Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

TomTom september 2018

4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 185 186 187 188 189 ... 208 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 september 2018 10:46
    quote:

    martinmartin schreef op 28 september 2018 10:38:

    Even terug naar af.

    Wat is de huidige waarde van Telematics:
    Antwoord: De contant gemaakte cash flow van de komende jaren.

    Wat zal de uitwerking op de koers zijn van het bericht dat Tomtom overweegt Telematics te verkopen.
    Antwoord: het verschil tussen de verkoopprijs en de huidige waarde die via toekomstige winsten het bedrijf binnenvloeit.

    Of het een koersondersteunend dan wel koersdrukkend effect heeft is sterk afhankelijk van enerzijds de bedongen verkoopprijs en anderzijds wat je zou mogen verwachten aan winstbijdragen in de toekomst van dit onderdeel.

    Het nivo van financieel adviseurs in Nederland is kennelijk zo laag dat de man van ABM financieel nieuws(post Bramvdwerf vandaag 9.08 uur) zelfs spreekt van een gerealiseerde winst van 1 miljard indien dat de verkoopprijs 1 miljard zou bedragen zonder daarbij het offer tw de toekomstige winsten die niet meer vrijkomen te vermelden.

    Uitgaande van de berichten die Tomtom met ons deelt: meerdere aanbieders hebben contact gezocht met Tomtom en na verkennende gesprekken zijn er nu heuse onderhandelingen gaande wijst erop dat de potentiele kopers bereid zijn een hogere prijs te betalen dan dat Tom verwacht te ontvangen aan toekomstige winsten bij voortzetting in eigen beheer.
    Uitgaande van 180 mio omzet dit jaar met een EBIT van 50 mio rekening houden met de door Tomtom voorziene dubbelcijferige groei in omzet en daaruit harder groeiende EBIT omdat we hier te maken hebben met SAAS verwacht ik een bod van 1,5 miljard. Dit cijfer komt ook goed overeen met het bedrag dat Verizon voor Fleetmatics heeft betaald.

    Waar nu op het forum de vreugdedansen worden uitgevoerd heeft niets te maken met het verschil tussen een bedrag ineens(verkoopprijs) dan wel in termijnen(toekomstige winsten) van dit bedrijfsonderdeel maar met het feit, dat dit de opmaak kan zijn van een verkoop van Automotive en Enterprise indien een biedprijs daar ook aanleiding zou geven af te zien van uitnutting in eigen beheer.

    Indien er ook maar enig vermoeden in de markt zou bestaan het scenario na Telematic komt Automtive met Enterprise in de etalage te staan enig realiteitsgehalte zou herbergen zou de koers al ontploft zijn.
    Met een vergelijkingsbedrag van 3 miljard voor HERE is het duidelijk dat een volledige verkoop van alle onderdelen apart ver uitgaat boven de huidige beurskoers.

    De markt denkt dat FFF op eigen kracht de winsten zal proberen te vergaren met Automotive en Enterprise en gegeven de onzekere toekomst van deze operatie wacht men nadere confirmatie af in deze operatie.

    Eerste ijkpunt komende kwartaalcijfers.

    Dank! Heldere uiteenzetting.
  2. [verwijderd] 28 september 2018 10:50
    quote:

    Je weet wat dit betekent..... schreef op 28 september 2018 10:48:

    Iemand riep van de week, toen tt onder de 6 stond, beter je aandelen omruilen voor PostNL, die gaan op korte termijn naar de 4. Nou, ik had ze al, maar voor mensen die dit voorbeeld wel gevolg hebben, PostNL weer bijna 3 en tt op 7,25
    Allemaal trollen in opdracht van ... ?
  3. [verwijderd] 28 september 2018 10:53
    Ik blijf het hele koersgedrag, ook zelfs na melding dat telematics verkocht mag worden, een bijzonder tafereel. Eigenlijk te bizar voor woorden. Er zit zelfs nu, totaal geen fantasie in.

    P.s. Maar ja, de analisten zeggen nu ook niet allemaal, je moet nu tt kopen, het aandeel kan naar 14 euro.
  4. forum rang 6 pwijsneus 28 september 2018 11:03
    quote:

    Je weet wat dit betekent..... schreef op 28 september 2018 10:53:

    Ik blijf het hele koersgedrag, ook zelfs na melding dat telematics verkocht mag worden, een bijzonder tafereel. Eigenlijk te bizar voor woorden. Er zit zelfs nu, totaal geen fantasie in.

    P.s. Maar ja, de analisten zeggen nu ook joeg allemaal, je moet nu tt kopen, het aandeel kan naar 14 euro.
    Ja, tis allemaal wat hé.

