Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • -0,155 (-2,71%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 321,3K

TomTom juli 2018

3.403 Posts
Pagina: «« 1 ... 78 79 80 81 82 ... 171 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 13 juli 2018 22:22
    quote:

    dramm schreef op 13 juli 2018 22:19:

    Mochten ze dinsdag met goed nieuws komen dezelfde dag je winst pakken want voor je het weet staat de koers weer stukken lager, ik wacht lekker af dinsdag .
    Of er moet echt goed nieuws komen....deelname van Microsoft of zo....dan gaan we echt dagen omhoog.....
  2. [verwijderd] 13 juli 2018 23:33
    quote:

    VanillaSky schreef op 13 juli 2018 21:40:

    Mijn voorspelling dan maar:
    1) cijfers beneden verwachting 6,00-7,00 pendel kan ik in mee
    2) cijfers conform verwachting 7,00-8,00 pendel kan ik in mee, mits geen outlook verhoging
    3) cijfers flink boven verwachting + outlookverhoging + goednieuwsshow t/m einde jaar dan zien we de 8,50 op de borden op 31-12-2018. Cijfers boven verwachting EN outlook verhoging EN goed nieuws show? Dan koers echt geen 8,5 maar double digit
  3. forum rang 6 boem! 14 juli 2018 02:17
    Outlook Tom2 2018:
    Revenue 800 mio
    Gross marg. close to 70%
    Adj EPS 0,25
    Opex+Capex 700mio

    Consensus analisten 2018, 2019
    Revenue 804 resp 797
    Gross marg. 70 resp 73%
    Adj EPS 27 resp 35 cent
    Opex+Capex 684 resp 691

    Frappant hoe dicht de analisten met hun consensus op de door Tom2 afgegeven outlook zitten.

    Dit zou kunnen wijzen op een sterk geloof onder die analisten in de hardheid van de door Tom2 afgegeven outlook.

    Niets is minder waar; op basis van diezelfde consensus geeft men voor 2018 een EPS aan van 8 cent en voor 2019 van 12 cent.
    Daarbij zou je koersdoelen, te realiseren binnen 12-18 maanden, mogen verwachten
    van hooguit 20* tot 50* EPS is 2 a 5 euro. Het betreft namelijk een zelfstandig bedrijf waarbij de omzet stabiliseert, dat nauwelijks winst maakt maar dat wel acteert in een oververhitte markt.

    Indien we dan naar de door diezelfde analisten afgegeven koersdoelen kijken zien we echter een totaal ander beeld.
    Er zijn 10 analisten die Tom2 coveren, het oudste koersdoel dateert van 17 april 2018 en bedraagt 7,35 euro(73* EPS) terwijl het jongste koersdoel dateert van 10 juli met 14,50 euro(145* EPS). Gemiddeld koersdoel 10,50 euro.

    De analisten verwachten net als veel posters en al vele jaren ten onrechte een significante stijging van de koers die niet in relatie staat tot haar consensus qua omzet- en winstverwachting.

    Dat kan slechts twee dingen betekenen.
    Men verwacht een verkoop van het bedrijf binnen 1 a 1,5 jaar waardoor de vooruitzichten in de markten waar tom2 actief in is direct gekapitaliseerd worden met die verkoop.
    Of men voorziet gerede kansen voor Tom2 om zelfstandig die kansen te vermarkten waarbij een EPS kan worden getoond die vele malen boven de huidige 10 cent ligt die zij voor 2018 en 2019 voorzien.

    Ik geloof niet dat de analisten HG slaafs volgen want dan zouden ze net als bij de afgegeven outlook die welhaast een bijbel lijkt voor die analisten ook zijn uitspraken omtrent kansen op verkoop met dezelfde precisie volgen.
    In dat geval steekt de EPS van 12 cent in 2019 wel heel schril af bij het gemiddelde koersdoel van 10,50(kw 87,5*).

    Ik denk dat de analisten op zeker spelen.
    Koersdoelen zijn absurd hoog obv financiele prestaties van de afgelopen 5 jaar en de toekomstverwachtingen voor die prestaties in de komende twee jaar.
    Een directe verkoop brengt op basis van onlangs afgesloten deals minimaal de 10,50 euro binnen het gezichtsveld maar dat kan met een multiplier ook gerealiseerd worden in een superblue scenario op eigen kracht.

