Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

TomTom nov '18 BUY (of bye?)

8.136 Posts
Pagina: «« 1 ... 379 380 381 382 383 ... 407 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 xof 29 november 2018 12:26
    @ Harry en Wies. Mooie beschouwingen, ik lees ze met veel plezier en interesse. Als optimist, geloof ik nog in een stukje integriteit en denk ik dat de tweede fase wel eens een nieuwe ontwikkeling kan brengen die “eerlijk” is voor alle aandeelhouders. (Hoewel een dirt exit natuurlijk wel mogelijk blijft)

    Als TTT verkocht is, blijft een cashrich bedrijf over met veelbelovende technologie, maar ook met veel risicos voor disruptie etc.

    Ipv een superdividend, kan men ook op zoek gaan naar een overname en/of strategische partner die echt marktimpact heeft en die continuiteit brengt voor de medewerkers (zeker een stakeholder, die ik te weinig in de forumargumentatie tegenkom).

    Ik zie wel een Europese interesse in een samengaan van bijv de “driehoek” 1. BMW/VW/DAIMLER (duitse OEMclan plus firsttier suppliers), 2. HERE en TT.

    Een nieuw Europees tech-blok rondom autonoom rijden. De synergie is gigantisch. Hoe zoiets tot stand moet komen is nog te bezien. Maar een fusie met HERE, waarbij FFF naar een minderheid gaan en waarbij de Newco gedeeltelijk ad beurs blijft kan zeker uitgewerkt worden.

    Trouwens ik denk dat HG al weet hoe zijn 2e fase eruit gaat zien. Ik geloof niet zo in een studie die moet volgen. HG heeft idd al een “geheime agenda” denk ik. Hij verkoopt niet TTT zonder alvast een strategie te hebben mbt next phase. Misschien heeft de nieuwe potentiele partner er wel op aangedrongen dat TTT eerst de deur uit moet.

    HERE zit dichterbij de OEMs, TT is verder met HD en traffic. Mapmaking is voor beiden te kostbaar.

    Maar eerst afwachten wat TTT gaat opbrengen.
  2. forum rang 6 NewKidInTown 29 november 2018 12:28
    quote:

    life=live schreef op 29 november 2018 12:19:

    Ja Breaking news, HG gaat leveren, bod ligt klaar van 3,3 miljard.
    Slot €9, morgen 12,50
    Hehe, eindelijk het licht gezien, voortschrijdend inzicht noemen ze dat, al duurt het bij sommigen wat extra lang lang lang.....
  3. Gezond Verstand 29 november 2018 12:31
    Ik lees met veel belangstelling de nuttige en met veel minder belangstelling de nutteloze teksten op dit forum.

    Het enige wat we vast kunnen stellen is dat niemand weet wat er gaat gebeuren en dat een koers van 5-6 in een negatief scenario net zo goed mogelijk is als een koers van 10-15 in een positief scenario. Het blijft een risicovol aandeel om te kopen, maar speculatief gezien zeer interessant.

    Voor degenen die speculatief mee willen doen omdat ze gouden bergen zien, maar het verlies beperkt willen houden kan het een goede strategie zijn de TOMTOM SL 7.52 HB 12.86 FN 7.52 R 1.00 Commerzbank BEST Turbo Long te kopen. De koers is momenteel rond de € 0,75 bij een koers in het aandeel van € 8,20. Voor degenen die niet bekend zijn met turbo's en de risico's van turbo's raad ik aan zich eerst in deze materie te verdiepen. Kan je alles over vinden op het internet.

    Wat zijn de mogelijke consequenties als je deze turbo's koopt op een koers van € 0,75?
    1.Indien de koers boven de stoploss koers van € 7,52 blijft fluctueert de turbo 1 op 1 mee met het aandeel. De winstkansen zijn onbeperkt. Als bijv. de koers van het aandeel naar € 12,52 gaat zal de koers van de turbo circa € 5,- doen (investering € 0,75). De winst in het aandeel komt dus volledig in de koers van de turbo tot uitdrukking. Als de koers van het aandeel naar € 7,53 zakt zal de koers van de turbo nog circa € 0,01 tot € 0,02 zijn.
    2.De koers van het aandeel gaat naar € 7,52 of lager.
    In dit geval raak je de volledige investering van € 0,75 kwijt omdat de turbo wordt uitgestopt en ophoudt te bestaan. Het verlies kan nooit meer worden dan de investering van € 0,75 ook niet als de koers naar bijv. € 5,- daalt of zelfs als TT failliet zou gaan.

