Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,100 16 apr 2024 10:48
  • -0,175 (-2,41%) Dagrange 7,080 - 7,200
  • 35.333 Gem. (3M) 272,7K

TomTom oktober 2018

7.416 Posts
Pagina: «« 1 ... 249 250 251 252 253 ... 371 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 boem! 21 oktober 2018 11:06
    Het is werkelijk hilarisch om iedere keer te lezen dat de gemiddelde Nederlander het niks vindt indien iemand zich profileert om iets te bereiken.

    Links of rechts het maakt niets uit Musk, May, Trump, Kok, Pechtold of HG het zijn allemaal zakkenvullers en de posters zouden in die rol allemaal een betere prestatie op de mat hebben gelegd.

  2. Koos99 21 oktober 2018 11:27
    quote:

    *Justin* schreef op 21 oktober 2018 00:39:

    [...]

    Shorts pompten onzekerheid de markt in en vergrootten het Volvo nieuws uit. Fine, moeten inderdaad ook weer eens afbouwen.
    De shorts krijgen ook wel alle kans om de koers naar beneden te zetten, het gaat niet alleen om het recente Volvo nieuws, maar om een samenloop van omstandigheden opgebouwd de laatste jaren. Fondsmanagers durven niet meer in TomTom te stappen want ze zijn onzeker of TomTom bereid is om ook voor de aandeelhouders te willen vechten of dat TomTom voornamelijk een state of the art product in de markt wil zetten.

    Laten we eerlijk zijn, een ieders inschatting over waar TomTom nu zou staan zijn niet uitgekomen. Als ik kijk wat jij in 2015 voorspelde qua omzetten van de B-t-B business in 2018, dan zit je er ook behoorlijk naast:
    TTT 226
    Automotive 300
    License 190

    Of bv een analisten rapport van ING, dat heeft voor Automotive 2018 een operational revenue (dus incl def rev) van 342 ingeschat, 2019 hadden ze ingeschat op 423. De verwachte groei in Automotive zet niet door, TTT heeft iedereen te hoog ingeschat, en van Enterprise werd ook breed verwacht dat deze verder zou groeien.

    Daarnaast is er niemand die momenteel een zinnig woord kan zeggen over hoe groot de Automotive order back log is, dat is vergelijking met heel veel onbekende, terwijl het zo makkelijk zou zijn voor TomTom om dit getal prijs te geven, immers voor IFRS 15 moeten ze toch alle contracten steeds opnieuw doorrekenen, maar TomTom kiest ervoor deze info voor zicht te houden en slechts met volzinnen te komen als we hebben de automotive order intake voor 2016 bijgesteld van meer dan 300 naar meer dan 250.

    Ik blijf denken dat de hand van TomTom zelf achter deze daling zit, met het geld dat ze gaan binnenkrijgen voor TTT + reeds aanwezige cash kopen ze de free float uit. Dan krijgen ze de kaarten bijna gratis in handen.
  3. forum rang 7 ketchup 21 oktober 2018 11:33

    @ Martin

    voor mij gaat maar één ding op risk/reward en het daar uit te halen rendement
    voor risk/reward is TT to nu toe een 'stinker' van een investering gebleken en rendement ( in de vorm van dividend hebben ze in hun hele bestaan nimmer uitbetaald )
    de enige koersondersteunende aktie die ze gedaan hebben was de inkoop eigen aandelen en die waren voor bonusdoelen, maar werd in ieder geval als vriendelijker gezien dan aandelen uitschrijven voor bonusdoelen.

    verder nu dat Madame met Sports op een zijspoor is gezet, is zij ook van de pay-roll ? ... bij ieder beursgenoteerd bedrijf zou dat een logisch gevolg zijn, zeker als je met tranen verkondigt hoe pijnlijk het is mensen binnen je divisie te moeten laten gaan, waar je zulke ambities mee had.
    weet je daar het antwoord op, ik niet.

    jij blijft TT maar als een soort van start-up die zichzelf telkenmale opnieuw probeert uit te vinden te omschrijven, maar realiseer je je wel dat dit bedrijf al 13 jaar aan de beurs staat ?

