Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,890 19 apr 2024 09:31
  • -0,090 (-1,51%) Dagrange 5,730 - 5,925
  • 116.658 Gem. (3M) 304,1K

Mogelijke opbrengst en bestemming Telematics

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 20 november 2018 18:28
    Om een juist beeld te krijgen van de totale (beurs)waarde van TomTom is het van belang om te weten wat de mogelijke verkoopprijs van Telematics gaat worden.

    ING denkt dat Telematics 700 Miljoen waard is.

    Plus of min 10% range dan heb je het over een opbrengst van 2,50 - 3,00 euro per aandeel.

    Wat gaat er met de opbrengst gebeuren? Is dat al bekend? Superdividend van 2,00 euro, of herinvesteren maar waarin dan? Liever geen rare gadgets meer waar de markt al van vergeven is.
    Welke K/W mag je aan heel TomTom plakken? 20 - 25? Dan is de huidige beurskoers al aan de hoge kant.

    www.afm.nl/nl-nl/professionals/regist...

    automotive-management.nl/nieuws/laats...
  2. [verwijderd] 20 november 2018 21:47

    TMT Finance bericht van gvanmaarsum was op 26 okt 2018 om 20:54:
    www.iex.nl/Forum/Topic/1355645/306/To...

    Daarin staat:

    According to sources, the business is holding discussions with strategic and US-based financial buyers, with bids expected by the end of October to beginning of November. The unit is understood to be worth E700m, but sources have said that this could go considerably higher.

    ====

    Daarna was Goddijn op Reuters
    www.reuters.com/article/us-tomtom-ceo...

    At Telematics crossroads, TomTom CEO plots next move
    Alexandria Sage
    4 MIN READ

    SAN FRANCISCO (Reuters) - Digital mapmaking company TomTom (TOM2.AS) will consider whether to go it alone or pursue partnerships if it sells a fleet management business which may account for more than half its current value, its chief executive told Reuters.

    Dutch-based TomTom, which has a market capitalization of 1.75 billion euros ($2 billion), with no debt and 179 million euros in cash, hired Barclays in September to conduct a review of its “Telematics” division with an eye to possible sale.

    Working out a fair price for the division, which helps businesses to save money by using software to monitor and improve the performance of their car and truck fleets, might not be straightforward, Chief Executive Harold Goddijn said.

    Telematics, which had 43 million euros in sales in the third quarter, up 6 percent from a year ago, is “a bit of a mystery” for analysts, added Goddijn, one of the company founders.

    The division has grown quietly but quickly in the shadow of a company better known to consumers for making satnav devices — a business in decline — and to analysts for serving up the digital maps built into iPhone’s Apple Maps app.

    With Telematics expected to post core earnings of 60-70 million euros this year, valuations of the business range hugely, from 700 million euros to 1.4 billion euros. Sell-side analysts disagree about what multiple of earnings the business, which seems likely to extend its steady but not spectacular growth, will fetch.

    Getting a good deal for Telematics would help to underpin the TomTom share price after recent volatility.

    “If you look at the sum of the parts and the valuation and market cap, there is something not quite right and that needs to be better explained,” Goddijn said in an interview this week in San Francisco.
  3. [verwijderd] 21 november 2018 07:17
    Een paar punten
    - de ING inschatting van 700 miljoen moet je met een flinke korrel zout nemen; op de dag dat aangekondigd werd dat Barclays de begeleiding verkoop ttt zou gaan doen bracht ING (na jaren positief) het koersdoel met tientallen procenten terug. Het zijn net mensen daar, graaien wat je kan , als het niet meer kan een trap na geven
    - TT mag dan vinden dat ze ttt klaar voor de toekomst hebben gemaakt; ze hebben verzuimd (niet bij machte?)vanuit Europa uit te breiden naar de rest van de wereld. Bovendien hebben we het bij ttt over percentages groei die beduidend lager zijn dan voor de sector worden afgegeven.

    Ik denk dat andere partijen de uitbreiding naar buiten Europa voortvarender zullen aanpakken. Ik denk dat ze ook meer mogelijkheden hebben/ zien om het aanbod ttt te verbreden, waardoor de groei met hogere cijfers zal zijn.

    Met een CAGR van 20% in de markt en uitbreiding van Europese marktleider naar wereldmarktleider is ttt veel meer waard dan 1,5 miljard. Ik schat 4-5 miljard in 2025; dan mag je zelf uitrekenen wat het nu waard is met alle risico's.

