Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TomTom nov '18 BUY (of bye?)

8.136 Posts
Pagina: «« 1 ... 378 379 380 381 382 ... 407 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 sniklaas 29 november 2018 11:34
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 29 november 2018 10:57:

    [...]

    klopt

    maar denken jullie nu echt dat ze bij investment Banking niet kunnen rekenen ?
    die weten allemaal waar TT voor noteert en wat het eigenlijk waard is, maar die weten ook allemaal dat dit niet voor hier aan de beurs is

    dit hele aandeel ademt gewoon 'geheime Agenda' uit, daarom is het nog met geen forklift omhoog te tillen

    maar laten we nou maar afwachten wat het geeft, voor nu staan we nog steeds aan 8 euro dat is nog altijd 35% lager dan eind 2015 op de mooie HERE hype en dat voor een map maker die velen hier als het Arabische renpaard zien en HERE was de ezel, wel die ezel haalde basis 3.5 miljard nieuwe investeerders binnen en heel TT voor nog geen 2 miljard staan ze al 3 jaar aan de beurs uit te kotsen.

    en aan wie zou dat nou liggen, aan die idioten die in HERE investeren zoals Bosch, Continental en Intel basis 3 miljard plus ... toch niet de minsten ? .. of aan al die wise-guys waaronder ik ook die TT hebben opgeladen en het allemaal beter wisten en nu in een 2 miljard aandeel zitten wat niet vooruit is te branden, maar best in class en ze winnen overal, behalve aan de beurs daar verdampen ze.

    kan je toch gewoon opzitten wachten dat het eraf gaat.

    PS het verschil tussen mij en waarschijnlijk andere posters hier is dat mijn interesse in TT enkel is zolang het aan de beurs noteert, zodra het eraf is en hoe geweldig TT dan wel niet als bedrijf floreert als wij er niet meer inzitten is leuk voor het personeel , maar interesseert mij verder geen bal

    ik wil mijn gelijk krijgen in TT aan de beurs, niet dat het over X jaar onder een ander dak.

    abje Wies, we zijn hier op een forum voor beleggers en uiteindelijk enkel geïnteresseerd in de performance van het aandeel @TT..
  2. forum rang 7 sniklaas 29 november 2018 11:54
    quote:

    jadijako schreef op 29 november 2018 11:37:

    laat de verkoop 1-1,5 miljard opleveren, wat gebeurd er met dit geld? concreet nog niets zeker wat er mee gedaan wordt
    de 'extra' opbrengst van de @TTT komt in eerste instantie bij de koers van het aandeel en dan kunnen wij beleggers een keuze maken;
    - winst pakken door de stukken @TT te verkopen om na jaren weer aan een nieuw avontuur te beginnen
    - wachten op een verdere stijging van het aandeel @TT
    - wachten op een mogelijk 'super' dividend om deze sigaar uit de @TT aandelen doos te incasseren
    - vrijgekomen middelen blijven binnen @TT voor toekomstige investeringen

    of een combinatie natuurlijk, gedeelte verkopen bij de @TTT verkoop en een restant vasthouden voor een mogelijk toekomstige goudgerande winst met als risico een herhaling van @TT zetten zoals in de afgelopen jaren!
  3. forum rang 7 ketchup 29 november 2018 11:55

    Harry , schrijf dit ook met enige ironie

    het spelersveld gaat veranderen, maar dat neemt niet weg dat Maps plus een "strategische waarde" heeft , maar dat is nog iets anders dan voor TT zelfstandig dit ermee te kunnen gaan verdienen

    iedereen ziet de strategische waarde, maar de Beurs rekent nu eenmaal af op performance

    waarom gaan start-ups vaak aan ongelofelijke prijzen voor bedrijven die helemaal nog niets hebben weten te presteren ?
    dat is puur en alleen omdat men het opportunistisch bekijkt, men ziet een zeer uitdagende groei sector en men wil daarin deelnemen, maar al die bedrijven staan nog niet aan de beurs

    had HERE een beursgenoteerd bedrijf geweest had het nooit de huidige asset waardering gekregen en stond het waarschijnlijk niet zo ver van TT's waardering af?

