Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

  • 3,788 19 apr 2024 17:35
  • -0,042 (-1,10%) Dagrange 3,758 - 3,814
  • 577.058 Gem. (3M) 1,4M

BAM november 2018 Strong Buy

4.021 Posts
Pagina: «« 1 ... 195 196 197 198 199 ... 202 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 manuss 29 november 2018 17:31
    quote:

    boldie schreef op 29 november 2018 17:26:

    [...]dat geloof ik wel maar bam krijgt overal complimenten op. nou van mij mogen ze even wat minder gewaardeerd worden voor hun technische hoogstandjes maar meer waardering op de beurs;)
    Je hebt groot gelijk. Maar ja,.... BAM heeft de afgelopen tijd veel narigheid voor zijn kiezen gehad en nu eindelijk met iets moois gewaardeerd. (echter zoals altijd blijft de koers vast zitten in de koffie-prut!!)
  2. forum rang 6 OnoMatopee 29 november 2018 17:52
    Rijk gaat bij zeesluis gebruikte contractvorm nog eens breder evalueren

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat samen met de bouwsector de contractvorm die gebruikt wordt bij grote complexe infrastructuurprojecten breed evalueren. Reden voor het onderzoek zijn de ervaringen met een aantal projecten die financieel flink ontspoorden. Het meest recent is dit gebeurd bij de nieuwe zeesluis in IJmuiden. Bouwers BAM en VolkerWessels leggen ruim €200 mln op dit project toe en het Rijk heeft €64 mln aan tegenvallers, zo werd maandag bekendgemaakt.
    De zeesluis in IJmuiden is reden om contracten bij grote projecten waarbij bouwer verantwoordelijk is voor ontwerp, bouw, financiering en onderhoud, nog eens tegen het licht te houden.
    De zeesluis in IJmuiden is reden om contracten bij grote projecten waarbij bouwer verantwoordelijk is voor ontwerp, bouw, financiering en onderhoud, nog eens tegen het licht te houden.Foto: Olaf Kraak/Hollandse Hoogte

    'De ervaringen bij grotere complexe projecten hebben bij ons geleid tot initiatief om het gesprek aan te gaan met de bouwers', aldus minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat donderdag tijdens een commissievergadering in de Tweede Kamer. Bij veel grote contracten is de laatste jaren gekozen voor een vorm waarbij de bouwer het ontwerp, de bouw, de financiering en het langjarig onderhoud doet, de zogenoemde DBFM-contracten.
    Bouwers lopen weg

    Rijkswaterstaat is geconfronteerd met bouwers die het niet meer zien zitten in de contractvorm. VolkerWessels besloot niet mee te doen aan de aanbesteding voor de verlenging van de A15 bij Nijmegen. Bij de kwartaalcijfers zei de marktleider in Nederlandse infra DBFM voortaan over te slaan. Het kiest voor andere, minder grote infra-opdrachten. De verhouding tussen prijs en risico is daar beter en er zijn genoeg van dergelijke projecten. Enkele weken geleden stapten ook BAM, Heijmans en TBI Holdings uit de race voor de A15, waar nog maar twee partijen voor meedingen.

    De zeesluis in IJmuiden was zeker niet het enige project met problemen. Andere voorbeelden van projecten die bouwers met verliezen van tientallen miljoenen tot honderden miljoenen opzadelden, zijn de A2-tunnel in Maastricht en de verbreding van de A15 bij Rotterdam. Die laatste werd een vechtcontract, waarbij opdrachtgever en opdrachtnemers lijnrecht tegenover elkaar kwamen te staan. Begin 2016 kwam het tot een schikking.
    Aanleiding voor bredere evaluatie

    Volgens Van Nieuwenhuizen evalueert Rijkswaterstaat grote projecten altijd. Wat daaruit is geleerd wordt direct doorgevoerd in contracten en gedeeld met de sector, stelt de minister. Tegelijk is er nu ook aanleiding voor een bredere evaluatie. 'In de loop van 2019 zal u daar meer over horen.' Het moment lijkt goed getimed. Er lopen nog maar twee grote DBFM-aanbestedingen: de genoemde A15 en de verbreding van de A9 bij Amstelveen. Daarna zit er niets in de pijplijn.