    Gewoon rustig afwachten.

    2 oktober press days autosalon Parijs.
    2 weken later de Q3 cijfers waar misschien wat meer duidelijk wordt.

    De markt wil eerst bevestiging van wat er nu gebeurd met Telematics. Bij een gunstige verkoop ga je dit ook terugzien in de koers (duh). Als het met een sisser afloopt komt huidige koers aardig in de buurt. Net als de consensus voor de cijfers, is die heel erg voorzichtig. Wat gunstig is!

    De markt heeft de onderhandelingsskills van de founder als het gaat om verkoop telematics ook niet al te hoog zitten als we naar de koers kijken. Eerst wil het bevestiging zien - terwijl wordt aangegeven dat er meerdere geinteresseerden zijn. Is m.i. ook gunstig.

    Om nou te zeggen sit-back-and-relax gaat wat te ver na het nieuws van Apple en Google vorige week.

    Maar gister is in ieder geval een belangrijke stap gezet, wacht het maar gewoon even af. Elke 3 minuten een update geven van de koers is nu niet nodig.

    Denk aan je hart!
  5. thepouw 28 september 2018 11:06
    Waar ik bang voor ben is dat HG zegt: we gaan de hele opbrengst van TTT in een overname voor kaarten/autonoom rijden stoppen. In dat geval zijn ze een goede winstgevende unit kwijt en het risicoprofiel wordt niet beter.

    Ik denk dat de stijging van gisteren deels komt door de hoop op verkoop van de gehele toko, of een ruime eenmalige winstuitkering na verkoop van TTT. Als dat niet blijkt te gaan gebeuren en TT blijft zelfstandig doorvechten tegen de groten, ben ik bang dat de koers weer in elkaar klapt. En misschien nog wel verder dan al gebeurde, aangezien dan de hoop op opbreken helemaal verkeken is. De markt heeft gewoon totaal geen vertrouwen in het bestaan van TT, onafhankelijk van de technologische 'voorsprong' die ze hebben. De komende maanden gaan het laten zien.
  6. [verwijderd] 28 september 2018 11:06
    quote:

    martinmartin schreef op 28 september 2018 10:38:

    Even terug naar af.

    Wat is de huidige waarde van Telematics:
    Antwoord: De contant gemaakte cash flow van de komende jaren.

    Wat zal de uitwerking op de koers zijn van het bericht dat Tomtom overweegt Telematics te verkopen.
    Antwoord: het verschil tussen de verkoopprijs en de huidige waarde die via toekomstige winsten .....

    Eigenlijk fout.
    Ik denk dat de waarde voiral bestaat uit wat de nieuwe eigenaar er in de toekomst van weet te maken.

    De kunst is een deel van die extra waarde in de toekomst nu te verzilveren.

    T2 heeft een te lage ambitie om dit onderdeel op wereldnivo uit te rollen. Een cagr veel lager dan gemiddeld over de sector wordt voorspelt.

    Andere partijen (denken) dat beter te kunnen, ik denk terecht.

    De waarde voor T2 is misschien 600-700 miljoen. Als er nu iemand 1-1.2 miljard in ziet, dan schrik je wel ff natuurlijk.

    Wat bedoelde HG anders met "t2 is een 8-euro aandeel"?
    Hij heeft het gewoon niet goed gezien, of behoorlijk bewust verkeerd uitgelegd
  7. BASF en BAYER kopen 28 september 2018 11:08
    Video: spel bij TomTom op de wagen met mogelijke verkoop Telematics

    (ABM FN-Dow Jones) Het spel bij TomTom is op de wagen, nu de navigatiespecialist aankondigde de strategische opties voor onderdeel Telematics te gaan bekijken. Analist Albert Jellema van Deaandeelhouder.nl denkt dat dit een opmaat is naar een verkoop van het kroonjuweel.

    www.youtube.com/watch?v=KfyhYQoLcoQ

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  8. duprogres 28 september 2018 11:12
    quote:

    Je weet wat dit betekent..... schreef op 28 september 2018 10:53:

    Ik blijf het hele koersgedrag, ook zelfs na melding dat telematics verkocht mag worden, een bijzonder tafereel. Eigenlijk te bizar voor woorden. Er zit zelfs nu, totaal geen fantasie in.

