Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 304,1K

TomTom Januari 2019

4.771 Posts
Pagina: «« 1 ... 128 129 130 131 132 ... 239 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 16 januari 2019 19:18
    quote:

    Bezige Barend schreef op 16 januari 2019 18:58:

    Opvallend :

    “Woensdag kreeg Goddijn hulp uit onverwachte hoek. Analist Peter Olofsen ...”

    Dus FD zegt dat Kepler HG helpt het aandeel laag te houden tijdens de stilte periode ?

    FD geeft aan, dan Kepler niet uitsluit dat de founders het aandeel van de beurs halen. Wat mij betreft hebben ze daar gelijk in, de énige kandidaat om TomTom over te nemen zijn de founders zelf wat mij betreft. Alle overige partijen zie ik niet gebeuren.

    Met de opbrengst van Telematics zou dit mogelijk zijn (evt. met PE). En het zou zeker niet onlogisch zijn gezien het koersverloop van afgelopen jaar (3x fenomenaal door het putje gegaan) en de vage berichtgeving van afgelopen tijd.

    - In Februari aangeven dat succes nog een lange weg te gaan heeft voor TomTom
    - In November aangeven dat een omzet van 1.7 mrd excl Telematics haalbaar is.
    - Ultra voorzichtige outlook die 2x naar boven bijgesteld dient te worden.
    - Op dag van RNM nieuws aangeven dat in 2008 het ook zwaar was voor TomTom
    - In Reuters aangeven dat founders bereid zijn om deelnames toe te laten of verkoop van geheel bespreekbaar is.
    - Vlak daarna in Bloomberg aangeven dat alleen Telematics te koop staat en dat TomTom het Zwitersland van de LBS-bedrijven is.
    - Nooit opgeven van financiele details bij deals zoals onlangs Denso. Je kan die zin ook weglaten in PB.

    Dit alles zou een exit gunstig uitkomen, en mijn zegen hebben ze voor een exit. Alle reden voor.
  2. [verwijderd] 16 januari 2019 19:19
    quote:

    pwijsneus schreef op 16 januari 2019 19:10:

    [...]
    Optie B. De founders halen met de opbrengst van Telematics de notering TomTom van de beurs. Rust in de tent, en volledige focus op de business.
    Kan helemaal niet. Die opbrengst is van TomTom en niet van de founders. En TomTom kan niet zichzelf van de beurs halen.

    Als dan toch steeds dit scenario hier wordt voorgehouden doe het dan eens een keer goed en volledig. Dus incl. alle tussenstappen die daarvoor nodig zijn en bijbehorende aandelen- en geldstromen.
    Goddijn heeft bijvoorbeeld ook bij lange niet genoeg prive vermogen om alle resterende aandelen te kopen (want zelfs al zou men met opbrengst Telematics een aandeleninkoop doen dan nog blijven er zeker 150 miljoen aandelen over; hij heeft er zelf nu 26 miljoen). Dus hoe gaat hij aan de rest van het geld komen en wat krijgt die partij daarvoor terug. Enz.
    Dit is heel belangrijk want bij volledige uiteenzetting kom je erachter dat aan dit scenario nogal wat haken en ogen zitten en het derhalve helemaal niet zo waarschijnlijk is. (ik zeg niet onmogelijk)
  3. [verwijderd] 16 januari 2019 19:27
    Van diverse kanten wordt in de stilte periode het gewillige slachtoffer TomTom aangevallen, dat is niet de eerste maal en maakt het aandeel daarbinnen kwetsbaar.
    De maffia_tent Kepler Cheuvreux maakt daarvan op het juiste moment (Brexit uitslag bekend) gebruik en schept voor haar dubieuse klanten de winst naar binnen.
    Het FD tegenwoordig links economisch gericht maakt daar dankbaar gebruik van en zet de TomTom aandeelhouders enigszins in de zeik (gechargeerd) !

    De weg naar de uitslag van de verkoop van Telematics ligt vol met hindernissen opgeworpen door instituten die het pad van de particulieren bemoeilijken en tussendoor negatief spuiten om geldelijk gewin te behalen.