    Vandaar dat mijn verwachtingen bij een tegenvallende, gelijkblijvende dan wel positieve bijstelling van de outlook even iets anders liggen:
    Tegenvallende outlook: terugval van de koers naar de 2 a 3 euro enkel en alleen omdat de nieuwe markt voor HD-maps met haar platform nog positieve kansen biedt in de verdere toekomst.
    Gelijkblijvende outlook: terugval van de koers naar 5 a 6 euro omdat wederom blijkt dat het monetisen van markten Tom2 niet in het bloed zit.
    Positieve bijstelling: Afhankelijk van de mate van bijstelling herstel koers naar 8-10 euro en bij bewijs dat een EPS van minimaal 1 euro haalbaar is binnen enkele jaren de eerste echte upswing naar +15 euro.


  4. forum rang 7 ketchup 14 juli 2018 05:21

    AB , maakt sense wat je schrijft
    Denk echter dat de bouwfundamenten van de huidige divisies binnen TT als bedrijf solide genoeg zijn een koers onder de 6-7 range niet te rechtvaardigen , dus een notering van 2 of 3 Euro lijkt mij enkel mogelijk als TT op weg is naar bankroet en aangezien de toko geen schuldlast kent is dat vrijwel uitgesloten, of er moet op grote schaal gefraudeerd worden zoals bij Imtech Polen het geval was
    Als het echt allemaal om cijfers ging was Tesla allang dicht gespijkerd en die gaan vrolijk verder op empty promises en een schuld van hier tot Tokio en aan een waardering van hier tot de maan
  5. forum rang 6 boem! 14 juli 2018 05:50
    Om iedere onduidelijkheid weg te nemen.
    Iedere beurskoers wordt mi hoofdzakelijk bepaald door de te verwachten cash-flows.

    In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst en kunnen ook omslaan. De beleggers in Tesla voorzien zulk een omslag in het verdienmodel van het bedrijf.
    De analisten en huidige outside beleggers in Tom2 verkeren in grote twijfel maar indien vast komt te staan dat Tom2 zelfstandig doorgaat de komende 5 jaar en wanneer daarnaast duidelijk wordt dat er geen echte verbetering in het verdienmodel kan worden aangebracht zal dat zeker grotere gevolgen hebben voor de koers dan een terugval naar 6-7 euro.
    Op dat moment is het te hopen dat HG de waarheid onder ogen ziet en alsnog besluit om het bedrijf in zijn geheel dan wel in delen in de etalage te zetten.
  6. VanillaSky 14 juli 2018 08:14
    quote:

    *Justin* schreef op 13 juli 2018 23:33:

    [...]
    Double digit lijkt me een brug te ver dit jaar of de resultaten moeten echt enorm veel hoger liggen dan wel een overname/deelneming komen.

    TomTom kennende is de prognose redelijk accuraat (al lijkt hij voorzichtig) ik voorzie dan ook eerder vanwege die voorzichtigheid dat de resultaten meevallen en men er van maakt Minimaal 800mio omzet en een adjusted wpa van 25 tot 30 eurocenten.

  7. Energy 14 juli 2018 08:23
    @martinmartin

    Je ziet met name de operational cash flow flink stijgen afgelopen jaren. Tomtom heeft het financieel goed op orde. Er moeten een paar grote contracten zoals Peugeot flink gaan bijdragen aan het netto resultaat onder aan de streep.
    Ik verwacht dat de business uit connected cars flink op stoom komt en dat de deal met microsoft ook gaat bijdragen.

    Zeker wat betreft Microsoft denk ik dat ze bij tt langzamerhand in kunnen schatten of dit een significante bijdrage gaat leveren aan de omzet en winst. Dit zal medebepalend zijn of de outlook wordt verhoogd.
  8. forum rang 7 ketchup 14 juli 2018 08:50
    quote:

    VanillaSky schreef op 13 juli 2018 21:40:

    Mijn voorspelling dan maar:
    1) cijfers beneden verwachting 6,00-7,00 pendel
    2) cijfers conform verwachting 7,00-8,00 pendel
    3) cijfers flink boven verwachting + outlookverhoging + goednieuwsshow t/m einde jaar dan zien we de 8,50 op de borden op 31-12-2018.
    hoe schat je de % kansen

    1) 20%
    2) 60%
    3) 20%

    zo iets?

  9. [verwijderd] 14 juli 2018 09:12
    quote:

    martinmartin schreef op 14 juli 2018 02:17:

    Outlook Tom2 2018:
    Revenue 800 mio
    Gross marg. close to 70%
    Adj EPS 0,25
    Opex+Capex 700mio

    Consensus analisten 2018, 2019
    Revenue 804 resp 797
    Gross marg. 70 resp 73%
    Adj EPS 27 resp 35 cent
    Opex+Capex 684 resp 691

    Frappant hoe dicht de analisten met hun consensus op de door Tom2 afgegeven outlook zitten.

