Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,535 23 apr 2024 10:46
  • +0,075 (+1,37%) Dagrange 5,450 - 5,560
  • 185.450 Gem. (3M) 313,7K

Strategic review

64 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 september 2018 22:47
    quote:

    pwijsneus schreef op 28 september 2018 22:30:

    Is TomTom na het verkopen van Telematics een overnameprooi, willen de founders rust in de tent en opteren voor een exit, of wordt het doorgaan op bestaande voet minus Telematics, op de beurs?
    Volgens martinmartin is het laatste het geval.
  2. [verwijderd] 28 september 2018 22:58
    quote:

    pwijsneus schreef op 28 september 2018 22:30:

    Is TomTom na het verkopen van Telematics een overnameprooi, willen de founders rust in de tent en opteren voor een exit, of wordt het doorgaan op bestaande voet minus Telematics, op de beurs?

    Ik denk dat Goddijn langere tijd een situatie heeft gehad waarin op twee gedachten werd gehinkt. Zelf heeft hij het meest met Automotive. Hij heeft ook voordat het nieuwe hoofd Automotive (Antoine Saucier, afkomstig van PSA) werd benoemd de Automotive divisie aangestuurd. Als je naar hem luistert merk je ook dat hij goed weet wat er in die sector gebeurt.

    Met die sports divisie had hij minder; het bracht wel energie in het bedrijf, met medewerkers die ook aan het sporten gingen. En zijn vrouw was enthousiast als leider van Consumer. Toen sports nog dubbele groeicijfers toonde was er geen aanleiding om te stoppen. Toen de groei in sports stil viel (geen uitzicht winstgevendheid) was voor Goddijn direct aanleiding om een streep door sports te zetten. En inmiddels is Corinne ook vertrokken als Managing Director voor de Consumer BU. Zonder dat dit ooit naar buiten is gecommuniceerd. Ze is dus met stille trom vertrokken.

    Ik pak een zin die Reuters uit de mond van Goddijn heeft opgetekend:

    ...the company wants to concentrate on selling navigation, traffic and other software to carmakers. “I want to focus the united company behind that goal, give the company a clearer profile,” he told Reuters.

    Hij wil dus het hele bedrijf achter 1 doel zetten. Wat de timing betreft: In 2019 neemt de Automotive omzet sneller toe, dan gaan die orderboeken van 300-400 miljoen sterker binnenlopen en gaat het contract met Volvo van kracht. Cashflow uit autonomie neemt sterk toe en dat maakt het makkelijker om zonder Telematics verder te gaan.

    Er zijn ook Duitse media geïnteresseerd, dit publiceerde Borse online 3 uur geleden

    Harold Goddijn: Wir wollen TomTom auf seine Karten- und Lokalisierungstechnologien fokussieren. Für die Telematiksparte haben wir viele Anfragen bekommen. Es ist ein großes Geschäft in Europa, geographisch gut aufgestellt, mit regelmäßigen Einnahmen, wachsenden Erträgen und gut geführt. Wir denken, dass es für Käufer sehr attraktiv ist. Zudem kommt unsere Fokussierung auch der Strategie des Telematik-Teams entgegen. Wir setzen auf einen Käufer, der Sparte ausreichend Freiraum für die Entwicklung ihres Geschäfts bieten kann.

    Harold Goddijn: We willen TomTom focussen op mapping- en lokalisatietechnologieën. We hebben veel interesse ontvangen in de Telematics-divisie. Het is een groot bedrijf in Europa, geografisch goed gepositioneerd, met regelmatige inkomsten, groeiende inkomsten en goed gemanaged. We denken dat het erg aantrekkelijk is voor kopers. Daarnaast komt onze focus ook tegemoet aan de strategie van het telematics team zelf. We vertrouwen op een koper te vinden die Telematics genoeg vrijheid kan geven om haar bedrijf verder te ontwikkelen.

    www.boerse-online.de/nachrichten/akti...
  3. forum rang 6 pwijsneus 28 september 2018 23:25
    quote:

    *Justin* schreef op 28 september 2018 22:58:

    [...]

    Ik denk dat Goddijn langere tijd een situatie heeft gehad waarin op twee gedachten werd gehinkt. Zelf heeft hij het meest met Automotive. Hij heeft ook voordat het nieuwe hoofd Automotive (Antoine Saucier, afkomstig van PSA) werd benoemd de Automotive divisie aangestuurd. Als je naar hem luistert merk je ook dat hij goed weet wat er in die sector gebeurt.

    Met die sports divisie had hij minder; het bracht wel energie in het bedrijf, met medewerkers die ook aan het sporten gingen. En zijn vrouw was enthousiast als leider van Consumer. Toen sports nog dubbele groeicijfers toonde was er geen aanleiding om te stoppen. Toen de groei in sports stil viel (geen uitzicht winstgevendheid) was voor Goddijn direct aanleiding om een streep door sports te zetten. En inmiddels is Corinne ook vertrokken als Managing Director voor de Consumer BU. Zonder dat dit ooit naar buiten is gecommuniceerd. Ze is dus met stille trom vertrokken.

    Ik pak een zin die Reuters uit de mond van Goddijn heeft opgetekend:

    ...the company wants to concentrate on selling navigation, traffic and other software to carmakers. “I want to focus the united company behind that goal, give the company a clearer profile,” he told Reuters.

    Hij wil dus het hele bedrijf achter 1 doel zetten. Wat de timing betreft: In 2019 neemt de Automotive omzet sneller toe, dan gaan die orderboeken van 300-400 miljoen sterker binnenlopen en gaat het contract met Volvo van kracht. Cashflow uit autonomie neemt sterk toe en dat maakt het makkelijker om zonder Telematics verder te gaan.

    Er zijn ook Duitse media geïnteresseerd, dit publiceerde Borse online 3 uur geleden

    Harold Goddijn: Wir wollen TomTom auf seine Karten- und Lokalisierungstechnologien fokussieren. Für die Telematiksparte haben wir viele Anfragen bekommen. Es ist ein großes Geschäft in Europa, geographisch gut aufgestellt, mit regelmäßigen Einnahmen, wachsenden Erträgen und gut geführt. Wir denken, dass es für Käufer sehr attraktiv ist. Zudem kommt unsere Fokussierung auch der Strategie des Telematik-Teams entgegen. Wir setzen auf einen Käufer, der Sparte ausreichend Freiraum für die Entwicklung ihres Geschäfts bieten kann.

