Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
elektrische auto, redding van de autobranche?
Volgen
De werkelijke vervuilers op 10 km hoogte in de lucht blijven buiten schot. Terwijl daar de uitstoot plaats vindt welke echt als deken fungeert. En schat de waterdamp van de contrails ook niet uit. De CO2 op grondniveau is een lekkernij voor de planten, niets mis mee.
voda schreef op 23 december 2018 12:40 :
Verbod benzineauto’s vanaf 2030
Mattijn Nederend 7 min geleden
© Mercedes Mercedes-AMG GT 63 S zwart wit
Haast iedereen is het eens over de toekomst van de auto; die is elektrisch. Maar wanneer het grote omslagpunt is, daar is nog discussie over. Maar, als het kabinet zijn zin krijgt dan worden er vanaf 2030 geen benzine- of dieselauto’s meer nieuw verkocht in Nederland.
Helaas maakt elektrisch rijden je niet ook direct een betere bestuurder (via De Telegraaf):
video
Dat melden bronnen aan De Telegraaf. En voor de slimme handelaars: parallelimport van de brandstofauto’s wordt dan ook direct verboden. Het verhandelen van tweedehands auto’s en het rijden in bestaande benzine- en dieselauto’s is dan nog niet verboden. Je wordt nog niet uit je bestaande auto gekickt. De plannen staan in het Klimaatakkoord.
Dia 1 van 5: Mercedes-AMG GT 63 S zwart wit
In het Klimaatakkoord staan tevens voorstellen om de accijns op benzine en diesel met 1 cent te verhogen in 2020. De VVD, CDA, D66 en ChristenUnie willen deze kabinetsperiode in ieder geval géén rekeningrijden. De plannen zijn dat dat ergens in 2024 moet komen.
www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/verbod-... Als in 2030 in de rest van Europa nog steeds benzine auto's worden verkocht wat zou Nederland dan nog.
pi333 schreef op 23 december 2018 13:59 :
[...]
Als in 2030 in de rest van Europa nog steeds benzine auto's worden verkocht wat zou Nederland dan nog.
Elektrisch rijden is altijd goed. Scheelt geweldig in de luchtvervuiling.
DurianCS schreef op 23 december 2018 14:03 :
[...]
Elektrisch rijden is altijd goed. Scheelt geweldig in de luchtvervuiling.
Bij jou wel, maar niet rond die centrale waar de stroom gemaakt wordt. En zelfs al werkt die centrale schoner, toch verbruik je dubbel zoveel brandstof. Olie, gas > stroom > batterij > motor. Vergelijk dit met Olie > motor. Elk pijltje betekent gauw 30% verlies. En is het ook niet eerlijker om de vuiligheid bij de plaatselijke consument te deponeren, ipv je af te kopen bij een (buitenlandse) centrale?
Bowski schreef op 23 december 2018 14:30 :
[...]Bij jou wel, maar niet rond die centrale waar de stroom gemaakt wordt.
Nu nog wel, maar de elektriciteitsproductie is snel aan het vergroenen. Zelfs in de wintertijd met veel windenergie:www.theguardian.com/business/2018/dec...
Meer mensen...meer auto' s.
Momenteel beschikbare elektrische auto's:ev-database.nl/vergelijk/elektrische-... Alleen de duurste Tesla's komen qua actieradius in de buurt van een brandstofauto. Tanken hoeft niet meer (afgelopen weken te horen in zeer irritante commercials op BNR). Dat (snel)laden minstens 40 minuten kost is blijkbaar een verwaarloosbaar detail.
Kees2 schreef op 23 december 2018 15:21 :
Momenteel beschikbare elektrische auto's:
ev-database.nl/vergelijk/elektrische-... Alleen de duurste Tesla's komen qua actieradius in de buurt van een brandstofauto.
Tanken hoeft niet meer (afgelopen weken te horen in zeer irritante commercials op BNR).
Dat (snel)laden minstens 40 minuten kost is blijkbaar een verwaarloosbaar detail.
