Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

TomTom september 2018

4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 83 84 85 86 87 ... 208 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 19 september 2018 20:49
    quote:

    *Justin* schreef op 19 september 2018 20:17:

    [...]

    Het aandeel stond in de hens. Het bedrijf niet. Dat lijken soms dezelfde dingen, maar dat is het niet. En dat autofabrikanten moeten oppassen, dat is gewoon een gegeven.

    TomTom is wel wat autistisch als het gaat om communicatie, bijvoorbeeld Taco's opmerking dat "TT wel vaker door Google geraakt wordt in de koers". Onhandige communicatie (met name stilte) kan koersreacties verergeren en dat zorgt dan ook voor reputatie schade in de real world. Je wilt dat afnemers je als een sterk en florerend bedrijf zien. En dat wil je ook bij het recruiten van schaars talent.

    Soms zit daar ook wat 'fake it till you make it' in. Zie Mobileye. Veel te hoge waardering op de beurs ten opzichte van hun omzet. Daardoor kreeg men de indruk: daar gebeuren vast heel gave dingen. Vervolgens als pilot bij GM binnen en dat verkopen als een global deal. En van daaruit weer andere fabrikanten binnenhalen. Het was wel behoorlijk op het randje en soms erover, en ze hebben zich duidelijk in de etalage gereden, waarna Intel de hoofdprijs bood.

    TT kan daar wel wat van leren. Reputatie, sexyness en beurskoers dat zijn communicerende vaten. En niet alleen top down (goede resultaten zorgen voor goede koers) maar ook bottom-up. Een hoop rumour, presentaties, communicatie, fireside chats, etc die de koers een beetje stuwen, dat kan klanten aantrekken, talent behouden/motiveren/werven, etc.
    En daar snap ik nu dus echt helemaal niks van.
    Hoe lang bestaat TT nu al? Het begint er bij ieder fatsoenlijk bedrijf (beursgenoteerd of niet) toch mee dat er in ieder geval 1 persoon de communicatie doet, een woordvoerder?

    Als je nou net het geluk hebt dat de CEO, in het geval van Apple is dat Tim Cooks (voorheen Steve Jobs), die functie behoorlijk kan vervullen, helemaal top. Vooral niet een ander laten doen. Maar het is niet iets wat je er even 'bij' doet.

    Bij TomTom is nu al zolang duidelijk dat die rol niet door HG kan worden vervuld. Zelfs Taco moet als eerste in een situatie als deze iets melden... En als het dan nog iets is wat helpt, maar dat is het niet, in tegendeel.

    Zijn er bij TomTom eigenlijk wel mensen in dienst die nadenken over hoe te communiceren op dit soort belangrijke momenten?

    Is het bestuur van TT echt zo narcistisch, vinden zij hij echt dat TomTom oppermachtig is op het gebied van kaarten waardoor communicatie niet nodig is?
    Dan nog, waar is de persoon die dit dan bewijst, op momenten als deze?

    Als je vervolgens als CEO zegt, dit is een 'wake-up call', dan klinkt het vooral heel erg naïef.

    En kan zelfs wel zo zijn dat TomTom de beste is op het gebied van navigatie, maar in het verleden zijn er al zoveel voorbeelden geweest van de 'beste zijn' maar het toch niet winnen van de rest.
    Neem een Atari, er zijn hier vast mensen die weten hoe dat is gelopen...
    Voorbeelden genoeg.

  2. Grey01 19 september 2018 21:16
    Toch nog eens artikelen op nageslagen en overal staat dat the playstore voor het downloaden van apps in het systeem van Google aanwezig zal zijn. Als het nieuwe systeem dus naar verwachting een wifi-connectie heeft dan kun je dus eenvoudig via je eigen mobiele hotspot allerlei apps downloaden en dus ook die van T2 en Here.

