Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,830 19 apr 2024 13:36
  • -0,150 (-2,51%) Dagrange 5,730 - 5,925
  • 277.163 Gem. (3M) 304,1K

Wat mogen we verwachten van Tom2 in 2025.

63 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. VanillaSky 29 juli 2018 18:26
    quote:

    Accuboor schreef op 29 juli 2018 17:35:

    [...]
    Consumer dit jaar ca. 288mln omzet met 21% ebitda.

    Denk dat de klassieke PND blijft bestaan voor:
    - motorrijders
    - campers
    - truckers (al zal dat ook naar Telematics achtige oplossingen gaan)
    - elektrische fiets?

    In 2025 omzet gestabiliseerd met jaarlijks 150mln met 30mln ebitda schat ik in.
    Eens dat uitfasering van consumer op een gegeven moment waarschijnlijk trager gaat. Wel denk ik dat ook bijvoorbeeld een categorie als motorrijders niet immer blijft bestaan. Denk dat eea in de toekomst geïntegreerd word in de helm (zijn al wat voorbeelden van). Overigens kan TT dan nog wel de kaarten leveren.

    Denk dat wanneer de omzet onder de 150-200mio duikt het niet zo hard meer zal dalen. Of ze tzt ook nog steeds die divisie willen houden, als die zo klein is, moet blijken in de toekomst.
  2. forum rang 6 boem! 30 juli 2018 03:44
    Om mijn gedachten inzake Consumer voor 2025 goed te kunnen duiden geef ik hierbij de omzet-verdeling van Consumer over de jaren 2016, 2017 en 1h 2018.

    Automotive Hardware 61 mio, 45 mio en 23 mio
    Sports (1h 2018 geschat) 106 mio, 45 mio en 1 mio
    PND omzet 302 mio, 231 mio en 100 mio
    C&S omzet(1h 2018 geschat) 94 mio, 92 mio en 40 mio.

    Indien we naar 2025 kijken mogen we aannemen dat:
    Automotive Hardware zowel als Sports geen omzet meer zullen leveren.

    Blijft over PND en C&S.
    C&S betreft de via verkoop PND's aan C&S toebedeelde waarde plus datgene wat aan abonnementen wordt gescoord via de Mobile GO app.

    Naar mijn mening is HG zeer duidelijk in zijn uitspraken over Consumer.
    PND is een uitfaserende onderdeel dat momenteel nog cash genereert en op die positieve cash-flow zullen we blijven sturen.
    Strategisch is het van weinig waarde en daarom verwacht ik dat in de loop naar 2025 toe alle hardware onder Consumer wordt gestopt.
    Anders ligt dat volgens mij bij het C&S gedeelte.
    Zoals aangegeven betreft dat content via verkoop PND's en verkoop van abonnementen via Mobile Go.
    De terugloop in omzet PND vertaald zich ook in de terugloop van de deferred revenue van Consumer.
    Ult 2016 nog 133 mio, ult 2017 115 mio en 1h 2018 107 mio.
    Die afname is niet conform de afname in PND verkoop.
    Ik leid hieruit af dat de C&S omzet uit abonnementen toeneemt.
    De android app scoort als best in class en men is vergevorderd om de IOS variant uit te brengen.
    Indien er iets overblijft van de Consumer omzet in 2025 zal het van deze tak moeten komen.
    Ik schat de huidige abonnementen jaaromzet in op 40-45 mio en zie hier zeker kansen om via Google-car en Apple-car deze omzet naar een duidelijk hoger nivo te tillen.
    De hierop van toepassing zijnde gross margin maakt een omzet van 100 mio al interessant.
    Gegeven het hogere percentage van in-dash navigatie bij nieuw te verkopen auto's maakt dit marktsegment interessant.
    Ik zet in op 200 mio in 2025.

    Recaputulerend:
    Tom2 neemt afscheid van Hardware Consumer op het moment dat de cash generatie achterblijft bij de daarvoor te leveren inspanningen en aandacht.
    De C&S component floreert zolang Tom2 best in class blijft in traffic waardoor 200 mio voor Consumer in 2025 een reeele en redelijke aanname is.

    Om aan deze 200 mio wat meer kleur te geven.
    Een abonnementen bestand van 20 mio gebruikers genereert op een geerodeert prijsnivo van 1 euro per maand per gebruiker een omzet van 240 mio.

  3. forum rang 6 boem! 30 juli 2018 13:03
    Volgens goed gebruik schiet bijna iedereen in de stress indien @GB aangedragen info probeert te kwantificeren.

