Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

Wat mogen we verwachten van Tom2 in 2025.

63 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 29 juli 2018 13:56
    quote:

    Tomtom10 schreef op 29 juli 2018 13:53:

    [...]Investeren blijft altijd noodzaak....alleen TomTom is dit al jaren gewend....en hebben systemen ontwikkel dat ze minder mensen hiervoor nodig hebben en dus minder geld kost.....daarom hebben ze zoveel cash ZR......bashertje.....
    De hoeveelheid cash van TomTom is een lachertje in verhouding tot de steeds grotere bedragen die jaarlijks geïnvesteerd moeten gaan worden. Niet voor niks keert TomTom geen dividend uit.

    Justin zegt:
    Ik snap de verwarring hierover, want ik had hier zelfs met een industrie expert discussie over, via Twitter.

    Zijn stelling was dat tomtom gigantische investeringen moet doen, terwijl het geld verdienen nog tot 2030 op zich laat wachten.
  2. [verwijderd] 29 juli 2018 13:59
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 29 juli 2018 13:56:

    [...]
    De hoeveelheid cash van TomTom is een lachertje in verhouding tot de steeds grotere bedragen die jaarlijks geïnvesteerd moeten gaan worden. Niet voor niks keert TomTom geen dividend uit.
    Heeft niets met geld te maken....ze willen dit liever in overnames ed investeren.....das ook nodig en veel slimmer....

    Investeren, investeren, investeren......daarom ligt en blijft tt mer jaren voorsprong op de rest.....
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 29 juli 2018 14:00
    quote:

    Tomtom10 schreef op 29 juli 2018 13:59:

    [...]Heeft niets met geld te maken....ze willen dit liever in overnames ed investeren.....das ook nodig en veel slimmer....
    Hier durf je niet over te praten:
    Justin zegt:
    Ik snap de verwarring hierover, want ik had hier zelfs met een industrie expert discussie over, via Twitter.

    Zijn stelling was dat tomtom gigantische investeringen moet doen, terwijl het geld verdienen nog tot 2030 op zich laat wachten.
  4. [verwijderd] 29 juli 2018 14:01
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 29 juli 2018 14:00:

    [...]
    Hier durf je niet over te praten:
    Justin zegt:
    Ik snap de verwarring hierover, want ik had hier zelfs met een industrie expert discussie over, via Twitter.

    Zijn stelling was dat tomtom gigantische investeringen moet doen, terwijl het geld verdienen nog tot 2030 op zich laat wachten.

    Das onzin, omdat mem nog niet eens 2 jaar vooruit kan kijken....dat kan geen enkel bedrijf in deze tijd.....
  5. forum rang 6 boem! 29 juli 2018 14:14
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 29 juli 2018 12:51:

    Martin, voor nu voelt het bij mij zo aan, veranderen de omstandigheden dan verandert ook de view en wie zal t zeggen als TT over een paar jaar dik boven de 20 euro noteert, dat ik dan ook denk , toch maar goed die gifpil die de band of brothers zijn voor het bedrijf

    wat in ieder geval enorm veel comfort geeft is dat en een Apple en een Intel beide miljarden investeren in deze sector en het geeft ze voor nu bijzonder weinig return , dus het is allemaal gebaseerd op wat er nog moet komen

    Wies, voordeel van het naar voren schuiven van je view is, dat de directe verkoop van assets niet meer aan de orde is dat als alternatief kan dienen voor het opstrijken van een zekere winst.

    Dat alles nog in een debacle kan eindigen wanneer Tom2 zijn ingenomen positie niet kan verzilveren door eindelijk de broodnodige winsten te showen wordt mi grotendeels afgedekt doordat de Founders en Friends volledig op de hoogte zijn van die ontwikkelingen en daarom op tijd eieren voor hun gld zullen kiezen.
  6. forum rang 6 boem! 29 juli 2018 14:21
    quote:

    *Justin* schreef op 29 juli 2018 11:36:

    Ik bedoelde deze link - en ook wat Gerard aanhaalde
    pichost.org/image/2g4Kg

    Een groot gedeelte (in 2025 zelfs 80%) van de auto’s heeft een vorm van autonoom rijden, terwijl op dat moment het volledig autonoom rijden - de robotaxi - nog geen of weinig volume heeft (aldus UBS, waar het plaatje vandaan komt)

    Ik snap de verwarring hierover, want ik had hier zelfs met een industrie expert discussie over, via Twitter.

    Zijn stelling was dat tomtom gigantische investeringen moet doen, terwijl het geld verdienen nog tot 2030 op zich laat wachten.

    Mijn stelling was dat tech bedrijven die zich richten op de volledig autonome robo-taxi inderdaad nog tot 2030 moeten wachten op hun verdienmodel. Maar dat geldt niet voor TomTom, die dingen nu al mee met tenders rond het semi-autonoom rijden wat op de middellange termijn (de periode 2020-2030) de grootste markt is.

    Tech bedrijven spelen amper een rol in die markt, tenzij ze een partnership aangaan met TomTom of HERE zoals Microsoft heeft gedaan, omdat het te dichtbij in de tijd is. De tenders lopen NU, dus moet je ook NU een testbaar product hebben.