    Ja op deze manier wordt het geduld wel zeer op de proef gesteld en zeker als in het denkraam de zwijgzame en weinig verdedigende Harold opdoemt.
    Hoewel nog ruim op winst moet ik toegeven spijt te hebben deze papiertjes in porto te hebben genomen, het voelt gewoon niet lekker !
  4. forum rang 4 Kuiken 16 januari 2019 19:28
    even vet gemaakt wat er in dit stukje aan subjectief en gekleurd taalgebruik wordt gebezigd: bron FD schrijver Jan Braaksma.

    Uit de markt gefantaseerd
    Niet het hele bedrijf, maar slechts één onderdeel van TomTom staat te koop. Topman, oprichter en grootaandeelhouder Harold Goddijn probeerde half november een einde te maken aan een hardnekkig gerucht: nu TomTom een bedrijfsonderdeel te koop heeft gezet, zouden de oprichters vast ook wel oren hebben naar de verkoop van de volledige onderneming.
    Goddijn sprak daarmee zichzelf tegen. Begin november had hij in een gesprek met persbureau Reuters niet uitgesloten dat TomTom zijn zelfstandigheid zou verliezen. Beleggers rekenden zich alvast rijk en de koers ging met 5% omhoog.
    In het 'reparatiegesprek' met persbureau Bloomberg, twee weken later, zei Goddijn juist erg te hechten aan de onafhankelijkheid van zijn navigatiebedrijf. 'We floreren onder andere omdat we het Zwitserland van de kaartenindustrie zijn.' Daarop daalde de koers van de Midkapper met bijna 4%.

    Woensdag kreeg Goddijn hulp uit onverwachte hoek. Analist Peter Olofsen van de Franse effectenmakelaar Kepler Cheuvreux komt tot de conclusie dat de overenthousiaste aandeelhouders zichzelf in de voet hebben geschoten. 'Hoewel we nog steeds niet zullen uitsluiten dat TomTom van de beurs gehaald word (door zijn oprichters of een derde partij), is de waarschijnlijkheid daarvan afgenomen door het herstel van de prijs van het aandeel', schrijft Olofsen in een rapport.
    Dat zit zo. Half september kostte een aandeel TomTom rond de €6. Dat was bijna €3 minder dan in de voorgaande maanden op de borden stond. Deze koersval was met name te wijten aan Google, dat navigatie- en entertainmentsystemen gaat bouwen voor een aantal belangrijke klanten van TomTom. Een streep door de rekening van de Nederlanders, die lang geloofden dat autofabrikanten dataslurpers als Google buiten de deur zouden houden.

    Maar eind september zette Goddijn de Telemetics-divisie te koop, en laaide de fantasie over de verkoop van het hele bedrijf op. Niet de minste namen passeerden de revue, waardoor de koers weer behoorlijk steeg. Zo zouden volgens vakblad TMT Finance onder andere Apple (een belangrijke klant van TomTom), concurrent Here en een aantal investeringsmaatschappijen in de markt zijn om het volledige Nederlandse technologiebedrijf te kopen. Begin dit jaar kostte een aandeel TomTom alweer meer dan €8.
    Daarmee is TomTom volgens Olofsen dus te duur geworden om te gelden als een smakelijke overnameprooi. In hetzelfde rapport verlaagt de analist zijn advies voor het navigatiebedrijf van kopen naar houden en concludeert hij dat de gemiddelde winstverwachting voor 2019 wellicht aan de hoge kant is. Prompt daalde het aandeel met 4,1% naar €7,86. Zouden beleggers nu toch uitgefantaseerd zijn?

  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 16 januari 2019 19:32
    quote:

    VeniVidiMerui schreef op 16 januari 2019 19:19:

    [...]
    Kan helemaal niet. Die opbrengst is van TomTom en niet van de founders. En TomTom kan niet zichzelf van de beurs halen.

    Als dan toch steeds dit scenario hier wordt voorgeschetst doe het dan eens een keer goed en volledig. Dus incl. alle tussenstappen die daarvoor nodig zijn en bijbehorende aandelen- en geldstromen.
    Goddijn heeft bijvoorbeeld ook bij lange niet genoeg prive vermogen om alle resterende aandelen te kopen (want zelfs al zou men met Telematics een aandeleninkoop doen dan nog blijven er zeker 150 miljoen aandelen over; hij heeft er zelf nu 25 miljoen). Dus hoe gaat hij aan de rest van het geld komen en wat krijgt die partij daarvoor terug.
    In theorie kunnen de founders/groot-aandeelhouders wel degelijk met geld van TomTom het bedrijf van de beurs halen.

