Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
De hype cycle van self-driving cars
Volgen
Goed te horen dat het goed met je gaat en goed te lezen dat jij als deskundige Tomtom nog steeds kansen toedicht de lange rit met succes af te sluiten.
Koopkansen, mensen! Na de opbrengst van TTT is de rest bijna gratis. Of ik ben gek.
Beperktedijkbewaking schreef op 20 december 2018 13:52 :
Koopkansen, mensen!
Na de opbrengst van TTT is de rest bijna gratis.
Of ik ben gek.
Bizar deze koersbeweging. Eén zekerheid: de bied is zwak. En dat is heel vreemd. Er zijn dus geen grote financiële partijen die geloven in een snelle winst. Of er is sprake van collusie maar dat kan bijna niet.
mjmj schreef op 22 november 2018 11:36 :
Kan het GPS signaal gestoord worden?
Zwak punt van waarschijnlijk alle oplossingen, kritiek zoals beperkte testgebieden zoals de bezorging van een pizza op een besloten campus gelaten voor wat het is, is het gebruik van een techniek uit één categorie. Wanneer de Verenigde Staten een feilloos en ongestoord GPS signaal om militaire redenen aanpast, dan wil je misschien ook een fysieke oplossing van wegenbouwers om niet naar de plotseling in de Noordzee gelegen stad te rijden. Het is handig dat GPS, camerasysteem en fysieke infrastructuur het met elkaar eens zijn. Ook bij gewone storingen. Wordt GPS gestoord door een vijand of maker, dan blijven er nog 1 of 2 verschillende systemen over en verongelukken op dat ene moment verkeersdeelnemers niet massaal, Minder sexy, maar wel verstandiger.
Harold zegt: ------------------------------------ Wat is de toepassing van de HD-kaart die we al in 2019 kunnen verwachten? „Onze eerste klant voor dit product is een vrachtwagenfabrikant die het gebruikt om brandstofgebruik te verlagen. De kaart kan gebruikt worden om het motormanagement zo te regelen, dat een vrachtwagen als er een stopteken komt, of als hij een heuvel op- of afrijdt, op een andere manier met zijn gas en versnellingen omgaat. Als je dat netjes doet, kun je 5 tot 7% brandstof besparen. Dit hadden we eigenlijk niet voorzien maar is wel mogelijk dankzij die kaarten.” En wanneer verwacht u dan de zelfrijdende auto? „Zelfrijdend in de zin dat er helemaal geen bestuurder meer nodig is, wordt steeds verder voor zich uitgeschoven. Oorspronkelijk was het plan van de automakers om dat rond 2025 voor elkaar te krijgen, maar dat lees je nu toch weinig meer over. Ik zie ook dat er problemen zijn om dat voor elkaar te krijgen. Ik denk wel dat het ooit gaat lukken, maar of dat over 10 jaar is of nog later, dat is moeilijk te zeggen.”
Artikel van Tomaso Grossi (TomTom) en iemand van Elektobit over HD-maps:www.eenewsautomotive.com/design-cente...
DeZwarteRidder schreef op 21 december 2018 22:11 :
Harold zegt:
------------------------------------
Wat is de toepassing van de HD-kaart die we al in 2019 kunnen verwachten?
„Onze eerste klant voor dit product is een vrachtwagenfabrikant die het gebruikt om brandstofgebruik te verlagen. De kaart kan gebruikt worden om het motormanagement zo te regelen, dat een vrachtwagen als er een stopteken komt, of als hij een heuvel op- of afrijdt, op een andere manier met zijn gas en versnellingen omgaat. Als je dat netjes doet, kun je 5 tot 7% brandstof besparen. Dit hadden we eigenlijk niet voorzien maar is wel mogelijk dankzij die kaarten.”
En wanneer verwacht u dan de zelfrijdende auto?
„Zelfrijdend in de zin dat er helemaal geen bestuurder meer nodig is, wordt steeds verder voor zich uitgeschoven. Oorspronkelijk was het plan van de automakers om dat rond 2025 voor elkaar te krijgen, maar dat lees je nu toch weinig meer over. Ik zie ook dat er problemen zijn om dat voor elkaar te krijgen. Ik denk wel dat het ooit gaat lukken, maar of dat over 10 jaar is of nog later, dat is moeilijk te zeggen.”
Ooit zal het wel op grote schaal komen volledig autonoom maar dan heb je het wel over minimaal 20-30 jaar. Hoop toch dat de investering in TT iets eerder gaat renderen.
martinmartin schreef op 13 december 2018 23:19 :
...
