Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • -0,155 (-2,71%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 321,3K

TomTom nov '18 BUY (of bye?)

8.136 Posts
Pagina: «« 1 ... 383 384 385 386 387 ... 407 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 november 2018 15:57
    quote:

    DeepSpaceHorizon schreef op 29 november 2018 15:56:

    Zullen wel vaker spikes komen zoals gisteren. Ik las dat er 4 partijen door zijn naar de volgende ronde, dus de opbrengst zal niet tegenvallen. Het is tenslotte maar één keer te koop.
    Daarom is de koers niet te begrijpen.
  2. [verwijderd] 29 november 2018 15:58
    quote:

    DerksVisie schreef op 29 november 2018 14:51:

    [...]

    Maak er gebruik van zou ik zeggen. De koers kruipt omhoog maar hij gaat uiteindelijk wel omhoog en daar gaat het om. Ja er wordt tussentijds zeker geknoeid met het aandeel maar goed daar verander je niks aan.
    Mijn mand zit al vol.
    Dan weer met winst, dan weer met verlies.
    Vind het best zo, pas bij een normale koers ga ik denken ze te verkopen.
    Zal zijn ergens als pasen en pinksteren op 1 dag vallen.
  3. forum rang 7 tatje 29 november 2018 16:00
    quote:

    DeepSpaceHorizon schreef op 29 november 2018 15:56:

    Zullen wel vaker spikes komen zoals gisteren. Ik las dat er 4 partijen door zijn naar de volgende ronde, dus de opbrengst zal niet tegenvallen. Het is tenslotte maar één keer te koop.
    Tja zo is het toevallig ook nog eens een keer.

    Dus er is een eerste ronde geweest, met misschien wel 10 partijen.

    Komt er nog een derde ronde ?
  4. forum rang 7 sniklaas 29 november 2018 16:01
    quote:

    martinmartin schreef op 29 november 2018 15:39:

    [...]

    Exact de grondgedachte bij velen.
    TTT mag dan meer dan 1 miljard opbrengen maar dat onderdeel brengt nu wel de grootste Ebit binnen en wat presteert TT zonder deze BU in volgende jaren.
    Ook de verlieslatende resultaten tot op heden bij AenE geven bij de aangehaalde analisten weinig vertrouwen in de toekomst en zij vrezen aanhoudende verliezen voor dit onderdeel.

    Zij gaan daarbij voorbij aan de gepresenteerde cijfers voor Automotive en Enterprise.
    De groei in Automotive is fors zelfs met de toegepaste deferred.
    De stabilisatie bij Enterprise lijkt verleden tijd niet enkel door de gesloten samenwerkingsverbanden maar ook door Google die Maps nu ook ziet als profitcenter.

    De 3q cijfers geven aan dat TT zonder TTT al een positieve Ebit scoort.
    2018 EPS 25 cent waarvan TTT 15 cent voor haar rekening neemt.
    Outlook 2019 excl TTT 25 cent Eps.
    Moet TT excl TTT daarom voor 25 gedeeld door 15 cent verkwanseld worden tegen 1,7 a 2,5 miljard of weten we de rust op te brengen om TT de kans te bieden de werkelijke waarde naar boven te halen van met name Mapsplus.

    Ik prefereer te wachten op de jaarcijfers en de daarbij behorende CC om beter te begrijpen waar TT staat in de ogen van HG.
    vooralsnog hangt het aandeel @TT al enkele jaren in de touwen en ik zie in Harold niet de persoon die het aandeel @TT (heb het NIET over het bedrijf) als CEO naar de hogere regionen gaat brengen.

    Laatst nog een interview bekeken van de goede man met een energieke Vincent die er zelfs ongeduldig van werd en vond het een opgave om gedurende het hele interview bij de les te blijven, een saaie en weinig inspirerende man die Harold, een beetje Maarten van Rossum maar dan zonder zijn charisma..
  5. Willem77 29 november 2018 16:08
    TomTom totaal

    Tussen de €1 mrd en €1,5 mrd. Dat moet de divisie Telematics van TomTom opleveren. Het onderdeel dat software maakt waarmee bedrijven hun autovloot efficiënter kunnen gebruiken staat te koop, en het FD meldde dat Michelin interesse zou hebben. Verschillende bronnen kwamen met de bandbreedte van de prijs.