    Dat gaat alsvolgd: de founders krijgen een tijdelijk krediet van een bank of hedgefund, doen een bod in contanten en zodra ze geheel eigenaar zijn, halen ze voldoen cash uit TomTom en lossen daarmee de tijdelijke lening af.

    Dit is niks nieuws en wordt heel vaak toegepast, vooral door hedgefunds e.d.
  6. forum rang 6 pwijsneus 16 januari 2019 19:34
    quote:

    VeniVidiMerui schreef op 16 januari 2019 19:19:

    [...]
    Kan helemaal niet. Die opbrengst is van TomTom en niet van de founders. En TomTom kan niet zichzelf van de beurs halen.

    Als dan toch steeds dit scenario hier wordt voorgeschetst doe het dan eens een keer goed en volledig tot in detail. Dus met alle tussenstappen die daarvoor nodig zijn en bijbehorende aandelen- en geldstromen.
    Goddijn heeft bijvoorbeeld ook bij lange niet genoeg prive vermogen om alle overige aandelen te kopen (hij heeft nu 11% dus heb 't over de rest).
    Correct me if i'm wrong.

    De founders hebben nu samen 44% van de aandelen in handen. Via of samen met een investeringsfonds(en) (PE's) wordt er een bod gelanceerd op alle aandelen uit de free float. In de BAVA wordt text en uitleg gegeven waarom dit de beste keus is voor iedereen.

    Na succesvolle aanmelding wordt het aandeel van de beurs gehaald, en bestaat de eigenaarsstructuur nog steeds uit de 4 founders + PE('s).

    Ik weet het, simplistisch opgeschreven, maar waarom zou bovenstaand niet kunnen.

    Wil nog wel even vermelden dat het nog maar de vraag is of dit ooit gaat gebeuren. Maar naar mijn bescheiden mening is dit het beste voor alle belanghebbenden, klanten, personeel, het bedrijf en diens aandeelhouders. We weten niet of er ooit biedingen op TomTom zijn geweest, maar mocht het zijn voorgekomen zijn ze door de founders altijd de deur gewezen. Dit is dus het hoogst haalbare voor ons.
  7. [verwijderd] 16 januari 2019 19:37
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 16 januari 2019 19:32:

    [...]
    In theorie kunnen de founders/groot-aandeelhouders wel degelijk met geld van TomTom het bedrijf van de beurs halen.

    Dat gaat alsvolgd: de founders krijgen een tijdelijk krediet van een bank of hedgefund, doen een bod in contanten en zodra ze geheel eigenaar zijn, halen ze voldoen cash uit TomTom en lossen daarmee de tijdelijke lening af.

    Dit is niks nieuws en wordt heel vaak toegepast, vooral door hedgefunds e.d.
    Maar dan moet het dus via publiek bod op alle aandelen. Waarvan wij toch gewoon profiteren. Laat maar komen zou ik zeggen. Ze zullen echt minimaal 12 euro moeten bieden willen ze een kans maken genoeg aandelen binnen te halen. Hoe ver ze de koers ook in elkaar trappen; zitten gewoon teveel mensen in die hun poot stijf gaan houden.
  8. [verwijderd] 16 januari 2019 19:40
    quote:

    pwijsneus schreef op 16 januari 2019 19:34:

    [...]

    Correct me if i'm wrong.

    De founders hebben nu samen 44% van de aandelen in handen. Via of samen met een investeringsfonds(en) (PE's) wordt er een bod gelanceerd op alle aandelen uit de free float. In de BAVA wordt text en uitleg gegeven waarom dit de beste keus is voor iedereen.

    Na succesvolle aanmelding wordt het aandeel van de beurs gehaald, en bestaat de eigenaarsstructuur nog steeds uit de 4 founders + PE('s).