    Goldman geeft aan een markt voor autonomous car-maps te voorzien van 20 miljard euro in 2050 en dat gekoppeld aan het door HG meerdere malen aangegeven doel van minimaal 50% marktaandeel zou dat inderdaad een omzet Automotive betekenen van 10 miljard.

    Dat hierdoor een EPS ontstaat die iedere binding met de huidige situtatie ontbeert brengt de meesten niet verder dan smalende opmerkingen.

    Ik denk dat er in de berichtgeving van Goldman een grote fout is geslopen.
    In 2019-2020 zou er een voorzichtig begin worden gemaakt met de uitrol van maps voor autonomous cars.
    Ik zie geen voorzichtig begin met een omzet van 2 miljard nota bene 2 keer de huidige wereldomzet aan traditionele maps voor automotive.

    Wat ik wel weet tot op heden is dat de HD-maps een hoger prijskaartje kennen en dat de OEM's nadrukkelijk gaan voor jaarabonnementen.
    Het stapelbare effect van deze omzet zit opgesloten in die methodiek.

    Ik zal trachten de ontwikkeling van Automotive nauwlettend te volgen.
    Anders dan bij Telematics en Consumer is de uitkomst voor Automotive veel meer een open boek.(gaat uberhaupt ook op voor Enterprise).

    Waar je bij Consumer met vertrouwen een onder- cq bovenomzet kan verwachten van 150-300 mio en bij Telematics de bedragen 250-700 mio kan oplepelen ligt dat bij Automotive volstrekt anders.

    Indien Tom2 weer eens een orderboek Automotive openbaart zou je als goed verstaander daarbij tevens de info aangeleverd moeten krijgen van oude maps(contracten 4-8 jaar) en hd-maps (jaarcontracten) om de bedragen in een juist licht te stellen.

    Ik hou als marktgrootte voor Autonomous Car-maps voor 2020 20 miljoen aan en zal uit de berichtgeving af proberen te leiden of tom2 inderdaad minimaal 50% daarvan heeft verworven.

    De ondergrens van 400 miljoen en de bovengrens van 1 miljard voor Consumer en Telematics tezamen in 2025 zal gegeven de hoge marge ad 85% in het slechtste geval 10 cent EPS en in het beste geval 1 euro EPS opleveren.

    Ik zit niet in Tom2 voor deze bedragen ik hoop van harte dat Tom2 een gedeelte van die door Goldman benoemde 20 miljard naar zich toetrekt want in dat geval gaan we inderdaad GB-achtige koersen zien.


  4. forum rang 6 boem! 30 juli 2018 13:33
    Beste Natte Krant ik heb begrip voor het feit, dat jij jouw posts meestal beperkt vanwege het grote aantal dat je iedere dag weer weet te produceren.

    Kan jij me iets verder op weg helpen door aan te geven waar GB het eerste, het tweede en het derde door jou uitgedeelde hoeraatje aan heeft verdiend.
  5. [verwijderd] 30 juli 2018 13:39
    quote:

    martinmartin schreef op 30 juli 2018 13:33:

    Beste Natte Krant ik heb begrip voor het feit, dat jij jouw posts meestal beperkt vanwege het grote aantal dat je iedere weer weet te produceren.

    Kan jij me iets verder op weg helpen door aan te geven waar GB het eerste, het tweede en het derde door jou uitgedeelde hoeraatje aan heeft verdiend.
    Ok ik houd het kort en cryptisch:

    1. Tesla
    2. Koersdoel
    3. Takerate
  6. [verwijderd] 30 juli 2018 14:24
    @mm
    (ook maar even in het 2025 draadje geplaatst; Goldman is best goed in rekenen; in het algemene rekendraadje kwamen wij al eerder tot dergelijke marktontwikkelingen alleen dan niet in 2050 maar veel eerder)

    In de periode 2020-2025 zal veel duidelijk worden. Ik ben het met je eens dat 2 miljard in 2020 een vrij hoge startwaarde is, maar wellicht rekent men bij Goldman ook de level 2 en 3 al mee en dat zal in 2020 toch al om forse aantallen gaan.

    Verder lijkt mij die 25 miljard omzet in 2050 ook veel te laag. Tegen die tijd heb je het over jaarlijks 150 miljoen nieuwe subcribers en een vloot van wellicht >3 miljard voertuigen (niet alleen auto's, maar ook allerlei nieuwe vormen van autonomous (micro)transport/robots)

    Die 30% van TomTom is zo'n beetje het huidige marktaandeel. Men heeft een technologische voorsprong en kan als enige partij NU al leveren. Via Baidu (de grootste AI-expert ter wereld) ook in China; de belangrijkste markt. Daar gaat het allemaal als eerste op grote schaal gebeuren.
    Het zal in 2020 dus eerder 40-50% marktaandeel zijn (50% is ook de voorspelling van Goddijn).