    gelukkig ben ik geen investeerder van het 1e uur, maar ik kan me heel goed voorstellen dat die HG een absolute prutser vinden
    de VEB waar jij ook lid van bent noemt TT zelfs de kampioen kapitaal verbrander aan de beurs, het zal je maar gezegd worden.

    ik zit nogmaals in TT vanwege die enorme onderwaardering van haar assets en dat is mijn goed recht en ik hoop dat we hier allemaal nog eens de benefit van gaan zien en niet enkel the happy few.

    verder heb ik nul emotie met het bedrijf, maar mijn sympathie en geld hebben ze en ik hoop dat ze het goed voor mij gaan doen, gaande naar het 4e jaar heb ik daar nog niets van mogen zien, dus het gaat wel tijd worden.
  4. Brouwer285 21 oktober 2018 11:46
    Het lastigste vind ik dat TT zelf meewerkt aan de onderwaardering van de assets, tezamen met de defrev positie maakt dit het lastig om vreemd vermogen of partners aan te trekken. Maakt niet uit of ze nu 100 miljoen of 200 miljoen cash genereren per jaar. De winst wordt gewoon laag gehouden, dit om fiscale redenen of voor een exit door founders.
    Met deze historie in het achterhoofd en er vanuitgaande dat ze gewoon dit spel voort zullen zetten, gaan ze gewoon voor een overname. Straks na een aquisitie een cash inflow van +300M per jaar met een winst van een dubbeltje per jaar zal mij totaal niet meer verbazen.
  5. forum rang 6 boem! 21 oktober 2018 11:54
    Ik begrijp, dat jij je niet wil verdiepen in de facts en figures die in de algemene rekenkamer worden gedeeld en dat is je goed recht.

    In die zin mooi dat we hier in het maanddraadje ellenlang de verhalen kunnen herhalen op basis van krantenkoppen, algemeen sentiment en hoe de markt nu aankijkt tegen tomtom.
    Indien jij het niet erg vindt voel ik me beter bij het algemeen rekendraadje waar we ellenlang op basis van facts en figures vanuit het verleden en inschatting van marktpotentie en vrijgegeven info een onderbouwd verhaal proberen te construeren waar dat alles toe leidt bij Tomtom.

    Laat onverlet dat ik indien het negatieve sentiment dusdanig de overhand krijgt op het maanddraadje ik tracht daar wat tegengas op te geven.
    Het zou fijn zijn indien jij die rol ook voor jezelf opeist bij het rekendraadje.

  6. mjmj 21 oktober 2018 11:56
    quote:

    Koos99 schreef op 21 oktober 2018 11:27:

    [...]

    ....

    Daarnaast is er niemand die momenteel een zinnig woord kan zeggen over hoe groot de Automotive order back log is, dat is vergelijking met heel veel onbekende, terwijl het zo makkelijk zou zijn voor TomTom om dit getal prijs te geven, immers voor IFRS 15 moeten ze toch alle contracten steeds opnieuw doorrekenen, maar TomTom kiest ervoor deze info voor zicht te houden en slechts met volzinnen te komen als we hebben de automotive order intake voor 2016 bijgesteld van meer dan 300 naar meer dan 250.

    Ik blijf denken dat de hand van TomTom zelf achter deze daling zit, met het geld dat ze gaan binnenkrijgen voor TTT + reeds aanwezige cash kopen ze de free float uit. Dan krijgen ze de kaarten bijna gratis in handen.

    Hoe gaat dat dan in zijn werk Koos99? TT kan zichzelf toch niet opkopen?
  7. forum rang 6 pwijsneus 21 oktober 2018 12:04
    quote:

    martinmartin schreef op 21 oktober 2018 10:58:

    ....

