Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 313,7K

off-topic

23.302 Posts
Pagina: «« 1 ... 94 95 96 97 98 ... 1166 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 boem! 1 oktober 2018 14:26
    quote:

    sniklaas schreef op 1 oktober 2018 13:52:

    [...]Martin, Hoe je het ook went of keert, feit is dat Elon Musk is aangeklaagd en inmiddels veroordeeld en op de een of andere manier wil jij dat niet inzien!
    Ho ho,

    Ik heb gereageerd dat Musk in mijn ogen de regels heeft overtreden maar dat hij dat pas heeft gedaan nadat shorters met fake-berichten zijn bedrijf wilden kapotmaken.
    Ik keur beide gevallen af maar ik kan er slecht tegen indien mensen zonder zich in een zaak te verdiepen de papagaai spelen van een kant van het verhaal.

    Om een beter oordeel te kunnen vellen over Trumo is het raadzaam naast Fox ook CNN te raadplegen.
    Indien je je een oordeel wil vellen over de brexit is het goed om naast de Tabloids ook the Guardian en the Independant te lezen.

    Ik zie heel best in dat Musk is veroordeeld zonder daarin overigens schuld te erkennen maar dat houdt niet in dat ik geen begrip zou mogen opbrengen voor de man die de andere partij een koekje van eigen deeg heeft laten zien door hun met dezelfde onheuse middelen te bestrijden.

    Ik had liever gezien dat men de regels aanpast waardoor dit soort spelletjes niet meer gespeeld worden.
  2. Pieterbell 1 oktober 2018 14:47
    quote:

    martinmartin schreef op 1 oktober 2018 14:26:

    [...]

    Ho ho,

    Ik heb gereageerd dat Musk in mijn ogen de regels heeft overtreden maar dat hij dat pas heeft gedaan nadat shorters met fake-berichten zijn bedrijf wilden kapotmaken.
    Ik keur beide gevallen af maar ik kan er slecht tegen indien mensen zonder zich in een zaak te verdiepen de papagaai spelen van een kant van het verhaal.

    Om een beter oordeel te kunnen vellen over Trumo is het raadzaam naast Fox ook CNN te raadplegen.
    Indien je je een oordeel wil vellen over de brexit is het goed om naast de Tabloids ook the Guardian en the Independant te lezen.

    Ik zie heel best in dat Musk is veroordeeld zonder daarin overigens schuld te erkennen maar dat houdt niet in dat ik geen begrip zou mogen opbrengen voor de man die de andere partij een koekje van eigen deeg heeft laten zien door hun met dezelfde onheuse middelen te bestrijden.

    Ik had liever gezien dat men de regels aanpast waardoor dit soort spelletjes niet meer gespeeld worden.

    Martin, Mijn mening is en was niet meer en minder dat ik de uitlatingen van Elon Musk niet correct vond en met mij de instanties die daarover gaan.

    Of ik deze uitlatingen nu bekijk via de NOS, Telegraaf, CNN, NBC, De Limburger, De Tijd, en ga zo maar door maakt geen ene moer uit, het is en blijven CEO onwaardige uitlatingen.

    Als er iemand op dit forum zich als een papegaai gedraagt dan zul je toch echt in de spiegel moeten kijken!

    Vanwaar die afdwaling naar Trump, Brexit en liever-koekjes, is dat een eigenschap van een gewezen CFO!
  3. forum rang 6 boem! 1 oktober 2018 15:38
    Laat maar even goede vrienden.

    We zijn het er beiden over eens dat de uitlatingen van Musk niet deugen.

    Ook ik vind dat hij met zijn uitlatingen de koers heeft gemanipuleerd en dat is niet goed te praten.
    Koersmanipulatie moet bestreden worden.
    De reden dat hij hiertoe kwam was de onophoudelijke fake-news show van shorters.
    In mijn ogen is dat ook koersmanipulatie omdat veel beleggers volgend zijn op basis van adviezen.