    Overigens draaien zeker niet alle DBFM-contracten uit op een fiasco. De verbreding van de A1 van Diemen naar Muiden was winstgevend voor bouwers VolkerWessels, Boskalis en Hochtief. Deze maand werd de door Heijmans/Fluor en 3i Infrastructure aangepakte A27/A1 eerder geopend dan gepland, en hetzelfde wordt verwacht voor de verbreding van de A6 bij Almere door Dura Vermeer/Besix en Rebel.
  3. aandeeltje! 29 november 2018 17:53
    quote:

    OnoMatopee schreef op 29 november 2018 16:51:

    [...]het is de grootste uitdaging van de eeuw. Als de hemel valt hebben we allemaal een blauwe kop. Velen gaan uit van nog meer missers, maar hebben van het project geen kaas gegeten. Gevalletje beste stuurlui. In principe zou men de bouwers juist moeten loven voor de voortgang tot nu toe van de megaklus. Dat is helaas on-nederlands. Alleen maar zeuren, daar zijn de watchers goed in.
    En over een paar jaar is het ineens Hollands Glorie waarmee gepronkt gaat worden.
    Ik hoef nu er geen kaas van gegeten te hebben om nieuwe missers te voorspellen. Gelukkig is dat ook niet nodig, want dan zou ik op de hoogte moeten zijn van alle projecten. Je mag blij zijn als BAM dat zelf is.

    Heeft ook verder niets met zeuren te maken. En loven? waarom loven over voortgang als die mijlen achterloopt op het oorspronkelijke idee?

    Mij zul je niet betrappen op pronken met Hollands Glorie. Is zowiezo onzin.
  4. aandeeltje! 29 november 2018 18:01
    quote:

    OnoMatopee schreef op 29 november 2018 17:52:

    Rijk gaat bij zeesluis gebruikte contractvorm nog eens breder evalueren

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat samen met de bouwsector de contractvorm die gebruikt wordt bij grote complexe infrastructuurprojecten breed evalueren. Reden voor het onderzoek zijn de ervaringen met een aantal projecten die financieel flink ontspoorden. Het meest recent is dit gebeurd bij de nieuwe zeesluis in IJmuiden. Bouwers BAM en VolkerWessels leggen ruim €200 mln op dit project toe en het Rijk heeft €64 mln aan tegenvallers, zo werd maandag bekendgemaakt.
    De zeesluis in IJmuiden is reden om contracten bij grote projecten waarbij bouwer verantwoordelijk is voor ontwerp, bouw, financiering en onderhoud, nog eens tegen het licht te houden.
    De zeesluis in IJmuiden is reden om contracten bij grote projecten waarbij bouwer verantwoordelijk is voor ontwerp, bouw, financiering en onderhoud, nog eens tegen het licht te houden.Foto: Olaf Kraak/Hollandse Hoogte

    'De ervaringen bij grotere complexe projecten hebben bij ons geleid tot initiatief om het gesprek aan te gaan met de bouwers', aldus minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat donderdag tijdens een commissievergadering in de Tweede Kamer. Bij veel grote contracten is de laatste jaren gekozen voor een vorm waarbij de bouwer het ontwerp, de bouw, de financiering en het langjarig onderhoud doet, de zogenoemde DBFM-contracten.
    Bouwers lopen weg

    Rijkswaterstaat is geconfronteerd met bouwers die het niet meer zien zitten in de contractvorm. VolkerWessels besloot niet mee te doen aan de aanbesteding voor de verlenging van de A15 bij Nijmegen. Bij de kwartaalcijfers zei de marktleider in Nederlandse infra DBFM voortaan over te slaan. Het kiest voor andere, minder grote infra-opdrachten. De verhouding tussen prijs en risico is daar beter en er zijn genoeg van dergelijke projecten. Enkele weken geleden stapten ook BAM, Heijmans en TBI Holdings uit de race voor de A15, waar nog maar twee partijen voor meedingen.

