Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

2018

921 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 47 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 maci 16 augustus 2018 19:10
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 16 augustus 2018 18:28:

    Omdat ik van IR geen zinnig antwoord verwacht, en zeker geen versnelling van de publicatiedatum. En omdat ik er geen direct belang bij heb, ik beleg niet in AND (je kunt er niet short in gaan).
    Ik wil hier alleen af en toe een waarschuwend woord laten horen.

    Dat af en toe kan je weglaten.
    Wat IR is snap ik niet.

    Soms levert het wel degelijk iets op als je AND om info vraagt.

    Verder: als je geen aandelen AND hebt vraag ik me af waarom je uitkijkt naar de notulen.
    Behalve dat; er zal vast weinig tot niets instaan wat onbekend is, anders had dat via een PB naar buiten gebracht moeten worden. Dat weet je donders goed.

    Volgers die de AND "draad" wat langer dan een paar weken lezen zijn bekend met je mening over AND.
    Je kan beter de droge dijken gaan bewaken dan hier proberen olie op het vuur te gooien. Dijken hebben wellicht nog iets aan je, mits je het aan de juiste instantie doorgeeft. Dan bewijs je de mensheid ook een keer een goede dienst.
    Elke aandeelhouder kan over identieke openbare info beschikken. Een meerwaarde brengt je berichtgeving over plaatsen van notulen hier niet.

    Als je eens eerlijk bent en zegt dat je uit frustratie telkens komt waarschuwen kan ik er wat mee.
    Ik zie nl. op geen enkele andere "draad" waarvan de aandelenkoers niet lekker "loopt" t.o.v de gewekte verwachtingen van die je in PB's van die bedrijven leest je waarschuwende woorden.

    Waar zou dat toch aan liggen...?
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 17 augustus 2018 01:54
    quote:

    maci schreef op 16 augustus 2018 19:10:

    [...]
    ...
    Ik zie nl. op geen enkele andere "draad" waarvan de aandelenkoers niet lekker "loopt" t.o.v de gewekte verwachtingen van die je in PB's van die bedrijven leest je waarschuwende woorden.
    Waar zou dat toch aan liggen...?
    Zal ik je zeggen. Het is (ex-)beroepsmatige belangstelling. Ik ken het wereldje, ik ken ook de AND-site van A tot Z. Staat zelden iets nieuws op.

    Moet ik aandelen hebben om mijn mond open te mogen doen? Kom nou. Ik weet er meer van dan velen van jullie diehards. Benut mijn schrijfsels, zou ik zeggen. Ik ben geen trol, ik druk me over 't algemeen netjes uit, en ik kom met argumenten.

    Wat IR betekent? Ga naar de AND-site en klik bovenaan op 'About'. En ziedaar: Investor Relations.

    Hoop voor de volhouders onder jullie oprecht dat de cijfers morgen mee zullen vallen.

  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 17 augustus 2018 02:17
    O ja, nog iets.
    Ceo v.d. Linde vertelde in de AVA 2017 dat ze net lid waren geworden van ADASIS en dat ze daar veel van leerden. Wel, die club had vele voorlopers, en in dat wereldje was ik kind aan huis... Moet ik nog meer zeggen?
    adasis.org/2018/06/20/adasis-to-relea...
  4. Bullish_2015 17 augustus 2018 07:45
    AND, als bedrijf in transitie, kent een teleurstellende omzet en resultaat maar groeiende tractie in de automotive market

    Omzet eerste halfjaar 2018 € 0,5 miljoen tegen € 0,9 miljoen in eerste halfjaar 2017. Verlies eerste halfjaar 2018 € 0,9 miljoen tegen € 0,8 miljoen nettoverlies in eerste halfjaar 2017;
    AND ziet haar transitie vorderen middels een groeiende tractie binnen de automotive market;
    Sluiting vestiging India resulteert in structurele jaarlijkse kostenbesparing van circa €690.000;
    Capelle aan den IJssel, 17 augustus 2018 – AND International Publishers NV heeft over het eerste halfjaar van 2018 een omzet van € 0,5 miljoen gerealiseerd en een verlies geleden van € 0,9 miljoen, wat resulteerde in een verlies per aandeel van € 0,25.