    In dat licht heb ik zo iets van gelijke monniken gelijke kappen.
    Dat blijkt in de praktijk niet zo te werken.
    Je kan dat afdoen met zo zijn de regels nu eenmaal of je kan het spijtig vinden dat het zo georganiseerd is en je de vraag stellen zouden de regels niet aangepast moeten worden.
    Ik zou aanpassing en aanscherping van de regels toejuichen met hogere straffen dan de ceremoniele die nu worden opgelegd maar dan wel voor alle partijen die zich schuldig maken aan manipulatie.
  4. forum rang 6 NewKidInTown 1 oktober 2018 20:16
    @Martin, hiermee kan ik het wel eens zijn, zeker berichten door de ingewijden zoals een CEO maar ook door shorters die met fake slecht nieuws komen.

    En wat hier op het forum allemaal door omhoog- en omlaag-praters wordt gepost, dat moeten we maar met een dikke baal zout nemen en proberen er doorheen te prikken, vooral niet onderbouwde postings proberen te weerleggen met onderbouwing die controleerbaar zijn. Of negeren natuurlijk, kan ook nog.
  5. Pieterbell 1 oktober 2018 20:38
    quote:

    NewKidInTown schreef op 1 oktober 2018 20:16:

    @Martin, hiermee kan ik het wel eens zijn, zeker berichten door de ingewijden zoals een CEO maar ook door shorters die met fake slecht nieuws komen.

    En wat hier op het forum allemaal door omhoog- en omlaag-praters wordt gepost, dat moeten we maar met een dikke baal zout nemen en proberen er doorheen te prikken, vooral niet onderbouwde postings proberen te weerleggen met onderbouwing die controleerbaar zijn. Of negeren natuurlijk, kan ook nog.
    Hallo NKIT, Ik kan je opmerking aangaande omhoog- en omlaag-praters niet rijmen met de posts op dit forum, kun je man en paard benoemen?
  6. forum rang 6 NewKidInTown 1 oktober 2018 21:29
    quote:

    sniklaas schreef op 1 oktober 2018 20:38:

    [...]Hallo NKIT, Ik kan je opmerking aangaande omhoog- en omlaag-praters niet rijmen met de posts op dit forum, kun je man en paard benoemen?
    Bedoel je "de posts op dit forum" of "JE posts op dit forum" ?

    Toch maar gewoon uitgaan van wat er staat "de posts op dit forum": er zijn diverse posters hier die de koers omhoog OF omlaag proberen te praten. Dus overdreven optimistische of pessimistische berichten, meestal niet gebaseerd op feiten maar op meningen. Dat is niet heel erg, het is tenslotte een discussie-forum, en er dus mee gediend met tegengestelde of verschillende meningen. Het mag als je je er maar van bewust bent.
    EDIT: volgens mij hebben de berichten van posters hier 0,0 invloed op de koers END EDIT.
    De meesten lullen posten naar hun positie. Je kunt het ook omdraaien, eerst heb je een mening, daarna neem je gebaseerd daarop een positie in en vervolgens verkondig je een mening, dus zo vreemd is het nou ook weer niet.
    Wel intrigerend is het dat bij sommigen de emoties hoog kunnen oplopen als ze een andere dan hun eigen mening lezen of horen. Denk dat dat komt door dat er hier gemiddeld genomen veel mensen zijn die relatief veel op 1 kaart hebben gezet, maar dat is alleen maar een indruk die ik heb, zeg maar gebaseerd op gevoel.
    Ik ga geen man en paard noemen, voorbeelden te over, maar waarom zou je dan weer daarover discussie uitlokken, niet nodig. Laten we maar inhoudelijk blijven.
    Niettemin lees je van mij ook wel eens postings, niet vaak erg positief, meestal gebaseerd op feiten maar ook wel alleen op gevoel of emotie. Beleggen is emotie-gedreven, zo neem ik ook wel eens posities in.
    Groet,
    Kid.
  7. Pieterbell 1 oktober 2018 22:17
    quote:

    NewKidInTown schreef op 1 oktober 2018 21:29:

    [...]

    Bedoel je "de posts op dit forum" of "JE posts op dit forum" ?

