Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
'Ryanair moet gedupeerden staking compenseren' Gepubliceerd op 5 dec 2018 om 12:28 | Views: 1.075 Air France-KLM 16:18 9,36 +0,03 (+0,32%) DUBLIN (AFN/BLOOMBERG) - Luchtvaartmaatschappij Ryanair moet passagiers wel degelijk compenseren voor de vertragingen en geschrapte vluchten die deze zomer werden veroorzaakt door stakingen. Doet de prijsvechter dat niet, dan dreigen volgens de Britse toezichthouder voor de luchtvaart ,,handhavende acties''. De Britse Civil Aviation Authority (CAA) schermt bij haar waarschuwing met Europese regelgeving. Welke maatregelen de toezichthouder treft als Ryanair in gebreke blijft, is niet bekendgemaakt. Ryanair weigert tot nu toe reizigers schadeloos te stellen wegens de werkonderbrekingen, waardoor honderden vluchten in Europa werden geschrapt . De Ierse vliegmaatschappij vindt dat er destijds sprake was van overmacht en gedupeerde passagiers dus geen aanspraak kunnen maken op compensatie. Claim Het bedrijf beroept zich daarbij op uitspraken van rechtbanken in Duitsland, Spanje en Italië, zonder verdere data of details van die zaken te vermelden. ,,We verwachten dat de Britse CAA en rechtbanken dit precedent zullen volgen'', schrijft een woordvoerder. Claimorganisatie EUclaim betwijfelt dat de door Ryanair aangehaalde rechtszaken relevant zijn voor aanspraken in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of Nederland. Het Hof van Justitie van de Europese Unie oordeelde dit voorjaar namelijk dat zelfs een onaangekondigde staking geen buitengewone omstandigheid is. De stakingen bij Ryanair waren aangekondigd. De vakbondsacties kunnen een flinke kostenpost worden voor Ryanair. Alleen al in Nederland, België en Duitsland zijn er voor zeker 1,3 miljoen euro aan schadeclaims ingediend wegens de werkonderbrekingen.
Europese luchtvaartmaatschappijen, die lid zijn van IATA, realiseerden in oktober 2018 een passagiersgroei van 7,4% t.o.v. oktober 2017. Voor details, zie analyse van IATA:www.iata.org/publications/economics/R...
Joon mag toch nog blijven:PARIJS (AFN) - Air France-KLM houdt de recent in het leven geroepen prijsvechter Joon toch in de lucht. Dat schrijft de Franse krant Les Echos, die zich baseert op uitlatingen van topman Ben Smith tijdens een bijeenkomst met vakbonden. Wel zal de budgetdochter de nodige veranderingen ondergaan. Voor de toekomst van Joon liggen verschillende opties op tafel. Een definitieve beslissing zou door de leiding van de luchtvaartonderneming nog niet zijn genomen. Eerder deden berichten de ronde dat Smith, die recent aan het roer kwam te staan bij Air France-KLM, de stekker uit Joon wilde trekken. Dat was tegen het zere been van bonden die bij een dergelijke stap een forse schadevergoeding eisen. Joon werkt met goedkoper cabinepersoneel en bespaart verder op de kosten door een relatief kleine en eenvoudige organisatie. De budgetdochter is onder meer bedoeld om de concurrentieslag op lange vluchten aan te gaan met Golfmaatschappijen als Emirates en Qatar Airways. Bron:www.iex.nl/Nieuws/ANP-071218-095/AF-K...