    In feite accepteer je een maximaal verlies van € 0,75. Dat is op de huidige koers van het aandeel zo'n 9%.

    "Elk voordeel heb zijn nadeel".
    Een nadeel is dat het voor kan komen dat de koers van het aandeel naar € 7,52 of lager daalt door bijv. een slecht bericht en snel weer herstelt tot boven de € 7,52. In dit geval sta je met lege handen. Je bent de investering kwijt omdat de turbo is uitgestopt en doet niet meer mee met een eventueel herstel. Als je echt boven op de bal zit en de koers nauwlettend in de gaten kunt houden is de kans groot dat je tijdig een nieuwe turbo kunt kopen als je nog steeds positief op het aandeel bent. Als de koersbeweging (eerst flink naar beneden tot € 7,52 of lager en dan een fors herstel tot € 7,52 of hoger) heel snel verloopt is de kans dat je op tijd bent klein.

    Dit is geen koopadvies op TT, maar een strategie om met een beperkt potentieel verlies als het echt mis gaat toch volledig mee te doen met het positieve scenario van een (forse) koersstijging. Ik heb daarbij geprobeerd zo volledig mogelijk de kansen en risico's van deze strategie in kaart te brengen.

  4. harrysnel 29 november 2018 12:34
    @Wies,

    Dank voor je antwoord. Ik zie dat heel anders. Of iets een "dirty exit" is heeft wat mij betreft niets met mijn eigen positie te maken. Of ik nu al 6 jaar zit te wachten op rendement of dat ik juist een dag eerder met geluk erin gestapt ben, dat maakt niet uit.

    Voor mij is een exit "dirty" als het management, de partij die bedrijf van beurs haalt of een analist bewust de waarde van de assets probeert te verdoezelen. Zoals bij TenCate.

    Wat je bovendien ziet bij exit en overnames is dat de koers van een aandeel daarvoor bewust lager is gezet. Dat gebeurde ook bij Fleetmatics. Is het dan fair om het bedrijf af te rekenen op de huidige koers van het aandeel? Ik vind van niet. Wellicht is TT bewust lager gezet om deze reden. Jij vond de lage koers eerder juist prettig omdat de druk er dan op blijft. Als TT nu daadwerkelijk gaat opsplitsen is deze druk niet meer nodig. Goed voor de koers denk ik dan.

    Het is maar goed dat ieder er verschillend over denkt. Dat maakt handel mogelijk:).

    Zelf schat ik nu in dat er zeer beperkt downside risico zit bij TT omdat bij deze koers de beurswaarde voor merendeel uit cash zal gaan bestaan op moment van daadwerkelijke verkoop Telematics. Dat was al eerder het geval maar dat er 4 partijen door zijn naar volgende ronde maakt voor mij de kans groter dat desinvestering Telematics gaat slagen en ook tegen een goede prijs. Voor de rest van de beurs zie ik juist veel onzekerheid qua geopolitiek, mogelijke renteverhoging etc. Waarom kan een Apple niet halveren vanaf hier? Ik sluit dat niet uit als de beurs zou crashen. Daarom voor mij geen Amazon, Alphabet etc.die met de algehele beurs mee zullen bewegen. Dan blijf ik liever hangen op E7 met TT als de boel crasht;).

    Groet Harry
  5. [verwijderd] 29 november 2018 12:34
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 29 november 2018 12:23:

    [...]

    Ik snap dat je even dat gevoel wilt [b]hebben [/b]wat ik altijd hebben
    Uniek he
    Komt goed dat jij het eff neerzette
    Jij praat nu al over jezelf in meervoud, dan begint het pas echt eng te worden. 1 van jou is echt meer dan voldoende hoor!!!!
  6. forum rang 9 objectief 29 november 2018 12:45
    quote:

    Gezond Verstand schreef op 29 november 2018 12:31:

    Ik lees met veel belangstelling de nuttige en met veel minder belangstelling de nutteloze teksten op dit forum.

    Het enige wat we vast kunnen stellen is dat niemand weet wat er gaat gebeuren en dat een koers van 5-6 in een negatief scenario net zo goed mogelijk is als een koers van 10-15 in een positief scenario. Het blijft een risicovol aandeel om te kopen, maar speculatief gezien zeer interessant.

