Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Hik schreef op 30 juli 2018 10:36 :
[...]
The battle for territory in digital cartography
Not all roads lead to Google Maps
dank!
*Justin* schreef op 30 juli 2018 10:25 :
...
dank!
Dik 2 miljoen omzet...en flink lager...een dag om snel te vergeten....morgen maar weer eens kijken...maar er werd met flinke hoeveelheden gedrukt iig...en natuurlijk ook winstnemers....
martinmartin schreef op 30 juli 2018 15:33 :
Dan nog lijkt mij een marktgrootte ad 2 miljard rijkelijk hoog gegrepen in 2020.
Indien je alle automotivemaps op een hoop gooit en Tom2 zou 30% marktaandeel bezitten van die markt in 2020 dan impliceert dat een automotive omzet van 600 mio in 2020.
Van mij mag het maar daar is dan wel een super-blue scenario voor nodig om dat te bereiken uitgaande van de 190 mio gerapporteerde omzet uit 2017; indien je uitgaat van gefactureerde omzet wordt de kloof veel minder.
Het lijkt mij ook veel, maar het zou hard kunnen gaan in 2020. Dat 50% marktaandeel van Goddijn in 2020 vond ik destijds wat te ambitieus. Zelf dacht ik aan 2022/2023, maar het groeit en 1 grote Amerikaanse OEM a la Fors of GM erbij en het zit al rond de 40%.
Volledig eens, en indien we kijken naar gefactureerde omzet ipv gerapporteerde omzet kan die 600 mio wel in 2020 zeker indien een grote Amerikaanse OEM overstapt naar het kamp van Tom2.
Inderdaad behoorlijk veel van Goldman Sachs om uit te gaan van een start van de HD maps markt op 2 miljard. Dan is TomTom zelfs bij een beperkte 15% marktaandeel haar order portfolio automotive aan het verdubbelen. Goddijn zei natuurlijk ook dag de prijzen voor HD maps ‘significant’ en ‘vele malen’ hoger is dan voor een reguliere map. En dat het een jaarabonnement betreft. Waar praten we dan over? 50 euro (eenmalig) voor een reguliere map en 100 euro (per jaar) voor een HD map? En dat een klant het in 1 keer afkoopt voor 5 jaar ad 500 euro? In dat geval heb je voor een markt-start van 2 miljard euro 4 miljoen auto’s nodig. In totaal worden er 81 miljoen auto’s verkocht, dus dan is 5% van die auto’s (semi) autonoom.
*Justin* schreef op 30 juli 2018 17:59 :
Inderdaad behoorlijk veel van Goldman Sachs om uit te gaan van een start van de HD maps markt op 2 miljard. Dan is TomTom zelfs bij een beperkte 15% marktaandeel haar order portfolio automotive aan het verdubbelen. Goddijn zei natuurlijk ook dag de prijzen voor HD maps ‘significant’ en ‘vele malen’ hoger is dan voor een reguliere map. En dat het een jaarabonnement betreft. Waar praten we dan over? 50 euro (eenmalig) voor een reguliere map en 100 euro (per jaar) voor een HD map? En dat een klant het in 1 keer afkoopt voor 5 jaar ad 500 euro? In dat geval heb je voor een markt-start van 2 miljard euro 4 miljoen auto’s nodig. In totaal worden er 81 miljoen auto’s verkocht, dus dan is 5% van die auto’s (semi) autonoom.
Onderlangs of bovenlangs ga je in de ‘mix’ van kaarten voor reguliere auto’s en voor autonome auto’s naar een hogere take-rate. Bij gewone auto’s heeft 30% een kaart aan boord, bij een (semi)autonome is dat 100%. En bij klanten van tomtom als Peugeot-Citroen (PSA) nemen take-rates toe (vandaar de outlook verhoging), omdat veel klanten voor het ingebouwde systeem opteren (tevredenheid bij PSA aldus TomTom).
A big congrats to @Uber on 10 billion rides! Proud to be powering trips globally with you. Here’s to 10 billion more! #TomTomxUber #TransformingMobility
Morgen even naar de 8,50 en terug...of net als donderdag, dat we vrijdag toch weer Hoger gaan.....
Tomtom10 schreef op 30 juli 2018 19:21 :
Morgen even naar de 8,50 en terug...of net als donderdag, dat we vrijdag toch weer Hoger gaan.....