    FFF zijn geen nitwits zij zijn op weg om van Tomtom een financieel succes te maken en bekommeren zich in de tussentijd absoluut niet over de tussenstand van het aandeel. Alle jaren is er interesse geweest in de onderdelen van Tomtom maar de geboden prijs was onvoldoende om FFF te bewegen daarop in te gaan, ook de opwaartse bewegingen richting 12 euro waren geen reden voor de FFF om een gedeelte van hun ingezet kapitaal veilig te stellen tegen deze prijs.

    ...
    Uiteraard ligt een disruptie op de loer maar hoe groot is de kans dat die zich voordoet binnen nu en drie jaar.

    ...
    Zij geven nu aan in vergaande onderhandeling te zitten voor verkoop van TTT.
    ....

    Ik beveel je van harte de casus van zelfstandige voortzetting aan.
    Indien je die serieus tot je neemt praat je waarschijnlijk heel anders want daaruit blijkt ontegenzeggelijk dat Tom2 niet te vrezen heeft voor lijfsbehoud.

    Tomtom sorteert voor op verkoop van alle bu's maar wel tegen de prijs die zij in gedachten hebben en kunnen op geen enkle manier worden gedwongen door welk financieel boefje ook.
    Het risico is dat zij hun hand overspelen, tot op heden lijkt de door hen verkozen tactiek bij Telematics te werken; nog twee BU's te gaan.

    Deze post rammelt aan alle kanten.

    Op de eerste plaats is het de taak van een beursgenoteerd bedrijf om de belangen van alle aandeelhouders te behartigen. Je hebt 100% gelijk dat de founders zich totaal niet bekommeren om de stand van het aandeel. Nu opeens wordt Telematics in de etalage gezet, en dit zou het beste voor de aandeelhouders moeten opleveren. Dat is nieuw voor mij, en een goede ontwikkeling.

    Het zelfstandig scenario als one-trick-pony aan de beurs is hopeloos. TomTom groeit niet genoeg, en gaat de komende jaren ook niet groeien. Bovendien is de disruptie al begonnen. Google heeft zijn intrede al gedaan, en kijk gewoon naar hoe het destijds is gegaan met de navigatie op smartphones, de PND-killer. Dat werd door TomTom ook een wake-up call genoemd. We weten hoe dat is afgelopen.

    The Alliance (Renault, eens trouwe klant van TT) is al overgestapt naar het grote enge Google, en Volvo zegt de deal al op voordat er uberhaupt geleverd is met TT, om over te stappen naar Google. Dat kan hier overigens gebagatelliseerd worden en worden weggewoven, maar ik beveel je van harte aan om even goed naar deze casus te kijken om in jou terminologie te blijven.

    TomTom heeft op dit moment in de tijd meer te vrezen voor lijfsbehoud dan ooit. En daardoor zouden ze er verstandig aan doen om de partnerships of samenwerkingscontracten naar een hoger niveau te tillen. Dit is een eufemisme voor jezelf te koop zetten aan de meest aantrekkelijke strategische koper. Niets zelfstandig scenario. Zeg nou zelf, de assets van TT komen toch veel beter tot zijn recht in een groter geheel als bv Microsoft - over synergie gesproken - dan dat deze asset zelfstandig aan de NL-beurs staat te verpieteren.

    Hadden ze zich nu toch maar een beetje bekommert over die waarde van het aandeel, want is het volstrekt logisch en terecht dat nu niet de hoofdprijs op tafel wordt gelegd. Indien er overeenstemming bereikt kan worden. Want als de founders net zulke astronomische waarden toekennen aan de assets dan hier op het forum, zal er nooit overeenstemming worden bereikt.

    Overigens valt dit alles wel te verklaren. TomTom heeft de afgelopen 10-jaar het bedrijf proberen te transformeren weg van de PND-kastjes. Dat is grotendeels gelukt, maar dit heeft heel veel energie en focus gekost. Het is er bij ingeschoten om de enterprise en automotive tak te profileren als leidende spelers in de markt, en afdwingen dat het daar op de beurs ook voor gewaardeerd wordt. Dat laatste is simpelweg niet gelukt.

