Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

TomTom december 2018

5.516 Posts
Pagina: «« 1 ... 212 213 214 215 216 ... 276 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Hoop.... 20 december 2018 20:58
    quote:

    life=live schreef op 20 december 2018 20:22:

    k*lere wat een afstort in de VS, DOW richting de -700(ouch)
    Krachtig neerwaarts vervolg
    donderdag 20 december 2018

    Na de recente en kortstondige opleving medio vorige week tot aan de onderkant van de neerwaartse gap bij 511 is een volgende neerwaartse versteiling gestart. De AEX is op weg naar de onderkant van het dalende trendkanaal bij 481,90.

    De neerwaartse beweging is in de afgelopen weken een volgende fase ingegaan na de doorbraak onder de cruciale steunzone in het langetermijnbeeld bij 501 – 503. Hier ligt onder andere de sinds 2009 stijgende bodemlijn op de logaritmische maandgrafiek. De doorbraak hieronder zorgde recent al voor een volgende verlaging in mijn langetermijnopinie. Voor het eerst in 11 jaar tijd heb ik deze verder verlaagd naar Short nadat ik in augustus deze opinie al had verlaagd naar Neutral. De kortetermijnopinie staat al langere tijd op Short. 2018 is daarbij een overgangsjaar geworden van een bijna 10 jaar durende bullmarkt naar een nieuwe bearmarkt. Voor het komende jaar houd ik een doelzone aan van 400 – 410 waarbij de tussentijdse oplevingen fors kunnen zijn. Als we kijken naar het patroon van het afgelopen half jaar dan zien we een breed dalend trendkanaal dat door zijn steilheid uiteindelijk wel onhoudbaar zal zijn. Inmiddels staat de teller op een viertal raakpunten waarbij de laatste forse oplevingen in november zorgden voor de vorming van een volgende dubbele toppenzone langs deze lijn bij 534,20 – 530. De neerwaartse bewegingen blijken telkens krachtig te zijn waarbij in de afgelopen dagen de jaarbodem al verder werd verlaagd naar 493. Ik gaf in de afgelopen weken al aan dat deze kans groot was richting het einde van het jaar. Ook vandaag zal de AEX met een forse neerwaartse gap onder deze jaarbodem zijn neerwaartse weg voortzetten, de 3e neerwaartse gap sinds de top van 530. Daarbij komt de onderkant van het brede dalende trendkanaal bij 481,90 nu snel in zicht.

    M.a.w dat wordt nog lang stilzitten ;-)
  2. VanillaSky 20 december 2018 20:59
    quote:

    DerksVisie schreef op 20 december 2018 20:57:

    [...]

    Waarom blijft iedereen toch herhalen dat de timing waanzinnig slecht is. De timing is perfect geweest, anders stond de koers nu onder 5. Juist op het moment dat de vlak in de pan schoot kwam het Telematics nieuws als een wonder boven water.

    Ook laat dit zien dat Harrold niet opnieuw een crisis wil meemaken. Dus schuilen bij een groot bedrijf of verkopen.

    Hoe langer het duurt hoe beter de prijs wordt. Als ze nu al met een bericht naar buiten zijn gekomen met het is verkocht dan weet je dat ze niet de hoofdprijs ontvangen. Juist door langdurig en goed met verschillende partijen te onderhandelen krijg je de beste prijs.

    Klopt dan stond het aandeel aan 4-5 euro nu. Maar in dit sentiment en na de opgevoerde concurrentie je toko verkopen gaat niet meer brengen als 12 euro vermoed ik.
    In 2015 zat er ca. 20 in. Dus ik noem dat slechte timing ja.
  3. [verwijderd] 20 december 2018 21:09
    Weet niet of het al voorbij is gekomen in de spaghetti van (meestal) onzin berichten, maar 2 jaar geleden had Goddijn een slip of the tongue tijdens in Q-call in Oktober 16 en liet de naam Nissan liet vallen; het duurde toen heel lang voordat het transcript beschikbaar kwam en was op dat punt aangepast in een andere (dacht Subaru) leverancier.
    www.iex.nl/forum/Topic/1339332/TomTom...
  4. [verwijderd] 20 december 2018 21:12
    quote:

    VanillaSky schreef op 20 december 2018 20:59:

    [...]