Hoe zie jij de kansen om met AI vanuit een ala Tesla opgebouwde basismap deze geschikt te krijgen voor toepassing in ADAS/SDC.
Hier nog een paar artikelen over de rol van AI bij ADAS etc.:www.eenewsautomotive.com/news/artific... www.eenewsautomotive.com/news/bmw-bos...
Volledig autonoom is inderdaad dusdanig ver weg dat 20-30 jaar zeer optimistisch lijkt. Plannen van wegen beherende overheden gaan makkelijk over termijnen van 30 jaar. Trekken we het breder dan autonomie, dan is er rondom werkgelegenheid in smart mobility weleens vanuit de zaal gevraagd of bestaande plannen al rekening houden met een visie voor '2035'. Na een reactie concludeerde de zaal dat in lopende plannen ook nog volop werkgelegenheid zit. De woning, de dorpskern en het parkje worden dus nog gewoon platgebombardeerd, ook wanneer de nieuwe weg met eenvoudigere vormen van smart mobility overbodig wordt. Ik kan een specifieke kleine file oplossen door één verkeerslicht weg te nemen, onbetwist door verkeerskundigen, maar dat past niet binnen duurdere verkeersplannen voor minimaal de komende 15, 20 jaar. Niets wijst nog op een snelle invoering van complexere vormen van smart mobility. Maar ook een minder complexe HD-kaart kan bijdragen aan fileproblematiek, omdat niet iedereen zoiets heeft en omdat het niet snel ingevoerd kan worden. Wel voor een paar bedrijven, maar niet voor al het verkeer. Verkeer dat onafhankelijk van elkaar op elkaar gaat reageren, vergroot per saldo het probleem. Voor een groot commercieel succes van eenvoudigere smart mobility, dit is geen verkeersforum, zal er dus ook rekening gehouden moeten worden met een termijn van meerdere jaren. Bijvoorbeeld de levensduur van een generatie auto's/motormanagementsystemen, plus bestuurlijke en politieke vertraging. Individuele bedrijven: ja, nu, interessante toepassing. Brede invoerbaarheid, zodat iedereen slimmer en gelijkmatig een recyclebare brug afrijdt: nee, zeer lange termijn. En dan kan een brug ook te detecteren zijn zonder HD-kaart, tegen die tijd techniek van makkelijk 10 tot 15 jaar oud.
Intussen rijdt Waymo sinds deze maand al commercieel rond met volledig autonome taxi's maar enfin, hier is men nog aan het discussieren of dat over 20 of over 30 jaar pas mogelijk is. Moet niet gekker worden..www.autonews.com/article/20181205/MOB... (en voor alle duidelijkheid; er komt geen moment dat iedereen zelf een autonoom rijdende auto bezit; dat wordt namelijk voor 95% van de bevolking te duur en daarnaast zinloos; mobiliteit zal vanaf nu veranderen van een auto in eigen bezit naar een te allen tijde oproepbaar prive danwel shared voertuig, net wat je kan betalen; dit alles is gelijk ook de reden dat autofabrikanten er minder haast mee hebben dan bijv. een Waymo; het gaat ze op termijn gewoon aantallen kosten)
People are slashing tyres and throwing rocks at self-driving cars in Arizona Residents of Chandler are 'sick and tired' of autonomous cars being tested on their roads Anthony Cuthbertson Thursday 13 December 2018 20:04 The Independent UK Vigilante citizens in a town in Arizona have slashed tyres, thrown rocks and even pointed guns at self-driving vehicles being tested in their neighbourhood, an investigation has revealed. Police in Chandler recorded 21 incidents over the past two years in which the autonomous vehicles and their test drivers were targeted by local residents. One incident on 24 October saw a man emerge from a park and slash the tyres of a Waymo vehicle stopped at an intersection. Earlier this year a Waymo test driver reported a man in shorts aiming a gun at his car when it passed the man’s driveway. Police reports also show that rocks were thrown at Waymo’s fleet on at least four separate occasions, according to The Arizona Republic, while other incidents include people yelling at the vehicles, chasing them and forcing them off the road. Many other incidents may have gone unreported, the newspaper suggested, with Waymo reportedly keen to minimise police interaction. The underlying motivation behind such harassment appears to be frustration with Waymo’s parent company Alphabet, combined with fears the technology poses a threat to both jobs and road safety. “Everybody hates Waymo drivers,” one resident told The Arizona Republic. “They are dangerous.” Earlier this year, an autonomous vehicle being tested by Uber hit and killed a woman on a darkened street in Tempe, which borders Chandler. Such frustrations led one man to block the path of a Waymo vehicle by standing in front of it. The police report for the incident stated the man was “sick and tired of the Waymo vehicles driving in his neighbourhood, and apparently thought the best idea to resolve this was to stand in front of one of these vehicles.” The company recently launched the first ever commercial self-driving taxi service in nearby Phoenix, with the hope of a much broader roll out in the coming years. A Waymo spokesperson said drivers of its self-driving vehicles are trained to deal with threats from the public. “Safety is at the core of everything we do, which means that keeping our drivers, our riders and the public safe is our top priority,” the spokesperson said. “Over the past two years, we’ve found Arizonans to be welcoming and excited by the potential of this technology to make our roads safer. We believe a key element of local engagement has been ongoing work with the communities in which we drive, including Arizona law enforcement and first responders.” The Independent UK
...“Over the past two years, we’ve found Arizonans to be welcoming and excited by the potential of this technology to make our roads safer. We believe a key element of local engagement has been ongoing work with the communities in which we drive, including Arizona law enforcement and first responders. what a bullshit, it is not for making the roads safer..only just making MONEY more and more F..k off with those so called new technology, we want less cars on our roads NOT Driverless cars !!!