    AND Chief Executive Officer Hugo van der Linde: “Eerder al hebben we in de outlook voor 2018 aangegeven dat AND een bedrijf in transitie is. Enerzijds is AND’s huidige business nog steeds afhankelijk van grote en eenmalige deals. De vertraging in de realisatie van dergelijke deals is de oorzaak van de teleurstellende resultaten in de eerste helft van 2018. Op dit moment zijn wij nog steeds met meerdere potentiële klanten in onderhandeling inzake kaartlicenties, die in financiële zin aantrekkelijk kunnen zijn voor AND.
    Anderzijds werken wij hard aan de ontwikkeling van alternatieve businessmodellen en het vercommercialiseren van reeds ontwikkelde nieuwe producten om onze relatieve afhankelijkheid van deze eenmalige transacties te verminderen en richting een stabiele en hogere omzet te groeien.

    Ons product MapFusion vormt daarbij een belangrijke troef. AND volgt met MapFusion de trend in de automotive sector dat auto’s steeds geavanceerder sensoren krijgen en steeds beter met het internet verbonden worden. Kaart- en locatiegegevens vormen een essentieel component voor geavanceerder veiligheid, eco-efficiency, comfort en autonoom rijden. De conventionele manier van kaartbouwen voldoet niet meer aan de eisen binnen deze ontwikkelingen. AND’s MapFusion zorgt niet alleen voor een ongekende rijkheid en nauwkeurigheid van kaartdata maar levert deze ook nog eens tegen substantieel lagere kosten. Eerder kondigde AND al haar samenwerking met Continental aan en alsook haar samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Noord-Brabant. Ons innovatief product MapFusion, in combinatie met deze bijbehorende user cases, vormt de basis voor lopende gesprekken met meerdere grote (automotive) partijen over mogelijkheden tot samenwerking. Wij zullen dan ook onverminderd blijven inzetten op de verdere commerciële uitrol van MapFusion.”
  5. pindakaas 17 augustus 2018 08:10
    Het verlies in H1-18 is amper lager dan in H1-17 dat kun je als matig positief bestempelen want de omzet is wel fiks lager dus blijkbaar worden er relatief minder kosten gemaakt. En omzet is wel een vereiste, zonder omzet zeker geen (kans op)winst.

    De koers stond de dagen na bekendmaking H1-2017 nog dubbel zo hoog als nu ondanks een correctie van 20-30% na cijferbekend making. Ongetwijfeld kan er nu weer wat af maar anderzijds kun je stellen dat de H1-18 prestaties al voorzien waren want de koers is sinds feb/mrt 2018 al bijna gehalveerd.

    De vraag is wat de vooruitzichten zijn. Zoals wel vaker blijft het bedrijf daar wat onduidelijk over. Misschien tijd voor een beurs exit?
    Ben benieuwd wat de grootaandeelhouders er nu van vinden.
  6. jeff_cassius 17 augustus 2018 08:28
    ABM FN-Dow Jones) AND International heeft over de eerste zes maanden van dit jaar de omzet zien dalen en weer rode cijfers geschreven. Dit bleek vrijdag voorbeurs uit de halfjaarcijfers van de kaartenmaker.

    De omzet daalde van 0,9 miljoen euro over de eerste jaarhelft van 2017 naar 0,5 miljoen euro over dezelfde periode dit jaar. De bedrijfskosten daalden licht naar 2,1 miljoen euro, 0,1 miljoen euro minder dan een jaar eerder.

    De kosten die zijn besteed aan de verdere ontwikkeling van de database zijn geactiveerd en bedroegen 0,3 miljoen euro . In de eerste helft van 2017 was dit nog 0,2 miljoen euro. Per saldo bedroegen de netto bedrijfskosten 1,7 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2018 ten opzichte van 2,0 miljoen euro in dezelfde periode van 2017.

    De nettokasstroom van AND was 0,9 miljoen euro negatief, waarmee het saldo van de liquide middelen daalde naar 3,2 miljoen euro aan het eind van juni 2018. Het bedrijf is schuldenvrij en kent een eigen vermogen van 16,0 miljoen euro.

    Dit bracht een nettoverlies van 0,9 miljoen euro met zich mee, waar het over de eerste helft van 2017 al een verlies moest melden van 0,8 miljoen euro.

    Begin juni kondigde het bedrijf, dat het hoofdkantoor in Capelle aan den IJssel heeft, aan de Indiase activiteiten naar Nederland te halen en de vestiging daar te sluiten om zo 'fors' kosten te besparen. Deze bedragen circa 690.000 euro op jaarbasis.