    Wat het gaat worden zullen we in de periode 2020-2025 gaan zien. Bij dat huidige 30% marktaandeel zal de grens van 100 euro een lachertje blijken.
  7. [verwijderd] 30 juli 2018 14:30
    quote:

    groeibriljant schreef op 30 juli 2018 14:24:

    @mm
    (ook maar even in het 2025 draadje geplaatst)

    In de periode 2020-2025 zal veel duidelijk worden. Ik ben het met je eens dat 2 miljard in 2020 een vrij hoge startwaarde is, maar wellicht rekent men bij Goldman ook de level 2 en 3 al mee en dat zal in 2020 toch al om forse aantallen gaan.

    Verder lijkt mij die 25 miljard omzet in 2050 ook veel te laag. Tegen die tijd heb je het over jaarlijks 150 miljoen nieuwe subcribers en een vloot van wellicht >3 miljard voertuigen (niet alleen auto's, maar ook allerlei nieuwe vormen van autonomous (micro)transport/robots)

    Die 30% van TomTom is zo'n beetje het huidige marktaandeel. Men heeft een technologische voorsprong en kan als enige partij NU al leveren. Via Baidu (de grootste AI-expert ter wereld) ook in China; de belangrijkste markt. Daar gaat het allemaal als eerste op grote schaal gebeuren.
    Het zal in 2020 dus eerder 40-50% marktaandeel zijn (50% is ook de voorspelling van Goddijn).

    Wat het gaat worden zullen we in de periode 2020-2025 gaan zien. Bij dat huidige 30% marktaandeel zal de grens van 100 euro een lachertje blijken.
    Net zo als de grens van 7 een lachertje was een paar weken geleden.
    man man man man
    Het is vechten om boven de 9 te komen. De 10 is nog ver weg.
    EN "WE" ZIJN AAN HET KWEBBELEN OVER GRENZEN VAN 100 EURO.

    PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFffffffffffffffffffffff
  8. forum rang 6 boem! 30 juli 2018 15:16
    Misschien is het je ontgaan maar Tom2 legt net als ieder ander beursgenoteerd bedrijf verantwoording af via jaar- en kwartaalcijfers van wat er feitelijk is gebeurt in de afgelopen periode; daarnaast doet men een aantal uitspraken over de onzekere toekomst.

    Als belegger wordt je uitgedaagd om die toekomstige onzekerheden op de juiste manier in te schatten. Niets meer en niets minder.
  9. [verwijderd] 30 juli 2018 18:43
    Het op de juiste manier proberen in te schatten van risico's is prima maar als het fout gaat moet je ook jezelf de schuld geven.
    Ik heb zelf het volgende ondervonden en wil daarmee aangeven dat het praktisch onmogelijk is en je veel geluk moet hebben bij je beleggingen.
    Op aanraden van bank in het buitenland gaan beleggen met Zwitserse franken.
    Zekerheden: de centrale bank laat de Frank niet onder de Euro 1.20 komen.
    Een stoploss van 1.20 afsluiten.

    Wat gebeurt? de centrale bank laat koers vrijvallen en binnen 15 minuten staat de Frank op Euro1
    De stoploss werkt daardoor niet.
    Gevolg voor mij in 15 minuten Euro 200.000, verloren.
    In de kleine lettertjes van het contract stoploss staat dat het risico voor mij is als het niet werkt.
    Ik dacht zeker te zijn door centrale bank en stoploss, nee dus.
    Heb wel Euro 30.000,- schade vergoeding van bank gehad.
    Mijn les het geloof van andere wordt omgezet in mooie verhalen maar bezint eer ge begint.
  10. [verwijderd] 30 juli 2018 23:05
    quote:

    martinmartin schreef op 28 juli 2018 11:40:

    Laat ik eens reageren met waar de draad eigenlijk mee begon...

    Velen zullen direct afhaken omdat dit in wezen een onzinnige discussie is vanwege alle onzekerheden die gegeven de termijn daarin zit opgesloten.

