Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,655 24 apr 2024 14:04
  • +0,135 (+2,45%) Dagrange 5,550 - 5,685
  • 263.030 Gem. (3M) 317,5K

TomTom september 2018

4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 170 171 172 173 174 ... 208 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. VanillaSky 27 september 2018 11:24
    quote:

    martinmartin schreef op 27 september 2018 11:19:

    Iemand al eens nagedacht over het scenario dat Verizon in de markt is voor Telematics en dat die sullige Goddijn een koopprijs van slechts 500 mio voor ogen heeft.

    Hij kan dat niet als snelste overkomen maar hij heeft daar wel aan gekoppeld dat Verizon als geheel gebruik gaat maken van de kaarten van Tomtom.
    Denk je eens in wat een impact dit zou hebben op het aantal probes dat tomtom tot zijn beschikking krijgt.

    Niet alles kan gevat worden in de prijs van de deal bij tekenen.
    Dat is precies wat ik net probeerde te zeggen Martin. Ik denk dat de kans reeel is dat het absolute verkoopbedrag 'tegen' lijkt te vallen maar niet omdat Harold slecht onderhandeld maar omdat er een contract aan vast zit voor resterend TT.

  2. Dokus. 27 september 2018 11:26
    quote:

    VanillaSky schreef op 27 september 2018 11:24:

    [...]

    Dat is precies wat ik net probeerde te zeggen Martin. Ik denk dat de kans reeel is dat het absolute verkoopbedrag 'tegen' lijkt te vallen maar niet omdat Harold slecht onderhandeld maar omdat er een contract aan vast zit voor resterend TT.

    als dat goed wordt gecommuniceerd dan is dat geen probleem...

    echter het woord communiceren en tomtom is WEL een probleem
  3. forum rang 4 Xynix 27 september 2018 11:28
    quote:

    Deneus schreef op 27 september 2018 11:22:

    Denk dat Google ook deze markt in bezit wil hebben,tt heeft nu nog de kans om te verkopen.
    Maar eigenlijk is het jammer van het bedrijf.
    Ze hadden 10 jaar geleden al moeten gaan samenwerken, in deze markt moet je de grootste zijn anders verlies je.
    Ik denk dat je in deze fase moet denken vanuit de partijen die Google deze markt NIET "in bezit" willen laten nemen. Voor die partijen is TomTom op dit moment met afstand het beste alternatief. En dat blijkt ook wel uit de moves van Baidu en met name Microsoft. Maar dan wordt het wel echt tijd om dat mooie bedrijf uit de handen van amateur Goddijn te sleuren. Ik hoop dat de inner circle hem ondertussen ook zo zat is dat dit echt zijn aller-aller-laatste kans is om constructief mee te werken.
  4. VanillaSky 27 september 2018 11:29
    quote:

    Dutch Fury schreef op 27 september 2018 11:26:

    [...]

    als dat goed wordt gecommuniceerd dan is dat geen probleem...

    echter het woord communiceren en tomtom is WEL een probleem
    Tja dat is dan wel weer een terechte zorg. We gaan het wel zien, verkoopproces kan ook zomaar 3-6 maanden duren - dat er een verkoop gaat komen dat staat mi vast.
  5. harrysnel 27 september 2018 11:34
    TT wilde dit jaar geen aandeleninkoop/dividend doen om wat vuurkracht te behouden met de E200mln cash eind van het jaar. Ik dacht destijds meteen dat je niet veel met dat bedrag kunt doen maar als je een evt opbrengst van TT Telematics daarbij optelt heb je wel mogelijkheden. Denk aan een HD Maps contract met meerdere partijen waarbij ook TT investeert in het traject met daarbij de zekerheid van toekomstige klandizie. Of een samenwerking met partij als Intel/MobilEye. Of het sterker staan bij evt gesprekken over verkoop Maps....er kan veel meer als het gaat om zeg E1 miljard vuurkracht.

    Transcript Q2 results:

    "Marc Zwartsenburg - ING Groep N.V., Research Division - Head of Benelux Equity Research
    Okay. And then on a bit, the strategic thinking about the cash position, your EUR 155 million on the balance sheet, you have quite some excess cash but also you don't know what the future will bring in HAD. But can you share us a bit maybe Harold, what your thoughts are? Strategically why you need to maintain and want to keep all options open towards the future in terms of thinking about keeping the cash position and what kind of perhaps unforeseen investments you might need in that direction? If you'd share us your thoughts perhaps there.

