Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,510 23 apr 2024 15:18
  • +0,050 (+0,92%) Dagrange 5,450 - 5,560
  • 370.887 Gem. (3M) 313,7K

TomTom juli 2018

3.403 Posts
Pagina: «« 1 ... 41 42 43 44 45 ... 171 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Tom3 4 juli 2018 23:21
    quote:

    *Natte krant* schreef op 4 juli 2018 21:22:

    [...]
    Zo is dat. Voorlopig wacht ik op €6,20 of daar in de buurt.
    De laatste 4 dagen plus die 10 ervoor bekeken zou zelfs een -6€ ook nog kunnen.

    Nog 8 handelsdagen naar de q2 cijfers. Alles kan nog.
    Zouden de verkopers zo gek zijn dat ze 6,20 als transactieprijs zouden accepteren? Niets is onmogelijk natuurlijk, kijk maar eens naar AMG. Recent nog naar de 35. Op dat niveau kon ik flink uitbreiden en nog slechts enkele weken later noteerde het aandeel 52,5 waar ik die extra aandelen weer heb laten gaan. Scheelde een leuke midddenklasser. ik weiger te geloven dat het einde van Tom2 nabij is.
  2. DerksVisie 4 juli 2018 23:46
    quote:

    *Justin* schreef op 4 juli 2018 22:17:

    [...]

    Nou, dat is niet wat ik zei of denk.

    Apple is een hardware bedrijf dat succesvol is met MacBooks - waar ik nu op zit te typen - en iPhones en iPads. Ze hebben wel allerlei ambities. Maar Apple Maps wint het niet van Google Maps, Apple Music wint het niet van Spotify, Apple movies wint het niet van Netflix, Apple Pages/Keynote wint het niet van Microsoft Word/Excel/Powerpoint of van gebruiksvriendelijke apps zoals een iAwriter.

    Ze gooien er meer investeringen in (blijkbaar) maar dat maakt hen nog geen mapping expert. TomTom overnemen is goedkoper en bovendien stabieler - mensen die langere tijd op een plek werken met hun eigen tools en systemen. Maar Apple doet het niet, waarschijnlijk omdat ze daar te trots voor zijn of niet de hoogste prioriteit vinden. Wat logisch is, voor Apple blijft het een bijzaak, want een echt content bedrijf worden ze nooit.

    Ik zie eerder dat TomTom haar consumenten divisie verkoopt in China (heb gehoord dat ze daar op zoek zijn) en dat ze Telematics verkopen als de groei van 5% naar >10% is. En dan vol op het gas drukken met Licensing en Automotive. En niet voor 500 miljoen omzet (= na aftrek van Telematics) per 2020. Maar echt meer.

    Of ze verkopen zich aan Baidu, Microsoft of nVidia. Voor TT-medewerkers zal keuze 2 de voorkeur hebben. Volgens mij kan je onder de vleugels van Microsoft prima lekker in Nederland blijven met je TT hoofdkantoor en je eigen diensten blijven ontwikkelen. Net zoals een LinkedIn gewoon LinkedIn is gebleven.
    Die consumenten divisie wordt nooit meer verkocht. Hebben ze jaren de tijd voor gehad maar nu is er echt geen bedrijf meer die dit over gaat nemen.
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 juli 2018 04:23
    quote:

    Hik schreef op 4 juli 2018 14:03:

    [...]
    Zoals ik het lees gebruikt Baidu Mobileye slechts voor hun RSS systeem en cameratechnologie, beide driving intelligence en geen mapping. Er wordt niet gesproken over Mobileye's mapmaking techniek (REM).
    Dan blijft TomTom dus hun prefered HD-Mapmaker.

    Ook in de berichten over Apple sijpelt zóveel TomTom terminologie door, dat ik denk dat het dan officieel weliswaar maps zijn van Apple zelf, maar dat de hoofdmoot van de intelligentie erachter door TomTom wordt geleverd. In dat opzicht denk ik dat het TomTom juist meer geld zou moeten (kunnen) opleveren dan in het verleden.

    Over het verlies van de Apple-probes over 5 jaar hoeven we ons tegen die tijd ook al geen zorgen te maken gezien de installed base van connected car's tegen die tijd, die dan ook nog eens zuiverder data (traces) opleveren dan de huidige Apple-data.
    ...
    Fijn om hier weer eens wat vaker namen van deskundige posters te lezen.
    Over die verschillende probes plaatste ik in 2015 al eens het volgende. Sommige details zijn achterhaald, maar de grote lijn klopt nog steeds:

    "Ik wil hier in 1x reageren op diverse posts die het hadden over maps, probes en mapmaking. Het is een soort samenvatting van wat ik al eerder schreef. Zie bijv. mijn post van 22 mei 2015 om 08:24 hier:
    www.iex.nl/Forum/Topic/1324524/67/Nok...