    Ligt er aan wat je onder 'onzekerheid' verstaat. Ik ben er vrij 'zeker' van dat er voor TomTom diverse kansen zijn (groeimarkten) en dat ze de kwaliteiten hebben om er op in te spelen. Dat kun je tot en met 2020 wel vertalen naar een verwachte omzet en winst. Na 2020 wat moeilijker, maar daar kan ik wel mee leven. Zeker omdat je in die fase na 2020 eerder groeiversnelling zou verwachten (level 3 autonoom rijden). Bovendien ligt het zo ver in de toekomst dat je tijdig je positie in TT kunt verkleinen als trends een verkeerde kant op gaan of vergroten als ze de goede kant op gaan. Je hebt de tijd ;-)

    Toch hoop ik voldoende mensen te prikkelen om hun negatieve/positieve gedachten te uiten op dit draadje waardoor er een levendige en interessante discussie ontstaat. De andere draadjes geven ruimte genoeg om je uit te laten omtrent koersdoelen die binnen 12-18 maanden behaald kunnen worden.

    Dat deze koersdoelen voor een groot gedeelte worden bepaald door de te realiseren omzetten, de daarbij te behalen marges en de daarvoor noodzakelijk aan te wenden OPEX leidend tot een EPS moge duidelijk zijn.
    In dat opzicht benoem ik bewust 2025 als kernjaar omdat we daardoor verlost worden van de houdgreep EPS, EBITDA, DCF die in de tussenliggende periode en zeker in het begin tot grote verschillen in waardering kunnen leiden.

    De door Tom2 aangegeven verdeling in huidige BU's kan daarbij een goed uitgangspunt zijn.

    Wat is het marktpotentieel van Automotive/Enterprise gegeven de huidige verwachtingen.
    Dit zou ik heel graag van TomTom horen. Ligt er ook aan wat de markt definitie is. Als TT meer diensten ontwikkelt en daarmee andere markten betreedt, neemt het marktpotentieel ook toe. TT beperkt zich nu tot wat ze aan map tenders zien langskomen. Er is denk ik veel meer.

    Moet je Automotive en Enterprice inderdaad bezien als 1 BU.
    Nee, ik vind van niet. Ik denk dat er twee redenen zijn waarom TT dit doet. 1) Dan is Consumer niet meer de grootste BU. Ook de volgorde is veranderd. 2) Dan valt minder op dat Licensing underperformt. Het is automotive dat heel snel groeit. Door auto/licensing samen te nemen zie je groei voor het geheel.

    Wat zijn de verwachtingen mbt tot de bruto marge die uit deze unit behaald kan worden.
    Als ik op TT afga is dat 85%

    Wat is de maximaal te verwachten OPEX van deze unit gezien het feit dat deze unit tot op heden verlieslatend is vanwege het feit, dat de OPEX harder groeit dan de gerealiseerde marge.
    Dit is een misverstand. Deze kosten toename heeft weinig met Automotive zelf te maken en de kosten die zij moeten maken om te groeien. De BU's delen gezamenlijk naar evenredigheid de 'corporate kosten' van het hoofdkantoor. Al het algemene personeel (HR, Finance, etc) en andere niet-toewijsbare kosten. Door krimp Consumer en groei Automotive, moet Automotive nu meer van dit soort algemene kosten dekken. En door reorganisatie Consumer is er ook personeel van Consumer naar oa Automotive gegaan. Nu sports er uit gesloopt is en Consumer dit jaar 30% krimpt (mede als gevolg daarvan) is de kosten verschuiving dit jaar groot, maar hierna goeddeels achter de rug. Komende jaren zal je dus veel kleinere verschuivingen zien van Consumer naar andere BU's. Hierdoor zal de winstgevendheid van Automotive komende jaren wel sterk groeien. Ook de omzet van de TomTom groep als totaal groeit na 2018. Dus je hebt dan sowieso veel minder dat kostendeel-probleem.

    Een zelfde vragen lijstje voor Consumer en Telematics, met daarbij het verschil dat deze BU's tot op heden wel winst genereren maar de vraag is natuurlijk hoe lang nog en tot welk nivo.
    Consumer blijft op huidige winst niveau. Omzet daalt na '18 nog, maar niet zo hard meer (15% krimp doet PND nu onderliggend en is dus afvlakkend). Dit kunnen ze ondervangen door kosten te snijden, assortiment te snoeien, in te zetten op hoge marge PND niches, etc. Telematics zie ik wel weer met >10% omzet groeien komende jaren, door leasing contracten (die op punt van sluiten staan). Jammer dat ze die abonnementen niet apart rapporteren maar bij de andere abonnementen opgeteld. Want het brengt wel de gemiddelde ARPU omlaag. Leasing betreft eenvoudigere producten, maar wel in grote massa. Dus lagere prijzen maal volume. Qua opex verwacht ik bij Telematics niks spannends. De hele onderliggende infrastructuur is vernieuwd, dus grote kosten zijn voorbij.