    Klopt dan stond het aandeel aan 4-5 euro nu. Maar in dit sentiment en na de opgevoerde concurrentie je toko verkopen gaat niet meer brengen als 12 euro vermoed ik.
    In 2015 zat er ca. 20 in. Dus ik noem dat slechte timing ja.
    Vermoed je ja maar weet jij ook niet..
    Achteraf is alles makkelijk..
  5. [verwijderd] 20 december 2018 21:15
    quote:

    VanillaSky schreef op 20 december 2018 20:45:

    De timing van Harold blijft verbazingwekkend slecht. Nu verkoop TTT en vermoedelijk daarna Maps+ terwijl de beurs inmiddels echt aan het crashen is. Van een correctie kunnen we niet meer spreken veel fondsen -25-30% (vooral Tech) en de bodem is voorlopig niet in zicht, zal verwacht ik wel door corrigeren tot -50% (op defensieve fondsen na). Je kan het plaatje al invullen Sale TTT terwijl het aandeel ergens tussen de 6,50-7,50 staat en dan houd TT zich door de fantasie nog ijzersterk. Als dat in dit sentiment gebeurt dan mag je blij zijn als er +10% einde dag op de borden staat dus een kleine 8 euro. Daarna is het tot de volgende stap business as usual en glijd het aandeel met de beurs mee. Maar met 6 euro cash in de zaak en op verdienmodel + fantasie zeg nog een rijkelijke 20x de winst = 2 euro blijft dat rond de 8 een redelijke waardering. Slechtste scenario is dan superdividend ad 4 euro, koers 4 euro + 50% premie = exit aan de beurs op 6 euro. Totaal 10 euro.

    Beste scenario zal zijn aan 8 euro overname ad ca. 12,00 euro.

    Die 20 euro die er in 2015 in zat zal Harold ook wel regelmatig door zijn hoofd spelen. Toen hij de beste man van TT international arrogant vertelde dat TomTom dacht meer waarde te kunnen creëren als het opknip scenario van 18 euro. Een dure les.

    Ik hoor hier regelmatig EBITDA TomTom volgend jaar 200mio+ en dat het dus veel te laag staat, kijk even naar een fonds als AMG staat op 3.5x de EBITDA van 2019 en die groeicijfers gaat TT NOOIT halen. Wij veranderen de markt niet, het is helaas voorlopig de realiteit.
    Ik herhaal het even voor je Voordat je zelf weer in herhaling valt.
    De timing van Harold blijft verbazingwekkend slecht. Nu verkoop TTT en vermoedelijk daarna Maps+ terwijl de beurs inmiddels echt aan het crashen is. Van een correctie kunnen we niet meer spreken veel fondsen -25-30% (vooral Tech) en de bodem is voorlopig niet in zicht, zal verwacht ik wel door corrigeren tot -50% (op defensieve fondsen na). Je kan het plaatje al invullen Sale TTT terwijl het aandeel ergens tussen de 6,50-7,50 staat en dan houd TT zich door de fantasie nog ijzersterk. Als dat in dit sentiment gebeurt dan mag je blij zijn als er +10% einde dag op de borden staat dus een kleine 8 euro. Daarna is het tot de volgende stap business as usual en glijd het aandeel met de beurs mee. Maar met 6 euro cash in de zaak en op verdienmodel + fantasie zeg nog een rijkelijke 20x de winst = 2 euro blijft dat rond de 8 een redelijke waardering. Slechtste scenario is dan superdividend ad 4 euro, koers 4 euro + 50% premie = exit aan de beurs op 6 euro. Totaal 10 euro.

    Beste scenario zal zijn aan 8 euro overname ad ca. 12,00 euro.