    Harold Goddijn: We willen TomTom focussen op mapping- en lokalisatietechnologieën. We hebben veel interesse ontvangen in de Telematics-divisie. Het is een groot bedrijf in Europa, geografisch goed gepositioneerd, met regelmatige inkomsten, groeiende inkomsten en goed gemanaged. We denken dat het erg aantrekkelijk is voor kopers. Daarnaast komt onze focus ook tegemoet aan de strategie van het telematics team zelf. We vertrouwen op een koper te vinden die Telematics genoeg vrijheid kan geven om haar bedrijf verder te ontwikkelen.

    www.boerse-online.de/nachrichten/akti...
    Justin, de beurs is wat mij persoonlijk niet de beste plek om dit spel uit te spelen. De complete auto-industrie is zojuist net begonnen met de grootste paradigma shift sinds het bestaan van deze sector.

    Die beurs geeft alleen maar ruis op de lijn - en, ervan uitgaande dat de founders de controle in eigen hand willen houden - is het gevaarlijk om geen prooi te worden. En dat ben je elke dag op de beurs, ook op een minder prettige manier. Neem Apple-gate van de zomer of vorige week Google die zichzelf laat horen.

    Als je kijkt naar de resultaten is het schuldenvrij, 200mln aan cash, en onderdeel Telematics heeft potentiele kopers aangetrokken, wat volgens de markt tussen de 700 en 1200 miljoen mag opleveren (3-5 euro per aandeel).

    Privaat verder gaan, en volledig focussen op de automotive partnerships die er al zijn lijkt mij het meest verstandige. Rust in de tent voor personeel, en voor klanten.

    Maarja, wie ben ik.

    Bovendien wordt niet aangegeven wat er met de opbrengst van Telematics wordt gedaan. Weet jij het.

    Als je de Azure deal ziet van vandaag met VW is de potentie...niet klein. Los nog van alle potentie binnen de verzekeringsmarkt, Logistiek, automatisering van logistieke sector, en schaalvoordeel van aanbieders als Verizon. Die in 1 klap leidend kunnen zijn binnen Europa.
  4. [verwijderd] 29 september 2018 00:12
    quote:

    pwijsneus schreef op 28 september 2018 23:25:

    [...]

    Justin, de beurs is wat mij persoonlijk niet de beste plek om dit spel uit te spelen. De complete auto-industrie is zojuist net begonnen met de grootste paradigma shift sinds het bestaan van deze sector.

    Die beurs geeft alleen maar ruis op de lijn - en, ervan uitgaande dat de founders de controle in eigen hand willen houden - is het gevaarlijk om geen prooi te worden. En dat ben je elke dag op de beurs, ook op een minder prettige manier. Neem Apple-gate van de zomer of vorige week Google die zichzelf laat horen.

    Als je kijkt naar de resultaten is het schuldenvrij, 200mln aan cash, en onderdeel Telematics heeft potentiele kopers aangetrokken, wat volgens de markt tussen de 700 en 1200 miljoen mag opleveren (3-5 euro per aandeel).

    Privaat verder gaan, en volledig focussen op de automotive partnerships die er al zijn lijkt mij het meest verstandige. Rust in de tent voor personeel, en voor klanten.

    Maarja, wie ben ik.

    Bovendien wordt niet aangegeven wat er met de opbrengst van Telematics wordt gedaan. Weet jij het.

    Als je de Azure deal ziet van vandaag met VW is de potentie...niet klein. Los nog van alle potentie binnen de verzekeringsmarkt, Logistiek, automatisering van logistieke sector, en schaalvoordeel van aanbieders als Verizon. Die in 1 klap leidend kunnen zijn binnen Europa.

    Goddijn zei in Eindhoven (link staat ergens hier op IEX): "we doen nu al acquisities, maar dan kleine, vooral om hun expertise". Een voorbeeld is Autonomos, voor 20 miljoen euro gekocht. Straks heeft TT meer dan een miljard op de bank. Daar kan ze meerdere kleine / middelgrote bedrijven van kopen. Ik zou dan wel opteren voor overnames waar ook omzet aan hangt, zodat je de winstgevendheid en kasstroom van TomTom vergroot.

    Het Japanse Zenrin is denk ik te groot. Die hebben USD 550 (EUR 450) miljoen omzet. Dat zou de omzet van TomTom in een keer terugbrengen naar EUR 1,1 miljard en het ebitda en cashflow met 100 miljoen verhogen. Maar is net wat duurder dan de geschatte opbrengst van Telematics plus de 200 miljoen eigen cast die TT heeft.Het is een pure mapping company met heel nauwe banden met Toyota. Maar TT zal waarschijnlijk opteren voor iets gespecialiseerders rond AI software.

    TomTom zonder Telematics is overigens nog wel winstgevend. Automotive gaat komend jaar versnellen op basis van nog een groot orderboek. En er vallen natuurlijk ook kosten weg. Op LinkedIn staan 601 medewerkers geregistreerd bij TomTom Telematics. Laat het in totaal 700 mensen zijn (een stuk of 100 die zich registreerden onder tomtom algemeen of die enkeling die niet op LinkedIn zit. Die mensen gaan mee naar de nieuwe eigenaar. Ook valt er wat marketing uitgaven en R&D uitgaven (ongeveer 2 x 10 mio euro) weg.

    De 'bijdrage' van Telematics aan de depreciation en amortisation is bovendien erg laag, zowel voor Telematics en Consumer. Er is bij die twee divisies weinig verschil tussen EBIT en EBITDA. In tegenstelling tot Automotive dat een heel groot stuk van die 'DA' voor haar rekening neemt. (voorsorterend op afstoten Telematics en Consumer?)

  5. forum rang 6 boem! 29 september 2018 06:47
    Met dank aan alle posters maar in het bijzonder aan @Justin ,@Benjamin en @Pwijsneus voor de door hen geleverde uitgebreide bijdragen.

    Ik denk dat de discussie zich verengd naar heeft Tomtom zelfstandig bestaansrecht met Automotive.
    De discussie of Tomtom daarin karaktertrekken vertoond van een Start-up vind ik minder interessant dan wat voor rol zij daarin kunnen spelen.
    Dat ik het nieuwe tomtom zoals Benjamin het noemt wel degelijk start-up trekken toedicht door te wijzen op de nieuwe producten die aangeboden gaan worden in een schaalbare markt waarbij innovatie en techniek hoog in het vaandel staan heeft geen zin omdat het dan slechts om het woordbegip start-up gaat daar Justin ook een warm voorstander blijkt te zijn van investering door innovatie van de techniek in deze BU.

    Ik ben het met de meeste posters eens, dat het in de etalage zetten van Telematics door Tomtom voortkomt uit de in de zomer al getoonde interesse door meerdere partijen waarin na nader overleg verkoopprijzen in zicht kwamen die contant te maken winsten van Telematics overtreffen.
    Indien er een biedingsoorlog ontstaat kan je onmogelijk weigeren afstand te doen van deze cash-cow.

