Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,225 19 apr 2024 17:35
  • -0,016 (-1,29%) Dagrange 1,212 - 1,238
  • 1.717.700 Gem. (3M) 2,2M

Post NL November/December 2018

10.642 Posts
Pagina: «« 1 ... 120 121 122 123 124 ... 533 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Toekomstbeeld 14 november 2018 13:20
    quote:

    Hansbeleg schreef op 14 november 2018 10:47:

    Omdat ik niet alle in en outs ken is het lastig oordelen. Maar mij staat bij dat de zzp-ers allemaal een aanbod hebben gekregen om in vaste dienst van PostNL te komen werken. Nadeel geen eigen baas meer, voordeel een vaste baan en minder zorgen vanwege pensioen en vakantiegeld en ziektegeld.

    Nu lijkt het erop dat veel zzp-ers voor tussenbedrijven zijn gaan werken en, of daar in loondienst zijn (men spreekt immers over CAO), of zich verhuren aan die tussenbedrijven, ik weet het eigenlijk niet precies.
    Weet iemand dit wel met zekerheid?

    Ik kan niet inschatten wat duurder is voor PostNL, iemand in dienst hebben of met een tussenfirma werken. Bij dezelfde arbeidsvoorwaarden zou je zeggen rechtstreeks betalen aan de chauffeur zonder middle man (die er immers ook aan wil verdienen) is goedkoper.

    Maar misschien is de PostNL CAO wel duurder dan de CAO van de middle man.
    Ze hebben zeker dat aanbod gehad. Dankzij Mei li, u weet wel.

    Maar er was geen tot weinig belangstelling. De ZZpers krijgen overigens wel ook 10% erbij op dat moment.

    Het belangrijkste onderdeel uit het aanbod is dat de zelfstandige pakketbezorger met een volledige vervoersovereenkomst met PostNL Pakketten een keuze kan maken uit:

    1. Het aangaan van een arbeidsovereenkomst met PostNL. Dit wordt een arbeidsovereenkomst: - zonder proefperiode - voor onbepaalde tijd - met alle arbeidsvoorwaarden van de CAO van PostNL.

    2. Zelfstandige pakketbezorger blijven, waarbij de vergoedingen worden verhoogd met circa 10%.

    Door dit aanbod is er geen verschil meer in kosten tussen zelfstandige pakketbezorgers en eigen medewerkers.

    www.postnl.nl/over-postnl/pers-nieuws...
  2. forum rang 4 Toekomstbeeld 14 november 2018 13:38
    "Nu lijkt het erop dat veel zzp-ers voor tussenbedrijven zijn gaan werken en, of daar in loondienst zijn (men spreekt immers over CAO), of zich verhuren aan die tussenbedrijven, ik weet het eigenlijk niet precies.
    Weet iemand dit wel met zekerheid?""

    Het gebruik van het begrip "zelfstandigen" in deze discussie leid tot een bovengemiddelde generalisatie.

    Het gaat om vervoersbedrijven waarvan de eigenaar de ZZPer/ondernemer is. PostNL heeft contracten met deze bedrijven.

    Deze vervoerders hebben chauffeurs rondlopen.
    Deze chauffeurs echter kunnen A.) ook zzper zijn; B.) in loondienst zijn bij die vervoerder en C.) uitzendkracht
    Kortom zoals elk ander bedrijf die drie categorieën kan hebben.

    Degenen die in loondienst (B) zijn bij deze zelfstandige vervoerders/ondernemers, vallen onder de CAO Beroepsgoederenvervoer.

    Degenen die als uitzendkracht (C) rondlopen bij de vervoerder/ondernemen vallen onder de CAO ABU (uitzend CAO)

    De categorie A.) is gewoon zelfstandige en valt niet onder een CAO.

    Hoe graag de bonden het ook willen, er is bij mijn weten geen CAO voor zelfstandigen.

    De Bond voor zelfstandigen houd dat tegen want zij vinden zelfstandigen ondernemers en geen werknemers. En die regelen zelf al dan niet, hun pensioen en ziektekosten.

    Het punt is dat de kosten vd ondernemers stijgen door:
    1. de CAO stijgingen voor categorie B en C
    2. Huren/vaste kosten die de ondernemer heeft
    3. verhogingen vd tarieven door categorie A
    4. stijgende brandstofkosten
    5. andere relevante kostenstijgingen

  3. forum rang 4 Gaston Lagaffe 14 november 2018 13:48
    quote:

    Toekomstbeeld schreef op 14 november 2018 13:11:

    [...]

