanekantoor van Harwich werd vrij recent gesloten. Van plannen voor heropening, nu de brexit wellicht aanstaande is, heeft Whittle nog niet gehoord. ,,Niemand weet iets. Niemand. Om met Theresa May te spreken: het is uncharted water.”

    Onbekende wateren, daar hebben ze in Harwich genoeg ervaring mee. Het stadje dobbert de toekomst tegemoet, bestemming onbekend. Maar brexit of geen brexit, de ferry naar Nederland zal heen en weer blijven varen, zoals de ferry al vierhonderd jaar vaart. Whittle: ,,Ik hoop dat de mensen die hier aan wal komen nog even de moeite nemen om Harwich te bezoeken.”

    De kranten zijn vernietigend voor premier Theresa May. © Chris van Mersbergen

    www.ad.nl/buitenland/harwich-dat-stad...
  10. [verwijderd] 16 januari 2019 21:50
    Rutte doet het goed joh! ... hij schaart zich helemaal achter de EU-haantjes in de harde Brexit en wijst het vingertje naar May, want die is de schuld volgens hem.
    De consequenties van een harde Brexit voor Nederland, wanneer ze braaf de EU volgen ... ach 't valt wel meer hoor:

    Wethouder Amsterdam: 'No deal'-Brexit kost hoofdstad een miljard euro
    16 januari 2019 17:19
    www.nu.nl/brexit/5687912/wethouder-am...

    Dit merken Nederland en de Nederlanders van een harde Brexit
    11 januari 2019 17:41
    www.nu.nl/weekend/5678411/merken-nede...

    'Zware klap bedrijfsleven bij harde brexit'
    18 januari 2018 08:13
    www.nu.nl/economie/5092448/zware-klap...

    'Grenscontroles maken transportsector meest kwetsbaar voor harde Brexit'
    14 januari 2019 09:36
    www.nu.nl/brexit/5682314/grenscontrol...

    ===========================

    En dat ligt allemaal aan die stoute May (daar ligt het ook aan, maar Rutte doet niks voor Nederland om dat te redden, wanr de EU is heilig).
    En wie gaat dat dan allemaal betalen + de vele 10-talen miljarden die het V.K. niet aan de E.U. betaalt ?

    Nou gewoon .... de burgers, want tsjah ... het ligt aan May en dan kan Nederland natuurlijks niks doen, want wij zijn geen handelsnatie meer. Nee, we zitten in de E.U. en dan ben je in zulk soort situaties helemaal de sjaak.
    Fijn hoor, zo'n hechte E.U. ;-)
2.111 Posts
Pagina: «« 1 ... 50 51 52 53 54 ... 106 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 874,79 +0,96%
EUR/USD 1,0704 +0,49%
FTSE 100 8.044,81 +0,26%
Germany40^ 18.151,30 +1,63%
Gold spot 2.330,31 +0,13%
NY-Nasdaq Composite 15.451,31 +1,11%

Stijgers

VIVORY...
+26,32%
BAM
+4,73%
PROSUS
+3,52%
ASMI
+3,14%
JUST E...
+3,10%

Dalers

RANDST...
-7,22%
Akzo N...
-6,93%
FASTNED
-4,65%
NSI
-3,89%
Arcelo...
-2,65%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links