Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,900 19 apr 2024 09:29
  • -0,080 (-1,34%) Dagrange 5,730 - 5,925
  • 114.534 Gem. (3M) 304,1K

TomTom nov '18 BUY (of bye?)

8.136 Posts
Pagina: «« 1 ... 273 274 275 276 277 ... 407 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Erik9400 19 november 2018 11:50
    HG moet gewoon zeggen: "Wij hebben (KLEINE) aandeelhouders in de steek gelaten en verwaarloosd...zij hebben het risico gelopen maar wij hebben ze nooit gewaardeerd en nooit dividend uitgekeerd. Ik heb afgelopen jaren ten onrechte verkondigd dat TT waardeloos is en zal stoppen met downplayen koers waardoor alle aandeelhouders een goede prijs kunnen krijgen voor hun aandeel"
  2. forum rang 9 objectief 19 november 2018 12:02
    quote:

    Omnius schreef op 19 november 2018 11:01:

    a.u.b. "objectief" en "life=live" en vast nog een paar andere nieuwe alliassen:
    stop ermee, het is te doorzichtig wat jullie doen.
    "te doorzichtig"..wat bedoel je ....ik heb de aandelen dus heb ook liever een hogere koers, maar ik ga niet dromen van boven de 10 euro!!
  3. Benjamin G. 19 november 2018 12:08
    We hebben drie scenario's: a. zelfstandigheid, die kan tijdrovend zijn als het gaat om aandeelhouderswaarde. b. volledige overname en c. strategische deelname.

    Een volledige overname (b.) gaat naar de hoogste bieder, veronderstel ik. Het scenario van een strategische deelname gaat over transfer van aandelen naar een strategische partij. De optie verwatering hebben we besproken. En de optie Private Equity (PE) wordt besproken.

    Met name die optie van PE begrijp ik niet. TomTom heeft straks tussen de 1 en 1,5 miljard in kas bij verkoop Telematics. De FreeFloat is circa 80 miljoen aandelen. Een prijs van 15 euro per aandeel keer 80 miljoen levert 1,2 miljard op. Met andere woorden waarom zou TomTom PE nodig hebben om die transactie te voltooien? (graag reactie, in het bijzonder @wies)

    Vervolgens kan TomTom de ingekochte aandelen verkopen aan strategische partners tegen een prijs die beide reel achten om de gekozen strategie met succes te executeren.

    In dit scenario van strategische deelname in combinatie met aandeleninkoop is een lage koers gewenst. Een short - call optie strategie lijkt binnen deze bandbreedte goed te hanteren??? (graag reactie, geen verstand van)

    In dit scenario is tevens het tijdsaspect bekend. De volgende jaarlijkse aandeelhoudervergadering wordt de aandeleninkoop bekend gemaakt.
  4. keak 19 november 2018 12:23
    Telematics wordt voor een zeer goede prijs verkocht, dit doet de koers sterk stijgen. Met als gevolg dat zeer velen uitstappen! En dan gaat de koers weer naar beneden en start tomtom zijn aandelen inkoop programma om aandelen te bemachtigen voor een strategische deelname van een grote sterke partij om het laatste doel te bereiken een grote speler te worden in de zelf rijdende auto. Zal het zo een beetje gaan lopen???
  5. forum rang 7 ketchup 19 november 2018 12:34
    @ Benjamin - verwoord vaak de opinies uit de markt -

    er zijn thans verschillende stromingen

    ING denkt dat Telematics een waarde heeft van 700-800 mio ( lage waardering wellicht van mogelijke spin-off/benefit voor Maps plus, maar ze schrijven dat niet zo)
    sop waarde bij blue sky 15 euro

    ABN denkt Telematics een waarde heeft van 1.3 miljard ( basis Fleetmatics multiple)
    sop waarde 14 euro

    het verschil tussen deze 2 Nederlandse Banken zit hem duidelijk in de waardering vd onderdelen, want voor sop doen ze niet veel voor elkaar onder.
    ABN denkt dat Google en nieuwe toetreders de waarde van de Kaarten drukt, ING ziet minder waarde in Telematics.