    Als alle auto's straks een dergelijk open besturingssysteem gaan hebben, wat ook verwacht mag worden, dan ontstaat er m.i. een eerlijker speelveld voor navigatie-aanbieders. D.w.z. als Google e.a., net als bij browsers, verplicht worden om meerdere programma's aan te bieden. Is een navigatie-app. niet gewoon een browser voor autoverkeer of zie ik dat verkeerd?
  3. Energy 19 september 2018 21:25
    Dat zie je goed. Je kan Sygic en tt app ook downloaden uit de playstore.

    Ben wel benieuwd welke hd maps dan onder de motorkap zitten en die toegang krijgen tot de data.

    Wellicht kunnen we dat aan jos versteeg vragen? Denk niet eens dat hij de motorkap kan vinden. Wat een s.kk.l!

    quote:

    Grey01 schreef op 19 september 2018 21:16:

    Toch nog eens artikelen op nageslagen en overal staat dat the playstore voor het downloaden van apps in het systeem van Google aanwezig zal zijn. Als het nieuwe systeem dus naar verwachting een wifi-connectie heeft dan kun je dus eenvoudig via je eigen mobiele hotspot allerlei apps downloaden en dus ook die van T3 en Here.

    Als alle auto's straks een dergelijk open besturingssysteem gaan hebben, wat ook verwacht mag worden, dan ontstaat er m.i. een eerlijker speelveld voor navigatie-aanbieders. D.w.z. als Google e.a., net als bij browsers, verplicht worden om meerdere programma's aan te bieden. Is een navigatie-app. niet gewoon een browser voor autoverkeer of zie ik dat verkeerd?
  4. Moneyball 19 september 2018 21:34
    quote:

    *Justin* schreef op 19 september 2018 16:36:

    [...]

    Linkedin werd extreem gedumpt op een licht tegenvallende outlook en het overnamebod was gelijk aan de koers van paar maanden eerder. Was een heel goede zet van Microsoft (maar het stonk wel).

    Let wel, de reden dat dit Google nieuws in de media als zo “bedreigend” wordt genoemd komt voor 90% door de koersontwikkeling en 10% door de inhoud. Als tomtom door dat nieuws 2-3 procent was gedaald dan was het nieuws dat het een ‘lichte tegenvaller’ was. Sterker nog, toen volvo koos voor Android als besturingssysteem was de koers reactie 0,0.

    Kijk maar naar de berichtgeving. In 90% van de gevallen gaat het nieuws over de sterke koersdaling - dat is het daadwerkelijke nieuws. Als reden wordt iets opgegeven over Google waarvan men nog niet kan duiden hoe hun deal nou precies in elkaar zit.

    Taco T gooit imho olie op het vuur door te stellen dat er impact kan zijn op orderboeken. Terwijl ze zelf niet weten bij welke lopende tenders er andere partijen worden overwogen dan HERE of TomTom. Ze weten ook niet of ze nog naast Google (bovenop Google) in Renault-Nissan komen na 2021. Dat kan ook nog in een tender zitten.
    In tenders heb je altijd concurrentie. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze die concurrentie niet kunnen inschatten. Zoveel partijen zijn er niet en je zou verwachten dat iedereen op basis van uitvraag de kanshebbers kent. Als dat niet het geval is bij TT is dat behoorlijk zorgelijk denk je niet?

    En HG schuift het in zijn reactie naar de sector en daarmee weg van TT. Mogelijk om wat rust te creeren. Wake-up call is natuurlijk onzin.. Daarmee diskwalificeert hij zichzelf. Je kan mij niet wijsmaken dat diversen hier op het forum Google als grootste risico zien en het voor HG een wake up call is. Als hij nu net een jaartje meeliep, maar hij zou elke beslisser in de sector moeten kennen. Zijn reactie naar buiten is puur strategisch en bevat een waarschuwing voor car Inc. Pas op, lever je niet uit aan Big Tech, maar kies voor onafhankelijk TT. Dat is ook zijn strategie. Samenwerken met iedereen. Het moet hem behoorlijk pijn hebben gedaan dat automotive toch deels overstag gaat. Dat moet hem doen twijfelen aan de juistheid van zijn strategie. Het is dan wel geen HD Maps of autonoom, maar als smartphonegebruikers hun privacy verkwanselen, waarom zouden ze dan wel die eis aan hun auto stellen? Komt bij dat hier regels voor volgen die allen, ook Google, zal moeten naleven.