    Ik wacht even met mijn gedachten omtrent bovengenoemde onzekerheden of er voldoende behoefte bestaat om dit draadje inhoud te geven.

    Ik start dit draadje omdat ik er heilig van overtuigd ben dat de koers van Tom2 momenteel grotendeels bepaald wordt door onzekerheden.
    Onzekerheid omtrent noodzakelijkheid van HD-maps en het platform als toepassing in SDC en IOT.
    Die is er imho niet
    Onzekerheid omtrent prijsnivo van diensten en producten
    Het gaat imho meer om de omzet per auto met diverse services, dan de prijsontwikkeling van de individuele componenten daarbinnen. Zo lang TT omzet groeit in services vind ik het OK
    Onzekerheid over de termijn waarin Consumer zijn rol als melkkoe/sponsor kan blijven leveren.
    Dit wordt steeds minder. Eenderde van de omzet met twee keer zo lage marge als andere BU's. De relatieve impact is dus echt beperkt
    Onzekerheid omtrent het voortbestaan van C&S omzet onder Consumer.
    Etc, etc , etc,

    Al met al heel veel onzekerheden en ik heb absoluut niet de illusie dat we door dit draadje die onzekerheden weg gaan nemen waar ik wel op hoop dat er door inbreng van mede-posters er meer duidelijkheid wordt geschapen waar de (on)mogelijkheden liggen bij dit aandeel. Ik ervaar het zelf niet als onzekerheid. Ik zou eerder zeggen dat er 'meerdere scenario's zijn, meerdere potjes op het vuur.

  11. forum rang 4 H. Berkhof 31 juli 2018 00:06
    quote:

    montafon schreef op 30 juli 2018 18:43:

    Het op de juiste manier proberen in te schatten van risico's is prima maar als het fout gaat moet je ook jezelf de schuld geven.
    Ik heb zelf het volgende ondervonden en wil daarmee aangeven dat het praktisch onmogelijk is en je veel geluk moet hebben bij je beleggingen.
    Op aanraden van bank in het buitenland gaan beleggen met Zwitserse franken.
    Zekerheden: de centrale bank laat de Frank niet onder de Euro 1.20 komen.
    Een stoploss van 1.20 afsluiten.

    Wat gebeurt? de centrale bank laat koers vrijvallen en binnen 15 minuten staat de Frank op Euro1
    De stoploss werkt daardoor niet.
    Gevolg voor mij in 15 minuten Euro 200.000, verloren.
    In de kleine lettertjes van het contract stoploss staat dat het risico voor mij is als het niet werkt.
    Ik dacht zeker te zijn door centrale bank en stoploss, nee dus.
    Heb wel Euro 30.000,- schade vergoeding van bank gehad.
    Mijn les het geloof van andere wordt omgezet in mooie verhalen maar bezint eer ge begint.
  12. forum rang 4 H. Berkhof 31 juli 2018 00:20
    Potverdorie, wat een rotstreek. Grrrrrrrrrrrrrrrrr !@*? Sterkte !

    Hier blijkt eens te meer; het is het grote geld dat het bij de kleintjes weghaalt of te wel de 1% die de andere 99% leeg plukt en soms heb je het geluk om iets uit de ruif mee te pikken.

    Met verwijzing naar de actie van MW c.s. Kan zo maar gebeuren.
  13. forum rang 6 boem! 31 juli 2018 11:28
    @Justin jij noemt de toename van Opex bij Automotive een misverstand omdat de corperate kosten op basis van omzet verdeeld worden.

    Ik heb deze stellingname ook door anderen , ik meen BDB, voorbij zien komen.

    De jaarrekening geeft een totaal ander inzicht.
    Op pag 83 wordt zelfs met name de term unallocated costs genoemd die voor 2017 resp 2018 6.740 en 6.299 bedroegen.
    Daarnaast blijkt uit de verschillen tussen EBIT en EBITDA dat men die kosten wel degelijk toewijst aan de Unit die verantwoordelijk kan worden gehouden.
    Waarschijnlijk, dat het onderdeel Selling, general and admin expenses dat 30/35% uitmaakt van de totale Opex op deze wijze wordt verdeeld.
    Het kan niet anders dan dat een groot gedeelte van de stijging in 2017 van de R&D kosten ad 27 mio ten laste is gekomen van Automotive.
    Reken maar na omzet 2016 133mio * marge 85%= 113 mio
    Ebit -27 mio dus toebedeelde Opex 140 mio.
    Omzet 2017 191 mio* marge 85%= 162 mio
    Ebit -38 mio dus toebedeelde Opex 200 mio.
63 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links