Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • -0,155 (-2,71%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 321,3K

TOMTOM AUGUSTUS 2018

1.528 Posts
Pagina: «« 1 ... 36 37 38 39 40 ... 77 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 13 augustus 2018 20:12
    Transitie levert TomTom geen windeieren
    TomTom richt zich voornamelijk op de zakelijke markt in automotive met data, fleetmanagementsoftware en diensten. Onlangs maakte het bedrijf de overgang van kaartenbouwer naar softwarebouwer, met positieve resultaten als gevolg. De EBITDA steeg met meer dan een kwart tot 107,6 miljoen euro.

    www.commissarissen.nl/1360/Derk%20Haa...
  2. HD_Erik 13 augustus 2018 21:49
    uit datzelfde artikel: lekkere binnenkomer... bijna Muskiaans.

    De vertrekkende Wakkie zei het volgende over zijn opvolger: ‘We waarderen vooral Derks schat aan ervaring in het aansturen van transformaties en nieuwe bedrijfsmodellen.’ In het FD noemde Haank zichzelf een ‘luie’ bestuurder. ‘Ik neig naar een zekere luiheid als je het negatief benadert. Ik benader het liever positief: ik kan goed niets doen. En dat vind ik in deze opgejaagde wereld onderhand een grote verdienste. Ik heb het niet graag druk.’

  3. [verwijderd] 13 augustus 2018 21:54
    quote:

    HD_Erik schreef op 13 augustus 2018 21:49:

    uit datzelfde artikel: lekkere binnenkomer... bijna Muskiaans.

    De vertrekkende Wakkie zei het volgende over zijn opvolger: ‘We waarderen vooral Derks schat aan ervaring in het aansturen van transformaties en nieuwe bedrijfsmodellen.’ In het FD noemde Haank zichzelf een ‘luie’ bestuurder. ‘Ik neig naar een zekere luiheid als je het negatief benadert. Ik benader het liever positief: ik kan goed niets doen. En dat vind ik in deze opgejaagde wereld onderhand een grote verdienste. Ik heb het niet graag druk.’
    Jaja lekker rustig als het gaat zoals hij het wil...
  4. [verwijderd] 13 augustus 2018 22:20
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 13 augustus 2018 15:00:

    “The hype is falling. ...The closer you get to implementation, the clearer it is how difficult it will be to commercialize.”

    www.bloomberg.com/news/features/2018-...

    Lidar company die het niet lijkt te redden
    Ik zie drie dingen:

    1) Veel start-ups. Hoeveel lidar suppliers heb je nodig? Geen 60. Dat is meer dan het aantal autofabrikanten ;-) Dus consolidatie spreekt voor zich...

    Ramsey said some self-driving tech companies are lowering their expectations, pivoting from building their own software to consulting, and expects to see significant consolidation among the 50 or so companies currently making lidar.

    2) Een persoonlijkheidsprobleem bij de CEO Eldada. Hij duldt geen tegenspraak of kritiek waardoor problemen niet worden onderkend en innovatie om die op te lossen stilvalt en mensen vertrekken. Naar buiten toe de schijn ophoudend. Zeer zeer slecht

    Employees who were at Quanergy at the time said Pacala’s departure shook morale, especially after Eldada began criticizing him and his new company in front of other staff members. They saw Eldada’s continued reproach of Pacala as indicative of the CEO’s hunger for personal loyalty. This made it hard to fix technical issues, said one person who held a senior position at the company.

    Leidend tot lage motivatie: kop in het zand gedrag of vertrek

    former Quanergy employees said it was common knowledge within the company that performance varied drastically for each device it shipped, a symptom, they said, of the lack of firm production standards. According to two former employees, customers returned M8 devices at alarming rates. “People weren’t fixing bugs,” one said. “They were just shipping out stuff that was busted.” [...] Numerous employees have left over the last 18 months, including several at key positions.

    3. Zoals hier eerder bediscussieerd ligt semi autonoom rijden (dus het verdienmodel van tomtom) vlak om de hoek. TomTom krijgt nu offerte aanvragen en dingt mee in tenders. Het volledig autonoom op snelwegen is ook in beeld (met HD maps). Het volledig autonoom buiten snelwegen ligt verder weg. 2025-2030. (Eerder een plaatje over gepost). Het voordeel voor tomtom lijkt me dat al die mapping start-ups het niet redden. TT heeft echte business perspectieven gefund uit eigen cashflow. Voor die startups is er nog geen verdienmodel en investor appetite neemt af. Bovendien heb je schaalgrootte nodig, zoals TT. Een map van alleen een select gebied ipv een heel continent is voor een autofabrikant niet interessant. Ik vind het voor TomTom gunstige ontwikkelingen.

    Investors have poured about $750 million into lidar companies since 2013, peaking last year at $350 million, according to CB Insights, a firm that tracks venture capital activity. Companies working on automotive mapping, software, and other technologies have also raised money from investors determined not to miss a fundamental revolution in transportation. But a full-scale autonomous driving industry still seems years away, making business prospects questionable. Startups that attracted interest based on the promise of future breakthroughs are struggling to solve difficult scientific and commercial problems.