    [..]
    Zie mijn posting hierboven. Daarbij als er een PE in het spel komt dan geloof ik er nog minder van want HG's positie wordt daarmee een stuk minder (voor hemzelf) dan die nu is. Hij hoeft nu met niemand rekening te houden. Een PE zou een heleboel van wat de afgelopen jaren is gebeurd nooit pikken.
  9. [verwijderd] 16 januari 2019 19:42
    quote:

    pwijsneus schreef op 16 januari 2019 19:10:

    [...]

    Goed stuk, en nuchter opgeschreven.

    Het klopt natuurlijk dat TomTom enkel zo hoog staat omdat door de verkoop van Telematics de speculatie weer in het aandeel is geslopen. Het aandeel heeft vorig jaar tot 3 keer toe een ontzettend pak slaag gehad van Apple, en Google. Mooie samenwerkingen met Denso, Bosch, Microsoft, Baidu etc. Maar TomTom geeft niet aan wat de potentie hiervan is. De outlook/guidance is doorgaans ook ultra-conservatief.

    TomTom heeft eigenlijk niets gedaan aan damage-control vorig jaar, en de communicatie in Reuters en Bloomberg is of om verwarring te zaaien, maar waarschijnlijk gewoon amateurisme op het gebied van in de media komen. En dat terwijl Barclays eea begeleid.

    Met 44% van de aandelen in het bezit van de founders en maar 1 grote aandeelhouder, is het grootste gedeelte van de freefloat in handen van speculanten. Dat zorgt er ook voor dat het er aardig volatiel aan toe kan gaan.

    Eigenlijk zit iedereen te kijken naar 2 zaken;

    1. Aan wie gaat Telematics verkocht worden, en voor hoeveel?
    2. Wat gaat er met de opbrengst gebeuren?
    Optie A. Gaat dit de kas in, en wordt dit gebruikt voor eventuele toekomstige investeringen/overnames. Is TomTom in staat om zelfstandig op de beurs succesvol te zijn?
    Optie B. De founders halen met de opbrengst van Telematics de notering TomTom van de beurs. Rust in de tent, en volledige focus op de business.
    Optie C. Anders.

    Gezien het ontbreken van een full-time IR-persoon, verwarrende berichtgeving, en het gevaar van een volgende koersval door een google-bericht lijkt optie B het meest verstandig, maar optie A veruit het meest waarschijnlijk, en waar de markt nu op anticipeert.

    Nog even geduld aub.

    Ik vind het maar een slecht stuk.

    Ten eerste is het verschil tussen 6 en 8 euro natuurlijk marginaal. Als tomtom een aantrekkelijk hapje zou zijn (al dan niet voor de oprichters zelf) op 6 euro, dan zou het dat niet meer zijn op 8 euro? We praten hier over strategische assets en belangen, niet een puur financiele afweging cq koehandel waarbij 1,5 miljard marketcap weinig is en 2,0 miljard veel. Het hele stuk komt op mij nogal simplistisch over. Verder begreep ik dat Olofsen zijn ramingen heeft op 15 cent EPS versus een markt consensus van 35 cent? Daar klopt denk ik weinig van, want 20 cent is een gat van 44 miljoen pure winst. Dat soort verschillen in uitslagen en ramingen is onmogelijk. Tenzij die EPS van 15 cent post-telematics is, terwijl de gemiddelde verwachting van 35 cent pre-telematics is. Dat lijkt me fair, want het EBITDA van Telematics bedraagt 70 miljoen en er gaat meer winstbijdrage komen uit Automotive dus per saldo een effect op de winstgevendheid van -44 mio voor FY19, dat komt wat fors op me over, maar zou kunnen. Ik hoop op meer winst uiteraard. De groei zit in hele hoge marge content en diensten.
  10. [verwijderd] 16 januari 2019 19:45
    quote:

    Kuiken schreef op 16 januari 2019 19:28:

    even vet gemaakt wat er in dit stukje aan subjectief en gekleurd taalgebruik wordt gebezigd: bron FD schrijver Jan Braaksma.

