Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 317,5K

TomTom nov '18 BUY (of bye?)

8.136 Posts
Pagina: «« 1 ... 348 349 350 351 352 ... 407 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 27 november 2018 08:45
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 27 november 2018 08:37:

    Goddijn heeft 2 specialiteiten:
    1 Aandeelhouderswaarde vernietigen
    2 Zwijgen

    Conclusie: weg met die man
    Goh? Ik tel er bij jou zomaar 10: zeuren, janken, huilen, droeftoeteren, klagen, vervelen, irriteren, herhalen, jezelf overschreeuwen en complot denken.
  2. forum rang 7 bezinteergebelegt 27 november 2018 09:05
    quote:

    VeniVidiMerui schreef op 27 november 2018 09:00:

    Haha, openingsvolume 1236 stuks. Het kan verkeren..
    Ach, je moet maar zo denken, nog maximaal een week of 19 dit geneuzel, dan is het zo ongeveer einde Q1 2019.

    HG had ook Q2 2019 als richtpunt voor verkoop kunnen geven.

    Dus eigenlijk moeten we hem dankbaar zijn dat ie haast maakt.........
  3. [verwijderd] 27 november 2018 09:29
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 27 november 2018 08:37:

    Goddijn heeft 2 specialiteiten:
    1 Aandeelhouderswaarde vernietigen
    2 Zwijgen

    Conclusie: weg met die man
    8 beursdagen geleden: Geef even aan waar hij aandeelhouderswaarde vernietigt en waar hij zwijgt? thx

    TomTom rekent op snelle verkoop Telematics
    Door ANP PRODUCTIES

    15 nov. 2018 in FINANCIEEL

    AMSTERDAM - Navigatiedienstverlener TomTom rekent op een snelle verkoop van de divisie Telematics. Topman Harrold Goddijn verwacht een deal in het eerste kwartaal van volgend jaar te kunnen beklinken.
    TomTom kondigde eerder aan de opties voor de divisie die producten voor het beheer van een wagenpark aanbiedt te verkennen. Goddijn meldde dat het bedrijf bij een verkoop van de divisie moet nadenken of het alleen door wil of samenwerkingen aan wil gaan. Daarop veerde de beurskoers van TomTom stevig op.
    Een drietal investeerders kwam naar verluidt al met ongevraagde biedingen op TomTom. Maar het bedrijf zou momenteel geen biedingen op het hele bedrijf in overweging hebben.

    Concurrentie
    Goddijn onderstreepte donderdag nogmaals dat TomTom openstaat voor meer samenwerking met autofabrikanten en techbedrijven. Maar het toekomstige succes van de onderneming zou niet van dit soort deals afhangen. ,,We zijn een onafhankelijk bedrijf en we floreren juist voor een belangrijk deel omdat we het Zwitserland zijn van de kaartentechnologie'', aldus Goddijn, die verder geen commentaar gaf op de ,,geruchten'' die rondgaan.

    TomTom heeft de laatste tijd steeds meer concurrentie van techbedrijven als Google. Dat bedrijf biedt zijn eigen kaarten aan, heeft met Android een besturingssysteem dat ook aan automakers kan worden geleverd en werkt aan zelfrijdende auto's waarvoor het ook deals sluit met automakers. De voorbije maanden snoepte Google een aantal klanten van TomTom af.

    Ondanks die concurrentie is Goddijn overtuigd dat TomTom het nog in zich heeft. Het bedrijf gaat voor het hele jaar uit van een omzet van 850 miljoen euro. In 2007 ging nog een jaaromzet van 1,7 miljard euro in de boeken. ,,Kunnen we teruggaan naar 1,7 miljard euro? Ik denk dat we dat kunnen'', stelt de topman. ,,We zijn oké. We worden niet gedwongen om iets stoms te doen. We hebben geen haast.''

    www.telegraaf.nl/financieel/2803643/t...
  4. [verwijderd] 27 november 2018 09:45
    Goedemorgen Harold,

    Het is inmiddels alweer bijna twee weken stil in deze enerverende tijden met geweldige ontwikkelingen.
    Graag zou ik ( en met mij vele anderen) als trouwe particuliere belegger, heel graag willen weten wat de stand van zaken is.
    Je gaf zelf aan dat de koers veel te laag staat, dus kom maar op met die positieve nieuws feiten, aandeelhouderswaarde creeren noemen ze dat in vakjargon!!!!