    Overigens is het wegschuiven van het nieuws naar de sector naar mijn mening ongepast na 30% koersverlies. Zonder concreet te zijn kan HG wel aangeven hoe hij de rol van TT naar de toekomst ziet vis a vis bestaande en opkomemde nieuwe competitie. Ik mag hopen dat hij achter de schermen wel strategisch actief is....
  5. [verwijderd] 19 september 2018 21:35
    quote:

    JIBA schreef op 19 september 2018 20:49:

    [...]

    En daar snap ik nu dus echt helemaal niks van.
    Hoe lang bestaat TT nu al? Het begint er bij ieder fatsoenlijk bedrijf (beursgenoteerd of niet) toch mee dat er in ieder geval 1 persoon de communicatie doet, een woordvoerder?

    TT heeft ook woordvoerders

    Als je nou net het geluk hebt dat de CEO, in het geval van Apple is dat Tim Cooks (voorheen Steve Jobs), die functie behoorlijk kan vervullen, helemaal top. Vooral niet een ander laten doen. Maar het is niet iets wat je er even 'bij' doet.

    TT het is een van de kerntaken van een bestuursvoorzitter

    Bij TomTom is nu al zolang duidelijk dat die rol niet door HG kan worden vervuld. Zelfs Taco moet als eerste in een situatie als deze iets melden... En als het dan nog iets is wat helpt, maar dat is het niet, in tegendeel.

    Blijkbaar was Goddijn niet direct bereikbaar en ving Taco Titulaer de eerste vragen op. Misschien zat ie in een andere tijdzone? Geen idee.

    Zijn er bij TomTom eigenlijk wel mensen in dienst die nadenken over hoe te communiceren op dit soort belangrijke momenten?

    Natuurlijk heeft TT communicatie mensen in dienst. Maar die lijken niet echt in de lead te zijn (?)

    Is het bestuur van TT echt zo narcistisch, vinden zij hij echt dat TomTom oppermachtig is op het gebied van kaarten waardoor communicatie niet nodig is? Dan nog, waar is de persoon die dit dan bewijst, op momenten als deze?

    Ik vind Goddijn overkomen als een intelligente man en wat ik mag aan hem is zijn 'composure' (rust). Daar staat tegenover dat hij mijns inziens meer tijd mag besteden aan publiciteit en het zelf opzoeken daarvan. Hij lijkt er niet van te houden.

    Als je vervolgens als CEO zegt, dit is een 'wake-up call', dan klinkt het vooral heel erg naïef.

    Hij noemde het een wake up call voor de industrie. Met andere woorden: autofabrikanten moeten hun innovatie versnellen, al hun auto's connected maken met mooie systemen en daarbij ook tomtom inschakelen. Als ze dat niet doen, dan geven ze de macht uiteindelijk aan grote tech bedrijven. De auto sector is te conservatief en niet wendbaar genoeg met cycle times van 3 jaar. Een tech bedrijf ververst zijn producten continu en bij een autofabrikant moet je nu meedingen voor contracten die per 2021 gaan lopen. De technologie van nu komt dan over 3 jaar op de markt. Dat is toch niet meer van deze tijd ?!?!

  6. forum rang 4 Kuiken 19 september 2018 21:37
    Ik dacht deze round up nog niet op het forum gezien te hebben. Isa dat wel zo sorry voor het dubbelen. rond FD:

    Beursellende voor TomTom nog niet voorbij
    De Amsterdamse kaartenmaker TomTom is voor de tweede dag op rij de gebeten hond op de beurs. Nadat dinsdag bijna een kwart van de beurswaarde werd verloren, daalt het aandeel woensdag verder. In de middag staat de koers van TomTom TOM2€6,15-4,26% ruim 5% lager, en de €6 komt in zicht.