    P.s. Maar ja, de analisten zeggen nu ook joeg allemaal, je moet nu tt kopen, het aandeel kan naar 14 euro.
    Heb zo een dirty ideetje =
    Zoals de koers vandaag beweegt (behalve de winstnemers nog deze morgen)is het koersverloop terug een broek & vestzak operatie.
    Stel : de verkoop is al in kannen en kruiken en het was de bedoeling om met dit nieuws naar buiten te komen bij de prestatie van de 3 de KW cijfers.
    Door de actie van de verliezende partij is vorige week de stok in het hoenderhok gegooid en was het onmogelijk voor TT dit nieuws (dat men overweegt !!!) uit de media te houden.
    Stel dat men dit weekend met het nieuws komt dat de deal rond is met een zeer!!! grote speler en natuurlijk alle info zal bekend gemaakt worden op de prestatie van de cijfers 3 KW dan worden "Analisten en witte boordcriminelen" voor een 2 de keer op verkeerde been gezet.
    Wat een droomscenario zou dat geven.
  9. VanillaSky 28 september 2018 11:15
    quote:

    Dutch Fury schreef op 28 september 2018 09:00:

    [...]

    eigenlijk MOET dit wel betekenen dat het goed gaat met de HD tenders winnen. Je verkoop anders Never nooit 1 van je meest winsgevende onderdelen als de BU, waarvan je denkt dat het groot gaat worden, niet lekker loopt.

    TomTom heeft al HD kaart orders in de zak!! genoeg voor HG om te kunnen stellen, hier zijn we de aankomende 10 jaar veilig mee!
    Tenzij je weet dat je kort daarna ook de maps business verkoopt en dat staat er m.i. te gebeuren.
    Of er moet inderdaad al zoveel binnen zijn dat het allemaal vrij zeker is maar dat lijkt mij nog wat te vroeg en met verkoop telematics word het risico bij een bedrijf van ca 650mio omzet wat dan in ieder geval in 2019 +- breakeven draait wel behoorlijk risicovol ookal heb je een miljard op de bank.
  10. [verwijderd] 28 september 2018 11:18
    quote:

    thepouw schreef op 28 september 2018 11:06:

    Waar ik bang voor ben is dat HG zegt: we gaan de hele opbrengst van TTT in een overname voor kaarten/autonoom rijden stoppen. In dat geval zijn ze een goede winstgevende unit kwijt en het risicoprofiel wordt niet beter.

    Ik denk dat de stijging van gisteren deels komt door de hoop op verkoop van de gehele toko, of een ruime eenmalige winstuitkering na verkoop van TTT. Als dat niet blijkt te gaan gebeuren en TT blijft zelfstandig doorvechten tegen de groten, ben ik bang dat de koers weer in elkaar klapt. En misschien nog wel verder dan al gebeurde, aangezien dan de hoop op opbreken helemaal verkeken is. De markt heeft gewoon totaal geen vertrouwen in het bestaan van TT, onafhankelijk van de technologische 'voorsprong' die ze hebben. De komende maanden gaan het laten zien.
    Telematics groeit met 7% en gaat in de verkoop
    Automotive groeit met 28% en wordt versterkt (of gaat bij heel goed bod ook weg in verkoop)

    Er zijn zat groeikansen in automotive.

    Terwijl telematics wel groeit - zou volgens tomtom weer naar dubbelcijferige groei gaan door deals met leasemaatschappijen - maar dat blijft een ‘gestage groei’ geen ‘sterke groei’, zoals in automotive mogelijk is.

    Een eenmalig dividend heb je niks aan. Je moet wel in de andere divisie investeren, anders heb je eenmalig een leuke winstuitkering en daarna een bedrijf met lagere omzet en winst - dus waardering.

    Maar laat tomtom eerst maar eens 6 euro per aandeel voor telematics vangen. Als fleetmatics omgerekend 9 euro kan vangen en al die telecom bedrijven op zoek zijn naar groei.

  11. [verwijderd] 28 september 2018 11:21
    Eigenlijk jammer, dat je niet precies weet wat de complete deal inhoud tussen Google en Renault.
    Google zal wel ver gegaan zijn, om deze deal te krijgen. Wat dat betreft zie je maar weer, dat tt te klein is voor dit soort bedrijven. Misschien een aanval op het wel gratis aanbieden van.....
  12. [verwijderd] 28 september 2018 11:26
    quote:

    Je weet wat dit betekent..... schreef op 28 september 2018 11:21:

    Eigenlijk jammer, dat je niet precies weet wat de complete deal inhoud tussen Google en Renault.
    Google zal wel ver gegaan zijn, om deze deal te krijgen. Wat dat betreft zie je maar weer, dat tt te klein is voor dit soort bedrijven. Misschien een aanval op het wel gratis aanbieden van.....
    Daar noem je nu juist HET probleem, niemand kan tegen Google op.....(bijna dan)
  13. forum rang 4 H. Berkhof 28 september 2018 11:28
    quote:

    pwijsneus schreef op 28 september 2018 10:44:

    [...]