    Ik verneem graag je reactie,

    Mvg,

    Rick
  5. [verwijderd] 27 november 2018 09:48
    quote:

    RickBreda schreef op 27 november 2018 09:45:

    Goedemorgen Harold,

    Het is inmiddels alweer bijna twee weken stil in deze enerverende tijden met geweldige ontwikkelingen.
    Graag zou ik ( en met mij vele anderen) als trouwe particuliere belegger, heel graag willen weten wat de stand van zaken is.
    Je gaf zelf aan dat de koers veel te laag staat, dus kom maar op met die positieve nieuws feiten, aandeelhouderswaarde creeren noemen ze dat in vakjargon!!!!

    Ik verneem graag je reactie,

    Mvg,

    Rick
    Hij zal wel stil worden van zo'n bescheiden brief
  6. forum rang 7 bezinteergebelegt 27 november 2018 09:53
    quote:

    GLMF schreef op 27 november 2018 09:29:

    [...]
    8 beursdagen geleden: Geef even aan waar hij aandeelhouderswaarde vernietigt en waar hij zwijgt? thx

    15 nov. 2018 in FINANCIEEL

    AMSTERDAM - Navigatiedienstverlener TomTom rekent op een snelle verkoop van de divisie Telematics. Topman Harrold Goddijn verwacht een deal in het eerste kwartaal van volgend jaar te kunnen beklinken.

    Goed dat je het nog even aanstipt want ik begrijp steeds minder van al die figuren die nog altijd elke minuut vd dag nieuws verw88.

    Hoeveel duidelijker moet het nog worden dat er dit jaar niets meer komt ??
  7. forum rang 4 eduardo3105 27 november 2018 09:56
    quote:

    bezinteergebelegt schreef op 27 november 2018 09:53:

    [...]

    Goed dat je het nog even aanstipt want ik begrijp steeds minder van al die figuren die nog altijd elke minuut vd dag nieuws verw88.

    Hoeveel duidelijker moet het nog worden dat er dit jaar niets meer komt ??
    Als je het 1ekw 2019 wil beklinken zal er dit jaar wel een aankondiging komen. Want daarna krijg je nog een boekenonderzoek etc. ergo nog een paar maanden doorlooptijd.
  8. [verwijderd] 27 november 2018 10:01
    Probleem is de verschillende terminologie in alle berichten. Wat is er nu werkelijk gezegd? In het ene bericht staat 'beklinken' terwijl in het andere staat 'afronden.' Beklinken kan zijn dat je dan pas een overname overeenkomt. Afronden betekent dat heel het boekenonderzoek enz. al achter de rug is.
  9. forum rang 7 bezinteergebelegt 27 november 2018 10:05
    quote:

    eduardo3105 schreef op 27 november 2018 09:56:

    [...]
    Als je het 1ekw 2019 wil beklinken zal er dit jaar wel een aankondiging komen. Want daarna krijg je nog een boekenonderzoek etc. ergo nog een paar maanden doorlooptijd.
    Vlgs mij is die aankondiging er al. Telem. staat te koop en er zijn gegadigden.

    En men verw8 een deal te kunnen sluiten in Q1 2019.

    Welke aankondiging wil je dan hebben ? Wie het zijn en wat ze geboden hebben ?
    Die info komt niet naar buiten.

    En een boekenonderzoek is mi alleen van toepassing bij verkoop van de hele toko, niet bij 1 bedrijfsonderdeel. Maar dat kan ik mishebben.
  10. forum rang 9 objectief 27 november 2018 10:09
    quote:

    eduardo3105 schreef op 27 november 2018 09:56:

    [...]
    Als je het 1ekw 2019 wil beklinken zal er dit jaar wel een aankondiging komen. Want daarna krijg je nog een boekenonderzoek etc. ergo nog een paar maanden doorlooptijd.
    Beklinken is het verkoopcontract ondertekenen...dit ligt (ver) na het boekenonderzoek, want dat kan door meerdere partijen.

    Als belegger ben ik niet extreem optimistisch over de uitkomst van de verkoop in het 1e kw.2019, want dit is al bij ieder bekend en in feite ingecalculeerd.
    Kortom: als de koers daarop nog 1 of 2 euro stijgt is dat wel het maximum.
  11. [verwijderd] 27 november 2018 10:29
    Nee Wies, dat heeft niet met performance te maken maar met het feit dat investeerders mogelijkheden zoeken om zich in te kopen in HD maps en autonoom rijden. Omdat dit een miljardenmarkt wordt (zie GS). Doordat het niet mogelijk is om in tomtom te participeren worden start-ups vol geld gepompt en 9 van de 10 startups gaat het niet redden.