    Men kan dus enerzijds ‘trots’ zijn dat Microsoft en NVidia etc met TomTom willen samenwerken. Maar bekijk het ook vanuit de kracht van TT: hoe moet Microsoft anders proberen een rol te spelen in die tussenfase (2020-2030)? Microsoft was altijd dikke mik met HERE, maar na de overname door de drie Duitsers zijn ze naar TomTom geswitched.

    Ook het feit dat pas vanaf 2030 echt het volledig autonoom rijden gaat starten is in wezen geruststellend.

    Als er miljarden nodig zijn aan investeringen op heel korte termijn, dan moet TomTom afhaken of zwaar geld gaan lenen. Nu kan TomTom die investeringen over een periode van 12 jaar uitsmeren. Bovendien kan ze door partnerships (Baidu, nVidia) de research kosten met meerdere partners delen.

    Dat waren ook dingen die mijn twitter vriend in eerste instantie niet had overzien, die dacht gewoon: tomtom is toast in het miljardengeweld of wordt snel overgenomen.

    En TT kan ervoor kiezen om zich te focussen op 1 element van zelfrijden (de HD map en localisatie) zodat die keuze past bij tomtom, er minder investeringen nodig zijn (a: omdat het meer gefocussed is en b: omdat TT veel nu al in huis heeft als kaartenmaker)

    De main vraag wat mij betreft is dus hoe ‘gefocussed’ tomtom zal zijn in de SDC. Wil ze zich puur richten om kaarten, localisatie? Komt er meer bij?

    Wie levert de cloud, is dat een Amazon of kan TT daar ook een rol in spelen? Wil TT ook iets doen met sensoren - het door hen overgenomen Autonomous deed dat - of is dat voor TT een te ver van hun bed show en is de Autonomos overname alleen voor research en demomstratie doeleinden? (TomTom werkt namelijk aan een eigen zelfrijdende auto voor demonstratie doeleinden (niet voor productie doeleinden) die dit jaar opgeleverd wordt. En waar ze dan ook promotioneel wat mee kan - bijvoorbeeld CEO’s van autofabrikanten in rondrijden.)
  7. forum rang 6 boem! 29 juli 2018 14:29
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 29 juli 2018 14:09:

    [...]
    Jij bedrijft liever struisvogelpolitiek.
    Misschien is de bedoeling van het draadje jou ontgaan.
    Indien je aan wil tonen, dat Tom2 een uitzichtloze strijd levert om te overleven dan verwacht ik iets meer dan een verwijzing naar een uitspraak van Justin waarin hij juist het tegendeel beweert van wat jij aangeeft.

    Doe eens je best en laat ons in vertwijfeling en desolaat achter in de wetenschap dat de door jou aangedragen nieuwe inzichten inderdaad aangeven dat Tom2 een uitzichtloze strijd levert.

  8. forum rang 10 DeZwarteRidder 29 juli 2018 14:36
    quote:

    martinmartin schreef op 29 juli 2018 14:29:

    [...]
    Misschien is de bedoeling van het draadje jou ontgaan.
    Indien je aan wil tonen, dat Tom2 een uitzichtloze strijd levert om te overleven dan verwacht ik iets meer dan een verwijzing naar een uitspraak van Justin waarin hij juist het tegendeel beweert van wat jij aangeeft.
    Doe eens je best en laat ons in vertwijfeling en desolaat achter in de wetenschap dat de door jou aangedragen nieuwe inzichten inderdaad aangeven dat Tom2 een uitzichtloze strijd levert.
    Gezond verstand, Martin...!!

    Dat is het enige wat je nodig hebt...!!

    En vergeet niet om eerst je aandelen TT te verkopen alvorens een mening te geven over dit aandeel, want anders ben je niet geloofwaardig.
  9. forum rang 6 boem! 29 juli 2018 15:41
    Inderdaad DZR het enige dat telt is gezond verstand.

    Op basis van je opmerking dat je slechts een mening zou mogen verkondigen indien je noch een long of short positie hebt doet mij ernstig twijfelen aan jouw gezond verstand maar geeft mij de indruk dat jij momenteel geen positie inneemt.

    Ik geef je in overweging eerst de door jou gewenste positie in te nemen om daarna met argumenten aan te geven waarom jij jouw keuze hebt bepaald.
    Het benoemen van onzekerheden zonder daar partij in te kiezen geeft mij eerder een indruk van ontreddering dan van gebruik van gezond verstand.
  10. [verwijderd] 29 juli 2018 15:54
    quote:

    martinmartin schreef op 29 juli 2018 15:41:

    Inderdaad DZR het enige dat telt is gezond verstand.

    Op basis van je opmerking dat je slechts een mening zou mogen verkondigen indien je noch een long of short positie hebt doet mij ernstig twijfelen aan jouw gezond verstand maar geeft mij de indruk dat jij momenteel geen positie inneemt.