    Outlook

    Het bedrijf meldde vrijdag dat het in 'transitie blijft. "Enerzijds zijn er nog altijd mogelijkheden om kaartlicenties te verkopen die een grote eenmalige bijdrage kunnen leveren aan omzet en resultaat. Anderzijds werken wij hard aan de ontwikkeling van alternatieve businessmodellen en het vercommercialiseren van reeds ontwikkelde nieuwe producten," aldus AND vrijdag in een toelichting.

    De economische omstandigheden, marktontwikkelingen en verdienmodellen in de markt voor digitale kaarten blijven volgens AND "in hoge mate" onzeker. De resultaatontwikkeling zal onder andere afhankelijk zijn van de ontwikkelingen in de markt voor navigatie en locatie gebaseerde diensten. Ook kent AND nog een hoge mate van afhankelijkheid van een beperkt aantal grote klanten en nieuw te acquireren opdrachten. AND is wel positief ten aanzien van opkomende mogelijkheden binnen de huidige snel veranderende technologische en marktontwikkelingen, maar gaf geen financiële verwachting over 2018 af.

    Het aandeel AND International sloot donderdag op een groen Damrak 6,3 procent hoger op 3,56 euro.
  7. Gerard_ecb 17 augustus 2018 08:42
    Wat ik hier ga schrijven zal niet in dank afgenomen worden door de mensen die een positie in dit bedrijf hebben. Toch zou iedereen periodiek moeten kijken of de businesscase waarom zij een positie genomen hebben nog in tact is. Is dat niet het geval, dan verkopen en je verlies nemen.

    Nu AND. Zij maken kaarten, echter aan wie moeten zij deze kaarten verkopen. Kijk naar de wereld om je heen en zie welke mogelijkheden klanten hebben om kaarten te gebruiken. Zij kunnen terecht bij 3 spelers in deze markt
    Google, Here en TomTom. De kaarten, die door de leverancier up-to-date gehouden wordt, kunnen op basis van een zeer aantrekkelijk pay per use model afgenomen worden. Wie dit niet wil, zal dit niet doen omdat ze dit wellicht te duur vinden. Okay Google heeft laatst haar prijzen flink verhoogd maar als die klanten al weg gaan bij Google dan betwijfel ik het dat deze klanten naar AND gaan komen. Ze zitten dus in een markt waar erg goede spelers zijn. De investeringen om een systeem op te zetten om kaarten up-to-date te houden zijn heel erg kostbaar. AND heeft dat geld niet en ook niet een cashflow van waaruit zij dit kunnen bekostigen.
    Ik zie het businessmodel van AND dus niet zitten.

    Op dit moment is de beurswaarde van AND ruim 10 miljoen Euro, dat lijkt mij met hun winstgevendheid en toekomstverwachting zwaar overdreven.

    Tweede kantteking, hoort een bedrijf met een omzet van AND wel op de beurs thuis. Nee in mijn ogen niet. Een beursnotering is voor een bedrijf als dit veel te duur. Dit zou een private onderneming moeten zijn een BV.

    De verhandelbaarheid bij een dergelijk fonds is beperkt. Dat betekent dat als er goed nieuws komt, de koers exorbitant kan stijgen. Veelal particulieren beleggers die slecht op de hoogte zijn, stappen dan in. Echter als de resultaten tegenvallen dan kan je nagenoeg niet uitstappen omdat de vraag naar aandelen zeer laag is hierdoor zal de koers enorm dalen.

    Al met al voor mij reden om nooit meer in een dergelijk fonds te stappen. En derglijk fonds is voor mij ook Rood, Esperite en zelfs het zeer populaire Pharming.

    Ik schrijf bewust nooit meer want toen ik net begon met beleggen heb ik die fouten ook gemaakt, geld verloren met Innotec en ook AND omdat ik dacht dat kaarten de toekomst had maar er te weinig van wist. Ik denk nog steeds dat digitale maps de toekomst hebben maar niet voor AND er blijven vanwege de kosten slechts een paar dominante spelers over. Ik ben niet verzuurd door het verlies maar zie dit als leergeld.

    Ik wilde dit even delen, verder zal ik nergens op reageren omdat ik geen zin om te trollen en de sfeer hier te verpesten.

    Ik wens jullie allemaal heel veel succes!

