Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Klimaatdiscussie: opwarming aarde door mens of natuur

38.978 Posts
Pagina: «« 1 ... 88 89 90 91 92 ... 1949 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 14 januari 2019 20:51
    Italy to block oil and gas exploration permits to cut carbon footprint

    Reuters reported that Italy’s industry ministry said that the Italian government is planning to block the issuing of about 36 permits to look for oil and gas as part of plans to cut the country's carbon footprint. Ministry said upstream oil and gas activity in Italy was not of strategic importance for the country. Ministry's energy undersecretary Davide Crippa said "The issuance of about 36 permits currently pending, including 3 permits already issued in the Ionian Sea, will be halted. The measures will be included in an amendment to legislation that will be discussed in parliament in coming days.”

    The ruling coalition of populist 5-Star Movement and right-wing League want to boost the role of renewable energy in Italy's energy mix rather than explore for oil and gas. It plans to phase out coal power production by 2025 and has set a target of having 30% of domestic energy consumption generated from green sources by 2030. Long-term, it is looking to phase out fossil fuels by 2050.

    Some industry experts say Italy is sitting on some of the biggest reserves in Europe, but red tape has scuppered exploration for years. Italy's domestic gas production accounts for only 7.5% of its needs while its oil production is around 7.3% of demand.

    Source : Reuters
  2. forum rang 6 izdp 15 januari 2019 01:38
    quote:

    josti5 schreef op 13 januari 2019 18:22:

    'Je bedoelt de klimaatgekkies die gewoon een vliegtax willen ? die willen dat er ook gewoon btw wordt geheven op kerosine ? Die willen stoppen met subsidies van regionale luchthavens etc.'

    Nee, dat bedoel ik niet.
    Lees de door mij gequote post van subtropical er nog maar eens goed op na.

    Klimaatgekkies moeten het letterlijk en figuurlijk hogerop zoeken.

    Op de begane grond is de flora dankbaar voor het CO2, getuige ook de groener wordende aarde.
    365/24 tienduizend vliegtuigen tegelijk op 10 km hoogte: dát sloopt, verhit en vergiftigt!

    Die hele gashype en autopesterij is de makkelijkste weg, die bovendien nog eens niks nada niente oplevert.

    Heb je een link voor de steeds groenere aarde?
    Ik ben erg benieuwd hoe en waar ze dat constateren.
  3. forum rang 6 NewKidInTown 15 januari 2019 08:55
    "Klimaatakkoord bemoeit zich met Hollandse eetgewoontes

    ’Vlees moet op rantsoen’

    Amsterdam - Nederlanders mogen zich opmaken voor een vleesrantsoen. Als het aan de opstellers van het klimaatakkoord ligt, verdwijnt vlees vijf van de zeven dagen per week van het bord."

    www.telegraaf.nl/nieuws/3023274/vlees...

    Nu eindelijk een voorschrift waar we vandaag al mee kunnen beginnen om de aarde te "redden", weg met de biefstuk en speklap, vandaag nog.
    Weet iemand of er nog ergens vegaburgers in de aanbieding zijn ? Want ik wil niet betrapt worden door langsrijdende controleurs in de straat. Zouden ze nog mensen nodig hebben voor zo'n baantje ?

    Stem vooral op VVD, D666, CDA en CU, dan gaat het helemaal goed komen met ons klimaat. En PvdA en GL natuurlijk, zou ze bijna vergeten.
  4. forum rang 10 rationeel 15 januari 2019 13:35
    quote:

    NewKidInTown schreef op 15 januari 2019 08:55:

    "Klimaatakkoord bemoeit zich met Hollandse eetgewoontes

    ’Vlees moet op rantsoen’

    Amsterdam - Nederlanders mogen zich opmaken voor een vleesrantsoen. Als het aan de opstellers van het klimaatakkoord ligt, verdwijnt vlees vijf van de zeven dagen per week van het bord."

    www.telegraaf.nl/nieuws/3023274/vlees...