'Vliegtaks in 2021 zo'n 7 euro per ticket' Gepubliceerd op 7 dec 2018 om 07:38 | Views: 1.755 Air France-KLM 16:17 9,14 -0,03 (-0,31%) DEN HAAG (AFN) - De vliegtaks wordt ongeveer 7 euro per ticket, ongeacht de reisbestemming. Het gaat om één vast bedrag om het de Belastingdienst niet te moeilijk te maken. Bronnen in Den Haag bevestigen berichtgeving van RTL Nieuws hierover. Eerder overwoog het kabinet nog een heffing van 3,80 euro voor vluchten binnen Europa en van 22 euro voor intercontinentale vluchten. De vliegtaks wordt in 2021 ingevoerd. Verder komt er een heffing voor vervuilende en lawaaiige vliegtuigen. Hoewel de vliegtaks is bedoeld voor het milieu, verwacht het kabinet niet dat de invoering tot veel minder vraag naar vliegreizen zal leiden. Tickets worden de komende tijd toch wel duurder, mede door de schaarse capaciteit op Schiphol. Met de extra winst die luchtvaartmaatschappijen daardoor maken, kunnen zij de belasting in belangrijke mate voor eigen rekening nemen. Weinig effect Natuur & Milieu heeft nog niet veel reden tot juichen. ,,Wij zijn blij met het invoeren van een vliegtaks, maar zo'n laag bedrag gaat natuurlijk weinig effect hebben op klimaat, geluidsoverlast of volksgezondheid. Wij vinden dat dit kabinet, dat zich het groenste ooit noemt, dat beter moet kunnen'', zegt directeur Marjolein Demmers. ,,Vliegtickets worden nu nog helemaal niet belast, net als de kerosine voor vliegtuigen. Tickets zijn daardoor goedkoop, en de vraag naar vliegen veel te hoog. Zou je vliegen wel eerlijk belasten, dan zouden tickets 35 procent duurder worden. Gemiddeld kost een ticket ongeveer 200 euro, dus die 7 euro zou eigenlijk 70 euro moeten zijn.” De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers stelt dat de vliegtaks een 'effectloze maatregel is, die alleen 200 miljoen extra in de staatskas brengt'. ,,Het politieke doel van deze maatregel was het verminderen van de klimaat- en milieuschade veroorzaakt door de luchtvaart. Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Rijksoverheid blijkt dat deze vliegtax vrijwel geen positief effect heeft op het bereiken van dit doel. Uit dezelfde onderzoeken blijkt ook dat het geen groot effect heeft op de keuzes die de consument gaat maken. Wij hadden gehoopt op beleid dat juist de innovatie in de sector zou aanjagen en innovatie zou nastreven'', aldus de verkeersvliegers. KLM zegt in een reactie het wetsvoorstel af te wachten. ,,De vliegtaks komt naast een wereldwijde CO2-heffing, een Europese CO2-heffing en een nationale heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen. Hiermee ontstaat een stapeling van vier kostenverhogende systemen die de Nederlandse luchtvaartsector schade toebrengen'', merkt het luchtvaartbedrijf op. KLM hoopt dat de opbrengsten van de vliegtaks niet naar de algemene middelen vloeien, maar naar echte verduurzamingsmaatregelen binnen de sector.
‘Duurdere vluchten pure melkkoe’ Financieel18:37 DFT-versslaggever Yteke de Jong over de stijgende ticketprijzen als gevolg van de vliegtaks.www.telegraaf.nl/video/2893081/duurde...