    Harold C. A. Goddijn - TomTom N.V. - Co-Founder, Chairman of the Management Board & CEO
    Yes. So we're looking at that cash position every year. We come and the general meeting is a good moment to discuss what we're going to do with that cash. Taco just said that he wants to end -- we want to end the year with about EUR 200 million cash on the balance sheet. I think that's a good number. What we're going to do with that cash is, again, up for discussion in the general meeting, but it's good to have a bit of firepower. We get more and more clarity on what's needed for self-driving technology. The market is moving forward. I think we are looking good in that space, and it's good to have a level of flexibility. It would allow us to go faster if we think that is appropriate.

    Marc Zwartsenburg - ING Groep N.V., Research Division - Head of Benelux Equity Research
    Would it be along the lines of investments or more like buying a sort of technology that you might want to have?

    Harold C. A. Goddijn - TomTom N.V. - Co-Founder, Chairman of the Management Board & CEO
    It -- either way, I don't know the answer. What I do know is that it's getting clearer what it is we need to do, how far we are with, you know, the technology. We're quite excited about the progress we've made and all of the new stuff that's been developed in the -- over the last 2 years in the sense of computer vision technologies and processing data, machine learning. That's all coming to a level of maturity now where it is ready for prime time and the customers can see that. We're also a little bit driven by the speed of our customers, obviously. But when the time is there, we want to be able to pull the trigger and go as fast as we need to go to take a leading position in HD mapping. And in that context, I think, it's wise to keep a little bit of firepower."

    Pag 10/11

    corporate.tomtom.com/static-files/a48...
  6. Energy 27 september 2018 11:36
    Ik verwacht dat de deal snel beklonken is. Ze zijn al vanaf de aandeelhoudersvergadering in gesprek.

    quote:

    VanillaSky schreef op 27 september 2018 11:29:

    [...]

    Tja dat is dan wel weer een terechte zorg. We gaan het wel zien, verkoopproces kan ook zomaar 3-6 maanden duren - dat er een verkoop gaat komen dat staat mi vast.
  7. forum rang 4 Xynix 27 september 2018 11:41
    quote:

    VanillaSky schreef op 27 september 2018 11:24:

    [...]
    Dat is precies wat ik net probeerde te zeggen Martin. Ik denk dat de kans reeel is dat het absolute verkoopbedrag 'tegen' lijkt te vallen maar niet omdat Harold slecht onderhandeld maar omdat er een contract aan vast zit voor resterend TT.
    Waarom zou die "gedwongen winkelnering" er aan vast moeten zitten als dat zo prijsdrukkend zou werken. Als iemand de goed functionerende Europese marktleider in Telematics wil overnemen en het dan slim vindt om te switchen van map-leverancier dan moet die dat zelf weten. Dat zou dan ook Google mogen zijn als ze zich daar aan over zouden willen leveren.

    Maar wel gewoon de volle mep voor TTT. Het restant van TomTom zal toch zijn toekomst zonder traditionele maps moeten gaan cementeren. Ik denk door de klunzen aan de top te elimineren die gaan aansturen op een scenario dat ze gegeven hun prestaties in het verleden helemaal niet kunnen handlen. En dat elimineren gaat het beste door dat restant te verkopen aan tegen elkaar opbiedende big tech.

    Als die HUN verdienmodellen gaan doorrekenen zien die heel andere bedragen verschijnen dan wanneer je de verdienmodellen van de FFF-stumperds doorrekent. Je denkt toch niet dat de verdienmodellen voor Azure stoppen bij miljarden-getallen zonder nullen aan het einde? En hoe zou dat bij Apple maps zijn? En Baidu?
  8. de koe 27 september 2018 11:43
    TomTom doet divisie in de verkoop voor ‘duidelijker profiel’
    Vlootbeheer TomTom, vooral bekend van navigatiesoftware, doet zijn divisie Telematics in de verkoop. Die is succesvol, maar voegt weinig aan het bedrijf toe.
    Marc Hijink
    27 september 2018 om 10:00

    Harold Goddijn, baas van navigatiebedrijf TomTom.
    Harold Goddijn, baas van navigatiebedrijf TomTom.
    Foto Freek van den Bergh/ANP
    TomTom stoot een van zijn meest succesvolle bedrijfsonderdelen af. Het navigatiebedrijf is in gesprek over verkoop van de divisie Telematics (circa 20 procent van de omzet). Dat heeft TomTom donderdagochtend bekendgemaakt.