    Nu eindelijk een voorschrift waar we vandaag al mee kunnen beginnen om de aarde te "redden", weg met de biefstuk en speklap, vandaag nog.
    Weet iemand of er nog ergens vegaburgers in de aanbieding zijn ? Want ik wil niet betrapt worden door langsrijdende controleurs in de straat. Zouden ze nog mensen nodig hebben voor zo'n baantje ?

    Stem vooral op VVD, D666, CDA en CU, dan gaat het helemaal goed komen met ons klimaat. En PvdA en GL natuurlijk, zou ze bijna vergeten.
    Holderdebolder...ik heb een koe op zolder;)
  5. forum rang 10 voda 15 januari 2019 19:28
    Car prices will rise significantly to comply with CO2 emissions limits – Volkswagen

    Automotive News reported that Volkswagen Group said higher material costs to comply with CO2 emissions regulation will significantly increase the price of its cars in the medium-term. Cheaper cars will proportionately see the biggest price rises, Volkswagen said with increasing safety requirements an additional burden on costs.

    VW head of sales Christian Dahlheim said that "Volkswagen is using various resources to counteract rising costs. Nevertheless, it is clear that it will not be possible to completely offset the higher material costs."

    The drag on carmakers has steadily increased over the past few months, culminating in a number of profit warnings last year. Into this year, trade tensions look likely to persist, while concerns over Brexit are escalating and China’s auto market declined for the first time in two decades last year. Both Ford and Jaguar Land Rover announced thousands of job cuts in Europe Thursday.

    On top of these factors, the payoff on the costly shift into electric cars remains years away. Sales remain at a fraction of overall deliveries, and poor charging infrastructure is keeping consumers on the fence to switch to battery cars. Volkswagen sold 100,000 plug-in and battery vehicles last year, less than 1 percent of the total.

    Dahlheim said in a statement that "The challenges for our business won’t ease given the geopolitical volatile developments adding that VW was well positioned to navigate industry turbulence.

    A slew of fresh models should help stem the tide of negative factors, VW said, such as the VW T-Cross, Seat Tarraco and revamped Audi Q3 compact SUV. Still, demand in China and Europe,

    VW’s two key regions, is forecast to hover around the same level as last year, limiting growth. The U.S. vehicle market might decline slightly, and VW forecast a difficult first quarter in China.

    Source : Automotive News
  6. forum rang 10 voda 15 januari 2019 19:46
    All-Electric Straddle Carrier coming to Port of New York and New Jersey

    The Port Authority today announced that the first all-electric straddle carrier in the United States is coming to the Port of New York and New Jersey by the end of this year, the agency’s most recent initiative to meet aggressive targets for greenhouse gas emissions reductions set forth in the Paris Climate Agreement. A straddle carrier is a piece of terminal yard handling equipment that is used to move cargo containers by first straddling the container and then lifting it up and driving over the back of a truck to place the container on the chassis, in contrast to loading a container on the back of a truck from the side.

    Under a partnership with the Port Authority, Maher Terminals has agreed to pilot test the all-electric straddle carrier for a year on its container terminal at the Elizabeth Port Authority Marine Terminal to determine its operational and environmental benefits. It will be the first test of an all-electric straddle carrier anywhere in a United States port.

    The one-year pilot test will explore the level of greenhouse gas emissions that can be reduced by the all-electric straddle carrier. By not emitting any tailpipe gases, this single all-electric straddle carrier will reduce greenhouse gases from the equivalent of 52 fewer passenger vehicles.

    Source : Strategic research Institute
  7. forum rang 10 rationeel 16 januari 2019 15:48
    Dit is Dr. Ir. Frans Dijkstra. Hij heeft een stekkerauto op de oprit en zonnepanelen op zijn dak. Al met al het prototype van een ‘Gutmensch’ zou je zeggen. En dat is hij waarschijnlijk ook, een goed mens, maar tegelijk ook een klimaatscepticus, of beter gezegd een klimaatrealist. Een klimaatrealist word je vanzelf als je goed kunt rekenen en analyseren. En als je feiten van politiek weet te scheiden. Daarom is hij een van de ondertekenaars van het manifest ‘Nieuw Klimaat Alarm’ dat afgelopen zomer het daglicht zag.

