Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,275 16 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 7,080 - 7,275
  • 227.592 Gem. (3M) 272,7K

TomTom nov '18 BUY (of bye?)

8.136 Posts
Pagina: «« 1 ... 384 385 386 387 388 ... 407 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 november 2018 16:24
    quote:

    Willem77 schreef op 29 november 2018 16:08:

    TomTom totaal

    [..] Google [..] Google [..] Google [..]

    Reageren: Bartjens@fd.nl
    Hieraan herken je de slaafjes van het shorters kamp. En alsof Google per definitie 100% van elke markt pakt die ze betreden. Alle marketing ten spijt is Google nog altijd een one-trick pony, het enige onderdeel waar ze echt winst mee maken is online advertenties. Verder zijn ze nergens succesvol mee. Leesvoer: www.businessinsider.nl/google-plus-re...
  2. forum rang 7 sniklaas 29 november 2018 16:26
    quote:

    Gira Freeze schreef op 29 november 2018 16:17:

    Als je met 2000 stukjes, 3 cent lager gaat, dan weet ik het wel. Pffff.
    de posities zijn inmiddels wel ingenomen en beleggers wachten rustig af in de coulissen van dit theater wat @TT ons gaat brengen.

    Een beetje als de sinterklaas periode maar dan zonder een vaste einddatum en hopelijk zonder zwartepieten!

    Het koersgedrag van de afgelopen tijd is van generlei waarde, het vertrouwen in het aandeel is verdwenen met al gevolg geen volume en alle ruimte voor 'spelers' die de koers naar believen kunnen laten bewegen.

    Zit je LONG rustig blijven zitten op wat komen gaat en ben je een handelaar, ga gerust je gang..
  3. [verwijderd] 29 november 2018 16:29
    quote:

    Willem77 schreef op 29 november 2018 16:08:

    TomTom totaal

    Tussen de €1 mrd en €1,5 mrd. Dat moet de divisie Telematics van TomTom opleveren. Het onderdeel dat software maakt waarmee bedrijven hun autovloot efficiënter kunnen gebruiken staat te koop, en het FD meldde dat Michelin interesse zou hebben. Verschillende bronnen kwamen met de bandbreedte van de prijs.

    Telematics behaalde vorig jaar een omzet van €162 mln en een ebitda van €59 mln. De ebitda, het brutobedrijfsresultaat, wordt vaak gezien als een belangrijke graadmeter voor de winstgevendheid. Analisten, bankiers en andere rekenmeesters plakken daar een vermenigvuldigingsfactor op, om zo de waarde te bepalen.

    Concreet: stel dat telematics daadwerkelijk wordt verkocht voor €1,5 mrd, dan is dat 25 keer de ebitda. En als het onderdeel voor €1 mrd wordt verkocht, is dat een zogeheten multiple van 15. Dat is hoe dan ook veel. Maar dat betekent ook dat Telematics bloeit.

    Het is ook de groeibriljant van de drie onderdelen waaruit TomTom bestaat. De divisie Consumer is de grootste, gemeten naar omzet. Maar wie koopt er nu nog de navigatiekastjes waarmee het bedrijf aanvankelijk bekend werd? De omzet van Consumer kwam afgelopen jaar uit op €412 mln, maar de divisie was verlieslatend. In bankiersjargon: een negatieve ebitda.

    De derde divisie is Automotive & Enterprise. Die levert kaarten en navigatiediensten aan autofabrikanten. Dat is een lastige markt: de koers van TomTom kreeg klappen toen dit najaar enkele grote fabrikanten kozen voor kaarten van Google. Vorig jaar kwam de omzet van Automotive uit op €328 mln. De ebitda was €100 mln.

    De koers van TomTom is dit jaar niet opgeschoten. Het bedrijf is €1,9 mrd waard (aandelen maal de koers). En de aandelenkoers, zo wil althans de theorie, is een samenballing van alle beschikbare informatie.

    Stel dat er €1,25 mrd voor Telematics wordt betaald, het midden van de bandbreedte. Wat is het restant dan nog waard?

    Als de groeibriljant daadwerkelijk wordt losgesneden van de rest, blijft er een bedrijf over met een beurswaarde van ruim €650 mln. Gecorrigeerd voor de nettokaspositie van €180 mln resteert een ondernemingswaarde van €470 mln.
    Dat staat gelijk aan 5,3 keer de ebitda (€89 mln) van de divisie Automotive, het bedrijfsonderdeel dat moet opboksen tegen Google, en die van Consumer. Dat is beduidend minder dan Telematics, maar nog steeds een redelijke multiple.