    Google knabbelt nu aan het businessmodel van TomTom. De angst zit erin dat er meer autobouwers gaan overstappen. Telematics wordt verpatst, en er wordt niet aangegeven wat er met de opbrengst van Telematics gaat gebeuren. Beleggers willen bevestiging dat hun hiervan gaan profiteren, maar dat wordt niet uitgesproken.

    Dat is de reden waarom het bedrijf maar op 1,5 miljard wordt gewaardeerd. A bloody shame.
  8. forum rang 4 marathon 11 21 oktober 2018 12:05
    quote:

    mjmj schreef op 21 oktober 2018 11:56:

    [...]

    Hoe gaat dat dan in zijn werk Koos99? TT kan zichzelf toch niet opkopen?
    Natuurlijk niet. Je kunt aandelen inkopen en daardoor bijv de absolute meerderheid bereiken maar als iedereen blijft zitten loopt de koers op en komt de waardering uiteindelijk toch uit op een reeele waarde.
  9. forum rang 6 pwijsneus 21 oktober 2018 12:07
    quote:

    martinmartin schreef op 21 oktober 2018 11:54:

    Ik begrijp, dat jij je niet wil verdiepen in de facts en figures die in de algemene rekenkamer worden gedeeld en dat is je goed recht.

    In die zin mooi dat we hier in het maanddraadje ellenlang de verhalen kunnen herhalen op basis van krantenkoppen, algemeen sentiment en hoe de markt nu aankijkt tegen tomtom.
    Indien jij het niet erg vindt voel ik me beter bij het algemeen rekendraadje waar we ellenlang op basis van facts en figures vanuit het verleden en inschatting van marktpotentie en vrijgegeven info een onderbouwd verhaal proberen te construeren waar dat alles toe leidt bij Tomtom.

    Laat onverlet dat ik indien het negatieve sentiment dusdanig de overhand krijgt op het maanddraadje ik tracht daar wat tegengas op te geven.
    Het zou fijn zijn indien jij die rol ook voor jezelf opeist bij het rekendraadje.


    Het zou fijn zijn als al die facts en figures ook enige correlatie zouden hebben met de prijs van het aandeel.

    Die heb ik nog niet uit het rekendraadje kunnen halen. Het algemeen sentiment hoe de markt nu aankijkt tegen TomTom geeft mij wel goede verklaringen waarom het aandeel nu staat waar het staat.
  10. Brouwer285 21 oktober 2018 12:13
    @martinmartin. De reden dat het rekendraadje uberhaupt is om de verborgen winst en waarde bloot te leggen. Waarom is zo'n draadje uberhaupt nodig denk je?
    Mijn antwoord is dat TT niet al teveel winstbelasting wenst te betalen. Echter op basis van de boekhouding zal dit niet veel interesse kweken voor aantrekken van vreemd vermogen of aantrekken van minderheidsbelangen.
  11. forum rang 7 ketchup 21 oktober 2018 12:25

    Martin, ik lees het rekendraadje en lees hoe jullie al jarenlang de cijfers uit elkaar proberen te trekken en hoe jullie er naast zitten voor inschatting
    ik zie ook alle rapporten en bijgesloten cijfer analyses en ook zij zitten er regelmatig naast, maar zij geven daar dan wel nog een uitleg aan

    verder heb ik nooit veel interesse gehad in het verdienmodel, denk dat de kosten en investeringen gewoon ongoing zijn en dat het voor TT héél moeilijk gaat worden om ooit echt uitzonderlijk mooie cijfers te laten zien, er staat daar altijd wel wat onverwachts te gebeuren wat de feest-vreugde drukt.

    er is wat dat betreft geen enkel aandeel op IEX wat zo overtrokken blijft voor verwachting en zo blijft teleurstellen
    het is dan ook niet voor niets dat bij een super klimaat voor de sector waar men met miljarden gooit, dit aandeel is gehalveerd, maar daar stappen de fan-boys allemaal overheen, is allemaal tijdelijk en is zelfs gezond want ze blijven on-focus en daar gaat het om

    gewoon lachwekkend voor de investment community, die denken maar aan één ding is all this for a purpose en die gedachte gaat steeds meer spelen.