    Ik geef je in overweging eerst de door jou gewenste positie in te nemen om daarna met argumenten aan te geven waarom jij jouw keuze hebt bepaald.
    Het benoemen van onzekerheden zonder daar partij in te kiezen geeft mij eerder een indruk van ontreddering dan van gebruik van gezond verstand.
    Bij ZR heet dat “ ontriddering “ :)
  11. [verwijderd] 29 juli 2018 16:20
    quote:

    martinmartin schreef op 29 juli 2018 14:29:

    [...]

    Misschien is de bedoeling van het draadje jou ontgaan.
    Indien je aan wil tonen, dat Tom2 een uitzichtloze strijd levert om te overleven dan verwacht ik iets meer dan een verwijzing naar een uitspraak van Justin waarin hij juist het tegendeel beweert van wat jij aangeeft.

    Doe eens je best en laat ons in vertwijfeling en desolaat achter in de wetenschap dat de door jou aangedragen nieuwe inzichten inderdaad aangeven dat Tom2 een uitzichtloze strijd levert.


    @martinmartin; Goed initiatief om dit draadje te starten. Een aantal posters heeft veel kennis van de materie en ik lees jullie beschouwingen met veel genoegen.
    Misschien is het verstandig om NIET in discussie te gaan met (bijvoorbeeld) DZR want dat verpest alleen maar jouw initiatief.!!
    Succes
  12. forum rang 10 DeZwarteRidder 29 juli 2018 16:26
    quote:

    gulden59 schreef op 29 juli 2018 16:20:

    [...]
    @martinmartin; Goed initiatief om dit draadje te starten. Een aantal posters heeft veel kennis van de materie en ik lees jullie beschouwingen met veel genoegen.
    Misschien is het verstandig om NIET in discussie te gaan met (bijvoorbeeld) DZR want dat verpest alleen maar jouw initiatief.!!
    Succes
  13. forum rang 6 boem! 29 juli 2018 17:06
    Om het draadje weer wat inhoud te geven na dit nietszeggende intermezzo wil ik graag weten wat de serieuze forumleden denken wat Consumer voorstelt in 2025.

    Het gegeven dat Sports en Automotive_Hardware resp uitgefaseerd is dan wel uitfaserend wordt is duidelijk.
    De vraag die open blijft is of PND's in 2025 nog enige importantie hebben qua omzet met daarnaast wat te denken van de C&S omzet inzake abbo's voor maps, traffic en aanvulllende diensten die in 2017 nog altijd meer dan 90 mio omzet in de boeken bij tom2 zette.

    Mogelijk dat @Tatje zich geroepen voelt om als eerste zijn ideeen te ventileren inzake Consumer in 2025 gegeven zijn moed om telkens Consumer te benoemen indien we de huidige EBIT bespreken.
  14. [verwijderd] 29 juli 2018 17:13
    quote:

    martinmartin schreef op 29 juli 2018 17:06:

    Om het draadje weer wat inhoud te geven na dit nietszeggende intermezzo wil ik graag weten wat de serieuze forumleden denken wat Consumer voorstelt in 2025.

    Het gegeven dat Sports en Automotive_Hardware resp uitgefaseerd is dan wel uitfaserend wordt is duidelijk.
    De vraag die open blijft is of PND's in 2025 nog enige importantie hebben qua omzet met daarnaast wat te denken van de C&S omzet inzake abbo's voor maps, traffic en aanvulllende diensten die in 2017 nog altijd meer dan 90 mio omzet in de boeken bij tom2 zette.

    Mogelijk dat @Tatje zich geroepen voelt om als eerste zijn ideeen te ventileren inzake Consumer in 2025 gegeven zijn moed om telkens Consumer te benoemen indien we de huidige EBIT bespreken.
    iedereen die een nieuwe auto koopt met HERE, zal toch een PND er naast willen;-)

    Afgelopen januari meerdere taxi's (mercedes) in Duitsland met T2 zien rijden; gevraagd: gewoon de beste

    paar lege regels gelaten voor @Tatje
  15. [verwijderd] 29 juli 2018 17:35
    quote:

    martinmartin schreef op 29 juli 2018 17:06:

    Om het draadje weer wat inhoud te geven na dit nietszeggende intermezzo wil ik graag weten wat de serieuze forumleden denken wat Consumer voorstelt in 2025.

    Het gegeven dat Sports en Automotive_Hardware resp uitgefaseerd is dan wel uitfaserend wordt is duidelijk.
    De vraag die open blijft is of PND's in 2025 nog enige importantie hebben qua omzet met daarnaast wat te denken van de C&S omzet inzake abbo's voor maps, traffic en aanvulllende diensten die in 2017 nog altijd meer dan 90 mio omzet in de boeken bij tom2 zette.

    Mogelijk dat @Tatje zich geroepen voelt om als eerste zijn ideeen te ventileren inzake Consumer in 2025 gegeven zijn moed om telkens Consumer te benoemen indien we de huidige EBIT bespreken.
    Consumer dit jaar ca. 288mln omzet met 21% ebitda.

    Denk dat de klassieke PND blijft bestaan voor:
    - motorrijders
    - campers
    - truckers (al zal dat ook naar Telematics achtige oplossingen gaan)
    - elektrische fiets?

    In 2025 omzet gestabiliseerd met jaarlijks 150mln met 30mln ebitda schat ik in.
63 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links