IATA verwacht winststijging voor luchtvaart in 2019 (ABM FN-Dow Jones) De International Air Transport Association verwacht dat de nettowinst van de wereldwijde luchtvaartindustrie in 2019 zal uitkomen op 35,5 miljard dollar, iets meer dan de verwachte nettowinst van 32,3 miljard dollar in 2018. Dit maakte de luchtvaartorganisatie woensdag bekend. In juni ging de organisatie voor dit jaar overigens nog uit van een nettowinst van 33,8 miljard dollar. Het rendement op geïnvesteerd vermogen zal volgens de IATA in 2019 naar verwachting 8,6 procent bedragen. Dit is ongewijzigd ten opzichte van 2018. De winstmarge na belastingen is naar verwachting 4,0 procent. Dit is bijna ongewijzigd ten opzichte van de 3,9 procent in 2018. De totale omzet van de industrie zal volgend jaar naar verwachting 885 miljard dollar bedragen. Dit is een stijging van 7,7 procent in vergelijking met de 821 miljard dollar in 2018. Het aantal passagiers zal naar verwachting uitkomen 4,59 miljard, tegenover 4,34 miljard in 2018. Het vrachtvervoer zal vermoedelijk op lopen van 63,7 miljoen ton naar 65,9 miljoen ton. Lagere olieprijzen en een solide, wat tragere, economische groei van 3,1 procent zullen volgens de organisatie de winstgevendheid versterken. De winstontwikkeling wordt in 2018 nog gedrukt door stijgende kosten. Naar verwachting wordt 2019 het tiende winstgevende jaar op rij, zo stelt de IATA. "We hadden verwacht dat de stijgende kosten de winstgevendheid in 2019 zouden verzwakken. Maar de scherpe daling van de olieprijzen en de voorspellingen voor een solide economische groei hebben een buffer opgeleverd. We zijn voorzichtig optimistisch dat de aanhoudende periode van solide waardecreatie voor beleggers nog minstens een jaar zal duren", aldus CEO Alexandre de Juniac van IATA in een toelichting. "Maar er zijn neerwaartse risico's, omdat de economische en politieke omgeving volatiel blijft", waarschuwde De Juniac. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Franse verkeersleiders gaan staken: ‘Franse luchtverkeersleiders leggen voor 35 uur werk neer’ De Franse luchtverkeersleiders leggen voor 35 uur het werk neer, ze zijn ontevreden over hun arbeidsvoorwaarden en de hoge werkdruk, zo melden verschillende Franse media. Staking De staking van de Franse luchtverkeersleiders is op 13 december om acht uur ‘s avonds ingegaan en zal blijven voortduren tot zeven uur ‘s ochtends op zaterdag 15 december. Het gevolg hiervan is dat vrijdag Frankrijk last heeft van veel vertragingen en annuleringen. Eurocontrol Eurocontrol wijst erop dat er ‘minimale service geboden wordt’ gedurende de staking. Toulouse Airport geeft ook een waarschuwing aan reizigers dat ze contact op moeten nemen met hun luchtvaartmaatschappij om op de hoogte te blijven van de verstoringen. Airlines uit Groot-Brittannië die richting Nice vliegen wordt al aangeraden via Italië te vliegen en daar te landen. Brussel In Brussel wordt er vandaag ook gestaakt, maar door het grondpersoneel. De afhandelaars leggen daar het werk neer. De Brusselse luchthaven adviseert reizigers, indien mogelijk, enkel met handbagage te reizen. Bron:www.upinthesky.nl/2018/12/14/franse-l...