    aangezien de rapporten niet langer te delen zijn, kan je maar summier buiten tekst iets over cijfers schrijven
    heb hier laatst de estimates nog even gezet voor 2019 en 2020 van één analist, waar Tatje nog ludiek op reageerde

    verder hebben wij nul invloed op het koersgedrag en de investment community, maar dat hebben analisten en de bank account Managers wel, dus wat dat betreft hecht ik daar persoonlijk veel meer waarde aan, dan wat wij hier uitpluizen.

    daarbij, rapporten en follow-up updates uit roadshows georganiseerd voor TT samen met Banken , heeft TT daarna volledig inzage
    heeft TT op en aanmerkingen kunnen ze reageren, dat is ook helemaal niet ongebruikelijk, Bestuurders van beursgenoteerde bedrijven krijgen vaak van volgende Banken voor hun aandeel, inzage in de rapporten.
    ze stellen ook gewoon vragen aan de CFO of aan IR hoe het gaat en draait, daar zijn de roadshows ook voor

    ik hoop op 13 euro exit voor SOP, dan heb ik nog een mooi rendement voor een 4 jaar investering

    succes met je belegging.
  12. VanillaSky 21 oktober 2018 12:25
    quote:

    Koos99 schreef op 21 oktober 2018 11:27:

    [...]

    De shorts krijgen ook wel alle kans om de koers naar beneden te zetten, het gaat niet alleen om het recente Volvo nieuws, maar om een samenloop van omstandigheden opgebouwd de laatste jaren. Fondsmanagers durven niet meer in TomTom te stappen want ze zijn onzeker of TomTom bereid is om ook voor de aandeelhouders te willen vechten of dat TomTom voornamelijk een state of the art product in de markt wil zetten.

    Laten we eerlijk zijn, een ieders inschatting over waar TomTom nu zou staan zijn niet uitgekomen. Als ik kijk wat jij in 2015 voorspelde qua omzetten van de B-t-B business in 2018, dan zit je er ook behoorlijk naast:
    TTT 226
    Automotive 300
    License 190

    Of bv een analisten rapport van ING, dat heeft voor Automotive 2018 een operational revenue (dus incl def rev) van 342 ingeschat, 2019 hadden ze ingeschat op 423. De verwachte groei in Automotive zet niet door, TTT heeft iedereen te hoog ingeschat, en van Enterprise werd ook breed verwacht dat deze verder zou groeien.

    Daarnaast is er niemand die momenteel een zinnig woord kan zeggen over hoe groot de Automotive order back log is, dat is vergelijking met heel veel onbekende, terwijl het zo makkelijk zou zijn voor TomTom om dit getal prijs te geven, immers voor IFRS 15 moeten ze toch alle contracten steeds opnieuw doorrekenen, maar TomTom kiest ervoor deze info voor zicht te houden en slechts met volzinnen te komen als we hebben de automotive order intake voor 2016 bijgesteld van meer dan 300 naar meer dan 250.

    Ik blijf denken dat de hand van TomTom zelf achter deze daling zit, met het geld dat ze gaan binnenkrijgen voor TTT + reeds aanwezige cash kopen ze de free float uit. Dan krijgen ze de kaarten bijna gratis in handen.

    Dat is inderdaad iets wat ik ook al vaak roep, als je echt van de laatste jaren de prognoses en rapporten terugkijkt dan heeft TT veel minder behaald als destijds werd verwacht. Dit jaar is tweemaal de outlook verhoogd echter was de lat ook wel erg laag gelegd door de outlook op 800mio te stellen, daar heeft eenieder zich over verbaasd in Februari hoe dat mogelijk was.

    Ik heb hier ook rapporten liggen van 2014 en 2015 nou dan zakt je broek echt af wat voor omzetten daar in staan.

    Ik denk dat in Februari definitief zal blijken of er verdere groei te verwachten is dmv de outlook EN het automotive orderboek. Zoals in het rekendraadje al aangegeven denk ik dat TT een orderboek van 350+ nodig heeft om echt forse groei in automotive te kunnen waarborgen na 2020.