    Toch maar gewoon uitgaan van wat er staat "de posts op dit forum": er zijn diverse posters hier die de koers omhoog OF omlaag proberen te praten. Dus overdreven optimistische of pessimistische berichten, meestal niet gebaseerd op feiten maar op meningen. Dat is niet heel erg, het is tenslotte een discussie-forum, en er dus mee gediend met tegengestelde of verschillende meningen. Het mag als je je er maar van bewust bent.
    EDIT: volgens mij hebben de berichten van posters hier 0,0 invloed op de koers END EDIT.
    De meesten lullen posten naar hun positie. Je kunt het ook omdraaien, eerst heb je een mening, daarna neem je gebaseerd daarop een positie in en vervolgens verkondig je een mening, dus zo vreemd is het nou ook weer niet.
    Wel intrigerend is het dat bij sommigen de emoties hoog kunnen oplopen als ze een andere dan hun eigen mening lezen of horen. Denk dat dat komt door dat er hier gemiddeld genomen veel mensen zijn die relatief veel op 1 kaart hebben gezet, maar dat is alleen maar een indruk die ik heb, zeg maar gebaseerd op gevoel.
    Ik ga geen man en paard noemen, voorbeelden te over, maar waarom zou je dan weer daarover discussie uitlokken, niet nodig. Laten we maar inhoudelijk blijven.
    Niettemin lees je van mij ook wel eens postings, niet vaak erg positief, meestal gebaseerd op feiten maar ook wel alleen op gevoel of emotie. Beleggen is emotie-gedreven, zo neem ik ook wel eens posities in.
    Groet,
    Kid.
    Hallo NKIT, Ik zie die omhoog en omlaag praters niet op dit forum, enkel persoonlijke meningen en discussies gevormd door mediaberichten, kennis en ervaringen.
    Was en ben benieuwd wat jij ziet en ikke niet!
    Enkel om ervan te leren, heb geen enkele behoefte of intentie om te zwartepieten..
    Succes......Peter
  8. forum rang 6 boem! 2 oktober 2018 02:17
    Om aan te geven dat ik mijzelf absoluut niet herken in een omlaag dan wel omhoog prater mbt tot Tesla.

    Ik onderschrijf volledig het artikel geplaatst op de site van Business Insider met de titel:
    Tesla's stockpice is completeli ridiculous and anione who tells something else should not be trusted.

    Sorri de letter .. is uitgevallen op mijn toetsenbord en ik ben helaas niet bij machte om dit artikel als bijlage toe te voegen.
  9. Pieterbell 2 oktober 2018 10:25
    quote:

    limomilo schreef op 2 oktober 2018 09:53:

    Even buiten de Tesla discussie om. NEL (hydrogeen) vandaag + 6 %, gisteren + 4%
    @NEL, ik ken niet de inhoud van de uitgifte, maar vorige maand zijn er nieuwe aandelen geplaatst aan NOK 3,12 en het aandeel noteert nu aan NOK 4,30, lijkt op een pump en over een tijdje dump verhaal..
  10. forum rang 6 boem! 3 oktober 2018 03:37
    Ik wordt meer en meer gefascineerd door het epos/drama met de naam Tesla(=Musk).

    Zelfs met de aankondiging dat men de productiedoelen heeft behaald en voor de winstgevendheid veel belangrijker de afleverdoelstellingen heeft overtroffen geven de shorts geen krimp.
    Met een officiele shortpositie van meer dan een kwart van de free float geven de bears aan nog geen cent te geven voor de plannen van Tesla om zich te ontwikkelen tot een serieuze car en battery business.
    Daar staat de zienswijze van bull biljonair Ron Baron lijnrecht tegenover door aan te geven dat de potentie van beide bedrijven elk $500 biljon bedraagt waardoor de revenue van Tesla als bedrijf de magische grens van 1 triljoen kan bereiken.

    Hoe gek en hoe verschillend kan je het verzinnen?

    Mogelijk door de voorspellingen van Musk te volgen en in te schatten op geloofwaardigheid.
    Musk geeft nu aan, dat hij mede om de importheffingen te ontlopen die hem op achterstand zetten tov plaatselijke autofabrikanten binnen twee jaar in China een Gigafactory 3 operationeel zal hebben om de grootste markt voor electric cars te bedienen.
    Een constructietijd voor een nieuwe plant met een capaciteit van 250.000 wagens kan dan al als uiterst ambitieus worden aangemerkt hij geeft nu aan dat hij daarnaast door de ervaringen opgedaan met de bouw van de eerdere Gigafactory mogelijkheden ziet om efficiency besparingen te bereiken van 20-30%.
    Is de man nu gek of briljant en/of zitten de traditionele OEM's dan de hele tijd te slapen met hun doorlooptijden voor aanpassingen.