    Dit zou kunnen wijzen op een sterk geloof onder die analisten in de hardheid van de door Tom2 afgegeven outlook.

    Niets is minder waar; op basis van diezelfde consensus geeft men voor 2018 een EPS aan van 8 cent en voor 2019 van 12 cent.
    Daarbij zou je koersdoelen, te realiseren binnen 12-18 maanden, mogen verwachten
    van hooguit 20* tot 50* EPS is 2 a 5 euro. Het betreft namelijk een zelfstandig bedrijf waarbij de omzet stabiliseert, dat nauwelijks winst maakt maar dat wel acteert in een oververhitte markt.

    Indien we dan naar de door diezelfde analisten afgegeven koersdoelen kijken zien we echter een totaal ander beeld.
    Er zijn 10 analisten die Tom2 coveren, het oudste koersdoel dateert van 17 april 2018 en bedraagt 7,35 euro(73* EPS) terwijl het jongste koersdoel dateert van 10 juli met 14,50 euro(145* EPS). Gemiddeld koersdoel 10,50 euro.

    De analisten verwachten net als veel posters en al vele jaren ten onrechte een significante stijging van de koers die niet in relatie staat tot haar consensus qua omzet- en winstverwachting.

    Dat kan slechts twee dingen betekenen.
    Men verwacht een verkoop van het bedrijf binnen 1 a 1,5 jaar waardoor de vooruitzichten in de markten waar tom2 actief in is direct gekapitaliseerd worden met die verkoop.
    Of men voorziet gerede kansen voor Tom2 om zelfstandig die kansen te vermarkten waarbij een EPS kan worden getoond die vele malen boven de huidige 10 cent ligt die zij voor 2018 en 2019 voorzien.

    Ik geloof niet dat de analisten HG slaafs volgen want dan zouden ze net als bij de afgegeven outlook die welhaast een bijbel lijkt voor die analisten ook zijn uitspraken omtrent kansen op verkoop met dezelfde precisie volgen.
    In dat geval steekt de EPS van 12 cent in 2019 wel heel schril af bij het gemiddelde koersdoel van 10,50(kw 87,5*).

    Ik denk dat de analisten op zeker spelen.
    Koersdoelen zijn absurd hoog obv financiele prestaties van de afgelopen 5 jaar en de toekomstverwachtingen voor die prestaties in de komende twee jaar.
    Een directe verkoop brengt op basis van onlangs afgesloten deals minimaal de 10,50 euro binnen het gezichtsveld maar dat kan met een multiplier ook gerealiseerd worden in een superblue scenario op eigen kracht.

    Vandaar dat mijn verwachtingen bij een tegenvallende, gelijkblijvende dan wel positieve bijstelling van de outlook even iets anders liggen:
    Tegenvallende outlook: terugval van de koers naar de 2 a 3 euro enkel en alleen omdat de nieuwe markt voor HD-maps met haar platform nog positieve kansen biedt in de verdere toekomst.
    Gelijkblijvende outlook: terugval van de koers naar 5 a 6 euro omdat wederom blijkt dat het monetisen van markten Tom2 niet in het bloed zit.
    Positieve bijstelling: Afhankelijk van de mate van bijstelling herstel koers naar 8-10 euro en bij bewijs dat een EPS van minimaal 1 euro haalbaar is binnen enkele jaren de eerste echte upswing naar +15 euro.
    WPA is een veel te grove methode die geen rekening houdt met de verhouding eigen en vreemd vermogen die een bedrijf inzet. Wordt met name door de Telegraaf gebruikt.

    Als je enigszins onderlegt bent in waarderingen zul je weten dat je naar de ondernemingswaarde moet kijken in verhouding tot de EBITDA (daarbij wordt gecorrigeerd mbt net debt). Daaruit volgt een heel andere (positievere) conclusie.

    Maak het sommetje maar eens! EBITDA17 is gerestated naar EUR158mln (ifrs15+16). Net debt is naar schatting -175mln (129mln cash plus expected net result of deferred revenue). Uitstaande aandelen is 235mln.

    Ondernemingswaarde (EV) = (235mln X EUR7,21) + (-175mln) = EUR1.520mln

    EV/EBITDA17 = 9,6X -> een redelijke lage multiple voor een groeibedrijf

    Aangezien de EBITDA mi gaat verdubbelen tm 2020/2021 (dmv orderboek Automotive) is dit zelfs erg laag gewaardeerd! Immers de multiple zou dus halveren tm 2021.

    Ter check zou je ook eens een DCF kunnen maken. TomTom laat goede operationele cashflow zien de laatste jaren, dus die sommen komen ook goed uit.