    Zonder deze cash-cow valt Tomtom terug tot een bedrijfje dat naast een teruglopende tweede cash-cow tw Consumer enkel bestaat uit een nieuwe Unit die zich richt op in de toekomst te verwachten inkomensstromen waarbij schaalbaarheid en gebruikmaking van innovatie in techniek centraal staan.
    De omzet van deze unit wordt heden ten dage bepaald door oude techniek en toepassingen die al meer de richting van het nieuwe model opgaan.

    Het is dus aan FFF om te bepalen of zij zonder hulp van de bijdrage Telematics op tijd en tegen aanvaardbare risico's/onzekerheden zoveel leven kunnen pompen in deze Unit dat een zelfstandig voortbestaan is verantwoord.

    Indien zij na een succesvolle afronding van de verkoop van telematics dit traject te onzeker vinden zullen zij besluiten, anders dan nu wordt verkondigd, ook deze Unit in de etalage plaatsen( de variant Wies).

    Indien zij zich kansrijk achten om op basis van de info die zij nu verzamelen bij hun aanwezige contacten gaan zij inderdaad voor wat zij nu beweren tw: zelfstandige voortzetting.

    Of er in die plannen behoefte bestaat aan investeringen boven de twee miljard die ze na de verkoop van Telematics in eigen beheer kunnen ophoesten weet ik niet maar zelfs als de benodigde investeringen op een lager nivo liggen kan participatie door andere partijen heel zinnig zijn in het licht van risicobeperking en kruisbestuiving.

  6. forum rang 6 pwijsneus 29 september 2018 09:25
    Tomtom CEO Harold Goddijn over de geplande verkoop van de telematica-divisie, en de vervelende coup voor de Nederlandse Navi-specialisten door alfabet-dochter Google met TomTom-klant Renault. TomTom zou volgens schattingen van analisten voor de telematica-divisie tot een miljard euro kunnen verdienen. Van Klaus Schachinger
    28.09.2018 20:00:00

    BÖRSE ONLINE: Mr. Goddijn, wat was de reden voor een mogelijke verkoop van de Telematics-divisie?

    Harold Goddijn: We willen TomTom focussen op zijn mapping- en lokalisatietechnologieën. We hebben veel vragen ontvangen voor de Telematics-divisie. Het is een groot bedrijf in Europa, geografisch goed gepositioneerd, met regelmatige inkomsten, groeiende inkomsten en goed beheerd. We denken dat het erg aantrekkelijk is voor kopers. Daarnaast komt onze focus ook tegemoet aan de strategie van het telematicateam. We vertrouwen op een koper die Sector genoeg vrijheid kan geven om zijn bedrijf te ontwikkelen.

    Geeft u de voorkeur aan een specifieke groep kopers?

    Nee. Zowel bedrijven als private equity- bedrijven hebben belangstelling getoond. We willen de beste deal voor onze aandeelhouders.

    Was de recente deal tussen Google en de belangrijke Renault- klant van TomTom de katalysator voor de beoogde focus?

    Nee. Dit proces is al een tijd aan de gang. We hebben dit nu openbaar gemaakt om alle betrokkenen - werknemers en aandeelhouders - tijdig te informeren om te voorkomen dat informatie onopzettelijk wordt bekendgemaakt.

    Wat betekent Google voor Renault in de branche?

    Het is een waarschuwing en een signaal om te denken of dat de gewenste ontwikkeling is. Eerdere ervaring heeft aangetoond dat het niet goed is voor de perspectieven in toekomstige markten als de ontwikkeling van software en evaluatie van de gegevens geheel aan anderen wordt overgelaten. We denken dat bedrijven deze trend proberen te vertragen in hun eigen belang.

    Zal TomTom nu zijn samenwerking met klanten in de auto-industrie uitbreiden en verdiepen?

    Dat is een optie. Wir müssen abwarten bis sich der durch Google aufgewirbelte Staub gelegt hat.

    Is de overname van aandelen in TomTom door klanten een optie?

    Ik wil daar niet over speculeren. We bevinden ons in een zeer dynamische markt en we willen het bedrijf ontwikkelen in de zin van een waardetoename op de lange termijn voor de aandeelhouders. Kortom, we willen TomTom sterk afstemmen op de kaart- en lokaliseringsactiviteiten

    Heeft TomTom het geld nodig van de verkoop van telematica?

    Onze kaartactiviteit groeit en levert een duurzame kasinstroom op. Alles verloopt volgens plan. Maar zoals ik al zei, de markt is zeer dynamisch.

    Verwacht u meer concurrentie van Chinese concurrenten zoals Tencent of Alibaba ?

    Nee. In westerse geïndustrialiseerde landen is de waarschijnlijkheid hiervan laag.

    Wat zijn de vooruitzichten van Tom Tom in China?

    Wij werken samen met Baidu- kaarten. We bieden hen tools voor het ontwikkelen van technologieën voor autonome routekaarten. In ruil daarvoor verschaft Baidu ons gegevens van zijn netwerk van voertuigen.

    www.boerse-online.de/nachrichten/akti...
  7. [verwijderd] 29 september 2018 12:45
    Wat goed is om te zien is dat Goddijn nu echt de aandeelhouder een plek geeft. Geen taboes meer: stoppen met sports, telematics verkopen met zo hoog mogelijk rendement voor aandeelhouders en - heel belangrijk - een duidelijk profiel voor tomtom. En als je de lijn doortrekt. Als telematics niet meer in het profiel past en het geen taboe is om dat af te stoten dan geldt dat met 99,9% zekerheid ook voor Consumer.

    Je ziet de discussie hierboven - niet iedereen hoeft zich senang te voelen bij dat nieuwe profiel. Als het maar een duidelijk profiel is. Dan trek je dat deel van de beleggers - en niet te vergeten beleggingsfondsen - aan die daarbij passen.

    Wat je nu ziet is dat het aandeel soms niet vooruit te branden is, omdat het een Nederlands verhaal is geworden.

    TomTom speelt op een internationaal toneel, met Baidu en Microsoft etc en vervolgens zit men zich hier druk te maken om wat een paar tokkies op RTLZ roepen. Mij gaat het er niet om wat een Jos Versteeg vindt, maar dat we blijkbaar op het niveau zijn aanbeland dat dat belangrijk is.

    Kijk naar een Mobileye. Had een kleine omzet en werd enorm gehyped zowel thuis (in Israel), in de VS maar ook hier in Nederland en in Duitsland las je erover. Al is er maar 1% van de beleggers die hun casus interessant vindt, als je maar breed genoeg bekend bent is dat voor de vraagzijde van het aandeel goed. Dat zie je ook aan Tesla (nu natuurlijk onder druk door de mental breakdown van Musk) dat tot in Saudi Arabie investeerders trekt.

