Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TomTom september 2018

4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 117 118 119 120 121 ... 208 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 september 2018 16:08
    Performance TomTom vanaf aankoop TeleAtlas:
    Aankoop midden 2007 ----- 2,9 miljard !!!!

    Alle nettowinsten opgeteld vanaf 2008 (zonder 2011 mee te rekenen min 438 miljoen) tot en met 2017 samen slechts 500 miljoen (1/2 miljard).

    Geweldig toch voor de belegger vanaf 2008 !...….not.
    TomTom zal nooit een belegging worden.
  2. [verwijderd] 22 september 2018 16:32
    quote:

    Je weet wat dit betekent..... schreef op 22 september 2018 16:02:

    Wies had het er al een tijd geleden over...men kan Hg het moeilijk gaan maken als de koers onder druk komt....ik koet zeggen dat het ook wel tijd wordt dat Hg en consorten onderhand op hun flikker krijgen... dit kan echt niet voor een beursgenoteerd bedrijf....het spel is op de wagen...
    TomTom10 heeft een andere nickname......
  3. Eva1960 22 september 2018 16:34
    Even een andere wereld.

    Zelf zit ik in de mobile gamewereld en daar ligt de commodity markt en macht bij de appstore en de playstore. Als gameleverancier draag je 30% van je inkomsten af aan deze platforms. Ze hebben gewoon de markt in handen en ze bieden aan derden toegang om hun platform succesvol te maken. Als ze alleen eigen appps zouden promoten en voorrang geven krijgen ze gezijk met autoriteiten.

    Het is logisch dat consumenten hun smartphones op een groot scherm in een auto willen integreren. Apps worden continu geupdated, dus als consument hoef je niet te hannessen met verouderde kaarten bij de dealer voor veel geld te laten updaten. Voor zover de massacommodity markt die zo wegloopt naar deze 2 giganten (met Baidu als derde grootmacht, omdat Chinezen wat handiger zijn met tegenhouden Westerse Tech op hun grondgebied).

    Integratie van verse HD maps en traffic mét allerlei koppelingen naar toenemende HAD functies is de toekomst, waar iedereen veel geld verwacht te verdienen. Daar komt nu extra aandacht voor, dus dat zou TT juist NU op de kaart kunnen zetten in de combi van haar map platform, road dna en traffic.

    Of is TT's voorsprong soms al aan het verdwijnen en wordt dit ook als snel een commodity markt via de Google, Apple en Baidu's van deze wereld?

    Dan heeft de markt gelijk met deze koersafstraffing en zal HG alleen nog maar kunnen integreren met de Big Tech spelers.

    Mijn conclusie is:

    1. ofwel TT is aan het wegkwijnen, HG kan gewoon helemaal niets en gaat nogmaals op zijn bek en er zijn helemaal geen geïnteresseerden in participatie en overname. De markt zit op dit spoor en vaak heeft de markt gelijk.

    2. ofwel HG staat sterk met technologie en patenten en de markt speelt het harde spel om hem op de overnameknietjes te dwingen voor techniekdelen. En HG geeft zich niet zomaar gewonnen en speelt al tijden het spel van niets zeggen, want in alle gevallen is zwijgen dan beter.

    Dat is een herhaling van de 3 Duitse fabrikanten en Here. Ofwel we kopen je voor niet al teveel of we lopen weg, geholpen door de politiek.

    Heel benieuwd welke optie de waarheid is, duidelijk is dat als het 2 is, het spel nu echt op de wagen komt.

    Het zal wel een week met veel daling-stijging worden.



  4. [verwijderd] 22 september 2018 16:36
    quote:

    VanillaSky schreef op 22 september 2018 09:30:

    [...]

    Het gevaar is dat de reguliere maps (vorig jaar goed voor 400mio orderboek) nu in versneld tempo naar een heel laag niveau gaan - zeg 50-100mio. Of dat zo 1,2,3 op te vangen is met wat mondjesmaat HD maps is sowieso al de vraag.

    Ik denk ook dat HD maps nodig zijn maar het gevaar wat automatisch uit bovenstaand voort komt is 1) google zit tzt al in het grootste gedeelte van de auto's derhalve is de vervolgstap: Google gaat ook HD maps leveren een heel logisch scenario. En gezien de autobouwers nu Google binnen beginnen te laten betwijfel ik of ze dan wel de deur dicht houden vwb HD maps.

    Ja, ik ben het volledig met je eens. Het ordervolume kan zo van 400 miljoen naar 50 miljoen. Een krimp van 87,5%, in een groeimarkt qua take-rates en connected cars, terwijl op dit moment ook de tenders lopen voor semi-autonoom rijden op level 3 met HD maps. Terwijl de autofabrikanten Google schuwen en ook van Renault onwaarschijnlijk is dat ze nu geen eigen infotainment + navigation oplossing meer bouwen.

    Beste grap van het weekend
  5. [verwijderd] 22 september 2018 16:40
    quote:

    Mero schreef op 22 september 2018 16:03:

    [...]