    Voor degenen die speculatief mee willen doen omdat ze gouden bergen zien, maar het verlies beperkt willen houden kan het een goede strategie zijn de TOMTOM SL 7.52 HB 12.86 FN 7.52 R 1.00 Commerzbank BEST Turbo Long te kopen. De koers is momenteel rond de € 0,75 bij een koers in het aandeel van € 8,20. Voor degenen die niet bekend zijn met turbo's en de risico's van turbo's raad ik aan zich eerst in deze materie te verdiepen. Kan je alles over vinden op het internet.

    Met alle respect voor je visie:
    1) ja, we posten hier verschillende visies en dikwijls is daarbij de hoop op snelle winst de drijfveer; terwijl anderen denken het bedrijf beter te kennen dan de CEO zelf (dat moet kunnen).
    2) de veronderstelling dat de koers 5-6 gaat doen onder de huidige omstandigheden is wel heel extreem
    3) bij handel in Turbo's op lage (beurs)koersen als TT ben je al bij voorbaat de verliezer.(ik hoef dit toch niet uit te leggen??)
    4) wil je met minder risico een winstje halen verkoop dan putopties als de koers van het aandeel weer op circa 7,50 komt..zie ik wel gebeuren.
    (maar vooral je eigen beslissing maken..dit is geen advies)
  7. [verwijderd] 29 november 2018 12:48
    quote:

    ~Justin~ schreef op 29 november 2018 12:02:

    [...]

    Startup deepmap met 60 miljoen funding, amper assets, honderden km HD maps en 3 miljoen omzet wordt gewaardeerd op 500 miljoen dollar

    Tomtom mapping assets met 500 miljoen omzet, met langjarige contracten en relaties. met zowel reguliere en hd maps en adas, met traffic, met miljarden inkomende data, met hoogopgeleide teams van engineer, een nieuw platform (5 jaar werk en veel opex/capex), traffic leiderschap, 450.000 km HD maps, road dna, autostream en een groot patent portfolio zou dan na de Telematics verkoop iets van 700 mio waard zijn? Geloof er geen reedt van.

    Ik geloof niet dat tomtom zich van de beurs gaat halen. Teveel moeite na eerst de verkoop van Telematics. Er zijn belangrijker zaken te doen. Wel zie ik een kans voor me dat tomtom haar apollo partners laat deelnemen om diepere banden te smeden; daarvoor moet eerst de market cap omhoog en Telematics sale kan daarvoor zoegen.

    Het is nog veel simpeler:

    -Aanschaf 3 miljard en uitbreiding naar wereldwijde dekking (inclusief China via Baidu) en nieuw real-time kaartenfabriek (HD-maps + RoadDNA + Autostream) = 5 miljard kostprijs.

    -Zelf maken kost partijen als Google, Apple, Intel, Uber, Bosch etc.etc. minimaal 5 jaar en een slordige 10 miljard. Met alle risico's van dien.

    Minimale kostprijswaarde TomTom-maps is 20 euro p/a.

    De omzet HD-maps is nog nul (kost gaat voor de baat; die 2 miljard is al weggeboekt in de afgelopen jaren).

    HD-maps is een nieuwe miljardenmarkt. Nu noodzakelijk voor de veiligere auto (ADAS) en straks de zelfrijdende auto (HAD.
    TomTom haalt volgens Goddijn 50% marktaandeel, maar ook bij 10%-20% marktaandeel stromen de miljarden binnen (en kijk wat er nu bij Apollo gebeurt; die gaan met het open karakter van de technologie Google dik en dik voorbij)

    Overigens is alleen al Traffic minimaal 1 miljard waard als je dat los zou verkopen.
    Dus dan zou je -300 voor de Maps overhouden? Maps die 5 miljard hebben gekost en binnen 3-5 jaar goud waard zijn (10-20 miljard? en over 10 jaar nog veel en veel meer)?

    Apollo gaat sowieso 50% van de markt pakken. Misschien wel 80%-90%. TomTom-software is daarbinnen de nieuwe HD-softwarestandaard omdat die nu ook in China wordt neergezet via Baidu-Apollo.

    De huidige minimale waarde van de Maps al veel hoger dan die 5 miljard kostprijs.

    Ondertussen wordt er al jaren volop gemanipuleerd. Door wie? Waarom? Hoe? Het plan zal binnenkort wel duidelijk worden. Dirty exit tegen een prikkie? Of een partij als Apple?