Ik vrees dat de naam snelladen iets te gemakkelijk opgeplakt is. Het maximum op dit moment is 350 kW, en dat begint ergens op te lijken. Maar niet alle auto's kunnen dat aan en lang niet alle "snelladers" kunnen dit leveren. Maar op termijn gaat het wel goedkomen, denk ik.
Kees2 schreef op 23 december 2018 15:21 :
Momenteel beschikbare elektrische auto's:
ev-database.nl/vergelijk/elektrische-... Alleen de duurste Tesla's komen qua actieradius in de buurt van een brandstofauto.
Tanken hoeft niet meer (afgelopen weken te horen in zeer irritante commercials op BNR).
Dat (snel)laden minstens 40 minuten kost is blijkbaar een verwaarloosbaar detail.
Waar moet de benzine nu in? (dom blondje probeert een Tesla te tanken)www.youtube.com/watch?v=aS0UwExGQXc
Slavernij: Ihr werdet alle elektrisch fahren. Mit der Bahn. Manchmal. Das Auto soll endgültig weg. Die Ideologen wissen genau, dass die Elektroauto-Idee unpraktikabel und unbezahlbar sein wird. Die Forderung danach ist nur ein Vorwand. Da helfen auch keine Flottenberechnungen oder Strafzahlungen nach Brüssel. Die Leute sollen elektrisch höchstens mit der Bahn fahren. Es steckt die allen Sozialisten gemeine Angst vor dem sich... frei bewegenden Bürger dahinter...www.achgut.com/artikel/ihr_werdet_all...
Slim! Even wat voer naar binnen werken, en met een volle accu weggaan. McDonald’s neemt eerste snellader in gebruik Het eerste snellaadpunt van McDonald’s en energiebedrijf Nuon/Vattenfall is vandaag in gebruik genomen. Bezoekers van de McDonald’s Amsterdam Osdorp Drive kunnen hierdoor voortaan in een half uur de lege batterij van hun elektrische auto vullen. Economieredactie 28-12-18, 11:39 Het gaat om de eerste van 168 snelladers die de komende drie jaar geplaatst worden bij alle restaurants met een McDrive. Het opladen van een auto moet er binnen een half uur gereld kunnen zijn, aldus McDonald’s. Nuon/Vattenfall neemt de levering van de elektriciteit voor zijn rekening. De stroom is volledig afkomstig van Nederlandse windmolens. Er zijn geen financiële details naar buiten gebracht over de samenwerking.www.ad.nl/economie/mcdonald-s-neemt-e...
Bergers hebben grote moeite met wegslepen van elektrische auto’s Bergers staan voor grote uitdagingen, omdat er steeds meer elektrische auto’s zijn. Het wegslepen daarvan is veel lastiger dan een ‘gewone’ auto. Arjen ten Cate 28-12-18, 06:00 Laatste update: 10:00 Het bergen van gestrande of gecrashte auto’s moet zo snel mogelijk. Logisch, want elke minuut vertraging betekent extra economische schade, bijvoorbeeld door files die langer blijven staan. Bergers mogen daarom een zwaailicht voeren, met een gepaste snelheid over de vluchtstrook rijden en ze moeten binnen een bepaald aantal minuten bij een ongeval op een snelweg kunnen zijn. Lees ook Foutje: laadpalen slurpen accu’s leeg Maar tegenwoordig stuiten de bergingsbedrijven vaker op elektrische en hybride voertuigen. Nederland telde op 1 januari 2018 bijna 22.000 volledig elektrische personenauto’s, bijna 60 procent meer dan een jaar eerder, zo liet het CBS in mei weten. ,,Die zijn gewoon lastiger van hun plek te krijgen”, legt Eef Spaan van Wolves Mobiliteit, dat onder andere in Zwolle zit, uit. Aan diggelen Dat komt zo: meestal wordt één van de voertuigen versleept, terwijl de banden nog over de weg rollen. ,,Dat werkt bij reguliere auto’s, maar niet bij elektrische. Doe je dat met een elektrische, dan laadt-ie zichzelf eigenlijk weer op, omdat de aandrijfas dan als een soort dynamo werkt. En dan rij je eigenlijk de motor aan diggelen.” Bovendien blijft, als de elektriciteit eenmaal is weggevallen, zo’n wagen vaak ‘vaststaan’ in een versnelling of op de handrem. ,,Zie er dan maar eens beweging in te krijgen...’’ Dat betekent dat de berger een soort set met extra wielen moet aanbrengen, zodat de wagen alsnog te vervoeren is. ,,Het kost ons enkele minuten meer, maar de snelheid is essentieel. Het liefst zou je een methode vinden waarbij de wielen als het ware worden losgekoppeld van de rest van het systeem, maar die bestaat niet. En het lijkt me onwaarschijnlijk dat automerken dat op korte termijn zelf gaan regelen”, aldus Spaan. Hij heeft dagelijks te maken met gestrande E-wagens. Zijn collega Martin Vis van Delta Berging en Transport in Ermelo, Lelystad en Emmeloord erkent dat. ,,De verschillen per elektrische auto zijn groot. Wij hebben een speciale app-groep waarin we video’s uitwisselen hoe we elke elektrische wagen aan moeten pakken.” Tesla geeft trainingen, maar die tips werken volgens de twee bergers alleen bij Tesla’s. ,,Ik moet de eerste training nog vinden die een oplossing voor alle elektrische auto’s geeft”, zegt Vis. Zijn bergers gaan inmiddels nooit meer op pad zonder de ‘extra wieltjes’. Vis stelt het druk te hebben met elektrische voertuigen. ,,Daarvoor rukken we nu ongeveer twee keer per week uit. De kou zorgt er voor dat de accu’s minder presteren en bovendien zetten de bestuurders de verwarming vaker aan, wat energie kost. Dan komen die wagens dus zonder stroom te zitten en vallen ze stil. Elektrische auto’s zijn veel zwaarder door de accu’s. Zeker zo’n 1800 kilo. Een regulier Golfje weegt misschien 900. Ook dat betekent extra werk.” Trainingen De Vereniging van Bergings- en Mobiliteitsspecialisten (VBM), die de branche vertegenwoordigt, is druk bezig met voorlichting over het vervoeren van E-wagens. ,,Er zijn diverse cursussen en trainingen beschikbaar in de markt”, constateert Daan Witjes van VBM. ,,Het ‘vervoerklaarmaken’ van een dergelijk voertuig maakt dat de afhandeltijd toeneemt. Dit is ook iets wat bij de overheid inmiddels onder de aandacht is gebracht en waar in onze sector volop over na wordt gedacht.” Door het natrekken van kentekens, weten de bergers met welk voertuig ze te maken hebben. Waarom kunnen de voertuigen niet gewoon opgetild worden? Volgens Witjes kost dit meer tijd en geld. Zo nemen kraanwagens veel ruimte in beslag, wat weer gevaar voor andere weggebruikers veroorzaakt. Bovendien zijn de E-wagens zwaarder en dus lastiger te tillen. Daarnaast moeten bergers volgens Witjes rekening houden met het feit dat er nog spanning op een gestrande auto kan staan. ,,Bij constatering van blootliggende bekabeling uit het hoogspanningscircuit van een voertuig zal er momenteel aanvullende expertise worden ingeroepen vanuit de hulpverleningsdiensten. Risico’s hiervan zijn lekkende vloeistoffen die contact maken met de accupacks in het voertuig, wat in voorkomende gevallen al tot serieuze incidenten heeft geleid waarbij – op zijn zachtst gezegd – vuurwerk is ontstaan.”www.ad.nl/auto/bergers-hebben-grote-m...