    De tijd zal het leren.
    Ik ben blij dat alle commotie rond Musk mij naar dit aandeel heeft verwezen.
    Niet om in te beleggen, voor mij veel te risicovol, maar om te zien of het mogelijk is om onwaarschijnlijk geachte doelen te halen door af te wijken van de bekende en decennia lang betreden paden.
  11. forum rang 7 ketchup 3 oktober 2018 06:32

    ben ook zeker benieuwd hoe dit afloopt, maar verder is het voor mij toch gewoon allemaal handel en risk/reward

    zo is voor mij Tesla thans overgewaardeerd en eerder een 200$ aandeel dan 400$, nu staan we aan 300$ en mochten we richting de 200$ zakken dan sluit ik de positie en is de kans groot dat ik de positie dan naar Long draai.

    moet wel zeggen dat Tesla een fenomenale performance aan de Beurs heeft laten zien voor koersontwikkeling en dat ondanks dat het bedrijf overladen is met schuld en verliezen draait is het a shareholders delight geweest van 17$ bij lancering naar 300$

    TT laat exact het tegenovergestelde zien een bedrijf wat net zolang aan de beurs staat , lancering aan 17 euro , schuldenvrij , is gehalveerd voor koersontwikkeling, een aandeelhouders drama en heeft slechts een zeer kort succes laten zien, maar staat sterk ondergewaardeerd

    beide zijn gewoon high risk met een toch onzekere toekomst, alhoewel ze beide innovatief zijn en boordevol knowhow in gevraagde sectoren

    voor mij is de risk/reward op de beste performer toch een short-play voor nu en de andere met een afgrijselijke performance voor aandeelhouderswaarde een long-play.

    geen emotie verder, gewoon handel

    voor buy and hold en long term share holder return moet je mi in blue chip aandelen zitten die je decennia in de porto kunt hebben, soms wat meer, soms wat minder, maar altijd trouwe betalers voor return op de investering, saai en degelijk, niet spannend, maar steady growth at steady retuns Nestlé, Roche, MSFT , Total en nu ook zeker Apple, enz....enz...( veel keus in veel sectoren)
  12. forum rang 6 boem! 3 oktober 2018 07:17
    Dat je op basis van genormeerde waarden Tesla nu een short vindt acht ik normaal, iedereen die Tesla beoordeelt op de normale merites als schuldenlast, cash-burn, afbreukrisico en winstperformance zet het aandeel gelijk bij het grof vuil of het nu tegen $300 of $100 genoteerd staat aan de beurs.

    Het enige verschil is dat je Tesla nog niet kan vatten binnen tot nu toe algemeen aanvaarde randvoorwaarden.
    En dan bedoel ik niet het bedrijf maar de man Musk, die voor ons als normale goegemeente het ene nog onwaarschijnlijker idee lanceert na het andere en daar nog de kans maakt mee te scoren ook.
    Deze man lijkt niet te passen binnen normale kaders. Die eigenzinnigheid en onvoorspelbaarheid zie je ook terug in zijn manier van handelen.
    In die zin lijkt hij voor mij wel een beetje op Steve Jobs die ook het onwaarschijnlijke mogelijk maakte maar tevens onmogelijk was om mee samen te werken.

    Er zijn wat mij betreft maar twee mogelijkheden.
    Musk blijft ons verbazen en is inderdaad in staat om nog meer onverwachte resultaten te boeken met zijn batteri en car-business en zorgt voor een disruptie binnen energie en autoland.
    Musk loopt tegen de grenzen op van de huidige werkelijkheid en zijn dromen over de toekomst zijn inderdaad te hoog gegrepen waarna Musk met Tesla een jammerlijke dood sterven.