    Daarom goed dat Goddijn nu in Duitse beursmedia actief is. Nederland is voor Duitse beleggers nabij (voor Amerikanen is het toch altijd verder weg) en van nature is er in Duitsland veel interesse in de auto industrie. Ook de ontwikkelingen - zoals Apple en Google als mogelijke bedreigingen voor de Duitse auto industrie - zijn hot topics daar. En men kent ook het HERE verhaal.

    Normaliter vind ik het aanmatigend om anoniem over mensen te spreken zonder de situatie van dichtbij te kennen, maar ik vind dat het (in elk geval voor ons als beleggers) goed is dat Corinne Vigreux niet meer actief is binnen TomTom, waardoor het bedrijf altijd met één been in de consumentenmarkt en met één been in de zakelijke markt actief is.

    Nu praten we over autonoom rijden en twee jaar geleden nog over een fucking Bandit die met een geit van een berg ging en een hardloopster met grote tieten die ‘strapless’ een hartslagmonitor had. Prima, maar splits dan de Consumententak af met een eigen notering of delisted en laat de zakelijke activiteiten onder apart en met een eigen profiel verder gaan.

    Ook goed dat Goddijn benadrukt dat de mapping business groeit en over een groot orderboek beschikt, waardoor zonder risico Telematics afgestoten kan worden. De deals in 2018 komen in 2021 binnen en hebben een looptijd van een jaar of drie. Dus Goddijn heeft nu zicht op kasstromen voor zijn ‘nieuwe tomtom’ tot een behoorlijke tijd in de toekomst. Idealiter (maar dat weten we niet) hebben deals die dit jaar zijn binnengehaald gezorgd voor extra comfort. Dan denk ik aan zijn opmerking dat er “recent groot succes geboekt is aan de west coast”.
  8. [verwijderd] 29 september 2018 17:04
    Even een belangrijk bericht uit de oude doos.

    02 aug. 2016 in FINANCIEEL

    AMSTERDAM (AFN) - De waarde van TomTom wordt momenteel te laag ingeschat. Dat concludeerde ING-analist Marc Zwartsenburg dinsdag op basis van de aangekondigde overname van het Ierse Fleetmatics door Verizon.

    Het Amerikaanse telecomconcern telt 2,4 miljard dollar neer voor de maker van software voor wagenparkbeheer, een dienst die TomTom ook biedt met de divisie Telematics. TomTom heeft met zijn dienst weliswaar een lagere omzet, maar groeit harder en heeft ook betere marges. Zwartsenburg waardeert Telematics op minimaal 1,2 miljard euro, tegen een totale beurswaarde van TomTom van 1,8 miljard euro.

    ING hanteert een koopadvies met een koersdoel van 15,50 euro voor TomTom. Het aandeel stond dinsdag omstreeks 12.40 uur 1 procent in de min op 7,87 euro. TomTom steeg maandag mede door de bekendmaking van de Fleetmatics-deal 4 procent.

    ===

    De schatting van 1,2 miljard is van augustus 2016. Intussen is Telematics verder gegroeid. Wel met lagere ARPU, o.a. doordat TomTom overnames deed van bedrijven met klanten die goedkopere diensten afnemen of waar geen telecom data bundel onderdeel is van de maandprijs (die hebben dus losse bundel, dus qua marge maakt het niet echt verschil)

    Q2 2016
    Subscriber installed base (# in thousands) 652.000
    Monthly subscription ARPU 15,00
    files.shareholder.com/downloads/TOMTO...

    Q2 2018
    Subscriber installed base (# in thousands) 848.000
    Monthly subscription ARPU 13,30
    corporate.tomtom.com/static-files/a90...

  9. forum rang 6 boem! 29 september 2018 18:26
    Even weg van het septemberdraadje waar iedereen alles mag roepen.

    Indien ik de uitspraken over de strategiewijziging goed vertaal geeft HG daarin aan dat TT voornemens is Telematics te verkopen indien de prijs goed is en dat hij de focus wil leggen op oplossingen verbonden aan nieuwe softwaretoepassingen binnen de unit Automotive en Enterprise.

    Ik denk dat Justin daar de juiste conclusie aan verbindt door te stellen dat om daadwerkelijk de focus op Automotive en Enterprise binnen de onderneming te leggen er geen plaats meer is voor afleiding door Consumer.
    Waar je aan het onderdeel Telematics vanwege de marktvooruitzichten zeer goede toekomstverwachtingen mag hangen is dat bij het onderdeel Consumer andersom.

    De opbrengst van Telematics zal een positieve verrassing zijn in vergelijking met wat deze unit in de toekomst onder het bewind van Tomtom zelf op kan brengen. Het is een interessante prooi voor bedrijven reeds actief binnen de sector, voor PE maar ook voor strategische partijen, Nogmaals het zou mij verbazen indien de verkoopprijs blijft steken onder de 1,5 miljard.

    Volstrekt anders ligt dat bij Consumer met als hoofdmoot hoogwaardige maar uitfaserende PND-producten aangevuld met horloges en cams die aardige opties hebben maar mislukt zijn als marktbreker.
    Voor deze activiteit zal er slechts tegen korting tov de nog uit melken winsten gegadigden gevonden moeten worden die reeds actief zijn binnen dit marktsegment en die via uitnutting met behulp van efficientieslagen aan te sporen zijn een dergelijke aankoop te doen.
    Indien de kapitaalwaarde voor Tom op basis van toekomstige winsten te waarderen zou zijn 400 mio moet je aan verkoopwaarde onder aftrek van reorganisatiekosten hoogstens aan tweehonder mio denken.

    Per saldo realiseer je dan een kapitaalinstroom van 1,7 miljard waardoor de kas wordt aangevuld tot 1,9 miljard en heb je de beoogde focus op Automotive en Enterprise gerealiseerd.
    Omdat slechts de zon voor niks opkomt resteert er slechts een bedrijfje met een omzet van nog geen 400 mio die netto verliezen schrijft.

    Uit de opmerkingen van HG maak ik op dat hij zegt hierop aan te sturen.

    Zijn dit alleen maar mooie praatjes voor de Buhne en zal hij na de verkoop van Telematics en Consumer toch maar besluiten om ook het goudjuweel tw de Maps te verzilveren. Dat er interesse bestaat bij partijen met grote zakken is evident, dat de markt nu prijzen betaald die bijna ongehoord zijn is ook een gegeven en ook de opmerking gemaakt door HG dat er aanbiedingen voorbij kunnen komen die je niet kan weigeren geeft aan dat hij deze optie niet uitsluit.

    Indien hij mocht besluiten om na Telematics en Consumer ook een nieuw huis te zoeken voor de maps denk ik niet dat hij veel moeite hoeft te doen om dat huis te vinden voor minimaal 3,5 miljard.