Ja, morgen staat het aandeel op 8,50 en in 2050 is 100 een lachertje. What a bunch of bullsh..
Lekker kwebbelen over 2050-2100. Gewoon doorleuteten als de koers onder de €8 zakt. Theorietjes over €100 als de koers onder de €7 kukelt. Nee joh. Het gaat gebeuren hoor. We slaan de jaren 2019-2049 even over. Makkelie toch?
Lees hier dat Nvidia geen zaken doet met Here, alleen met TomTom. Nvidia met Herenvidianews.nvidia.com/news/here-nvidi... Nvidia met Zenrinnvidianews.nvidia.com/news/nvidia-and... Nvidia met Continentalnvidianews.nvidia.com/news/continenta... Nvidia met Tesla, die gebruiken niet eens h.d. kaartenwww.nvidia.com/en-us/self-driving-car...
groeibriljant schreef op 30 juli 2018 10:53 :
Goldman Sachs, another investment bank, reckons that the market for maps for autonomous cars will grow in value from around
$2.2bn in 2020 to $24.5bn by 2050 (see chart).
En dat is alleen maps voor Autonomous.
Goddijn verwacht 50% marktaandeel vanaf ergens 2020/2021.
Dan hebben we het in 2050 dus over + 12 miljard extra omzet Automotive Autonomous. Dat is nu 0.
= + 50 euro WPA
Daar moet je dan de overige groei nog bijtellen, maar je gaat al snel naar een koers van >1000 euro.
Met het huidige marktaandeel kom je tot slechts >500 euro.
Als het een beetje meezit en er tzt een flinke multiple opkomt vanwege die enorme groei dan kan de familie goddijn Jeff Bezos misschien nog inhalen. >150 miljard familievermogen moet er in zitten dan.
ZambeziBull schreef op 30 juli 2018 21:09 :
Lees hier dat Nvidia geen zaken doet met Here, alleen met TomTom.
Nvidia met Here
nvidianews.nvidia.com/news/here-nvidi... Nvidia met Zenrin
nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-and... Nvidia met Continental
nvidianews.nvidia.com/news/continenta... Nvidia met Tesla, die gebruiken niet eens h.d. kaarten
www.nvidia.com/en-us/self-driving-car... Prima gevonden, net geen duimpje: Uit je URL Nvidia met Here:HERE and NVIDIA intend to collaborate on a HERE HD Live Map-based in-vehicle solution to perceive changes in the environment and update the map in the cloud accordingly. goedenavond
Nvidia levert een super computer inclusied AI. Die bak kan on the fly een 3d map maken, linken aan de de map in de database en positie bepalen. Er is hier nooit geschreven dat nvidia alleen met tomtom zken doet. Het zijn twee andere werelden! Net als een mobileye en tomtom twee andere werelden zijn. Ze hebben elkaar nodig, en zijn geen concurrentie! Het enige wat ik altijd als disruptie heb gezien is zodra die nvidia bakken zo goed worden dst ze helemal geen hdkaarten meer nodig hebben... maar of dat gaat gebeuren is koffiedik kijken
*Justin* schreef op 30 juli 2018 17:59 :
Inderdaad behoorlijk veel van Goldman Sachs om uit te gaan van een start van de HD maps markt op 2 miljard. Dan is TomTom zelfs bij een beperkte 15% marktaandeel haar order portfolio automotive aan het verdubbelen. Goddijn zei natuurlijk ook dag de prijzen voor HD maps ‘significant’ en ‘vele malen’ hoger is dan voor een reguliere map. En dat het een jaarabonnement betreft. Waar praten we dan over? 50 euro (eenmalig) voor een reguliere map en 100 euro (per jaar) voor een HD map? En dat een klant het in 1 keer afkoopt voor 5 jaar ad 500 euro? In dat geval heb je voor een markt-start van 2 miljard euro 4 miljoen auto’s nodig. In totaal worden er 81 miljoen auto’s verkocht, dus dan is 5% van die auto’s (semi) autonoom.