Cruciale dag voor de Nederlandse luchtvaart vanwege mogelijk slot op Schiphol:’Schiphol op slot’ Er dreigt een totale stop op de luchtvaart in Nederland. Vrijdag moeten de partijen in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) onder leiding van oud-minister Hans Alders een knoop doorhakken over de groei op de luchthaven, maar daar maakt de ontwikkeling van Lelystad Airport deel van uit. „Als Lelystad niet als overloop van Schiphol gebruikt kan worden, is er te veel onzekerheid richting 2030”, zegt voorman Kees van Ojik van de bewoners in de ORS. Volgens Van Ojik denken ook andere partijen in het moeizame overleg daar zo over. Schiphol-directeur Dick Benschop rekent nog steeds op Lelystad, maar zegt tegen De Telegraaf dat het aan minister Van Nieuwenhuizen (Verkeer) is om eventueel knopen door te hakken als gaat om de regels omtrent het uitplaatsen. „De partijen liggen minder ver uit elkaar dan je zou denken”, zei hij donderdagavond vlak voordat hij weer in overleg ging met Alders. Muurvast Een totale stop op groei van de luchtvaart in Nederland dreigt volgens Van Ojik. ,,De politiek moet wel beseffen dat een geringe geluidsoverlast rond Lelystad Airport niet te vergelijken is met de herrie die bewoners ervaren in de Haarlemmermeer als er geen vakantievluchten naar de polder worden verplaatst.” De politiek verbiedt autonome groei op Lelystad, terwijl dat niet mag van Brussel vanwege mededingingsregels. Hierdoor zit het luchtvaartdossier muurvast. Een andere optie is dat de groeiruimte op Lelystad in de komende jaren wordt opgegeven om verder te groeien op Schiphol, zo melden bronnen. De vraag is of de luchtvaartmaatschappijen dat zullen accepteren. Zij krijgen al minder ruimte dan ze toekomt op grond van het regeerakkoord. Daarbij hebben ze in ruil voor deze groeiruimte de vliegtaks, die niets voor het milieu doet, geaccepteerd. Volgens president-directeur Pieter Elbers van KLM heeft de groeistop en zijn de onderhandelingen ’het belangrijkste onderwerp van dit moment’ bij de luchtvaartmaatschappij. Als Nederlandse luchtvaartmaatschappij is KLM grotendeels aan Schiphol gebonden. Eerlijker verdelen Van Ojik vindt dat de minister die bezwaren op de Veluwe en in Overijssel naast zich neer zou moeten leggen. ,,De hinder van luchtvaart moet in Nederland eerlijker verdeeld worden.” In de eerste jaren gaat om een paar vluchten per dag, met een maximum van 62 per dag, veel minder dan op Schiphol zelf. Adviseur en oud-bestuurder René Klawer van VNO-NCW blijft bij de noodzaak van circa 2% groei per jaar op Schiphol komend decennium. „Vakantievliegers kunnen verleid en overtuigd worden, bijvoorbeeld met lagere kosten, vliegen in de randen van de nacht en goede bereikbaarheid, om zeker 50.000 vluchten naar Lelystad en Eindhoven Airport te verplaatsen”, aldus Klawer. „Wisselgeld van de luchtvaart zijn stillere vliegtuigen en nieuwe technieken.” Bron:www.telegraaf.nl/financieel/2946732/s...
Jet Airways betaalt rekeningen niet Gepubliceerd op 2 jan 2019 om 07:31 | Views: 2.160 Air France-KLM 16:39 9,23 -0,25 (-2,62%) MUMBAI (AFN/BLOOMBERG) - De Indiase luchtvaartmaatschappij Jet Airways heeft een aflossing op een lening gemist. Het in financiële problemen verkerende bedrijf maakte zelf bekend dat de afbetaling aan een groep Indiase banken was vertraagd vanwege ,,een tijdelijk verstoorde verhouding in de kasstroom''. Jet zegt met de banken in gesprek te zijn over de gemiste aflossing. Jet maakte in november bekend in het derde kwartaal verlies te hebben geleden, net als in de eerste twee kwartalen. De luchtvaartmaatschappij leed bovendien in negen van de elf laatste jaren verlies als gevolg van de enorme prijsdruk op de intens competitieve Indiase luchtvaartmarkt. Ondertussen stijgt de schuldenlast van het bedrijf, onder meer als gevolg van de dalende roepie. Jet is samen met aandeelhouder Etihad Airways op zoek naar een manier om aan zijn verplichtingen te blijven voldoen. Daarbij zou onder meer een kortlopend krediet zijn aangevraagd.