    Per saldo 5,4 miljard ofwel tweeentwintig euro en vijftig cent per aandeel.

    De optie waarvan hij zegt die bij hem de voorkeur geniet is de focus leggen op Automotive en Enterprise en deze oude BU nu tot hoofdbedrijf maken.

    We hebben het dan als uitgangspunt met de bedragen voor dit jaar over een verlieslatende activiteit met een omzet van globaal 370 mio, waarvan het verlies in eerste instantie oploopt doordat bepaalde algemene kosten niet meer gedeeld worden met andere BU's.

    Ik beschouw HG als een buitengewoon intelligent persoon met een groot strategisch inzicht, wat zou hem kunnen bewegen om het risico te lopen om gezamenlijk met zijn vrouw de bijna zekere 1 miljard euro in de waagschaal te stellen die zij nu kunnen ophalen door aan dat nieuwe avontuur te beginnen.

    Naast ambitie om iets unieks neer te zetten moet dat welhaast mede ingegeven zijn door het grotere geld dat dan aan de horizon blinkt.

    Even uit de losse pols: zelfs een gecalculeerde gok zal toch op zijn minst het dubbele moeten opbrengen van de inzet.

    Dat houdt in ca 50 euro per aandeel.
    En bij een kw van 30* die niet misstaat bij een succesvol groeiend bedrijf kom je dan uit op een te realiseren netto winst op termijn van 390 mio.

    Hoe redelijk is het te veronderstellen, dat het nieuwe tomtom slechts bestaande uit het oude Automotive en Enterprise een netto winst realiseert binnen een beperkt aantal jaar van 390 mio terwijl ze dit jaar afsluiten met een omzet van 370 mio dat een verlies oplevert.

    Ik zie daarin slechts mogelijkheden indien ze met dit onderdeel binnen 5 jaar omzetten behalen van 1,5 miljard of meer.

    Hoe reeel is het te veronderstellen dat gegeven marktverwachtingen en aanwezige concurrentie dit een haalbaar scenario is.

    Indien ik de kenners mag geloven die zich uitspreken over marktverwachtingen zal de markt over 5 jaar al veel groter zijn en van daaruit nog steeds sterk stijgend qua omvang.

    Het grote dilemma is volgens mij wie zijn de concurrenten en hoe verhoudt het aanbod van Tomtom zich tot die concurrenten.

    De wake-up call die HG zegt te hebben afgegeven aan de OEM's kan mogelijk ook een wake-up call zijn voor Tomtom zelf.
    Hoe is Google erin geslaagd om het infotainment sisteem va Renault te kapen.
    Iedereen ging ervan uit dat de connected-car qua beleving voor de klient moet aansluiten bij wat hij gewend was dus Android, IOS en noem maar op.
    Maar iedereen was er ook van overtuigd dat voor de OEM's de monetising van de connected car belangrijk wordt om de rendementen op peil te houden.
    Hoe kan het dan dat Google de infotainment ij Renault kaapt en waar is de garantie dat men met dezelfde truc ook niet inbreekt in het sisteem met HD map toepassingen.

    Ik kan maar 1 manier verzinnen waarop Google deze deal kon realiseren.
    Zij geven op voorhand de OEM het bedrag dat hij meende te kunnen realiseren in eigen beheer waarna Google met zijn verdienkracht het veelvoud daarvan maakt.
  10. [verwijderd] 29 september 2018 21:44
    quote:

    martinmartin schreef op 29 september 2018 18:26:

    We hebben het dan als uitgangspunt met de bedragen voor dit jaar over een verlieslatende activiteit met een omzet van globaal 370 mio, waarvan het verlies in eerste instantie oploopt doordat bepaalde algemene kosten niet meer gedeeld worden met andere BU's.

    Geen 370 maar vrij snel richting 600.
    Zal ik nog toelichten :-)
  11. forum rang 6 boem! 30 september 2018 03:36
    Wacht met spanning jouw toelichting af.
    De enige up-tick die ik kan zien voor de omzet van dit jaar is dat (een gedeelte van) de omzet van C&S Consumer meekomt naar Automotive voor zover het niet PND-gerelateerd is. Heeft uiteraard dan ook negatieve gevolgen voor de te bedingen verkoopprijs van deze BU.

    Met nog meer belangstelling wacht ik jouw visie af op de recent gepubliceerde deal tussen Google en Renault.
    Hoe heeft het kunnen gebeuren dat Google het infotainment gedeelte van Renault kaapt terwijl er consensus bestond in de markt dat Renault dit op eigen kracht ging monetisen en hoe groot acht jij de kans dat dit een vervolg krijgt bij andere OEM's.
    Ten laatste hecht ik veel waarde aan jouw gevoel/analyse of die weg ook open licht voor Google voor HD-gerelateerde producten.
  12. Benjamin G. 30 september 2018 10:07
    @MartinMartin ab voor je post. Wat ik er uithaal is een rekenkundige vergelijking om met TomTom zelfstandig door te gaan of het te verkopen, na afsplitsing Telematics.

    Volgens mij geef je de volgende uitgangspunten aan. Ik heb ze hier onderstaand beknopt weergegeven:
    - een kapitaalinstroom van 1,7 miljard door verkoop Telematics;
    - kas wordt aangevuld tot 1,9 miljard beoogde focus op Automotive en Enterprise gerealiseerd;
    - er resteert een bedrijf met een omzet van nog geen 400 mio die netto verliezen schrijft;
    - totale breakup value 5,4 miljard ofwel tweeentwintig euro en vijftig cent per aandeel;
    - doorgaan als zelstandig TomTom zal toch op zijn minst het dubbele moeten opbrengen van de inzet, lees ca 50 euro per aandeel;
    - bij een kw van 30* bij een succesvol groeiend bedrijf is dat te realiseren netto winst op termijn van 390 mio;
    - kan het nieuwe TomTom een netto winst realiseren binnen een beperkt aantal jaar van 390 mio terwijl ze dit jaar afsluiten met een omzet van 370 mio dat een verlies oplevert;
    - dan moet binnen 5 jaar omzetten behaald worden van 1,5 miljard of meer.

    Automotive + Enterprise in 2017 = 282 miljoen omzet

    Verwachte omzet in 2018 = 225+120 = 345 miljoen omzet

    Bij een GACR van 20% voor automotive en 10% voor enterprise:

    2019: 281+132 = 413
    2020: 337+145 = 482

    De groei tot en met 2020 is redelijk te voorspellen. Mogelijk komt Enterprise hoger uit door de move van Google hogere bedragen / geld te rekenen voor hun maps.

    Dan resteren er nog drie jaren om te komen tot 1,5 miljard of meer. Ik reken consumer niet mee, ik ga er vanuit dat die in 2023 voor 0 euro mee doet in de omzet.

