Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,680 25 apr 2024 11:00
  • -0,050 (-0,87%) Dagrange 5,640 - 5,725
  • 60.678 Gem. (3M) 321,3K

TomTom juli 2018

3.403 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 171 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 boem! 5 juli 2018 14:01
    @Harry.

    Eens dat Tom2 winstgevender is zeker qua cash-flow dan op het eerste gezicht lijkt indien je naar de netto wpa kijkt vandaar dat men nu ook gebruikt maakt van de adj wpa waarin men de mutatie in deferred revenue meeneemt.

    Dat een fors gedeelte daarvan uitgestelde winst is daarover bestaat geen twijfel,de toegepaste methode is hoofdzakelijk ingegeven vanuit een fiscaal motief.

    Maar hoe je het ook wendt of keert een zaak(huis of bedrijf) wordt bepaald door de koopprijs die een ander daarvoor neer wilt leggen dan wel de rendementen die met die asset behaald kunnen worden in de toekomst.

    De prijs die er op basis van rendementen in de toekomst wordt betaald is de huidige beurskoers omdat het overname syndroom zo goed als wordt uitgesloten.
  2. Agatan 5 juli 2018 14:04
    Tja, zowel, met Martinmartin als Wies eens. Beide een andere doelstelling, met als uitgangspunt het creeren van je outlook, de winst op je investering.

    Ik zou ook liever nu 10 op het bord zien met een 50% bonus bij overname.
    De realiteit is 6,85 met over 3 jaar zonder overname mogelijk een koers van 17,50 euro.

    De contractuele verplichtingen, eisen van TT dat zij geheimhouding hebben mbt tot de ontwikkelingen.

    Om met Tatje te spreken. Gewoon mijn mening.

    By the way sorry voor mijn eerdere frustatie aangaande de 2 euro daling van de afgelopen maanden.
  3. [verwijderd] 5 juli 2018 14:23
    Het probleem bij TomTom is niet het presteren, maar het presenteren 'en' wat scheelt het? Een euro of vijf zes in de koers zeker.

    Niks geen onkunde of onduidelijke markt. Een enkele uitzondering daar gelaten goede keuzes gemaakt in de bedrijfsvoering, maar op het criminele pad geraakt om nog grotere financiele rijkdom dan ze al hebben.

    Te walgelijk voor verdere woorden
  4. Eva1960 5 juli 2018 14:24
    Helemaal eens Wies,

    HG is een drama eerste klas voor aandeelhouders alleen al omdat hij niet kan en wil communiceren. En zo geleidelijk aan ook een drama voor het personeel met opties.

    HG is een kanjer voor degenen die genieten van de bewegingen in het aandeel tussen de 6 en 10. Tenzij de stilte van het laatste half jaar iets anders betekent.

    Dit jaar ben ik erg blij met HG. Wat beweegt die koers lekker heen en weer.

    Grtz Eva

  5. [verwijderd] 5 juli 2018 14:33
    quote:

    martinmartin schreef op 5 juli 2018 14:01:

    @Harry.

    Eens dat Tom2 winstgevender is zeker qua cash-flow dan op het eerste gezicht lijkt indien je naar de netto wpa kijkt vandaar dat men nu ook gebruikt maakt van de adj wpa waarin men de mutatie in deferred revenue meeneemt.

    Dat een fors gedeelte daarvan uitgestelde winst is daarover bestaat geen twijfel,de toegepaste methode is hoofdzakelijk ingegeven vanuit een fiscaal motief.

    Maar hoe je het ook wendt of keert een zaak(huis of bedrijf) wordt bepaald door de koopprijs die een ander daarvoor neer wilt leggen dan wel de rendementen die met die asset behaald kunnen worden in de toekomst.

    De prijs die er op basis van rendementen in de toekomst wordt betaald is de huidige beurskoers omdat het overname syndroom zo goed als wordt uitgesloten.
    Dat nieuws is wellicht naar de achtergrond verdwenen, maar tomtom heeft de keuze gemaakt om voortaan de acquisitie gerelateerde afschrijvingen niet meer mee te nemen in de adj. EPS. Wat zo twee duppies scheelt.