    Aangezien navigatiekastjes een uitdovend bedrijfsonderdeel is, lijkt een ommekeer onwaarschijnlijk. TomTom zal het ook lastig gaan winnen van grote techbedrijven als Google. Conclusie: aandeelhouders moeten hopen op de hoofdprijs voor Telematics. Want van de overige twee bedrijfsonderdelen zal het niet komen, zo'n vette premie.

    Reageren: Bartjens@fd.nl

    FD 29-11-2018 16:00
    Als je de kosten in de OPEX van jaarlijks ca 200 miljoen niet meeneemt voor de nieuwe real-time maps, dan krijg je een vertekend beeld. Wat is 289 miljoen x 5,3?

    En wat als die 5,3 niet opgaat voor een nieuwe multi-miljardenmarkt van HD-maps en die 5,3 opeens 25 is? Of 40 voor een strategische koper? (oa ivm deal met Baidu voor China en huidige wereldwijde dekking)?

    Tsja, je kunt inderdaad geen nieuwe miljardenmarkt HD-maps zien.

    En ook de +70 miljoen ebitda van Consumer 2018 over het hoofd zien.

    Wat is het doel van je artikel?
  4. Watermannetje2012 29 november 2018 16:29
    quote:

    tatje schreef op 29 november 2018 16:22:

    Je zou bijna zeggen, die Bartjens, is die soms dom !!

    ""Het is ook de groeibriljant van de drie onderdelen waaruit TomTom bestaat. De divisie Consumer is de grootste, gemeten naar omzet. Maar wie koopt er nu nog de navigatiekastjes waarmee het bedrijf aanvankelijk bekend werd? De omzet van Consumer kwam afgelopen jaar uit op €412 mln, maar de divisie was verlieslatend. In bankiersjargon: een negatieve ebitda.""

    Sports is weggesneden beste Bartjens en nu is de ebitda bij consumer in 2018 een 70 miljoen PLUS :-)

    Consumer zonder sports nog een daling in Q3 2018 van min 7%.

    Tja.

    Volgens mij, klopt de som van de delen niet, moet het nog beter uitleggen :-)

    Ach volgens Bartjens... deze man kan niet rekenen met zijn rechttoe-rechtaan-redeneringen in tegenstelling tot de echte onderwijzer Bartjens.

    onzetaal.nl/taaladvies/volgens-bartjens/
  5. [verwijderd] 29 november 2018 16:30
    de deskundigen hadden t hier vanochtend over 8,75-9,00.
    je mag blij zijn als na de dagelijkse trap na in de veiling de koers nog met een 8 begint.
    Maar de roze brillen blijven op, en wie een afwijkende mening heeft zoals nu het FD snapt t niet en is een basher.
    Koers moet minimaal 20-30-40-50 euro waard zijn.
  6. Watermannetje2012 29 november 2018 16:31
    quote:

    life=live schreef op 29 november 2018 16:30:

    de deskundigen hadden t hier vanochtend over 8,75-9,00.
    je mag blij zijn als na de dagelijkse trap na in de veiling de koers nog met een 8 begint.
    Maar de roze brillen blijven op, en wie een afwijkende mening heeft zoals nu het FD snapt t niet en is een basher.
    Koers moet minimaal 20-30-40-50 euro waard zijn.
    Nou, kopen dan zou ik zo zeggen. Je lift je live maar een keer.
  7. [verwijderd] 29 november 2018 16:51
    Bartjens geeft aan dat na de verkoop van Telematics "het restant" (ergo: hier wordt bedoeld de kern van het bedrijf) een ondernemingswaarde van €470 mln. overblijft. Dat is geen ene pepernoot, en die onderwaardering gaat er hoe dan ook uit. De auteur (Bartjens is een pseudoniem) vindt dat echter redelijk, want het "staat gelijk aan 5,3 keer de ebitda (€89 mln) van de divisie Automotive".

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

    470 mio is 3 keer het ebitda van het "resterende bedrijf"
    (incl. Consumer, maar nog zonder licentie van evt. overnemer)

    470 mio is minder dan 1x de omzet van het resterende bedrijf

    470 mio is 1,2 maal het Automotive orderboek van 2018.

    470 mio is 10% van het door TT in mapping geïnvesteerde vermogen

    470 mio is wat startup DeepMap nu waard is; een klein teampje

    470 mio is 15% van de waarde van HERE

    470 mio is gewoon een grap
8.136 Posts
Pagina: «« 1 ... 384 385 386 387 388 ... 407 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links