    Justin postte een grafiekje dat toont dat TT nu alles bij elkaar ca. 500 mio probes heeft, doorstijgend tot 700 mio in de komende jaren. Dat getal bestaat voor het overgrote deel uit iPhones, waarvan TT dankzij Apple dus GPS data ontvangt. De eigen connected traffic probes van TT maken er maar een klein deel van uit (momenteel 7,1-7,5 mio, zie rekendraad), [inmiddels 12-13 mio in 2018] maar die leveren elk wel veel meer gedetailleerde en realtime gegevens. Hun aantal zal de komende jaren via 'Automotive' sterk groeien tot 20 mio, en meer daarna.

    Verwar iPhones (zonder actieve TT-traffic app) dus niet met wél actieve TT-trafficklanten (= 'traffic probes') via traffic apps, indash, connected pnd's of TTT. Wel kunnen al die iPhones bijdragen aan mapmaking -zie onder, maar vergelijk ze a.u.b. niet met (via TT connected) sensoren in de auto's van straks.

    Wat zijn de Apple data die TT via hun nu verlengde deal met Apple ontvangt? Kortom, wat voor probes zijn die iPhones nu eigenlijk? We kennen geen details van de TT-Apple deal, laat staan dat we in de Apple-keuken kunnen kijken. Maar volgens mij zit het zo:

    - Elke keer dat een gebruiker een locatie aanroept of gebruikt (mijn part via Facebook: waar ben ik of waar is mijn vriend?) kijkt Apple mee. En wordt een geheime locatiecode verzonden naar de Apple-servers. Dat kan anoniem: ik zeg niet dat gebruikers traceerbaar zijn of door Apple qua 'trace' gevolgd worden.
    NB. Facebook is geen 'eigenaar' van probes, hoogstens bij de gratie van Apple of Google. Elke (GPS-)positie die Facebook kent, is ook bekend bij Apple/Google. Hoe dacht je dat Facebook aan die posities komt? Door de in smartphones ingebouwde GPS chip. Die doen continu hun werk, en kunnen (tegen betaling van een fee?) gebruikt worden door Facebook en app-bouwers.

    - Als je je iPhone alleen maar in stand-by hebt, is het geen probe in bovengenoemde zin. Ik vermoed dat Google net zo werkt.

    – Verkijk je sowieso niet op dat grote aantal van 500 mio. De bovengenoemde tweet zegt terecht: “Die staan niet allemaal aan!” Sterker nog, ze worden overal gebruikt, tot in de slaapkamer, maar slechts af en toe op de weg. En als ze zich langs de weg verplaatsen, zal de eigenaar meestal niet zitten te facebooken (tenzij als passagier, m.n. in het OV).
    Terwijl TT's eigen probes juist wel langs de weg gebruikt worden, en dan ook meestal aan staan en zo een zeer actieve en nauwkeurige probe vormen. Zo bezien weegt een TT-probe qua doorgegeven GPS posities misschien wel op tegen 20 of 30 iPhones.

    - TT krijgt die data van Apple niet realtime, slechts batchgewijs. Daarom zijn ze alleen voor mapmaking geschikt, niet voor traffic (nog afgezien van het niet traceerbaar zijn, en het volgens mij niet meten/doorgeven van snelheden).
    Dat leidt tot de op de TT-site te vinden plaatjes over hun huidige mapmaking: oranje lijntjes die iPhone posities aangeven, vergeleken met lijntjes van dagen of weken eerder. Dat is mapmaking, geen traffic making. En niet realtime, al noemt men het 'near realtime'.

    – Die data zijn dus zeker niet geschikt voor 'traffic'. Apple biedt dan ook geen eigen traffic-service. Google ook niet, ze begonnen er pas de vorige week over, ze gaan 'traffic bieden'. Zal wel iets Waze-achtigs zijn.

    Is TT afhankelijk van die Apple data? Ik denk in afnemende mate, gezien de verwachte sterke stijging van het aantal eigen probes. Voor het 'Road-DNA' bij HAD grade maps zijn de Apple data sowieso nutteloos. Ik denk dat TT ze voorlopig dankbaar zal blijven gebruiken, maar als dat vanwege de een of andere 'hogere' industriepolitiek ophoudt (bijv. Apple neemt Here over of gaat zelf basismaps maken), is dat voor TT geen ramp.