    Aangezien ik ook denk dat Harold en zijn vazallen niet hun complete belang willen laten verdampen zal er indien het in Februari tegenvalt m.i. 100% duidelijk zijn of de heren versneld het restant van de Toko gaan verkopen.

    Uiteindelijk hebben we dus vier smaken:

    1) Exit vd beurs na verkoop TTT door TT zelf (Harold en co verkopen daarna over enkele jaren ook weer ze moeten eens stoppen) --> exit Beurs aan 10 EUR?
    2) FEB outlook super, orderboek super --> kans dat men 3-5 jaar zelfstandig doorgaat dan belang afbouwt of compleet verkoopt --> koersen > 15 EUR?
    3) FEB outlook matig, orderboek matig --> risico op zelfstandig neemt verder toe, dit is al lang bekend bij de Heren uiteraard dus verkoopproces is in volle gang, de hoofdprijs wordt het niet meer gezien de vooruitzichten. Na verkoop TTT het totaal wat we vangen 10-15 EUR?
    4) FEB outlook matig, orderboek matig --> risico op zelfstandig neemt verder toe, dit is al lang bekend bij de Heren uiteraard maar zij houden halsstarrig vol en laten de waarde incluis opbrengsten TTT verdampen --> Koers < 4 EUR

    Laatste scenario lijkt mij het minst waarschijnlijk aangezien dat zou betekenen dat het belang van de Goddijntjes ad 400mio in TT voor een groot gedeelte (of geheel) verdampt. Enige kanttekening daarbij is dat Harold en co. tot nog toe, als ik het zacht uitdruk, geen best track record hebben. Maargoed de balans word aan het einde opgemaakt zoals iemand hier van de week al zei.
  13. forum rang 6 boem! 21 oktober 2018 12:30
    quote:

    Brouwer285 schreef op 21 oktober 2018 11:46:

    Het lastigste vind ik dat TT zelf meewerkt aan de onderwaardering van de assets, tezamen met de defrev positie maakt dit het lastig om vreemd vermogen of partners aan te trekken. Maakt niet uit of ze nu 100 miljoen of 200 miljoen cash genereren per jaar. De winst wordt gewoon laag gehouden, dit om fiscale redenen of voor een exit door founders.
    Met deze historie in het achterhoofd en er vanuitgaande dat ze gewoon dit spel voort zullen zetten, gaan ze gewoon voor een overname. Straks na een aquisitie een cash inflow van +300M per jaar met een winst van een dubbeltje per jaar zal mij totaal niet meer verbazen.
    Iedere financiele man is alert indien hij een balans onder ogen krijgt.
    Zijn aandacht gaat dan niet uit naar kaspositie, kortlopende vorderingen of schulden maar beperken zich bij tomtom hoofdzakelijk tot Intangible assets en Goodwill aan de debetzijde en deferred revenue en provisions aan de creditzijde van de balans.
    De goodwill en other intangible assets zouden de assetwaarde moeten dekken van de aanwezige BU's. Met een totaalwaarde van 950 mio is hier geen lijk in de kast te ontdekken eerder het tegendeel.
    Afgezien van de provisions waar we geen helder beeld van hebben kan je wel een oordeel vellen over de deferred revenue.
    Een deferred revenue is gefactureerde omzet die achtergesteld is vanwege nog te maken kosten in de toekomst.
    De deferred kort is mi correct de deferred long herbergt achtergehouden winst zeker indien de omzet van deze BU toeneemt; met een deferred long van 170 mio zou ik daar een ekstra waarde aan toekennen van 100 mio boven op de kaspositie.

    Het is in mijn ogen niet tomtom die direct de onderwaardering van de assets veroorzaakt het zijn de traders die weten dat FFF niet geinteressert zijn in tussenstanden van de koers waardoor zij makkelijk kunnen scoren op afgeleide producten zoals opties en turbo's.