    In het weekend, of begin vd week werd er een uitgebreide analyse geplaatst op het forum. Was een krantenartikel met daarin allerlei meningen mbt de diverse postbedrijven. ROyal Mail werd aangehaald dat je daar al helemaal niet in moest zitten.

    Anyway, 1 vd nadelen die Bpost had was dat zij juist zoveel eigen mensen rond hebben lopen.
    De 2/3 aan externe chauffeurs werd, samen met haar 1-duidig prijsbeleid voor de Benelux, als groot pluspunt aangemerkt voor PostNL.
    Dit ivm de variabiliteit en betaling per afgeleverd pakket. Een veel beter relatie van kosten tov volume/omzet.

    Dus die 2/3 verhouding maar effe zo houden zo ik zeggen. Misschien er een paar bij op de pay-roll maar niet teveel.

    Dank Toekomstbeeld, volgens mij heb ik dit artikel gelezen (valt niet mee om alles te blijven lezen tegenwoordig maar dit ligt ongetwijfeld aan mij). Lange tijd heb ik gedacht dat het allemaal wel mee viel en dat voor het extra werk bij PostNL Parcels (maar ook de concurrenten) altijd wel personeel en/of ZZP-ers te vinden waren. Begin hier toch aan te twijfelen. De pakketten moeten door iemand afgeleverd worden. Heb je een operationeel probleem met je personeel/ZZP-er dan gaat dit geld kosten. Voor je het weet verhoogt PostNL de salarissen en "vergeet" men de tarieven te verhogen. Krijgen we die ellende weer. Ik zou eindelijk eens duidelijk en goed nieuws van die club willen horen.
  4. forum rang 4 Toekomstbeeld 14 november 2018 14:16
    quote:

    Gaston Lagaffe schreef op 14 november 2018 13:48:

    [...]Dank Toekomstbeeld, volgens mij heb ik dit artikel gelezen (valt niet mee om alles te blijven lezen tegenwoordig maar dit ligt ongetwijfeld aan mij). Lange tijd heb ik gedacht dat het allemaal wel mee viel en dat voor het extra werk bij PostNL Parcels (maar ook de concurrenten) altijd wel personeel en/of ZZP-ers te vinden waren. Begin hier toch aan te twijfelen. De pakketten moeten door iemand afgeleverd worden. Heb je een operationeel probleem met je personeel/ZZP-er dan gaat dit geld kosten. Voor je het weet verhoogt PostNL de salarissen en "vergeet" men de tarieven te verhogen. Krijgen we die ellende weer. Ik zou eindelijk eens duidelijk en goed nieuws van die club willen horen.
    Ik begrijp je punt. Had tot de Q3 resultaten zo ongeveer dezelfde twijfel

    Maar bij Q3 is PostNL (voor hun doen) behoorlijk uitgebreid in gegaan op de Parcel prijs situatie. Hun prijsstijgingen zijn > dan de inflatie. Ook voor 2019 verwachten ze dat.
    Nu is daarbij wel de onbeantwoorde vraag of de kostenstijgingen in de sector nog harder stijgen dan de algemene inflatie.

    Maar wat ik het meest bemoedigende vond was de bold gemarkeerde opmerking. Dat er een verbetering is in de parcel performance welke groter is dan de toename vd kosten.
    Dat samen, met de drie nieuwe distri centra, kan de UCOI in Q4 best eens een verrassende boost gaan geven.

    Parcels (excluding Spring) –accelerating transformation driven by ongoing growth e-commerce

    Revenue increased by 18%:
    • strong volume growth continued
    • prices increased above inflation, more than offset by shift in customer mix, resulting in a slightly negative price/mix effect;
    expected price increases 2019 above inflation
    • strong development additional services and increase in logistic solutions
    • three new sorting centres now operational, will contribute to efficiency improvement towards the end of the year

    Business performance improved supported by increasing volumes, partly offset by additional capacity costs, alsodue to tight labourand transport market,and increasing IT costs for further development of services
  5. jaapaap 14 november 2018 14:21
    quote:

    Hansbeleg schreef op 14 november 2018 12:22:

    Jaapaap let er op dat je jouw commentaar na de quote zet, zoals je het nu doet is het amper nog leesbaar. Je kunt achteraf ook nog editten als je een foutje maakt, gebruik dat dan svp ook.

    Kijk Herna heeft wel de AMM beslissing van de ACM aangevochten en nu dreigt ze met rechtszaken naar haar onderaannemers. Daar maak je ook geen vrienden mee, dat argument houdt geen steek.