    Hij is ook een van de mensen waarmee ik samen het rapport aan het schrijven ben over die rare homogenisatie van de temperatuur van De Bilt (volgt snel). Frans is niet wars van groene energie maar blijft wel realistisch. Klimaatrealist zijn valt soms niet mee, het word je niet altijd in dank afgenomen. Daarom zijn veel klimaatrealisten mensen die met pensioen zijn. Tijdens je werkzame leven kritisch zijn over onderwerpen als klimaat of energie is gewoon niet goed voor je carrière. Dat is helaas maar al te waar.

    Frans werd onlangs geïnterviewd door een verslaggever van het Weekblad voor Salland. Over de stelling dat er onder klimaatwetenschappers ‘97% consensus’ is voor wat betreft de schuldvraag over de recente opwarming is hij kort: dat onderzoek waarop dat getal gebaseerd is deugde wetenschappelijk gezien helemaal niet. Die 97% vind je daarom ook niet terug in de IPCC-rapporten maar wordt wel eindeloos aangehaald door politici , journalisten en vertegenwoordigers van de groene clubs. Herhaling is een machtig propagandawapen.

    Er staan nog meer lezenswaardige zaken in dat interview. Het hele interview is te lezen via deze link.

    klimaatgek.nl/wordpress/2019/01/13/kl...
  8. forum rang 10 rationeel 16 januari 2019 15:53
    De VVD trekt de handen af van het klimaatakkoord. Dat zegt althans Klaas Dijkhoff in een interview met De Telegraaf van vandaag. De fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer zegt dat de kans ’nihil’ is dat hij de waslijst aan ingrijpende milieumaatregelen één op één uit gaat voeren. ’Gewone mensen’ zijn volgens Dijkhoff te weinig gehoord aan de zogenoemde klimaattafels waar belangenclubs de omstreden groene plannen bedachten.

    Ik denk dat de VVD tot deze opvallende koerswijziging vooral aangezet is door het vooruitzicht van een enorm zetelverlies de komende verkiezingen in maart. Dijkhoff zegt dat de kans nihil is dat hij de waslijst aan ingrijpende milieumaatregelen één op één uit gaat voeren. Dat zou kunnen, maar ik voorspel dat de VVD wat scherpe puntjes er af gaat slijpen maar het grootste deel van de maatregelen overeind blijft staan. 0,8 op één of iets dergelijks. Zo is het toch de afgelopen jaren steeds gegaan? En sinds wanneer interesseert de VVD zich voor ‘gewone mensen’ ? Ik word bijna ontroerd door zoveel empathie.

    Ik hoop dat die ‘gewone mensen’ zich geen zand in de ogen laten strooien door dit soort acties van Klaas Dijkhoff. Dit hele spel lijkt op een bekende politieverhoormethode: de ene ondervrager speelt ‘the hard guy’, de andere de vriendelijke begrijpende rechercheur. Zie hier de rolverdeling van Rutte en Dijkhoff. Helaas zijn veel Nederlanders tamelijk kort van memorie, maar deze hele klimaatwet-heisa onthouden tot de verkiezingen in maart zou toch moeten lukken.

    klimaatgek.nl/wordpress/2019/01/12/vv...
  9. forum rang 10 rationeel 16 januari 2019 15:55
    Gaat de CO2-uitstoot omlaag na de introductie van de warmtepomp? Uit bovenstaande kunt u al afleiden dat er een forse toename in elektrische energiebehoefte ontstaat. De bespaarde CO2 van uw verwarmingsketel komt nu uit de elektriciteitscentrale. Bovendien: een moderne HR-ketel heeft een rendement van 95% of meer, wat zoveel wil zeggen dat van iedere m3 aardgas 95% of meer wordt omgezet in energie (warmte). De gasgestookte energiecentrale heeft een rendement van 60% (elektriciteit), met andere woorden, van iedere m3 gas gaat 40% verloren. Kortom, uw eigen keteltje is vele malen efficiënter!