    Tomtom is er volgens mij ook niet klaar voor om aan vreemd vermogen een deel van hun toekomstige winst af te staan.
    De gemiddelde winst de afgelopen 5 jaar van minder dan 10 cent wordt met 25 cent dit jaar verpulvert.
    Zij gaan voor een overname dit jaar of spoedig daarna.


  14. forum rang 6 tatje 21 oktober 2018 12:47
    Ik permiteer me om een stukje van Martinmartin te plaatsen.

    Trouwens ook mijn mening.

    "" Ik beveel je van harte de casus van zelfstandige voortzetting aan.
    Indien je die serieus tot je neemt praat je waarschijnlijk heel anders want daaruit blijkt ontegenzeggelijk dat Tom2 niet te vrezen heeft voor lijfsbehoud.

    Tomtom sorteert voor op verkoop van alle bu's maar wel tegen de prijs die zij in gedachten hebben en kunnen op geen enkele manier worden gedwongen door welk financieel boefje ook.
    Het risico is dat zij hun hand overspelen, tot op heden lijkt de door hen verkozen tactiek bij Telematics te werken; nog twee BU's te gaan.

    3 Bu s

    Welke ebitdas laten ze zien in 2018.

    Automotive en Enterprise 90
    Telematics 70
    Consumer exc sports 70

    Totaal 230 ebitda in 2018

    2018
    Q1 44,2
    Q2 63,4
    Q3 62,4
    Q4 60 schatting

    Totaal 230

    FF goed beseffen dat men dus telematics wil verkopen.
    Dat Automotive en Enterprise nog geen inkomsten heeft van topper SDC en dat voor SDC RNM en Volvo nog steeds heel groot in beeld zijn :-)

    Dat Consumer zonder sports.

    Q1 een daling van 10,84%
    Q2 een daling van 11,25%
    Q3 een daling van 7,36%

    Q4 auto PND zal bijna gelijk gaan lopen met PND voor de rest.
    Hub bridge die Daimler trucks per 1 dec 2018 gaat gebruiken, kan wel eens de trigger zijn, dat consumer niet meer daalt maar gelijk blijft en zelfs gaat stijgen.
    Mischien gaan zelfs nog meer truck oems de Hub bridge gebruiken.

    Dus consumer exl sports met een ebitda van 70 miljoen per jaar, zal minimaal gelijk blijven, maar ik ga er vanuit, dat het een stijger zal blijken te zijn in de toekomst.

    Wie wil geen bedrijf ( consumer ) dat in de toekomst een hogere ebitda dan 70 miljoen gaat laten zien.

    Denk dat TT eind 2016 zag, dat een stand alone optie voor het hele bedrijf niet te realiseren was.

    Eind 2016 wist men al dat men sports wilde stoppen, de rest in Q1 en Q2 2017 was voor het podium :-)
    De broer van Corinne is niet voor niets eind 2016 weggegaan bij sports.
    Sports stoppen maar toch het impairment voor heel consumer nemen.

    Het ontsluiten van een heel mooi consumer zonder sports, dus lean en mean en zonder mogelijk impairment meer.

    Dat heet opschonen en lean en mean maken.

    Stoppen met sports en de potentie van consumer met alle mogelijkheden werd ineens super zichtbaar en eind 2018 laat consumer zelfs een ebitda van 70 miljoen plus zien.

    Telematics in de verkoop.
    Consumer in volle bloei, laat de gegadigden maar komen.
    De founders of een chinees of een ander.

    Blijft over Automotive en Enterprise met een leuke eindige omzet, die in 2020 2021 wordt vervangen door het parade paardje SDC in al zijn vormen.

    Voor mij is TT een topper en sturen ze aan op een overname.

    Doen de founders het netjes en krijgen wij ook hetzelfde en de zelfde rechten als die founders dan ben ik tevreden.

    Het zware downplayen van de koers zie ik ook niet gebeuren door shorters, maar door bedrijven ( onder de radar ) die een belang voor de koper opbouwen.

    Gewoon mijn mening en geen advies.