    De zeesluis in IJmuiden was zeker niet het enige project met problemen. Andere voorbeelden van projecten die bouwers met verliezen van tientallen miljoenen tot honderden miljoenen opzadelden, zijn de A2-tunnel in Maastricht en de verbreding van de A15 bij Rotterdam. Die laatste werd een vechtcontract, waarbij opdrachtgever en opdrachtnemers lijnrecht tegenover elkaar kwamen te staan. Begin 2016 kwam het tot een schikking.
    Aanleiding voor bredere evaluatie

    Volgens Van Nieuwenhuizen evalueert Rijkswaterstaat grote projecten altijd. Wat daaruit is geleerd wordt direct doorgevoerd in contracten en gedeeld met de sector, stelt de minister. Tegelijk is er nu ook aanleiding voor een bredere evaluatie. 'In de loop van 2019 zal u daar meer over horen.' Het moment lijkt goed getimed. Er lopen nog maar twee grote DBFM-aanbestedingen: de genoemde A15 en de verbreding van de A9 bij Amstelveen. Daarna zit er niets in de pijplijn.

    Overigens draaien zeker niet alle DBFM-contracten uit op een fiasco. De verbreding van de A1 van Diemen naar Muiden was winstgevend voor bouwers VolkerWessels, Boskalis en Hochtief. Deze maand werd de door Heijmans/Fluor en 3i Infrastructure aangepakte A27/A1 eerder geopend dan gepland, en hetzelfde wordt verwacht voor de verbreding van de A6 bij Almere door Dura Vermeer/Besix en Rebel.
    Naast bouw komt er ook nog een fase van onderhoud. Dat gaat dus ook nog diverse malen verkeerd. Bij het ontwerp zullen ook wel steken zijn gevallen en financiering haha....dat loopt ook niet zo lekker. Succes met de DBFM, is nu alweer mislukt...wie legt nu zijn eieren in een mandje. Andersom kan een BAM eindeloos vast zitten in zo'n contract. Die zeesluis gaat het verlies voor nooit meer goed maken voor BAM. leuk om daar gedurende de hele onderhoudsfase mee geconfronteerd te worden en je resources ter beschikking te houden etc....
  5. forum rang 6 OnoMatopee 29 november 2018 18:07
    voorspellen zonder kennis noemt men ook wel gel.l in de ruimte en dan komt dat zeuren vanzelf. En voor het tot nu toe geleverde werk mag de pet best af. Je mag hem ophouden.
    De waterwerken zijn Hollands Glorie inclusief de sluis en Afsluitdijk. Dat mag je ontkennen, daar denkt de rest van de wereld anders over.
  6. forum rang 6 OnoMatopee 29 november 2018 18:08
    quote:

    aandeeltje! schreef op 29 november 2018 18:01:

    [...]

    Naast bouw komt er ook nog een fase van onderhoud. Dat gaat dus ook nog diverse malen verkeerd. Bij het ontwerp zullen ook wel steken zijn gevallen en financiering haha....dat loopt ook niet zo lekker. Succes met de DBFM, is nu alweer mislukt...wie legt nu zijn eieren in een mandje. Andersom kan een BAM eindeloos vast zitten in zo'n contract. Die zeesluis gaat het verlies voor nooit meer goed maken voor BAM. leuk om daar gedurende de hele onderhoudsfase mee geconfronteerd te worden en je resources ter beschikking te houden etc....
    simpel, wegwezen dan.
  7. forum rang 4 Machiavelli 29 november 2018 18:43
    quote:

    aandeeltje! schreef op 29 november 2018 17:53:

    [...]

    Ik hoef nu er geen kaas van gegeten te hebben om nieuwe missers te voorspellen. Gelukkig is dat ook niet nodig, want dan zou ik op de hoogte moeten zijn van alle projecten. Je mag blij zijn als BAM dat zelf is.

    Heeft ook verder niets met zeuren te maken. En loven? waarom loven over voortgang als die mijlen achterloopt op het oorspronkelijke idee?

    Mij zul je niet betrappen op pronken met Hollands Glorie. Is zowiezo onzin.
    *sowieso..... En dan heb ik het maar niet over de rest..
  8. forum rang 4 Marinus-86 29 november 2018 21:05
    quote:

    OnoMatopee schreef op 29 november 2018 18:07:

    voorspellen zonder kennis noemt men ook wel gel.l in de ruimte en dan komt dat zeuren vanzelf. En voor het tot nu toe geleverde werk mag de pet best af. Je mag hem ophouden.
    De waterwerken zijn Hollands Glorie inclusief de sluis en Afsluitdijk. Dat mag je ontkennen, daar denkt de rest van de wereld anders over.
    7
    Duimpje
  9. sappas 29 november 2018 21:23
    Gezamenlijk asfaltbedrijf BAM en Heijmans.
    Geplaatst op 28-11-2018