    Interessant is dat juist in deze fase TomTom versnelt (te zien aan de vacatures) en ook doorbraken met HD maps prototype en SLAM heeft gerealiseerd. Los daarvan krijg ik sterk de indruk dat er versnelling is richting software bedrijf.

    LEAD ARCHITECT FOR AUTONOMOUS DRIVING SERVICES
    Are you the Lead Architect that will setup the technical design and lead a team to provide live map data to autonomous cars?

    TomTom R&D has successfully completed a prototype to deliver real-time maps to autonomously driving cars. We need you to scale this up for commercial use. You will be responsible for the technical design of the service-side system in the cloud and you will lead and guide the scrum teams in building your scalable solution. As the services are going to be used by autonomously driving cars, a good understanding of system design is crucial to complete this daunting task successfully. We understand we are not looking for just any Lead Architect, we are looking for the best.

    - - - -

    R&D ENGINEER AUTONOMOUS DRIVING (MACHINE LEARNING/COMPUTER VISION)
    Want to impact the future of map-making for autonomous driving

    At TomTom, you are in a unique position to advance and to impact the future of autonomous driving. We are doing world-class research and development to innovate our map technology for self-driving cars, using the latest machine learning and computer vision techniques.?Our mapping algorithms and models are from the cutting edge of deep learning — having some of the largest labelled maps-related databases in the world, we make use of both supervised and unsupervised learning algorithms, and apply them using a variety of deep networks for classification and segmentation. The latest SLAM and visual odometry algorithms help us to align separate data sources, and to represent them in a common coordinate frame.
  5. [verwijderd] 13 augustus 2018 22:40
    quote:

    *Justin* schreef op 13 augustus 2018 22:20:

    [...]

    TomTom R&D has successfully completed a prototype to deliver real-time maps to autonomously driving cars. We need you to scale this up for commercial use. You will be responsible for the technical design of the service-side system in the cloud and you will lead and guide the scrum teams in building your scalable solution. As the services are going to be used by autonomously driving cars, a good understanding of system design is crucial to complete this daunting task successfully. We understand we are not looking for just any Lead Architect, we are looking for the best.

    Interpreteer het bovenstaande zo: Een of meer van de autofabrikanten die tomtom HD maps aan het testen waren hebben het prototype product goedgekeurd en TomTom gaat nu de stap naar massa productie (“commercial use”) maken.
  6. forum rang 7 ketchup 14 augustus 2018 00:09

    indien TT een Amerikaans bedrijf was geweest met een notering aan de overkant van de plas en een andere aandeelhoudersstructuur dan had TT op de recente ontwikkelingen in deze zeer gevraagde sector een totaal andere waardering gekregen en hadden grote Amerikaanse investment banken als Goldman, Morgan , CITI, BOA en anderen dit aandeel allemaal voor 30$ bij klanten geadviseerd, nu gaat het allemaal veel langer duren, trager en lang niet zo ver reiken, maar een verdubbeling van hier is zeer goed mogelijk op 12-18 maand.
  7. forum rang 6 boem! 14 augustus 2018 01:00
    Indien TT een Amerikaans bedrijf was geweest met een notering aan de overkant van de plas en een andere aandeelhoudersstructuur dan was TT allang gekaapt geweest door grote Amerikaanse investment banken als Goldman Sachs, Morgan, CITI, BOA ea voor maximaal $25, nu gaat het allemaal veel langer duren maar gaat het veel verder reiken.
  8. forum rang 7 ketchup 14 augustus 2018 07:39

    @ Martin, dat is nog maar de vraag
    als mijn stelling a) is en die van jou b)
    en we het er over eens zijn dat beleggen een afweging van risico is versus mogelijk te behalen rendement

    dan opteert de meerderheid mi toch voor a) want daar zou de probability-factor 75% zijn voor aan 30$ ( ca 25 euro ) dat geeft 3x de huidige notering en dat had binnen een bepaald tijdsbestek mogelijk geweest

    daar waar b) een probability-factor heeft van nog geen 25% met een kans op wellicht 50 euro ofwel X6 de huidige notering , maar daar staat geen tijd op

    en beleggen is een risico afweging voor te behalen rendement binnen een bepaald tijdsbestek, dat is niet voor de hoofdprijs met een niet in te vullen houdbaarheidsdatum of einddatum

    als men het heeft over buy and hold aandelen, heeft men het over die aandelen die je in de porto neemt, juist omdat ze rendement geven, niet omdat je hoopt op de jackpot.
    steady growth at steady returns, niet dat rollercoaster van één jaar up en volgend jaar weer alles teruggeven.

    nogmaals een ieder belegt op zijn manier en er zijn er die geen return hoeven, die zijn tevreden met als ik maar eens gelijk krijg en of dat nou 5 of 10 jaar duurt daar zitten ze niet mee
  9. Gerard_ecb 14 augustus 2018 08:07
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 14 augustus 2018 07:39:

    @ Martin, dat is nog maar de vraag
    als mijn stelling a) is en die van jou b)
    en we het er over eens zijn dat beleggen een afweging van risico is versus mogelijk te behalen rendement

    dan opteert de meerderheid mi toch voor a) want daar zou de probability-factor 75% zijn voor aan 30$ ( ca 25 euro ) dat geeft 3x de huidige notering en dat had binnen een bepaald tijdsbestek mogelijk geweest

    daar waar b) een probability-factor heeft van nog geen 25% met een kans op wellicht 50 euro ofwel X6 de huidige notering , maar daar staat geen tijd op

    en beleggen is een risico afweging voor te behalen rendement binnen een bepaald tijdsbestek, dat is niet voor de hoofdprijs met een niet in te vullen houdbaarheidsdatum of einddatum

    als men het heeft over buy and hold aandelen, heeft men het over die aandelen die je in de porto neemt, juist omdat ze rendement geven, niet omdat je hoopt op de jackpot.
    steady growth at steady returns, niet dat rollercoaster van één jaar up en volgend jaar weer alles teruggeven.

    nogmaals een ieder belegt op zijn manier en er zijn er die geen return hoeven, die zijn tevreden met als ik maar eens gelijk krijg en of dat nou 5 of 10 jaar duurt daar zitten ze niet mee
    Nu is het zo dat wij als aandeelhouders heel weinig te kiezen, lees in de melk te brokkelen, hebben. Daarom is het, ook vanuit risk reward, erg onverstandig om te rekenen op een break-up cq overname. Je neemt een positie in een bepaald bedrijf omdat dit bedrijf, in jouw ogen ondergewaardeerd is en je goede kansen ziet voor dit bedrijf in ieder geval meer kansen dan de markt het bedrijf op dat moment toedicht. Dat kan zijn omdat een bedrijf in jouw ogen te hard afgestraft is, vaak dan een KT positie, of omdat het bedrijf met ontwikkelingen bezig is die jij als zeer succesvol ziet, vaak LT positie.
    Martin ziet TT als zeer zeer kansrijk en wil graag tot het einde van de rit dit uitzitten omdat hij heel hoge reward verwacht. Daarbij heeft Martin het geld niet nodig omdat hij zijn inkomsten voor de toekomst goed in balans heeft met zijn levensbehoefte, tenminste dat heb ik begrepen uit zijn verhaal dat hij alle beleggingen gestopt heeft behalve TT.

    Ik sta er ongeveer hetzelfde in als Martin. Martin handelt helemaal niet of heel weinig met zijn positie, ik handel wel en bouw met de regelmaat van de klok op en af. Soms succesvol en soms minder succesvol. Ik doe dit met behulp van aandelen maar veel met optiecontracten waarvan het leeuwendeel geschreven puts om premie op te strijken of anders aandelenpositie met korting oo te bouwen. Echter ik heb steevast een zeer grote positie in TT omdat ik ook veel potentie zie.

    Komt er een break up of overname, dan is dat voor mij prima. Echter ik heb ook al tijden aangegeven dat ik dit op dit moment niet erg logisch acht. Break up? Waarom laat TT juist nu ineens de winstgevendheid van PND duidelijk zien. In mijn ogen om te laten zien dat deze cashcow nodig is voor de verdere ontwikkeling van hun stars (automotiv) producten. Je kan natuurlijk ook stellen dat dit is om het verkoopklaar te maken.

    Het management heeft de zwaarste jaren van de transitie achter de rug en kunnen nu langzamerhand oogsten. Ik denk dat ze deze lof graag willen scoren en niet een eenmalig succes verhaal ivm break up of verkoop. Daarbij zit de IPO ook nog in de weg. Als ze dit nu doen dan zal er een geur van mislukking blijven hangen omdat ze niet eens de prijs bande IPO gehaald hebben en ze dus in al die jaren 0,0 aan aandeelhouderswaarde hebben weten te creeeren maar dat ze eigenlijk wat damage control hebben kunnen uitvoeren.

    Timing, de markt was red hot ten tijde van het Here verhaal en zij deden niets. Waarom dan nu wel? Dus ook qua timing zie ik het niet gebeuren.

    Nee ik verwacht dat TT nog minimaal 3 jaar aan de beurs zal staan en dat zodra de contracten duidelijk zijn en ze de wpa flink hebben weten op te schroeven en ze een prijs weten te bedingen die de 25€ ver overstijgt dat ze dan in zijn voor een overname. En dan nog zullen ze kijken naar het zittend personeel wat voor hen de beste weg is.

    Wat spreekt voor een overname en of break up is de leeftijd van het zittend management en de tropenjaren die ze achter de rug hebben. Echter ik, zie bovenstaande redenen, verwacht dat dit later zal zijn dan wat jij denkt Wies.

1.528 Posts
Pagina: «« 1 ... 36 37 38 39 40 ... 77 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links