    Dus waarom geen claim naar de ACM (zo goed is die verhouding al niet, ze heeft ze al te pakken genomen voor de rechter) wat is de reden om geen claim in te dienen, wat speelt daar precies? Dat is de vraag. Wie laat er 100M gestolen euro's liggen en ten koste van wie? Herna ten koste van de aandeelhouder.
    had het gekopieerd.

    Je kan een rechtzaak winnen tegen een overheidsmolog zoals ACM, maar als het geld gaat kosten, dan worden politici vals

    Helaas is het zo dat je dit soort lieden maar beter te vriend kunt houden en voor je winnen dan nu voordat enz, tegen schenen te schoppen.

    daarom zeg ik 16 maart anders stemmen dan vvd, d66
  6. Hansbeleg 14 november 2018 14:30
    PostNL en KPN zijn nu ongeveer even duur, KPN geeft ong 5.3% dividend, PostNL ongeveer 9.9%. Verder moet KPN straks nog zwaar gaan investeren in 5G.
    Waarom verruilt niet iedereen zijn aandelen KPN voor PostNL, dat lijkt me toch kansrijker nu. Dus IB-ers een gratis tip van mij ;-)

    Plus dit wat ik net zie, leuk voor de consument slecht voor de bedrijven.

    www.iex.nl/Nieuws/ANP-141118-203/Maxi...
  7. [verwijderd] 14 november 2018 14:34
    quote:

    Gaston Lagaffe schreef op 14 november 2018 13:48:

    [...]Dank Toekomstbeeld, volgens mij heb ik dit artikel gelezen (valt niet mee om alles te blijven lezen tegenwoordig maar dit ligt ongetwijfeld aan mij). Lange tijd heb ik gedacht dat het allemaal wel mee viel en dat voor het extra werk bij PostNL Parcels (maar ook de concurrenten) altijd wel personeel en/of ZZP-ers te vinden waren. Begin hier toch aan te twijfelen. De pakketten moeten door iemand afgeleverd worden. Heb je een operationeel probleem met je personeel/ZZP-er dan gaat dit geld kosten. Voor je het weet verhoogt PostNL de salarissen en "vergeet" men de tarieven te verhogen. Krijgen we die ellende weer. Ik zou eindelijk eens duidelijk en goed nieuws van die club willen horen.
    Deutsche Post/DHL kondigde aan het begin van dit jaar al aan dat het de prijzen zou gaan verhogen in aanloop naar de kerst, dus er zijn wel degelijk tekens dat de prijzenslag inmiddels de bodem heeft bereikt. Het blijft echter wel lastig om in te schatten wanneer de prijzen structureel echt gaan stijgen, maar gezien de krappe arbeidsmarkt kan dat moment ook niet ver weg meer zijn.

    (Bedenk hierbij wel dat PostNL meestal al de partij is die in Nederland de hoogste prijs vraagt, dus ik vindt het niet logisch om te verwachten dat PostNL hierbij het initiatief gaat nemen... want dan biedt je concurrenten nog meer gelegenheid om hun marktaandeel te vergroten)

    Eigenlijk heeft het nieuwe kabinet vorig jaar al een signaal afgegeven dat hierbij een taak voor de ACM ligt te wachten i.v.m. de kaalschering van de arbeidscontracten, maar die 'slimme koppen' lijken voorlopig helaas te weigeren om zich daarmee te gaan bemoeien... min of meer onder het dol-dwaze VVD-motto:

    'Lang leve de vrijheid, laat de markt het zelf maar bepalen!'

    (Terwijl een deel van de pakketjes toch echt ook onder de UPD vallen, dus dat vrije marktdenken is hier eigenlijk niet helemaal op z'n plaats)
  8. [verwijderd] 14 november 2018 16:13
    quote:

    Dagelijkse Kost schreef op 14 november 2018 15:46:

    Koers heeft volgens mij op 2,37 het dieptepunt bereikt. Mag ook wel na zo een enorme daling. En TKB schreef dat de shorter WQ flink heeft afgebouwd. Is toch prima zo. Op naar de 4 euro.
    Ondertussen staat 'onze boezemvriend' Marshall Wace (= de meest actieve shortende partij in de geschiedenis van PostNL) op het hoogste niveau ooit staat: deze ging met +0,5% afgelopen 2 weken naar short positie van 2,9%... en die lijken daarmee het initiatief opnieuw naar zich toe te willen trekken - ofschoon dit best zou kunnen worden gericht op afbouwen.