  15. Brouwer285 21 oktober 2018 12:55
    @martinmartin, die winst neemt inderdaad toe met reden dat ze met droge ogen niet al teveel meer af kunnen schrijven. Verder is de onzetdaling gestopt, het momentum voor wonstvooruitzicht zou dus tamelijk groot moeten zijn. Echter die vooruitzichten worden verpulvert door TTT in de etalage te zetten en ze in de cc aangeven nog niet echt te weten met dit geld te gaan doen, tevens geeft men in de cc aan nog niet echt te weten hoe ze HD maps voor ADAS naar de markt moeten brengen. Om die reden speculeer ik op of een exit door founders (wat me niet verstandig voor ze lijkt) of een aquisitie die ze in plaats van cash als waarde op de balans kunnen zetten, zodat ze hun boekhoudbeleid gewoon voort kunnen zetten. TT is geen bedrijf dat je moet waarderen puur op winstcijfers. Ik kijk puur naar cash inflow. Schulden zijn tamelijk snel afgelost, nu nog alleen cash toename, afschrijven op equity is nu lastig voor ze. Ze kunnen dus alleen nog wat met defrev doen om de winst laag te houden. Ergo TTT verkopen, vervolgens een aquisitie te doen, en die weer als waarde op de balans zetten.
  16. forum rang 4 marathon 11 21 oktober 2018 13:04
    Helemaal met je eens Tatje. FFF komen er nooit mee weg anno nu om onder de radar zaken te regelen waardoor wij achtergesteld worden tov diezelfde FFF.
    Elke poging daartoe lokt weerstand op van afvallige FFF want je vrienden van nu zijn je toekomstige vijanden want jaloezie en afgunst liggen altijd op de loer. En ja hoe je het ook wend of keert: Alles komt uit en eens zal je daarvoor de tol betalen want ze komen je achterna!! Dat is inmiddels al vaak in het circus dat beleggersland heet vertoond en waar dat vroeger soms jaren duurde spreken we nu soms van maanden of weken dus de rekening wordt vaak snel gepresenteerd..
    Fijn weekend en vanavond genieten van de inhaalrace van onze MAX.
    Hier kunnen Harold c.s. misschien een voorbeeld aan nemen.
  17. Koos99 21 oktober 2018 13:13
    quote:

    tatje schreef op 21 oktober 2018 12:47:

    Blijft over Automotive en Enterprise met een leuke eindige omzet, die in 2020 2021 wordt vervangen door het parade paardje SDC in al zijn vormen.

    Dan moet dat dit jaar zichtbaar worden in de Automotive order intake, immers gemiddeld duurt het 2 jaar voordat een order leidt tot daadwerkelijke omzet. Echter HG heeft aangegeven dat 2018 meer een 2016 jaar wordt, zoals bekend was de Automotive order intake over 2016 'more then EUR 250 milj'. In die zin komt dat parade paardje nog niet lekker op gang.
  18. Koos99 21 oktober 2018 13:19
    TomTom heeft uitgebreid bericht dat ze 1.5 miljoen updates in een maand hebben weten te maken. Nu ben ik niet heel technisch, maar wat ik daar bij denk.

    1.5 miljoen updates in een maand, dat moet betrekking hebben op de HD kaart, immers daar wordt meer detail vastgelegd dan de SD kaart.
    1.5 miljoen updates in een maand bereik je enkel als je een volume aan auto's hebt rondrijden die de kaarten via sensor feedback kunnen updaten. Zover ik weet heeft TomTom niet bekend gemaakt dat er nu al een OEM rond rijdt met sensoren en met de TomTom HD kaarten. Als ik HG beluister dan wordt er in 2019 een truck fabrikant actief.

    Kortom het telt voor mij niet op, waar komt die input voor de aanpassingen vandaag? Is er dan toch een deal met Tesla, die al wel rond rijdt met de TomTom HD map? Iemand enig idee hoe ze anders 1.5 milj updates per maand kunnen bereiken?
7.416 Posts
Pagina: «« 1 ... 249 250 251 252 253 ... 371 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links