    Bij tomtom ligt de zaal veel eenvoudiger het bedrijf dat storm mee had in de beginfase als BtC tracht nu als subcontractor in BtB een klein graantje mee te pikken.
    Zij zijn de tegenwind onderweg naar nu goed doorgekomen door zich vast te bijten in de mogelijkheden van BtB omdat zij in een heel vroeg stadium al inzagen dat BtC op termijn te weinig rentabiliteit op zou leveren.
    Het uitmelken van het BtC bedrijf en het investeren in het BtB bedrijf heeft geleid naar de huidige situatie.

    De investeringen hebben geleid tot waardevolle assets die nu bij verkoop veel meer opbrengen dan de huidige koers omdat zij zich daarmee een riante uitgangspositie hebben verworven op het speelveld waarop de markt denkt dat er veel waarde valt op te rapen.
    De markt denkt dat Tomtom te klein en te zwak is om die strijd zelfstandig tot een succes te maken.
    HG zegt,en ik benadruk zegt, dat hij die strijd wel aandurft.

    We gaan zien waar dit drama/sprookje eindigt.
  13. Juun 3 oktober 2018 07:55
    Hoge verwachtingen elektrische voertuigen
    25 september | 14:25
    Binnen 10 jaar zullen elektrische voertuigen net zo goedkoop zijn als voertuigen die gebruik maken van brandstoffen. Dat komt door dalende kosten van de accu’s waar elektrische voertuigen gebruik van maken. Daarbij komt dat de verdere ontwikkeling van de accu ervoor zorgt dat de afstand die kan worden afgelegd stijgt, terwijl de gemiddelde oplaadtijd juist vermindert. Dit betekent dat elektrische voertuigen niet langer inferieur zijn aan reguliere wagens.

    Het aantal oplaadpunten is de meest onzekere factor in de ontwikkeling van de voertuigen. Deze infrastructuur bepaalt immers de manier waarop de wagens voor langere afstanden gebruikt kunnen worden. De ontwikkeling verschilt per regio. China investeert via staatsbedrijven massaal. Het land zal het grootste netwerk aan oplaadpunten ter wereld hebben.

    De EU zal de tweede markt ter wereld worden op dit gebied. Dat is het gevolg van subsidies en private initiatieven. De infrastructuur in de Verenigde Staten zal gefragmenteerd zijn. Aan de Oostkust en Westkust zal de infrastructuur vergelijkbaar zijn met de EU. In de rest van het land is sprake van een sporadische omschakeling. Dit zal de overgang richting elektrische voertuigen belemmeren.

    Op de middellange termijn is regelgeving de belangrijkste factor die de overgang naar elektrische voertuigen dicteert. Regio’s met strengere regelgeving zullen zien dat de overgang naar elektrische voertuigen sneller verloopt. Dat geldt vooral voor China. Het land zal door blijven gaan met het invoeren van strenge regels.

    In de EU zullen strengere regels voor brandstofgebruik de overgang naar elektrische voertuigen stimuleren. Het beleid in de Verenigde Staten is gefragmenteerd. De regels verschillen per staat. Dit heeft gevolgen voor het tempo van de omschakeling.

    Op de langere termijn verwachten wij dat de omschakeling het snelst zal zijn in regio’s met een combinatie van voldoende oplaadpunten en strenge regulering. Wij gaan ervan uit dat in China en de EU in 2028 respectievelijk 25% en 20% van de verkochte lichtere voertuigen elektrisch zal zijn. In de Verenigde Staten zal de ontwikkeling achterblijven met 12,5% van de totale verkoop. Dat is het gevolg van de achterblijvende infrastructuur en minder stringente regels.

    Als wij de cijfers combineren betekent dit dat in 2028 15% van alle verkochte wagens wereldwijd elektrisch zal zijn. De gemiddelde verwachting van analisten is dat dit 11% zal bedragen. Wij zien Albemarle, BMW, BorgWarner en General Motors als de bedrijven die het meest van deze ontwikkeling profiteren. Wij kennen deze bedrijven stuk voor stuk een ‘Kopen’-aanbeveling toe.
  14. forum rang 7 ketchup 3 oktober 2018 12:22

    voor hen die in Olie zitten, oliewaardes doen het goed, even ter vergelijking de top 3 van Europa