    Omgekeerd is Apple denk ik veel meer afhankelijk van TT's basismaps. Apple richt zich meer op het aankleden van die maps met POI, OV, 3D streetviews, etc. Die recent overgenomen experts ohgv zeer nauwkeurige GPS bepalingen zouden te maken kunnen hebben met in-mall mapping en/of voetgangers i.h.a.
    En waarom zou Apple zelf maps willen gaan maken? TT heeft uitgebreide ervaring, alle mogelijke patenten en bewezen softwaretools. Plus hun mapping vans voor de 'ground truth' waar nodig (zie TT's huidige inspanningen in Australië). Als Apple dat allemaal zelf wil gaan doen en ontwikkelen duurt dat jaren. Die tijd hebben ze niet meer bij de huidige snelle ontwikkelingen op automotive gebied."


    Tot zover mijn tekst van drie jaar geleden. Er volgden nog enkele interessante reacties op, zie verder in die draad, na 30 mei 2015:
    www.iex.nl/Forum/Topic/1325228/68/Wee...

  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 juli 2018 04:40
    quote:

    groeibriljant schreef op 4 juli 2018 10:51:

    [...]
    ...
    Baidu is de grootste speler ter wereld in AI. Hebben hun eigen kaarttechnologie vervangen door die van TomTom.
    Dat wordt nu geïmplementeerd in China.
    Daarmee ontstaat 1 wereldwijde softwarestandaard op basis van TT-technologie voor HD-maps en real-time services.
    Baidu lijkt sowieso geen slechte belegging:
    seekingalpha.com/article/4185115-baid...

  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 juli 2018 06:19
    Ik wil me hier niet opwerpen als Google/Apple/map/app deskundige, verre van dat (al weet ik iets van navigatie en digitale maps).
    Maar ik herken wat algemenere kenmerken van de problemen die zich kunnen voordoen bij het samensmelten van de technologieën van verschillende IT-bedrijven op het gebied van mapping, LBS en navigatie. Ik heb lang genoeg in dat wereldje gewerkt (zij het op technisch maar strategisch niet simpeler niveau) om de processen in commerciële IT-onderbuiken te herkennen. Dus als jullie het goed vinden: laat me effe, 'opa vertelt'.

    Grote IT-bedrijven houden van hun eigen ('proprietary') technnische standaards en definities. En zullen alles doen om dat de 'de facto' standaard te maken. Zie Microsoft met hun Windows. Maar daar zijn grenzen aan, zie wederom MS en Brussel (Neelie Kroes dus).

    Apple is de wereldkampioen in eigen 'waarden' en standaards, dat was Steve Jobs' karakter. Ze kregen het er moeilijk mee, maar stegen weer op...
    De IT-wereld werd echter ingewikkelder. Google werd een allesvreter, een grote moloch. “Help”, dacht Apple, we moeten daar vanaf, we gaan elders shoppen voor deskundige mensen.

    Natuurlijk kocht en koopt Apple af en toe ook wat in, net als ze hun catering inkopen. Tot en met een koptelefoongast. Om er verder hun eigen modieuze (3D) en hyperige applicaties overheen te kunnen gooien…

    Maar TT is niet te koop (helaas). Apple behandelde het Amsterdamse en internationale TomTom alsof het 't Rotterdamse en veel kleinere AND is.
    Sorry hoor, TT weet van de wereld (Azië, Pacific, Europa,...) veel meer dan Apple, als het over navigatie gaat. En misschien nog meer dan dat...
    Hoe dan ook: de founders willen nog niet verkopen.

    Tot slot nog maar eens deze gouwe ouwe, met medelijden voor de vele arme en modale Amerikanen onder Trump:
    Vroeger hadden we Bob Hope, Johnny Cash en Steve Jobs.
    Nu hebben we geen hoop, geen cash en geen jobs.

    Vinden jullie die narcist Trump ook zo verschrikkelijk? Hij is als het alpha-mannetje op de apenrots, die rondkijkt welk mannetje ook alpha-achtig is. Die wil hij dan op een dominante manier de hand schudden, al zou hij het liefste een penismeting doen.
    De rest van de economie of de wereld interesseert hem niet. Getverderrie, wat een lul.

  6. forum rang 7 ketchup 5 juli 2018 06:25

    allemaal mooi en aardig wat sommigen hier schrijven over hoe geweldig TT de transitie heeft volbracht, ik had in ieder geval nooit gedacht , na het mooie 2017 met een prima orderboek, autostream, inkoopprogramma eigen aandelen en het stoppen van bloeden met Sports, dat dit aandeel nog een keer een 6 voor de komma zou laten zien in een sector waar juist krankzinnige multiples betaald worden voor overgenomen bedrijven en waar men continue brain-picking doet en breinen wegkoopt.

    dus dit kan enkel betekenen hier zit een plan achter met boze opzet, of dit bestuur is compleet incompetent, als het je als bestuur niet lukt in deze hype voor de sector mee te profiteren en aan deze hosanna aan de beurs, dan ben je Bestuurder onwaardig.

