Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 24,360 18 apr 2024 12:07
  • +0,200 (+0,83%) Dagrange 23,840 - 24,460
  • 48.073 Gem. (3M) 244,6K

September 2018: Verwacht minstens één sterke PB van AMG.

1.650 Posts
Pagina: «« 1 ... 72 73 74 75 76 ... 83 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Dicall69 27 september 2018 12:07
    quote:

    Trader T schreef op 27 september 2018 08:51:

    [...]

    Je doet er wel alles aan om AMG te promoten he, jammer dat het totaal geen invloed op de koers heeft.
    Onze invloed is nihil, maar roepen dat er iets mis is lijkt mij na een winstverhoging toch eerder verkeerd, maarja de koers spreekt helaas tegen en bij een dergelijk dagvolume hebben degene die de koers willen zien dalen hun plezier, jammer dat er steeds meer hier komen opdagen en genieten van andermans verlies !!!
  2. Umi1 27 september 2018 12:09
    quote:

    Atoa schreef op 27 september 2018 10:06:

    Goede kans dat er inderdaad 5% afgaat nadat het nieuws bekend is dat AMG een grote uitbreiding gaat doorvoeren (zowel Fev als LiC) en dus veel gaat investeren. Die investeringen van ettelijke honderden millions zullen (terecht) worden aangehaald om erop te wijzen dat het risicoprofiel toeneemt. Er zullen immers 100den miljoenen worden uitgegeven in de hoop dat de lithium prijs en Fev prijs in de toekomst hoog zullen blijven. Er zijn er zeer veel overtuigd dat dit zo zal zijn maar er zijn er ook die van mening zijn dat deze prijzen zullen dalen (oa. door verslechtering algehele economie).
    De "this time it's different" approach van sommigen heeft in het verleden nog verkeerd uitgepakt...
    Er zit zeker een waarheid in uw verhaal. & het is altijd opletten als men zegt; "this time it's different"...
    De FeV prijs zal sowieso terug zakken naar een evenwicht! Al verwacht ik wel dat dat evenwicht een stuk hoger ligt dan dat van 2015-2016, eerder de periode tussen 2005 & 2008. Als oa AMG productie bij bouwt, stijgt het aanbod & zakt dus de prijs, boom & bust.
    Ik ga dus niet uit van FeV prijzen van hoger dan 20-25 $/lb op LT. Maar op KT kan men wel zo makkelijk hopen geld verdienen & dit gebruiken om verder te investeren. & het ziet er naar uit dat de prijzen nog wel even hoog zullen blijven... De redenen voor de vorige prijsstijgingen waren héél anders dan de huidige. Nu is het een zaak van zeer kleine voorraden + wegvallen van productie + véél grotere vraag (Chinees Rebar) Veel zal ook afhangen van de productiekost bij nieuwere projecten.

    Maar bvb. de 30% capaciteitsuitbreiding kost maar $ 35M!
    ING ging destijds uit van een Ebitda van $ 12,5M bij normale FeV-prijzen & $ 27M aan de prijzen van destijds +- 27 $/lb. & dat laatste is zelfs conservatief gezien men toen uitging van $ 1,25M Ebitda stijging per 1$/lb stijging van FeV-prijs , ipv de correcte 1,5 à 2 M.

    Stel dat prijzen zakken naar een normaal (vrij laag) niveau.
    => investeringskost = 2,8x Ebitda
    hoog niveau van destijds; 27 $/lb
    => investeringskost = 1,3x Ebitda
    huidig niveau van 45$/lb
    => investeringskost van minder dan 1x Ebitda

    waar vind je een investering van 2,8X Ebitda??
    Een 100% uitbreiding (nieuwe plant) zou iets 'minder interessant' zijn qua 'Return on Investment' (hogere Capex), maar gezien de grote vraag & winstgevendheid zeker ook niet onlogisch.

    Spodumene 2 + verdubbeling Tantalum
    kostprijs = $ 110M
    Ebitda = ?
    => Stel dat we voor Spodumene zeer conservatief zijn & rekenen met een productiekost van 250 $/ton.
    We gaan ook uit dat Morgan Stanley gelijk krijgt & men maar 500 $/ton krijgt voor hun product. (Er is voorlopig nog geen afnamecontract voor dit deel.)
    => 90.000 ton aan een marge van 250 $/ton => $ 22,5M Ebtida!
    Bij een normalere prijs van 600 $/ton & productiekost van 215 $/ton
    => marge van 385 $/ton => $ 34,6M Ebitda
    Indien huidige prijzen aanhouden zal die marge gevoelig hoger zijn!

    Tantalum => uitbreiding met 300.000 lbs
    Bij huidige prijzen ga ik uit van + $ 10M Ebitda, maar de markt vreest dat deze prijzen zullen dalen als andere spodumene projecten ook extra Tantalum gaan leveren. Bij zeer lage Tantalumprijzen kan dit (volgens mij) dalen tot een $ 2,5M Ebitda. Bij prijzen van het oude contract met GAM is dat volgens mij meer dan $ 15M Ebitda.
    => dus 2à10M Ebitda

    conclusie; uitbreiding spodumene 2
    $ 22,5M + $ 2,5M => $ 25M
    => investeringskost van 4,4x Ebitda in een conservatief scenario!
    $ 34,6M + $ 10M => $ 44,6M
    => investeringskost van 2,47x Ebitda in een basis scenario!