    Telematics behaalde vorig jaar een omzet van €162 mln en een ebitda van €59 mln. De ebitda, het brutobedrijfsresultaat, wordt vaak gezien als een belangrijke graadmeter voor de winstgevendheid. Analisten, bankiers en andere rekenmeesters plakken daar een vermenigvuldigingsfactor op, om zo de waarde te bepalen.

    Concreet: stel dat telematics daadwerkelijk wordt verkocht voor €1,5 mrd, dan is dat 25 keer de ebitda. En als het onderdeel voor €1 mrd wordt verkocht, is dat een zogeheten multiple van 15. Dat is hoe dan ook veel. Maar dat betekent ook dat Telematics bloeit.

    Het is ook de groeibriljant van de drie onderdelen waaruit TomTom bestaat. De divisie Consumer is de grootste, gemeten naar omzet. Maar wie koopt er nu nog de navigatiekastjes waarmee het bedrijf aanvankelijk bekend werd? De omzet van Consumer kwam afgelopen jaar uit op €412 mln, maar de divisie was verlieslatend. In bankiersjargon: een negatieve ebitda.

    De derde divisie is Automotive & Enterprise. Die levert kaarten en navigatiediensten aan autofabrikanten. Dat is een lastige markt: de koers van TomTom kreeg klappen toen dit najaar enkele grote fabrikanten kozen voor kaarten van Google. Vorig jaar kwam de omzet van Automotive uit op €328 mln. De ebitda was €100 mln.

    De koers van TomTom is dit jaar niet opgeschoten. Het bedrijf is €1,9 mrd waard (aandelen maal de koers). En de aandelenkoers, zo wil althans de theorie, is een samenballing van alle beschikbare informatie.

    Stel dat er €1,25 mrd voor Telematics wordt betaald, het midden van de bandbreedte. Wat is het restant dan nog waard?

    Als de groeibriljant daadwerkelijk wordt losgesneden van de rest, blijft er een bedrijf over met een beurswaarde van ruim €650 mln. Gecorrigeerd voor de nettokaspositie van €180 mln resteert een ondernemingswaarde van €470 mln.
    Dat staat gelijk aan 5,3 keer de ebitda (€89 mln) van de divisie Automotive, het bedrijfsonderdeel dat moet opboksen tegen Google, en die van Consumer. Dat is beduidend minder dan Telematics, maar nog steeds een redelijke multiple.

    Aangezien navigatiekastjes een uitdovend bedrijfsonderdeel is, lijkt een ommekeer onwaarschijnlijk. TomTom zal het ook lastig gaan winnen van grote techbedrijven als Google. Conclusie: aandeelhouders moeten hopen op de hoofdprijs voor Telematics. Want van de overige twee bedrijfsonderdelen zal het niet komen, zo'n vette premie.

    Reageren: Bartjens@fd.nl

    FD 29-11-2018 16:00
  6. The wolf of Duck Street 29 november 2018 16:09
    quote:

    tatje schreef op 29 november 2018 16:00:

    [...]

    Tja zo is het toevallig ook nog eens een keer.

    Dus er is een eerste ronde geweest, met misschien wel 10 partijen.

    Komt er nog een derde ronde ?
    Dit is nog niet het echt grote nieuws hoewel de genoemde prijzen in FD goed lijken. Op basis van alle indicatieve biedingen mogen er meestal drie of vier partijen door naar de tweede ronde. Tweede ronde betekent dat ze nu met de due diligence gaan beginnen om aan het einde vd tweede ronde hun definitieve bod neer te leggen. Dan begint de derde ronde; de exclusieve onderhandeling met 1 partij om te zien of men tot een deal kan komen. Tweede ronde zal wel een paar weken nodig hebben. Wellicht tegen de kerst opnieuw nieuws.
  7. [verwijderd] 29 november 2018 16:12
    Aangezien navigatiekastjes een uitdovend bedrijfsonderdeel is, lijkt een ommekeer onwaarschijnlijk. TomTom zal het ook lastig gaan winnen van grote techbedrijven als Google. Conclusie: aandeelhouders moeten hopen op de hoofdprijs voor Telematics. Want van de overige twee bedrijfsonderdelen zal het niet komen, zo'n vette premie.