    Fijne dag
  8. jeff_cassius 17 augustus 2018 08:56
    quote:

    kolifant schreef op 17 augustus 2018 08:48:

    [...]
    Je ziet dat de interpretatie van een persbericht positieve en negatieve reacties geeft. Of je laat je leiden door een sceptische en onwetende blik, of je hebt je verdiept in waar het bedrijf voor staat.

    De transitie is erg kansrijk met de waardes die AND in zich draagt.

    Mijn boodschap: Lees en waardeer, verdiep je in AND.
    Probleem met AND is, dat het nu al jaren kansrijk 'zou kunnen zijn'. Er zijn kansen, maar zelfs met het binnenhalen van veel ervaring en een kantoor in Amerika, weet men nog steeds geen omzet te genereren. En alleen met hoop kom je er niet.

    Ik ben het met Gerard eens, dat een bedrijf met een omzet van 0,5 mln. in het 1e halfjaar niet op de beurs thuis hoort.
    Het is grappig, maar ik heb met mijn bedrijf een hogere omzet in het 1e halfjaar van 2018, en wij doen het met z'n 2-en.

    De vergelijking met Pharming snijdt geen hout, want die hebben weldegelijk een goed product, dat verkoopt en winst genereert. Het is wel zo dat ook in dat fonds heel veel verwachting zit.

  9. [verwijderd] 17 augustus 2018 09:01
    quote:
    Groentemantje schreef op 17 aug 2018 om 08:08:
    "Zijn niet slecht . Denk eind van het jaar 6,00. Orders lomen nu wel binnen"

    Je ziet dat de interpretatie van een persbericht positieve en negatieve reacties geeft;
    -of je laat je leiden door een sceptische en onwetende blik,
    -of je hebt je goed verdiept in waar het bedrijf voor staat.

    De markt van AND, die veel raakvlakken heeft met Kunstmatige Intelligentie en mobiliteit, is erg kansrijk. en veel omvattend. Voor velen is deze markt on-door-zichtig en vaag.

    AND is hierin een een sterke speler van formaat met een unieke positie.
    Bovendien zijn dagelijks Bestuur en RvC erg goed toegerust om dit te leiden naar de toekomst.

    Mijn boodschap: Lees en waardeer, verdiep je in AND.
  10. forum rang 5 maci 17 augustus 2018 10:23
    Het enige echt opmerkelijke in het PB is dat er staat:
    "De totale bedrijfskosten zijn licht gedaald van € 2,2 miljoen in 2017 naar € 2,1 miljoen in 2018. De afvloeiings- en reorganisatiekosten gerelateerd aan de sluiting van AND's vestiging in India zijn al grotendeels in de kosten over het eerste half jaar van 2018 verwerkt."

    Dat betekent dat, wat ik al verwachtte, men al lang bezig was de vestiging in India te sluiten. Dit had men dus voor 1 juni bekend moeten maken.

    De vele herhalingen in het PB komen storend over. Als je niets (beters) te melden hebt meldt dan niets en in elk geval niet vaker dan één keer.
  11. forum rang 5 maci 17 augustus 2018 10:29
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 17 augustus 2018 01:54:

    [...]
    Zal ik je zeggen. Het is (ex-)beroepsmatige belangstelling. Ik ken het wereldje, ik ken ook de AND-site van A tot Z. Staat zelden iets nieuws op.

    Moet ik aandelen hebben om mijn mond open te mogen doen? Kom nou. Ik weet er meer van dan velen van jullie diehards. Benut mijn schrijfsels, zou ik zeggen. Ik ben geen trol, ik druk me over 't algemeen netjes uit, en ik kom met argumenten.

    Wat IR betekent? Ga naar de AND-site en klik bovenaan op 'About'. En ziedaar: Investor Relations.

    Hoop voor de volhouders onder jullie oprecht dat de cijfers morgen mee zullen vallen.

    Als je een afkorting aanhaalt prima, maar laat dat dan blijken. Wat IR als afkorting betekent is ook mij bekend.
    Ook ik erger me aan de site die slecht wordt bijgehouden, al zal het je als kenner van de site zeker zijn opgevallen dat ze sinds de laatste AVA één pagina wel degelijk regelmatig aanpassen!
  12. muskie 17 augustus 2018 11:07
    quote:

    jeff_cassius schreef op 17 augustus 2018 08:56:

    [...]
    Probleem met AND is, dat het nu al jaren kansrijk 'zou kunnen zijn'. Er zijn kansen, maar zelfs met het binnenhalen van veel ervaring en een kantoor in Amerika, weet men nog steeds geen omzet te genereren. En alleen met hoop kom je er niet.