    LCE productie is de grote vraag & de grootste investeringskost.
    kostprijs= ?

    Het feit dat men investeert in iets wat men goed kent (Fev, Tantalum, uitbouw vd mijn), vermindert de 'execution risk'. Met de nieuwe Spodumene plant is men nog kennis aan het maken & LCE is in zekere zin een stap in het onbekende.
    Maar men zal vandaag ook +- kunnen evalueren of die plant aan de verwachtigen voldoet of niet.

    Dus uw stelling klopt niet volledig. Zelfs bij lage prijzen zijn dit zeer interessante investeringen. AMG is een low cost producer, dat moet als je een berenmarkt wil overleven in deze sector.
    Daarnaast is de balans zeer proper!
  3. forum rang 5 Blanco rolling 27 september 2018 12:22
    quote:

    Atoa schreef op 27 september 2018 10:39:

    De enige manier waarop de trading omzet kan toenemen en de visibiliteit van AMG kan toenemen is door een secondary listing op bv. Nasdaq.
    Ipv. geld te geven aan een publi-bureau zouden ze deze route moeten onderzoeken.
    Geheel eens, een heel goed PR bureau inhuren lijkt mij ook handig. Wie weet zijn er potentiële afnemers die nog nooit van AMG hebben gehoord.
    Laat ik het voorzichtig zeggen, ik weet nogal wat van B2B advertising (en ben geen techneut zie mijn nooit te vergeven reactie van de .... relex flow battery.... (mz Redox Flow battery)

    Niet te vergeten de verwarring met AMG van Mercedes. Ben wel benieuwd naar een grafiek met de ontwikkeling van de autofondsen, met name tussen Mercedes en AMG.

  4. Umi1 27 september 2018 12:25
    quote:

    beurstester schreef op 27 september 2018 10:44:

    [...]

    Gelijk heb je. Hoe objectief zijn sommigen hier eigenlijk? Spreken ze uit eigen belang of willen ze de forumleden echt helpen? Altijd voor alles een goede uitleg weten en altijd het negatieve wegduwen en blijven hoop uitbazuinen. Wel ik hoop dat het terug goed komt met dit aandeel. Er zijn er hier al met grote verliezen. Zij die ingestapt zijn enkele jaren geleden hebben geluk.
    Iedereen maakt toch zijn eigen huiswerk?
    Potentiële verliezen op een forum steken is wel zeer zielig.
  5. forum rang 5 Blanco rolling 27 september 2018 12:28
    @ Umi1, Zeer sterk stuk wat je net publiceerde !!!!!! Met veel dank. Dat is veel research.
    Het lijkt mij dat indien deze analyse van Umi1 geplaatst wordt op en met verwijzing van de fondscode op wat echt toonaangevende fora in de wereld AMG heel snel in de picture staat. Welke stockbroker in New York kent nu dit forum?
  6. forum rang 4 Dicall69 27 september 2018 12:31
    Als er geen aandelen gekocht worden kan de koers niet stijgen het volume is abnormaal laag dan komen de aasgieren en proberen ook nog eens een bepaald sentiment te kweken dan wordt het er zeker niet beter op het is wachten, maar gelukkig begint het cijferseizoen snel en dan komen zeker weer kopers bij AMG kijken.
    Ik blijf gemoedelijk zitten en koop eerder bij zeker zo lang andere posities mij compenseren, want de koers moet toch op termijn weer flink herstellen !!!
  7. forum rang 4 Dicall69 27 september 2018 12:44
    quote:

    Umi1 schreef op 27 september 2018 12:38:

    Volumes zijn overal laag (toch bij mijn posities). Er zit onzekerheid in de markt, bijna niemand durft te kopen. Iedereen wacht af om z'n cash te besteden...
    Tja, het is wachten of uitstappen, maar bijkopen kan zeker ook ik blijf rustig, want gezien het laatste bericht van AMG zelf is er geen enkele gefundeerde reden voor het stagneren/ nu dalen van de koers, maar wordt wel tijd voor een echt positieve impuls !!!
  8. forum rang 4 Dicall69 27 september 2018 14:08
    quote:

    Umi1 schreef op 27 september 2018 13:03:

    Morgenvroeg 7u30 verwacht ik hier een drukte van jewelste...
    Hopelijk zijn we dan aan het fees :)

    ps Ik gok dat men vandaag raad van bestuur heeft. Voorlaatste dag van het kwartaal.
    Een mooie update van AMG zou zeer welkom zijn wat nu gaande is zet totaal geen zoden aan de dijk, men komt hier alleen nog maar de meest ongefundeerde onzin ventileren en dat heeft ook nog eens een uitwerking op de koers bij een dergelijk laag volume, AMG kan dit zeker verhelpen als men met positief nieuws zou komen !!!
1.650 Posts
Pagina: «« 1 ... 72 73 74 75 76 ... 83 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

AMG ziet enorme kansen in recyclen van plutonium

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links