    Vorige week nog verloor TomTom in één dag een kwart van zijn beurswaarde nadat bekend werd dat automakers Renault, Nissan en Mitsubishi gaan samenwerken met Google. Volgens TomTom-oprichter en topman Harold Goddijn heeft de verkoop van de Telematics-afdeling daar niets mee te maken. „De gesprekken met belangstellenden zijn al sinds de zomer gaande”, zegt hij in een telefonische toelichting.
  9. de koe 27 september 2018 11:44
    'Geen deadline'

    Telematics is de divisie die software en navigatiekastjes verkoopt aan vlootbeheerders. Dat zijn bedrijven die grote hoeveelheden auto’s in beheer hebben, onder meer in de transport, lease- en verhuursector. Van de 800 Telematics-medewerkers werken er 117 in Nederland. TomTom heeft in totaal 4.700 mensen in dienst.

    Goddijn verwacht dat de verkoop binnen enkele maanden rond zal zijn, „maar er is geen deadline”. Gesprekken zijn gaande, maar welke partijen geïnteresseerd zijn en hoeveel de opbrengst zou zijn, is onduidelijk.

    Vorig jaar haalde Telematics 162 miljoen euro omzet, op een TomTom-totaal van 903 miljoen euro. In het afgelopen kwartaal groeide de omzet van de divisie met 7 procent en de winstmarge tot 38 procent – ook beter dan de rest van het bedrijf.

    Waarom zou je zo’n succesvolle tak afstoten? Telematics is een goed draaiend onderdeel, maar biedt weinig toegevoegde waarde voor de andere bedrijfsonderdelen, zegt Goddijn. Daarnaast kan TomTom de opbrengst goed gebruiken om te investeren in kaarten voor zelfrijdende auto’s. Dat ziet het bedrijf als de toekomst van autorijden en een manier om zich te onderscheiden van de concurrentie. „We krijgen een duidelijker profiel.”

    Het afstoten van deze tak zou TomTom niet kwetsbaarder maken voor een gehele overname. Goddijn wil niet zeggen of interesse is geuit voor aankoop van het hele bedrijf.

    TomTom op een keerpunt

    Vorige week kwam TomTom op de beurs onder druk nadat bekend werd dat automakers Renault-Nissan-Mitsubishi, en later ook Toyota, software van Google als besturingssysteem gaan gebruiken in hun dashboards. Tot nu toe gebruiken die merken onder meer TomToms software. Analisten zagen het als het begin van het einde van TomTom, omdat de autoindustrie eerder huiverig was data van gebruikers te delen met Google.

    Tegen Bloomberg zei Goddijn dat de autoindustrie „op een keerpunt” staat. Staat TomTom ook op een keerpunt? De ontwikkeling doet denken aan het moment waarop Google gratis navigatie op de smartphone beschikbaar stelde en daarmee de vraag naar losse navigatiesystemen kelderde. Volgens Goddijn zijn die twee ontwikkelingen niet met elkaar te vergelijken. „Dit gaat niet om een consumentenproduct, maar om zakelijke overeenkomsten. De autoindustrie moet besluiten of ze de data uit handen willen geven. Deze deal wordt in de rest van de autosector met argusogen bekeken. Ik reken eigenlijk op een tegenreactie.”
  10. Erik9400 27 september 2018 11:47
    quote:

    Deneus schreef op 27 september 2018 11:28:

    Vraag mij af of ze nog op de beurs blijven,nu ze dit onderdeel gaan verkopen.
    Je kan TTT verkopen voor 700 miljoen en de helft delen met de aandeelhouders... HG kan die 350 miljoen ook zelf opstrijken met vriendjes