    Is de introductie van warmtepompen uitvoerbaar? Stelt u zich eens voor: 7 miljoen huishoudens dienen voorzien te worden van een warmtepomp. Als men rekent met 180 werkbare dagen in de bouw en een uitvoeringstijd van 20 jaar (3600 werkbare dagen), dan zullen dus 1.944 warmtepompen PER DAG aangelegd moeten worden om over 20 jaar de klus geklaard te hebben! Uitgangspunt zou dan zijn dat de aanleg van één warmtepomp één dag duurt… en dat is zeker niet het geval. Een stad als Utrecht heeft 174.000 huishoudens en zou dus naar analogie in 89,5 dagen helemaal op de warmtepompen moeten zitten.

    Een bijkomend probleem is de verzwaring van het elektriciteitsnet. Door de veel grotere belasting per huishouden van het net, zal dit op alle plekken waar warmtepompen worden geïntroduceerd ook dubbel zo zwaar uitgevoerd moeten worden. “

    klimaatgek.nl/wordpress/2019/01/15/ee...
  10. forum rang 10 rationeel 16 januari 2019 15:57
    ....

    In bovenstaande figuur is de totale output in GW weergegeven van alle zonnepanelen in Duitsland, vanmiddag om 13 uur. Het is bewolkt en winter, en de output is 1,4 GW. Het opgesteld vermogen is bijna 45 GW, dus het rendement van alle Duitse zonnepanelen is op deze dag om 13 uur ruim 3%. De link naar de interactieve site is hier. Door met de muis over de kaart te gaan kunnen je per postcodegebied het rendement zien van de geïnstalleerde zonnepanelen.

    Natuurlijk is er ook elektriciteit uit windmolens, daar zal het rendement vandaag wel hoger zijn, het waait vandaag immers. Maar dan nog zal er een groot gat overblijven tussen de vraag naar elektriciteit en het aanbod in Duitsland. Dat wordt opgevuld met conventionele centrales die bruinkool, steenkool en gas verstoken. En met enkele kerncentrales, maar die moeten snel weg van de Duitse regering.

    Natuurlijk kun je bij tekorten elektriciteit importeren uit de omringende landen, maar die zitten met dezelfde weersomstandigheden. Dat geldt ook voor windmolens: als de windsnelheid in Nederland laag is dan is dat ook het geval in grote delen van Duitsland. Alleen Frankrijk heeft een betrouwbare elektriciteitsproductie doordat men daar sinds jaar en dag het grootste deel van de elektriciteit opwekt met behulp van kerncentrales. Nederland en Duitsland zijn trouwe klanten van Franse stroom.

    Het scenario van een land met relatief veel duurzame energie uit zon en wind: er moet altijd een (meer dan) 100% back-up zijn door conventionele centrales. Conventionele centrales met het hoogste rendement zijn continu-centrales. Gebruik je centrales die snel aan- en uitgeschakeld kunnen worden, bijvoorbeeld op een bewolkte dag of als het nauwelijks waait, dan daalt het rendement van die centrales.

    Het financiële gevolg van het opwekken (en subsidiëren) van duurzame energie zie je terug in de elektriciteitprijzen in de EU:

    Bron: Eurostat

    De prijzen per kWh zijn inclusief accijnzen en belastingen. Die zijn in Denemarken en Duitsland het hoogst, daar is de subsidie op duurzame energie ook het hoogst en die moet gefinancierd worden. Bovendien is de productie in die landen duur, onder andere als gevolg van het hoge percentage duurzame energie. Duitsland is wat betreft energiekosten het voorland van Nederland.

    De Nederlandse overheid heft ODE en energiebelasting over iedere afgenomen kWh stroom en m3 gas die de burger van energieleveranciers afneemt. Daarmee verstrekt de overheid onder andere subsidies aan huishoudens en bedrijven. De overheid verhoogt de komende jaren stapsgewijs de tarieven voor de ODE omdat er genoeg geld beschikbaar moet zijn voor investeringen in duurzame energie. Elk jaar gaan de huishoudens meer ODE-heffing betalen over hun energierekening. Ook de energiebelasting wordt tot 2020 verhoogd, omdat dat €200 miljoen extra moet opbrengen (bron). Goed dat er in maart verkiezingen zijn.

    klimaatgek.nl/wordpress/2019/01/13/ou...
  11. forum rang 10 rationeel 16 januari 2019 16:02
    Harry Priem, oud-hoogleraar Geologie aan de Universiteit Utrecht, schreef op 6 juli 1995 al in het NRC (dat kon blijkbaar toen nog! ):