    Autostream is toch al klaar? Er is toch geen whopping 1,5 miljard nodig om de puntjes op de I te zetten?

    Verder kan ik de opmerking die je plaatst over Apple niet plaatsen, ik neem aan dat je de koers in juli ook hebt gevolgd. Waaruit blijkt dat Apple alleen maar meer gaat doen?

    Zou echt enorm prettig - en fair - zijn als dit ook wordt bevestigd. Dit kan ik op dit moment niet anders zien dan je reinste speculatie. En de markt en berichten in juli spreken dit juist voor de volle 100% tegen.
    Haha, dit hele forum is je reinste speculatie.
  14. löngterm 28 september 2018 11:28
    Koers staat 10 cent lager en mijn geschreven put opties zitten als nog te plussen door de daling van de extreem hoge volatiliteit in de laatste weken.

    Weet niet meer zeker wie het laats zei maar dit scenario is een pracht voorbeeld van waarom opties rendement drastisch kunnen verbeteren zonder een verhoogd risico profiel te hoeven hebben.
  15. Dokus. 28 september 2018 11:30
    quote:

    pwijsneus schreef op 28 september 2018 10:36:

    [...]

    Wat is daar mis mee?

    Ik snap nog steeds niet waardoor er door dit gegeven een streep door het van public naar private-verhaal kan.

    Het voordeel is dat de founders al bijna 50% van de aandelen bezitten, dus bij een gunstige verkoop van Telematics, plus misschien nog PE kan er een een mooi bod worden neergelegd voor de 50% free float. Aandeelhouders blij, founders rust.

    Goeie deal toch?
    \
    wat hij bedoelt is dat het nu niet meer voor een habbekrats gejat kan worden. tuurlijk kan het nog steeds naar prive... maar dan wel voor de "normale" prijs!
  16. forum rang 6 boem! 28 september 2018 11:31
    quote:

    pwijsneus schreef op 28 september 2018 10:44:

    [...]

    Autostream is toch al klaar? Er is toch geen whopping 1,5 miljard nodig om de puntjes op de I te zetten?

    Verder kan ik de opmerking die je plaatst over Apple niet plaatsen, ik neem aan dat je de koers in juli ook hebt gevolgd. Waaruit blijkt dat Apple alleen maar meer gaat doen?

    Zou echt enorm prettig - en fair - zijn als dit ook wordt bevestigd. Dit kan ik op dit moment niet anders zien dan je reinste speculatie. En de markt en berichten in juli spreken dit juist voor de volle 100% tegen.
    Ik denk ook niet dat er 1,5 miljard nodig is om de puntjes op de i te zetten om te voldoen aan de huidige eisen die er gesteld worden aan SD-maps voor OEM en Enterprise klanten.

    Iedereen heeft het bericht kunnen lezen dat Apple zich in de strijd gaat mengen met Google door haar maps van de grond af aan opnieuw op te bouwen.
    Jammer dat bijna iedereen, analisten incluis; maps nog steeds associeren met navigatiemaps.
    Dat Apple hierbij hoofdzakelijk doelt op uitbreiding naar Malls, openbaar vervoer maar vooral naar de looks en interactiemogelijheden binnen de maps en dat de heren analisten in hun onschuld of onwetendheid dit verwarren met navigatiemaps is hun vergeven maar dat die zgn analisten nu nadat zowel Tomtom als Apple in een uitgegeven verklaring aangeven dat de bestaande relatie tussen Tomtom en Apple niet is veranderd, toch nog soms dit negatieve fake-nieuws naar buiten brengen zegt mij genoeg.

    Het Apple bericht is geen issue voor Tomtom.
    Het bericht vorig week over Toota en Google schar ik in dezelfde categorie leuk om te weten maar niet spannend voor Tomtom.
    Anders ligt dat bij het bericht van Google en Renault.Ik heb mijn mening daarover vanmorgen vroeg al kenbaar gemaakt aan Bart1805 indiezefde post geef ik indirect antwoord op jouw vraag.

    De investeringen zijn nodig voor Tomtom om te participeren in al die samenwerkingsverbanden die de gezamenlijke bedrijven zijn aangegaan om de SDC veilig op op de weg te krijgen.
    Naast gigantisch investeringen van bedrijven die zich bezig houden met rekenkracht, sensoren, AI en de communicatie via de cloud van al deze gegevens heeft Tomtom zich hierbij opgeworpen als de specialist die de functionaliteit van de HD-map en de software van het platform die alle gegevens real-time beschikbaar kan maken.

    Het zijn deze HD-maps waar Tomtom op doelt als je het hebben over hun toekomst.



4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 185 186 187 188 189 ... 208 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links