    NIBC, hebben TT open voor review, maar houden thans een neutraal advies @ 7 euro

    dan is er nog een stroming die denkt gewoon dat post Telematics TT geprivatiseerd gaat worden, dat zijn Kepler/RABO, AlphaValue en toch ook wel BNP, ze geloven niet dat Maps plus een grote premie gaat geven in de Beursnotering, afhangende hoeveel de cash positie binnen het aandeel geeft,
    zien dat aan 10-12 euro voor mogelijk exit.

    dit laatste komt dan weer overeen met Koos visie voor interesse van PE (eventueel for account and on behalf of the FFF )

    worse case scenario
    HG ziet te weinig animo voor Telematics aan een behoorlijk niveau, hij trekt het terug
    gaat voorlopig verder en herziet de situatie in 6 maand
    TT krijgt op sentiment de moeder aller dumps voor de kiezen zakt naar 6 euro , HG gebruikt het excuus " we zij onbegrepen en krijgen niet de juiste waardering aan de Beurs, we zijn genoodzaakt onze strategie als beursgenoteerd bedrijf te herzien , we kunnen ons niet veroorloven dat negatieve speculatie onze relaties met Banken, klanten en personeel gaat ondermijnen "

    dit laatste denk ik zelf niet, want PE kan dan ook een vijandige benadering doen en dan gaat de hele free-float zich daar achter scharen.

    maar bij TT is wel alles mogelijk zowel naar de bovenkant van de range als naar de onderkant, vandaar dat de range bij analisten ook zo enorm uiteenloopt , van 6 Barclays tot 14 ABN - slaat toch helemaal nergens op

    de belangen zijn denk ik al enorm in TT, zou me niets verbazen als er al cross equity belangen zijn afgesloten binnen de FFF

    linksom of rechtsom gaat dit van de Beurs.

  6. bekeken 19 november 2018 12:37
    In de maand oktober zijn in totaal 30.000 personeelsopties uitgeoefend. Ten opzichte van de voorafgaande maanden is dat een minimaal aantal. Dit suggereert dat de insiders wachten op betere tijden.
    In september werden 90.100 opties uitgeoefend en in augustus 75.910.
    Totaal tweede kwartaal 394.638 en eerste kwartaal 560.690.
  7. [verwijderd] 19 november 2018 12:37
    A.u.b geen super_dividend.

    Hoe compenseert TomTom het beste de aandeelhouders die een vergeten groep zijn ?
    1. Inkoopprogramma van maximaal de helft van het totaal aantal aandelen dat is +/- 118 miljoen aandelen tegen een vaste prijs van 12 euro en gebonden aan een tijdsperiode.
    Het totaal bedrag wordt betaald uit de opbrengst van Telematics en eventueel cash.
    De free-float kan hiermede geheel worden opgekocht.

    2. Verantwoording: de andere helft (+/- 117,3 miljoen stukken) heeft per definitie een waarde gerelateerd aan de assets van minimaal 12 euro (volgens huidige berekening) en de zittenblijvers kunnen dan afwachten hoe het aanmodderen van Harold verder verloopt.

    Van deze suggestie onder punt 1 zullen veel aandeelhouders gebruik maken.

    Punt 1. Uit fatsoen doen de founders niet mee :-)
  8. forum rang 9 objectief 19 november 2018 12:49
    quote:

    Penge_miner schreef op 19 november 2018 12:37:

    A.u.b geen super_dividend.

    Hoe compenseert TomTom het beste de aandeelhouders die een vergeten groep zijn ?
    1. Inkoopprogramma van maximaal de helft van het totaal aantal aandelen dat is +/- 118 miljoen aandelen tegen een vaste prijs van 12 euro en gebonden aan een tijdsperiode.
    Het totaal bedrag wordt betaald uit de opbrengst van Telematics en eventueel cash.
    De free-float kan hiermede geheel worden opgekocht.