Foutje: laadpalen slurpen accu’s leeg Het lijkt de omgekeerde wereld: sommige laadpalen voor elektrische auto’s trekken de accu van een elektrische auto juist leeg. Het gaat daarbij om de startaccu, een probleem waar vooral elektrische Volkswagens mee worstelen, zo blijkt. Leo van Marrewijk 27-12-18, 17:00 Voor Marieke Monden was het een bijzondere ervaring: ze laadt haar VW Passat GTE al zo’n 2,5 jaar probleemloos op bij een ‘vaste’ laadpaal in Amsterdam, vlak bij haar huis. Vorige week ging dat fout: ze kon ’s ochtends haar auto niet meer openen. Bij nadere inspectie bleek de accu compleet leeg te zijn. Bij haar dealer A-Point in Amsterdam kreeg ze te horen dat het euvel vaker voorkomt, en ook bij het wagenparkbeheer van haar bedrijf kwamen inmiddels meerdere meldingen binnen. Daarbij gaat het in alle gevallen om elektrische Volkswagens. Golf Bij VW is het probleem bekend. Volgens een woordvoerder komt het laadprobleem voor bij ‘een klein aantal e-Golfs en Golf GTE-modellen’. ,,Het is doorgaans op te lossen met een software-update van de laadpaal.’’ NewMotion, dat ruim 80.000 openbare laadpunten in Europa beheert, kent de oorzaak, aldus een woordvoerder: ,,Een elektrische auto heeft zowel een batterijpakket waar op wordt gereden als een accu van 12 Volt, net als andere auto’s. Zodra de laadpaal een connectie maakt met de elektrische auto via de laadkabel, communiceren deze twee met elkaar. Het kan tijdens deze communicatiestroom gebeuren dat het niet lukt om een laadsessie te starten. Deze communicatie kost echter wel energie. Vandaar dat het kan gebeuren dat de accu van 12 Volt leegloopt.’’ NewMotion weerspreekt dus dat de auto compleet wordt leeggetrokken: het ‘gewone’ batterijpakket, blijft intact. Alleen de startaccu loopt leeg. En de oplossing is nabij, beweert het bedrijf: ,,NewMotion heeft de firmware van de eigen laadpalen inmiddels aangepast zodat dit niet of nauwelijks meer gebeurt. Als de laadsessie na een aantal keren niet kan worden gestart, dan stopt de laadpaal hiermee om de accu van 12 Volt te sparen.’’ Update Gebruikers blijven echter nog met een aantal vragen zitten. Als elektrische rijder weet je immers niet zomaar welke laadpalen kuren kunnen vertonen, zegt Marieke Monden, die haar auto na het ontlaad-incident drie dagen kwijt was voor een update: ,,Ik kreeg het advies om mijn auto in ieder geval niet meer bij die bewuste laadpaal vlak bij mijn huis op te laden. En verder werd me aangeraden om de auto te ontkoppelen als de laadsessie klaar is. Je moet de accu dus niet aan de lader laten als de batterij vol is.’’ Dat klinkt nogal gebruikersonvriendelijk, vindt ook Monden. ,,Ik rijd heel bewust elektrisch voor het milieu, maar dit is gedoe. Zo zou ik bijvoorbeeld overdag de auto moeten gaan ontkoppelen op een parkeerterrein, dat best een stukje verwijderd is van mijn werkplek. En ’s nachts slaap ik liever.’’ Overigens speelde het ‘ontlaadprobleem’ eerder dit jaar ook bij de laadpalen van EVBox in Rotterdam. Ook daar ging het om elektrische Volkswagens. Dit probleem is in april opgelost door middel van een update op alle laadpalen. Sindsdien heeft het bedrijf geen meldingen meer ontvangen.www.ad.nl/auto/foutje-laadpalen-slurp...