    Shell:
    jan 2016 @ 18 euro - oktober 2018 30 euro ( laatste 12 maand low 25 - high 31)
    dividend: 5.5%
    3 jaar rendement: koersaanwas 65% plus dividend

    BP PLC:
    jan 2016 @ 350 pence - oktober 2018 600 ( laatste 12 maand low 450 - high 600 )
    dividend: 5%
    pound vs euro : jan 2016 @ 1.30 - oktober 2018 @ 1.10 (15% valuta verlies)
    3 jaar rendement: koersaanwas 70%, valuta verlies 15% plus dividend

    TOTAL:
    jan 2016 @ 37 euro - oktober 2018 56 euro ( laatste 12 maand low 43 - high 56 )
    dividend: 4.5%
    3 jaar rendement: koersaanwas 55% plus dividend

    over 3 jaar heeft dus SHELL de beste performance gegeven, maar die was ook bij jan 2016 wel erg zwaar gestraft toen het onder de 20 euro dipte, maar daarna kwam een spectaculair herstel

    met de verwachting dat Olie nog verder kan aantrekken zijn deze 3 voor de LT nog aan te houden
    als je ze niet hebt, instappen zou ik nu aan deze prijzen niet meer doen.

    zelf heb ik ze alle 3 in de porto, zo ook Equinor (StatOil) en Gazprom.
  15. Pieterbell 3 oktober 2018 12:58
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 3 oktober 2018 12:22:

    voor hen die in Olie zitten, oliewaardes doen het goed, even ter vergelijking de top 3 van Europa

    Shell:
    jan 2016 @ 18 euro - oktober 2018 30 euro ( laatste 12 maand low 25 - high 31)
    dividend: 5.5%
    3 jaar rendement: koersaanwas 65% plus dividend

    BP PLC:
    jan 2016 @ 350 pence - oktober 2018 600 ( laatste 12 maand low 450 - high 600 )
    dividend: 5%
    pound vs euro : jan 2016 @ 1.30 - oktober 2018 @ 1.10 (15% valuta verlies)
    3 jaar rendement: koersaanwas 70%, valuta verlies 15% plus dividend

    TOTAL:
    jan 2016 @ 37 euro - oktober 2018 56 euro ( laatste 12 maand low 43 - high 56 )
    dividend: 4.5%
    3 jaar rendement: koersaanwas 55% plus dividend

    over 3 jaar heeft dus SHELL de beste performance gegeven, maar die was ook bij jan 2016 wel erg zwaar gestraft toen het onder de 20 euro dipte, maar daarna kwam een spectaculair herstel

    met de verwachting dat Olie nog verder kan aantrekken zijn deze 3 voor de LT nog aan te houden
    als je ze niet hebt, instappen zou ik nu aan deze prijzen niet meer doen.

    zelf heb ik ze alle 3 in de porto, zo ook Equinor (StatOil) en Gazprom.
    Hallo Wies,
    Waarom heb je geen US$ based oliebedrijf zoals @APA, @XON, @CVX, etc.. in portefeuille?
    Olie en gas waardering is in US$ dus minder kans op valuta verlies.

    Heb persoonlijk geen oliewaardes meer in portefeuille maar neem regelmatig ETF's of CFD's op olie en gas voor de korte termijn.

    De US$ based companies zijn vwb koersaanwas wel achtergebleven.

    Succes.......Peter
  16. forum rang 7 ketchup 3 oktober 2018 16:25

    ik spreid zowel voor regio (valuta) als sectoren

    in de US heb ik voornamelijk Tech en beleggingsfondsen, dus geen olie waardes, voeding of health

    ben euro ingezetene , dus voor mij herleid ik alles terug naar Euro
    valuta verschillen pas ik aan binnen mijn rendement, dus een vreemde valuta quoted aandeel, of dat nu Swiss Franc, Britse Ponden, US$, Noorse Kronen, of HongKong$ zijn, alles voor performance breng ik terug naar euro, dat zit soms mee, soms tegen.

    verder zie dat Apple net een all time new high aantikt op 233$ , MSFT nu ook aan 116$
23.302 Posts
Pagina: «« 1 ... 94 95 96 97 98 ... 1166 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links