    2. Verantwoording: de andere helft (+/- 117,3 miljoen stukken) heeft per definitie een waarde gerelateerd aan de assets van minimaal 12 euro (volgens huidige berekening) en de zittenblijvers kunnen dan afwachten hoe het aanmodderen van Harold verder verloopt.

    Van deze suggestie onder punt 1 zullen veel aandeelhouders gebruik maken.

    Punt 1. Uit fatsoen doen de founders niet mee :-)

    Doe s.v.p. een beetje normaal..12 euro..TT is geen Sinterklaas actie!!!
  9. [verwijderd] 19 november 2018 12:55
    quote:

    objectief schreef op 19 november 2018 12:49:

    [...]

    Doe s.v.p. een beetje normaal..12 euro..TT is geen Sinterklaas actie!!!
    Met wat cash is max. 1,4 miljard haalbaar maar de free-float is lager dan 118 miljoen stuks en bovendien zal niet elke aandeelhouder zijn stukken aanbieden (optimisten onder ons).

    Al schrijf ik het zelf het is gewoon een heel goede deal !!!!!

    Het is een onorthodoxe oplossing !
  10. [verwijderd] 19 november 2018 12:56
    Kreeg net respons van de TMT Finance reporter dat de 2 tot 2,5mrd range inderdaad refereert aan de ondernemingswaarde en niet aan de equitywaarde (de aandelen).

    PE wil dealen op een ondernemingswaarde van 2 tot 2,5mrd. Met de 200mln cash per jaareinde geeft dit dus 2,2 tot 2,7mrd voor de aandelen. Er staan nu ca. 235mln aandelen uit. Oftewel 9,35-11,50 per aandeel TomTom.

    De Founders wilden niet dealen op deze range. Dus zelf delisten op EUR12 is uitgesloten. Ik vind 11,50 een mooi fall back scenario...
  11. Benjamin G. 19 november 2018 13:06
    @Wies dank voor je reactie. Wat zijn cross-equity belangen?

    De visie op de waarde van TomTom na verkoop Telematics is in de stromingen uit de markt cruciaal om een goede inschatting te maken van de positie van het bestuur TomTom. Als die visie leidt tot een lage waardering dan is een mogelijkheid dat PE wordt benut om het maximale eruit te halen.

    Als de visie is dat er een hoge waardering mag toegekend worden aan TomTom na verkoop Telematics dan zie ik geen rol voor PE. Zoals ook eerder beschreven. Er is geen haast, wel een belang om de juiste strategische partners toe te laten.

    McKinsey heeft hier het een en ander overgeschreven. Ik voeg een link toe en zal niet weer beginnen over toekomstige businessmodellen en verdienmodellen. Voordat je het weet wordt je weggezet als Wolters Kluwer belegger, die het niet heeft begrepen - en wie wil dat nou.

    www.mckinsey.com/industries/automotiv...
    (een van de bronnen)

    Goddijn heeft al aangegeven dat het onduidelijk is wat de winnende businessmodellen gaan worden. Wat wel duidelijk is, zeker als je concurrentie met Google wilt aangaan, is dat services en cloudoplossingen tot het dienstenpakket moeten gaan horen. TomTom heeft hiervoor strategische partners nodig.

    De waarde van die markt is vele malen groter dan de waarde van de HD map making markt.
    www.mckinsey.com/industries/automotiv...

    Kortom de potentiële waarde van TomTom is groot en wordt pas over een aantal jaren zichtbaar. Strategische deelnames zijn hierin een belangrijke stap. Naar mijn idee hebben die partijen geen baat bij tussenkomst van PE en is dat ook niet nodig.