    HG zegt niet voor niets we moeten het 'beter' uitleggen, nu ineens begrijpt de markt niet waar TT eigenlijk voorstaat, we willen een duidelijk verhaal brengen en daarom nemen we afscheid van Telematics, zodat de markt begrijpt waar onze focus ligt.

    ja , en als de beurs die focus niet gaat waarderen ? wat dan ?
    dan gaat er toch een vijandige benadering komen van een strategische speler aan een prijs gebaseerd op de beursnotering, nou wat gaat dat geven ?
    3 x niks, dus lijkt het mij logisch dat het van de beurs gaat en zolang dat een 12-13 euro geeft binnen afzienbare tijd, ben ik daar OK mee, ik wil de cash en ga daar wat anders van kopen en ben al begonnen.

    Harry, ik ga niet nog eens 3 jaar tegen een 10 euro aandeel koekeloeren met een BS groeiverhaal en dan over 3 jaar horen waarom het net weer effe tegenzat.

    voor mij is 12 @ 13 euro niet langer een dirty exit, dat is voor mij prima.
  4. harrysnel 29 november 2018 11:59
    Uber zou met Baidu HERE hebben willen kopen maar deal ging niet door vanwege belangen Duitse autoindustrie. Uber maakt in 2016 bekend een half miljard extra te investeren in Mapping. Uber koopt in augustus 2016 Otto (zelfrijdende trucks) voor $700 mln. Bedrijfje dat 6 maanden daarvoor was opgericht zonder omzet en nog geen 100 werknemers.

    En dan nu zou TT Autostream, Automotive orderboek voor standaard Maps, RRS met Bosch, HDMaps, Traffic.....minder waard zijn dan de investeringen van Uber in 2016 in Mapping?

    Dat klopt van geen kanten en deze sommetjes moeten nu al worden gemaakt nu TT als geheel nog aan de beurs genoteerd is.
  5. [verwijderd] 29 november 2018 12:02
    quote:

    harrysnel schreef op 29 november 2018 11:29:

    [...]

    Mijn punt: het is geen noodzaak om TT eerst van de beurs te halen vanwege het dynamische speelveld met concurrenten/partners/nieuwe partijen. Dat zou slechts een dirty exit zijn door de Founders.

    Kortom: vind het vreemd om het eventuele smoesje om TT goedkoop te jatten uit de mond van een aandeelhouder te horen die dit ook nog normaal vindt:). Ik vergelijk namelijk nu al de assetwaarde van TT met HERE, Cruise Automation, Autonavi, Waze (wie heeft het nog over de superieure Traffic van TT?), Zenrin etc. Daar heb ik de luwte na een exit niet voor nodig.

    Groet Harry.
    Startup deepmap met 60 miljoen funding, amper assets, honderden km HD maps en 3 miljoen omzet wordt gewaardeerd op 500 miljoen dollar

    Tomtom mapping assets met 500 miljoen omzet, met langjarige contracten en relaties. met zowel reguliere en hd maps en adas, met traffic, met miljarden inkomende data, met hoogopgeleide teams van engineer, een nieuw platform (5 jaar werk en veel opex/capex), traffic leiderschap, 450.000 km HD maps, road dna, autostream en een groot patent portfolio zou dan na de Telematics verkoop iets van 700 mio waard zijn? Geloof er geen reedt van.

    Ik geloof niet dat tomtom zich van de beurs gaat halen. Teveel moeite na eerst de verkoop van Telematics. Er zijn belangrijker zaken te doen. Wel zie ik een kans voor me dat tomtom haar apollo partners laat deelnemen om diepere banden te smeden; daarvoor moet eerst de market cap omhoog en Telematics sale kan daarvoor zoegen.