    Gewoon 100 miljoen aandelen inkopen voor 10 (?) p.s. en van beurs halen

    Kost miljard maar je pakt de hele opbrengst van de verkoop.
  11. forum rang 4 Xynix 27 september 2018 11:49
    quote:

    Dutch Fury schreef op 27 september 2018 11:35:

    TomTom zet tafelzilver in de verkoop: waarde aandelen TomTom?

    www.deaandeelhouder.nl/columns/tomtom...
    Zo'n Jellema realiseert zich nog helemaal niet dat TomTom iets in de aanbieding kan zetten dat over iets heel anders gaat dan puur kaarten, HERE-style. Ze hebben een bewezen werkende optie voor de aankomende ADAS/SDC-fase. Alleen als dat in handen van stuntel Goddijn blijft gaat die alle waarde daarvan vernietigen.

    In handen van een bedrijf als Microsoft praat je over een fantastisch potentieel dat de waarde van HERE destijds ver overstijgt. Ik hoop van harte dat Goddijn al zijn krediet inmiddels heeft verspeeld en dat zijn hand geforceerd gaat worden.

    Laat de veiling dan maar het werk doen. De partijen die er toe doen weten verrekte goed welke waarde zij uit de bezittingen van TomTom kunnen halen als die eindelijk "for sale" zijn.
  12. forum rang 7 ketchup 27 september 2018 11:49

    @ Xynix, voor de goede orde deze die ik hier aanhaal komt niet van NIBC

    voor timing suckt dit allemaal enorm, maar er is duidelijk een wijziging in benadering, kapitalisatie is nu gewoon bespreekbaar en denk dat je natuurlijk niet alles nu wil dumpen bij dit sentiment waar TT met haar rug tegen de muur staat, maar eens dat ze beginnen lijkt mij dat de volgende stap na Telematics zal volgen, eerst maar eens die koers naar 10 plus tillen en dan de Kaarten, ben je wel een jaar verder waarschijnlijk

    die 15 euro komt toch weer in beeld voor break-up-value en wellicht bij positief sentiment ook die 20 van Justin voor SOP, laten we het hopen

    belangrijk is dat eens dit allemaal geconfirmeerd is de SOP bij alle analisten en adviseurs gaat spelen en dan gaan we die sprong in de koers zien

    earnings en outlook is allemaal voor nu niet zo relevant meer, behalve dat het de waarde vd assets verder kan ondersteunen.
  13. forum rang 7 bezinteergebelegt 27 september 2018 11:49
    In de VS heb je de Razzie ( Golden Raspberry )voor de slechtste film, acteur enz enz.

    Is er niet een prijs voor het slechtste bestuur ( CEO CFO enz )voor beursgenoteerde bedrijven ? Of die evtl te verzinnen ?

    Dan noemen we die de "Loden Harold" en die prijs staat voortaan dan synoniem voor de slechtste bestuurder vh jaar.

    Deze is uiteraard vernoemd naar de grootste mislukkeling op dat gebied.

    Want werkelijk alles wat je op bestuurlijk gebied fout kunt doen als beursgenoteerde onderneming, heeft ie ook fout gedaan.

    Jaren en jaren en jaren Oostindisch doof blijven voor gewenste en vereiste veranderingen leiden nu tot een paniekprikker om dan toch maar ( wss met frisse tegenzin ) het 1 en ander te gaan verpatsen. Ik noem het zelfs synthetisch verpanden.

    De bestuurders van de Google's en de Apple's van deze wereld liggen nu nog rollend vd lach op de grond van hun bestuurskamer om zoveel tentoon gespreide onkunde en pure domheid.

    Echt, dat complete bestuur moet p.o. met pensioen.
  14. forum rang 6 boem! 27 september 2018 11:50
    quote:

    VanillaSky schreef op 27 september 2018 11:24:

    [...]

    Dat is precies wat ik net probeerde te zeggen Martin. Ik denk dat de kans reeel is dat het absolute verkoopbedrag 'tegen' lijkt te vallen maar niet omdat Harold slecht onderhandeld maar omdat er een contract aan vast zit voor resterend TT.

    Even checken of ik je nu dan goed begrijp: wat zal in dat geval het effect zijn op de omzet bij Enterprise volgens jou.
4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 170 171 172 173 174 ... 208 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links