Luchtvracht stabiel (ABM FN-Dow Jones) Het mondiale luchtvrachtvervoer ontwikkelde zich in november vlak op jaarbasis. Dit bleek dinsdag uit cijfers van de internationale brancheorganisatie IATA. Het luchtvrachtvervoer, gemeten naar tonnage en aantal kilometers, noteerde onveranderd. In oktober was dit nog een stijging van 3,1 procent. Gemiddeld lag de groei in de afgelopen vijf jaar rond 5 procent en sinds maart 2016 werd er maandelijks groei gerapporteerd. De capaciteit steeg in november op jaarbasis met 4,3 procent. De capaciteit groeide voor de negende maand op rij sneller dan de vraag, waardoor de beladingsgraad afnam met 2,2 procentpunt naar 51,5 procent. "Normaal gesproken is het vierde kwartaal een piekseizoen voor luchtvracht. Dus in wezen is een vlakke groei in november een grote teleurstelling. Hoewel onze prognose voor 2019 een groei van de vraag voorziet van 3,7 procent, nemen de neerwaartse risico's toe", zei directeur Alexandre de Juniac van IATA in een toelichting. In Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Noord-Amerika steeg in november het vrachtvervoer, terwijl in Afrika, Azië-Pacific en Europa sprake was van krimp. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
UWV wijst ontslagaanvraag Ryanair af Gepubliceerd op 8 jan 2019 om 15:52 | Views: 1.027 Air France-KLM 16:31 9,62 +0,17 (+1,76%) EINDHOVEN (AFN) - Het personeel van Ryanair dat vloog vanaf de basis in Eindhoven mag voorlopig niet worden ontslagen. Het UWV ging mee in het bezwaar van vakbonden die vonden dat de ontslagaanvraag niet in behandeling mocht worden genomen, zo maakten pilotenvakbond VNV en FNV Luchtvaart bekend. Ryanair vroeg eerder collectief ontslag aan bij het UWV voor al het in Nederland gevestigde personeel, naar eigen zeggen vanwege slechte bedrijfseconomische prestaties. Eerder sloot Ryanair al de basis in Eindhoven en gaf toen al aan dat het personeel dat zich verzette wilde ,,uitfaseren''. Het UWV vindt dat Ryanair en de vakbonden FNV en VNV eerst moeten proberen om tot een sociaal plan te komen. Tot die tijd moet het betreffende personeel, 16 piloten en 15 cabinemedewerkers, gewoon worden doorbetaald. Pilotenbond Volgens de VNV heeft Ryanair vooralsnog altijd geweigerd om met hen in gesprek te gaan. De pilotenbond meldde eerder al dat het opvoeren van bedrijfseconomische redenen bij een aanvraag altijd met cijfers onderbouwd moet worden. Dat heeft Ryanair volgens de VNV niet heeft gedaan. FNV heeft overigens al wel een keer met Ryanair om tafel gezeten. Dat gesprek leidde volgens de bond tot niets, aangezien Ryanair niets anders deed dan het eigen standpunt op tafel werpen. De bond wacht de uitnodiging van de Ierse prijsvechter af. Ryanair was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.
Groei passagiersvervoer neemt verder toe ? IATA (ABM FN) Het passagiersvervoer in de mondiale luchtvaartsector is in november gestegen. Dit meldde brancheorganisatie IATA woensdag. "De bedrijfstak heeft in augustus opnieuw een sterke groei laten zien", concludeerde CEO Alexandre de Juniac. "Maar er zijn duidelijke signalen dat de groei afneemt, in lijn met de mondiale economie." De topman blijft op een groei van 6 procent mikken voor heel dit jaar. "Maar handelsspanningen, protectionistische tarieven en de Brexit blijven zorgen voor onzekerheid." Het aantal gevlogen kilometers door betalende passagiers steeg in november met 6,2 procent ten opzichte een jaar eerder. Deze stijging was iets minder dan de 6,3 procent in oktober. De ingezette capaciteit steeg met 6,8 procent en de bezettingsgraad nam met 0,4 procentpunt af tot 80,0 procent. In twee jaar daalde de bezettingsgraad op jaarbasis slechts drie keer. In elke regio was sprake van groei. In de regio Europa was de groei het sterkst met 8,8 procent en in Azië-Pacific bedroeg de groei 6,3 procent. In Noord-Amerika was de groei 5,1 procent. Door: ABM Financial News.pers@abmfn.be Redactie: +32(0)78 486 481 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
IAG-prijsvechter Level wil basis op Schiphol Gepubliceerd op 10 jan 2019 om 12:28 | Views: 1.198 Air France-KLM 16:12 9,11 -0,28 (-3,02%) IAG Plc 16:12 588,40 -12,20 (-2,03%) LONDEN (AFN/BLOOMBERG) - Luchtvaartmaatschappij Level gaat later dit jaar een basis openen op Schiphol. De prijsvechter, die onderdeel is van het Britse IAG, mikt vanaf de Nederlandse luchthaven naar verluidt op vluchten binnen Europa. Het zou de tweede zogeheten short-haul hub van Level binnen Europa zijn na de luchthaven van Wenen. IAG, dat ook het moederbedrijf is van onder meer British Airways en Iberia, richtte Level in 2017 op. In eerste instantie was dit om de concurrentieslag met prijsvechters op de langere afstanden als Norwegian Air aan te gaan. Details over routes die het gaat vliegen van en naar Schiphol en met welke toestellen het dit gaat doen, kon Level nog niet geven. Daarover wordt volgens het bedrijf nog overleg gevoerd met personeel.