    Verder heeft het bestuur van TomTom een aantal opties om die deelname te realiseren. Mijn vermoeden is dat een optie zonder publieke notering de voorkeur heeft. Als bedrijf kun je veel meer onder de radar opereren, hoeft niet al teveel uit te leggen en ook deals hoeven niet gecommuniceerd te worden. Wat is de meerwaarde om voor een kleine free float een beursnotering instant te houden?

    Het scenario strategische deelname met aandeleninkoop door TomTom zelf zie ik om bovenstaande redenen als meest reële optie. Vanuit die positie kan het bestuur verder bouwen en een keuze maken hoe ze aan succesion planning willen doen, hoe en in welk tempo ze hun eigen belang willen kapitaliseren.

    Ik vraag me af of in dit scenario de koers boven de 15 euro uit gaat komen.

  12. [verwijderd] 19 november 2018 13:15
    quote:

    Accuboor schreef op 19 november 2018 12:56:

    Kreeg net respons van de TMT Finance reporter dat de 2 tot 2,5mrd range inderdaad refereert aan de ondernemingswaarde en niet aan de equitywaarde (de aandelen).

    PE wil dealen op een ondernemingswaarde van 2 tot 2,5mrd. Met de 200mln cash per jaareinde geeft dit dus 2,2 tot 2,7mrd voor de aandelen. Er staan nu ca. 235mln aandelen uit. Oftewel 9,35-11,50 per aandeel TomTom.

    De Founders wilden niet dealen op deze range. Dus zelf delisten op EUR12 is uitgesloten. Ik vind 11,50 een mooi fall back scenario...
    Goed dat je dit hebt nagevraagd.

    Even simpel rekenen vanuit een (zeer) conservatief scenario

    Als TomTom Telematics verkoopt krijgt ze daarvoor minimaal 900 miljoen. Dat is het bedrag waar ING vanuit gaat. Er wordt gesproken van een range van 700 miljoen tot 1,4 miljard. Die 700 miljoen is gebaseerd op andere waarderingsmethoden (x maal sales ipv x maal ebitda) en neemt niet in ogenschouw welke vergelijkbare transacties er zijn geweest.

    Laat het nou eens 900 miljoen zijn. Dat is conservatief.

    Als TomTom daarna de mapping assets verkoopt (maps en traffic) en we gaan opnieuw conservatief te werk en rekenen 30% discount ten opzichte van HERE. HERE heeft het grotere marktaandeel en TomTom de nieuwere technologie (video Goddijn: voor ons is het een software play). Dan is maps en traffic 2 miljard waard. Dan neem ik nog niet mee dat de overnemer van Telematics een licentie contract met TT kan sluiten en dat TT een diversere portfolio heeft dan HERE (Microsoft Azure, UBER, Apple, Baidu)

    Dan heb je nog consumer. Laat dat nu eens naar Garmin gaan inclusief merknaam voor een symbolisch bedrag (weggevertje) van 200 miljoen, 1 keer de jaaromzet.

    Daarnaast heeft TomTom nog 200 miljoen eigen cash.

    De waarde van allerlei deals (Peugeot-citroen tot het jaar 2025) en patenten waarderen we op 0.

    Dan kom je in deze allerlaagste waardering uit op 900 miljoen + 2 miljard + 200 miljoen + 200 miljoen = 3,3 miljard.

    Dan wordt er door private equity partijen een 'beginbod' uitgebracht voor 2 tot 2,5 miljard. Die biedingen liggen dus 30% ONDER een reeds conservatieve berekening. Ik kan ook bij een Ferrari dealer naar binnen lopen en een gloednieuw model aanwijzen en zeggen: ik bied 40K. Dan zeggen ze: meneer, de Skoda dealer is aan de overkant. (niks ten nadele van Skoda :-) - die is er nu ook met TomTom traffic net als Ferrari)
8.136 Posts
Pagina: «« 1 ... 273 274 275 276 277 ... 407 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links