    Bottom-line vergeet de Telegraaf methode van WPA...
  10. forum rang 7 Dutchy Ron 14 juli 2018 09:18
    m.futurecar.com/2458/Mapping-Startup-...

    Mapillary uses crowd-sourced data from a global network of contributors to collect street-level images. These images are collected from volunteers and organizations using smartphones or in-vehicle dash-mounted cameras.

    Then, using computer vision techniques, Mapillary stitches these images together to create immersive, high-definition maps that include street-level views similar to Google Maps Street View. The technology can identify road signs, buildings or other infrastructure, including trees and traffic signals. These high-level details are added to the maps.

    "The main product that we build is the platform to convert imagery from anyone into map data we can publish for everyone," Solem said to Reuters.

    Keeping maps updated is a huge challenge, as road frequently change due to construction zones, lane realignments, as well as new roads being built. For drivers or autonomous driving vehicles, having access to current maps is vital for precise navigation.

    Tech giants Google and Apple solve this problem by sending out fleets of their own vehicles outfitted with cameras and other sensors to gather images of the roads, so their maps stay updated.

    For example, if a new lane was added to a section of road, Google's own mapping vehicles would need to traverse this section of road to gather the necessary data Google requires to update its maps. Mapillary can do this task much quicker using crowdsourced data.

    Mapillary's software can take pictures from nearly any kind of camera to build robust, three-dimensional maps.

    The company provides this data to mapping firms, such as HERE Technologies, the mapping firm owned by a consortium of German automakers including Daimler, BMW and Audi. These maps will eventually be used for autonomous driving.

    Mapillary is already experimenting with using the low-resolution cameras that are already built into many vehicles for features such as lane keeping assist, to help update its high-resolution maps.

    Other startups including Mapbox, Civil Maps, DeepMap are all working on mapping technology and together raised more than $270 million in venture capital.

  11. [verwijderd] 14 juli 2018 09:18
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 14 juli 2018 08:50:

    [...]

    hoe schat je de % kansen

    1) 20%
    2) 60%
    3) 20%

    zo iets?

    Een koers van 2/3 euro lijkt me inderdaad alleen mogelijk als er gefraudeerd is. Maar anders blijft in principe altijd de mogelijkheid op een overname, en dan gaan we echt niet lager dan 5/6 euro.
    Ben benieuwd wat ze dinsdag weer gaan melden. Zet men het goede 1e kwartaal door, dan komt er als het goed is een outlook verhoging, en kan dit een herstel beteken naar eerst maar eens 8/9, hoewel dit er niet zomaar staat, met de shorters in tt. Er moet iets structureels veranderen, van bv een notering aan de Nasdaq, of een deelname van Microsoft/baidu, al is dat vooralsnog een droom.

    Dus keep on dreaming zou ik zeggen...:)
  12. [verwijderd] 14 juli 2018 09:22
    quote:

    Accuboor schreef op 14 juli 2018 09:12:

    [...]
    WPA is een veel te grove methode die geen rekening houdt met de verhouding eigen en vreemd vermogen die een bedrijf inzet. Wordt met name door de Telegraaf gebruikt.

    Als je enigszins onderlegt bent in waarderingen zul je weten dat je naar de ondernemingswaarde moet kijken in verhouding tot de EBITDA (daarbij wordt gecorrigeerd mbt net debt). Daaruit volgt een heel andere (positievere) conclusie.

    Maak het sommetje maar eens! EBITDA17 is gerestated naar EUR158mln (ifrs15+16). Net debt is naar schatting -175mln (129mln cash plus expected net result of deferred revenue). Uitstaande aandelen is 235mln.

    Ondernemingswaarde (EV) = (235mln X EUR7,21) + (-175mln) = EUR1.520mln

    EV/EBITDA17 = 9,6X -> een redelijke lage multiple voor een groeibedrijf

    Aangezien de EBITDA mi gaat verdubbelen tm 2020/2021 (dmv orderboek Automotive) is dit zelfs erg laag gewaardeerd! Immers de multiple zou dus halveren tm 2021.

    Ter check zou je ook eens een DCF kunnen maken. TomTom laat goede operationele cashflow zien de laatste jaren, dus die sommen komen ook goed uit.

    Bottom-line vergeet de Telegraaf methode van WPA...
    Bedankt voor de goede uitleg accuboor, weer wat bij geleerd. Wat vind jij een rechtvaardige koers gezien de komende jaren? En wat verwacht jij zelf vd cijfers?
3.403 Posts
Pagina: «« 1 ... 78 79 80 81 82 ... 171 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links