    2021: een groei van 30% tov 2020 levert op euro 627 miljoen omzet
    2022: een groei van 40% tov 2021 levert op euro 878 miljoen omzet
    2023: een groei van 50% tot 2022 levert op euro 1317 miljoen omzet

    We kunnen proberen toe te rekenen naar 1,5 miljard omzet, maar zelfs met in mijn ogen hoge groeicijfers kom ik daar in 2023 niet op uit. Aan de andere kant groeicijfers van boven de 25% rechtvaardigen een hogere k/w verhouding dan 30*? Wat rechtvaardigt bovenstaande groeicijfers?

    Nu we weten dat we ergens tussen de 1,2 en 1,5 miljard omzet in 2023 moeten realiseren, dan kan de andere kant van de rekenkundige vergelijking worden ingevuld. Die bestaat uit groei van de markt, marktsegmentatie naar diensten, marktpenetratie, bruto marges, netto marges en kasstromen. Dat wordt nog een hele kluif om die scherp te stellen.

    Op voorhand dacht ik een motivatie te vinden in jouw analyse voor verkoop van geheel TomTom. Nu ben ik daar niet meer zo zeker van. Wat ik me wel kan voorstellen dat de Founders volledig willen gaan genieten van hun pensioen of in ieder geval niet meer de druk willen van het leiden van een bedrijf.
  13. forum rang 6 boem! 30 september 2018 11:20
    JA en NEEN.

    Ik probeer de uitgangspositie te schetsen waarop de beslissing valt.
    Het zijn de FFF die de beslissing nemen of zij in navolging van Telematics ook de rest van de onderdelen in de etalage zetten of dat zij zoals zij beweren verder gaan met de focus op Automotive en Enterprise in een zelfstandig scenario.

    Het is een schot voor open doel dat indien men nu overgaat tot verkoop van alle onderdelen dat dat een forse winst oplevert tov het huidige koersnivo .
    Afhankelijk van het al of niet ontstaan van een biedingsstrijd komt mij 10 euro als ondergrens en 30 euro als bovengrens heel reeel over.

    Wat jij en ik vinden is in dit verband niet belangrijk, zelfs de mening van JdM als derde F is van ondergeschikt belang; de founders FF geven uit monde van HG aan dat zij de focus willen leggen puur op Automotive en Enterprise.

    Ik probeer niets anders dan de mogelijkheid te onderzoeken onder welke voorwaarden dat dan zal gebeuren om van daaruit de kansen in te schatten van hoe reeel dat scenario is en wat de kansen zijn op succes. Wat gezegd wordt is niet altijd de (hele) waarheid.

    Gegeven het feit dat er interesse is getoond door derden in Telematics en dat Tomtom na orienterende gesprekken met die partijen heeft besloten om een professional in te schakelen om dit verkoopproces te begeleiden geeft mij voldoende vertrouwen dat we eerder positief dan negatief verrast zullen worden indien we de verkoopopbrengst af zetten tegen de toekomstige winsten.
    De schaarste aan aanbieders van global HD-maps en de algemeen post gevatte mening dat deze maps noodzakelijk zijn voor hogere vormen van ADAS en SDC laat mij geloven dat 3,5 miljard in een biedingsstrijd mogelijk moet zijn.

    DWZ optie 1 verkoop van alle onderdelen waarbij ik een opbrengst verwacht van 22,50 euro
    optie 2 waar er in mijn scenario 1,9 miljard in de kas zit waarna men dit bedrag geheel dan wel gedeeltelijk aanwendt om een succes te maken van de BU Automotive en Enterprise.

    Het lijkt me duidelijk dat in de afweging tussen a) gegarandeert boter bij de vis nu of b)wachten met risico de tweede variant minimaal het dubbele moet opbrengen van de eerste variant.
    Zo kwam ik in mijn scenario op een koers van 50 euro bij optie b.
    Die 50 euro verhoudt zich dan tot een te behalen wpa indien je daar een kw opplakt.

    Ik bepaal niet welk scenario de FF kiezen, ik wil me alleen voorbereiden hoe te handelen met mijn eigen belang indien duidelijker wordt voor welk scenario de ff hebben gekozen en welke verwachtingen ze daarbij meenemen.

    Indien scenario b een maximaal rendement laat zien 2* dat van boter bij de vis nu wordt ik daar niet heel warm van.

    Afwachten tot 3q cijfers is het devies en goed luisteren naar CC.
  14. Benjamin G. 30 september 2018 12:19
    Ik probeer niets anders dan de mogelijkheid te onderzoeken onder welke voorwaarden dat dan zal gebeuren om van daaruit de kansen in te schatten van hoe reeel dat scenario is en wat de kansen zijn op succes. Wat gezegd wordt is niet altijd de (hele) waarheid.

    Ik bepaal niet welk scenario de FF kiezen, ik wil me alleen voorbereiden hoe te handelen met mijn eigen belang indien duidelijker wordt voor welk scenario de ff hebben gekozen en welke verwachtingen ze daarbij meenemen.


    We hebben hetzelfde doel. Je eerdere post gaf voor mij inspiratie, waarvoor dank, om te zien waar de voorbereiding uit kan bestaan. In ieder geval als het gaat om scenario van zelfstandigheid. Misschien meer iets voor de rekendraad.
  15. [verwijderd] 30 september 2018 12:45
    quote:

    martinmartin schreef op 30 september 2018 03:36:

    Wacht met spanning jouw toelichting af.
    Martin,

    Indien je Telematics verkoopt (naar verwachting tussen 3 en 6 maanden)
    En als je ook Consumer verkoopt (is niet van vandaag op morgen gedaan)

    De meest simpele variant: TomTom heeft 825 miljoen omzet. Tweederde daarvan is content en services. Dit is 550 miljoen euro. Er zit 15% groei in (als je telematics niet meerekent). Dan kom je op 625. Beetje naar beneden afronden omdat er in Telematics ook C&S omzet zit. Kom je op 600. Ervan uitgaande dat TomTom Telematics verkoopt, maar wel een kaarten en traffic licentie aan de overnemende partij biedt.

    Dezelfde berekening, maar dan via een andere kant.

    TomTom heeft in Automotive orderboeken van de ene keer 300+ en de andere keer 400+ miljoen euro. Daarnaast is recent een bepaald contract met 25 miljoen euro verhoogd qua waarde. Het gemiddelde van 300 en 400 is 350. Tel daar 25 bij op en je komt op 375 miljoen automotive omzet. Dit is nog exclusief wat er rond ADAS en autonomous driving gaat gebeuren.

    Telematics wordt verkocht. Dit heeft 900.000 abonnees. Die hebben nog steeds traffic en maps nodig en speciale trucker navigatie routes. Dit zit nu in de interne kostprijs verdisconteerd en dat worden externe kosten. Ik reken hiervoor 900.000 x 25 euro = 22,5 miljoen euro. Is bescheiden, je kan ook 30-40 euro rekenen per abonnee.