    Uit de markt gefantaseerd
    Niet het hele bedrijf, maar slechts één onderdeel van TomTom staat te koop. Topman, oprichter en grootaandeelhouder Harold Goddijn probeerde half november een einde te maken aan een hardnekkig gerucht: nu TomTom een bedrijfsonderdeel te koop heeft gezet, zouden de oprichters vast ook wel oren hebben naar de verkoop van de volledige onderneming.
    Goddijn sprak daarmee zichzelf tegen. Begin november had hij in een gesprek met persbureau Reuters niet uitgesloten dat TomTom zijn zelfstandigheid zou verliezen. Beleggers rekenden zich alvast rijk en de koers ging met 5% omhoog.
    In het 'reparatiegesprek' met persbureau Bloomberg, twee weken later, zei Goddijn juist erg te hechten aan de onafhankelijkheid van zijn navigatiebedrijf. 'We floreren onder andere omdat we het Zwitserland van de kaartenindustrie zijn.' Daarop daalde de koers van de Midkapper met bijna 4%.

    Woensdag kreeg Goddijn hulp uit onverwachte hoek. Analist Peter Olofsen van de Franse effectenmakelaar Kepler Cheuvreux komt tot de conclusie dat de overenthousiaste aandeelhouders zichzelf in de voet hebben geschoten. 'Hoewel we nog steeds niet zullen uitsluiten dat TomTom van de beurs gehaald word (door zijn oprichters of een derde partij), is de waarschijnlijkheid daarvan afgenomen door het herstel van de prijs van het aandeel', schrijft Olofsen in een rapport.
    Dat zit zo. Half september kostte een aandeel TomTom rond de €6. Dat was bijna €3 minder dan in de voorgaande maanden op de borden stond. Deze koersval was met name te wijten aan Google, dat navigatie- en entertainmentsystemen gaat bouwen voor een aantal belangrijke klanten van TomTom. Een streep door de rekening van de Nederlanders, die lang geloofden dat autofabrikanten dataslurpers als Google buiten de deur zouden houden.

    Maar eind september zette Goddijn de Telemetics-divisie te koop, en laaide de fantasie over de verkoop van het hele bedrijf op. Niet de minste namen passeerden de revue, waardoor de koers weer behoorlijk steeg. Zo zouden volgens vakblad TMT Finance onder andere Apple (een belangrijke klant van TomTom), concurrent Here en een aantal investeringsmaatschappijen in de markt zijn om het volledige Nederlandse technologiebedrijf te kopen. Begin dit jaar kostte een aandeel TomTom alweer meer dan €8.
    Daarmee is TomTom volgens Olofsen dus te duur geworden om te gelden als een smakelijke overnameprooi. In hetzelfde rapport verlaagt de analist zijn advies voor het navigatiebedrijf van kopen naar houden en concludeert hij dat de gemiddelde winstverwachting voor 2019 wellicht aan de hoge kant is. Prompt daalde het aandeel met 4,1% naar €7,86. Zouden beleggers nu toch uitgefantaseerd zijn?


    Hij kan zo aan de slag bij Weekend, Story of Privé ;-)

    Hij geeft geen eigen mening over de waarde. Hij moest vast snel naar huis en dan maar wat nakakelen.
  11. steelfighter72 16 januari 2019 19:53
    Ik had al zonder kennis van dit stukje het idee dat hij het verkooptruc je heeft gebruikt om de koers op te krikken en ook nog eens aan aandeelhouders te laten zien dat ze "goud" in hun handen hebben gezien de interesse van Verizon, Microsoft etc. Hij heeft het hiermee ook bewezen! Dat het aandeel een CD meest gemanipuleerde aandeel is heeft te maken met.....

    En voor deze prijs hoeft hij het niet te verkopen! Wat zullen de shifters Dan bkij zijn
  12. [verwijderd] 16 januari 2019 19:58
    Hoeveel invloed heeft zo'n bagger artikel op de koers morgen denken jullie?
    Ik hoop weinig en ik hoop dat beleggers snappen wat de werkelijke waarde is. Als Ik de verwachte koersen voor 6 februari zie kan het bijna alleen maar up. Natuurlijk ook wel een logische wens als aandeelhouder.

    Maar TTT levert waarschijnlijk meer dan 4 euro per aandeel op en draagt minder dan de helft bij aan de winst/ omzet van TT. Meer dan 8 euro waarde aandeel lijkt mij daarom logisch
4.771 Posts
Pagina: «« 1 ... 128 129 130 131 132 ... 239 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links