Erwin L schreef op 7 december 2018 08:27 :
Joon mag toch nog blijven:
PARIJS (AFN) - Air France-KLM houdt de recent in het leven geroepen prijsvechter Joon toch in de lucht. Dat schrijft de Franse krant Les Echos, die zich baseert op uitlatingen van topman Ben Smith tijdens een bijeenkomst met vakbonden. Wel zal de budgetdochter de nodige veranderingen ondergaan. Voor de toekomst van Joon liggen verschillende opties op tafel. Een definitieve beslissing zou door de leiding van de luchtvaartonderneming nog niet zijn genomen. Eerder deden berichten de ronde dat Smith, die recent aan het roer kwam te staan bij Air France-KLM, de stekker uit Joon wilde trekken. Dat was tegen het zere been van bonden die bij een dergelijke stap een forse schadevergoeding eisen. Joon werkt met goedkoper cabinepersoneel en bespaart verder op de kosten door een relatief kleine en eenvoudige organisatie. De budgetdochter is onder meer bedoeld om de concurrentieslag op lange vluchten aan te gaan met Golfmaatschappijen als Emirates en Qatar Airways. Bron:
www.iex.nl/Nieuws/ANP-071218-095/AF-K... PARIJS - Air France-KLM houdt de toekomst van budgetmaatschappij Joon tegen het licht. Het luchtvaartconcern overweegt de in 2017 opgerichte prijsvechter in zijn geheel onder te brengen bij Air France. De merken naast elkaar te laten bestaan, verzwakt de kracht van het merk Air France, staat in een verklaring. Volgens de luchtvaartgroep was Joon eigenlijk vanaf het begin af aan ,,moeilijk te begrijpen voor klanten, werknemers, markten en beleggers''. Onlangs deden al berichten de ronde dat de in september aangetreden topman Ben Smith de stekker uit Joon wilde trekken. Joon werd door Smiths voorganger Jean-Marc Janaillac opgetuigd om op minder rendabele trajecten toch vluchten aan te bieden. De budgetdochter was onder meer bedoeld om de concurrentieslag op lange vluchten aan te gaan met Golfmaatschappijen als Emirates en Qatar Airways. De prijsvechter werkt met goedkoper cabinepersoneel en bespaart verder op de kosten door een relatief kleine en eenvoudige organisatie. Joon-vluchten die al zijn verkocht of te koop worden aangeboden, zullen voorlopig nog gewoon door Joon worden uitgevoerd. Wanneer Joon verdwijnt, worden de vluchten, het personeel en de vliegtuigen overgenomen door Air France. Uitvalsbasis voor al deze vluchten is overigens de Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
Lufthansa grootste luchtvervoerder Europa Gepubliceerd op 10 jan 2019 om 17:18 | Views: 351 Air France-KLM 17:35 9,04 -0,35 (-3,75%) LUFTHANSA AG VNA O.N. 09 jan 20,09 0,00 (0,00%) FRANKFURT (AFN/DPA) - Het Duitse Lufthansa was in 2018 opnieuw de grootste luchtvaartvervoerder van Europa. Er stapten meer dan 142 miljoen reizigers aan boord bij de vliegtuigen van Lufthansa en dochterondernemingen als Swiss, Austrian Airlines en Eurowings. Dat komt neer op een groei van het aantal reizigers van 10 procent ten opzichte van 2017. De aanwas is mede te danken aan de overname van delen van het failliete Air Berlin. Het Ierse Ryanair nam in 2018 de tweede plaats in qua passagiersaantallen met 139 miljoen. IAG, het moederbedrijf van onder meer British Airways en Iberia, was goed voor bijna 113 miljoen reizigers. Air France-KLM vervoerde vorig jaar meer dan 101 miljoen passagiers. De verkeersvliegtuigen van het Lufthansa-concern waren vorig jaar voor gemiddeld 81,4 procent gevuld. Dat is een kleine verbetering vergeleken met een jaar eerder.