    Ik heb nu de makkelijke rekensom: omzet = 800. Opex + capex = 700.
    Blijft onderaan de streep over: 100. Is 45 cent per aandeel
  6. forum rang 6 boem! 5 juli 2018 15:06
    De dagelijkse handel in aandelen wordt gedomineerd door professionele partijen die met gebruikmaking van algoritmes een koersbeweging willen forceren met als uiteindelijk doel winst pakken op die transacties.
    Diezelfde professionele partijen worden voorzien van info aangedragen door hun analisten vanwaaruit zij hun short dan wel longpositie innemen.

    Dat hierdoor koersen worden beinvloedt is inherent aan het systeem.
    De concurrentie en broodnijd onder partijen is zo groot dat excessen van manipulatie zo goed als niet voorkomen.

    Of bepaalde partijen de koers onder de 6,76 willen/durven te brengen in afwachting van de 2q cijfers valt niet te voorspellen.
    Vrijwel zeker is dat de partijen op basis van de 2q cijfers hun winstkansen op transacties opnieuw zullen inschatten waardoor er een nieuwe richting wordt gekozen voor de huidige impasse koers.
  7. forum rang 6 boem! 5 juli 2018 15:20
    quote:

    *Justin* schreef op 5 juli 2018 15:05:

    [...]

    Alleen klopt het niet.

    Ik bedoelde:

    Revenue = 800
    Gross margin = 70%
    Opex + capex = 700
    En dan afschrijvingen en deferrals meenemen
    Ik zal proberen je te helpen.

    Capex heeft geen directe invloed op kosten die wordt via afschrijvingen verantwoordt.

    Om in jouw voorbeeld te blijven:
    Revenue 800
    Gross margin 70%
    Gross profit 560 mio
    Indien men besluit om capex te belasten met 140 mio blijft ervoor opex 560 mio over.
    Vanuit dat perspectief zal de deferred met 100 mio moeten groeien om aan 100 mio overschot te komen.

    Ik zie voor alle uitgangspunten geen overschatting of het moet zijn dat men Opex nog nadrukkelijker prefereert boven Capex


  8. picklejuicer 5 juli 2018 15:57
    Het zal hier vast wel gepost zijn

    BNR podcast de Technoloog met Willem Strijbosch: www.bnr.nl/podcast/de-technoloog/1034...

    directe link: static.bnr.nl/media/audio/1008/32/70/...

    Ik zat toevallig gisteren die podcast te luisteren, zeker wel interessant. Hoewel er natuurlijk niet echt veel nieuws wordt verteld, omdat alles wat er wordt besproken wel eerder op dit forum is gepost.

    Wat zaken die ik er uit heb gehaald die wel interessant zijn:

    14:00 - 15:15 - Er wordt uitgelegd hoe tomtom data krijgt, op de vraag of ze ook van Tesla gegevens krijgen wil Willem niet antwoorden, valt onder NDA's.

    23:40 - 25:50 - Nog een stukje over Tesla en waarom met een HD kaart de autopilot een stuk veiliger zou zijn.

    29:30 - 31:10 - Stukje over wat er nog moet worden gedaan, er wordt nog steeds uitgegaan van 2020/2021 wanneer autmakers de kaarten willen gaan gebruiken.

    36:40 - 42:45 - Stuk over concurrenten, HERE en patenten en de voorsprong (RoadDNA).

    59:20 - 1:00:15 - Wanneer gaan wij automobilisten iets zien van wat TomTom maakt? Als je nu kijkt waar we voor bieden, dan komt dat allemaal 2020/2021 op de markt.


    De indruk die ik krijg van het hele verhaal is dat Tesla geen klant is, Willem was ook niet zo enthousiast over de data van Tesla en ook niet over hun autopilot.

    Verder lijkt het dus of pas rond 2020 het echte nieuws komt, dus ik verwacht tot die tijd dat het ook een beetje saai afwachten zal worden.

    Er kan altijd nog een konijn uit de hoed komen, maar ik denk dat het beter is je in te stellen op "er komt geen boeiend nieuws tot 2020".
  9. [verwijderd] 5 juli 2018 16:12
    Ter voorbereiding op de Q2-cijfers op 17 juli nogmaals de Q1cijfers met 30% hogere EBITDA (44mln) door groei in Automotive files.shareholder.com/downloads/TOMTO...

    In Q1 al EUR0,10 per aandeel winst gemaakt. Outlook stond op EUR0,25 pa voor geheel 2018. In de conference call heeft Taco al benoemd dat een bijstelling per Q2 mogelijk is. Hij vond Q1 nog te vroeg.
3.403 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 171 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links