    Ik ben het met Gerard eens, dat een bedrijf met een omzet van 0,5 mln. in het 1e halfjaar niet op de beurs thuis hoort.
    Het is grappig, maar ik heb met mijn bedrijf een hogere omzet in het 1e halfjaar van 2018, en wij doen het met z'n 2-en.

    De vergelijking met Pharming snijdt geen hout, want die hebben weldegelijk een goed product, dat verkoopt en winst genereert. Het is wel zo dat ook in dat fonds heel veel verwachting zit.

    omzet om te lachen.....100 man in dienst (2017)......"waar doen ze het toch van"
  13. [verwijderd] 17 augustus 2018 12:22


    Vanochtend schreef ik:

    " Je ziet dat de interpretatie van een persbericht positieve en negatieve reacties geeft;
    -of je laat je leiden door een sceptische en onwetende blik,
    -of je hebt je goed verdiept in waar het bedrijf voor staat.

    Mijn boodschap: Lees en waardeer, verdiep je in AND."

    [/quote]

    Ik heb me verder verdiept:

    ++Op z'n boerenfluitjes beredeneerd kom ik tot hetvolgende,

    -Huidige marktkapitalisatie is €12,3 miljoen
    -Actuele IW (gecorrigeerd voor het verlies van €0,21 over HJ2018) is €16.9
    miljoen.

    Intrinsieke waarde per aandeel is op dit moment = €4,32

    Schrikken van een halfjaarverlies is zeker niet nodig.
    -Lees over de HighTech markt waar AND zich in begeeft.
    -AND legt met de financiële capaciteiten die het bedrijf heeft, verbindingen die er toe doen.

    # Geduld is een schone zaak voor wie AND langer kent dan nu.
    # Angst en onbegrip bieden -koersmatig gezien- grote kansen op deze niveau's.
  14. forum rang 10 DeZwarteRidder 17 augustus 2018 12:27
    Op het ogenblik is AND een soort optie geworden: alles of niets.

    Als ze een of meer grote orders krijgen, staat de koers in een poep en een scheet weer op 10 of hoger.

    Ook een overname is mogelijk door een bedrijf dat zelf kaarten wil gaan maken; met een investering van een paar 100 miljoen heb je betere kaarten dan TomTom (die nog nooit iets met kaarten verdiend heeft).
  15. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 17 augustus 2018 12:44
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 17 augustus 2018 12:27:

    ...
    Ook een overname is mogelijk door een bedrijf dat zelf kaarten wil gaan maken; met een investering van een paar 100 miljoen heb je betere kaarten dan TomTom (die nog nooit iets met kaarten verdiend heeft).
    Hoezo, betere kaarten dan TomTom? Argumentatie graag.

    En TT nog nooit iets verdiend met kaarten? Bullshit. Schulden afbetaald, goede cashflow, inmiddels ook stijgende winst.
  16. forum rang 10 DeZwarteRidder 17 augustus 2018 13:01
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 17 augustus 2018 12:44:

    [...]
    Hoezo, betere kaarten dan TomTom? Argumentatie graag.
    En TT nog nooit iets verdiend met kaarten? Bullshit. Schulden afbetaald, goede cashflow, inmiddels ook stijgende winst.
    TomTom heeft een paar miljard geïnvesteerd in kaarten en dat bedrag kunnen ze nooit meer terugverdienen.
    Hoogstens kunnen ze in de toekomst net genoeg verdienen om de jaarlijkse investeringen in kaarten terug te krijgen, maar ook dat is twijfelachtig.

    De winst die ze nu maken is nepwinst, omdat de enorme afschrijvingen op TeleAtlas niet worden meegerekend.

    In feite draait TomTom niet op winst, maar op het enorme bedrag dat ze opgehaald hebben bij de beursintroductie.
921 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 47 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium drie voorbeelden van IEX Premium: de exclusieve content op de site, de app op een smartphone en IEX Magazine.

Benieuwd naar onze analyses en kooptips?

Word nu abonnee van IEX en krijg onbeperkt toegang tot onze (koop)tips en succesvolle modelportefeuilles. Nu 3 maanden voor slechts €19,95! Profiteer van 58% korting!

Word abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links