    Die 20 euro die er in 2015 in zat zal Harold ook wel regelmatig door zijn hoofd spelen. Toen hij de beste man van TT international arrogant vertelde dat TomTom dacht meer waarde te kunnen creëren als het opknip scenario van 18 euro. Een dure les.

    Ik hoor hier regelmatig EBITDA TomTom volgend jaar 200mio+ en dat het dus veel te laag staat, kijk even naar een fonds als AMG staat op 3.5x de EBITDA van 2019 en die groeicijfers gaat TT NOOIT halen. Wij veranderen de markt niet, het is helaas voorlopig de realiteit.
  6. [verwijderd] 20 december 2018 21:26
    quote:

    GLMF schreef op 20 december 2018 21:09:

    Weet niet of het al voorbij is gekomen in de spaghetti van (meestal) onzin berichten, maar 2 jaar geleden had Goddijn een slip of the tongue tijdens in Q-call in Oktober 16 en liet de naam Nissan liet vallen; het duurde toen heel lang voordat het transcript beschikbaar kwam en was op dat punt aangepast in een andere (dacht Subaru) leverancier.
    www.iex.nl/forum/Topic/1339332/TomTom...

    Klopt dus precies: in 2015 (last year) de deal met Nissan gesloten

    corporate.tomtom.com/static-files/c4a...

    "I think we will see more of that. We've seen last year [correction: Subaru] coming our way, which was a new one. I think that that will continue;
    the trend will continue, in 2017 and beyond."
  7. [verwijderd] 20 december 2018 21:27
    quote:

    GLMF schreef op 20 december 2018 21:26:

    [...]
    Klopt dus precies: in 2015 (last year) de deal met Nissan gesloten

    corporate.tomtom.com/static-files/c4a...

    "I think we will see more of that. We've seen last year [correction: Subaru] coming our way, which was a new one. I think that that will continue;
    the trend will continue, in 2017 and beyond."
    Dan komt tesla ook over 2 jaar pas. We werken met tesla, Apple enz.
  8. Stephan010 20 december 2018 21:28
    quote:

    Hoop.... schreef op 20 december 2018 20:58:

    [...]

    Krachtig neerwaarts vervolg
    donderdag 20 december 2018

    Na de recente en kortstondige opleving medio vorige week tot aan de onderkant van de neerwaartse gap bij 511 is een volgende neerwaartse versteiling gestart. De AEX is op weg naar de onderkant van het dalende trendkanaal bij 481,90.

    De neerwaartse beweging is in de afgelopen weken een volgende fase ingegaan na de doorbraak onder de cruciale steunzone in het langetermijnbeeld bij 501 – 503. Hier ligt onder andere de sinds 2009 stijgende bodemlijn op de logaritmische maandgrafiek. De doorbraak hieronder zorgde recent al voor een volgende verlaging in mijn langetermijnopinie. Voor het eerst in 11 jaar tijd heb ik deze verder verlaagd naar Short nadat ik in augustus deze opinie al had verlaagd naar Neutral. De kortetermijnopinie staat al langere tijd op Short. 2018 is daarbij een overgangsjaar geworden van een bijna 10 jaar durende bullmarkt naar een nieuwe bearmarkt. Voor het komende jaar houd ik een doelzone aan van 400 – 410 waarbij de tussentijdse oplevingen fors kunnen zijn. Als we kijken naar het patroon van het afgelopen half jaar dan zien we een breed dalend trendkanaal dat door zijn steilheid uiteindelijk wel onhoudbaar zal zijn. Inmiddels staat de teller op een viertal raakpunten waarbij de laatste forse oplevingen in november zorgden voor de vorming van een volgende dubbele toppenzone langs deze lijn bij 534,20 – 530. De neerwaartse bewegingen blijken telkens krachtig te zijn waarbij in de afgelopen dagen de jaarbodem al verder werd verlaagd naar 493. Ik gaf in de afgelopen weken al aan dat deze kans groot was richting het einde van het jaar. Ook vandaag zal de AEX met een forse neerwaartse gap onder deze jaarbodem zijn neerwaartse weg voortzetten, de 3e neerwaartse gap sinds de top van 530. Daarbij komt de onderkant van het brede dalende trendkanaal bij 481,90 nu snel in zicht.