Indien ik in jouw gedachtengang zou meegaan en als uitgangspunt de 2 miljard in 2020 omarm kom ik vanwege het stapelbare effect binnen 7/9 jaar aan de 20 miljard die Goldman binnen 30 jaar voorziet. Die 2 mia staat haaks op de 20 mia na 30 jaar. Indien er al een getal juist is zet ik mijn kaarten op 20 mia in 2050. Daarvoor is een marktgrootte van 20 miljoen nodig in 2020 om via stapeling en hogere takerates die 20 miljard te bereiken in 2050. Die 20 mio marktgrootte in 2020 vertegenwoordigd bij een jaarlijkse fee van 100 euro 200.000 auto's die in 2020 zullen worden verkocht met HD-maps aan boord. Dat cijfer past meer bij de gedachte dat in de beginjaren slechts een zeer beperkt gedeelte uitgerust zal zijn met HD-maps. Bij een jaarlijkse verdubbeling van het aantal cars met HD-maps dus: 400.000 in 2021, 800.000 in 2022 etc zal de minieme marktgrootte van 20 mio in 2020 in 2025 al 620 mio bereikt hebben.
*Natte krant* schreef op 30 juli 2018 19:57 :
Lekker kwebbelen over 2050-2100.
Gewoon doorleuteten als de koers onder de €8 zakt.
Theorietjes over €100 als de koers onder de €7 kukelt.
Nee joh.
Het gaat gebeuren hoor.
We slaan de jaren 2019-2049 even over.
Makkelie toch?
Ik zag dat er een AB was gehangen aan deze verheffende post. Deze kan zeker wedijveren met degene die je geplaatst hebt inzake de 3 kernpunten hoe Tom2 te waarderen: jouw gezond verstand zei:Tesla, Take-rates en koers. Jij bent exemplarisch voor de grote groep "koersstaarders" die de publieke opinie achter na lopen. Om de kansen van Tom2 goed in te schatten zijn Tesla en de huidige koers van 0 en generlei waarde. Slechts de take-rates hebben invloed op de verdiencapaciteit van Tom2. Geen beste score van 1 uit drie terwijl je zoveel andere ter zake doende variabelen had kunnen benoemen zoals marktgrootte, hogere/lagere ASP, al of geen noodzaak van HD-maps voor SDC etc etc. Ook de aangehaalde post staat weer stijf van het beperkte koersdenken. Dat de koers weer onder de 8 euro zakt moet worden afgewacht, een koersbereik van 6 tot 12 euro is zeker aan de orde voor de rest van 2018. Jij maakt je er druk over, dat sommigen de toekomstige onzekere variabelen die er wel toe doen doorrekenen en daarbij op koersdoelen uitkomen die jouw gezond verstand te boven gaan. Vanuit jouw negatieve grondhouding heb je daarvoor de koers al laten dalen onder de 7 euro zonder daarbij een analyse te geven waarop die daling gebaseerd is. Dat jij niet in wil zien dat er een ontwikkeling gaande is naar een semi-automatische car waaraan experts marktgroottes koppelen die zijn weerga nog niet heeft gekend is overduidelijk. Om dat lachend af te doen door zelf een blinddoek voor te doen en je oren en ogen dicht te stoppen en te verkondigen dat er de komende 5 jaar niets serieus verandert aan het business- en verdienmodel van Tom2 dat zich juist de laatste 5-10 jaar hoofdzakelijk gericht heeft om een vooraanstaande rol te kunnen bemachtigen om in te spelen op die enorme groeimarkt is tekenend voor kleingeestige mensen die in alle gevallen dicht bij huis willen blijven en geen onzekerheden aankunnen. Op basis van deze constatering geef ik je ernstig in overweging om direct en subiet te stoppen met beleggen omdat beleggen juist iets is voor mensen die oog hebben voor veranderingen.
ben zelf al dik tevreden indien TT einde jaar weer aan het niveau van 12 maand geleden staat rond de 10 euro en voor 2019 als we terug kunnen naar het niveau van eind 2015 van tegen de 12 euro dan zijn we er uiteindelijk de laatste 12 tot 36 maand niet veel mee opgeschoten en had je beter 3 jaar geleden kunnen uitstappen en je geld ergens anders ingestoken , als je ziet dat de beurzen gewoon gedubbeld hebben, maar heb dat voor TT niet gedaan, dus niet zeuren, allemaal eigen keuze geweest en nu vooruit kijken en eerst maar eens die 10 en 12 euro waarmaken. druk weekje met Apple, Tesla en Garmin, zit ze long-short-long en dat gaat voor nu de juiste kant uit. succes
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)