    Overigens, Mashall Wace was afgelopen 2 weken wel de enige partij die nog durfde uit te breiden; diverse andere partijen hebben wat gaf teruggenomen... maar netto stelt de beweging van afgelopen 2 weken eigenlijk nog steeds heel weinig voor met een totaal short-percentage van op dit moment 9,74% (nadat de piek werd gevormd vlak na de Q2 cijfers in augustus vlak onder de 11%).
  9. siruan 14 november 2018 16:16
    quote:

    Martijn van M schreef op 14 november 2018 16:13:

    [...]

    Ondertussen staat 'onze boezemvriend' Marshall Wace (= de meest actieve shortende partij in de geschiedenis van PostNL) op het hoogste niveau ooit staat: deze ging met +0,5% afgelopen 2 weken naar short positie van 2,9%... en die lijken daarmee het initiatief opnieuw naar zich toe te willen trekken - ofschoon dit best zou kunnen worden gericht op afbouwen.

    Overigens, Mashall Wace was afgelopen 2 weken wel de enige partij die nog durfde uit te breiden; diverse andere partijen hebben wat gaf teruggenomen... maar netto stelt de beweging van afgelopen 2 weken eigenlijk nog steeds heel weinig voor met een totaal short-percentage van op dit moment 9,74% (nadat de piek werd gevormd vlak na de Q2 cijfers in augustus vlak onder de 11%).
    Totaal is 13,42
    shortsell.nl/short/PostNL/90/archived
  10. forum rang 4 Toekomstbeeld 14 november 2018 16:19
    Toch wel jammer dat DHL haar prijzen pas per 1 jan gaat verhogen (voor de contracten die het toelaten). Hadden ze het eerder gedaan, had postnl nog wat klantjes kunnen wegpikken voor de feestmaand begint.

    Wel mooi dat Postnl in ieder geval haar parcel prijzen kan, en heeft, aangepast voor meer dan de inflatie.

    Overigens is de bedrijfspost met 6% verhoogd, per 1 juli al.

    Maar hopen dat we deze prijseffecten teruggaan zien in de winst.

  11. forum rang 4 Toekomstbeeld 14 november 2018 16:42
    quote:

    aandeelofoptie schreef op 14 november 2018 16:38:

    [...]

    De kleine procentuele veranderingen zetten geen zoden aan de dijk - hark zo snel mogelijk de reeds op dit forum berekende euro 400 - 800 mln binnen en koop hiemee voor een groot deel de spotgoedkope aandelen in - dat zet zoden aan de dijk
    DE 400 miljoen van ING had hier overigens ook al voor een deel voor gebruikt kunnen worden
    Mij niet zo bekend, bedoel je het niet opgenomen krediet?

    De obli is namelijk niet via / met de ING.
  12. forum rang 4 aandeelofoptie 14 november 2018 16:43
    quote:

    Toekomstbeeld schreef op 14 november 2018 16:40:

    Trouwens ook wel lekker dat q4 dit jaar een werkdag extra telt tov 2017.

    Dat telt zo'n 15 miljoen extra omzet. En dan de extra omzet van bpost erbij voor een aantal webshops.

    Moet toch iets opleveren zou je zeggen.

    De kleine procentuele veranderingen zetten geen zoden aan de dijk - hark zo snel mogelijk de reeds op dit forum berekende euro 400 - 800 mln binnen en koop hiemee voor een groot deel de spotgoedkope aandelen in - dat zet zoden aan de dijk
    De 400 miljoen van ING had hier overigens ook al voor een deel voor gebruikt kunnen worden - was een mooi signaal richting markt / shorters geweest
  13. forum rang 4 aandeelofoptie 14 november 2018 16:45
    quote:

    Toekomstbeeld schreef op 14 november 2018 16:42:

    [...]

    Mij niet zo bekend, bedoel je het niet opgenomen krediet?

    De obli is namelijk niet via / met de ING.
    Het was toch ING die na de 400 miljoen lening hierna meteen met een koersdoel verhoging kwam of zit ik er hiermee helemaal naast >
  14. forum rang 4 Toekomstbeeld 14 november 2018 16:50
    quote:

    aandeelofoptie schreef op 14 november 2018 16:45:

    [...]

    Het was toch ING die na de 400 miljoen lening hierna meteen met een koersdoel verhoging kwam of zit ik er hiermee helemaal naast >
    ING zit al jaren hoog met hun doel. Maar goed, Dmdie 400 obli lening is niet van de ING.

    Heb laatst ook op iemand gereageerd die dat schreef (jij?).

    Zie de prospectus.
10.642 Posts
Pagina: «« 1 ... 120 121 122 123 124 ... 533 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links