    Ik rij nu sinds een jaar een Peugoet 3008, met ingebouwde navigatie van TT en Carplay en Android connectie. Hoe vaak ik CarPlay of Android gebruikt heb? 2 keer, in de eerste week dat ik de auto had.
    Dit is een heel gangbare configuratie. Als ik het niet toevallig vandaag las, ging ik ervan uit dat Toyota dat ook al lang leverde. Dit wordt nu als nieuws gebracht. Had je me vorige week gevraagd of Toyota ook Android auto biedt naast haar infotainment, dan had ik ja gezegd.
  6. Topper 22 september 2018 16:43
    Waardecreatie TomTom (slotkoersen)
    4 januari 2016 > €11,65
    2 januari 2017 > €8,58 (-26,35%)
    2 januari 2018 > €8,18 (-4,66%)
    21 september 2018 > €6,35 (-22,37%) (-45,49% t.o.v. 04-01-2016)

    Huidige beurswaarde nog 1,5 mld.

    Gelukkig hebben we onderstaande nog als referenties
    2013 - Google betaalt 1 miljard voor Waze
    2015 - BMW, Audi, Daimler nemen Here over voor 2,8 miljard euro
    2016 - Verizon neemt Fleetmatics over ter waarde van 2,4 miljard dollar (737.000 voertuigen)
    2017 - Intel neemt Mobileye over voor 15 miljard (45* jaaromzet)

    Succes allen.
  7. VanillaSky 22 september 2018 16:50
    quote:

    *Justin* schreef op 22 september 2018 16:36:

    [...]

    Ja, ik ben het volledig met je eens. Het ordervolume kan zo van 400 miljoen naar 50 miljoen. Een krimp van 87,5%, in een groeimarkt qua take-rates en connected cars, terwijl op dit moment ook de tenders lopen voor semi-autonoom rijden op level 3 met HD maps. Terwijl de autofabrikanten Google schuwen en ook van Renault onwaarschijnlijk is dat ze nu geen eigen infotainment + navigation oplossing meer bouwen.

    Beste grap van het weekend
    Net als die grap van jou een paar weken geleden dat tomtom onmogelijk onder de 6 kon noteren? Of de grap dat 31-12-2016 de koers op 17,50 zou staan.

    Qua kennis van TTs producten neem ik mijn petje voor je af. Maar qua inschatten van de markt als investeerder zit je er vrijwel altijd naast.

    Dat het orderniveau ver terug kan vallen als android inclusief maps in het merendeel van de autos STANDAARD is is wel degelijk een groot gevaar nu. Dan hebben de consumenten als standaard een goede maps functie van google (die in rap tempo beter word) en kunnen tegen extra betaling nog tomtom nemen. Ben benieuwd hoeveel consumenten daar gebruik van gaan maken? Net zoveel als er nu nog een PND kopen omdat die beter is?
  8. loesje62 22 september 2018 17:01
    quote:

    *Justin* schreef op 22 september 2018 16:36:

    [...]

    Ja, ik ben het volledig met je eens. Het ordervolume kan zo van 400 miljoen naar 50 miljoen. Een krimp van 87,5%, in een groeimarkt qua take-rates en connected cars, terwijl op dit moment ook de tenders lopen voor semi-autonoom rijden op level 3 met HD maps. Terwijl de autofabrikanten Google schuwen en ook van Renault onwaarschijnlijk is dat ze nu geen eigen infotainment + navigation oplossing meer bouwen.

    Beste grap van het weekend
    Justin, wat denk jij? Heeft Goddijn een dubbele agenda? Of is hij recht door zee?

    Loesje
  9. [verwijderd] 22 september 2018 17:04
    Onmogelijk dat TomTom haar investering van TeleAtlas ooit terugverdient omdat haar nettowinst jaarlijks pover te noemen is.
    Oftewel haar verdiensten slaan op de balans behoorlijk negatief uit ten opzichte van de waarde van haar assets.
    Harold en zijn partners zijn afhankelijk geweest in TomTom's voortbestaan van haar aandeelhouders (emissie 5 om 8).
    Het juiste gebaar van hem en de rest van de oprichters zou dan ook moeten zijn de tent te verkopen en terug te geven aan de aandeelhouders waarvan hij zelf en zijn medeoprichters ook deel uitmaken.
    Voor wat dit betreft ben ik het met de TomTom aandeelhouders volledig eens.
  10. [verwijderd] 22 september 2018 17:26
    quote:

    Xynix schreef op 22 september 2018 00:20:

    [...]
    (...) Er zijn veel redenen waarom dit door een rechter weleens beoordeeld zou kunnen gaan worden als "onbehoorlijk bestuur".
    I seriously doubt it...

    Al jarenlang kom ik zo nu en dan (vooral na stevige koersbewegingen) kijken op dit forum.

    En al jarenlang zie ik nagenoeg dezelfde forumleden klagen over management.

    Niet zomaar klagen, maar ook echt zware beschuldigingen uitten.