    Van Ad Nooten ?

    M.a.w dat wordt nog lang stilzitten ;-)

  9. [verwijderd] 20 december 2018 21:36
    Fijn voor HG dat de consesnsu over wat we nu nog als maximale opbrengst kunnen krijgen ca. € 10 tot € 12 is. Een geaccepteerde dirty exit vanwege de aanhoudende druk op het aandeel en geholpen door de actuele gezochte malaise.

    Misschien kan het dan snel HG? Kansen te over om met andere aandelen weer een prettig(er) rendement te maken. ING was al een koopje onder € 10 begin deze week en nu?
  10. DerksVisie 20 december 2018 21:36
    quote:

    GLMF schreef op 20 december 2018 21:09:

    Weet niet of het al voorbij is gekomen in de spaghetti van (meestal) onzin berichten, maar 2 jaar geleden had Goddijn een slip of the tongue tijdens in Q-call in Oktober 16 en liet de naam Nissan liet vallen; het duurde toen heel lang voordat het transcript beschikbaar kwam en was op dat punt aangepast in een andere (dacht Subaru) leverancier.
    www.iex.nl/forum/Topic/1339332/TomTom...

    Tja de oplettende kijker heeft het ook al geconfirmeerd zien worden. Maar helaas is een aandeelhouder die oplet zeldzaam. Namelijk op de dag van het tumult dat de Renault-Nissan alliance een deal met Google had gesloten. Kwam het persbericht naar buiten dat TomTom nog steeds een zeer goede samenwerking heeft met de Renault-Nissan alliance.

    Ik neem het bestuur wel kwalijk dat we zo'n belangrijk nieuws op de meest slechte dag beursdag van TomTom krijgen te horen.

  11. forum rang 5 Drs P. 20 december 2018 21:37
    As fear rises on Wall Street, strategists warn the worst is yet to come
    CNBC
    Patti Domm
    CNBCDecember 20, 2018
    Stocks plunged on fears of a recession, and the Nasdaq tumbled into bear market territory, a 20 percent decline from its highs. The Cboe Volatility Index jumped above 30, its highest since the major market sell-off in February of this year. Strategists blame recession worries brought on by a tone-deaf Fed and continuing fears that trade wars and slowing global growth could sink the U.S. economy and chisel away at corporate profits.

  12. Energy 20 december 2018 21:54
    De nissan deal draagt in h2 2018 bij aan de wpa. Vandaar ook de outlook verhoging.

    In 2019 worden meerdere modellen uitgerust bij nissan met tt. Je kan dus voor de wpa makkelijk 0,20 euro bij optellen in 2019 voor automotive ten opzichte van 2018!

    KOM MAAR OP MET DE OUTLOOK VOOR 2019!

    Tt kan bij de fabrikanten makkelijk binnenkomen met traffic. Het is met afstand het beste product. Traffic is een extra laagje op de basiskaart en werkt ook prima op Here maps.

    Fabrikanten stappen vaak pas over naar een andere mapleverancier als ze ook kiezen voor een nieuw infotainment systeem.

    Ik verwacht dat hyundai /kia de volgende 100 miljoen klant wordt na Nissan.
  13. [verwijderd] 20 december 2018 22:02
    quote:

    Stephan010 schreef op 20 december 2018 21:59:

    Wat een zooitje aan de overkant van de oceaan. Shutdown mogelijk op komst en TT2 kan morgen weer omlaag.
    Weet je nooit. Op een gegeven moment komen de kopers vanzelf. De draai komt als men het genoeg vind. En misschien nog nieuws! :))
5.516 Posts
Pagina: «« 1 ... 212 213 214 215 216 ... 276 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links