    (ABM FN-Dow Jones) Een samenvoeging van de asfaltcentrales van BAM en Heijmans kan de operationele marge van de twee bouwbedrijven versterken en is dus positief. Dat stelde ING woensdag in een analistenrapport.
    Het is volgens ING lastig in te schatten wat de impact zal zijn op de winstgevendheid van de geplande joint venture. De twee bedrijven hebben samen circa tien asfaltfabrieken in Nederland.
    Heijmans en BAM kunnen volgens de analist elk profiteren door hun kennis en risico te delen. De mededingingsautoriteiten moeten de geplande joint venture nog wel goedkeuren.
    Volgens analist Tijs Hollestelle loopt er al jaren een discussie dat het draaien van een asfaltfabriek niet goed zou passen bij de kernactiviteit van bouwbedrijven, die projectrisico's moeten beheren. Maar het inzicht in de prijzen dat een eigen asfaltfabriek oplevert, biedt een belangrijk concurrentievoordeel, dat ook marktleider KVW bewust toepast.
    ING heeft een Houden advies met een koersdoel van 4,20 euro voor BAM en een koopadvies met een koersdoel van 14,45 euro voor Heijmans.
    Het aandeel BAM daalde woensdag 0,2 procent tot 2,81 euro. Heijmans won 0,4 procent tot 8,84 euro.
    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Groetjes,

    Sappas
  10. forum rang 8 HenkdeV 30 november 2018 08:14
    Lang wachten op energie-aansluiting in nieuwbouwwoning

    Kopers in de kou

    DEN HAAG - Kopers die hun gloednieuwe nieuwbouwwoning willen betrekken, lopen grote kans in de kou en het donker te komen zitten.

    Bijna de helft van de aanvragen voor aansluiting op elektriciteit en gas wordt namelijk niet binnen 18 weken geregeld, zo bevestigen gezaghebbende bronnen naar aanleiding van recent onderzoek.

    Huizenkopers kunnen daardoor pas later verhuizen, moeten soms tijdelijk woonruimte zoeken, of zitten letterlijk in kou en duisternis.

    Netwerkbedrijven erkennen de problemen en wijzen vooral naar een tekort aan installateurs.

    Ook zouden bouwbedrijven, die momenteel als een razende aan het bouwen zijn, vaak te laat of juist veel te vroeg aanvragen indienen voor aansluitingen bij de netwerkbedrijven.

    Toezichthouder ACM luidt de noodklok. De toezichthouder ziet af van boetes, maar eist wel dat netwerkbedrijven creatief te werk gaan om het personeelsbestand aan te vullen.
  11. forum rang 4 Marinus-86 30 november 2018 08:23
    quote:

    HenkdeV schreef op 30 november 2018 08:14:

    Lang wachten op energie-aansluiting in nieuwbouwwoning

    Kopers in de kou

    DEN HAAG - Kopers die hun gloednieuwe nieuwbouwwoning willen betrekken, lopen grote kans in de kou en het donker te komen zitten.

    Bijna de helft van de aanvragen voor aansluiting op elektriciteit en gas wordt namelijk niet binnen 18 weken geregeld, zo bevestigen gezaghebbende bronnen naar aanleiding van recent onderzoek.

    Huizenkopers kunnen daardoor pas later verhuizen, moeten soms tijdelijk woonruimte zoeken, of zitten letterlijk in kou en duisternis.

    Netwerkbedrijven erkennen de problemen en wijzen vooral naar een tekort aan installateurs.

    Ook zouden bouwbedrijven, die momenteel als een razende aan het bouwen zijn, vaak te laat of juist veel te vroeg aanvragen indienen voor aansluitingen bij de netwerkbedrijven.

    Toezichthouder ACM luidt de noodklok. De toezichthouder ziet af van boetes, maar eist wel dat netwerkbedrijven creatief te werk gaan om het personeelsbestand aan te vullen.

4.021 Posts
Pagina: «« 1 ... 195 196 197 198 199 ... 202 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

BAM: sterk slotkwartaal opsteker voor nieuwe strategie

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links