    HG cs zijn zich niet bewust geweest van die waarde; alles boven een miljard knijpen ze de handen dicht. Meer dan 1,2 miljard gaan ze niet vangen door hun eigen gebrek aan ambitie van ttt een wereldmarktleider te maken.

    Maar goed: dat is een heel bedrag als je nu in kunt stappen op 7,xx per aandeel

    IoT Fleet Management Market to Growth at a CAGR of +20% During the 2018-2025

    Read more: www.digitaljournal.com/pr/4036257#ixz...

    KC
    ps niet mee eens? weerleg de 20% CAGR en laat dan even zien waar ze de ambitie wel getoond hebben

  4. [verwijderd] 21 november 2018 07:50
    quote:

    Sunshine Band schreef op 21 november 2018 07:17:

    Een paar punten
    - de ING inschatting van 700 miljoen moet je met een flinke korrel zout nemen; op de dag dat aangekondigd werd dat Barclays de begeleiding verkoop ttt zou gaan doen bracht ING (na jaren positief) het koersdoel met tientallen procenten terug. Het zijn net mensen daar, graaien wat je kan , als het niet meer kan een trap na geven
    - TT mag dan vinden dat ze ttt klaar voor de toekomst hebben gemaakt; ze hebben verzuimd (niet bij machte?)vanuit Europa uit te breiden naar de rest van de wereld. Bovendien hebben we het bij ttt over percentages groei die beduidend lager zijn dan voor de sector worden afgegeven.

    Ik denk dat andere partijen de uitbreiding naar buiten Europa voortvarender zullen aanpakken. Ik denk dat ze ook meer mogelijkheden hebben/ zien om het aanbod ttt te verbreden, waardoor de groei met hogere cijfers zal zijn.

    Met een CAGR van 20% in de markt en uitbreiding van Europese marktleider naar wereldmarktleider is ttt veel meer waard dan 1,5 miljard. Ik schat 4-5 miljard in 2025; dan mag je zelf uitrekenen wat het nu waard is met alle risico's.

    HG cs zijn zich niet bewust geweest van die waarde; alles boven een miljard knijpen ze de handen dicht. Meer dan 1,2 miljard gaan ze niet vangen door hun eigen gebrek aan ambitie van ttt een wereldmarktleider te maken.

    Maar goed: dat is een heel bedrag als je nu in kunt stappen op 7,xx per aandeel

    IoT Fleet Management Market to Growth at a CAGR of +20% During the 2018-2025

    Read more: www.digitaljournal.com/pr/4036257#ixz...

    KC
    ps niet mee eens? weerleg de 20% CAGR en laat dan even zien waar ze de ambitie wel getoond hebben

    Very Sunshine
  5. [verwijderd] 21 november 2018 12:02
    quote:

    Sunshine Band schreef op 21 november 2018 07:17:

    TT mag dan vinden dat ze ttt klaar voor de toekomst hebben gemaakt; ze hebben verzuimd (niet bij machte?)vanuit Europa uit te breiden naar de rest van de wereld. Bovendien hebben we het bij ttt over percentages groei die beduidend lager zijn dan voor de sector worden afgegeven.

    In het jaarverslag staat onder het kopje strategie dat Telematics zich richt op Europa en dat Automotive juist de groei maakt van Europa naar wereld. Een voorbeeld is peugeot-citroen dat met tomtom een global deal sloot, terwijl tomtom een paar jaar geleden vooral Europees was. Er is ook een grote deal in de VS gesloten; TT heeft dat wel gemeld, maar voorlopig zonder merknaam.

    Ik denk dat TomTom gewoon de keuze heeft gemaakt: “wat kunnen wij nu aan?”. Voor het veroveren van Amerika - want daar ga je dan automatisch naar kijken - zijn zeker mogelijkheden maar ook beperkingen. De VS is een giga-markt dus moet je daar een hoop marketing en sales tegenaan gooien en misschien zelfs lokale kantoren openen. Een hoop kosten die voor de baten uitgaan. Automotive heeft dat probleem niet, zij kunnen via hun bestaande relaties in de auto industrie groeien buiten Europa. Daar hebben ze wel wat kantoren met accountmanagers voor geopend waar autofabrikanten zitten: in Silicon Valley, Detroit, Tokyo, etc. maar dat is te overzien.

    Voor de overnemende partij is het wel een grote kans om Telematics te kopen en daarmee naar de States te gaan. Dan moeten ze daarnaast een overname in de USA doen die niet ver is in technologie (je hebt het platform al), maar wel al aanwezigheid heeft daar en klanten. Dan kun je van daaruit verder bouwen.