    “Het zal wel met onze erfenis van het calvinistische gedachtengoed te maken hebben dat juist in Nederland de voorspellingen van planetaire doem als gevolg van zondig menselijk handelen zo gretig door publiek, media en politici worden omarmd. Misschien is het géén toeval dat de boodschap van de CO2-apocalyps in academia vooral door ‘broeikasdeskundigen’ van de gereformeerde Vrije Universiteit wordt verkondigd – na elke flinke storm zien we er een in het NOS-journaal verkondigen dat dit het begin is van het broeikas-onheil.

    Voor politici is het broeikaseffect een ideaal excuus: in plaats van zich te moeten bezighouden met milieuproblemen waaraan direct wat te doen is, om maar niet te spreken van de... catastrofale bevolkingsexplosie...., kunnen zij zich visionair profileren met de planetaire CO2-catastrofe. Daarnaast lijkt in wetenschapskringen enig opportunisme opgeld te doen: de dreiging van een CO2-catastrofe genereert immers omvangrijke geldstromen voor onderzoek. Dissidenten die vraagtekens zetten bij de ideologie van de komende CO2-apocalyps worden dan ook genegeerd of bestreden.”

    De vooruitziende blik van Priem, ruim 23 jaar geleden, is verbluffend. Ook in 1995 was er al sprake van een CO2-gekte met sterk religieuze trekken, maar die gekte is de afgelopen tijd tot grote hoogte opgevoerd. En ook toen al was de... rol daarin van de reguliere media... opvallend.

    klimaatgek.nl/wordpress/2018/12/27/ma...

  12. forum rang 10 voda 16 januari 2019 21:13
    Germany biggest state wants at least USD 11.5 billion for exiting coal

    Reuters reported that North Rhine-Westphalia, one of Germany's coal-mining states, is demanding at least 10 billion euros (USD 11.5 billion) in structural support if coal-fired power stations are phased out. Germany is hammering out plans for how to abandon polluting coal stations in favour of renewables, which accounted for more than 40 percent of the energy mix last year, beating coal for the first time. North Rhine-Westphalia's Economy Minister Andreas Pinkwart told journalists said that "For North Rhine-Westphalia, we expect a double-digit billion euro amount for structural change and infrastructure over the next decades.” He said the exact sum could not be determined yet but added it would certainly be more than 10 billion euros. "Supported by Germany and the EU, the coal district can evolve into a model for how to safeguard energy and other resources."

    North Rhine-Westphalia, Germany's most populous state, is home to some of the country's largest energy groups, including RWE, Uniper and Steag, which all operate coal-fired power plants.

    So far, Germany's governing coalition has agreed to spend 1.5 billion euros to help regions affected by the planned exit from coal.

    Source : Reuters
  13. forum rang 6 jonas 16 januari 2019 23:10

    Ach Voda (Hans) ik begrijp er geen bal meer van. In Duitsland zijn ze mooie bossen aan het neerhalen voor het klimaat. En ene Minister Wiebes is een ware draaitol.

    Waait de wind zo dan draait zijn mening zo etc. Hier deze als belasting staatssecretaris totaal mislukte figuur over subsidies voor elektrische auto's de rijken.

    Maar WAT zei Eric Wiebes in 2016 tegen Autoweek, nadat hij de toenmalige stekkersubsidies stopgezet had:

    "We hadden er nooit aan moeten beginnen. We hebben er zes (komma vier - red.) miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen".

    De realiteit is dat voor elke zuinige auto die hier verkocht wordt, autofabrikanten elders in Europa een niet-zuinige auto kunnen verkopen."
    Dankzij die subsidies kon Opel z'n (slecht verkopende) Ampera in Nederland duurder verkopen dan in Duitsland en België.

    Dankzij die subsidie kreeg je ineens een wildgroei aan Metsubsidie Outlanders, die je dankzij kortingen en subsidies voor 16.000 euro kon kopen (in plaats van een halve ton) terwijl ze maar 30 kilometer op de accu kunnen rijden voor ze op fossiel overschakelen. In totaal gingen helemaal niet zo veel mensen stekker rijden, waardoor de subsidiekosten per stofzuiger opliepen tot wel 160.000 euro.