    TomTom-navigatie op de voorruit van een auto.
    TomTom-navigatie op de voorruit van een auto.Foto: Til & Wijnbergh/Hollandse Hoogte

    Beleggers doen het aandeel van de hand na het nieuws dat autobedrijven Renault, Mitsubishi en Nissan een partnerschap zijn aangegaan met Google. Dat betekent dat de navigatie en entertainment in het dashboard van nieuwe automodellen door het Amerikaanse technologiebedrijf zullen worden verzorgd.
    Hek van de dam
    TomTom-cfo Taco Titulaer erkent woensdag dat de stap van de drie bedrijven een belangrijke wending op de markt is. Er zijn al auto’s uitgerust met het Android-platform van Google, maar de nu aangekondigde samenwerking gaat volgens hem ‘inderdaad veel verder’. Titulaer ziet er een bevestiging in dat de markt waarop TomTom opereert zeer competitief is. ‘De concurrentie zal niet weggaan en zal steeds veranderen. Maar dit betekent niet dat de hele auto-industrie nu overgaat op Google.’
    TomTom en de andere grote partij op de navigatiemarkt, Here Technologies, hebben steeds gezegd dat de auto-industrie zich niet zou willen inlaten met Google. De technologiereus zou onder meer uit zijn op persoonsdata die de automakers voor zichzelf willen houden. Ook na de stap van de Renault en consorten blijft die logica volgens Titulaer overeind. ‘Wij hebben geen interesse in de privégegevens van de klanten.’
    Verder is het volgens hem voor de autoproducenten belangrijk om zich te blijven onderscheiden, ook in het dashboard. ‘Wij kunnen meer maatwerk en variatie bieden. Met Android is het toch “take it or leave it”’.
    Op de korte termijn zal de overeenkomst van Renault (een grote klant van TomTom) met Google geen impact op de omzet van het navigatiebedrijf hebben, zegt Titulaer. In de auto-industrie worden contracten voor de lange termijn gesloten, voor modellen die pas over een paar jaar op de markt komen.

    Analisten verdeeld
    Analist Martijn den Drijver van NIBC is minder optimistisch over de vooruitzichten van het Amsterdamse navigatiebedrijf. Hij schrijft woensdag in een rapport te verwachten dat de omzet van TomToms divisie 'automotive' op termijn zal dalen nu Renault kiest voor Google. Volgens Den Drijver bestaat bovendien het risico dat ook andere autoproducenten nu voor Google gaan kiezen.
    Waar TomTom en Here eerder samen de markt leken te gaan verdelen, daar gaat de taart nu minimaal door drie. Den Drijver heeft het koersdoel voor TomTom op het nieuws flink naar beneden bijgesteld; van €8,85 naar €6.

    Kaart voor zelfrijdende auto's

    ING neemt het juist op voor de Amsterdammers. Het nieuws is zeker negatief, maar volgens de ING-analisten is de reactie op de markt overdreven. Dat Renault en de anderen het besturingssysteem van Google gaan gebruiken wil niet meteen zeggen dat de kaarten van TomTom niet meer in de auto's van deze merken komen.
    Op de langere termijn wordt de waarde van TomTom bovendien bepaald door het succes van de kaart die het bedrijf bouwt voor zelfrijdende auto's. Dit is een compleet andere markt en TomTom bouwt hier al jaren aan een product waar het bedrijf zelf claimt mee voorop te lopen. Hoe ver Google is met zo'n kaart, die live moet worden gebouwd en bijgewerkt, weet niemand.
    De grote impact van het nieuws illustreert de onzekerheid bij beleggers over TomTom. In juli kreeg de koers ook al een duw naar beneden op het nieuws dat Apple zijn kaartenapp - waarvoor TomTom informatie aanlevert- van de grond af opnieuw gaat opbouwen. Toen kort daarna de kwartaalcijfers verrassend positief uitvielen, veerde het aandeel weer op.
  7. forum rang 4 Mijn Vriend 19 september 2018 21:38
    Niet alleen is HG stil, ook Rutte (Hollands Glorie in het geding) en waar is Greetje Vestager? Die zou alvast een schot voor de boeg kunnen geven dat wanneer Google idd ook de datastroom van en naar auto's gaat domineren / monopoliseren dat Google opgesplitst moet worden of er een max marktaandeel komt voor het te laat is.
  8. forum rang 4 Mijn Vriend 19 september 2018 21:52
    quote:

    @ed of @ schreef op 19 september 2018 21:44:

    Wat is eigenlijk de hoop die TomTom nog brengt?
    Is het niet game over ?

    Wanneer de NL enof EU politiek niet in aktie komt dan is het heel snel einde oefening. En zolang Europarlementariërs liever een selfie met Zuckerberg maken dan kritische vragen aan hem te stellen dan weet ik wel welke kant het op gaat.
  9. DerksVisie 19 september 2018 21:54
    Wie bedoelt Harold eigenlijk met "de sector" bij zijn uitspraak: "Een wake-up call voor de sector"?

    Voor zover ik weet was de markt een duopolie met HERE.

    Ik erger mij ook aan dat TomTom niet op de beurs in Amerika genoteerd wil zijn maar onze CEO wel altijd een interview geeft aan Bloomberg, waar ik dus nooit het daadwerkelijke interview van kan vinden. Iemand een link? Of quote?
  10. VanillaSky 19 september 2018 21:56
    quote:

    NewKidInTown schreef op 19 september 2018 20:53:

    Durft er al weer iemand een schot te wagen in "De algemene rekenkamer" ?
    Dat lijkt me nu nog te vroeg. Maar ik neig ernaar om in ieder geval voor zeg 2018 - 2019 de te winnen orders lager in te schatten. Harold heeft al zoveel gezegd over 2018 (lager als 2017), of hij daarbij al het verlies van deze klanten heeft meegerekend is niet duidelijk. Gezien hij het echt benoemd als minder dan denk ik niet dat dat om enkele tientallen miljoenen gaat maar dus om aanzienlijk minder.

    Als ik het nu zou moeten zeggen zou ik zeggen laten we het orderboek op ca. 300mio per jaar zetten voor 2018 en 2019.

    Als je dat doorrekent dan zou de voorlopige topline omzetpiek in 2020 vallen (orders die al behaald zijn - het 400mio orderboek in 2017) op ca. 875 mio. Daarna zal dan een daling volgen als Automotive terugloopt richting de 300mio per jaar.

    Is natuurlijk wel heel erg koffiedik kijken maar gezien de verlagingen van analisten en de koersuitslagen denk ik dat er meer mensen zijn die dit soort eerste berekeningen maken.

    Hoe dan ook komt het lange termijn verdienmodel opnieuw op losse schroeven te staan, ik denk echt dat HG als de bliksem de Toko moet verkopen of nog beter opsplitsen, dat gaat vanaf dit punt het meeste rendement brengen.
  11. forum rang 6 NewKidInTown 19 september 2018 22:02
    NPO-2 - Nieuwsuur 22.00 - 22.55 uur: TomTom daalt hard op de beurs

    Niet dat er daar iets verteld wordt wat wij nog niet weten, maar het lijkt me wel interessant om eens te horen hoe een en ander vanuit een niet-beleggings-programma aan een groter publiek benaderd wordt.
  12. DerksVisie 19 september 2018 22:11
    Eerst gooit Apple de boel open met Apple Carplay. Nu gaat ook Google met Android Auto dus andere Apps toelaten...

    Dit is volgens mij geen aanval op TomTom maar een aanval op Apple om de winnaar van SmartCar te worden met het operating system. Er is trouwens weer een partij die wederom dreigt de boot te missen, namelijk Microsoft. De bal ligt dus nu bij Microsoft of het wordt een Windows Phone 2.0

4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 83 84 85 86 87 ... 208 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links