Capacity of lithium ion batteries increased by 15pct - Scientists Economic Times reported that Scientists have increased the capacity of lithium-ion batteries used in mobile phones, laptops and electric vehicles by 15 per cent. The efficiency was increased by adding a solid electrolyte to the battery's cathode or the positively charged electrode, said researchers from Peter the Great St Petersburg Polytechnic University in Russia. The researchers managed to increase the battery's capacity by 15 per cent compared to the one with liquid electrolyte. This achievement helped to reduce the weight of the entire product, according to the results demonstrated at a scientific conference in Qingdao, China. Mr Wang Tsinshen from SpbPU said that "In the framework of the development of energy-saving technologies, clean energy and electric transport, the result obtained in our centre hastens the massive introduction of "green technologies" into the real life.” The tests were carried out in the laboratory and the battery sample was developed on the basis of the Joint Innovation Center "Science - Technologies" of Energy New Vehicle established in China in collaboration with SPbPU. Mr Tsinshen, who is also the Director of ENV said that "The improvement of cathode materials and functional additives is one of the main tasks of our joint research centre.” Source : Economic Times
Recordaantal elektrische auto's verkocht Updated Vandaag, 10:15 Vandaag, 08:01 in FINANCIEEL DEN HAAG (ANP) - De verkoop van elektrische auto’s is vorig jaar verdrievoudigd ten opzichte van het voorgaande jaar. In totaal werden 24.024 volledig elektrisch aangedreven auto’s geregistreerd. Dat is een nieuw record, aldus brancheverenigingen RAI Vereniging, BOVAG en dataspecialist RDC. Van alle auto’s die in 2018 op kenteken werden gezet, was 5,4 procent elektrisch. In december verkochten dealers opvallend veel elektrische auto’s, voornamelijk uit het duurdere segment. Een belangrijke reden is dat kopers de wijziging van de fiscale regels voor bijtelling bij duurdere elektrische modellen per 1 januari voor wilden zijn. BOVAG en RAI Vereniging verwachten dat ondanks de nieuwe fiscale regels die minder gunstig zijn ten opzichte van vorig jaar, de verkoop van elektrische auto’s ook dit jaar zal groeien. Dat komt door een groter aanbod van elektrische middenklassers. De stijging zal niet zo explosief zijn als vorig jaar, voorspellen de organisaties.www.telegraaf.nl/financieel/2984120/r...
Hyundai Motor Group unveils innovative electric vehicle charging and automated parking systems concept Hyundai Motor Company and Kia Motors Corporation unveiled a video featuring the concept of electric vehicle wireless charging system with the Automated Valet Parking System. The system will offer a convenience to drivers who are faced with an overcrowding of both parking and charging locations as electric vehicle numbers grow steadily. It relocates fully charged vehicles from charging stations and allow other awaiting electric vehicles to charge. Upon commanding the vehicle to charge using a smartphone, the vehicle will automatically cruise to a vacant wireless charging station. When the vehicle is fully charged, it will relocate to another vacant parking space using the Automated Valet Parking System (AVPS), allowing other vehicles to charge at the spot. When the driver calls for the vehicle, it will then autonomously return to the location of the driver. The overall process is performed by continuous communication between electric vehicle, parking facility, charging system and driver. The parking facility sends location of empty parking spaces and charging stations, while the charging system updates the charging status of the vehicle in real-time. Hyundai and Kia are considering on commercializing the technology upon the launch of level 4 autonomous vehicle around year 2025. Hyundai and Kia also plan to autonomous driving in various smart cities from 2021 with a goal of launching fully autonomous vehicles by 2030. Source : Strategic Research Institute
GM sold 200,000 electric vehicles in US by 2018 Reuters reported that General Motors Co hit 200,000 total electric vehicles sold in the United States by the end of 2018, reaching a threshold that triggers a phase-out of a USD 7,500 federal tax credit over the next 15 months. The largest US automaker reached the figure in the fourth quarter of 2018, which means the credit will fall to $3,750 in April, and then drop to USD 1,875 in October for six months. The credit will completely disappear by April 2020. The 200,000 figure covers GM's cumulative EV sales since 2010. The tax credit is aimed at defraying the cost of electric vehicles that are more expensive than similarly sized internal combustion engine vehicles. In 2009, Congress set the phase-out threshold at 200,000 vehicles per manufacturer. GM, which said previously it expected to reach the 200,000 sales figure before the end of 2018, declined to comment ahead of the release of its quarterly sales results on