    En nu ligt dat subsidieplan dus TOCH weer op tafel. Binnen de vvd is ineens geen weerstand meer. Kwade tongen beweren dat de old boys van de bitterballenpartij wel blij waren met die extra korting, want zij rijden allemaal zo'n Tesla S P90D of een Tesla X met van die gave vleugeldeuren. En kan iemand even op de nieuwe oprit van Klaas Dijkhoff in Breda kijken, want daar schijnt ook een Tesla te staan..."

    In het laatste enig commentaar van bron Geen Stijl. Mijn conclusie: vertrouw nooit een VVD-politicus.

    Groet, Jonas
  14. forum rang 10 rationeel 17 januari 2019 17:53
    www.elsevierweekblad.nl/opinie/opinie...

    Elena N:

    De verkiezingen van 2017 waren dus nep verkiezingen , omdat de ware thema's helemaal niet voor het voetlicht gestaan hebben. Waar waren de verkiezings debatten over het klimaat ? Ik heb ze niet gezien.
    En na de verkiezingen met exorbitante maatregelen komen. Dat noem ik ondemocratisch kiezers bedrog.
  15. forum rang 10 rationeel 17 januari 2019 17:57
    www.elsevierweekblad.nl/opinie/opinie...

    Louise V:

    Misschien is het volgende wel een super naïef betoog van mij (?) , maar...

    ...Als we nu eens serieus werk zouden maken van vergroening van verwoestijnde gebieden, zou dat:
    1.Meer regen generen daar.
    2. Bomen en struiken nemen CO2 op.
    3. Exit...klimaatellende.

    Gevolg van 1, 2, 3 :
    a. Meer land-, tuin-, bosbouw en veeteelt in Sahel, Gobi e.d.
    b. Geen honger buikjes meer daar.
    c. Meer werkgelegenheid.
    d. Meer bewoonbare gebieden.
    e. Minder economische migranten.

    n.b.
    -Woestijngrond is best vruchtbaar, meen ik te weten.
    -Onder de grond zijn veelal watervoorraden voor bevloeiing aanwezig.

    Kijk naar Israel, en neem de kennis daar al verzameld, over.
  16. forum rang 10 rationeel 17 januari 2019 18:01
    www.elsevierweekblad.nl/opinie/opinie...

    Is beleid wel mogelijk in landen die zover af staan van doelgericht gedrag.

    Mairam :

    In de meeste Afrikaanse landen is koken op hout nog steeds het eerste wat zij verkiezen!
    Louise, bomen genereren, dat is al zoveel geprobeerd aan de randen van de sahel.
    Ontzettend veel hulpprogramma's uit de globale hulp die er is, zijn er geweest, om de sahel strook terug te dringen met woud!.
    Het was steeds opnieuw een totale "waist of money"!
    De plaatselijke bevolking haalde alle begroeing gewoon weer weg om als brandhout te dienen.
    Vele landen zijn olie landen .
    Zelfs in Nigeria olie land, waar een primus nog zeer goedkoop is, zullen ze toch brandhout prefereren.
    Het volk wil er niet aan Louise, en wij willen hen daar niet meer mee helpen, we hebben het al zoveel geprobeerd!
    Zij hebben een grootse overbevolking waar ze ook niets aan doen, terwijl alle middelen er wel gewoon zijn.
38.978 Posts
Pagina: «« 1 ... 88 89 90 91 92 ... 1949 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,01 -0,62%
EUR/USD 1,0657 +0,13%
FTSE 100 7.895,85 +0,24%
Germany40^ 17.744,50 -0,52%
Gold spot 2.399,77 +0,86%
NY-Nasdaq Composite 15.601,50 -0,52%

Stijgers

WDP
+3,12%
Kendrion
+2,92%
EBUSCO...
+2,67%
Vopak
+2,61%
NX FIL...
+2,17%

Dalers

JUST E...
-5,11%
TomTom
-4,68%
Fugro
-4,30%
ASMI
-4,00%
BESI
-3,64%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links