    Het gaat min of meer om complottheorieën.

    De grote vraag is: waarom blijven beleggen/speculeren in dit bedrijf, als je ervan overtuigd bent dat de top niet te vertrouwen is, en je niet in de positie zit om hier iets aan te veranderen?
  11. pim f 22 september 2018 17:35
    quote:

    asti schreef op 22 september 2018 17:26:

    [...]
    De grote vraag is: waarom blijven beleggen/speculeren in dit bedrijf, als je ervan overtuigd bent dat de top niet te vertrouwen is, en je niet in de positie zit om hier iets aan te veranderen?
    Valide punt - ik zit er ook al heel lang niet meer in. Maar omdat de technologie van T2 vooraanstaand was (maar nu niet meer), was er een onderliggende hoop op een lucratieve verkoop.
  12. [verwijderd] 22 september 2018 17:39
    Goed,..... ik bekijk een eventuele investering in TomTom op een onorthodoxe wijze.
    Er zijn 235.318.516 aandelen.
    Bij verkoop van de gehele toko wellicht 10 euro p/a , ik ga niet in discussie of meer of minder) dan brengt het totaal iets minder dan 2,4 miljard euro op.

    Maandag zou het kunnen dat de koers 5,70 raakt wellicht iets hoger maar het gaat om het idee.

    Investering van 5,70 p/a in september 2018 met een jaarlijkse virtuele renteopslag van 5% maakt rekening houdend met rente op rente in september 2023 een bedrag van 7,275.
    In de jaren/tijd van september 2018 t/m september 2023 bestaat de kans van overname/exit of tussentijdse koerswinst om wat voor reden dan ook.

    Deze kijk is vooral gebaseerd op de waarde van de assets en niet haar jaarlijkse werkelijke nettowinst.

    Ik bezin mij dit weekend in te stappen of niet.
  13. [verwijderd] 22 september 2018 17:47
    quote:

    Kaarthouder schreef op 22 september 2018 15:59:

    Wordt een leuke dag voor HG as maandag. De pers staat al vroeg op de stoep en bij de koffiemachine mag aan zijn personeel gaan uitleggen waarom hun opties na jaren werken verdampt zijn. De media kan ie ontwijken maar de lange rij bij HR niet. Hij zal zijn key-personeel moeten binnenhouden. Tsja hoe ga je ze overtuigen HG ?
    Nog nieuws uit de oval tower?

    Hopelijk eindelijk eens actie om de onderwaardering uit de assets te halen...

    Beursreactie deze week was gewoon idioot. Even een recap:
    - De 200mln net cash per einde jaar is er nog steeds
    - Het Automotive orderboek van 1,2mrd (berekend met 30% take rate) kan maal 3 want we gaan blijkbaar naar 100% take-rate als we Renault mogen geloven
    - Telematics is met 65mln ebitda nog steeds 900mln waard (conservatief tov Fleetmatics)
    - De MAPS business werkt nog steeds intensief samen met Microsoft Azure en Baidu en NVidua, etc...

    -> De waardedaling is geheel op rekening van de maps business.

    * we begonnen met een koers van 8,50 maal 235mln aandelen maakt 2mrd market cap
    * we daalden ca. 2 euro, oftewel ca. 500mln tot 1,5mrd
    * cash + Telematics alleen is al 1,1mrd waard

    Ergo -> Maps business is van 900mln deze week afgewaardeerd tot 400mln

    Maar het orderboek is deze week veel meer dan 1,2mrd waard geworden, HERE maps wordt op 3mrd gewaardeerd en TomTom heeft een pole position met Baidu.

    Bizarre en idiote onderwaardering!
  14. Energy 22 september 2018 17:50
    Dus alle technologie van nvidia, bosch, here, ZF is in 1 keer niets meer waard om je je android telefoon kan verbinden met een Toyota? Of omdat je besturingssysteem android is?

    Gekte voorbij.

    quote:

    Penge_miner schreef op 22 september 2018 17:39:

    Goed,..... ik bekijk een eventuele investering in TomTom op een onorthodoxe wijze.
    Er zijn 235.318.516 aandelen.
    Bij verkoop van de gehele toko wellicht 10 euro p/a , ik ga niet in discussie of meer of minder) dan brengt het totaal iets minder dan 2,4 miljard euro op.

    Maandag zou het kunnen dat de koers 5,70 raakt wellicht iets hoger maar het gaat om het idee.

    Investering van 5,70 p/a in september 2018 met een jaarlijkse virtuele renteopslag van 5% maakt rekening houdend met rente op rente in september 2023 een bedrag van 7,275.
    In de jaren/tijd van september 2018 t/m september 2023 bestaat de kans van overname/exit of tussentijdse koerswinst om wat voor reden dan ook.

    Deze kijk is vooral gebaseerd op de waarde van de assets en niet haar jaarlijkse werkelijke nettowinst.

    Ik bezin mij dit weekend in te stappen of niet.
4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 117 118 119 120 121 ... 208 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links