    Consumer is klaargemaakt voor verkoop aan een hardware leverancier, maar die lijkt TT niet zo makkelijk te vinden. Ik maak dit op uit het feit dat TomTom de automotive hardware onder Consumer is gaan verantwoorden (terwijl daar helemaal niks consumerigs aan is) en dat alle goodwill van Consumer is afgeschreven. Dat werd gedaan als gevolg van het stoppen met sports. Dat is ook gek, want die goodwill kwam van de tele atlas acquisitie en in sporthorloges en bandits zitten helemaal geen maps. Dit is dus een kant en klaar pakket. Niet per se voor een Garmin ofzo, kan ook zijn voor een partij die hardware in automotive en andere hardware wil maken.

    TomTom behoudt dan de maps en traffic omzet van Consumer en ook de apps. De navigatie apps van tomtom is ongeveer 5% van de consumer omzet zegt TT (dus 15 mio euro) en begin volgend jaar lanceert tomtom de CarPlay app. Ik reken op een resterende omzet vanuit consumer C&S van 3 miljoen PND's x 25 euro en 15 mln aan app inkomsten. Samen 90.

    Dan Licensing. Dat is dit jaar 120 miljoen. Ik denk dat dit naar 140 miljoen kan groeien. Mede door de prijsverhoging die Google heeft doorgevoerd, doordat de omzet vanuit Microsoft nog moet groeien en ik hoorde recent van iemand een mooie deal waar ik verder niks over zeg.

    Automotive 380
    Enterprise 140 + 22,5 (Telematics licentie) +75 (Consumer licentie)
    Consumer apps 15
    TOTAAL 632,5 miljoen
    Afronding naar beneden: 600 miljoen

    Opbrengst Telematics verkoop: 1,2 miljard (schat ik)
    Opbrengst Consumer: 0 (met gesloten beurs en een contract voor afname maps/traffic)

    Complexiteit: als je consumer verkoopt, wat gebeurt er dan met het tomtom merk? Mag die partij dan hardware onder TomTom merk verkopen? Blijft de rest van TT dat zich richt op Automotive dan ook TomTom heten?
  16. VanillaSky 30 september 2018 13:29
    quote:

    *Justin* schreef op 30 september 2018 12:45:

    [...]

    Martin,

    Indien je Telematics verkoopt (naar verwachting tussen 3 en 6 maanden)
    En als je ook Consumer verkoopt (is niet van vandaag op morgen gedaan)

    De meest simpele variant: TomTom heeft 825 miljoen omzet. Tweederde daarvan is content en services. Dit is 550 miljoen euro. Er zit 15% groei in (als je telematics niet meerekent). Dan kom je op 625. Beetje naar beneden afronden omdat er in Telematics ook C&S omzet zit. Kom je op 600. Ervan uitgaande dat TomTom Telematics verkoopt, maar wel een kaarten en traffic licentie aan de overnemende partij biedt.

    Dezelfde berekening, maar dan via een andere kant.

    TomTom heeft in Automotive orderboeken van de ene keer 300+ en de andere keer 400+ miljoen euro. Daarnaast is recent een bepaald contract met 25 miljoen euro verhoogd qua waarde. Het gemiddelde van 300 en 400 is 350. Tel daar 25 bij op en je komt op 375 miljoen automotive omzet. Dit is nog exclusief wat er rond ADAS en autonomous driving gaat gebeuren.

    Telematics wordt verkocht. Dit heeft 900.000 abonnees. Die hebben nog steeds traffic en maps nodig en speciale trucker navigatie routes. Dit zit nu in de interne kostprijs verdisconteerd en dat worden externe kosten. Ik reken hiervoor 900.000 x 25 euro = 22,5 miljoen euro. Is bescheiden, je kan ook 30-40 euro rekenen per abonnee.

    Consumer is klaargemaakt voor verkoop aan een hardware leverancier, maar die lijkt TT niet zo makkelijk te vinden. Ik maak dit op uit het feit dat TomTom de automotive hardware onder Consumer is gaan verantwoorden (terwijl daar helemaal niks consumerigs aan is) en dat alle goodwill van Consumer is afgeschreven. Dat werd gedaan als gevolg van het stoppen met sports. Dat is ook gek, want die goodwill kwam van de tele atlas acquisitie en in sporthorloges en bandits zitten helemaal geen maps. Dit is dus een kant en klaar pakket. Niet per se voor een Garmin ofzo, kan ook zijn voor een partij die hardware in automotive en andere hardware wil maken.

    TomTom behoudt dan de maps en traffic omzet van Consumer en ook de apps. De navigatie apps van tomtom is ongeveer 5% van de consumer omzet zegt TT (dus 15 mio euro) en begin volgend jaar lanceert tomtom de CarPlay app. Ik reken op een resterende omzet vanuit consumer C&S van 3 miljoen PND's x 25 euro en 15 mln aan app inkomsten. Samen 90.

    Dan Licensing. Dat is dit jaar 120 miljoen. Ik denk dat dit naar 140 miljoen kan groeien. Mede door de prijsverhoging die Google heeft doorgevoerd, doordat de omzet vanuit Microsoft nog moet groeien en ik hoorde recent van iemand een mooie deal waar ik verder niks over zeg.

    Automotive 380
    Enterprise 140 + 22,5 (Telematics licentie) +75 (Consumer licentie)
    Consumer apps 15
    TOTAAL 632,5 miljoen
    Afronding naar beneden: 600 miljoen

    Opbrengst Telematics verkoop: 1,2 miljard (schat ik)
    Opbrengst Consumer: 0 (met gesloten beurs en een contract voor afname maps/traffic)

    Complexiteit: als je consumer verkoopt, wat gebeurt er dan met het tomtom merk? Mag die partij dan hardware onder TomTom merk verkopen? Blijft de rest van TT dat zich richt op Automotive dan ook TomTom heten?
    Ik kan je hier redelijk volgen maar zelfs in dit scenario denk ik dat er niet zoveel winst overblijft. Telematics zeg maar 800 man personeel ca. 17% van totaal TomTom. Laten we het heel makkelijk doen en de kosten met 17% dalen (denk dat het minder is eerlijk gezegd maar OK). Dan worden de kosten ca. 450mio per jaar, als je dan ca. 600mio omzet draait met 80% marge = 480 mio. Dat word ook geen vetpot dan.