Virgin Atlantic aast met korting op Flybe Gepubliceerd op 11 jan 2019 om 12:55 | Views: 598 LONDEN (AFN/BLOOMBERG) - Virgin Atlantic heeft samen met andere partijen een bod gedaan van 2,2 miljoen pond (2,4 miljoen euro) op de Britse regionale luchtvaartmaatschappij Flybe. Het bod van de partijen ligt vele malen lager dan de beurswaarde van de geplaagde maatschappij bij het slot op donderdag van 36 miljoen pond. Flybe worstelt al enige tijd met tegenvallende resultaten en zette zichzelf vorig jaar te koop. Het bedrijf kampt onder meer met een aanzienlijke schuldenlast. Eind september bedroeg die 99 miljoen pond. Als onderdeel van een eventuele overeenkomst krijgt Flybe een overbruggingskrediet van 20 miljoen pond. Daarnaast beloofde Virgin, dat optrekt met Stobart Aviation en investeerder Cyrus, 80 miljoen pond te zullen investeren. Het bestuur van Flybe heeft zich al achter het bod geschaard.
'Etihad verdubbelt belang Jet Airways' Gepubliceerd op 14 jan 2019 om 11:19 | Views: 932 Air France-KLM 16:18 9,21 +0,10 (+1,05%) MUMBAI (AFN/BLOOMBERG) - De Arabische luchtvaartmaatschappij Etihad Airways verdubbelt naar verluidt haar belang in het Indiase Jet Airways. Dat meldden bronnen rond de luchtvaartonderneming. Het in financiële problemen verkerende bedrijf is naarstig op zoek naar geld om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Met een belang van 49 procent zou Etihad de grootste aandeelhouder worden. Naresh Goyal, de oprichter en ook president-commissaris bij Jet, geeft daarbij zijn controlerende belang van 51 procent op. Hij houdt daar naar verwachting zo'n 20 procent van over. Voor Etihad was dit een belangrijke voorwaarde om meer geld in Jet te steken. Goyal zou eerder al hebben toegezegd om zijn controlerende belang in de noodlijdende luchtvaartmaatschappij te verkopen. Hij zou dat aan drie potentiële investeerders hebben beloofd. Naast Etihad zou het gaan om het Indiase Tata Group en een consortium van Air France-KLM en Delta Air Lines. Lening Jet heeft begin dit jaar al een aflossing op een lening gemist. Het bedrijf schreef in negen van de elf laatste jaren rode cijfers als gevolg van de enorme prijsdruk op de intens competitieve Indiase luchtvaartmarkt. Het bedrijf zelf ontkent overigens dat er gesprekken zijn gevoerd of beslissingen zijn genomen over de verkoop van belangen. Het aandeel Jet liet een koerssprong van circa 17 procent zien op de beurs in Mumbai.
Hogere winst Delta, maar last van shutdown Gepubliceerd op 15 jan 2019 om 13:52 | Views: 957 Air France-KLM 16:12 8,75 -0,50 (-5,40%) ATLANTA (AFN/BLOOMBERG) - Ondanks gestegen brandstofkosten heeft Delta Air Lines afgelopen jaar de omzet en winst opgevoerd. De partner van Air France-KLM waarschuwde wel dat de shutdown van de Amerikaanse overheid de resultaten in het huidige kwartaal negatief kunnen beïnvloeden. Delta boekte afgelopen jaar een omzet van 44,4 miljard dollar. Dat was een jaar eerder nog 41,1 miljard dollar. Uiteindelijk hield de luchtvaartmaatschappij daaruit een nettowinst van 3,9 miljard over. In 2017 bedroeg de nettowinst 3,2 miljard dollar. De shutdown van de Amerikaanse overheid heeft gevolgen voor de vraag naar vliegreizen in het eerste kwartaal. Dat beperkt weer de mogelijkheid voor Delta om de ticketprijzen te verhogen. Voor heel 2019 verwacht het bedrijf nog wel een winstgroei van meer dan 10 procent. Ook richt het bedrijf op een beperkte kostengroei. Delta denkt bovendien enigszins te kunnen profiteren van de gedaalde kerosineprijzen.