VeniVidiMerui schreef op 22 december 2018 16:24 :
Intussen rijdt Waymo sinds deze maand al commercieel rond met volledig autonome taxi's
Nou en. Eén systeem van één leverancier, een test in een gecontroleerde stedelijke omgeving met verstandige bandenlekprikkers wat als commercieel en productief wordt gepresenteerd voor de free publicity, en er is geen enkele indicatie wanneer het elders uitgerold wordt. Niet binnen 20 maanden, en niet binnen 20 jaar. Als dat al mag, wat ik wegen beherende overheden zou ontraden wegens de afhankelijkheid van de ene Amerikaanse leverancier. Overheden die meer toekomstvisie hebben dan Waymo en onze critici van 20 tot 30 jaar: "We can't yet say where we're headed next".
zuid-korea-bouwt-spookstad-voor-test-zelfrijdende-autoswww.nu.nl/258659/video/zuid-korea-bou...
mjmj schreef op 3 januari 2019 11:44 :
zuid-korea-bouwt-spookstad-voor-test-zelfrijdende-autos
www.nu.nl/258659/video/zuid-korea-bou... draait op een 5G-netwerk. Dat is de gamechanger.
Idd. Hoe lang duurt het nog voordat we dat in Nederland hebben - langs de snel- en provinciale wegen en in de binnensteden? Duurt nog wel een paar jaar denk ik.
Als Ik zo de posten van vandaag lees zou ik bijna gaan denken dat diegene de koers graag naar beneden zien gaan. Jullie voeden het negatieve sentiment. Uitslag verkoop TTT zal de richting van de koers bepalen en niet hoe lang het nog duurt voor autonomous driving zal zijn ingevoerd . Hopelijk laat dhr Gordijn ook ons volgende week weten hoe hoog het hoogste bod is en wanneer verkoop afgewikkeld zal zijn.
Vanaf 2030 komt er in Nederland nationaal budget beschikbaar voor de ontwikkeling van onder meer deze ene vorm van smart mobility, waarschijnlijk en hopelijk met meerdere systemen. De Zuid-Koreaanse spookstad is net zo zinloos als alle andere gecontroleerde omgevingen, en is dus the same old game. In een spookstad wonen ook geen kwaadwillende hackers of terroristen, et cetera.
Leefloon schreef op 3 januari 2019 13:53 :
Vanaf 2030 komt er in Nederland nationaal budget beschikbaar voor de ontwikkeling van onder meer deze ene vorm van smart mobility
Een gegeven dat de provinciale politici echter niet belet om "Bij de aanleg van wegen moet rekening worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen zoals zelfrijdende auto’s" in een trendy verkiezingsprogramma te zetten. Dit geeft vooral aan dat het stadium bij deze wegbeheerder nog dusdanig pril is, dat er in de toekomst rekening mee moet worden gehouden. En het gaat er bijvoorbeeld aan voorbij of die hele weg dan nog wel nodig is, en t.z.t. niet door de invoering van vormen van smart mobility overbodig is gemaakt. Details...
Brads samenvatting van laatste ontwikkelingen:ideas.4brad.com/german-megapartnershi... Zelfs TT wordt even genoemd.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)