    Ben het dan wel met Martin eens, of zoals ik al zovaak heb gezegd, wil TT echt veel winst maken moet die topline omzet VEEL verder omhoog en dan heb je het toch echt over 1 miljard+. Ik zie nog geen indicaties dat de omzet na verkoop telematics, wat dan na dit jaar 370mio is (consumer vergeten we) dan in enkele jaren naar 1 miljard+ kan. En als dat niet gaat gebeuren is er denk ik toch echt maar één scenario en dat is dat hierna de Sale van Consumer en Maps staat te gebeuren.
  17. [verwijderd] 30 september 2018 13:44
    quote:

    VanillaSky schreef op 30 september 2018 13:29:

    [...]

    En als dat niet gaat gebeuren is er denk ik toch echt maar één scenario en dat is dat hierna de Sale van Consumer en Maps staat te gebeuren.

    Eens hoor. Telematics verkoop was ook zogenaamd niet bespreekbaar, maar ze hebben gewoon gewacht tot de juiste timing. Biedingen binnen, meer abonnees en eerst het hele Telematics platform technologisch vernieuwd en er een aantal nieuwe contract wins aan toegevoegd (Daimler en Leaseplan).

    Wie zegt dat dan Automotive uiteindelijk ook niet te koop komt? Dit zal TT niet hardop zeggen, maar vooral doorgaan met contracten winnen, ADAS deals laten zien, etc etc.

    Bovendien creëren ze nu urgentie bij partijen die TomTom willen kopen. Wil je het voor een goede prijs krijgen, moet je er eigenlijk NU bij zijn. Straks heeft TT anderhalf miljard op de bank en hebben ze nog steeds een (licht) winstgevend bedrijf. Niemand kan TT onder druk zetten om te verkopen tegen voor hen minder gunstige voorwaarden. Als je in autonoom rijden mapping wil zitten, dan moet je $$$ neerleggen en naarmate de tijd vordert alleen maar meer. Want het nieuwe TomTom gaat natuurlijk versnellen op automotive, die gaan er vol op qua focus.
  18. forum rang 6 boem! 30 september 2018 15:12
    Justin ik denk om de discussie zuiver te houden we eerst terug moeten gaan naar de huidige omzet Automotive en Enterprise.

    Daarna kunnen we daar evntueel C&S omzet aan toevoegen vanuit de verkochte BU's.
    Het is overduidelijk dat de toepassingen die Telematics gebruikt haar basis vinden in de maps en traffic en .. vanuit tomtom.
    Gooit de nieuwe eigenaar van Telematics de bestaande back end overboord incl alle toepassingen die als basis gebruik maken van de maps van Tomtom.
    En indien hij die basis wel wil gebruiken wat is hij daarvoor bereid te betalen.
    Bij koop door een partij die zich hiermee toegang verschaft tot deze markt een no brainer die zal gewoon een licentie nemen om zonder onrust de ontwikkeling voort te zetten.
    Het wordt al gecompliceerder indien een bedrijf reeds actief in deze markt de koper wordt.Kiest hij voor autonomie van de onderdelen en laat de verschillende bedrijven als aparte dochterondernemingen voortbestaan met hun eigen back-up systemen of probeert hij de efficientie te verhogen door te kiezen voor 1 systeem en dan nog belangrijker wordt er dan gekozen voor tom2 als basisleverancier of wordt dat een van de concurrenten van Tom2.

    Niet onbelangrijk is natuurlijk de prijs die tomtom de nieuwe eigenaar in rekening brengt. Mi in ieder geval boven de kostprijs zoals nu gebeurt.
    Verschillende scenarios mbt de nieuwe eigenaar di eleiden tot omzet verhogende dan wel verlagende effecten zullen zeker een ol spelen in het prijsnivo.

    Her voordeel nadeel voor omzet en winst aan welke gegadigde Telematics wordt verkocht komt bij deze BU het duidelijkst naar voren maar spelen ook zeker een rol bij Consumer.

    Overigens heel blij met je opmerking over het volume van de apps onder Consumer van 15 mio daar dit gegeven bij mij niet bekend was.

    Resume:
    mijn voorstel is uit te gaan van bestaande omzet Automotive en Enterprise
    daarna de verschillende scenario's in kaart te brengen van resterende omzet uit Telematics en Consumer.
    Om daarna de te verwachten omzetdalingen/stijgingen te bespreken.

    Ik wacht even op jouw confirmatie/afwijzing van deze aanpak.
  19. [verwijderd] 30 september 2018 16:43
    quote:

    martinmartin schreef op 30 september 2018 15:12:

    Gooit de nieuwe eigenaar van Telematics de bestaande back end overboord incl alle toepassingen die als basis gebruik maken van de maps van Tomtom.

    Het lijkt me niet dat je een bestaand en net vernieuwd en meest geavanceerde platform overboord gooit. Ook dit jaar weer Frost & Sullivan award. www.emerce.nl/wire/frost-sullivan-ben... Bovendien heeft...

    En indien hij die basis wel wil gebruiken wat is hij daarvoor bereid te betalen.

    ...TomTom straks keuze wie de beste deal biedt. Dat is dus een partij die ook een abonnement aan maps/traffic gaat afnemen. Voor de overnemer maakt dat niet uit, die kosten moet ie toch maken en die kosten zitten ook verwerkt in het EBITDA op basis waarvan de overnameprijs wordt bepaald. Ik ga niet extra rekenarij doen, je weet ook niet of TT acquisities gaat doen die omzet vertegenwoordigen. Ik zou in elk geval...

    Ik wacht even op jouw confirmatie/afwijzing van deze aanpak.

    voorlopig even rekenen MET Consumer aan boord. Eerst wordt telematics verkocht. En ik zou wel uitgaan van 2019 omzet, want dat is het over drie maanden. Ook sluit ik niet uit dat TT alles geleidelijk gaat verkopen, zie post in dit draadje in reactie op VanillaSky.

  20. forum rang 6 boem! 30 september 2018 18:12
    Oke duidelijk antwoord.

    Ik ben het in het overgrote deel eens met jouw opmerkingen die je plaatst bij Telematics mbt gebruik back-end en dat de prijs die bij verkoop mede wordt behaald afhankelijk is of er zelfde/geen/meer omzet achterblijft bij Tom2.

    Jouw voorkeur om Consumer te blijven betrekken in de observatie waar tomtom staat en naar toe gaat en dat je dat op basis van cijfers 2019 wilt doen vertroebelt mi de focus die we moeten geven aan de strategische heroverweging die voor mij maar twee opties kent.

    1) na voorspoedige verkoop van telematics wordt tom2 volledig ontmanteld om op deze wijze de zekere onderwaardering van de assets naar boven te brengen
    2) HG meent echt dat hij met slechts Automtive en Enterprise een hogere waarde kan behalen en sorteert niet voor op algehele verkoop.

    Met extra ruis door Consumer en de grotere onzekerheid door uit te gaan van meer geschatte cijfers uit 2019 pas ik even.
64 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links