  8. Gezond Verstand 29 november 2018 12:57
    Negatief scenario. De opbrengst van TTT valt tegen en HG gaat volledig zelfstandig door en met de volledige opbrengst van TTT een risicovolle investering doen met een onzekere uitkomst op de lange termijn. Tegelijkertijd gaan er ook nog een paar automotive contracten naar Google of een ander en wordt TT technologisch geëvenaard of ingehaald door 1 of meer andere partijen. Dan kan de koers niet terug naar 5-6? Ik geloof dat we het ook al eerder hebben meegemaakt en dat echt alles mogelijk is zonder dat je daar veel fantasie voor nodig hebt. Maar als jij een garantie afgeeft hoor ik het graag...
  9. forum rang 6 NewKidInTown 29 november 2018 13:01
    quote:

    Hoop.... schreef op 29 november 2018 12:48:

    Of Mheer...Noorbeek ;-)
    Kwam een "lichting" van mij vandaan, xxx Noorbeek uit Noorbeek. Vast mooi daar in het Zuiden des lands.

    On topic, ga nog even handelen, anders verveel ik me en de bank moet ook verdienen :-)

    EDIT: gelukt lagere turbo's verkocht hogere gekocht.
  10. [verwijderd] 29 november 2018 13:01
    Gedachten oefening

    Stel dat er een exacte kopie van telematics zou rondlopen. Ook rond de 180 miljoen omzet, 850.000 abonnees en 70 miljoen ebitda. Wat zouden we ervan vinden als tomtom die tweelingbroer/zus zou kopen voor 1 miljard? Zouden we dan vinden dat tomtom een mooie deal heeft gedaan met een absoluut leiderschap in telematics, schaal- en synergie voordelen en een mooie +25% op de omzet en +40% op de winst? Of zouden we dat een overpriced acquisitie vinden? Op deze manier ernaar kijken geeft een beeld bij op zich subjectieve en relatieve begrippen als ‘duur’ of ‘goedkoop’.
  11. [verwijderd] 29 november 2018 13:02
    quote:

    ~Justin~ schreef op 29 november 2018 10:47:

    [...]

    ....

    Wat bovendien vrijwel altijd het geval is is dat de impact van een transitie op korte termijn wordt overschat en op lange termijn wordt onderschat. Toen midden jaren 90 internet opkwam waren er futuristen die zeiden dat binnen afzienbare tijd winkels uit het straatbeeld zouden verdwijnen. Hun voorspellingen voor korte termijn waren te extreem, terwijl je ook kunt zeggen dat de wereld sinds medio ‘90 ingrijpend is veranderd door internet en mobiel internet - tot in alle haarvaten van de maatschappij en nu ook met impact op democratie.

    Ik denk dat het nog wel meer dan tien jaar gaat duren voordat je overal robotaxis ziet. Maar dat tegen die tijd de veranderingen veel ingrijpender zijn dan verwacht - in positieve zin voor onze leefomgeving. Ga eens de stad in en denk dan alle geparkeerde auto’s weg. Die staan buiten de ring en halen je op on demand. De straat is dan weer van de mensen. Waar moet alleen de gemeente Amsterdam dan haar geld mee verdienen?

    Afgelopen zomer heb ik met de trein een rondreis gemaakt door Europa. Dan merk je nog extremer hoeveel makkelijker de wereld is geworden. Ten eerste overal mobiel internet, maar nog belangrijker alle online diensten. Ik zat vaak in de trein op Booking.com om naar hotels te zoeken, keek via Google Maps waar ik ongeveer moest uitstappen, zocht via Google naar de naam van een rivier, maakte een foto van een buitenlandse taal om het te vertalen, huurde een fiets via Donkey Republic, bestelde een Uber vanaf het Centraal station naar het hotel, keek op Tripadvisor naar welke kroeg ik moest. Nauwelijks voorbereiding nodig: een volle portemonnee, een volle accu en gaan.

    Oke, Uber, robottaxi's en elektrificatie gaan inderdaad zo'n gigantische impact op de leefomgeving hebben. Auto's kunnen worden verboden in het centrum, parkeerplekken kunnen worden vervangen voor groen en/of huisvesting. Voor een stinkende stad zoals Boedapest ideaal. De mooiere leefomgeving komt natuurlijk wel met een prijs. Elektrificatie en SDC gaat ook ten koste van een gigantisch aantal banen. Taxi's, bussen, treinen, bezorgdiensten, vrachtwagens: banen gaan allemaal weg. Daarnaast nog een hele vracht aan diensten die daar aan leveren. Autogarages zijn er door elektrificatie (minder onderhoud) minder nodig, automerken zullen verdwijnen door dalende verkoop van auto's.