Winstgevendheid luchtvaartmaatschappijen verder onder druk - IATA (ABM FN-Dow Jones) De winstgevendheid van luchtvaartmaatschappijen is in het derde kwartaal van 2018 verder onder druk komen te staan en ook de vrije kasstroom nam in die periode af, omdat de kosten toenamen. Dit stelde brancheorganisatie voor luchtvaartsector IATA vrijdag in een rapport. Uit de meest recente financiële gegevens van 97 luchtvaartmaatschappijen die IATA volgt, bleek dat de EBIT-marges in het derde kwartaal van 2018 zijn afgenomen tot 10,7 procent. Dat was een jaar eerder nog 14,2 procent. Ook was de daling steviger dan in het tweede kwartaal van 2018, aldus IATA. In alle regio's was sprake van een margedaling. Onder Europese luchtvaartmaatschappijen bleef de EBIT-marge het hoogst, met gemiddeld 17,4 procent. Kijkend naar de eerste resultaten voor het vierde kwartaal 2018, verwacht IATA een gemengd resultaat. De ontwikkeling van de vrije kasstroom van de luchtvaartbedrijven die IATA onderzocht, kwam in het derde kwartaal van vorig jaar met -0,9 procent van de omzet negatief uit. Een jaar eerder was nog sprake van een stijging van 1,8 procent. Ook hier was in alle regio's sprake van een verzwakking van de vrije kasstroom. Opwaartse trend passagiers- en vrachtvervoer stagneert Hoewel in november 2018 nog sprake was van een gemiddelde passagiersgroei met 6,2 procent op jaarbasis, merkte IATA wel op dat de opwaartse trend in de afgelopen zes maanden is verzwakt. Dat ging gepaard met tekenen dat de mondiale economie vertraagt. Ook de groei van het vrachtverkeer lijkt te stagneren, aldus de brancheorganisatie. IATA verwacht dat de bezettingsgraad voor het passagiers- en vrachtvervoer in 2019 een verdere neerwaartse trend laat zien. Luchtvaartaandelen in de ban Luchtvaartaandelen daalden in 2018 harder dan de aandelenmarkten, aldus IATA. In de luchtvaartsector verloren aandelen afgelopen jaar gemiddeld 20 procent van hun waarde, terwijl de aandelenmarkt met iets meer dan 11 procent daalde. Dit had vooral te maken met de impact van stijgende kosten op de financiële prestaties van luchtvaartbedrijven. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Ryanair geeft winstwaarschuwing (ABM FN-Dow Jones) Ryanair heeft vrijdag een winstwaarschuwing voor het lopende boekjaar afgegeven. Dit bleek vrijdag uit een persbericht van de Ierse luchtvaartmaatschappij. Ryanair ging aanvankelijk uit van een winst na belastingen van 1,1 miljard euro tot 1,2 miljard euro, nu is dat tussen de 1,0 miljard euro en de 1,1 miljard euro. Ryanair verwachtte vrijdag een terugval in de wintertarieven met zeven procent tegen de eerder veronderstelde afname met twee procent. Wel zag Ryanair een sterkere groei in het aantal passagiers naar 142 miljoen, terwijl het eerder rekening hield met 141 miljoen. Ook was er een lichte verbetering van het kostenniveau in de tweede jaarhelft. In de nieuwe verwachtingen is Lauda niet meegenomen. Daar was sprake van een opstartverlies van 140 miljoen euro. Eerder was dit 150 miljoen euro. Topman Michael O'Leary kon vrijdag verdere neerwaartse aanpassingen niet uitsluiten. Op maandag 4 februari volgt de publicatie van de resultaten over het derde kwartaal. Het aandeel Rynair daalde donderdag op het slot 0,2 procent. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)