  6. forum rang 4 Kuiken 29 november 2018 12:02
    bron IEX van 14 september

    Vrije kasstroom
    Dit jaar wordt qua cashflow een wat minder jaar, maar door overnames wordt wel het vrije cashflowdoel voor 2020 opgetrokken van €1,4 naar €1,6 miljard. De cashflow in 2017 bevatte overigens een paar incidentele meevallers.

    vw
    Voor dit jaar wordt €1,1 miljard verwacht. De €200 miljoen extra richting 2020komt van de recente overnames dit jaar: Michelin kocht begin dit jaar Fenner, een Britse fabrikant van versterkte polymerenbanden en onlangs in juli het Canadese Camso, dat sterk is in off-the-road (rups)banden.

    vw
    Michelin betaalde voor die twee bedrijven gezamenlijk €3,5 miljard maar blijft qua schuldpositie nog keurig binnen de lijntjes. De netdebt/ebitda ratio staat nu inclusief deze twee overnames op 0,9.

    vw
    De sterk oplopende kasstroom zal dit weer omlaag brengen richting 2020 maar te verwachten valt eerder dat Michelin de komende jaren opnieuw enkele gerichte overnames zal doen om haar marktpositie verder te versterken.

    Waardering
    Uitgaande van een koers van €102 is de koerswinstverhouding momenteel aan de lage kant. De nieuw toegevoegde bedrijven zorgen voor meer omzet en winst de komende jaren. De schuldpositie ten opzichte van de ebitda is erg laag en laat ruimte voor meer acquisities.

    Ratio's Michelin
    2016
    2017
    2018E
    2019E
    2020E
    Omzet (mrd €) 20,9 21,9 21,8 23,1 23,8
    Ebitda 4,2 4,1 4,2 4,6 4,8
    Winst per aandeel 9,03 9,34 10,1 11,3 12,2
    Koerswinstverhouding 11,7 12,8 10,2 9,1 8,4
    Dividend per aandeel 3,07 3,55 3,78 4,16 4,46
    Net debt/ebitda 0,26 0,23 0,9 0,7 0,5

    Conclusie
    De update van Michelin op de Investor Conference van Kepler Chevreux haalt wat spanning uit de markt na de eerdere winstwaarschuwing van concurrent Continental. Qua winst wordt dit jaar een winst per aandeel verwacht van €10 terwijl de overnames de komende jaren de winst zullen aanzwengelen.

    Het aandeel is dit jaar gedaald van €130 naar nu rond de €100. Michelin betaalt een ruim, oplopend dividend, over 2017 €3,55. Van de 20 Franse analisten die het aandeel volgen zijn er 12 met een Koopadvies en 6 met een Houdadvies. Slechts één enkeling adviseert Verkoop.

    Rond €100 is Michelin, met haar sterke financiele positie en mogelijkheden tot groei via overnames, op dit niveau aantrekkelijk geprijsd voor een eerste positie.
  7. forum rang 6 NewKidInTown 29 november 2018 12:08
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 29 november 2018 11:55:

    HG zegt niet voor niets we moeten het 'beter' uitleggen, nu ineens begrijpt de markt niet waar TT eigenlijk voorstaat, we willen een duidelijk verhaal brengen en daarom nemen we afscheid van Telematics, zodat de markt begrijpt waar onze focus ligt.
    Hoe vaak hoor en lees je nog steeds van analisten en andere onwetenden over de "navigatie-kastjes-maker" ? Die denken volgens mij nog steeds dat de grootste omzet via de media-markt en andere retailers gemaakt wordt.
    TT is actief in bijna alle werelddelen (Antarctica ben ik niet zeker van) en werkt samen met 80% van alle car-makers wereldwijd.
  8. forum rang 6 NewKidInTown 29 november 2018 12:14
    quote:

    ~Justin~ schreef op 29 november 2018 12:03:

    Als Michelin 1,5 miljard neerlegt dan koop ik uit sympathie 4 mooie Michelin rubbers onder mijn auto.
    Dan toch wel de Crossclimate, dan kun je er nog eens uit naar de Lemeler- of Vaalserberg de komende maanden ;-)

    www.michelin.nl/banden/michelin-cross...
  9. [verwijderd] 29 november 2018 12:23
    quote:

    life=live schreef op 29 november 2018 12:19:

    [...]

    Ja Breaking news, HG gaat leveren, bod ligt klaar van 3,3 miljard.
    Slot €9, morgen 12,50
    Ik denk ben je even voor, voordat jij dit vanmiddag weer 10X plaatst
    Ik snap dat je even dat gevoel wilt hebben wat ik altijd hebben
    Uniek he
    Komt goed dat jij het eff neerzette
8.136 Posts
Pagina: «« 1 ... 378 379 380 381 382 ... 407 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links