    Andersom kan ook. Een partij die al groot is in Amerika die nu een Europese marktleider koopt. Daarom worden namen als Verizon en Trimble genoemd. Twee grote yanks op Telematics gebied.
  6. mjmj 21 november 2018 12:15
    quote:

    ~Justin~ schreef op 21 november 2018 12:02:

    [...]

    In het jaarverslag staat onder het kopje strategie dat Telematics zich richt op Europa en dat Automotive juist de groei maakt van Europa naar wereld. Een voorbeeld is peugeot-citroen dat met tomtom een global deal sloot, terwijl tomtom een paar jaar geleden vooral Europees was. Er is ook een grote deal in de VS gesloten; TT heeft dat wel gemeld, maar voorlopig zonder merknaam.

    Ik denk dat TomTom gewoon de keuze heeft gemaakt: “wat kunnen wij nu aan?”. Voor het veroveren van Amerika - want daar ga je dan automatisch naar kijken - zijn zeker mogelijkheden maar ook beperkingen. De VS is een giga-markt dus moet je daar een hoop marketing en sales tegenaan gooien en misschien zelfs lokale kantoren openen. Een hoop kosten die voor de baten uitgaan. Automotive heeft dat probleem niet, zij kunnen via hun bestaande relaties in de auto industrie groeien buiten Europa. Daar hebben ze wel wat kantoren met accountmanagers voor geopend waar autofabrikanten zitten: in Silicon Valley, Detroit, Tokyo, etc. maar dat is te overzien.

    Voor de overnemende partij is het wel een grote kans om Telematics te kopen en daarmee naar de States te gaan. Dan moeten ze daarnaast een overname in de USA doen die niet ver is in technologie (je hebt het platform al), maar wel al aanwezigheid heeft daar en klanten. Dan kun je van daaruit verder bouwen.

    Andersom kan ook. Een partij die al groot is in Amerika die nu een Europese marktleider koopt. Daarom worden namen als Verizon en Trimble genoemd. Twee grote yanks op Telematics gebied.
    Had TTT niet een samenwerkingsverband met één of ander obscuur telematic clubje in de US?
  7. [verwijderd] 21 november 2018 12:23
    quote:

    mjmj schreef op 21 november 2018 12:15:

    [...]

    Had TTT niet ook een samenwerkingsverband met één of ander obscuur telematic clubje in de US?
    Nu je het zegt, dat klopt ja. Zij waren een soort reseller. Ben hun naam vergeten. Weet wel dat zij werden overgenomen een paar jaar geleden (waardoor TT deze reseller kwijtraakte). Daarna is TT inderdaad voor Europa gegaan en heeft in Europa overnames gedaan en is nu Europees marktleider.
  8. [verwijderd] 21 november 2018 16:05
    Bedankt voor alle inhoudelijke reacties. De ramingen lopen dus nogal uiteen, van 700 miljoen tot 1,4 miljard. Van grofweg 3 tot 6 euro per aandeel.
    Een grote onzekere factor is mijns inziens de CEO.
    Ik hoop niet dat de boel verkocht gaat worden voor een te laag bedrag. Maar wat is te laag? En als het toch voor 700 miljoen gaat, hoe waardeer je dan de rest nog.
    Voor mij telt als belegger toch alleen de beurswaarde voor nu en op termijn. Daar ligt mijn rendement uiteindelijk.
  9. [verwijderd] 22 november 2018 09:09
    quote:

    DeepSpaceHorizon schreef op 21 november 2018 16:05:

    Bedankt voor alle inhoudelijke reacties. De ramingen lopen dus nogal uiteen, van 700 miljoen tot 1,4 miljard. Van grofweg 3 tot 6 euro per aandeel.
    Een grote onzekere factor is mijns inziens de CEO.
    Ik hoop niet dat de boel verkocht gaat worden voor een te laag bedrag. Maar wat is te laag? En als het toch voor 700 miljoen gaat, hoe waardeer je dan de rest nog.
    Voor mij telt als belegger toch alleen de beurswaarde voor nu en op termijn. Daar ligt mijn rendement uiteindelijk.
    Marketcap is EUR1,7mrd. Einde jaar 220mln net cash, een verkoop brengt daar nog minimaal 780mln bij, heb je het over 1mrd cash. Dan hou je een ondernemingswaarde van 1,7-1mrd= 700mln over. En dat voor een HD mapping bedrijf met volgend jaar gewoon 200mln+ ebitda... (3,3x ebitda19)

    Schokkend goedkoop nu... (alle bedragen boven de 780mln voor Telematics maakt het nog veel goedkoper)
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links