    Hieruit blijkt wel, dat ze dit gewoon laten schrijven, zonder echt verstand te hebben vh bedrijf tt. Ongelofelijk eigenlijk. Ook dat is de reden dat de koers nog zo laag noteert. Omdat men niet beter weet. Bizar!!! Navigatiekastjes.....whhaaaaaaa.....laat me niet lachen.....:))
  8. [verwijderd] 29 november 2018 16:15
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 29 november 2018 14:36:

    Je hebt 4 bieders op een onderdeel van je bedrijf
    Houdt vervolgens je kaken stijf op elkaar
    Laat andere journalisten/analisten /media het nieuws brengen dat jezelf hoort te doen
    Geeft nooit cijfers
    En dan toch CEO blijven
    Je eigen bedrijf vaak omlaag praten
    Gebrekkig praten
    Soms domme versprekingen maart soms ook verzwijgingen
    En dan toch CEO blijven
    Ook hedendag weer nieuws over TomTom maar niet uit TomTom
    Zwijgen zwijgen zwijgen
    En kijk de koers
    ROODDDD
    Een paart duidelijke hinten vanuit de CEO zou zo ondersteunend werken maar deze man vertikt het gewoon
    3 Partijen die een bod op HEEL TomTom hebben gedaan en hij zwijgt erover
    Schande naar de aandeelhouders en wat mij bedtreft Goddijn op staande voet ontslaan
    Zeer verstandig van meneer Goddijn om zijn mond te houden.

    Dat gekwek kan ie wel aan jou overlaten.

    Je mond voorbij praten kan in dit geval zo 100 mio kosten.
  9. Watermannetje2012 29 november 2018 16:19
    quote:

    Gira Freeze schreef op 29 november 2018 16:12:

    Aangezien navigatiekastjes een uitdovend bedrijfsonderdeel is, lijkt een ommekeer onwaarschijnlijk. TomTom zal het ook lastig gaan winnen van grote techbedrijven als Google. Conclusie: aandeelhouders moeten hopen op de hoofdprijs voor Telematics. Want van de overige twee bedrijfsonderdelen zal het niet komen, zo'n vette premie.

    Hieruit blijkt wel, dat ze dit gewoon laten schrijven, zonder echt verstand te hebben vh bedrijf tt. Ongelofelijk eigenlijk. Ook dat is de reden dat de koers nog zo laa noteerd. Omdat ken niet beter weet. Bizar!!! Navigatiekastjes.....whhaaaaaaa.....laat me niet lachen.....:))
    Mee eens... met wat kennis van vloerbedekking van Carpetland schrijven over de kwaliteit van behang ... FD, laat mij graag lachen.
  10. forum rang 7 tatje 29 november 2018 16:22
    Je zou bijna zeggen, die Bartjens, is die soms dom !!

    ""Het is ook de groeibriljant van de drie onderdelen waaruit TomTom bestaat. De divisie Consumer is de grootste, gemeten naar omzet. Maar wie koopt er nu nog de navigatiekastjes waarmee het bedrijf aanvankelijk bekend werd? De omzet van Consumer kwam afgelopen jaar uit op €412 mln, maar de divisie was verlieslatend. In bankiersjargon: een negatieve ebitda.""

    Sports is weggesneden beste Bartjens en nu is de ebitda bij consumer in 2018 een 70 miljoen PLUS :-)

    Consumer zonder sports nog een daling in Q3 2018 van min 7%.

    Tja.

    Volgens mij, klopt de som van de delen niet, moet het nog beter uitleggen :-)

8.136 Posts
Pagina: «« 1 ... 383 384 385 386 387 ... 407 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links