    Dan heb ik het alleen nog maar over verandering in de mobiliteit. De hele wereld staat op zijn kop. AI gaat er voor zorgen dat advocaten, accountants & HRM overbodig worden. Niet alleen de laagopgeleiden moet het straks ontgelden, maar ook de hoogopgeleiden. MKB is de motor van de economie? Die dieselmotor wordt straks gewoon vervangen door de AI's van de Googles van deze wereld. Vervolgens gaat de pensioenleeftijd in 2050 hoogstwaarschijnlijk ook nog naar 71. Hoe dan? Uiteraard, er komen nieuwe banen, maar is de generatie van 30+ nog in staat om die verandering te ondergaan?

    Waar hebben wij het in godsnaam over? De leefomgeving in de stad. Wat is die waard als er straks een miljard klimaatvluchtelingen zijn? Wat is die waard als de inkomensverschillen straks nog groter worden? Wat is die waard als er überhaupt geen inkomen is? Het wordt tijd dat er groot publieke belangstelling komt voor de echte problemen van deze tijd. Maak die piet 100 kleuren en geef de populisten eens een jaar geen podium.

    Oh, en zet je geld in de tussentijd op TomTom, maar kijk niet teveel naar de dagkoersen. Ook die heeft nauwelijks meer te maken met menselijk handelen. Naja, een bod uitbrengen gaat waarschijnlijk nog wel gepaard met een heel leger aan advocaten.
  12. [verwijderd] 29 november 2018 13:06
    quote:

    ~Justin~ schreef op 29 november 2018 13:01:

    Gedachten oefening

    Stel dat er een exacte kopie van telematics zou rondlopen. Ook rond de 180 miljoen omzet, 850.000 abonnees en 70 miljoen ebitda. Wat zouden we ervan vinden als tomtom die tweelingbroer/zus zou kopen voor 1 miljard? Zouden we dan vinden dat tomtom een mooie deal heeft gedaan met een absoluut leiderschap in telematics, schaal- en synergie voordelen en een mooie +25% op de omzet en +40% op de winst? Of zouden we dat een overpriced acquisitie vinden? Op deze manier ernaar kijken geeft een beeld bij op zich subjectieve en relatieve begrippen als ‘duur’ of ‘goedkoop’.
    1 miljard is diefstal; HG vindt de overnameprijzen echter te hoog. Vanwege die gedachte 'hoge prijs' staat ttt ook te koop.
    Gezien de groeimogelijkheden de komende 5-7 jaar zou ik het graag houden; ben alleen overtuigd dat HG te weinig ambitie heeft en liever gaat zeilen
  13. [verwijderd] 29 november 2018 13:17
    quote:

    vCalker schreef op 29 november 2018 13:02:

    [...]

    Het wordt tijd dat er groot publieke belangstelling komt voor de echte problemen van deze tijd. Maak die piet 100 kleuren en geef de populisten eens een jaar geen podium.
    Het probleem is nu juist dat ook alle niet-populistische partijen zich maar al te graag mengen in zo'n discussie om de kleur van zwarte piet; terwijl men in plaats daarvan inderdaad met de hoogste urgentie de echte aankomende problemen op de agenda zou moeten krijgen. De Nederlandse politiek is al jaren geleden van elke langere termijn visie ontdaan.. diep triest.
  14. Moneyball 29 november 2018 13:26
    quote:

    ~Justin~ schreef op 29 november 2018 12:02:

    [...]

    Ik geloof niet dat tomtom zich van de beurs gaat halen. Teveel moeite na eerst de verkoop van Telematics. Er zijn belangrijker zaken te doen. Wel zie ik een kans voor me dat tomtom haar apollo partners laat deelnemen om diepere banden te smeden; daarvoor moet eerst de market cap omhoog en Telematics sale kan daarvoor zoegen.

    Dit acht ik ook het meest waarschijnlijke scenario. Niet zozeer vanwege de benodigde investeringen in technologie, maar omdat je in belangen aan je wilt binden. Neutraal is kwetsbaar, overname/deelname door 1 of 2 sterke partijen is ook strategisch niet handig. Opgaan in een ecosysteem van een breed consortium maakt sense voor mij.
8.136 Posts
Pagina: «« 1 ... 379 380 381 382 383 ... 407 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links