    Daarom is het van belang dat tomtom - tegen hoge prijs - partners in laat. Dit kan door autonoom rijden als divisie apart neer te zetten, zoals Google ook Waymo als apart project neerzet. Uit de verkoop van Telematics kan TomTom éénmalig 400 miljoen euro zakgeld geven (200 mio van de eigen cash en 200 mio (20%) van de verkoop opbrengst. Met dat geld kan deze divisie tot en met het jaar 2022 vooruit.

    Vervolgens mogen daar partijen in participeren om het verder te funden tot 1 miljard (40% owned by tomtom, 60% by others) Van dat geld kan gewerkt worden aan niet alleen kaarten en data voor autonoom rijden maar ook software. Dit zijn bedragen waar een deepmap bij verbleekt. Plus dat het resterende tomtom winstgevender wordt, omdat investeringen in autonoom rijden niet meer “drukken” op het resultaat van de reguliere mapping business. Door die groei in winstgevendheid komt meer lucht om te investeren in het verkrijgen van eem sterkere positie in de mapping business voor regulier automotive en enterprise en mobile. Dus ook de niet-automotive kant.

    Los van meer funding is er sowieso al sprake van een voorsprong.

    DeepMap is een getalenteerd team van een aantal ex Google mensen. En hebben daardoor natuurlijk ook eem netwerk. Zij krijgen 60 miljoen funding en worden gewaardeerd op een half miljard. Op basis van een omzet van $3 miljoen en een tarief dat zij rekenen van $5.000 per mile HD maps. Betekent dus dat zij 600 mile HD maps hebben gemaakt - maximaal - want die 3 mio betalingen kan ook voor andere zaken zijn.

    Dan TomTom. 450.000 kilometer HD maps EN road dna EN autostream. Het gaat immers niet alleen om HD maps maken, maar ook onderhouden zonder dat je steeds opnieuw de rondjes moet rijden. Technologisch heeft tomtom die uitdaging gekraakt samen met sensor makers. Nu moeten volume deals HD maps komen, zodat het gebruiken van sensor data van auto’s om de kaarten te updaten ook in de praktijk gebracht wordt.

    TomTom “ziet” nu 1 op de 6 auto’s rijden, krijgt daarvan ook de data, maar dit zijn geen auto’s met sensoren die hun informatie kunnen opslaan, verwerken en doorzenden. Die techniek moet de OEM samen met tomtom en de sensor makers implementeren. Vandaar dat de relaties met sensor makers, cloud diensten en chip makers voor tomtom belangrijk zijn en vice versa. nVidia, Mobileye, Bosch, Zenuity, Baidu, Microsoft. Dit zijn dan ook typische participanten voor die 60% (6x 10%) in tomtom’s autonomous driving BU. Dit zijn ook partners in Apollo, dus dit wordt een subconsortium binnen Apollo.

    Tomtom heeft nu 100 engineers in autonoom rijden op de payroll, daarnaast een heleboel mensen in kaarten technologie, ze hebben een platform waar vele miljoenen in zitten en ze maken tegen de 100 miljoen winst en deze groeit. TomTom’s winstgevendheid groeit aardig als ze autonomous driving apart zet en die 100+ mensen laat mee verhuizen en de HD maps en road dna daarnaartoe verhuist.

    De waarde van die 40% stake in een groot autonomous driving initiatief dat verder gaat dan maps is denk ik groter dan een 100% stake in een eigen HD maps dienst. Dat snappen Goddijn en co als geen ander. Daarom staan ze ook open voor dit soort constructies. Het is niet van vandaag op morgen geregeld, maar fantasie is het ook niet. De verkoop van Telematics is instrumenteel om dit te realiseren. Het geeft tomtom meer dan een miljard op de bank en dan word je serieus genomen en heb je ook de buffer die benodigd is voor een dergelijke hersteucturering en het funden van autonomous driving met die eeder genoemde (fictieve) 400 mio. 200 uit eigen middelen en 200 uit de verkoop. Dan is er daarnaast nog ruimte voor een superdividend van een euro of drie.
8.136 Posts
Pagina: «« 1 ... 348 349 350 351 352 ... 407 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links