    ik denk het 1e, dus blijf gestaffeld door-kopen en probeer zo dicht mogelijk aan de markt te komen, valt niet mee en kost een serieuze investering, maar de mogelijkheid dat dit bedrijf van de beurs gejat gaat worden bestaat en nogmaals dat gaat aan deze waardes geen vetpot opleveren.

    succes

  7. VanillaSky 5 juli 2018 07:29
    De kans op een exit dan wel overname blijft altijd bestaan. Echter acht ik die kans niet groot gezien uitspraken van de founders keer op keer dat beiden niet aan de orde zijn. Daarbij circuleren die geruchten al een jaar of 10 rond TT. Ooit komt er denk ik wel een overname/buyout wanneer de founders met pensioen willen, maar dan denk ik eerder aan 5-7 jaar. Overigens als TT enigszins succesvol is en betere cijfers laat zien tzt dan gaat dat ze dan ook meer opleveren.

    Als het wel zou gebeuren en we zwabberen een tijdje rond 7 euro dan zit er denk ik niet meer als 9,50-10,00 p/a in.
  8. Energy 5 juli 2018 07:50
    Het hangt natuurlijk ook van de founders af. 2 zijn er niet meer zo actief, Corinne is op een zijspoor gezet. Harrold is de enigste die nog echt aan de kar trekt.
    Ik verwacht niet dat hij de leiding gaat overdragen, maar op dat moment gaat verkopen. De vraag is hoe lang heeft hij er nog zin in? onder andere met deze stress van de beurskoers, afm op het dak, ontevreden aandeelhouders etc. Dat kan alleen nog maar voldoening opleveren als je richting de toekomst hele goede zaken hebt gedaan.

    quote:

    VanillaSky schreef op 5 juli 2018 07:29:

    De kans op een exit dan wel overname blijft altijd bestaan. Echter acht ik die kans niet groot gezien uitspraken van de founders keer op keer dat beiden niet aan de orde zijn. Daarbij circuleren die geruchten al een jaar of 10 rond TT. Ooit komt er denk ik wel een overname/buyout wanneer de founders met pensioen willen, maar dan denk ik eerder aan 5-7 jaar. Overigens als TT enigszins succesvol is en betere cijfers laat zien tzt dan gaat dat ze dan ook meer opleveren.

    Als het wel zou gebeuren en we zwabberen een tijdje rond 7 euro dan zit er denk ik niet meer als 9,50-10,00 p/a in.
  9. forum rang 7 ketchup 5 juli 2018 08:21

    @ V-Sky, ik zeg ook niet dat de Founders verkopen, die gaan mee met de overname, het is wij er uit en zij onder een nieuw dak mee.
    indien HG en consorten zouden willen verkopen dan hadden ze het aandeel nu al op 12 euro gezet en denk nu niet dat dit niet was gelukt, dat had met deze vraag in de sector en bij deze beurzen echt niet zoveel moeite gekost.

    ps: voor nu eerst maar consoliders @ 7 euro
    de grote klappen naar beneden zijn hopelijk over, er is massaal geliquideerd/verkocht geweest, wat dat betreft is het aandeel een stuk schoner

  10. [verwijderd] 5 juli 2018 08:43
    Geen bericht van tt vooralsnog. Had ik ook niet echt verwacht. Allemaal opgezet ??? Daar begint het wel op te lijken.
    Men laat de twee laatste dagen de koers eerst ket lage omzet oplopen, om vervolgens weer te dumpen tot een bepaalde target, om vervolgens weer de koers te laten op lopen voor de volgende ronde. Wanneer zijn ze klaar, das de vraag. We moeten het helaas afwachten, al zou je zeggen dat op een gegeven moment de bodem is bereikt, en er kopers in de markt komen. Maar ja, wanneer is dat?????
  11. [verwijderd] 5 juli 2018 08:46
    quote:

    JvH schreef op 5 juli 2018 08:32:

    [...]

    Jij leest tegenwoordig niet meer alles merk ik.
    In Q1 is 40% van de outlook al gerealiseerd qua jaarwinst, terwijl dat kwartaal de afgelopen jaren goed was voor een verlies of nul winst, omdat het meeste geld wordt verdiend in de andere seizoenen. CFO gaf zelf al aan dat er ‘ruimte is voor upside’ in de outlook, maar eerst preciezere berekening wil (laten) maken en er dan na tweede kwartaal op terugkomt. Tegenlijkertijd tonen de autofabrikanten in Q2 record-omzetten, wat je zult terugzien in de automotive omzet, dat is gewoon een rechtstreekse sell-through; tomtom wordt per auto aflevering betaald.
3.403 Posts
Pagina: «« 1 ... 41 42 43 44 45 ... 171 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links