Thursday. GM and Tesla Inc, which hit the 200,000 figure in July 2018, have both lobbied Congress to lift the cap or extend the existing tax credit. Tesla's EV tax credit fell to USD 3,750 on Tuesday and Tesla said it was cutting prices on its EVs by USD 2,000 to partially offset the lower tax credit. In March, GM Chief Executive Mary Barra called on Congress to expand the consumer tax credit for electric vehicles as the company boosted production of the EV Bolt in response to consumer demand. She repeated the request last month during a visit to Capitol Hill. GM said in November it was doubling resources allocated to developing electric and self-driving vehicles as part of a significant restructuring that includes ending production at five North American plants. GM also announced it would halt production of the plug-in hybrid Chevrolet Volt by March. Source : Reuters
Almost a third of Norway car sales in 2018 were electric Automotive News reported that almost a third of new cars sold in Norway last year were pure electric, a new world record as the country strives to end sales of fossil-fueled vehicles by 2025. In a bid to cut carbon emissions and air pollution, Norway exempts battery-driven cars from most taxes and offers benefits such as free parking and charging points to hasten a shift from diesel and gasoline engines. The independent Norwegian Road Federation said that electric cars rose to 31.2 percent of all sales last year, from 20.8 percent in 2017 and just 5.5 percent in 2013, while sales of petrol and diesel cars plunged. "It was a small step closer to the 2025 goal," by which time Norway's parliament wants all new cars to be emissions-free, Oeyvind Solberg Thorsen, head of the NRF, told a conference. Still, he cautioned that there was a long way to go since two-thirds of almost 148,000 cars sold in 2018 in Norway were powered by fossil fuel or were hybrids, which have both battery power and an internal combustion engine. The sales figures consolidate Norway's global lead in electric car sales per capita, part of an attempt by Western Europe's biggest producer of oil and gas to transform to a greener economy. The International Energy Agency, using a slightly different yardstick for electric vehicles that includes hybrids that can be plugged in, showed Norway's share of such cars at 39 percent in 2017, far ahead of second-placed Iceland on 12 percent and Sweden on six percent. By contrast, such electric cars had a 2.2 percent share in China in 2017 and 1.2 percent in the United States, IEA data show. Mr Erik Andresen, head of Norway's car importers’ federation, said the boom for electric cars was denting Norway's tax revenues, raising questions about future reforms to raise cash from the 5.3 million population. Overall, new car sales in Norway fell 6.8 percent in 2018 to 147,929 vehicles, breaking a rising trend in recent years, NRF data showed. Source : Automotive News
Tesla Model 3 price reduced Sputnik reported that Tesla Inc has unexpectedly announced a USD 2,000 price cut on all of its vehicles, amid a cut to the US federal tax credit for electric car buyers and reports of thousands of cars still in the company's US inventory. According to the 2017 tax overhaul, electric car buyers receive a USD 7,500 federal tax credit, but that only applies for the first 200,000 electric cars a company sells. Once a company reaches this milestone, this tax credit reduces by half every six months, and later is phased out entirely. Analysts cited by Reuters speculate that Tesla's decision to cut prices is aimed at mitigating the loss of the credit and maintaining the true price tag of the vehicles, including the problematic Model 3. As Sputnik reported earlier this week, Tesla still has thousands unsold cars in its inventory, despite CEO Elon Musk's best efforts to liquidate every vehicle produced. Investors perceived the news as a signal of a low demand for Model 3s, which immediately sent Tesla's shared down 2 percent. The price cut only reinforced this idea, confirmed by Tesla shares plummeting 7 percent more. Source : Sputnik
Harley-Davidson unveils first-ever electric motorcycle LiveWire Economic Times reported that American motorcycle manufacturer Harley-Davidson's first electric motorcycle "LiveWire" equipped with Samsung SDI Co.'s battery pack, was unveiled during the Consumer Electronics Show. Harley-Davidson and Samsung SDI have collaborated on the building of the electric motorcycle project for over four years to target tech-savvy, premium consumers, Yonhap news agency reported. The electric motorcycle runs on a battery pack, comprising lithium-ion cells made by Samsung SDI. LiveWire's range is approximately 180 km, and it can do zero to 100 kph in just 3.5 seconds, Samsung SDI claimed. Source : Economic Times
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)
Indices
AEX
865,42
+0,01%
EUR/USD
1,0675
+0,03%
FTSE 100
7.864,12
+0,21%
Germany40^
17.764,00
-0,03%
Gold spot
2.379,60
+0,79%
NY-Nasdaq Composite
15.683,37
-1,15%
Stijgers
Dalers